Titel
3
|
Det antikke Grækenland
Forløbet har en hovedvægt på tiden før ca. 500 og belyser indledningsvis antikkens periodisering, samt hvordan antikkens græske bystater blev dannet. I forlængelse heraf undersøges det, hvilke holdninger der var til bystaternes demokratiske styreform, hvordan det var indrettet og hvordan det adskiller sig fra det demokrati, vi kender i dag. Desuden beskæftiger forløbet sig med, hvilken betydning antikkens Grækenland gennem tiden har haft for den vestlige verdens selvforståelse.
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Kernestof:
- hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige metoder
Materiale:
- DR Kultur, De gamle grækere (2013) (53 min.)
- Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie, bd. 1 (Danmark: Forlaget Columbus, 2021),
- Peter Frederiksen, Vores verdenshistorie, bd. 1 (Danmark: Forlaget Columbus, 2021), s. 24 – 28, 30 – 34, 36 –38 40-47 (20sider)
- Knud Helles et al., Store linjer i verdenshistorien (Danmark: Nordisk Forlag, 1996), s. 30 (1 side)
- DR Kultur, Sandheden om Athens demokrati, episode 1 (2011) (49 min.)
- Ulrik Grubb, Overblik – verdenshistorie i korte træk (Danmark: Nordisk Forlag, 2008), s. 25 – 28 (4 sider)
- Signe Isager & Margrethe Wind, Han og hun i Hellas (Danmark: Systime, 1989), s. 53 – 60 (8 sider)
- Mogens Herman Hansen, Sparta – Historie (29. januar 2010); tilgængelig fra: https://denstoredanske.lex.dk/Sparta_-_historie (1 side)
- Thomas Sehested, aristokrati (6. juli 2020); tilgængelig fra den store danske (2,5 side)
- Mogens Herman Hansen, Antikken – filosofferne og demokratiet, ”Filosofferne Sokrates, Platon og Aristoteles”, s. 254 – 259 (5,5 sider)
- Alexander (2004) - Opening | The Story (HD); link: https://www.youtube.com/watch?v=T0prLQxx9II (ca. 4 min.)
- Ole Høiris & Birte Poulsen, ”Indledning” i Antikkens verden – videnskab, kunst, kultur, myter og religion (Danmark: Aarhus Universitetsforlag, 2011), s. 11 – 15 (5 sider)
- Perikles' gravtale (1 side)
- Lycurgus mod Leocrates (2 sider)
- Euxitheus mod Eubulides, en appel (1,5 side)
Supplerende:
- Kildekritikkens ordbog (3 sider)
- Tekst om historiebrug (2 sider)
Omfang: ca. 55 sider
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
|