Holdet 2022 HI/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Nicolai Korntoft Bjernø
Hold 2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Da Danmark blev Danmark
Titel 2 DHO - Det moderne gennembrud
Titel 3 Luther hekse
Titel 4 Da vi opdagede verden
Titel 5 Da Europa blev moderne (1850-1920)
Titel 6 Det Evige Rusland
Titel 7 Demokratiets krise (Tyskland i mellemkrigstiden)
Titel 8 Romerriget
Titel 9 Den Kolde Krig
Titel 10 Israel-Palæstina
Titel 11 Danmark i verden - 1864 til i dag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Da Danmark blev Danmark

Forløbet er udformet som en introduktion til historiefaget i gymnasiet.

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Vikingetidens samfund - det lagdelte samfund.

- Vikingetogterne - forskellige beskrivelser af vikingerne.

- Kristningen og rigsdannelsen - hvornår kan man tale om et samlet dansk kongedømme?

- Erindringen om vikingetiden, og eftertidens brug af vikingerne.


Materiale:

Anmeldelser af Historien om Danmark (afsnit 3):
1. ’Landmænd med udlængsel eller voldsmænd på rov?’ Politiken 17/4 2017
2. ’Den gode gamle vikingehistorie’ Kristeligt Dagblad 18/4 2017
3. ’Dengang Svend Tveskæg erobrede verden’ Information 18/4 2017
4. ’DR’s danmarkshistorie mangler arkæologiske fund og videnskabelig uenighed’ Berlingske Tidende 17/4 2017
5. ’Historien om Danmark: Så kom der vikinger’ POV 17/4 2017
6. ’Vellykket vikingetid – men hvad med jernalderen?’ Critique 17/4 2017

Boritz, Mette: ‘Vikingerne lever’. Vinkler på vikingetiden. Mads Blom et al. (red.). København 2013. s. 104-111

Frederiksen, Peter et al.: Grundbog til Danmarkshistorien. Århus 2006. s. 30-35, 38-43, 45-49

Hansen, Anders Lundt: ‘Farvel til vikingetiden’. Weekendavisen #21 2018, Ideer s. 8-9

’Har vikingerne givet Danmark et højt BNP?’ Videnskab.dk 23/5 2008 https://videnskab.dk/kultur-samfund/har-vikingerne-givet-danmark-et-hoejt-bnp/

Hjardar, Kim: Vikingernes liv og færden. Århus 2017. s. 20-26
’Kong Harald gjorde Jelling til symbol på magt og tro’. Morten Mikkelsen. Kristeligt Dagblad 14/9 2018 s. 5

Matsen, Bjørn & Ole Bjørn Petersen: Vikinger - indsigt og udsyn. Århus 2006. s. 78-83

Sangen om Bjovulf. Andreas Haarder (overs.). København 1984. s. 27-28

Thiedecke, Arendse og Johnny: De danske vikinger. Samf
und, kongemagt og togter ca. 700-1050. København 2003. s. 106-107, 110

Pentz Peter, Jeanette Varberg og Leszek Gardela: ’Var Odin queer?’. Berlingske Tidende 7/9 2020. s. 20

Vikingerne i Franken. E. Albrectsen (overs.).  Odense 1976 s. 20, 22, 24, 97

’Vikingetiden havde også indvandrere’. Videnskab.dk 12/3 2017 https://videnskab.dk/kultur-samfund/vikingetiden-havde-ogsaa-indvandrere/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Luther hekse

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Middelalderens tro og overtro

- Luthers tanker og reformations gennemførelse i Danmark

- Begrebet 'heks' og hekseprocesserne (med fokus på Danmark)


Materiale:

Bryld, Carl-Johan: Danmark – tider og temaer (iBog) s. 377

Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914. Systime (iBog). s. 167, 178, 653

Danielsen & Knudsen: Renæssancen - Da mennesket kom i centrum. Århus 2005. s. 9-10, 13-21

’Elverskud’. https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/e-g/elverskud

Frederiksen, Peter et al.: Grundbog til Danmarkshistorien. Århus 2006. s. 90-91

Goul, Nanna: ’Heksen er en heltinde i vor #MeToo-tidsalder’. Information 22/6 2018. 3, s. 4-7

’Harpens kraft’. https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/h-i/harpens-kraft

Rasmussen, Martin Cleemann et al.: Danmarkshistorie - dannelse og forandring. København 2014. s. 94-101

Smitt, Thorkild & Christian Vollmond: Verdenshistorie. Bd. 2: Fra moderne til nyeste tid. København 2013. s. 102-105, 108-110, 112

Thiedecke, Johnny: De satans kvinder. København 1990. s. 10-11, 52-59

Thiedecke, Johnny: Vredens tid. Kvindesyn og heksejagt i renæssancens Danmark. København 2000. s. 70-72, 78-79, 88-92, 102-108

Thomsen, Bente: At sky det jordiske. København 2007. s. 51-57

Film: ’Overtro gennem tiden’. Danmarkshistorien på vrangen 3 (DR2, 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Da vi opdagede verden

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Den kollektive (danske) erindring af kolonifortiden
     - Dansk Vestindien
     - Grønland

- Diskussion af begrebet "historisk skyld" og om hvorvidt en undskyldning giver mening.


Materiale:

‘Danmark kan ikke undskylde for slavehandel’. https://videnskab.dk/kultur-samfund/danmark-kan-ikke-undskylde-slavehandel

Ferguson, Niall: ’If you want to be poor, fight for independence’. The Times. 26/4 2004.
https://www.thetimes.co.uk/article/if-you-want-to-be-poor-fight-for-independence-nddjh9p5k6q

Færk, Winnie: Undskyld? Kampen om Danmarks og Grønlands fælles fortid. København 2016. s. 30-32, 34-41, 43-45, 48

Halberg, Rikke Lie & Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium. Frederiksberg 2017. s. 21-31

’Interview med Shelley Moorhead’. Deadline 21. marts 2017 (DR)

Lov om Grønlands selvstyre af 12. juni 2009 [forkortet]

Ohrt, Thomas: De store opdagelser. Århus 2001. s. 7-8, 15-17, 59-64

Scherrebeck, Emil Eggert: ’Kolonialvarernes æstik dyrkes med uheldig nostalgi’. Information 3/1 2015. Kultur s. 12-13

’Specialesalonen: Om kollektiv erindring af den danske slavehandel’. https://www.youtube.com/watch?v=YkM4wtRroV8

Thiedecke, Johnny: Europa i opbrud 1453-1799. København 2005. s. 104-106

’Vi forstår fortiden. Vi tager ansvar for nutiden. Vi arbejder for en bedre fremtid’. Betænkning udgivet af Grønlands Forsoningskommission. Nuuk 2017. s. 44-46
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Da Europa blev moderne (1850-1920)

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Forskellige faktorers betydning for udbruddet af Første Verdenskrig
     - Industrialiseringen
     - Imperialismen
     - Nationalismen

- Historiske årsagsforklaringer

- Fredens konsekvenser for Tyskland, og betydning for fremtiden.

- De nationale erindringer af Første Verdenskrig


Materiale:

Adriansen, Inge et al.: Fokus - kernestof i historie. Bd. 2.: Fra oplysningstid til europæisk integration. København 2016. s. 215-216

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914. Systime (iBog). s. 425, 426, 487

Grubb, Ulrik et al.: Europa og de andre. København 2012. s. 123-128, 133-136

Hassing, Anders & Christian Vollmond: Fra fortid til historie – Historiefagets identitet og metoder. København 2014. s. 88-94

Iversen, Kristian: Nationer og nationalisme. København 2017. s 11-20

Klos, Michael: Tyskland 1871-2000. Gyldendal Uddannelse 2000. s. 23-25, 27-33

Klos, Michael: Den 1. verdenskrig – Europas historie 1870-1930. Systime 2004. s. 21-31, 157-163, 165-166, 181-184, 189-192

Knudsen, Peter (m.fl.): Tyskland – fra Rødhætte til Rammstein. Columbus 2010. s. 41-42, 64, 78-79

’Rule Britannia’. 1740

’La Marseillaise’ (engelsk oversættelse). 1792

Skovgaard-Nielsen, Henrik: Den hvide mands byrde? Imperialisme 1870-1914. København 1983. s. 70

Smitt, Thorkild & Christian Vollmond: Verdenshistorie. Bd. 2: Fra moderne til nyeste tid. København 2013. s. 58-65, 67-70

Thomassen, Birgitte: 1. Verdenskrig. Frederiksberg 2013. s. 241-244

’Urkatastrofen’. Weekendavisen #31 2014

Film: Den industrielle revolution (BBC, 2013)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det Evige Rusland

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- De lange linjer i Ruslands historie
     - Kyiv-Rus og Moskvafyrsterne
     - Imperiets Rusland
     - Revolutionernes Rusland
     - Stalins Rusland
     - Sammenbruddets Rusland
     - Det nye Rusland
     - Putin og Det Evige Rusland

- Historiens betydning i Rusland og russernes kollektive erindring
     - Hvordan ser russerne på Stalin?
     - Hvordan ser russerne på USSR's sammenbrud og Jeltsin-tiden?

- Putins erindringspolitik og brugen af den russiske historie i dag
     - Hvordan bruger Putin historien til at legitimere sin politik i dag?


Materiale:

Bjernø, Nicolai: Ruslands historie. København 2025. s. 8-17, 20-37, 40-59, 62-85, 88-101, 105-107, 112-132, 136-155, 164-196

’Forbud mod Stalin-film blotlægger strid om egen fortid’. Kristeligt Dagblad 7/2 2015 s. 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Demokratiets krise (Tyskland i mellemkrigstiden)

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Nazisternes vej til magten
     - Årsagsforklaringer

- Vejen mod Holocaust

- Diskussion af begreberne "historisk skyld og skam"

- Tyskernes kollektive erindring


Materiale:

Birk, Helle: ’Er Tyskland stadig styret af skam og skyld over fortiden?’. Kristeligt Dagblad 8/8 2016. Debat s. 9

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 (iBog) s. 345-346

’Experiences and perceptions of antisemitism - Second survey on discrimination and hate crime against Jews in the EU’. https://fra.europa.eu/en/publication/2018/experiences-and-perceptions-antisemitism-second-survey-discrimination-and-hate s. 17, 19, 26, 43, 47, 54

Frederiksen, Peter: Det tredje Rige – fællesskab og forbrydelse. Århus 2001. s. 21-27, 37-43, 45-53, 55-63, 75-80, 140-144, 215-218

Frederiksen, Peter et al.: Grundbog til Danmarkshistorien. Århus 2006. s. 184-190

Lammers, Karl Christian: Vejen til Auschwitz. København 2000. s. 39-45, 58-59

’Leder i Jyllands-Posten om jødeforfølgelserne i Tyskland 15. november 1938’. http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/leder-i-jyllands-posten-om-joedeforfoelgelserne-i-tyskland-15-november-1938/?no_cache=1

Luther, Martin: Om jøderne og deres løgne (1543) [udvalgte passager, udvalgt og arrangeret af Nicolai Bjernø]

’Tale af Björn Höcke til partiets ungdomsafdeling i Dresden 17. januar 2017’. Nicolai Bjernø (overs.)

Thyssen, Ole: ’Den totalitære nationalismes genkomst’ Information 4. april 2015. s. 26-27

’Unge tyskere skammer sig stadig over nazitid’. Kristeligt Dagblad 15/12 2012. s. 6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romerriget

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Historiebrugen af Romerriget i dag

- Det romerske politiske system
     - Republikken
     - Kejserdømmet

- Overgangen fra republik til kejserdømme

- Forklaringer på Romerrigets undergang


Materiale:

Carlsen, Jesper: Romerrigets historie – fremstillinger og kilder. Århus 2015. s. 8-15, 19-24, 41-44

Carlsen, Jesper: Romerriget – samfund, familie, slaver. Århus 2001. s. 26-29

Ferguson, Niall: ‘Paris and The Fall of Rome’. Bostonglobe.com

Helles, Knud: Romerriget. København 1987. s. 52-60, 68-75

Jessen, Mathias Hein: ’Du kan takke Romerriget for, at du skal følge loven’.
Videnskab.dk

Johnson, Boris: The Dream of Rome. London 2007 s. 29-33

Pedersen, Birthe: ’Valget af Donald Trump indvarsler Vestens fald’. Kristeligt Dagblad 15/11 2016. s. 4

Ringgaard, Anne: ’Romerrigets 2.000 år gamle veje præger stadig Europas økonomi’. Videnskab.dk

Salomon, Ib: ‘Colosseum – dødens legeplads’. Historie #3 2008. s. 24-35

Varberg, Jeanette: ’Coronakrisen afslører lighederne mellem Romerrigets fald og Trumps USA’. Altinget

Ørsted, Peter: Liv og arbejde i det romerske imperium. København 2001. s. 56, 60-61, 65-73


Film: Cæsar. Det gamle Rom #6 (BBC 2011)
Colosseum – dødens arena i det gamle Rom (BBC 2006)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den Kolde Krig

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Begyndelsen på Den Kolde Krig
     - Jaltakonferencen
     - Trumandoktrinen og Marshallplanen

- USSR's politik i Østeuropa

- Cubakrisen

- Årsagsforklaringer bag Den Kolde Krigs afslutning


Materiale:

Bertelsen, I. og K. Jakobsen: Kilder til belysning af Cubakrisen 1962. Kbh. 1982. s. 77-79

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 (iBog). s. 252

Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: Den nye verden 1945-2000. Århus 2000. s. 10-17

Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: Kilder til den nye verden. Århus 1997. s. 17-20

’Den Kolde Krig’ www.leksikon.org (2012)

’Den Kolde Krig’ www.wikipedia.dk (2012)

Klos, Michael: DDR 1949-1989 – Den virkeliggjorte socialisme? København 2006.
kilder fra tilhørende hjemmeside: www.his2rie.dk:
https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-1/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-2/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-4/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-7/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-8/

Mathiesen, Claus: ’Den Kolde Krig er mere nutid end fortid i Rusland’. Berlingske Tidende 9/2 2015 s. 10-11

Olsen, Knud R. & Olaf Søndberg: Grundbog til historie – fra kold krig til globalisering. Århus 2009. s. 78-80, 89-93

Roslyng-Jensen, Palle: Vi vandt den kolde krig – og andre forklaringer på den kolde krigs ophør. Noter. bd. 163. Århus 2004. s. 27-29, 31-32

Sange: Scorpions : Wind of Change (1990)
        David Hasselhoff: Looking for Freedom (1989)
        Gorky Park: Bang (1989)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Israel-Palæstina

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- Staten Israels oprettelse

- Den israelske forståelse af konflikten

- Den palæstinensiske forståelse af konflikten
     - Kollektiv erindring og den betydning for palæstinenserne i Europa

- Fredsprocessen
     - Osloprocessen
     - De lange linjer i forhandlingerne


Materiale:

‘Can Israelis and Palestinians See Eye to Eye?’ || Creators for Change | Middle Ground
https://www.youtube.com/watch?v=_Jj8vne0ca0

En nations fødsel (2018) (dokumentar)

Jano, David: Israel 1948-2015. Frederiksberg 2015. s. 34-43, 46-52, 54-55, 59-62, 64-68, 71-86

Mortensen, Henrik Wiwe: Israel – en stat i Mellemøsten. Århus 2011. s. 15-16, 171-172

Olsen, Knud Ryg og Olaf Sønderberg: Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering. Århus 2009. s. 251-258, 275-276

Hamas’ charter fra 1988 (http://www.his2rie.dk/index.php?id=kilderkristenzionisme0)

’Hvis vi ikke kæmpede den her frihedskamp, hvem skulle så?’. https://www.foljeton.dk/post/hvis-vi-ikke-kaempede-den-her-frihedskamp-hvem-skulle-saa

IMPACT-se: The New Palestinian School Curriculum. Hebrew University Jerusalem. 2019 s. 1-9

Indefra med Anders Agger: Israel (2013) (dokumentar)

FN resolution 242 og 338

President Barack Obama’s Speech
at UN General Assembly (http://www.steffen-jensen.dk/dan/blog/320-dokument-praesident-barack-obama-s-tale-til-fn-s-generalforsamling/)
Palestinian president Abbas’ speech at UN General Assembly (http://www.steffen-jensen.dk/dan/blog/321-dokument-praesident-mahmoud-abbas-tale-til-fn-s-generalforsamling/)
Israeli PM Netanyahu’s speech to UN General Assembly (http://www.steffen-jensen.dk/dan/blog/320-dokument-praesident-barack-obama-s-tale-til-fn-s-generalforsamling/) 
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Danmark i verden - 1864 til i dag

Forløbet har følgende fokuspunkter:

- De lange linjer i dansk udenrigspolitik
     - Kontinuitet og brud

- Nederlaget i 1864, og dets betydning for dansk mentalitet

- Danmark i verden efter Den Kolde Krigs ophør
     - Aktiv internationalisme
     - Aktivisme


Materiale:

Andersen, Lars et al.: Fra verdenskrig til velfærd. (Fokus – kernestof i historie. Bd. 3). Gyldendal 2006. s. 158-161

Boss, Walter et al.: Nationalisme, krig og demokrati. København 1999. s. 105-106

Branner, Hans: I krig igen – Danmark og de nye krige 1990-2011. København 2011. s. 34-41

’En god krig’. Weekendavisen #19. 2021. s. 6

’Engelsk depeche af 17. december 1863 om Londontraktatens gyldighed’. http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/engelsk-depeche-af-17-december-1863-om-londontraktatens-gyldighed/

’Grundlov af 18. November 1863 for Kongeriget Danmarks og Hertugdømmet Slesvigs
Fællesanliggender’. http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/novemberforfatningen-1863/

‘H. C. Hansen-notatet til USA’s ambassadør Val Peterson 1957’.
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hc-hansen-notatet-til-usas-ambassadoer-val-peterson-1957

Iversen, Kristian og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel. København 2014. s. 97-103, 105-107

Jensen, Carsten: ’Velkommen til Armadillo’. Filmmagasinet Ekko #49 2010

Rasmussen, Martin Cleemann et al.: Danmarkshistorie. København 2014. s. 199-205, s. 275-280, 282, 284-287

’Statsminister Anders Fogh Rasmussens tale i Mindelunden 4. maj 2005 ’

’Statsminister Mette Frederiksens tale ved fejring af 75-året for Danmarks befrielse den 4. maj 2020’

Søndberg, Olaf: Danmark i krig – Fra nationale konflikter til international aktivisme. Systime 2012. s. 67-72, 74-76, 95-98, 144-154

Film:
24 timer vi aldrig glemmer – Operation Bøllebank (DR, 2010)
Armadillo (janus Metz, 2010)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer