Holdet 2022 HI/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Peter Garval
Hold 2022 HI/f (1f HI, 2f HI, 3f HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Magt og mennesker i Danmarkshistorien
Titel 2 Forløb 2 Danmark i 1800-tallet
Titel 3 Forløb 3 Renæssance, reformation og enevælde
Titel 4 Forløb 4 Opdagelser og kolonisering
Titel 5 Forløb 5 Kina efter 1840
Titel 6 Forløb 6 Imperialisme og første verdenskrig
Titel 7 Forløb 7 Nazismen og holocaust
Titel 8 Forløb 8 Israel Palæstina konflikten
Titel 9 Forløb 9 Antikkens Grækenland
Titel 10 Forløb 10 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Magt og mennesker i Danmarkshistorien

Forløb om styreformer i Danmark fra Oldtid til moderne tid.

Materialer
Bryld, Carl-Johan, Danmark. Fra Oldtid til Nutid, Munksgaard 1997, s. 11-17
Frederiksen, Peter, Vores Danmarkshistorie, Forlaget Columbus, 2022, s.  39-43, 53-56, 139-145
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning, Nationalmuseet, s. 66-69
Frederiksen, Peter, Grundbog til Danmarkshistorien, Forlaget Systime, 2006, s. 73-77

Dokumentarudsendelser/podcast
Historien om Danmark, S1:E3 Vikingetiden, DR, 2017
Historien om Danmark S1:E8 Grundloven, folket og magten, DR, 2017

Podcast om Frederik 1: https://soundcloud.com/user-955531558/frederik-2?utm_source=clipboard&utm_campaign=wtshare&utm_medium=widget&utm_content=https%253A%252F%252Fsoundcloud.com%252Fuser-955531558%252Ffrederik-2)

Podcast om Grevens Fejde: https://soundcloud.com/user-955531558/grevens-fejde-1?utm_source=clipboard&utm_campaign=wtshare&utm_medium=widget&utm_content=https%253A%252F%252Fsoundcloud.com%252Fuser-955531558%252Fgrevens-fejde-1

Kilder læst i undervisningen
- Rigs vandring (Frederiksen, Peter, Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006)
- Fortalen til jyske Lov, 1241
- Recessen, 1536 (Frederiksen, Peter, Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, 2006)
- Kongeloven, 1665 (https://kbh.systime.dk/?id=234)
- Portræt af Louis 14. af Frankrig malet af af Hyacinthe Rigaud, 1701, (https://kbh.systime.dk/?id=232)
- Portræt af Frederik 5. malet af Carl Gustaf Pilo ca. 1750 (https://kbh.systime.dk/?id=232)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Danmark i 1800-tallet

Forløb om Danmark 1870-1914. Forløbet afsluttes med Dansk-Historieopgaven om Det Moderne Gennembrud

Forløbet har fokuseret på følgende kernestofområder
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
- politiske og sociale revolutioner
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder.

Særlige metodisk fokus
Årsagsforklaringer: Kausalforklaringer og motivforklaringer.  
Skønlitteratur som historisk kilde
Den historiefaglige analyse
Den historiske redegørelse

Materialer:

Frederiksen, Peter: Vores Danmarkshistorie, Columbus: side 110, 138 159-164, 164-167, 173-176, 185,193

Kilder læst:
Jensen, Johannes V, “Maskinerne”, 1901 og udgivet i Den gotiske Renaissance, fra Frederiksen, Peter, Vores Danmarkshistorie, Columbus, s
Pontoppidan, Henrik, De dødes rige (Uddrag), 1912–16, fra Frederiksen, Peter, Vores Danmarkshistorie, Columbus, s

"Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten" (afsnit 8):
(Link: https://www.dr.dk/undervisning/dansk/tv-serien-historien-om-danmark)

1915: demokrati og valgret - den lige og almindelige valgret, https://vimeo.com/129639594

Grundlovsændringen i 1915: Historien om de 7 F'er, https://www.youtube.com/watch?v=fz71wkiH4ig

1915: demokrati og valgret - den internationale inspiration, https://vimeo.com/147715881

Markante kvinder #8: Natalie Zahles pigeskole sprængte alle rammer - politikenhistorie.dk

Markante kvinder #9: Overgreb og voldtægt - tjenestepigen Marie kæmpede mod Danmarks hustyranner - politikenhistorie.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Renæssance, reformation og enevælde

Forløb om renæssance og tidlig moderne tid,

Målet med forløbet er at få indsigt i de udviklingstræk i Europa, der førte til dannelsen af den tidlige moderne verden (frem til ca. 1500)

Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:

Brud, kontinuitet og periodisering
Forandringer i teknologi og videnskab
Fagets centrale begreber og traditioner
Styreformer og samfundsorganisering

Problemstillinger som forløbet har belyst:
Hvorfor opstår renæssancen i Norditalien?
Hvad bestod det nye menneskesyn af, og hvordan brød det med det tidligere menneskesyn?
Hvordan kommer det nye menneskesyn til udtryk i malerkunsten?
Hvilken betydning fik bogtrykkerkunsten for renæssancen?
Hvad ønskede Martin Luther at ændre ved den katolske kirke?


Materialer:

Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie bd 1; sider: 220-225, 234-235, 237-246

Søren Vrist Christensen, videoforedrag om renæssancen https://www.youtube.com/watch?v=QWKpuz2kSGo

SMK – Statens Museum for Kunst, Kunsthistorien kort fortalt: Renæssancen https://www.youtube.com/watch?v=Y5zqeHbGbEs

Gøttske, Martin, Vi lever i den bedste tidsalder, men alligevel har vi aldrig før været så bange, Jyllands-Posten, 05.09.2016: https://jyllands-posten.dk/international/ECE8975183/vi-lever-i-den-bedste-tidsalder-men-vi-har-alligevel-aldrig-foer-vaeret-saa-bange/>

Flemming Clausen m.fl., Skabt til at skabe, 2001, s. 50-51
Vejr, sult og frygt" - Hekseforfølgelserne i Europahttps://www.spreaker.com/user/12745764/trolddom01
Sagen mod Anna Lourup, 1613,
Statistikker over heksenes sociologi

Europa begynder at tænke (TV dokumentar, 45 min.), del af serien Europas historie og vist på DR Kultur d. 28/03 2011

Historien om Danmark. S1E6 Reformation og renæssance, DR 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Opdagelser og kolonisering

Målet med forløbet er at få indsigt i renæssancens opdagelsesrejser (herunder deres årsag, centrale aktører og udviklingen) og konsekvenserne heraf for den Meso- og sydamerikanske befolkning. Forløbet har endvidere behandlet den danske kolonisering af  de vestindiske øer og og i forbindelse hermed undersøgt moderne eksempler på historiebrug.

Følgende problemstillinger er blevet behandlet:
- årsagsforklaringer på opdagelsesrejserne
- Europæisk selvforståelse
- Konsekvenser lokalt, regionalt, internationalt
- Historiebrug     
- årsagerne til kolonisering af Dansk Vestindien
- slaveri og slavehandel
- synet på slavegjorte
- dansk Vestindiens økonomiske betydning for Danmark


Forløbets har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:

Periodisering
Globalisering
Historiesyn
Kulturmøder
Historiebrug
Menneskerettigheder
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion

Materiale:

- Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie 2, Forlaget Columbus 2019, s. 14-53
- Ohrt, Thomas, De store Opdagelser, Systime, s.9-20
- Ebbe Kühle, Globalhistorie 500 års forandringe og dilemmaer, Gyldendal, 2015, s. 13-17.
- Politikens Verdenshistorie, 2017. s. 183-188.pdf
- Podcast på engelsk om sølvhandel i Asien. Fra Asia for Educators (Columbia University), https://15minutehistory.org/podcast/episode-81-the-trans-pacific-silver-trade-and-early-modern-globalization/
- Historiske morgener: Danmarks kolonihistorie på de vestindiske øer, Foredrag fra Nationalmuseet fra 31.marts 2017. , https://www.youtube.com/live/Rvg-mV_zP44?si=AS55ZhhnV00GAU-3,
- Brunbech, Peter Yding, Fortid, film og historie –Historie på skærmen 1, https://tidsskrift.dk/radar/article/view/107612/157118
- Melgaard, Max, Gabekysten, Morsø Folkeblad, 2.juli, 2015
- Yde, Katrine Hornstrup, Man skulle være gal for at tro, Politiken, 2.juli 2015
- Instruktioner til Kommandør Nicolas de Orvando, tredje guvernør på Hispaniola, fra Kong Ferdinand og Dronning Isabella, 1501.
- Uddrag af Burgos-lovene, 1512
- Broder Bernardino de Manzanedos brev til Karl V af Spanien, 1518
- Las Casas, Batholomeo, Om de spanske myrderier på indianerne i Den Nye Verden, 1540
- Våben, Hvede og Stål (1:3), DR.2013 (Dokumentar)
- Slavenation Danmark, DR (dokumentar)
- Guldkysten (spillefilm), instruktør Daniel Dencik, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 Kina efter 1840

Målet med forløbet er at få indsigt i Kinas historie fra det sidste kejserdynastis sammenbrud til Xi Jingpings Kina

Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:

Stats- og nationsdannelse
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Globalisering
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier
Politiske og sociale revolutioner
Globalisering

Materialer:
Christensen, Søren Vrist, Kinas historie del 1 - oldtiden og de første dynastier, https://www.youtube.com/watch?v=eK-kgz7u-P0

Christensen, Søren Vrist, Kinas historie del 2 - Tang-dynastiet, Djengis Khan, Marco Polo og Ming-dynastiet, https://www.youtube.com/watch?v=UMmmsuP-MbU

Christensen, Søren Vrist, Kinas historie del 3 - Opiumskrigene, taipingoprøret, bokseropstanden og kejserrigets fald, https://www.youtube.com/watch?v=JUgnQJTvHRk

Khan Academy om Opiumskrigene, https://www.khanacademy.org/humanities/whp-origins/era-6-the-long-nineteenth-century-1750-ce-to-1914-ce/63-imperialism-betaa/v/watch-opium-wars-world-history-khan-academy

Kina Vågner (dokumentarserie), https://hval.dk/mitCFU/mm/pla  yer/?copydan=031305272310

TV2, Dags Dato Special, Manden der stoppede en kampvogn, 2007, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000007334

Brix, Knud, Genstart: Kinas nye kejser, https://www.megaradio.dk/podcast/genstart-drs-nyhedspodcast/genstart-kinas-nye-kejser/


Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, bd. 2, s. 216-225

Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, bd. 3, s.237-245

XIAOHUAI, YANG,  Kinas nye leder, Politiken, 28.oktober 2012

Winther, Lene, Tekrus, quizshow og propagandaplakater: Fader Xis ansigt er overalt i Kina, Berlingske Tidende, 18.november 2012

Sjöberg, Alexander, Xi Jinping har vendt personlig ydmygelse til sin styrke. Vesten så det ikke før det var for sent, Berlingske Tidende, 15.oktober 2022

Karner, Lasse, Tre i én – Xi Jinping, Berlingske Tidende, 5.marts 2013

Lex.dk om kommunisme, https://denstoredanske.lex.dk/kommunisme

https://www.nationalgeographic.com/culture/topics/reference/hong-kong-history-visualized/

Xi Jinping og den kinesiske drøm | Kina - temaer i moderne kinesisk historie (systime.dk)

Kilder læst
Zou Rong, “Om revolutionen” 1903, Oversat af Otto Leholt fra Lestz, P.-k. C. (1999). ’The search for modern China - a documentary collection’. New York: W Norton & Company . s. 198-201
Sun Yat-sens Revolutionære Proklamation, 1907, Oversat af Otto Leholt fra Lestz, P.-k. C. (1999). ’The search for modern China - a documentary collection’. New York: W Norton & Company . s. 202-206,

Mao Zedong om det folkedemokratiske diktatur, 1949, (Uddrag), Oversat af Otto Leholt fra Lestz, P.-k. C. (1999). ’The search for modern China - a documentary collection’. New York: W Norton & Company s. 351‐357)

Fremtidens landsby, Oktober 1958. Udgivet af Shanghai renmin meishu chubanshe. Designet af Nongcun yuanjing tu, fra chineseposters.net

Resolution fra Centralkomiteen om oprettelse af folkekommuner i landdistrikterne, 29. august 1958

Uddrag af Liang Heng og Judith Shapiro, "Son of the Revolution", 1983 med titlen "Hungersnød i Hunan"

Xiaoping, Deng, At opbygge socialismen med særlige kinesiske træk, 30.juni 1984, Oversat fra Lawrance 2004 , p 231‐34

Fang Lizhis ”fuldstændige vestliggørelse”, Tale ved Tongji Universitetet i Shanghai 18. nov. 1986, Fang Lizhi: ’Bringing Down the Great Wall’: Writing on Science, Culture and Democracy, edited by Jim Williams (New York: Alfred A. Knopf, 1990), s. 157-61, 166-9, 171. Her oversat af Otto Leholt fra Alan Lawrance: China since 1919 Revolution and Reform – a Sourcebook ( Routledge London , 2004, s. 234-36)

Plancher fra udstillingen Vejen til genrejsning på nationalmuseet i Beijing, Private foto, 2011

Jingping, Xi, Den kinesiske drøm, tale af Xi Jinping, 29. november 2012 i anledning af besøg på Kinas Nationale museum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 Imperialisme og første verdenskrig

Målet med forløbet er at få indsigt i optakten til og forløbet af Første Verdenskrig. Forløbet har fokus på følgende af kernestofområder i læreplanen:

Periodisering
Historiesyn
Historiebrug
Kulturmøder
Styreformer og samfundsorganisering
Stats- og nationaldannelse
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
Samspil mellem mennesker, natur, kultur og samfund

Baggrundsmateriale

Europas historie 1500-1800 | lex.dk – Den Store Danske
Europas historie efter 1800 | lex.dk – Den Store Danske

Møller, Morten: Ur-katastrofen. Weekendavisen 01.08.2014

Grubb, Ulrik - Europa og de andre. s. 123-136

Tyskland - historie - 1866-1914 - Læs om perioden - lex.dk

Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie bd 3, Columbus: side 32-37, 40-47, 52-56

The cause of World War One! Origins: Rap Battle | WW1 Uncut - BBC

https://pov.international/versaillesfreden-fylder-100-ar-en-turbulent-fredsaftale-med-forfaerdelige-folger/

https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/versailles-traktaten-blev-et-kroneksempel-paa-hvordan-man-ikke-stifter-fred

Særligt metodisk fokus
Årsagsanalyse
Kildekritisk analyse

Kilder læst i forløbet

Clemenceaus tale i Versailles, 7. maj 1919 fra Johan Bender og Hans-Kurt Gade, Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945, 1990, s. 12-15
Grev Brockdorff-Rantzaus svartale til Clemenceaus,  fra Johan Bender og Hans-Kurt Gade, Mellemkrigstiden og 2. Verdenskrig 1919-1945, 1990, s. 12-15
Versaillestraktaten, Klos, Michael: Den 1. Verdenskrig. Århus 2004. s. 189-192
Wilsons 14 punkter, Klos, Michael: Den 1. Verdenskrig. Systime 2004. s. 181-184

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7 Nazismen og holocaust

Forløb om nazismen og holocaust.
Målet med forløbet er at få indsigt i perioden mellem de to krige og tidens ideologiske kampe mellem stat, folk og magt samt holocaust

Forløbet har fokus på følgende kernestofområder i læreplanen:

Periodisering
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Historiesyn
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier
Politiske og sociale revolutioner

Særligt metodisk fokus
Historiebrug og erindringshistorie
Filmanalyse


Materialer
Frederiksen, Peter, Det tredie Rige - fællesskab og forbrydelse. Århus 2001. s. 21-27, 37-43, 45-47, 51-53, 55-63, 75-80

https://vejentilfolkedrab.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157

https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier

https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab

https://www.information.dk/moti/2021/06/ny-historikerstrid-tysklands-fortid-enestaaende-holocaust

https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/holocaust-paa-film-0?sub-page=120243

https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=137 (Om filmanalyse)

Film-anmeldelse:
Føreren og forføreren (moovy.dk)
Føreren og forføreren - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk)
Anmeldelse: Propagandakritisk film om Goebbels bliver selv budskabstung | Information
Filmanmeldelse: FØREREN OG FORFØREREN - Kulturinformation Film
Føreren og forføreren-anmeldelse – Et rædselsvækkende, omend fascinerende kig ned i Nazismens helvede | arkaden.dk
Fascinerende film kommer helt ind i hovedet på Joseph Goebbels (borsen.dk)
’Føreren og forføreren’: Tysk film kaster nyt lys over Joseph Goebbels, mens de virkelige holocaustbilleder ryster én i krop og sjæl / Film (soundvenue.com)
Joseph Goebbels- Tysk nazistisk politiker - Lex

Karl Christian Lammers, Joseph Goebbels (1897-1945) – en politisk karriere
Saxo-Instituttet, Københavns Universitet, https://tidsskrift.dk/magasin/article/view/66792/96310

DRLYD, Erindringen om holocaust, Kampen om historien, 2021, https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=0&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Erindringen%20om%20holocaust&orderby=title&SearchID=eeb41aec-a1e9-46cd-b218-ec60cf7007f8&index=1


Lammers, Karl Christian: Vejen til Auschwitz. København 2000. s. 39-45 (Tilintetgørelsespolitikken)



Kilder læst
Mussolini, Benito, Læren om fascismen, 1932, fra Paldam, Camilla Skovbjerg et.al, Mellemkrigstiden, Litteratur, billedkunst, historie, økonomi, Systime, 2007

Nazistpartiets program 1920, W. Hofer, Nationalsocialismen, 1963, s. 28 ff (https://ibog
verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=346)  

Uddrag af en sociologisk undersøgelse fra begyndelen af1960' erne af nazismens fremvækst i byen Northeim (kaldet Thalburg), fra Frederiksen, Peter: Det tredie Rige - fællesskab og forbrydelse. Århus 2001. s. 142-144

Uddrag af en tysk regnebog fra 1935 Pers, Henrik, Dagligliv under Fascismen, Levevilkår i Mussolinis Italien og Hitlers Tyskland, Gyldendal, 1979, s.77-78

Besøg hos en jødisk læge, Uddrag af tysk børnebog med titlen, "Den giftige svamp" af Ernest Hiemer, udgivet Dagbladet "Der Stilrmer", 1938 fra 1935 Pers, Henrik, Dagligliv under Fascismen, Levevilkår i Mussolinis Italien og Hitlers Tyskland, Gyldendal, 1979, s78-79

Uddrag af bogen Tyskfysik af Philipp Lenard (1936), fra 1935 Pers, Henrik, Dagligliv under Fascismen, Levevilkår i Mussolinis Italien og Hitlers Tyskland, Gyldendal, 1979, s. 102-103

Hitler, Adolf, Om racelæren, 1924 uddrag fra Mein Kampf, fra verdenefter1914.systime.dk

Filmen Føren og Forføren, Joachim Lang, Tyskland, 2024,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8 Israel Palæstina konflikten

Målet med forløbet er at få indsigt i Israel og Palæstina konfliktens oprindelse og udvikling.

Forløbet har fokus på følgende faglige mål fra lærerplanen

Stats- og nationsdannelse
Forskellige styreformer og samfundsorganisering
Historiesyn
Kulturmøder
Globalisering
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling
Politiske ideologier

Særligt metodisk fokus
Historiebrug
diskursanalyse
Materialer

David - Israel 1948-2015, staten Israel opstår og konsolideres 1948-1955, s. 13-45, 54, 65-69,71-78, 93-95
Rahbek, Birgitte, En stat for enhver pris, (Uddrag), https://www.birgitterahbek.dk/En%20stat%20for%20ehhver%20pris.pdf
Jødedommen i Israel fra Lindhardt - Hellig krig i Mellemøsten, 80-86, 87-91

DRTV - Indefra med Anders Agger: Israel

Det forjættede land (E01), En nations fødsel - Israel-Palæstina 1897-1948, DRKultur, 2018
Fafner, Hans Henrik: Israel-Palæstina - Historie, samfund, religion. Århus 2014. s. 89-98, 100-101
Pew Research Center, Israel: Religiously Divided Society, marts 2016:

Kilder læst
- Israels uafhængighedserklæring, 14.maj 1948

- Udvalgte statistikker fra, Pew Research Center's March 2016 report, "Israel's Religiously Divided Society, https://www.pewresearch.org/religion/2016/03/08/israels-religiously-divided-society/

- PLO’s charter fra 1968, his2rie.dk
- Hamas Charter fra 1987, his2rie.dk

- Krasnik, Martin, Israel får ikke fred uden et svidende jødisk og palæstinensisk selvopgør, Weekendavisen, 20.maj 2021, https://www.weekendavisen.dk/2021-20/samfund/israel-faar-ikke-fred-uden-et-svidende-joedisk-og


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9 Antikkens Grækenland

Målet med forløbet er at få indsigt i antikkens Grækenland.

Forløbet har fokus på følgende:

Etableringen af den græske kultur og bystaternes udvikling
Udviklingen i demokratiske ideer og grænserne af idealerne
Sociale forhold for mennesker udenfor borger-definitionen
Dagligliv og kultur i det antikke Grækenland
Bystaternes tilbagegang og spredningen af græsk kultur

Materialer

Frederiksen, Peter: Vores Verdenshistorie bd 1: side 25-34

Bekker-Nielsen, Tønnes, Grækenlands historie, Fra Bronzealderen til Romerriget, Forlaget Meloni 2019, s.22-28

Athen opfinder demokratiet,  Illustreret historie 2, 2014, Bonnier Publikationer, www.historienet.dk.

Brug og misbrug af antikken, https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/brug

Rudi Thomsen (red.), Det athenske demokrati i samtidens og eftertidens syn, Århus: Forlaget Sfinx, 1986, bind I, s. 254-260

Hassing, Anders og Nationalmuseet, Da demokratiet blev fundet og genopfundet, 2015, s.19-29

Kilder læst
Perikles’ gravtale
Demosthenes 57 (Dem. 57. 46); Euxitheus mod Eubulides, en appel, år 345 fvt.
Lycurgus against Leocrates, 228 fvt, LCL 395 - s. 17 l. 23 og LCL 395 - s. 25 l. 17

ARISTOTELES: DET BEDST MULIGE SAMFUND, fra tanker om det gode samfund, forlaget Munksgaard, 1975

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer