Holdet 2022 HI/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Peter Emil Jensen
Hold 2022 HI/j (1j HI, 2j HI, 3j HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Vikingetid
Titel 2 Forløb#2 DHO Det moderne gennembrud
Titel 3 Forløb#3 Middelalder, renæssance og reformation
Titel 4 Forløb#4 Enevælde, oplysning og revolution
Titel 5 Forløb#5 Spanien - Fra Kalifat til Franco
Titel 6 Forløb#6 Antikken - Det gamle Grækenland
Titel 7 Forløb#7 Kold Krig
Titel 8 Forløb#8 USA og det vilde vest
Titel 9 Forløb#9 Japans Modernisering
Titel 10 Forløb#10 Imperialisme og folkedrab
Titel 11 Forløb#11 War on terror
Titel 12 Forløb#12 Kronologi - Epidemier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Vikingetid

Under forløbet om vikingetiden har vi undersøgt perioden som identitetsskabende historiebrug, da danskerne ofte identificerer sig stærkt med vikingerne. Vi har arbejdet med vikingetogterne og undersøgt tendensen til at glorificere disse i forhold til deres faktiske brutalitet. Derudover har vi beskæftiget os med rigsdannelsen ved at undersøge centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie. Afslutningsvis har vi diskuteret, om de arkæologiske udgravninger understøtter påstanden om eksistensen af et samlet dansk kongerige allerede i 800-tallet, og diskuteret hvorvidt danskerne bør droppe brugen af begrebet Viking.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Forløb#2 DHO Det moderne gennembrud

Dansk-historieforløb om det moderne gennembrud. Fokus inden DHO var på demokrati og forfatningskamp, kroppens betydning, arbejderliv og klassekamp og kvindefrigørelse. Efter DHO'en har klassen fokuseret på industrialiserings opståen, betydning og perspektiv.

F̶aglige mål:
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Forløb#3 Middelalder, renæssance og reformation

Dette forløb behandler overgangen fra middelalder til renæssance med fokus på samfundsforandringer, verdenssyn og menneskesyn. Der sættes spørgsmålstegn ved, om renæssancen udgjorde et brud med middelalderen eller en kontinuitet i udviklingen. Centrale temaer er videnskabens og individets voksende betydning, samt hvordan nye ideer og opdagelser ændrede Europas verdensbillede.
Der er kort arbejdet med økohistorie, som et alternativ til den politiske historie.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling.
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincippe
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4 Enevælde, oplysning og revolution

Forløbet har taget udgangspunkt i omvæltningen fra feudalt samfund til enevældens indtog med fokus på "statskuppet" i 1660. Fokus gennem forløbet har været enevældens legitimering og selviscenesættelsen og ændringen i disse fra absolut enevælde til oplyst enevælde. Som afslutning på forløbet har vi diskuteret, hvordan oplysningstankerne efterfølgende manifesterede sig i den franske og amerikanske revolution.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Forløb#5 Spanien - Fra Kalifat til Franco

I dette forløb er der arbejdet med de lange linjer i Spaniens historie forud for en studietur til Malaga. Undersøgelsen begyndte med perioden, hvor Den Iberiske Halvø var under muslimsk styre som et kalifat. Herefter blev der fokuseret på reconquistaen, inkvisitionen og de kristne monarker, Isabella af Castilien og Ferdinand 2. af Aragonien. Der blev også lagt vægt på regionernes selvstændighed i denne periode. Dernæst blev den efterfølgende periode præget af kolonial ekspansion og habsburgernes magt undersøgt.
Slutteligt blev Francos diktatur fra 1939 til 1975 undersøgt. Desuden blev emner som rivaliseringen mellem Real Madrid og FC Barcelona i relation til borgerkrigen og de spanske delstaters kamp for uafhængighed behandlet. Erindringskultur i Spanien blev også analyseret gennem forskellige historiske erindringssteder.

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Forløb#6 Antikken - Det gamle Grækenland

Forløbet har været struktureret med en kronologisk tilgang, fra kolonitid til hellenistisk tid. Der er arbejdet med Athens demokrati og forudsætninger for dette, og efterfølgende sammenlignet det med Spartas styre. Eksempler på historiebrug om de to bystater er efterfølgende blevet analyseret. Derudover er der også arbejdet med filosoffernes syn på slaveri og demokrati.

Faglige mål:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb#7 Kold Krig

Forløbet har taget udgangspunkt i den tidlige Kolde Krig. Årsagerne til og forståelsen af delingen af Europa, Jalta-konferencen og Truman-doktrinen. Efterfølgende er perioden frem til Cuba-krisen blevet belyst med udgangspunkt i teori om international politik.
Derefter der skiftet til en dansk vinkel med fokus på Danmarks optagelse i NATO, "Grønlandskortet", H.C. Hansen. Afslutningsvis har vi med udgangspunkt diskuteret hvorvidt den moderne Kold Krigs-forskning var politiseret og betydningen af dette.

Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 8 Forløb#8 USA og det vilde vest

Forløbet har taget udgangspunkt i englændernes ankomst til USA og deres møde med indianerne. Der er blevet dykket ned i fremstillingen af Pocahontas, John Smith og andre aktører. Derudover har der været fokus på den amerikanske uafhængighedserklæring, pionererne, puritanerne og konsekvenserne af koloniseringen. Ydermere er begreberne "the frontier", "City on a Hill" og Manifest Destiny blevet brugt til at analysere samtidige og senere kilder.
Afslutningsvis er der arbejdet med hvordan "det vilde vesten" har influeret den amerikanske kultur og selvforståelse.

Faglige mål:
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 9 Forløb#9 Japans Modernisering

Forløbet begyndte med en visning af dele af filmen "The Last Samurai". Derefter blev det japanske feudale samfund under Tokugawa-shogunatet (1603-1868) gennemgået. Forløbet fortsatte med at undersøge Japans møde med vestlige magter som Amerika og Holland, først gennem en isolationistisk politik, som senere blev erstattet af en mere ekspansiv politik, hvor Japan underlagde sig store dele af Kina og Sydøstasien. Slutteligt er der arbejdet med hvordan japanerne efterfølgende fra bearbejdet 15-årskrigen.

Faglige mål.
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 Forløb#10 Imperialisme og folkedrab

Gennem forløbet om imperialisme og folkedrab har vi undersøgt, hvordan magt, racisme og udnyttelse har præget verdenshistorien fra 1800-tallet og frem. Vi har arbejdet med teorier om imperialisme, herunder Machiavellis tre herredømmestrategier og Edward Saids begreb "orientalisme". Forløbet behandler konkrete cases som Belgisk Congo, Herero- og Nama-folkedrabet, Holocaust, Kenya og Rwanda. Gennem kildekritik og analyse kobles teorier med praksis. Vi har set på, hvordan imperialistisk tankegang kunne legitimere ekstreme voldshandlinger og folkemord. Forløbet inddrager også FN’s folkedrabsdefinition og Stantons ti stadier. Afkolonisering og nutidens opgør med fortiden diskuteres med fokus på skyld, erindring og ansvar.

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Forløb#11 War on terror

Dette forløb undersøger verdensordenen efter Den Kolde Krig med fokus på ideologiske og sikkerhedspolitiske brudflader. Vi har arbejdet med Fukuyamas tese om liberalismens sejr og Huntingtons idé om civilisationskonflikter som fremtidens trussel. USA's rolle som global leder i 1990’erne blev belyst gennem kilder og tv-dokumentarer, mens begreber som new world order, globalisering, terrorisme og aktivistisk udenrigspolitik blev diskuteret i relation til nyere krige og dansk deltagelse. Erindringen om 9/11 og dets betydning for amerikansk identitet og udenrigspolitik blev undersøgt gennem historiske tekster og dokumentariske klip. Forløbet afrundes med en undersøgelse af den danske krigsdeltagelse med udgangspunkt i dokumentaren Armadillo. Fokus har været på, hvordan sikkerhed, identitet og ideologi forandres i det 21. århundrede.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Forløb#12 Kronologi - Epidemier

Gennem dette kronologiforløb har vi gennemgået fem epidemier, der har haft afgørende indflydelse på både menneskets historie og medicinens udvikling gennem tiden. Disse omfatter Den Atheniske pest, kopper, kolera, Den spanske syge og Covid-19. Vi har undersøgt sygdomsforståelser i hver af disse epidemier, herunder religiøse forklaringer, humoralpatologi, astrologi, miasma-teorien og smitte.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde