Holdet 2022 HI/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Søren Kauffeldt Larsen
Hold 2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Da Danmark blev Danmark
Titel 2 DHO Det moderne gennembrud - Danmark i 1800-tallet
Titel 3 Opdagelser - En ny verden
Titel 4 Renæssance og Reformation
Titel 5 Tid til forandring
Titel 6 Den Kolde Krig og Murens Fald
Titel 7 Antikken - Romerriget
Titel 8 Kina - fra kejserdømme til supermagt
Titel 9 Britisk selvforståelse
Titel 10 Israel-Palæstina
Titel 11 Holocaust og andre folkedrab
Titel 12 Muslimske imperier - Europæisk middelalder
Titel 13 Forbrydelse og straf - kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Da Danmark blev Danmark

I dette forløb har vi fokus på Danmarks nationsdannelse. Der er særligt fokus på vikingetiden, hvor vi sær nærmere på danernes kristning (samfundsforandring) og de magtstrukturer, der var gældende i vikingetiden. Der er særligt fokus på de kildekritiske værktøjer og fagets begreber. Kulturmødet mellem kristne og ikke-kristne bliver belyst. Vi ser nærmere på to periodiseringsprincipper.

Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger i undervisningen:
- Danmarks tilblivelse som stat
- Hvordan danerne blev kristne
- Årsager til danernes kristning
- Konsekvenser af danernes kristning på kort og langt sigt
- Kulturmødet mellem kristne og ikke-kristne

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks og Europas historie
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Omfang:

Kilder:
"Om slaver i Hedeby", Rimberts Levned
"Adam af Bremen" om Harald Blåtands dåb
"Widukind" om danerne
”En arabisk købmands beretning om Hedeby”
”Om kristne slaver i Hedeby”, Hentet fra: Jørgen Bjernum, Kilder til vikingetidens Danmark, 1968, s. 30.

Artikler:
”En religiøs smeltedigel fra vikingetiden”, Kristeligt Dagblad, 31. august 2004.
”Hedeby”, www.danmarkshistorien.dk

Film:
Historien om Danmark: Vikingetiden

Omfang (inkl. film der omregnes til sider):
ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 DHO Det moderne gennembrud - Danmark i 1800-tallet

I dette forløb ses der nærmere på 'det moderne gennembrud i Danmark'. Der er særligt fokus på arbejderklassen og kvindekampen. Derudover ses der på udvalgte begivenheder i oversigtsform i perioden 1801 til 1890. Slaget på Reden, Københavns Bombardement, Statsbankerotten, Tabet af Norge, 1. og 2. Slesviske krig. Overgangen fra enevælde til demokrati behandles også. Der er fokus på at opsummere, hvordan der arbejdes med kilder og hvordan kildekritikken kan indarbejdes i skriftlige produkter. Begrebet 'ophavssituation' har fået ekstra opmærksomhed for at sætte de danskfaglige tekster ind i en historisk kontekst.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ politiske revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt perspektiv
̶ politiske ideologier
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Kilder:
Maglemølle Papirfabrik i 1874 - få uger før produktionsstart
Illustreret Tidende 29. nov. 1874. Uddrag af artikel.
[Billeder og kilder til Danmarkshistorien. Gyldendal  1991, s. 76-78]

Sorterersker nedlægger arbejdet på Maglemølle Papirfabrik. Okt. 1905
Sydsjællands Socialdemokrat 28. og 30. okt. 1905

En ufaglært kvindes erindringer
(efter Grundbog til Danmarkshistorien. Systime, nr. 37)

Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeris Arbejdsreglement (uddrag)
http://www.eg-gym.dk/oresund/(S(hijezym1qqfrrm55icqpsnza))/kap/kilde.aspx?id=20&kildeid=71&forsideid=1168,771

Christian Christensen om fattigdom i 1887
Kilde: www.danmarkshistorien.dk

Film:
Historien om Danmark: Grundloven, magten og folket, DR, Sæson 1, Episode 8, https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572

"1800-tallet på vrangen 7. 1880-1890 Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, DR2 29.04.07

Omfang:
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Opdagelser - En ny verden

I dette forløb arbejder vi med europæernes opdagelser i 1400- og 1500-tallet. Vi berør kun perifært de kinesiske opdagelsesrejser. Der er særligt fokus på de faktorer, der ligger bag opdagelsesrejserne, hvor vi ser nærmere på Spaniens ageren i Sydamerika. Der arbejdes også med konsekvenserne på kort og langt sigt samt kulturmøde og fremmedsyn. Der laves en perspektivering til den danske trekantshandel.

Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger:
- Grunde til at europæerne tog på opdagelser
- Konsekvenser af især spaniernes opdagelser samt tilstedeværelse i Sydamerika
- Kulturmødets konsekvenser på kort og langt sigt
- Årsager til og konsekvenser af trekantshandlen

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie

Film:
"Christopher Columbus", DRK, 8/1-2014
"Slavenation Danmark [1:3]", DRK, 15/11-2017

Kilder:
"Columbus om mødet med de fremmede", Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 2, Columbus, 1. udgave, 3. oplag, 2019.
"Aztetisk digt om erobringen", Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 2, Columbus, 1. udgave, 3. oplag, 2019.
"Cortés om erobringen", Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie 2, Columbus, 1. udgave, 3. oplag, 2019.
"Hvorfor Columbus sejlede til Amerika", Fra W. Nøss Det Moderne Europas fødsel 1300-1650, Munksgaard, 1998.
"Franciskanere afbrænder aztekiske masker og gudebilleder", Fra: Burning of “idols,” Description of the City and Province of Tlaxcala, ca. 1581-84. Diego Muñoz Camargo. Glasgow University Library, Department of Special Collections, Scotland. Her fra hjemmesiden Vistas – Visual culture in Spanish America 1520-1820
http://www.smith.edu/vistas/index.html (d.6.9.07)
"Requerimiento (1513)", fra: Birgitte Holten: Fra kolonistyre til afhængighed : Latinamerika i 500 år. Gyldendal Uddannelse, 2002, Tekst 1

Omfang:
Ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Renæssance og Reformation

I dette forløb kigger vi på renæssancen og reformationen. Der laves indblik til Danmark løbende. Vi har særligt fokus på aktører og strukturer.

Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger:
- Årsager til at der kom en renæssance
- Kendetegn ved renæssancen herunder fokus på individet, arkitektoniske kendetegn, opdagelser, innovation, perspektivet m.m.
- Årsager til, at der kom en reformation i Tyskland
- Årsager til, at der kom en reformation i Danmark
- Reformationens konsekvenser
- Grunde til, at der rejses erindringssteder af reformatorer

Faglige mål
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.

Kilder:
Statue af Hans Tausen - Ribe - Foto
Krøniken om Gråbrødrenes fordrivelse - uddrag
Skibbykrøniken – uddrag. Hans Tavsens ankomst til København
Reformationsmonumentet på Bispetorvet - foto: Fra: Københavns Museum
Hans Tausen beskytter Rønnow. 2 malerier: Carl Bloch, 1876 og August Müller, 1833
Cosimo de' Medicis landsforvisning og det medicieske styres befæstelse 1433-34 -Niccolo Machiavelli i den florentinske historie fra 1525
Cosimo de' Medicis landsforvisning og det mediciske styres befæstelse 1433-34 - Cosimo de' Medici i sin dagbog
Cosimo de' Medicis landsforvisning og det medicieske styres befæstelse 1433-34 - Cosimos tale for bystyret
Palazzo Medici. Facade. Michelozzo Michelozzi (1396-1472)
Michael Nordberg: Renæssancens virkelighed. 1400-tallets Italien - myter og realitet (1993), side 191 ... 196 
Portræt af Giovanni Arnolfini og hustru, malet af Jan van Eyck, 1434. Olie på træ, 82cm x 60 cm
Portræt af Bia, Cosimo I de Medici’s uægte datter, malet af Agnolo Bronzino, ca. 1542. Olie på træ, 63cm x 48 cm.
The Anatomy Lecture of Dr. Nicolaes Tulp, Malet af Harmenszoon van Rijn Rembrandt, 1632, Olie på lærred, 170cm x 217cm.
Nattevagten, Malet af Harmenszoon van Rijn Rembrandt, 1632, Olie på lærred, 363cm x 437cm
Portræt af Doge Leonardo Loredan (doge = ’hertug’ / titlen på overhovedet i fristaterne Genova og Venedig), Malet af Giovanni Bellini, 1501
Skolen i Athen, malet af Raffaello Sanzio (Rafael), 1509, fresko(~kalkmaleri), 770cm bredde i bunden, Stanza della Segnatura, Palazzi Pontifici, Vatikanstaten
St Catherine of Alexandria, malet af Caravaggio, ca. 1598, olie på lærred, 173x133 cm, Hænger på Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid


Omfang:
Ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Tid til forandring

I dette forløb arbejder vi med politiske, sociale og teknologiske forandringer. Vi ser på forandringer i et diakront perspektiv, hvor der laves synkrone nedslag i form af Den industrielle revolution og den franske revolution. Der er særligt fokus på fagets kildekritiske værktøjer. Vi arbejder med kvalitativ metode, når vi ser nærmere på Sociale Revolutioner. I den forbindelse udarbejder elevernes et kvalitativt interview.

I dette forløb har vi bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger:
- Årsager til, at der kom en industriel revolution i England
- Årsager til, at den kom en industriel revolution i Danmark
- Den industrielle revolutions konsekvenser


Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer Europas og verdens historie
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder

Film: "What the industial revolution did for us", BBS, Cruishank.

Kilder:
"Arbejdsforholdene på, en fabrik", ca. 1815 - Vidneudsagn afgivet til en parlamentarisk kommission af en kvindelig fabriksarbejder Elizabeth Bentley. Fra: Øjenvidner 1999, s.325-327.
"Manchester og Birmingham 1835", Alexis de Tocquevilles rejsenoter og dagbøger (1805-59).
Maglemølle Papirfabrik i 1874 - få uger før produktionsstart
Illustreret Tidende 29. nov. 1874. Uddrag af artikel. Læst i DHO i 1. - genbesøg
[Billeder og kilder til Danmarkshistorien. Gyldendal  1991, s. 76-78]
Sorterersker nedlægger arbejdet på Maglemølle Papirfabrik. Okt. 1905
Sydsjællands Socialdemokrat 28. og 30. okt. 1905. Læst i DHO i 1.g - genbesøg.

Pastor Fabricius beskriver Horsens i 1879. Uddrag fra Horsens Kjøbstads Beskrivelse og Historie skrevet af sognepræst Jørgen Otto Fabricius i 1879.
En kvinde fortæller i 1927. Bragt i ugebladet Social-Demokraten  nr. 10, oktober 1927 under overskriften "“En Væverfamilies Liv i sidste Halvdel af forrige Aarhundrede”.  Efter Hemmersam & Jørgensen: "Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900". Gjellerups Historiesystem 1983.
28. oktober 1871: Læserbrev i Socialisten. Bragt i ugebladet Socialisten nr. 28, oktober 1871.  Efter Hemmersam & Jørgensen: "Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900". Gjellerups Historiesystem 1983. Ugebladet Socialisten (1871-1874) udgivet af Harald Brix og med Louis Pio som forfatter til størstedelen af det redaktionelle stof.
2. november 1871: Horsens Avis bringer et svar. Efter Hemmersam & Jørgensen: "Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900". Gjellerups Historiesystem 1983.
4. november 1871: Vejle Amts Folkeblad kommenterer. Efter Hemmersam & Jørgensen: "Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900". Gjellerups Historiesystem 1983.
18. november 1871: Socialisten svarer sine modstandere. Bragt i ugebladet Socialisten nr. 18, oktober 1871. Efter Hemmersam & Jørgensen: "Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900". Gjellerups Historiesystem 1983. Ugebladet Socialisten (1871-1874) udgivet af Harald Brix og med Louis Pio som forfatter til størstedelen af det redaktionelle stof.
29. december 1871: Vejle Amts Folkeblad følger sagen op. Efter Hemmersam & Jørgensen: "Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900". Gjellerups Historiesystem 1983.
Læserbrev til Social-Demokraten, 1882. Bragt i ugebladet Social-Demokraten i 1882. Efter Hemmersam & Jørgensen: "Fabrik og samfund i Danmark 1840-1900". Gjellerups Historiesystem 1983. Ugebladet Socialisten skiftede i 1874 navn til Social-Demokraten.

The-selskabet i Boston, Boston Tea Party«, lokal avis, »The Massachusetts Gazette and Boston Weekly News-Letter«:


Omfang:
Ca. 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Den Kolde Krig og Murens Fald

I forløbet om den Kolde Krig og Murens Fald har vi fokus på den bipolære verdenssituation i perioden ca. 1945 til ca. 1989. I dette forløb behandles ideologiernes kamp også, hvor USA og Sovjetunionen stilles overfor hinanden. Vi bruger lidt ekstra tid på opførelsen af Berlinmuren, Cubakrisen og Murens Fald.

I dette forløb har vi bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger:
- Årsager til den Kolde Krig
- Årsager til, at Berlin-muren blev bygget
- Årsager til, at Berlin-muren faldt
- Årsager til Cubakrisen
- Den kolde Krigs konsekvenser

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende̶
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder

Supplerende materiale:
Film: Fra verdenskrig til Kold Krig (1-2, 1945-53, fransk dokumentar, 2017, DRK - 3/9-18)
Film: Berlin-Muren 1958-1963, DR2 9/11-06.

Kilder:
Fra Khrustsjovs erindringer: Om Berlinmuren (1974), Khrustsjov, Nikita S: Khrushchev remembers: The last testament. Translated and edited by Strobe Talbott. New York 1974. S. 505-06.
Referat af samtale mellem Ulbricht og Khrustsjov om Berlin (30/11-1960), Woodrow Wilson International Center for Scholars: Harrison, M.Hope: Ulbricht and the Concrete “Rose”: New Archival Evidence on the Dynamics of Soviet-East German Relations and The Berlin...Working Paper No.5 Washington D.C., May 1993. www.wilsoncenter.org
En vesttysk skolebog om årsagen til Berlin-muren, 1976, Geschichtliche Weltkunde bd. 3, Diesterweg 1976 s. 210-212.
En østtysk skolebog om årsagen til Berlin-muren, 1977, Geschichte - Lehrbuch fur 10. klasse. Volk und Wissen Volkseigener Verlag, Berlin 1980 (1977) s. 160-163.
Cubakrisen - Teksten er et uddrag fra Sven Skovmand: Cuba, fra 1976, hentet fra 'Det 20. århundredes historie', www.his2rie.dk - Cuba - En ø i Caribien.
”Honeckers vældige show”, Jyllands-Posten, 21. April, 1986.
”Grænsesikringen”, Kilde: Volker Koop (1996): Den Gegner vernichten. Die Grenzsicherung der DDR. Bonn, s. 576-577.
”Hvorfor blev Muren bygget og hvor længe vil den bestå”, Kilde: Fragen und Antworten DDR 40 – Aus Geschichte und Politik. Panorama DDR, januar 1989, s. 26-29.

Omfang:
Ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Antikken - Romerriget

Det er et meget kort forløb, men dog et forløb, hvor vi kigger nærmere på Romerriget. Der er særligt fokus på Romerrigets ekspansion og slaveri. Der arbejdes i grupper, hvor eleverne enten skal udarbejde et skuespil/film, udarbejde et årssagsskema, besvare spørgsmål og/eller lave memes.

I dette forløb har vi bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger:
- Årsager til Romerrigets ekspansion
- Årsager til, at der anvendtes slaver samt fokus på slavernes levevilkår
- Årsager til Romerrigets fald

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag

Supplerende materiale:
Slaver - Slaveriet i Romerriget, Carlsen, Jesper: Romerriget. Samfund, familie, slaver. Århus 2001. s. 60-65, 70-71
Film: National Geographic - Gladiatorkampe, 2. januar, 2008 (om gladiatorer og kort om kristenforfølgelser).

Omfang: Ca. 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Kina - fra kejserdømme til supermagt

I dette relativt korte forløb kigger vi nærmere på Kina. Der kastes et diakront blik på Kina, hvor vægten lægges på den nyere tid og de reformer, Kina har gennemgået. Der er trukket nogle få tråde til samfundsfag, som klassen har som det ene studieretningsfag.

Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger i undervisningen:
- Årsager til Det Store Spring Fremad
- Konsekvenserne af Det Store Spring Fremad
- Årsager til Kulturrevolutionen
- Konsekvenserne af Kulturrevolutionen

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
globalisering

Kilder:
Hungersnød i Hunan 1960-61, Fra: Jørgensen: "Det Ny Kina", Gyldendal, 1989.

Omfang:
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Britisk selvforståelse

I dette forløb ser vi nærmere på 'Den britiske selvforståelse'. Der vil blive draget tråde til tidligere forløb (Tid til forandring), hvor de teknologiske forudsætninger for den britiske selvforståelse blev berørt.

Vi har bl.a. arbejdet med disse problemstillinger:
- Årsager til britisk ekspansion
- Konsekvenserne af den britiske ekspansion
- Den oprindelige befolknings levevilkår
- Faktorer bag den britiske selvforståelse

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Supplerende materiale:
John Atkinson Hobson: Imperialisme - et studie, fra Bo Lütken: Det engelske imperium 1815-1914. Munksgaard 1997.
Rule, Brittania! Last Night of the Proms, Youtube
Film: De gode hensigters imperium, DR

Omfang:
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Israel-Palæstina

I forbindelse med afslutningen på forrige forløb om 'Britisk selvforståelse', ser vi kort nærmere på Israel-Palæstina-konflikten. Forløbet udspringer af 'Afkoloniseringen', som vi rundede i førnævnte forløb. Der er særligt fokus på oprettelsen af staten Israel samt Seksdageskrigen. Der trækkes tråde til de nuværende spændinger i området.

Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger i undervisningen:
- Årsager til Seksdageskrigen
- Konsekvenserne af Seksdageskrigen
- Mødet mellem forskellige religioner
- Årsager til at hændelser gengives forskelligt

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Materiale:
Uddrag fra "Mellemøstkonflikter. Historie & Samfund", Anders Jerichow, 1. udgave, 1. oplag, Gyldendalske Boghandel, 2009.
Uddrag: "Israel - En stat i Mellemøsten", Henrik Wiwe Mortensen, Systime A/S, 2011

Kilder:
Abdul Gamal Nassers tale til den arabiske, socialistiske Unions Nationalkongres 23. juli 1968
Stabschef Yitzhak Rabin om Seksdageskrigen, 28. juni 1967
Hourani om årsagerne til de arabiske nederlag
Seksdageskrigens betydning - Forfatteren Michael B. Oren uddrag fra bogen Six Days of War (2002)

Omfang:
Ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Holocaust og andre folkedrab

Forløbet har til hensigt at give et indblik i faktorerne bag folkedrab. I dette forløb arbejdes der i grupper, hvorfor ikke alle elever har et indgående kendskab til de folkedrab, der arbejdes med. Dette korte forløb afsluttes med elevfremlæggelser i grupper, hvor der er metodefrihed ift. fremlæggelsesformen. Det er muligt at lave korte film, der præsenterer det folkedrab, den pågældende gruppe har arbejdet med.

Vi har bl.a. arbejdet med følgende problemstillinger:
- Årsager bag folkedrab
- Aktør/struktur-dualise

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Faglige mål:
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Supplerende materiale:
Film: Menneskejagt (Einsatzgruppen), DR2, 7. juni, 2010.

Omfang:
Ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Muslimske imperier - Europæisk middelalder

Forløbet "Muslimske imperier - europæisk middelalder" har til hensigt at give et overblik over en periode, hvor kulturmøder og forandringer er i fokus. Hensigten er at give en mere nuanceret forståelse af mødet mellem forskellige kulturer, hvor der er særligt fokus på de muslimske imperier og deres måde at indrette et samfund på.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer   
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Film:
"Engang talte verden arabisk", DR, 2004.
"Fra Byzans til Konstantinopel", DRK, 15/7-14

Kilder:
"Om Konstantins omvendelse" - 2 kilder
Lactantius (SL: født ca. 250, død ca. 325): De mortibus persecutorum. II kap. 44. (ed. Edinburgh, 1871
Eusebius kirkehistorie IX bog, kap. IX, 2 ff. (Kildeskriftselskabets udg., København, 1945
Begge tekster er fra E.Bach ”Fra Senantik til Renæssance”, 1966, s. 20-25.

"Guds stredfortræder", Beskrivelse af "denne Guds repræsentant på jorden" er skrevet af Eusebius af Caesarea, kirkehistoriker og Konstantins rådgiver. Teksten er skrevet i 336 i anledning af Konstantin Den Store / Konstantin I’s 30 års kejserjubilæum.

Paul Alvarus: "Om de spanske kristnes begejstring for muslimsk kultur",
Michael Ducas: ”Den endelige kamp om Konstantinopel”, Oversat fra engelsk, fra Michael Ducas: Historia Turko-Byzantina, red I. Bekker, Bonn 1834, s.211-223. Gengivet i Deno Geanakoplos: Byzantium - Church, Society and Civilization. Seen through Contemporary Eyes. Chicago Press 1986, s. 108

Omfang:
Ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Forbrydelse og straf - kronologiforløb

Kronologiforløbet i 3.u hedder 'Forbrydelse og straf'. Vi kigger på forbrydelser og de tilhørende straffe i et diakront perspektiv. Der er fokus på, hvad der er strafbart, hvordan og hvorfor, der straffes samt udviklingen i både forbrydelserne og straffene. De synkrone nedslag har til hensigt at lave koblinger til de forskellige perioder, vi har arbejdet med siden 1.g. Der vil være koblinger til fx styreformer, samfundstyper m.m.

Faglige mål:
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
hovedlinjer i Danmarks historie fra vikingetiden til i dag
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Film:
"Bødlen der huggede forkert", DR, 2008.

Kilder:
Peder Palladius Visitatsbog (1541-1544)
Et tysk billede af straffe fra 1509 – se arbejdsarket - Arbejdsopgaver til ”II. Forbrydelse og straf – Renæssance og reformation (1500-1650)

Besøg i et fængsel - 1788, Francisco de Mirandas danske rejsedagbog 1787-1788.

Uddrag af Erik Skrams rapport i Morgenbladet d. 23. november 1882
Skarpretter Seistrups beretning 1916, Mørch & Olsen: Danmarks historie 1880-1960 (1984). Af Aage Schulz: 'Erindringer fra skafottet. En samtale med Danmarks sidste mestermand'. Pressens Magasin, nr. 10, 1916.

National Tidende, morgenudgaven 23. november 1882 Henrettelsen, Mørch & Olsen: Danmarks historie 1880-1960 (1984).

Fotografier af Theodor Seistrups skafot og økse, fotograferet af Horsens Fængselsmuseum.

Omfang:
Ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde