Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Rune Wederkinck Andersen
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik, bevægelse og opvarmning
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Faglige mål:
Udarbejdelse og forevisning af et generelt opvarmningsprogram med fokus på musikvalg samt korrekt udførelse af øvelser i takt til musiken. Desuden afleveres en synopsis for der redegøres for programmets opbygning og en opvarmningen funktion i forbindelse med idræt.
Kernestoffet er:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
Fagligt indhold:
- basal musikteori, rytme og takttælling
- Vurdering af forskellige sanges tempo, samt hvilke type øvelser der er oplagte til de valgte sange.
- grundlæggende teori om opvarmning
- eksempler på opvarmningsprogrammer til musik
- eleverne udfærdiger og foreviser i grupper opvarmningsprogrammer til musik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningssynopsis
|
01-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og teams
Faglige mål:
Praktisk:
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.
Teoretisk:
Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
Social- og opgavekohæsion
Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
Relationelle færdigheder
Målsætning
Anvendt materiale:
Yubio C+B:
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog - Volleybal
|
21-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fodbold og fysiologi
Færdighedsområde: boldspil
Forløbet omfatter følgende kernestof og faglige mål:
Kernestof: Boldbeherskelse og kropsbeherskelse; Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet; Samarbejde.
I forløbet arbejder vi med tekniske og taktiske elementer indenfor fodbold.
Hvad skal man kunne efter forløbet:
-indersideaflevering til makker 3-10 m væk
-tæmme bolden efter indersideaflevering fra makker 3-10 m væk
-returnere bold i luften til makkers hænder, når den kastes fra 1-2 m afstand
-udføre to forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
-løbe med bolden, mens den er under kontrol tæt ved fødderne
-indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser
-gøre sig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
-afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modspiller
-indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Der indgår en intern turnering blandt alle 2g'er på skolen.
Fysiologisk forståelse af forholdet mellem anaerobt og aerobt arbejde og at kunne koble det til praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Musik og bevægelse: Danseperformance
Under forløbet introduceres eleverne til dancegenre - og i deres endelige performance skal elementer fra disse danse indgå
Under forløbet arbejdes med en praktisk forståelse af Labans bevægelseslære.
Eleverne arbejder med at anvende teorien i den praktiske udførsel af bevægelser og også under udvikling af koreografier og en afsluttende performance.
Eleverne udarbejder under forløbet korte bevægelsessekvenser som fremvises for holdet løbende. Sekvenserne har fokus på
- Kroppens grundlæggende bevægelser og bevægelsestyper
- Bevægelsernes retning
- Bevægelsernes dynamik
- Bevægelsernes relation
- Stemninger og udtryk
Afslutningsvist udvikles en gruppeperformance der fremvises ved forløbets sidste modul.
Produktkrav til gruppeperformance
Produktet af jeres arbejde er en gruppeperformance på ca. 2min. varighed. Mundtligt begrundes de forskellige valg I har gjort jer i den forbindelse. Musikken sammensættes og afspilles som en samlet fil. Alle gruppens medlemmer skal deltage i jeres performance på lige vilkår.
Hele forløbet evalueres ud fra produkt (herunder også færdigheder indenfor musik og bevægelse) og proces.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gymnastik
Færdighedsområde: klassiske og nye idrætter
Faglige mål:
Praktisk:
-Kunne udfører grundlæggende gymnastiske spring (rulle, håndstand, salto, evt. lavt overslag)
-kunne forevise gymnastiske opvarmningsøvelser i tak til musik
Teoretisk:
-Forståelse for dansk Idrættens organisering samt den tidligere udvikling af denne.
Anvendt materiale:
Yubio Idræt C+B, Thomas s Skadhede., et al, 2021 side 343-353
Udleverede dokumenter og videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
Faglige mål:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Materiale:
Udleverede noter og videoer på Onenote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball og træningsprojekt
Færdighedsområde: Boldspil
Læringsmål:
Praktiske:
- Kunne lave et teknisk korrekt lay-up.
- Kunne udføre korrekt teknik ved skud
- Kunne drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Kunne bruge to forskellige typer driblinger med temposkift (crossover, in'n'out, bagomrygen, mellem benene eller spin)
- Vise taktisk forståelse for 'spacing' og forsvarstyperne mand-mand og zone-forsvar.
- Kunne genkende screeninger og forstå formålet med screeninger.
- Kunne sætte en screening og udnytte en screening
Teoretiske:
- At kunne redegøre for arbejdskravene i basketball
- Forstå hvilke ændringer, der sker i kroppen, når man forbedrer sin kondition.
- Kunne forholde sig til forskellige konditions-tests. Fordele og ulemper.
- At kunne karakterisere anaerobt og aerobt arbejde.
- At kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Materialer:
Udleverede noter om træning og testning (Onenote)
Udleveredenoter om træningsplanlægning (Onenote)
Udleverede videoer og noter om basketballøvelser (Onenote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Pardans
Færdighedsområde: Musik og bevægelse
Faglige mål
Praktisk:
Kunne beherske grundtrin i Vals og Jive(se længere nede). og skelne mellem latin dans og standarddanse (Lukket og åben dansefatning)
Kunne føre og/eller blive ført.
Vise rytmeforståelse, stilfornemmelse og indlevelse
Teorietisk skal eleverne kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika. Desuden skal de kende til pardansens grundelementer og kort kunne redegøre for faserne i den motoriske indlæring
Vals:
- Fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Højre og venstre drejning
- Halv og kvart drejninger
- Selvvalgt variation
Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- selvvalgt variation
Vi danser også Les Lanciers i forbindelse med gallafest.
Der indgår også en fælles "Dansedag" for alle 3g'er
Materiale:
Udleverede noter (Onenote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Crossfit
Færdighedsområde: Klassiske og nye idrætter
Faglige mål
Kunne udarbejde WOD’s til forskellige målgrupper, herunder udarbejde et grundtræningsprogram til egen elevgruppe i form af en WOD.
Kune udføre et udvalg af crossfit-øvelser teknisk korrekt, herunder: burpees, atomic sit-ups, mountain climbers, goblet squat, kettlebell swing, grasshoppers, froggers, walking lunges, spiderman crawl, air squat, broad jumps og pushups. Herudover skal eleverne inddrage selvvalgte øvelser i løbet af undervisningen og i forbindelse med konstruktionen af deres egen WOD.Tilegne sig god fysisk kapacitet
Teoretisk skal eleverne kunne redegøre, anvende og diskutere træningsprincipper og træningslære.
Materialer:
Udleverede videoer og noter om crossfit øvelser (Onenote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714678093",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714678093",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714678093"
}