Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Annegrete Koefoed Rømer, Lasse Skibstrup, Line Søndergaard Kallerup
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik
Dette forløb er gennemgået i grundforløbet.
Formålet med forløbet
-er en introduktion til hvad idrætsfaget er, samt en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. I forløbet lærer man også en smule om OL’s historie.
Forløbet fokuserer på tre kategorier: løb, spring og kast/stød opdelt i 5 discipliner;
sprint (+ stafet), længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast.
Hvad eleven skal kunne efter forløbet:
•Have en vis forståelse for, hvad idrætsfaget er.
•Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner.
•Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de tre selvvalgte discipliner.
•Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik.
•Have en god fysisk kapacitet i udførelsen af de valgte discipliner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarming og musikforståelse
Teori: Grundlæggende musikforståelse i relation til bevægelse (herunder tælle taktsalg). Basis fysiologi i forbindelse med opvarming - herunder benytte % af maks puls som estimat for arbejdsintensitet.
Forløbsprøve: Igennem gruppearbejde blev udarbejdet og afholdt et 15 minutter opvarmingsprogram med resten af klassen som deltagere.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1.b. Jeg glæder mig til at hilse på jer. Vi mødes omklædte til indendørs idræt foran omklædningen 8:05. Vi starter timen med en "idræts-navne leg" og vil langsom arbejde os over i lidt mere faglighed. Medbring mobil.
-
Vi mødes omklædt i hallen kl 9:55 - medbring telefon(hvis den kan afspille musik).
-
Download jeres idræts bog via vedhæftede link på lektionen. Derefter skal I hjemme læse fra side 1241 til 1247.
-
Download af jeres idræt C bog(Yubio)
-
Vi mødes omklædt kl 8:05 i idrætsalen. Medbring mobil+computer. Gruppe 3 fra sidste uge (Alma, Andreas, Bastian, Laura og Philip) varmer os op med deres sving-sekvens fra netop sidste uge.
-
Vi mødes omklædt kl 13:35 i VG-hallen. Medbring mobil+computer. Gruppe 3 fra sidste gang (Alma, Andreas, Bastian, Laura og Philip) varmer os op med deres sving-sekvens. Vi skal i lektionen netop arbejde med sving - men derudover skal I have målt jer
-
Yubio - 2022-2025; sider: 69-72
e-bog
-
Læs fra s. 69 arbejde tre faser til midt side 72(stop ved aerob træning).
-
Vi skal forholde os til de fysiologiske argumenter for at varme op - derfor et par naturvidenskabe sider som læselektie - Medbring mobil(med musik). Vi mødes kl 8:05 omklædt i idrætssalen.
-
Vi mødes i fy3 - Det er ikke nødvendigt at være omklædt.
-
Rytmisk Opvarmning_gruppearbejde.docx
-
Velkommen tilbage på VG - Vi mødes omklædt kl 9:55 i idrætssalen. Gruppearbejde med opvarmningsprogrammerne - så medbring mobil eller computer noget der kan afspille musik.
-
Læs afsnittet om muskelømhed i Yubio(s. 285-287). Vi mødes omklædt kl. 8:05 i hallen - sidste gang med gruppearbejde, hvorefter jeres opvarmningsprogrammer skal være klar.
-
Yubio, 2021, 4 udgave; sider: 285-287
E-bog
-
Vi starter volleyforløbet op -I de næste tre lektioner skal 2 grupper pr. lektion varme holdet op. Til denne lektion skal gruppe 2(Marie B, Ahyeon, Vincent, Mathias og Emil) og gruppe 4 (Valdemar, Kevin, Andrea, Bastian op Niels) stå for opvarmningen
-
Fingerslag Kids og Teenvolley / Volleyball Danmark
-
Vi mødes omklædt i hallen til opvarmning og volley. Gruppe 1(Sophie, Mads, Frederik, James og frederikke) og gruppe 3 (Emma, Eva, Laura, Nikolaj og Gustav) står for opvarmningen.
-
Opvarmning og volleyball. De sidste to grupper (gr. 5 og 6) skal så for opvarmningen. I volley ser vi på underhåndsserv(se video).
-
https://www.youtube.com/watch?v=LZiEk-YIiJY
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball og teamudvikling
Teori: Teamudvikling (særligt fokus på "spillertyper") og spilletsregler
Yubio: 572-581 og 605-607
Forløbsprøve: Videooptagelse af grundslag.
Fagligemål
-Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
-Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
-Kendskab til Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
-Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
-Forståelse for regler og rotationssystem
-Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere - Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- 2-hæversystem med indløb (ikke fremløb).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold, træning og sundhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Performance og hip hop
Under forløbet introduceres eleverne til hip hop som dancegenre - og i deres endelige performance skal elementer fra hip-hop indgå
Under forløbet arbejdes med en praktisk forståelse af Labans bevægelseslære.
Eleverne arbejder med at anvende teorien i den praktiske udførsel af bevægelser og også under udvikling af koreografier og en afsluttende performance.
Eleverne udarbejder under forløbet korte bevægelsessekvenser som fremvises for holdet løbende. Sekvenserne har fokus på
- Kroppens grundlæggende bevægelser og bevægelsestyper
- Bevægelsernes retning
- Bevægelsernes dynamik
- Bevægelsernes relation
- Stemninger og udtryk
Afslutningsvist udvikles en gruppeperformance der fremvises ved forløbets sidste modul. Eleverne vælger selv tema for deres performance.
Produktkrav til gruppeperformance
Produktet af jeres arbejde er en gruppeperformance af 2-3 min. varighed og en programskitse der beskriver jeres performance og begrunder de forskellige valg I har gjort jer i den forbindelse. Musikken sammensættes og afspilles som en samlet fil. Alle gruppens medlemmer skal deltage i jeres performance på lige vilkår.
Hele forløbet evalueres ud fra produkt (herunder også færdigheder indenfor musik og bevægelse) og proces.
Jeres programskitse skal indeholde følgende:
• Ideen/historien I ønsker at fortælle
• Hvilke stemninger I vil arbejde med for at udtrykke historien kropsligt
• Hvilke bevægelsestyper I vil benytte jer af for at vise de forskellige stemninger - I skal arbejde med forskellige bevægelsestyper og begrunde valget af disse.
• Hvilke musikstykker I vælger til at understøtte jeres historie, stemninger og bevægelsestyper - I skal vælge forskellige stykker musik og begrunde jeres valg af disse.
I jeres performance skal I:
• Bruge elementer fra hip-hop
• Bruge hele rummet
• Bruge alle Labans 3 planer - altså det nedre, mellemplanet og det høje plan
• Bruge forskellige bevægelsestyper
• Bruge forskellige bevægelsesdynamik
• Bruge forskellige formationer (mønstre) og forskellige retninger
• Bruge forskellige bevægelsesrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Programskitse til performance
|
19-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Svømning
Mål med forløbet
- At eleverne introduceres til stilarten crawl og at de arbejder med teknisk kunnen indenfor stilarten. Desuden et højt aktivitetsniveau samt udfordring af kondition via både kontinuerlig træning og intervaltræning.
- At eleverne selvstændigt forhold sig til egen færdighed i forbindelse med stilarten crawl
- At eleverne tilpasser et generelt interval-svømmeprogram til et der passer til den enkelte elev.
For stilarten crawl er der fokus på
-kroppen i vand (streamline, fremdrift, balance)
-skoddeøvelser (vandføling, fremdrift)
-vejrtrækning (rotation og placering af hoved i vandet)
-benspark (hele benet, spark fra hoften)
-armtag (armtag over og under vand, afvikling)
-sammensætning/koordinering
-saltovending (delelementer og får nogen færdig vending)
Der bruges videomateriale til at forberede eleverne til timerne - i disse videoer er der fokus på balance, benspark, vejrtrækning, armtag og vending og der præsenteres en række øvelser til at arbejde med disse tekniske områder.
Eleverne skal ud fra et 2-3 lærereksempler på intervaltræning tilpasse og justere disse til et program som passer til eleven selv, gennemføre programmet, justere eget program og gennemføre det igen.
Under forløbet optager eleverne videosekvenser af dem selv når de svømmer crawl, som de kan selv-evaluere som en del af lektierne. Ved forløbets afslutning optages video af deres crawl, som eleverne afleverer til lærer, og som lærer giver respons på via lectio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redskabsgymnastik
Mål med forløbet
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand og håndstand
- Hovedstand rulle
- Håndstand rulle
- Forlæns spring
- Hovedspring (alle elever træner dette)
- Kraftspring (del-øvelser til dette spring)
- Kunne modtage korrekt til de forskellige spring
Litteratur
Siderne læses i Yubio version udleveret 2022
9.1.2 Den moderne idræt i danmark s. 353-355
9.1.3 Den svenske gymnastik s. 355-356
9.1.4 Sporten s. 356-363
27.1 Historisk view s. 1029-1031
27.2 Regler, ide og organisering s. 1031-1034
Video:
Gymnastikkens historie del 1: https://www.youtube.com/watch?v=sujYLYtKImc&t=74s
Gymnastikkens historie del 2: https://www.youtube.com/watch?v=1cGO5B7p7EM
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Plan for timen er vedhæftet: Modul 1_Spændstighed, ruller, håndstand.docx
-
Yubio - 2022-2025; sider: 1029-1034, 1040-1041
e-bog
-
Plan for timen er vedhæftet: Modul 2_Ruller, hovedstand, håndstand.docx
-
Gymnastikkens Historie, del 1
-
Modul 3_Gymhistorie og hovedstand, hovedspring.docx
-
Modulplan: Modul 4_Hovedspring, kraftspring.docx
-
Til sidste modul så I nogle historiske videoer og gjorde følgende:
-
image.png
-
Øv jer hjemme på at stå på hænder og øvelse 7, 8, 9, 10 hjemme (de samme øvelser som sidste modul hvor I arbejdede selv - find dem evt. på arbejdssedlen fra sidste modul (som er vedhæftet, det er modul 4) Modul 4_Hovedspring, kraftspring.docx
-
Modul 5_Kraftspring_ny.docx: Modul 5_Kraftspring_ny.docx
-
Modul 6_Hovedspring, kraftspring og afslutning_Elev.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate og træningsprojekt
Forløbet gennemføres med et træningsprogram over ca.8 uger. Fokus vil være på udvalgte tekniske krav i spillet samt hvordan træning og kamp kan planlægges og udføres, så der sikres arbejde med høj intensitet.
Teknisk og taktisk mål:
Beherskelse af baghåndskastet, beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning, udføre et cut og modtage discen i løb, pivotere og aflevere discen under pres, placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar i kampsituationer, forståelse for og brug af mand-mand forsvar.
For træningsprojektet gælder, at man skal kunne følgende:
-Dokumentere evnen til at planlægge, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
-koble teoretisk viden og kundskaber til det personlige træningsprogram
-demonstrere korrekt brug af fagtermer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Pickleball
Faglige mål:
-introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
-opnå nedenstående tekniske og taktiske delmål:
Tekniske:
-i rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske:
-i rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
-at opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
-i rimelig grad at beherske simple slagserier
I teorien ser vi på idrættens organisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pickleball-video
|
23-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Musik og bevægelse/3, pardans
Forløbsbeskrivelse:
Læringsmål
Eleven indgår i og opnår forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Eleverne får derudover alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en danseserie som tager udgangspunkt i begge stilarter.
Faglige mål
Praktisk:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latin dans og standarddanse (Lukket og åben dansefatning)
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stilfornemmelse og indlevelse
Vals:
- Fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Højre- og venstredrejning
- Halve og kvarte drejninger
-Danse i boks og danse fremadgående
Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- Hip bump
Vi danser også Les Lanciers i forbindelse med gallafest.
Der indgår også en fælles "Dansedag" for alle 3g'er.
Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer
- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til standard
-
Introduktion til latin
-
Pardans - fra Grundbog i idræt c.docx
-
Engelsk vals, grundtrin
-
Engelsk vals, boks
-
Engelsk vals, højredrejning
-
Jive, grundtrin
-
Jive, damedrejning
-
Vals, venstredrejning
-
Jive Hip Bump
-
Vals, damedrejning set fra damen
-
Vals, damedrejning set fra herren
-
Jive, American spin
-
Eksamen, idræt c, 3b.pptx
-
faser i motorisk læring.pdf
-
Forslag til egne variationer
-
Throw away
-
Whisk
-
I undervisning
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726194055",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726194055",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726194055"
}