Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Annegrete Koefoed Rømer, Lasse Skibstrup, Line Søndergaard Kallerup
Hold 2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Atletik
Titel 2 Rytmisk opvarming og musikforståelse
Titel 3 Volleyball og teamudvikling
Titel 4 Fodbold, træning og sundhed
Titel 5 Performance og hip hop
Titel 6 Svømning
Titel 7 Redskabsgymnastik
Titel 8 Ultimate og træningsprojekt
Titel 9 Pickleball
Titel 10 Musik og bevægelse/3, pardans

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Atletik

Dette forløb er gennemgået i grundforløbet.

Formålet med forløbet
-er en introduktion til hvad idrætsfaget er, samt en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. I forløbet lærer man også en smule om OL’s historie.

Forløbet fokuserer på tre kategorier: løb, spring og kast/stød opdelt i 5 discipliner;
sprint (+ stafet), længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast.






Hvad eleven skal kunne efter forløbet:

•Have en vis forståelse for, hvad idrætsfaget er.
•Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner.
•Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de tre selvvalgte         discipliner.
•Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik.
•Have en god fysisk kapacitet i udførelsen af de valgte discipliner.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarming og musikforståelse

Teori: Grundlæggende musikforståelse i relation til bevægelse (herunder tælle taktsalg). Basis fysiologi i forbindelse med opvarming - herunder benytte % af maks puls som estimat for arbejdsintensitet.

Forløbsprøve: Igennem gruppearbejde blev udarbejdet og afholdt et 15 minutter opvarmingsprogram med resten af klassen som deltagere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Volleyball og teamudvikling

Teori:  Teamudvikling (særligt fokus på "spillertyper") og spilletsregler

Yubio: 572-581 og 605-607

Forløbsprøve: Videooptagelse af grundslag.

Fagligemål
-Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
-Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
-Kendskab til Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
-Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
-Forståelse for regler og rotationssystem
-Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere - Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen
- 2-hæversystem med indløb (ikke fremløb).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Performance og hip hop

Under forløbet introduceres eleverne til hip hop som dancegenre - og i deres endelige performance skal elementer fra hip-hop indgå
Under forløbet arbejdes med en praktisk forståelse af Labans bevægelseslære.
Eleverne arbejder med at anvende teorien i den praktiske udførsel af bevægelser og også under udvikling af  koreografier og en afsluttende performance.   
Eleverne udarbejder under forløbet korte bevægelsessekvenser som fremvises for holdet løbende. Sekvenserne har fokus på
     - Kroppens grundlæggende bevægelser  og bevægelsestyper
     - Bevægelsernes retning
     - Bevægelsernes dynamik
     - Bevægelsernes relation
     - Stemninger og udtryk

Afslutningsvist udvikles en gruppeperformance der fremvises ved forløbets sidste modul. Eleverne vælger selv tema for deres performance.

Produktkrav til gruppeperformance
Produktet af jeres arbejde er en gruppeperformance af 2-3 min. varighed og en programskitse der beskriver jeres performance og begrunder de forskellige valg I har gjort jer i den forbindelse.  Musikken sammensættes og afspilles som en samlet fil.  Alle gruppens medlemmer skal deltage i jeres performance på lige vilkår.

Hele forløbet evalueres ud fra produkt (herunder også færdigheder indenfor musik og bevægelse) og proces.

Jeres programskitse  skal indeholde følgende:
• Ideen/historien I ønsker at fortælle
• Hvilke stemninger I vil arbejde med for at udtrykke historien kropsligt
• Hvilke bevægelsestyper I vil benytte jer af for at vise de forskellige stemninger - I skal arbejde med forskellige bevægelsestyper og begrunde valget af disse.
• Hvilke musikstykker I vælger til at understøtte jeres historie, stemninger og bevægelsestyper -  I skal vælge forskellige stykker musik og begrunde jeres valg af disse.
I jeres performance skal I:
• Bruge elementer fra hip-hop
• Bruge hele rummet
• Bruge alle Labans 3 planer - altså det nedre, mellemplanet og det høje plan
• Bruge forskellige bevægelsestyper
• Bruge forskellige bevægelsesdynamik
• Bruge forskellige formationer (mønstre) og forskellige retninger
• Bruge forskellige bevægelsesrelationer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Programskitse til performance 19-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Svømning

Mål med forløbet
- At eleverne introduceres til stilarten crawl og at de arbejder med teknisk kunnen indenfor stilarten. Desuden et højt aktivitetsniveau samt udfordring af kondition via både kontinuerlig træning og intervaltræning.
- At eleverne selvstændigt forhold sig til egen færdighed i forbindelse med stilarten crawl
- At eleverne tilpasser et generelt interval-svømmeprogram til et der passer til den enkelte elev.

For stilarten crawl er der fokus på
-kroppen i vand (streamline, fremdrift, balance)
-skoddeøvelser (vandføling, fremdrift)
-vejrtrækning (rotation og placering af hoved i vandet)
-benspark (hele benet, spark fra hoften)
-armtag (armtag over og under vand, afvikling)
-sammensætning/koordinering
-saltovending (delelementer og får nogen færdig vending)

Der bruges videomateriale til at forberede eleverne til timerne - i disse videoer er der fokus på balance, benspark, vejrtrækning, armtag og vending og der præsenteres en række øvelser til at arbejde med disse tekniske områder.

Eleverne skal ud fra et 2-3 lærereksempler på intervaltræning tilpasse og justere disse til et program som passer til eleven selv, gennemføre programmet, justere eget program og gennemføre det igen.

Under forløbet optager eleverne videosekvenser af dem selv når de svømmer crawl, som de kan selv-evaluere som en del af lektierne. Ved forløbets afslutning optages video af deres crawl, som eleverne afleverer til lærer, og som lærer giver respons på via lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Redskabsgymnastik

Mål med forløbet
- Kropsspænding
- Forlæns og baglæns rulle
- Hovedstand og håndstand
- Hovedstand rulle
- Håndstand rulle
- Forlæns spring
- Hovedspring (alle elever træner dette)
- Kraftspring (del-øvelser til dette spring)
- Kunne modtage korrekt til de forskellige spring

Litteratur
Siderne læses i  Yubio version udleveret 2022
9.1.2 Den moderne idræt i danmark s. 353-355
9.1.3 Den svenske gymnastik s. 355-356
9.1.4 Sporten s. 356-363
27.1 Historisk view s. 1029-1031
27.2 Regler, ide og organisering s. 1031-1034

Video:
Gymnastikkens historie del 1: https://www.youtube.com/watch?v=sujYLYtKImc&t=74s
Gymnastikkens historie del 2: https://www.youtube.com/watch?v=1cGO5B7p7EM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ultimate og træningsprojekt

Forløbet gennemføres med et træningsprogram over ca.8 uger. Fokus vil være på udvalgte tekniske krav i spillet samt hvordan træning og kamp kan planlægges og udføres, så der sikres arbejde med høj intensitet.

Teknisk og taktisk mål:

Beherskelse af baghåndskastet, beherskelse af pandekagegribning og tohåndgribning, udføre et cut og modtage discen i løb, pivotere og aflevere discen under pres, placering og bevægelse på banen og kunne gøre sig spilbar i kampsituationer, forståelse for og brug af mand-mand forsvar.

For træningsprojektet gælder, at man skal kunne følgende:

-Dokumentere evnen til at planlægge, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
-koble teoretisk viden og kundskaber til det personlige træningsprogram
-demonstrere korrekt brug af fagtermer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Pickleball


Faglige mål:
-introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
-opnå nedenstående tekniske og taktiske delmål:

Tekniske:
-i rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske:
-i rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
-at opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
-i rimelig grad at beherske simple slagserier

I teorien ser vi på idrættens organisering.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pickleball-video 23-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Musik og bevægelse/3, pardans

Forløbsbeskrivelse:
Læringsmål
Eleven indgår i og opnår forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Eleverne får derudover alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en danseserie som tager udgangspunkt i begge stilarter.

Faglige mål
Praktisk:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latin dans og standarddanse (Lukket og åben dansefatning)
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stilfornemmelse og indlevelse

Vals:
- Fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Højre- og venstredrejning
- Halve og kvarte drejninger
-Danse i boks og danse fremadgående

Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- Hip bump

Vi danser også Les Lanciers i forbindelse med gallafest.
Der indgår også en fælles "Dansedag" for alle 3g'er.

Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer
- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer