Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Annegrete Koefoed Rømer
|
Hold
|
2022 id/c (1c id, 2c id, 3c id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik
Dette forløb er gennemgået i grundforløbet.
Formålet med forløbet
-er en introduktion til hvad idrætsfaget er, samt en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. I forløbet lærer man også en smule om OL’s historie.
Forløbet fokuserer på tre kategorier: løb, spring og kast/stød opdelt i 5 discipliner;
sprint (+ stafet), længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast.
Hvad eleven skal kunne efter forløbet:
•Have en vis forståelse for, hvad idrætsfaget er.
•Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner.
•Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de tre selvvalgte discipliner.
•Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik.
•Have en god fysisk kapacitet i udførelsen af de valgte discipliner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musik og bevægelse 1, - Rytmisk opvarmning
Hvad skal eleven kunne efter forløbet?
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram
|
04-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volleyball og teams
Faglige mål:
Praktisk:
Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.
Teoretisk:
Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
Social- og opgavekohæsion
Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
Relationelle færdigheder
Målsætning
Anvendt materiale:
Yubio C+B:
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video af finger- og baggerslag
|
23-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
Faglige mål:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog, volley
|
20-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fodbold
I forløbet arbejder vi med tekniske og taktiske elementer indenfor fodbold.
Der ses også en smule på spillets historiske udvikling, regler og fodbolds betydning for sundhed.
hvad skal man kunne efter forløbet:
-indersideaflevering til makker 3-10 m væk
-tæmme bolden efter indersideaflevering fra makker 3-10 m væk
-returnere bold i luften til makkers hænder, når den kastes fra 1-2 m afstand
-udføre to forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
-løbe med bolden, mens den er under kontrol tæt ved fødderne
-indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser
-gøre sig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
-afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modspiller
-indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Der indgår en intern turnering blandt alle 2g'er på skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fodboldvideo
|
29-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball
Faglige mål:
-introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
-opnå nedenstående tekniske og taktiske delmål:
Tekniske:
-i rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske:
-i rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
-at opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
-i rimelig grad at beherske simple slagserier
I teorien ser vi på muligheder for at dyrke idræt og på idrættens organisering.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog, fodbold
|
03-11-2023
|
Pickleball-video
|
05-01-2024
|
Drejebog, pickleball
|
14-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Musik og bevægelse/2 - performance
Forskellige dansegenrer introduceres, afsluttende med en gruppevis udarbejdelse samt fremvisning af performance.
Labans teori inddrages.
Mål for forløbet:
Teknisk
• Have rytmisk forståelse
• Udvise bevægelseskvalitet
• Skelne mellem og vise øvelser inden for BESS
Taktisk
• At kunne gennemføre og vise en øvet koreografi
• At kunne udvikle en koreografi med brug af Labans BESS koncept
• Indlevelse
• Forståelse for musikken og hvilke typer bevægelser, der passer til
Fysisk
• Kunne gennemføre en performance
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Performance, synopsis
|
07-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktionel træning og kropskontrol
I forløbet, som er kombineret med 3g træningsprojektet, arbejdes med funktionelle øvelser med og uden vægte. Der indgår crossfit som eksempel på funktionel træning.
Fokus på korrekt teknik og bevidsthed om kroppens arbejde.
Der indgår også yoga i forløbet, hvor der er fokus på kropskontrol, smidighed og fokusering.
Faglige mål er følgende:
- kunne udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
- have kendskab til de 7 grundlæggende bevægemønstre i
crossfit (hoftedominant, knædominant, hoftelukkende, træk (horisontalt og vertikalt) og pres (horisontalt og vertikalt) )
og kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
- kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt og fejlrette hinanden.
- kunne sammensætte og præsentere en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
- være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
-have kendskab til crossfit og overfladisk kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
- kende til principperne bag yoga og kunne udføre udvalgte øvelser.
For træningsprojektet gælder, at man skal kunne følgende:
-Dokumentere evnen til at planlægge, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
-koble teoretisk viden og kundskaber til det personlige træningsprogram
-demonstrere korrekt brug af fagtermer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt del 1
|
25-08-2024
|
Egne WOD's
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball
Vi arbejder med de syv vigtige fundamentals fra SMARTbasket:
-afleveringer. (2-hånds bryst, studs og 1-hånds)
-skud (bedste hånd)
-driblinger (højre og venstre hånd, cross-over)
-footwork (jump stop, 1-2 stop, pivotering, triple-threat)
-gøre sig fri (V-cut, back door cut, give and go, cross step- og skudfinte)
-lay up (fra begge sider)
-forsvar (man-to man)
der tilstræbes at kunne anvende disse elementer i en kampsituation
I teorien ser vi på spændingsregulering og coping-strategier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Basketsekvens, video
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Musik og bevægelse/3, pardans
Forløbsbeskrivelse:
Læringsmål
Eleven indgår i og opnår forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Eleverne får derudover alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en danseserie som tager udgangspunkt i begge stilarter.
Faglige mål
Praktisk:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latin dans og standarddanse (Lukket og åben dansefatning)
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stilfornemmelse og indlevelse
Vals:
- Fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Højre- og venstredrejning
- Halve og kvarte drejninger
-Danse i boks og danse fremadgående
Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- Hip bump
Vi danser også Les Lanciers i forbindelse med gallafest.
Der indgår også en fælles "Dansedag" for alle 3g'er.
Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer
- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til standard
-
Introduktion til latin
-
Eksamensgrupper
-
Pardans - fra Grundbog i idræt c.docx
-
Engelsk vals, grundtrin
-
Engelsk vals, boks
-
Engelsk vals, højredrejning
-
Jive, grundtrin
-
Jive, damedrejning
-
Vals, venstredrejning
-
Jive Hip Bump
-
Vals, damedrejning, set fra damen
-
Vals, damedrejning, set fra herren
-
Forslag til egne variationer
-
faser i motorisk læring.pdf
-
Throw away
-
Whisk
-
Hip bump
-
american spin
-
I undervisning
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog, basket
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726196177",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726196177",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726196177"
}