Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Annegrete Koefoed Rømer, Clara Vestergaard Lund, Sigrid Ingadóttir Debel
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Atletik
Dette forløb er gennemgået i grundforløbet.
Formålet med forløbet
-er en introduktion til hvad idrætsfaget er, samt en grundlæggende indsigt i teknikken i nogle af de mest kendte discipliner indenfor atletikken. I forløbet lærer man også en smule om OL’s historie.
Forløbet fokuserer på tre kategorier: løb, spring og kast/stød opdelt i 5 discipliner;
sprint (+ stafet), længdespring, højdespring, kuglestød og spydkast.
Hvad eleven skal kunne efter forløbet:
•Have en vis forståelse for, hvad idrætsfaget er.
•Have en vis forståelse for teknikken i alle seks discipliner.
•Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de tre selvvalgte discipliner.
•Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik.
•Have en god fysisk kapacitet i udførelsen af de valgte discipliner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvamrning
Faglige mål
Eleverne skal:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
Kernestoffet er:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
Formålet med forløbet er at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. De skal således have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Vi har arbejdet med at opvarmningsprogrammer indeholder:
Praktisk:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- I stand til at koordinere kroppens bevægelser og have bevægelseskvalitet i øvelserne
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på. 12-15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og demonstere det med en gruppe/et hold
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
Teoretisk
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og hvilke fysiologiske effekter det har
Anvendt materiale:
Yubio s. 71-72: kap 3.3 opvarmning/nedvarmning fysiologiske fordele
Yubio s. 1181-1096:kap 30.1 - 30.5 + billeder til inspiration/supplerende: Rytmisk opvarmning
Blevet præsenteret for og arbejdet med evalueringsrubrik I rytmisk gymnastik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Volley og teamudvikling
Faglige mål:
Praktisk:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
Teoretisk:
- Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
- Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
- Social- og opgavekohæsion
- målsætning
- kohæsion (social og opgave)
- nonverbal og verbal kommunikation
- teametsproduktivitet=potentiale+procesgevinst-procestab
Kernestoffet er:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- alsidige idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- idrætter, der fokuserer på samarbejde og etik og fremmer selvværd
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer i løbet af undervisningen.
Anvendt materiale:
Yubio C+B:
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Teknikvideo Volley
|
16-04-2023
|
Drejebog volley
|
08-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
I forløbet arbejder eleverne med tekniske og taktiske elementer indenfor fodbold.
Der ses også en smule på spillets historiske udvikling, regler og fodbolds betydning for sundhed.
Hvad skal eleven kunne efter forløbet:
- Indersideaflevering til makker 3-10 m væk
- Tæmme bolden efter indersideaflevering fra makker 3-10 m væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når den kastes fra 1-2 m afstand
-udføre to forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens den er under kontrol tæt ved fødderne
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser
- Gøre sig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modspiller
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre
Der indgår en intern turnering blandt alle 2g'er på skolen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebøger fodbold
|
24-10-2023
|
Færdigheder fodbold
|
24-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Performance
Forskellige dansegenrer introduceres, afsluttende med en gruppevis udarbejdelse samt fremvisning af performance.
Labans teori inddrages.
Mål for forløbet:
Teknisk
• Have rytmisk forståelse
• Udvise bevægelseskvalitet
• Skelne mellem og vise øvelser inden for BEES
Taktisk
• At kunne gennemføre og vise en øvet koreografi
• At kunne udvikle med brug af Labans BESS koncept
• Indlevelse
• Forståelse for musikken og hvilke typer bevægelser der passer til
Fysisk
• Kunne gennemføre en performance
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Performance
|
16-01-2024
|
Drejebøger performance
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pickleball og indlæring
Faglige mål:
Praktisk:
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Kendskab til Pickleballs regler, pointtælling og særlige karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Badminton
FAGLIGE MÅL:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktionel træning og kropskontrol
I forløbet, som er kombineret med 3g træningsprojektet, arbejdes med funktionelle øvelser med og uden vægte. Der indgår crossfit som eksempel på funktionel træning.
Fokus på korrekt teknik og bevidsthed om kroppens arbejde.
Der indgår også yoga i forløbet, hvor der er fokus på kropskontrol, smidighed og fokusering.
Faglige mål er følgende:
- kunne udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde.
- have kendskab til de 7 grundlæggende bevægelsesmønstre i
crossfit (hoftedominant, knædominant, hoftelukkende, træk (horisontalt og vertikalt) og pres (horisontalt og vertikalt) )
og kunne genkende bevægemønstrene i de praktiske øvelser.
- kunne udføre mindst én øvelse indenfor hvert bevægemønster teknisk korrekt og fejlrette hinanden.
- kunne sammensætte og præsentere en alsidig WOD, hvori der indgår flere forskellige bevægemønstre.
- være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
-have kendskab til crossfit og overfladisk kendskab til de 10 fysiske domæner, der definerer sportsgrenen.
- kende til principperne bag yoga og kunne udføre udvalgte øvelser.
For træningsprojektet gælder, at man skal kunne følgende:
-Dokumentere evnen til at planlægge, gennemføre og evaluere et hensigtsmæssigt, personligt træningsprogram
-koble teoretisk viden og kundskaber til det personlige træningsprogram
-demonstrere korrekt brug af fagtermer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt, del 1
|
25-08-2024
|
Egne WOD's
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball
Vi arbejder med de syv vigtige fundamentals fra SMARTbasket:
-afleveringer. (2-hånds bryst, studs og 1-hånds)
-skud (bedste hånd)
-driblinger (højre og venstre hånd, cross-over)
-footwork (jump stop, 1-2 stop, pivotering, triple-threat)
-gøre sig fri (V-cut, back door cut, give and go, cross step- og skudfinte)
-lay up (fra begge sider)
-forsvar (man-to man)
der tilstræbes at kunne anvende disse elementer i en kampsituation
I teorien ser vi på spændingsregulering og coping-strategier
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Basketsekvens, video
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Musik og bevægelse 3/pardans
Forløbsbeskrivelse:
Læringsmål
Eleven indgår i og opnår forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Eleverne får derudover alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en danseserie som tager udgangspunkt i begge stilarter.
Faglige mål
Praktisk:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latin dans og standarddanse (Lukket og åben dansefatning)
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stilfornemmelse og indlevelse
Vals:
- Fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Højre- og venstredrejning
- Halve og kvarte drejninger
-Danse i boks og danse fremadgående
Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- Hip bump
Vi danser også Les Lanciers i forbindelse med gallafest.
Der indgår også en fælles "Dansedag" for alle 3g'er.
Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer
- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726197773",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726197773",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726197773"
}