Holdet 2022 id/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Freja Bak Pjetursson, Sigrid Ingadóttir Debel
Hold 2022 id/h (1h id, 2h id, 3h id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvamrning
Titel 2 Volley og teamudvikling
Titel 3 Spiludvikling
Titel 4 Fodtennis
Titel 5 Performance
Titel 6 Kampsport
Titel 7 Ultimate
Titel 8 Træningsprojekt og basket
Titel 9 Pardans
Titel 10 Badminton

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvamrning



Faglige mål
Eleverne skal:  
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger

Kernestoffet er:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik


Formålet med forløbet er at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. De skal således have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. Vi har arbejdet med at opvarmningsprogrammer indeholder:

Praktisk:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- I stand til at koordinere kroppens bevægelser og have bevægelseskvalitet i øvelserne
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på. 12-15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og demonstere det med en gruppe/et hold
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg

Teoretisk
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op og hvilke fysiologiske effekter det

Anvendt materiale:
Yubio s. 71-72: kap 3.3 opvarmning/nedvarmning fysiologiske fordele
Yubio s. 1181-1096:kap 30.1 - 30.5 + billeder til inspiration/supplerende: Rytmisk opvarmning
Blevet præsenteret for og arbejdet med evalueringsrubrik I rytmisk gymnastik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Volley og teamudvikling

Faglige mål:
Praktisk:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.

Teoretisk:
- Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
- Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
- Social- og opgavekohæsion
- målsætning
- kohæsion (social og opgave)
- nonverbal og verbal kommunikation
- teametsproduktivitet=potentiale+procesgevinst-procestab


Kernestoffet er:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- alsidige idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- idrætter, der fokuserer på samarbejde og etik og fremmer selvværd
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer i løbet af undervisningen.

Anvendt materiale:
Yubio C+B:
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Spiludvikling

Faglige mål:
- En grundlæggende indføring i almen boldspilsteori samt kendskab til forskelle og ligheder mellem forskellige boldspil
- Skelne mellem fire boldspilsfamilier, som der er afsat lektioner til hver af disse, hvor eksempler på spillene afprøves og derigennem få viden om boldspilfamiliens kendetegn.
- Konstruere, afprøve, justere og evaluere eget spil.
- Indgå i forskellige former for boldspil på et basalt niveau
- Kunne reflektere over forskellige spil med baggrund i de gennemgåede modeller og figurer
- Have viden om de forskellige boldspilsfamiliers forskelle og ligheder
- Kunne justere forskellige spil mod et givent formål eller en bestemt målgruppe
- Udvikle, afprøve, justere og evaluere et nyt boldspil

Teoretisk:
- Argumentere for opbygningen af eget udviklet spil
- Reflektere og kommentere på andre gruppers spil
- Vise teoretisk forståelse for de forskellige boldspil, samt valget af forskellige elementer i eget spil

Anvendt materiale:
Yubio C+B:
10.2 Teori om boldspil
10.2.1 Boldspilsfamilierne
10.2.2 Taktikker
10.2.3 Læringstrinsmodellen
10.2.4 Spiludvikling
10.3.2 Kaosspil
10.3.3 Net/væg-spil
10.3.4 Slagspil
10.3.6 Træfspil
10.3.6 Opgave
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Boldbasis - spiludvikling 04-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodtennis

I forløbet fodtennis, der tilhører færdighedsområdet ”boldspil”, bliver I introduceret til fodtennis. I skal arbejde med grundlæggende tekniske færdigheder, og afprøve forskellige deløvelser og småspil knyttet til spillets grundlæggende principper samt reflektere over øvelser og hvordan de kan justeres i forhold til spilhjulet. I skal opnå forståelse for det færdige spil, herunder kende til simple angrebs- og forsvarsteknikker. Forløbet vil blive afsluttet med en mindre turnering.

Læringsmål med forløbet:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder indenfor fodtennis
- Forståelse for serv fra luften og have kendskab til serv fra jorden
- Beherske volley modtagning og have kendskab til bryst og hoved modtagning
- Kunne udføre en hævning og have kendskab til smash
- Kendskab til og forståelse for reglerne
- Kunne redegøre for, anvende og reflektere over basal boldspilsteori
- Kunne reflektere over hvilke arbejdskrav der er til en fodtennisspiller i forhold til en fodboldspiller

I vurderes på:

Tekniske færdigheder:
Kunne serve, modtage og aflevere en spilbar bold til en medspiller.

Spilbarhed og positionering:
Have forståelse for hvor det mest er hensigtsmæssigt at stå på banen i henholdsvis forsvar og angreb.

Taktiske færdigheder:
Forståelse for spillets regler i praksis, kunne træffe korrekte valg i spilsituationer både individuelt og i forhold til med- og modspillere og kommunikere taktik med holdkammerater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Performance

I forløbet "Performance", der hører under færdighedsområdet "Musik og bevægelse" skal I arbejde med forskellig former for bevægelse og udtryk til musik. I undervisningen vil der være fokus på at arbejde med improvisation og kreativitet i forhold til både frie og koreograferede bevægelse til musik. Den praktiske undervisning bliver koblet med teori om Rudolf Labans BESS-koncept/bevægelseslære.
I den første del af forløbet arbejdes der både med koreograferede bevægelse/dans og med åbne opgaver, hvor I skal arbejde med egne bevægelser. I skal arbejde både individuelt, parvis og med forskellig gruppestørrelse. I den anden del af forløbet bliver I inddelt i koreografigrupper, som skal arbejde med at udvikle en gruppekoreografi.

Læringsmålene for forløbet
- Skabe kropslig erfaring med kreativ bevægelse og dans
- Arbejde med bevægelseskvalitet og øget kropsbevidsthed i frie og koreograferede bevægelser
- Arbejde med improvisation alene, parvis og i gruppe
- Kunne skabe sammenhæng ("den rød tråd") i frie og koreograferede bevægelser  
- Anvende udvalgte dele af Labans BESS- koncept/bevægelseslære til udvikling og analyse af bevægelsesudtryk og -kvalitet i dans og bevægelse
- Arbejde med rytme og musikalitet
- Indgå i samarbejde om udvikling af bevægelse og koreografi
- Udvikle og fremvise gruppekoreografi med afsæt i elementer fra undervisningen og Labans BESS-koncept

Produkt
I skal i grupper af 3-5 elever udarbejde en gruppekoreografi på 1½- 2 min. Koreografien skal indeholde elementer fra undervisningen og I skal bruge skemaet med Labans BESS-koncept. I skal anvende et af de udvalgte stykker musik og I skal arbejde med rytmen, stemningen og udtrykket i musikken i jeres koreografi. Til fremvisningen skal I aflevere ca. 1 side (håndskrevet) med jeres overvejelser om valg af musik, jeres kreative proces samt hvordan I bruger teorien om Labans bevægelseslære.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kampsport

I forløbet ”Kampsport”, der tilhører færdighedsområdet ”Nye og klassiske idrætter”, arbejder vi med grundlæggende færdigheder indenfor judo, og afprøver forskellige kamplege og øvelser knyttet til judos grundlæggende teknikker (holdegrebs-, kaste- og faldteknik) indenfor gult bælte. I skal kende til og udvise forståelse for den respekt, der kendetegner judo. Derudover skal I arbejde med simple teknikker indenfor selvforsvar. Teoretisk arbejder vi med at forstå hvad der sker i kroppen under pres ud fra et fysiologisk og psykologisk perspektiv.

Læringsmål:
- Udvise kropsbeherskelse
- Udføre faldteknikker herunder rullefald, sideflad og rygfald
- Kunne udføre holdgreb (kesa-gatame) og frigørelse af holdegreb (af person i egen vægtklasse)
- Bevægelse hen over gulv væk fra modstander og vende modstander, der ligger på maven
- Forståelse for teknikken af stort hoftekast (o-goshi) og benspænd (o-soto-gari)
- Udvise hensyn og respektere grænser
- Kendskab til hilseformer (ritsu-rei og zarei)
- Simpelt selvforsvar mod kvælertag, håndledlås og slag (forståelse for indvendig og udvendig side)
- Kunne samarbejde i par om at sætte teknikker sammen til en iscenesat kamp
- Kunne redegøre for kendetegn ved judo og dets placering indenfor kampsport
- Kunne redegøre for kroppens stresshormoner og deres betydning
- Kunne redegøre for spændingsregulering og reflektere over hvornår det er relevant
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ultimate

I forløbet "Ultimate", der tilhører færdighedsområdet "boldspil", arbejder vi med grundlæggende tekniske færdigheder, og afprøver forskellige deløvelser og småspil knyttet til spillets grundlæggende principper. I skal opnå forståelse for det færdige spil, herunder kende til simple angrebs- og forsvarsteknikker, samt kende og udvise forståelse for den spiritånd og fairplayprincipper, der kendetegner ultimate. Forløbet vil blive afsluttet med en kamp med rigtig baneforhold100x37m.  

Læringsmål:
- Beherske centrale tekniske og taktiske færdigheder indenfor spillet ultimate.
- Forståelse for baghåndskastet og have kendskab til forhåndskastet.
- Beherske pandekagegribning og tohåndsgribning.
- Kunne pivotere og aflevere discen under pres.
- Kunne udføre et cut og efterfølgende modtage discen.
- Kende og forstå spillets centrale regler, således at man kan være en aktiv deltager i forskellige spilsituationer.
- Opnå bedre kropsforståelse.
- Kunne reflektere over roller på banen og fairplays betydning for sporten.
- Have evnen til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet.


I vurderes på den praktiske del ud fra:

Tekniske færdigheder:
Kunne aflevere (baghånd og forhånd) og pivotere med discen under pres og kunne kontrollere discen ved modtagelse, herunder kunne foretage et cut for at gøre sig spilbar.

Spilbarhed og opdækning:
Gennem placering og bevægelse på banen bringe sig i positioner, hvor discen kan modtages eller modstanderen kan forhindres i at modtage.

Taktiske færdigheder:
Forståelse for spillets regler i praksis, kunne træffe korrekte valg i spilsituationer (både individuelt og ift. med- og modspillere), kommunikerer taktisk med holdkammerater samt med læreropbakning kunne efterleve spillets fairplayprincipper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Træningsprojekt og basket


Vurdering af hele træningsprojektet (dvs. både det praktiske og rapporten)
Træningsprojektet i sin helhed vurderes ud fra følgende baggrund:
– Præstation ved test 1 og test 2 (dvs. jeres fysiske kapacitet).
– Fremgang og evne til at gennemføre træningsprogrammet - herunder også brug af logbogen under forløbet
– Evne til at udvælge relevant teoretisk stof og gøre det personligt i forhold til din egen træning.
– Korrekt brug af fagudtryk.
– Diskussion og evaluering af egne resultater begrundet ud fra teorien.



Undervisningsbeskrivelse:
Læringsmål:

Praktisk:
- beherske at aflevere stående både direkte og studs
- Gribe en bold i løb hvis bolden afleveres korrekt.
- Taktisk kendskab til basale regler
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Kunne pivotere under pres
- Kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
-fysisk kunne udføre kamp eller andre spilsituationer med høj intensitet


Teoretisk:
- Have forståelse for og kunne anvende træningsprincipper
- Have forståelse for og kunne forklare fysiologiske adaptationer, ved længerevarende aerob træning, herunder begreberne kondition, maksimal iltoptagelse, kondital, puls og kredsløb


Faglige mål fra læreplanen
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ grundlæggende principper for træning
̶ basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.
- præsentere eleverne for mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi.
- udarbejde, gennemføre og evaluerer træningsprojekt og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Pardans

Læringsmål
Ifølge læreplanen, skal eleven indgå i forskellige typer af samarbejdsrelationer. Dette indebærer, at eleven er i stand til at skelne mellem, beskrive og tilpasse sig til forskellige samarbejdsrelation i dette tilfælde ift. pardans. Her er der også tale om en abstraktion af den praktiske idrætsudøvelse, men igen med det formål, at eleven skal kunne tilpasse sin adfærd til den pågældende samarbejdsrelation. Eleverne får alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en dansekoreografi som tager udgangspunkt i begge stilarter.

Konkret fra læreplanen
Eleverne skal:

- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- de for undervisningen relevante digitale redskaber


Faglige mål

Praktisk
Eleverne skal kunne

Generelt:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latindans og standarddanse
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stil og indlevelse
- Sammensætte en serie med forskellige variationer

Vals:
- Forstå fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Udføre en højre drejning
- Udføre kvart drejning rundt i hjørnerne
- Selvvalgt variation (evt. damen under armen rundt)

Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- High bump (hofte mod hofte)
- selvvalgt variation (evt. byt hånd herre)

Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer og anvende dem på Jive og Vals
- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring


Anvendt materiale:
Videoer fra Onenote

Idræt C bogen (Gyldendal) s. 24-34

Engelsk Vals fra vild med dans

Jive fra vild med dans

Faser i motorisk udvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer