Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Peter Emil Jensen
|
Hold
|
2022 id/k (1k id, 2k id, 3k id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#0 Atletik og idrætsvaner
Forløbet fokuserer på tre kategorier: løb, spring og kast/stød opdelt i 5-6 discipliner;
sprint, længdespring, højdespring, kuglestød, spydkast og evt. stafet.
Der udvælges 3 af disse, så der er bedre tid til at komme i dybden med disciplinerne ved at arbejde med hver disciplin i 2 moduler.
Hvad eleven skal kunne efter forløbet:
· Have en vis forståelse for, hvad idrætsfaget er.
· Have en vis forståelse for teknikken i tre forskellige discipliner, - et løb, et spring og et kast/stød.
· Være i stand til at lave de tekniske forøvelser i de tre selvvalgte discipliner.
· Kunne udføre et spring, et kast/stød og et løb, der bygger på den rigtige teknik.
· Have en god fysisk kapacitet i udførelsen af de valgte discipliner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Volleyball og teamudvikling
Faglige mål:
Praktisk:
o Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
o Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
o Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
o Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
o Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
o Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
o Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.
Teoretisk:
o Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
o Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
o Social- og opgavekohæsion
o Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
o Relationelle færdigheder
o Målsætning
Kernestof:
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022.
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Rytmisk opvarmning
Læringsmål:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et rytmisk opvarmningsprogram til musik på. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt og med bevægelseskvalitet
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: 30.1 Hvorfor varme op? (s. 1241)
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: 3.3 Opvarmning/nedvarmning s. 71
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022:
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: 30.4 Programmets opbygning (s. 1186)
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#3 Fodbold og kondition
Læringsmål:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Teori: (Dele af materialet går igen i forløb #6)
- At kunne redegøre for arbejdskravene i fodbold og hvilke betydning fodbold har for ens sundhed
- Forstå hvilke ændringer, der sker i kroppen, når man forbedrer sin kondition.
- Kunne forholde sig til forskellige konditions-tests. Fordele og ulemper.
- At kunne karakterisere anaerobt og aerobt arbejde.
- At kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 492-498 - 11.1 Fodboldenshistorie og 11.2 Regler, ide og organisering.
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 45-57 - 2.1 Åndræt og vejtrækning +2.2 Blodkredsløb og puls
-
Skadhede. T. (2022) Yubio. "9.3. Idræt og Religion" s.373-376.
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 527-529 - 11.7 Træning & sundhed
-
Fra Sidste: Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 45-57 - 2.1 Åndræt og vejtrækning +2.2 Blodkredsløb og puls
-
Skadhede, Thomas S. (2022) Yubio - IDRÆT C+ B. "3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.4 Aerob træning, 3.5 Anaerob træning" s. 67-70 + 71-78
-
Upload af fodboldvideoer:https://eduvirumgym-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/pj_edu_virum-gym_dk/Eu154JAHjyBDqs9ud79-Ad0BwZM2yN-RXNr-SPfAHjjRZQ?e=BY9Nxz
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Performance og Labans bevægelseslære
Læringsmål:
- At kunne redegøre for Labans BESS model.
- At kunne følge takten i musikken.
- At kunne sammensætte en koreografi med overvejelser ud fra BESS.
- At kunne sammensætte en koreografi, der tydeligt viser ændring i Shape og Space.
- At kunne tilpasse sine bevægelser til musik, så bevægelsernes effort passer til denne musik.
- At kunne lave koreografiske overvejelser ud fra et musikstykkes komposition.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5 Yoga / HIIT og kropskultur
Formålet med dette forløb er at kunne lave to af yogaserier og sammensætte en HIIT-serie.
Derudover er formålet også at møde en bevægelsesform, der stiger i popularitet blandt befolkningen, måske pga. den psykiske sundhedsdimension. Som elev skal man vide hvad yoga er, og kunne udføre et simpel Vinyasa-flow og kriger-serie. Derudover skal man indgå i en serie med stolen, løberen, planken og kobraen som man som individ og gruppe har lært at instruere i.
Udover yoga skal eleverne kunne udføre, sammensætte og instruere et HIIT-program. De skal kunne forevise enkelte øvelser med fokus på eksempelvis eksplosiv koncentrisk fase.
Praktiske læringsmål:
- At beherske centrale færdigheder inden for HIIT og yoga
- At kunne demonstrere et HIIT-Program på ca. 7 min, hvor øvelserne vises med høj kvalitet.
- At kunne demonstrere styrkeøvelser med forskellige fokuspunkter (fx langsom excentrisk fase)
- At kunne demonstrere statiske yoga-øvelser, balancer og flydende overgange.
Teoretiske læringsmål:
- Opnå forståelse for hvordan HIIT og yoga hver især bidrager til ens fysiske og psykiske sundhed.
- At kunne udarbejde et HIIT-program på ca. 7 min., der honorerer HIIT’s principper, dvs. pulsen skal op og de store muskelgrupper skal bruges i en hensigtsmæssig rækkefølge og mængde.
- Være i stand til at diskutere, hvorfor individer i det postmoderne samfund tilvælger individuelle idrætter såsom HIIT og yoga ud fra fx Giddens eller Riesmanns teori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Basketball og træningsprojekt
Læringsmål:
Praktiske:
- Kunne lave et teknisk korrekt lay-up.
- Kunne udføre korrekt teknik ved skud
- Kunne drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Kunne bruge to forskellige typer driblinger med temposkift (crossover, in'n'out, bagomrygen, mellem benene eller spin)
- Vise taktisk forståelse for 'spacing' og forsvarstyperne mand-mand og zone-forsvar.
- Kunne genkende screeninger og forstå formålet med screeninger.
- Kunne sætte en screening og udnytte en screening
Teoretiske:
- At kunne redegøre for arbejdskravene i basketball
- Forstå hvilke ændringer, der sker i kroppen, når man forbedrer sin kondition.
- Kunne forholde sig til forskellige konditions-tests. Fordele og ulemper.
- At kunne karakterisere anaerobt og aerobt arbejde.
- At kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skadhede, Thomas S. (2021) Yubio - IDRÆT C+ B. "7.1 Test-typer + 20.1 Formål" s.193-195 + 790-792
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 45-51 - 2.1 Åndræt og vejtrækning +2.2 Blodkredsløb og puls.
-
Skadhede, Thomas S. (2022) Yubio - IDRÆT C+ B. "3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.4 Aerob træning, 3.5 Anaerob træning" s. 67-70 + 71-78
-
Skadhede, Thomas S. (2021) Yubio - IDRÆT C+ B. 12.1. Basketballs historie + 12.2. Regler, ide & organisering. S. 534-542.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#7 Pardans og idrætsskader
Faglige mål
Praktisk
Eleverne skal kunne
Generelt:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latindans og standarddanse
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stil og indlevelse
- Sammensætte en serie med forskellige variationer
Vals:
- Forstå fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Udføre en højre drejning
- Udføre kvart drejning rundt i hjørnerne
- Selvvalgt variation (evt. damen under armen rundt)
Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- High bump (hofte mod hofte)
- selvvalgt variation (evt. byt hånd herre)
Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer og anvende dem på Jive og Vals
Anvendt materiale:
Videoer fra Onenote
Engelsk Vals fra vild med dans
Jive fra vild med dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#8 Pickleball og indlæring
EKSAMENSFORLØB
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål:
- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
- Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teoretiske mål:
- At kunne redegøre for indlæringsfaserne
- At kunne redegøre for de grundlæggende tre forskellige typer menneskelige bevægelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726206788",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726206788",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726206788"
}