Holdet 2022 id/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Peter Emil Jensen
Hold 2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Volleyball
Titel 2 Forløb#2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Forløb#3 Fodbold
Titel 4 Forløb#4 Pickleball
Titel 5 Forløb#5 Performance
Titel 6 Forløb#6 Basketball og træningsprojekt
Titel 7 Forløb#8 Yoga / HIIT
Titel 8 Forløb#9 Pardans + idrætsskader

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Volleyball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Pickleball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Basketball og træningsprojekt

Læringsmål:

Praktiske:
- Kunne lave et teknisk korrekt lay-up.
- Kunne udføre korrekt teknik ved skud
- Kunne drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Kunne bruge to forskellige typer driblinger med temposkift (crossover, in'n'out, bagomrygen, mellem benene eller spin)
- Vise taktisk forståelse for 'spacing' og forsvarstyperne mand-mand og zone-forsvar.
- Kunne genkende screeninger og forstå formålet med screeninger.
- Kunne sætte en screening og udnytte en screening

Teoretiske:
- At kunne redegøre for arbejdskravene i basketball
- Forstå hvilke ændringer, der sker i kroppen, når man forbedrer sin kondition.
- Kunne forholde sig til forskellige konditions-tests. Fordele og ulemper.
- At kunne karakterisere anaerobt og aerobt arbejde.
- At kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8 Yoga / HIIT

Formålet med dette forløb er at kunne lave to af yogaserier og sammensætte en HIIT-serie.
Derudover er formålet også at møde en bevægelsesform, der stiger i popularitet blandt befolkningen, måske pga. den psykiske sundhedsdimension. Som elev skal man vide hvad yoga er, og kunne udføre et simpel Vinyasa-flow og kriger-serie. Derudover skal man indgå i en serie med stolen, løberen, planken og kobraen som man som individ og gruppe har lært at instruere i.
Udover yoga skal eleverne kunne udføre, sammensætte og instruere et HIIT-program. De skal kunne forevise enkelte øvelser med fokus på eksempelvis eksplosiv koncentrisk fase.

Praktiske læringsmål:
- At beherske centrale færdigheder inden for HIIT og yoga
- At kunne demonstrere et HIIT-Program på ca. 7 min, hvor øvelserne vises med høj kvalitet.
- At kunne demonstrere styrkeøvelser med forskellige fokuspunkter (fx langsom excentrisk fase)
- At kunne demonstrere statiske yoga-øvelser, balancer og flydende overgange.
Teoretiske læringsmål:
- Opnå forståelse for hvordan HIIT og yoga hver især bidrager til ens fysiske og psykiske sundhed.
- At kunne udarbejde et HIIT-program på ca. 7 min., der honorerer HIIT’s principper, dvs. pulsen skal op og de store muskelgrupper skal bruges i en hensigtsmæssig rækkefølge og mængde.
- Være i stand til at diskutere, hvorfor individer i det postmoderne samfund tilvælger individuelle idrætter såsom HIIT og yoga ud fra fx Giddens eller Riesmanns teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9 Pardans + idrætsskader

Faglige mål

Praktisk
Eleverne skal kunne

Generelt:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latindans og standarddanse
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stil og indlevelse
- Sammensætte en serie med forskellige variationer

Vals:
- Forstå fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Udføre en højre drejning
- Udføre kvart drejning rundt i hjørnerne
- Selvvalgt variation (evt. damen under armen rundt)

Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- High bump (hofte mod hofte)
- selvvalgt variation (evt. byt hånd herre)

Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer og anvende dem på Jive og Vals

Anvendt materiale:
Videoer fra Onenote

Skadhede, Thomas S. (2021) Yubio - IDRÆT C+ B. 36.6 Dans og kultur i 30'ernes USA. S. 1381-1383

Idræt C bogen (Gyldendal) s. 24-34

Engelsk Vals fra vild med dans

Jive fra vild med dans
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer