Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Peter Emil Jensen
|
Hold
|
2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Volleyball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Rytmisk opvarmning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Her er et link til jeres grundbog i idræt alle tre år! Så gem filen et sted, hvor I let kan finde den!
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: 30.1 Hvorfor varme op? (s. 1241)- 3.3 Opvarmning/nedvarmning (s.71)Lektien må gerne læses efter timen.
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022:
-
grupper 1m.png
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: 30.4 Programmets opbygning (s. 1246)
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Fodbold
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 492-498 - 11.1 Fodboldenshistorie og 11.2 Regler, ide og organisering.
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 45-57 - 2.1 Åndræt og vejtrækning +2.2 Blodkredsløb og pulsVi gennemgår lektien i næste modul.
-
Lektie: Yubio, Thomas s. Skadhede., et al, 2022, "11.6 Hooliganisme" s. 525-527.
-
HUSK AT LAVE JERES OPLEVELSESBESKRIVELSER FRA FODBOLDDAGEN I ONENOTE!
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2021: side 527-529 - 11.7 Træning & sundhed
-
Fra Sidste: Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 45-57 - 2.1 Åndræt og vejtrækning +2.2 Blodkredsløb og puls
-
Næstsidste gang - optag forløbsvideo
-
Upload videoer:https://eduvirumgym-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/pj_edu_virum-gym_dk/Em5Mg0cUatBCmxh_abetT6QB6Nl3rxluM7pCWl5UgkEdtw?e=zSdlWQ
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Pickleball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Performance
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Basketball og træningsprojekt
Læringsmål:
Praktiske:
- Kunne lave et teknisk korrekt lay-up.
- Kunne udføre korrekt teknik ved skud
- Kunne drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Kunne bruge to forskellige typer driblinger med temposkift (crossover, in'n'out, bagomrygen, mellem benene eller spin)
- Vise taktisk forståelse for 'spacing' og forsvarstyperne mand-mand og zone-forsvar.
- Kunne genkende screeninger og forstå formålet med screeninger.
- Kunne sætte en screening og udnytte en screening
Teoretiske:
- At kunne redegøre for arbejdskravene i basketball
- Forstå hvilke ændringer, der sker i kroppen, når man forbedrer sin kondition.
- Kunne forholde sig til forskellige konditions-tests. Fordele og ulemper.
- At kunne karakterisere anaerobt og aerobt arbejde.
- At kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skadhede, Thomas S. (2021) Yubio - IDRÆT C+ B. "7.1 Test-typer + 20.1 Formål" s.193-195 + 790-792
-
Yubio, Thomas s Skadhede., et al, 2022: side 45-51 - 2.1 Åndræt og vejtrækning +2.2 Blodkredsløb og puls.
-
Skadhede, Thomas S. (2022) Yubio - IDRÆT C+ B. "3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.4 Aerob træning, 3.5 Anaerob træning" s. 67-70 + 71-78
-
Skadhede, Thomas S. (2021) Yubio - IDRÆT C+ B. 12.1. Basketballs historie + 12.2. Regler, ide & organisering. S. 534-542.
-
Indtast sprintresultater i samarbejdsområdet!
-
Se under modulet på OneNote
-
Se modul i OneNote
-
Upload video her
-
Upload jeres video og drejebog her: afleveringsmappe
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#8 Yoga / HIIT
Formålet med dette forløb er at kunne lave to af yogaserier og sammensætte en HIIT-serie.
Derudover er formålet også at møde en bevægelsesform, der stiger i popularitet blandt befolkningen, måske pga. den psykiske sundhedsdimension. Som elev skal man vide hvad yoga er, og kunne udføre et simpel Vinyasa-flow og kriger-serie. Derudover skal man indgå i en serie med stolen, løberen, planken og kobraen som man som individ og gruppe har lært at instruere i.
Udover yoga skal eleverne kunne udføre, sammensætte og instruere et HIIT-program. De skal kunne forevise enkelte øvelser med fokus på eksempelvis eksplosiv koncentrisk fase.
Praktiske læringsmål:
- At beherske centrale færdigheder inden for HIIT og yoga
- At kunne demonstrere et HIIT-Program på ca. 7 min, hvor øvelserne vises med høj kvalitet.
- At kunne demonstrere styrkeøvelser med forskellige fokuspunkter (fx langsom excentrisk fase)
- At kunne demonstrere statiske yoga-øvelser, balancer og flydende overgange.
Teoretiske læringsmål:
- Opnå forståelse for hvordan HIIT og yoga hver især bidrager til ens fysiske og psykiske sundhed.
- At kunne udarbejde et HIIT-program på ca. 7 min., der honorerer HIIT’s principper, dvs. pulsen skal op og de store muskelgrupper skal bruges i en hensigtsmæssig rækkefølge og mængde.
- Være i stand til at diskutere, hvorfor individer i det postmoderne samfund tilvælger individuelle idrætter såsom HIIT og yoga ud fra fx Giddens eller Riesmanns teori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#9 Pardans + idrætsskader
Faglige mål
Praktisk
Eleverne skal kunne
Generelt:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latindans og standarddanse
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stil og indlevelse
- Sammensætte en serie med forskellige variationer
Vals:
- Forstå fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Udføre en højre drejning
- Udføre kvart drejning rundt i hjørnerne
- Selvvalgt variation (evt. damen under armen rundt)
Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- High bump (hofte mod hofte)
- selvvalgt variation (evt. byt hånd herre)
Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer og anvende dem på Jive og Vals
Anvendt materiale:
Videoer fra Onenote
Skadhede, Thomas S. (2021) Yubio - IDRÆT C+ B. 36.6 Dans og kultur i 30'ernes USA. S. 1381-1383
Idræt C bogen (Gyldendal) s. 24-34
Engelsk Vals fra vild med dans
Jive fra vild med dans
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726207905",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726207905",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726207905"
}