Holdet 2022 id/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Munck Krarup
Hold 2022 id/s (1s id, 2s id, 3s id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Volleyball (eksamensforløb)
Titel 2 Rytmisk opvarmning (eksamensforløb)
Titel 3 Fodbold
Titel 4 Performance
Titel 5 Pickleball (eksamensforløb)
Titel 6 Ultimate
Titel 7 Floorball (eksamensforløb)
Titel 8 Gymnastik (eksamensforløb)
Titel 9 Pardans (eksamensforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Volleyball (eksamensforløb)

Faglige mål:
Praktisk:
o Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
o Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
o Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
o Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
o Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
o Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
o Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.

Teoretisk:
o Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
o Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
o Social- og opgavekohæsion
o Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
o Relationelle færdigheder
o Målsætning

Anvendt materiale:
Yubio C+B:
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning (eksamensforløb)

I forløbet arbejdes der med at udarbejde og fremvise opvarmningsprogrammer til musik.

Der er indledningsvis fokus på musikforståelse og -fornemmelse, dvs. hvilke typer øvelser forskellige musikstykker med forskelligt tempo kan anvendes til. Dernæst arbejdes der med øvelser i løb, sving, hop og styrke, som sidenhen integreres i opvarmingsprogrammer som eleverne udarbejder og fremviser gruppevis.

Faglige mål:

Praktisk:

- Kunne tælle takter i udvalgte musiknumre
- Kunne udvælge musik som i tempo og udtryk passer til forskellige opvarmningsøvelser inden for kategorierne gang, løb, sving, hop og styrke
- Kunne udføre udvalgte, relevante opvarmningsøvelser i takt til musik inden for kategorierne gang, løb, sving, hop og styrke
- Kunne sammensætte og udføre et "genrelt" rytmisk opvarmningsprogram med elementer fra ovennævnte kategorier.


Teori:
- Opvarmingens fysiologiske effekt
- Opvarmningens indhold
- Musiktælling og bevælgelsesformer (til musik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold

Forløbsmål:

Tekniske:
- Krop-bold-koordination
- At kunne beherske forskellige afleveringer (Inderside, vrist og halvliggende vrist) og modtagninger (inderside/fod (bryst/lår)
- At kunne beherske vendinger med bolden

Taktiske kompetencer:

- Gøre sig spilbar; finde det frie rum, temposkift, retningsskift og kommunikation
- Evnen til at gøre sig spilbar i spilsituationer
- Spilforståelse
- Gøre holdet bedre – have et blik for, hvor bolden skal spilles hen og hvor man selv skal placere sig på banen i både angreb og forsvar

Teoretisk:

Forløbet har været koblet til sundhed - udfyldes senere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Performance

Under forløbet introduceres eleverne til forskellige dansegenre - og i deres endelige performance skal elementer fra koreografier gennemgået i undervisningen indgå
Under forløbet arbejdes med en praktisk forståelse af Labans bevægelseslære.
Eleverne arbejder med at anvende teorien i den praktiske udførsel af bevægelser og også under udvikling af  koreografier og en afsluttende performance.   
Eleverne udarbejder under forløbet korte bevægelsessekvenser som fremvises for holdet løbende. Sekvenserne har fokus på
     - Kroppens grundlæggende bevægelser  og bevægelsestyper
     - Bevægelsernes retning
     - Bevægelsernes dynamik
     - Bevægelsernes relation
     - Stemninger og udtryk

Afslutningsvist udvikles en gruppeperformance der fremvises ved forløbets sidste modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pickleball (eksamensforløb)

Faglige mål:

Teknisk:

- I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob.
- Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktisk:

- I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden.
- At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig.
- I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Kendskab til Pickleballs regler, pointtælling og særlige karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.

Teoretisk:
- Lave og følge et træningsprogram, der forbedrer konditionen
- Reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.
- Kendskab til centrale begreber inden for træningsformer og træningsplanlægning (intervaltræning og kontinuerlig træning, intensitet og restitution, samt centrale begreber inden for fysiologiske adaptationer ved længerevarende aerob træning (aerobt arbejde, kondition, udholdenhed, kondital, puls, kredsløb, m.m.)

Anvendt teorimateriale:
Yubio s. 67-78
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate

Faglige mål:

Teknisk:
- Beherskelse af baghåndskast - både korte og lange afleveringer
- Kendskab til og udførelse af forhåndskast (dog uden beherskelse)
- Pivotere om standfod, for at kaste rundt om opdækning
- Udføre cuts med både tempo og retningsskift

Taktisk:
- Kendskab til spillets regler
- Gøre sig spilbar
- Vælge fornuftige afleveringer afhængig af spilsituationen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Floorball (eksamensforløb)

Formålet med floorballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale aspekter af
floorball. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvor der maksimalt
er to elever om en bold det meste af tiden.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes
sammen i sidste del af forløbet, hvor sammenspil og taktik er fokus.
Til sidst gennemføres en forløbsprøven, som tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale elementer af de gennemgåede øvelser.


Faglige mål:

- Aflevering til makker 5-10 meter væk
- Modtagning af aflevering fra 5-10 meters afstand
- Drible med forside/bagside af stav stående og i let tempo
- Drible med bolden zigzag gennem kegler uden at miste kontrol med bolden
- Indgå i samspil med medspiller, mens modstander presser
- Udføre et trækskud hvor bolden løftes fra jorden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Kunne følge løbemønstre i taktiske øvelser
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden og spiller den videre

Teoretisk:
o Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
o Formelle og uformelle roller
o Social- og opgavekohæsion
o Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
o Relationelle færdigheder
o Målsætning

Anvendt materiale:
Yubio C+B:
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Gymnastik (eksamensforløb)

Faglige mål:

- Kropsspændingsøvelser
- Forlæns rulle
- Håndstand (evt. med "modtagning")
- Håndstand til rulle (evt. med "modtagning")
- Udføre progressionsøvelser til kraftspring, overslag og salto
- Nogenlunde udførsel af overslag og salto fra airtrack med landing på nedspringsmadras.

Teoretisk:
- Lave og følge et træningsprogram, der forbedrer konditionen
- Reflektere skriftligt over egen træning i lyset af resultaterne.
- Kendskab til centrale begreber inden for træningsformer og træningsplanlægning (intervaltræning og kontinuerlig træning, intensitet og restitution, samt centrale begreber inden for fysiologiske adaptationer ved længerevarende aerob træning (aerobt arbejde, kondition, udholdenhed, kondital, puls, kredsløb, m.m.)

Anvendt teorimateriale:
Yubio s. 67-78
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Pardans (eksamensforløb)

Læringsmål
Ifølge læreplanen, skal eleven indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Eleverne får derudover alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en dansekoreografi som tager udgangspunkt i begge stilarter.
Faglige mål
Praktisk:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latin dans og standarddanse (Lukket og åben dansefatning)
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stilfornemmelse og indlevelse
Vals:
- Fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Højre og venstre drejning
- Halv og kvart drejninger
- Damen rundt

Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- High bump
- selvvalgt variation

Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer
- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer