Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
Annegrete Koefoed Rømer, Neel Holm Møller
|
Hold
|
2022 BI/c (1c BI, 2c BI, 3c BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv
Indledende forløb om cellers grundlæggende opbygning og funktion.
Målet med forløbet er at få et kendskab til følgende:
- Overordnede opbygning af hhv. pro- og eukaryote celler
- Celledeling (mitose) - herunder replikation
- Cellemembranens opbygning
- Transportprocesser over cellemembranen og betydningen af disse
- Multiresistente bakterier
- Endosymbiontteorien
- Cellevækst og vækstfaktorer, samt gærcellers rolle i respiration- og gæringsprocessen.
I forløbet laver vi følgende øvelser:
Diffussion - med phenolrødt og eddike
Mikroskopering af vandpest i salt og ferskvand for at observere osmose
Fra NV:
- Osmose med kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i celler og liv
|
15-12-2022
|
opgave 1 - diffusion
|
19-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nedarvning 1
Vi indleder forløbet med at se på DNA og RNA’s opbygning, hvorefter vi arbejder videre med det centrale dogme, hvor vi ser nærmere på proteinsyntesen. Her kommer vi ind på promotor, transskriptionsfaktorer (enhancer og silencer) samt modificering af præ-mRNA (spliceosomer, introns, exons, hætte og poly-A hale) til færdigt mRNA. Vi gennemgår nogle eksempler med translation af den genetiske kode og ser på t-RNA og rRNA’s opbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kost og diabetes
Kosten med fokus på de 3 energigivende stoffers opbygning og funktion gennemgås (kulhydrater, protein og fedtstoffer) samt appetitregulering. Derefter ser vi på fordøjelse og optagelse af de energigivende stoffer, hvor enzymer og deres funktion inddrages.
Afslutningsvis kommer vi ind på livstil og sundhed og her har vi fokus på diabetes, herunder hvordan blodsukkeret reguleres og hvordan kost og motion kan bidrage til en bedre sundhed.
Øvelser:
Enzymforsøg med bromelin fra kiwi
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ingen opgave
|
08-02-2023
|
Diæter
|
06-03-2023
|
Test - kostforløb
|
10-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nedarvning 2
Vi fortsætter med Nedarvningsforløb 2 fra hvor vi slap inden Neel blev sygemeldt (Nedarvningsforløb 1)
Vi tager fat på kromosomers opbygning (homologe, heterologe) og ser på generne. Her arbejder vi med begreberne alleler, recessiv, dominant og undersøger om en egenskab fx øjenfarve er dominant eller recessiv og autosomal eller kønsbunden. Eleverne introduceres til Mendels 1. og 2. lov og lærer at anvende krydsningsskemaer og stamtavler for at undersøge nedarvningen af en egenskab. Afslutningsvis ser vi på, hvordan variation kan forekomme ved meiosen (kønscelledannelsen), samt hvordan kromosomtalsmutationer, kromosommutationer samt genmutationer kan påvirke ens afkom.
Øvelse: Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sexologi 1 - hormonregulering
Forløbet indeledes med en gennemgang af opbygningen af manden og kvindens kønsorganer. Herunder kommer vi ind på puberteten og hormonreguleringen (negativ og positiv feedback) hos mænd og kvinder. Vi arbejder desuden med hvordan mænds sædcelleudvikling og kvinders ægudvikling.
Øvelse: mikroskopering af æggestok og testikel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
20-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Havet - passer vi på det?
Formålet med dette forløb er at forstå havets økosystem og de samspil der er mellem organismerne i økosystemet og de abiotiske og biotiske faktores betydning. Eleverne får igennem forløbet kendskab til generel økologi herunder planternes opbygning og funktion, fotosyntesens lys- og mørkeprocesser, næringsstofoptag, symbiose med knoldbakterier, energi og produktion i fødekæder, N- C og P-kredsløbene.
Vi arbejder med trusler mod havøkosystemet herunder klimaforandringer, fiskeri og invasive arter.
Eleverne får kendskab til forskellige økologiske metoder herunder bestemmelse af biomasse og beregning af artsdiversitet (Shannon-Weiner indekset).
Ekskursion og feltarbejde:
-Kystundersøgelse - vodtræk (kvantitativ undersøgelse af to kystnære biotoper nemlig sandbunden og ålegræsset.
-Havbundsundersøgelser på forskningskutteren "Ophelia" (seccidybde, CTD, salinitet (refraktometer) og kvalitative havbundsundersøgelser fra 2 forskellige dybder).
-Kystundersøgelser - Snorkling og kvalitativ undersøgelser leveforhold og biodiversitet i to nicher: Det åbne vand og vandet omkring stenmolen.
Eksperimentelt arbejde:
-Lav et springlag (salinitets- og temperaturspringlag).
- Adskillelse af fotosyntese pigmenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystemet - smerte og alkohol
Forløbet indledes ved grundlæggende viden om proteiner og enzymer. Derefter ser vi på nervesystemets opbygning (CNS, PNS, autonome og somatiske system), hvorefter vi arbejder med aktionspotentialet, synapsen. Denne viden anvender vi i forhold til smerte/smertelindring og alkohol indtagelse. Mht smerte har vi fokus acetylsalicylsyre og dens virkninger/bivirkninger.
Desuden kommer vi ind på belønningssystemet og afslutningsvis arbejder vi kort med ecstasy og ser en kort film om afhængighed af oxycodon.
Øvelser:
- Autonome nervesystem og vejrtrækning
- Nervesignlers udbredelsesfart
- Påvirkning af cellemembranen med alkohol
Film:
Afhængighedens gåde
Jeppe prøvede oxy og endte på heroin: https://www.youtube.com/watch?v=RA_l2tTAvzU
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Proteiner - biokemibogen.pdf
-
Torp, Kresten Cæsar: BIOKEMIBOGEN, Nucleus; sider: 71-89
-
biokemibogen - enzymer.pdf
-
Afsnit
-
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: FYSIOLOGIBOGEN - DEN LEVENDE KROP, Nucleus; sider: 17-26, 32-35
-
Øvelse - autonome nervesystem og vejrtrækning.docx
-
Action Potential in the Neuron
-
Opg_Iontransport i neuroner.pdf
-
neurotransmittere s.197-199 Bioteknologi A-HTX.pdf
-
Øvelse_Nervesignalers udbredelsesfart.doc
-
Kemi der virker; sider: 85-89
-
Rusmidlernes_biologi.pdf.pdf
-
Rindom, Henrik: RUSMIDLERNES BIOLOGI, Sundhedsstyrelsen; sider: 22-26, 32-36, 42-48
-
,Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus; sider: 21, 24-28
-
Spektrofotometer - biotek A s.154-155.pdf
-
Påvirkning af cellemembranen med alkohol.doc
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde
Repetition af biologisk betydning af kulhydrater, proteiner og fedt. Regulering af blodsukkeret repeteres.
Blodkredsløb og hjertets anatomi og funktion, herunder blodets sammensætning og hæmatokritværdi. Blodtryk, puls og åndedræt, herunder både frekvens og lungeventilation etc. Vi ser på effekterne af træning ved aerobt (kondition) og anaerobt træning.
Muskelarbejde og skeletmuskulaturens opbygning. Muskelkontraktion og tværbrocyklus. Musklens energiomsætning under forskellige former for fysisk aktivitet. Derudover kommer vi ind på dannelsen af røde blodlegemer, epo mm. og måler vores hæmatokritværdier.
Respiration af kulhydrater i cellerne, gennemgang af ATP i cellen, glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæde. Enzymtyper gennemgås i forhold til respirationen, men særlig vægt lægges på glykolysen.
Film:
Sandheden om motion
Øvelser:
Måling af puls og blodtryk i hvile og ved arbejde
Undersøgelse af pattedyrshjerte (journal)
Måling af hæmatokritværdi
Laktatmåling (studietur)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Respirationen - Intro til respirationen | Biotech Academy
-
,Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus; sider: 29, 32-41
-
Biostriben - Gymnasie - Respiration
-
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: FYSIOLOGIBOGEN - DEN LEVENDE KROP, Nucleus; sider: 47-59, 63-73, 76-96
-
Afsnit
-
Årsagen til muskeltræthed.docx
-
Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy
-
Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
-
Glykogenolyse_2011.pdf
-
lungernes opbygning og iltoptagelse
-
Åreforkalkning (Arteriosklerose og Aterosklerose)
-
Frøsig, Marianne m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 125-126, 129-130
-
haematokrit artikel.pdf
-
hæmatokritværdi biologi i fokus s.158-161.pdf
-
2C HOLD1.jpg
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kræft og genetiske tests
Vi indleder forløbet med at lære om, hvad kræft er og hvordan udviklingen til sygdommen typisk forløber. Først arbejdes der med regulering på kromatinniveau (epigenetik) samt regulering af transskriptionen og translationen. Derefter arbejder vi med mutationer, der har betydning for udviklingen af kræft (mere specifikt tumorsuppressor-genet p53 og proto-onkogenet RAS.
Afslutningsvis arbejder vi med en case om Valerie, hvor vi kommer ind på stamtavleanalyse, sangersekventering, pcr og geleelektroforese.
Miniprojekt:
Eleverne arbejder i grupper med selvvalgt kræftform (hvem rammes, hvilke gener er involveret, miljøfaktorer der spiller ind, forebyggelse og behandling).
Alle grupper kommer rundt om behandling af brystkræft hos Her2 positive patienter og ser videoen: https://www.youtube.com/watch?v=bMjuiQnktro
Eksperiment:
Undersøgelse af patient mht Li Fraumeni syndrom (På jagt efter kræftgenet p53). I øvelsen køres en(geleelektroforese der bestemmer genotypen af p53 genet i forskellig væv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Coronavirus og de andre farlige mikroorganismer
Forløbet indeholder:
-Opbygning af virus samt pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper med særligt fokus på sygdomsfremkaldende mikroorganismer.
-Vækst og formering hos bakterier og virus
-Det ydre forsvar
-Opbygning og funktion af det uspecifikke immunforsvar
-Opbygning og funktion af det specifikke immunforsvar
-Immunforsvarets celler og ikke-cellulære faktorer, herunder opbygning og funktion af antistoffer
-Immunforsvarets reaktion ved infektioner, allergi og vaccinationer
-Immunologiske metoder, herunder blodtypebestemmelse og ELISA
-Epidemier/pandemier med corona, fugleinfluenza og HIV som eksempler
-Antibiotika og resistens
- antivirale midler samt qPCR (molekylærbiologisk metode til detektion af fx corana virus).
Eksperimentelt arbejde:
Øvelse med kimfald (bakterievækst)
ELISA antistoftest (kyssesyge)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Populationsbiologi og evolution
I dette forløb ser vi på mekanismer, der er afgørende for populationers størrelse og udbredelse samt på sammenhængen mellem organismer og populationer i økosystemet.
Vi ser også på evolutionsmekanismer og evolutionens betydning for populationssammensætningen.
Kernestof:
-biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
-vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
-samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
-biodiversitet
-PCR (og real time PCR)
-bestemmelse af populationsstørrelse
Supplerende stof:
-biologiske databaser og big data
-bæredygtighed
-miljøbeskyttelse
Eksperimentelt arbejde:
-Raunkiærs cirkelmetode
-fangst/genfangst øvelse
-undersøgelse af eDNA (herunder PCR) på Statens Naturhistoriske Museum
-undersøgelse af evolution hos dyr i ZOO
-sommerfugleøvelse (Hardy-Weinberg)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Artsdiversitet, Shannon indeks
|
28-08-2024
|
Rewilding
|
06-09-2024
|
Koralrev
|
09-09-2024
|
Naturlig selektion
|
26-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nedarvning/3
Vi fortsætter med genetikken, som I startede på i 1. og 2.g,
Nu ser vi på to-gens-nedarvning, epistasi, genteknologi (herunder CRISPR-teknik og transformation) og bioetik.
I forløbet indgår også et lille projektarbejde om genmodificering af planter, dyr og mennesker
Kernestof:
-Nedarvningsprincipper
-genteknologi (gensplejsning og CRISPR)
-transformation
Supplerende stof:
-bioetik
-sundhed, sygdom og medicin
-bæredygtig fødevareproduktion
Eksperimentelt arbejde:
-To-gen spaltning i majs
-modeløvelse med gensplejsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Miniprojekt
|
11-11-2024
|
To-gen spaltning, majs
|
17-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Stamceller og diabetes
Vi bygger videre på forløbet om kost og diabetes i 1g, så en del vil være repetition.
Vi arbejder med materialet fra Biotech Academy om Diabetes og behandling med stamceller samt med diverse materialer om tarmbakterier.
Følgende inddrages:
-diabetes og blodsukkerregulering
-stamceller og stamcellebehandling (herunder etiske overvejelser)
-tarmbakterier og deres betydning
Eksperimentelt arbejde:
-forsøg med blodsukkerregulering
-virtuelt laboratoriearbejde med stamceller (biotechacademy)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stamceller og diabetes
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Økotoksikologi - pas på dig selv og miljøet
Fokus i dette forløb er at se på miljøfremmede stoffers påvirkning af menneske og miljø samt hvordan brugen af disse stoffer kan mindskes.
Vi inddrager FNs verdensmål, især nr 12, 14 og 15 (Ansvarligt forbrug og produktion, Livet i havet og Livet på land).
Kernestof:
-økotoksikologi - herunder:
bioakkumulation
biomagnificering,
toksicitet
hormonforstyrrende stoffer
Eksperimentelt arbejde:
Gifttest med karse
Kemiluppen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gifttest med karse
|
27-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
En sund og bæredygtig fremtid?
I dette forløb vil vi repetere:
-næringsstoffer
-fordøjelse (enzymer uddybes)
Og det vil hænge lidt sammen med det netop gennemgåede om økotoksikologi, idet vi ser nærmere på:
-bæredygtige fødevarer og -fødevareproduktion
-klimabelastning og klimaændringer med fokuys på Arktis (herunder vækstmodeller)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymforsøg, katalase i gær
|
23-02-2025
|
Bæredygtige fødevarer
|
05-03-2025
|
3c BI skr. prøve
|
10-03-2025
|
Moskusoksen
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Biologi i felten
Med udgangspunkt i læsning af artikler skal vi repetere lidt økologi.
Fokuspunkter:
-stofkredsløb (C-, N- og P-kredsløb)
-miljøpåvirkning
-løsninger?
Herunder skal vi lave en biotopundersøgelse af en sø og bestemme dens vandkvalitet ved hjælp af makroindeks.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nitratudvaskning
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Præstationsoptimering - fysisk og mentalt
Kort repetition af arbejdsfysiologi og nervesystemet
Lidt nyt:
Hvordan kan man forbedre sin præstation?
EPO
Anabole steroider
"Mental doping"
Opioider
og hvad er risikoen ved det?
Vi vil især arbejde med artikler om emnerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nitratudvaskning
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726248250",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726248250",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726248250"
}