Holdet 2022 BI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Annegrete Koefoed Rømer, Neel Holm Møller
Hold 2022 BI/c (1c BI, 2c BI, 3c BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler og liv
Titel 2 Nedarvning 1
Titel 3 Kost og diabetes
Titel 4 Nedarvning 2
Titel 5 Sexologi 1 - hormonregulering
Titel 6 Havet - passer vi på det?
Titel 7 Nervesystemet - smerte og alkohol
Titel 8 Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde
Titel 9 Kræft og genetiske tests
Titel 10 Coronavirus og de andre farlige mikroorganismer
Titel 11 Populationsbiologi og evolution
Titel 12 Nedarvning/3
Titel 13 Stamceller og diabetes
Titel 14 Økotoksikologi - pas på dig selv og miljøet
Titel 15 En sund og bæredygtig fremtid?
Titel 16 Biologi i felten
Titel 17 Præstationsoptimering - fysisk og mentalt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler og liv

Indledende forløb om cellers grundlæggende opbygning og funktion.

Målet med forløbet er at få et kendskab til følgende:

- Overordnede opbygning af hhv. pro- og eukaryote celler
- Celledeling (mitose) - herunder replikation
- Cellemembranens opbygning
- Transportprocesser over cellemembranen og betydningen af disse
- Multiresistente bakterier
- Endosymbiontteorien
- Cellevækst og vækstfaktorer, samt gærcellers rolle i respiration- og gæringsprocessen.

I forløbet laver vi følgende øvelser:
Diffussion - med phenolrødt og eddike
Mikroskopering af vandpest i salt og ferskvand for at observere osmose
Fra NV:
- Osmose med kartofler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test i celler og liv 15-12-2022
opgave 1 - diffusion 19-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nedarvning 1

Vi indleder forløbet med at se på DNA og RNA’s opbygning, hvorefter vi arbejder videre med det centrale dogme, hvor vi ser nærmere på proteinsyntesen. Her kommer vi ind på promotor, transskriptionsfaktorer (enhancer og silencer) samt modificering af præ-mRNA (spliceosomer, introns, exons, hætte og poly-A hale) til færdigt mRNA. Vi gennemgår nogle eksempler med translation af den genetiske kode og ser på t-RNA og rRNA’s opbygning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kost og diabetes

Kosten med fokus på de 3 energigivende stoffers opbygning og funktion gennemgås (kulhydrater, protein og fedtstoffer) samt appetitregulering.  Derefter ser vi på fordøjelse og optagelse af de energigivende stoffer, hvor enzymer og deres funktion inddrages.
Afslutningsvis kommer vi ind på livstil og sundhed og her har vi fokus på diabetes, herunder hvordan blodsukkeret reguleres og hvordan kost og motion kan bidrage til en bedre sundhed.

Øvelser:
Enzymforsøg med bromelin fra kiwi
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ingen opgave 08-02-2023
Diæter 06-03-2023
Test - kostforløb 10-03-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nedarvning 2

Vi fortsætter med Nedarvningsforløb 2 fra hvor vi slap inden Neel blev sygemeldt (Nedarvningsforløb 1)

Vi tager fat på kromosomers opbygning (homologe, heterologe) og ser på generne. Her arbejder vi med begreberne alleler, recessiv, dominant og undersøger om en egenskab fx øjenfarve er dominant eller recessiv og autosomal eller kønsbunden. Eleverne introduceres til Mendels 1. og 2. lov og lærer at anvende krydsningsskemaer og stamtavler for at undersøge nedarvningen af en egenskab. Afslutningsvis ser vi på, hvordan variation kan forekomme ved meiosen (kønscelledannelsen), samt hvordan kromosomtalsmutationer, kromosommutationer samt genmutationer kan påvirke ens afkom.
Øvelse: Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sexologi 1 - hormonregulering

Forløbet indeledes med en gennemgang af opbygningen af manden og kvindens kønsorganer. Herunder kommer vi ind på puberteten og hormonreguleringen (negativ og positiv feedback) hos mænd og kvinder. Vi arbejder desuden med hvordan mænds sædcelleudvikling og kvinders ægudvikling.
Øvelse: mikroskopering af æggestok og testikel
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 20-04-2023
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Havet - passer vi på det?

Formålet med dette forløb er at forstå havets økosystem og de samspil der er mellem organismerne i økosystemet og de abiotiske og biotiske faktores betydning.  Eleverne får igennem forløbet kendskab til generel økologi herunder planternes opbygning og funktion, fotosyntesens lys- og mørkeprocesser, næringsstofoptag, symbiose med knoldbakterier, energi og produktion i fødekæder, N- C og P-kredsløbene.
Vi arbejder med trusler mod havøkosystemet herunder klimaforandringer, fiskeri og invasive arter.

Eleverne får kendskab til forskellige økologiske metoder herunder bestemmelse af biomasse og beregning af artsdiversitet (Shannon-Weiner indekset).

Ekskursion og feltarbejde:
-Kystundersøgelse - vodtræk (kvantitativ undersøgelse af to kystnære biotoper nemlig sandbunden og ålegræsset.
-Havbundsundersøgelser på forskningskutteren "Ophelia" (seccidybde, CTD, salinitet (refraktometer) og kvalitative havbundsundersøgelser fra 2 forskellige dybder).
-Kystundersøgelser - Snorkling og kvalitativ undersøgelser leveforhold og biodiversitet i to nicher: Det åbne vand og vandet omkring stenmolen.


Eksperimentelt arbejde:
-Lav et springlag (salinitets- og temperaturspringlag).
- Adskillelse af fotosyntese pigmenter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nervesystemet - smerte og alkohol

Forløbet indledes ved grundlæggende viden om proteiner og enzymer. Derefter ser vi på nervesystemets opbygning (CNS, PNS, autonome og somatiske system), hvorefter vi arbejder med aktionspotentialet, synapsen. Denne viden anvender vi i forhold til smerte/smertelindring og alkohol indtagelse. Mht smerte har vi fokus acetylsalicylsyre og dens virkninger/bivirkninger.
Desuden kommer vi ind på belønningssystemet og afslutningsvis arbejder vi kort med ecstasy og ser en kort film om afhængighed af oxycodon.

Øvelser:
- Autonome nervesystem og vejrtrækning
- Nervesignlers udbredelsesfart
- Påvirkning af cellemembranen med alkohol

Film:
Afhængighedens gåde
Jeppe prøvede oxy og endte på heroin: https://www.youtube.com/watch?v=RA_l2tTAvzU
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde

Repetition af biologisk betydning af kulhydrater, proteiner og fedt. Regulering af blodsukkeret repeteres.
Blodkredsløb og hjertets anatomi og funktion, herunder blodets sammensætning og hæmatokritværdi. Blodtryk, puls og åndedræt, herunder både frekvens og lungeventilation etc. Vi ser på effekterne af træning ved aerobt (kondition) og anaerobt træning.

Muskelarbejde og skeletmuskulaturens opbygning. Muskelkontraktion og tværbrocyklus. Musklens energiomsætning under forskellige former for fysisk aktivitet. Derudover kommer vi ind på dannelsen af røde blodlegemer, epo mm. og måler vores hæmatokritværdier.

Respiration af kulhydrater i cellerne,  gennemgang af ATP i cellen, glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæde. Enzymtyper gennemgås i forhold til respirationen, men særlig vægt lægges på glykolysen.

Film:
Sandheden om motion

Øvelser:
Måling af puls og blodtryk i hvile og ved arbejde
Undersøgelse af pattedyrshjerte (journal)
Måling af hæmatokritværdi
Laktatmåling (studietur)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kræft og genetiske tests

Vi indleder forløbet med at lære om, hvad kræft er og hvordan udviklingen til sygdommen typisk forløber. Først arbejdes der med regulering på kromatinniveau (epigenetik) samt regulering af transskriptionen og translationen. Derefter arbejder vi med mutationer, der har betydning for udviklingen af kræft (mere specifikt tumorsuppressor-genet p53 og proto-onkogenet RAS.
Afslutningsvis arbejder vi med en case om Valerie, hvor vi kommer ind på stamtavleanalyse, sangersekventering, pcr og geleelektroforese.

Miniprojekt:
Eleverne arbejder i grupper med selvvalgt kræftform (hvem rammes, hvilke gener er involveret, miljøfaktorer der spiller ind, forebyggelse og behandling).
Alle grupper kommer rundt om behandling af brystkræft hos  Her2 positive patienter og ser videoen: https://www.youtube.com/watch?v=bMjuiQnktro


Eksperiment:
Undersøgelse af patient mht Li Fraumeni syndrom (På jagt efter kræftgenet p53). I øvelsen køres en(geleelektroforese der bestemmer genotypen af p53 genet i forskellig væv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Coronavirus og de andre farlige mikroorganismer

Forløbet indeholder:

-Opbygning af virus samt pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper med særligt fokus på sygdomsfremkaldende mikroorganismer.
-Vækst og formering hos bakterier og virus
-Det ydre forsvar
-Opbygning og funktion af det uspecifikke immunforsvar
-Opbygning og funktion af det specifikke immunforsvar
-Immunforsvarets celler og ikke-cellulære faktorer, herunder opbygning og funktion af antistoffer
-Immunforsvarets reaktion ved infektioner, allergi og vaccinationer
-Immunologiske metoder, herunder blodtypebestemmelse og ELISA
-Epidemier/pandemier med corona, fugleinfluenza og HIV som eksempler
-Antibiotika og resistens
- antivirale midler samt qPCR (molekylærbiologisk metode til detektion af fx corana virus).


Eksperimentelt arbejde:

Øvelse med kimfald (bakterievækst)
ELISA antistoftest (kyssesyge)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Populationsbiologi og evolution

I dette forløb ser vi på mekanismer, der er afgørende for populationers størrelse og udbredelse samt på sammenhængen mellem organismer og populationer i økosystemet.
Vi ser også på evolutionsmekanismer og evolutionens betydning for populationssammensætningen.

Kernestof:

-biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
-vækstmodeller, populationsgenetik og Hardy-Weinberg-loven
-samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø
-biodiversitet
-PCR (og real time PCR)
-bestemmelse af populationsstørrelse

Supplerende stof:

-biologiske databaser og big data
-bæredygtighed
-miljøbeskyttelse

Eksperimentelt arbejde:

-Raunkiærs cirkelmetode
-fangst/genfangst øvelse
-undersøgelse af eDNA (herunder PCR) på Statens Naturhistoriske Museum
-undersøgelse af evolution hos dyr i ZOO
-sommerfugleøvelse (Hardy-Weinberg)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artsdiversitet, Shannon indeks 28-08-2024
Rewilding 06-09-2024
Koralrev 09-09-2024
Naturlig selektion 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nedarvning/3

Vi fortsætter med genetikken, som I startede på i 1. og 2.g,
Nu ser vi på to-gens-nedarvning, epistasi, genteknologi (herunder CRISPR-teknik og transformation) og bioetik.
I forløbet indgår også et lille projektarbejde om genmodificering af planter, dyr og mennesker

Kernestof:
-Nedarvningsprincipper
-genteknologi (gensplejsning og CRISPR)
-transformation

Supplerende stof:
-bioetik
-sundhed, sygdom og medicin
-bæredygtig fødevareproduktion


Eksperimentelt arbejde:
-To-gen spaltning i majs
-modeløvelse med gensplejsning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Miniprojekt 11-11-2024
To-gen spaltning, majs 17-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Stamceller og diabetes

Vi bygger videre på forløbet om kost og diabetes i 1g, så en del vil være repetition.
Vi arbejder med materialet fra Biotech Academy om Diabetes og behandling med stamceller samt med diverse materialer om tarmbakterier.

Følgende inddrages:

-diabetes og blodsukkerregulering
-stamceller og stamcellebehandling (herunder etiske overvejelser)
-tarmbakterier og deres betydning

Eksperimentelt arbejde:

-forsøg med blodsukkerregulering
-virtuelt laboratoriearbejde med stamceller (biotechacademy)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stamceller og diabetes 19-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Økotoksikologi - pas på dig selv og miljøet

Fokus i dette forløb er at se på miljøfremmede stoffers påvirkning af menneske og miljø samt hvordan brugen af disse stoffer kan mindskes.

Vi inddrager FNs verdensmål, især nr 12, 14 og 15 (Ansvarligt forbrug og produktion, Livet i havet og Livet på land).

Kernestof:
-økotoksikologi -  herunder:
                               bioakkumulation
                               biomagnificering,
                               toksicitet
                               hormonforstyrrende stoffer

Eksperimentelt arbejde:
                               Gifttest med karse
                               Kemiluppen
                               






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gifttest med karse 27-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 En sund og bæredygtig fremtid?

I dette forløb vil vi repetere:

-næringsstoffer
-fordøjelse (enzymer uddybes)

Og det vil hænge lidt sammen med det netop gennemgåede om økotoksikologi, idet vi ser nærmere på:

-bæredygtige fødevarer og -fødevareproduktion
-klimabelastning og klimaændringer med fokuys på Arktis (herunder vækstmodeller)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymforsøg, katalase i gær 23-02-2025
Bæredygtige fødevarer 05-03-2025
3c BI skr. prøve 10-03-2025
Moskusoksen 27-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Biologi i felten

Med udgangspunkt i læsning af artikler skal vi repetere lidt økologi.

Fokuspunkter:

-stofkredsløb (C-, N- og P-kredsløb)
-miljøpåvirkning
-løsninger?

Herunder skal vi  lave en biotopundersøgelse af en sø og bestemme dens vandkvalitet ved hjælp af makroindeks.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nitratudvaskning 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Præstationsoptimering - fysisk og mentalt

Kort repetition af arbejdsfysiologi og nervesystemet

Lidt nyt:

Hvordan kan man forbedre sin præstation?

EPO
Anabole steroider
"Mental doping"
Opioider

og hvad er risikoen ved det?

Vi vil især arbejde med artikler om emnerne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nitratudvaskning 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer