Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Camilla Ehlers-Kock
Hold
2022 BI/d (
1d BI
,
2d BI
,
3d BI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
De levende organismer og cellebiologi
Titel 2
Hvordan nedarves sygdomme?
Titel 3
Er menneskets reproduktion i fare?
Titel 4
Hvad er sund mad?
Titel 5
Havøkosystemet - passer vi på det?
Titel 6
Nervesystemet alkohol og smerte
Titel 7
Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde?
Titel 8
Plantefysiologi
Titel 9
Forløb#10
Titel 10
Coronavirus og de andre farlige mikroorganismer
Titel 11
Videregående genetik
Titel 12
Evolution og populationsgenetik
Titel 13
Moderne bioteknologi
Titel 14
Diabetes - en sygdom der kan behandles
Titel 15
Populationsvækst + biodiversitetskrise
Titel 16
Repetition
Titel 17
Forløb#6
Titel 18
Forløb#12
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
De levende organismer og cellebiologi
-Introduktion til biologi
-Levende organismer og deres inddeling
-Pro- og eukaryote cellers opbygning og funktion
-Pro- og eukaryote cellers evolution (endosymbiontteorien)
-Mikroorganismer, vækst og vækstfaktorer
-Respiration og gæring
-Celledeling
Øvelser:
Mikroskopi af celler
Osmose i kartoffel (udført i NV)
Gærcellers vækst
Indhold
Kernestof:
Læreplan Biologi A stx august-2017.pdf
Pakkeliste Virum Gymnasium - Introhytteture U45 - Pakkeliste.pdf
1d Grupper og makkerpar november 2022.docx
introopgave hvad er liv.doc
1g introtur rejseregler til underskrift.docx
Opg1, nye ord.docx
Opg2, Skema_celletyper.docx
Opg3, marker cellestrukturer.docx
Inddeling af de levende organismer.docx
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 13-15, 85, 89, 142-147
Øvelse, mikroskopi af celler.docx
Mundskrab 400.png
Arbejdsark til celler og cellemembranen.docx
cellemembran og transport s.183.doc
Cellemembran og transport s. 184.docx
cellemembran og transport s. 185.docx
Arbejdsark til Endosymbiontteorien.docx
Hvordan vi tror komplekse celler opstod - Adam Jacobson
Biologi i fokus s 113.pdf
Forklaring af transport over en cellemembran.mp4
rapport vejledning.doc
Resultater til Mikroorganismers vækst.docx
Mikroorganismers vækst og enzymer.pptx
Øvelse Mikroorganismers vækst.docx
Opgave om celledeling BTT.docx
Celledeling Begrebstræning.docx
Der afsættes tid i modulet til besvarelse af ETU så gør det IKKE før timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Hvordan nedarves sygdomme?
Forløbet indeholder:
-Genetiske grundbegreber
-Nedarvning af monogene sygdomme, herunder krydsningsskemaer og stamtræer
-Mutation
-Blodtypernes genetik
-Overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA
-Proteinsyntese
-Bioteknologiske anvendelsesmuligheder, herunder gentests og blodtypebestemmelse
Praktisk arbejde:
Laboratorieøvelse om bestemmelse af blodtyper med tilhørende journal
Indhold
Kernestof:
DNA-replikation
Arbejdsseddel DNA struktur.docx
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 63-70, 101-110, 112-116, 150-153, 162
Rollespil om et-gensnedarvning.doc
Genetiske begreber_begrebstræning.docx
Den genetiske arv.ppt
Arbejdsseddel 2 -genetikopgaver.doc
Arbejdsseddel stamtræer 1.docx
1d Grupper og makkerpar december2022-.docx
Opgave, Stamtavler 2.doc
AB0-Hvem er faderen.doc
Blodtyper, s110-113 i Et godt liv pdf.pdf
Blodtypeopgave,øde ø.doc
Opgave regler i stamtræer.docx
Øvelse, Blodtypebestemmelse.doc
Arbejdsspørgsmål om proteinsyntesen.docx
Proteinsyntesen.mp4
opg, DNA, mutationer og den genetiske kode-kopi.doc
Eksamensopgave_ Machado_joseph_desease.pdf
Eksamensopgave_Muskelsvind.pdf
DNA og RNA koder.docx
Om mutationer 1.pdf
Om mutationer 2.pdf
Om mutationer 3.pdf
Arbejdsspørgsmål gentests.docx
Film: Test af gentest bliver du syg?
Opgaver i forbindelse med forældremødet.docx
Supplerende stof:
Prøve uden hjælpemidler 18 min
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Er menneskets reproduktion i fare?
Forløbet handler om mandens og kvindens kønsorganer samt kønshormon reguleringen hos mennesket. Kvindens menstruationscyklus samt sædcelledannelsen hos manden. Kønssygdomme og forskellige former for prævention. Kvindens hormoner under graviditet samt fosterudvikling. Desuden har der været fokus på, hvordan hormonlignende stoffer i vores eget økosystem kan bringe menneskets reproduktion i fare. Der vil være fokus på østrogenlignende stoffer fra kosmetik, dagligvarer og andre hverdagsting, der er ødelæggende for drengefostres kønsudvikling og senere også mandens reproduktionssystem herunder sædkvaliteten.
Der arbejdes blandt andet med filmen "reproduktion i fare" hvor forskningsresultater fra dyr og mennesker fremlægges.
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopi af testikel
Undersøgelse af indholdet af hormonforstyrrende stoffer i kosmetik og andre plejeprodukter (hjemmeforsøg)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsseddel 1 sex - er det nødvendigt.docx
Er sex en nyttig opfindelse .pptx
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 19-24, 63-70, 72-84, 86-88, 90-93
Spm_Mandens kønsorganer og hormoner.docx
Hvorfor falder sædkvaliteten blandt vestlige mænd?
Øvelse_mikroskopi af testikel.doc
Arb_spm Menscyklus og hormoner.doc
Arb_spm_Kvindens kønsorganer .doc
Lav en ordliste over de nye blå ord og følg med på fig. 110 imens i læser om menstruationscyklus.
P-pillen, virkning og historie.docx
Arb. spm_graviditet og fosterudvikling.doc
Arbejdsspørgsmål til Økotoksikologibogen_5_8 .docx
Toksikologibogen.pdf
Toksikologibogen; sider: 5-25
Arbejdsspørgsmål til Økotoksikologibogen_5_10.docx
Arbspm_økotox_12_15_Kønsdifferentiering.docx
Solidarisk oprydning grupper.docx
Film: Reproduktion i fare
Hormonforstyrrende stoffer_2010.pdf
Spm.repro.i.fare-forkortet.docx
Øvelse_Undersøgelse af plejeprodukter for uønsket kemi.docx
Kemiluppen: Tjek din personlige pleje for uønsket kemi
Kemikalieregulering
Sådan tester Forbrugerrådet Tænk Kemi.pdf
Test- Det betyder kolberne A, B og C .pdf
Medbring mindst 3 af dine egne plejeprodukter som du bruger ofte (shampoo, creme, deodorant m.fl.)
Grupper til eksamensopgave.docx
Typeord og gode råd til skriftlig eksamen.docx
Økotoksikologiske undersøgelser og LC 50.pptx
Kost og fordøjelse, btt.pptx
Spg_Kroppens energibalance.doc
Øvelse_Kostberegning morgenmad.docx
Kost og fordøjelse, btt.ppt
Kostpyramiden og udvikling i opfattelsen af sund kost
Vi laver en kostberegning af Jeres morgenmad i dag. Husk at medtage Jeres morgenmadsprodukter eller tag et billede af næringsindholdet pr. 100 g på produkterne. Vej den mængde, som du indtager af dine produkter så du ved hvor meget det er.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvad er sund mad?
Kostens bestanddele, herunder opbygningen og biologisk funktion af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. Fordøjelsessystemet. Kostens energiindhold og energifordeling samt kroppens energibalance. Regulering af blodsukker og mæthed herunder GI.
Øvelser:
Kostberegning af energiindhold og energifordeling i et morgenmåltid.
Indhold
Kernestof:
Øvelse_Kostberegning morgenmad.docx
Kost og fordøjelse, btt.ppt
Kostpyramiden og udvikling i opfattelsen af sund kost
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 22-34
Vi laver en kostberegning af Jeres morgenmad i dag. Husk at medtage Jeres morgenmadsprodukter eller tag et billede af næringsindholdet pr. 100 g på produkterne. Vej den mængde, som du indtager af dine produkter så du ved hvor meget det er.
Opgave_ kulhydrat, protein, fedt.doc
Kost og fordøjelse, btt.pptx
Spg_Kroppens energibalance.doc
Når I læser lektien så læg særlig vægt på fig. 41, 42 og 43 der viser den kemiske opbygning samt forskellige typer af kulhydrater, fedt og proteiner.
Grupper 1d maj 2023.docx
Fordøjelsen - en oversigt. Kulhydrat, Protein og Fedt
Opgave_fordøjelsessystemet.docx
Arb. spm_Fordøjelse – fra bord til celle.docx
Insulin og blodsukker
Fælles morgenmad med 1d.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Havøkosystemet - passer vi på det?
Kernestof:
Formålet med dette forløb er at forstå havets økosystem og de samspil der er mellem organismerne i økosystemet og de abiotiske og biotiske faktores betydning. Eleverne får igennem forløbet kendskab til generel økologi herunder tropiske niveauer og abiotiske/biotiske faktorer, funktioner i økosystemet herunder autotrofe/heterotrofe organismer, biologisk produktion, planternes opbygning og funktion, fotosyntesens lys- og mørkeprocesser, næringsstofoptag, symbiose med knoldbakterier, energi og produktion i fødekæder, N- C og P-kredsløbene.
Vi har arbejdet med lokaliteten Øresund så eleverne har derigennem fået kendskab til salinitietsforhold i havene omkring Danmarks samt princippet i og betydningen af dannelsen af springlag. Derudover har vi arbejdet med havets fødekæder, stofomsætning i havet og årsvariation i kvælstof og planteplankton. Der har været fokus på især ålegræssets betydning for havøkosystemet samt hvilke faktorer der skal til for at opretholde en artsrig bundfauna.
Vi har arbejdet med havøkosystemets trusler herunder kvælstofforurening og iltsvind, klimaforandringer, konsekvenser af fiskeri, stenrevs forsvinden og invasive arter.
Eleverne får kendskab til forskellige økologiske metoder herunder bestemmelse af biomasse og beregning af artsdiversitet (Shannon-Weiner indekset).
Eksperimentelt arbejde:
-Mikroskopi af spalteåbninger hos planten Moses Vugge
-Lav et springlag (salinitets- og temperaturspringlag).
Ekskursion og feltarbejde:
-Kystundersøgelse - vodtræk (kvantitativ undersøgelse af to kystnære biotoper nemlig sandbunden og ålegræsset.
-Havbundsundersøgelser på forskningskutteren "Ophelia" (seccidybde, CTD, salinitet (refraktometer) og kvalitative havbundsundersøgelser fra 2 forskellige dybder).
-Kystundersøgelser - Snorkling og kvalitativ undersøgelser leveforhold og biodiversitet i to nicher: Det åbne vand og vandet omkring stenmolen.
Indhold
Kernestof:
Økologi - havet.pdf
Havøkologi intro og bioscience camp.pptx
sp-Økosystemer og biologisk produktion.docx
1. Introduktion | WWF undervisning
Økologi - danske naturtyper; sider: 8-17, 23-27, 36-58, 151-175, 180-181
fotosyntese sp.docx
Biologiopgave om tørketilpasning.docx
Mikroskopi af blade fra planten Moses vugge (3).docx
Planters produktion - primærproduktion sp.docx
Tænk over om du vil melde dig til elevråd og eller klasseråd i år og send mig i så fald en mail inden modulet.
Sp. Fødekæder og energistrømme i økosystemer.docx
Optagelse af næringsioner (2).pptx
Sp. Carbons kredsløb.docx
Grupper og makkerpar 2d August.docx
Arbejdsspørgsmål til Nitrogens kredsløb.docx
Øvelse LAV ET SPRINGLAG.docx
Livet i vandsøjlen.pptx
Skriv en mail til mig, hvis i har noget mad som I ikke kan tåle. Så vil jeg give Danhostel besked.
Arbejdsspørgsmål til stofomsætning og fødekæder i de frie vandmasser.docx
Vejledning - BioScienceCamp 2023.docx
Det er lektie at færdiggøre sin journal til forsøget: "Lav et springlag".
sp Livet på havbunden.docx
Husk at aflevere den underskrevne seddel til Bioscience Camp til mig i dag.
sp Lille hav hvad nu.docx
miniguide.pdf
Stenrev på havbunden myldrer af liv - Danmarks Naturfredningsforening.pdf
Ålegræs sladrer om havets tilstand - Danmarks Naturfredningsforening.pdf
Konkurrence, invasive arter, symbiose.pptx
Eksamensopgave Havøkologi.docx
Artikel om tunen i Øresund
Invasiv krabbeart fundet i Øresund.pdf
Stenrev skal helbrede udpint havbund i Limfjorden.pdf
Svovl og phosphors kredsløb, begrænsende faktorer.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Nervesystemet alkohol og smerte
Forløbet bruges som optakt til et flerfagligt forløb med engelsk hvor vi vil arbejde med lroblemstillinger i forhold til brugen af rusmidler med fokus på alkohol, belønningssystemet og afhængighed.
Desuden vil forløbet fungerer som optakt til studiretningsopgaven som skrives i biologi og kemi med temaet smerte.
I dette forløb arbejder vi med, hvordan nervessystemet fungerer og fokuserer på hvad der sker i hjernen, når man drikker alkohol og hvordan smertesignaler opfattes og dæmpes. Desuden vil vi arbejde med afhængighed og de negative konsekvenser af alkoholindtag.
Kernestof:
Cellebiologi: Membranprocesser
neurologiske reguleringssystemer (menneskets fysiologi)
Eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for området fysiologi (filmen: Afhængighedens gåde)
Problemstillinger i forhold til brugen af rusmidler med fokus på alkohol, belønningssystemet og afhængighed (sundhed).
Øvelser:
Nervesignalers udbredelsesfart med journal
Øvelse med hudens sansereceptorer
Indhold
Kernestof:
Cellekommunikation.pptx
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: FYSIOLOGIBOGEN - DEN LEVENDE KROP, Nucleus; sider: 9-15, 17-26, 32-35
Skål! Øl kan faktisk bruges som smertestillende, afslører ny undersøgelse
Arbejdsseddel Nervesystemet.docx
Begreber - cooperative learning_neurologi.docx
Opgave Sæt sætningerne i den rigtige rækkefølge-.docx
Action Potential in the Neuron
IMG_4023.HEIC
IMG_4024.HEIC
Opg_Iontransport i neuroner.pdf
Neuron Synapse - Neurology: The Function of the Synapse Explained
Øvelse_Nervesignalers udbredelsesfart.doc
www.sst.dk/~/media/4C85D030AF5F405BA411412EB34EF973.ashx
Det er lektie at få lavet databehandlingen (grafen) for øvelsen med nerveledningshastigheden som vi lavede sidst.
opgave 4_Alkohol.pdf
www.sst.dk
Opg_belønningssystemet_ 22_24.docx
Bedømmelse af skriftlige opgaver i Biologi A.pdf
FFF: FF2 Styredokument – Mini-projektbeskrivelse
Grupper FF2.docx
Præsentation1.pptx_om naturvidenskaberne fra vidensmønstre.pptx
Biologifagets metoder og begrebsparenes brug i biologi.docx
Vidensmønstre; sider: 22-24
Gruppe 1 11.50-12.00
Sp Smerte.docx
Arbspm_Enzymer_BIF_73_79.docx
Artikel til brug i SRO til at uddybe, hvad der egentlig sker når vi registrerer og opfatter smerte
,Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus; sider: 73, 76-80
SRO smerte.pptx
Smerte fra BTA2.pdf
retteark SRO 2023.docx
Enzymerne.pptx
Øvelse med hudens sansereceptorer.docx
Opgave om ecstasy.pdf
bladlus.pdf
Hudsanser i dermis
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde?
Biologisk betydning og opbygning af kulhydrater, proteiner og fedt samt nedbrydningen af disse.
Blodkredsløb og hjertets anatomi og funktion, herunder blodets sammensætning og hæmatokritværdi. Blodtryk, puls. Lungernes anatomi og funktion herunder åndedrætfrekvens og lungeventilation i hvile og under arbejde, herunder måling af blodtryk. Kondition (iltoptagelse) samt kredsløbets regulering.
Muskelarbejde og skeletmuskulaturens opbygning, herunder fibertyper. Muskelkontraktion og tværbrocyklus. Musklens energiomsætning under forskellige former for fysisk aktivitet.
Respiration af kulhydrater i cellerne, gennemgang af ATP i cellen, glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæde. Enzymtyper gennemgåes i forhold til respirationen, men særlig vægt lægges på glykolysen.
Øvelser:
Undersøgelse af åndedrættet i hvile og efter fysisk aktivitet
Måling af puls og blodtryk i hvile
Undersøgelse af pattedyrshjerte (journal)
Måling af blodlaktat
Indhold
Kernestof:
Læs evt i pdf Rusmidlernes Biologi s. 103-105 om ecstasy. Læs fra MDMA´s fysiologiske virkninger. MDMA = ectstasy
Intro Havd skal der til for at kroppen kan arbejde.pptx
Svar_opg4 om ecstasy.pdf
,Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: Biologi i fokus, Nucleus; sider: 21, 24-41
Eleverne skal besvare et online-spørgeskema via dette link: https://gym-trivsel.dk/
Tag gerne et kig på dine noter fra 1g
Repitition af fordøjelse, blodsukker og fedtstofffer.pptx
Arbejdsseddel energistofskiftet A niveau.docx
Appendix_cykler_stregformer.pdf
Arbejdsseddel energistofskiftet.docx
ATP regnskabet .docx
PPT_Respirationen.pptx
Arbejdsspørgsmål til musklens energiomsætning fysiologi s 90-95.docx
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: FYSIOLOGIBOGEN - DEN LEVENDE KROP, Nucleus; sider: 47-58, 63-73, 75-96
BiotekA Kap9 B3 Opgaver til Glycolysen og enzymatiske hovedklasser vs1.pdf
Enzymtyper hovedklasser.pdf
Pararbejde om åndedrætssystemet A-niv.doc
Øvelse med åndedrættet i hvile og under arbejde.docx
Svar enzymtyper i glykolysen.pdf
Kredsløbet - bestanddele og funktion.docx
Arbejdsark Menneskets blodkredsløb.docx
Hjertets opbygning.docx
Arbejdsseddel Kroppen i hvile og under arbejde (A-niv).docx
www.sundhed.dk
Øvelse, Undersøgelse af et pattedyrhjerte.doc
Omron M6 blodtryksmåler
Øvelse, Måling of blodtryk og puls.doc
Muskelarbejde.pptx
Muskler og muskelkontraktion del 1 | Biotech Academy
Spm_Muskelkontraktion fysiologibogen_83-86.docx
Muskler og muskelkontraktion del 2 | Biotech Academy
Animation af muskelkontraktion
Årsagen til muskeltræthed.docx
48 timers løb
Spørgsmål til dokumentaren 48 timers løb.docx
Egebo, Lone Als m.fl.: BIOLOGI TIL TIDEN, 2. udg., Nucleus; sider: 44-50
SANDHEDEN OM MOTION.docx
Om anvendelse af blodlaktatmålinger.pptx
Design et forsøg til måling af laktat under fysisk aktivitet.docx
Om anvendelse af blodmælkesyremålinger.pdf
Forsøgspersoner skal tage tøj og sko med, som de kan lave fysisk aktivitet i. Tag pulsur med hvis I har eller kan skaffe et.
De 11 elever som ikke er fyldt 18 år ved afrejse til studieturen skal tage deres pas med, da der skal udfyldes nogle særlige papirer.
Tag endelig pulsur med hvis I har et eller eventuelt kan låne et
grupper fysiologiprojekter.docx
Husk idrætstøj til forsøgspersoner og pulsur hvis I har.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Plantefysiologi
Grundlæggende plantebiologi, anatomi og tilpasninger. Der arbejdes specielt meget med
bladmorforliogiske tilpasningsstrategier, vand- transport og -oplagring. Vi arbejder også med hvordan C4-fotosyntese og CAM fotosyntese adskiller sig fra den almindelige fotosyntese og er en fordel for tørketilpassede planter.
Der arbejdes projektorienteret med tørketilpasning. Herunder studietur til Tolo i Grækenland og aflevering af
større rapport udfra selvvalgte planter på turen.
Øvelser:
Indsamling og undersøgelse af tørketilpassede planter i Tolo i Grækenland (rapport)
Indhold
Kernestof:
Husk idrætstøj til forsøgspersoner og pulsur hvis I har.
Kopi fra den store bog om kaktus og andre sukkulenter.pdf
Gruppearbejde om tørketilpasning.docx
Øv.vejl. tørketilpassede planter docx.docx
Arbejdsark fotosyntese hos tørketilpassede planter.docx
videnskab.dk_-_forskellige_typer_fotosyntese_saadan_holder_kaktusser_sig_saftige_-_2015-12-02.pdf
Arvedlund, Michael mf.l.: Økologibogen, Nucleus; sider: 16-22
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#10
Indhold
Kernestof:
Om antibiotikaresistens fra Mikroskopisk Liv.pdf
Opgaver til bakterier og antibiotika.docx
Arbejdsseddel sygdomsfremkaldende mikroorganismer.docx
Om sygdomsfremkaldende mikroorganismer fra Bioteknologi 4 .pdf
Kimfald øvelse.doc
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: FYSIOLOGIBOGEN - DEN LEVENDE KROP, Nucleus; sider: 105-123
IMMUNFORSVARET.pptx
Arb spm_Immunforsvarets celler og molekyler.docx
Begreber s105-108.docx
Skærmbillede 2024-04-12 kl. 13.21.07.png
Opgave_Puls og arbejdsintensitet.pdf
Skærmbillede 2024-04-17 kl. 13.16.08.png
Medbring biologi til tiden og fysiologibogen, da eksamensopgaven er indenfor forløbet: Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde?
Arb_spm_Antistoffer, allergi, vaccination.docx
Antistoffers virkning
Opg_Få styr på immunforsvaret under en virusinfektion-med sætninger.docx
Antibody Immune Response #shorts
Arb_spm_Antistoffer, allergi, vaccination..docx
Antistoffer_2007.pdf
AIDS.pdf
ELISA_elevvejledning-2024.docx
ELISA_journal.doc
Polymerase chain reaction (PCR)
Spm_Virus.docx
27.000 kalkuner aflives efter fund af fugleinfluenza
Film: Frygten for fugleinfluenza
Spørgsmål til DR2 dokumentar om fugleinfluenza.docx
Om Virus.pdf
Influenza.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Coronavirus og de andre farlige mikroorganismer
Forløbet indeholder:
-Opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper med særligt fokus på sygdomsfremkaldende mikroorganismer.
-Vækst og formering hos bakterier og virus, herunder vækstfaktorer
-Det ydre forsvar
-Opbygning og funktion af det uspecifikke immunforsvar
-Opbygning og funktion af det specifikke immunforsvar
-Immunforsvarets celler og ikke-cellulære faktorer, herunder opbygning og funktion af antistoffer
-Immunforsvarets reaktion ved infektioner, allergi og vaccinationer
-Immunologiske metoder, herunder blodtypebestemmelse og ELISA
-Epidemier/pandemier med corona og fugleinfluenza som eksempler
-Resistens
Eksperimentelt arbejde:
Øvelse med kimfald (bakterievækst)
ELISA antistoftest (kyssesyge)
Antigentest (blodtypebestemmelse)
Antistoftest (Covid 19)
Eksternt:
Foredrag om pandemiforskning (Åbent Akademiarrangement)
Indhold
Kernestof:
Om antibiotikaresistens fra Mikroskopisk Liv.pdf
Opgaver til bakterier og antibiotika.docx
Arbejdsseddel sygdomsfremkaldende mikroorganismer.docx
Om sygdomsfremkaldende mikroorganismer fra Bioteknologi 4 .pdf
Kimfald øvelse.doc
Bidstrup, Bodil Blem m.fl.: FYSIOLOGIBOGEN - DEN LEVENDE KROP, Nucleus; sider: 105-123
IMMUNFORSVARET.pptx
Arb spm_Immunforsvarets celler og molekyler.docx
Begreber s105-108.docx
Skærmbillede 2024-04-12 kl. 13.21.07.png
Opgave_Puls og arbejdsintensitet.pdf
Skærmbillede 2024-04-17 kl. 13.16.08.png
Medbring biologi til tiden og fysiologibogen, da eksamensopgaven er indenfor forløbet: Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde?
Arb_spm_Antistoffer, allergi, vaccination.docx
Antistoffers virkning
Opg_Få styr på immunforsvaret under en virusinfektion-med sætninger.docx
Antibody Immune Response #shorts
Arb_spm_Antistoffer, allergi, vaccination..docx
Antistoffer_2007.pdf
AIDS.pdf
ELISA_elevvejledning-2024.docx
ELISA_journal.doc
Polymerase chain reaction (PCR)
Spm_Virus.docx
27.000 kalkuner aflives efter fund af fugleinfluenza
Film: Frygten for fugleinfluenza
Spørgsmål til DR2 dokumentar om fugleinfluenza.docx
Om Virus.pdf
Influenza.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Videregående genetik
Forløbet bygger videre på den basale arvelighedslære med 1-gens-nedarvning og codominans fra forløbet "hvordan nedarves sygdomme". Vi arbejder med 2- gensnedarvning, co-dominans, ufuldstændig dominans og epistasi. Forløbet handler også om årsager til mutationer samt, hvordan henholdsvis gen- og kromosommutationer kan føre til forskellige genetiske sygdomme. Vi laver forsøg med to-gens-nedarvning hos majs og laver X2-test på resultaterne for at se om hypotesen om afhængig nedarvning af to gener med dominans kan bekræftes.
Øvelser:
Klorofylmutanter (2-genspaltning)
Indhold
Kernestof:
Plan bio A 3g.docx
Årsprøven i biologi A.docx
Årsprøve Bio A 2024
Overvej om du har lyst til at være med til at planlægge studieretningsdagen den 5. september.
Opgave-1-krydsning-ærteplanter.pdf
Opgave-2-forklar-mendels-1.-lov.pdf
Opgave-3-forklar-dominans.pdf
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 21-37, 57-67
Videregående genetik.pptx
TIL BLODTYPEBESTEMMELSE - Na_r du er pa_ gangen (4).docx
Fig_søg i stamtræet.docx
Opgave-4-pelsfarver-hos-marsvin.pdf
Opgave med stamtræer over forskellige monogene sygdomme.docx
Grupper 3d skriftlige opgaver.docx
VIGTIGT!!! Tag biologi i fokus med, så B-niv holdet kan få bøger! I får tid i timen til at aflevere dem i timen :)
Opgave-7-albinisme.pdf
Opg_2_genspaltning.docx
Opg_2_gen_spaltning_Fårenes farve.pdf
Opgave-8-bananfluer.pdf
Lav opgaver 2-gens spaltning og opgave 8 bananfluer færdig til i dag.
Majs grupper.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Evolution og populationsgenetik
Forløbet tager afsæt i forskellige teorier om livets oprindelse og evolution. Der tages udgangspunkt i Darwins evolutionsteori og opdagelser og hans måde at arbejde på, hvilket medfører en generel forståelse for den biologiske arbejdsmetode.Der har været fokus på evolutionære mekanismer som naturlig variation og selektion, samt artsdannelse og om, hvordan man ud fra morfologiske træk og DNA undersøgelser afgør slægtskab og laver fylogenetiske stamtræer. I forbindelse med ekskursion til Københavns Zoologiske have har vi arbejdet med forskellige eksempler på tilpasninger hos fugle og pattedyr samt forskellige cases med dyrs evolution, herunder forskellen på konvergent og divergent udvikling.
Der er arbejdet med forskellige metoder til at afgøre slægtskab og anvendt bioinformatikværktøjer til at bestemme den genetiske afstand mellem arter.
Forløbet afsluttes med populationsgenetik herunder Hardy Weinbergloven.
Kernestof:
– genetikkens molekylære og cellulære grundlag (DNA, RNA, proteinsyntese)
– evolutionsteori, herunder betydningen af samspillet mellem arv og miljø
– eksempler på undersøgelses- og analysemetoder inden for området genetik
Forsøg:
-Ekskursion til Zoologisk have med fokus på dyrs tilpasninger og evolution, herunder forskellen på konvergent og divergent udvikling.
-Øvelse med birkemålere og Hardy-Weinberg ligevægt
-Virtuel øvelse "Menneskedyret" med sammenlignende anatomi af kranier til bestemmelse af menneskets evolution
-Eksperimentelt arbejde på Naturhistorisk museum, hvor der arbejdes med to forskellige metoder til artsbestemmelse – morfologisk analyse og proteinanalyse af arkæologiske materialer.Proteinanalysen bygger en ny metode kaldet Zooaercheology by Mass Spectrometry (ZooMS), med kollagen-peptider fra det arkæologiske materiale, og via massespektrometri vil peptidsammensætningen give et fingeraftryk for artens kollagenvariant.
Indhold
Kernestof:
Diskussion af livets oprindelse A-niveua.docx
Arbejdsspørgsmål til evolution docx.docx
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 71-87, 161-163, 166-177
ARBEJDSSEDDEL TIL EVOLUTIONSDUG mix.docx
Evolution og klassifikation.pptx
Grupper til Evolution i Zoo.docx
Grupper 3d skriftlige opgaver.docx
Opgave-9-kvæg.pdf
Opg_2_gen_spaltning_Fårenes farve.pdf
Alle grupper afleverer deres opgaver i elevfeedback - også hvis man ikke bliver færdig!
Majs grupper.docx
Videregående genetik.pptx
Teori til forsøg med 2-gen-spaltning i majs.docx
om X2 test fra Regn med biologien.pdf
rapportvejledning.doc
Opgaver klassisk genetik træning .docx
Forberedelse til i dag kan være at løse de vedhæftede træningsopgaver og/eller at genlæse kapitlet om klassisk genetik.
Energi til arbejdet med mere fra Biologi i fokus .pdf
Noter_X2 - test.docx
FaktaarkFireArterStatensNaturhistoriskeMuseum.pdf
Om menneskets evolution i Levende organismer side 81 til 87.pdf
Menneskedyret
Det er lektie, at sørge for at have skrevet gode noter jeres opgaver med sammenlignende anatomi og målinger af kranier til bestemmelse af menneskets evolutionære udvikling.
Arbejdsspørgsmål til konstruktion af stamtræer.docx
BIO_A-04062018.Hvalros og remmesælpdf.pdf
Opgave 3 Eksamensopgave slægtskabsanalyse.pdf
Husk at aflevere grupperapporter om majsforsøget.
kap-10-opgave-1-identifikation-af-ukendt-dna.pdf
Eksamensopgave_talassæmi.pdf
Hardy Weinberg præsentation.pptx
Muskelsvind hos Labradorhunde.pdf
Lav opgave 1 + 2 i eksamensopgaven Hvalros og remmesæl hjemme.
kap-5-opgave-1-evne-til-at-smage-ptc.pdf
Eksamensopgave_genetisk variation hos krondyr.pdf
AN1-2023-dff-testikler-schierup.pdf
Artikler Oplægsskabelon.docx
Litteratursøgning_CK_version 2.docx
Variation hos lundsnegl.pdf
Øvelse_Naturlig selektion .docx
Frederikke og Signe forbereder oplæg om artikel i artikelklubben
Opgave med X2 test.docx
Svar opgave X2 test.docx
Helena K og Andrea Beck forbereder sig til oplæg om artikel i "Artikelklubben".
Opgave med X2.docx
Kap 5 opgave 4,1 docx.docx
Diabetes type 2 i Grønland.pdf
Rumeysa og Lærke forbereder oplæg om artikel i "Artikelklubben"
Lav opgaven med lundsnegl fra igår hjemme.
Anuki og Monique forbereder oplæg om artikel i "Artikelklubben"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Moderne bioteknologi
Indhold:
I dette forløb udvider vi vores forståelse af genetik og molekylærbiologi, som vi senest havde et forløb om i 1.g. I dette forløb skal vi først og fremmest udvide vores forståelse af centrale molekylære biologiske processer såsom "DNA-replikation", "proteinsyntese" og "mutationer" og dertil bygger vi på med viden om genregulering og epigenetik.
Forløbet handler om hvordan man kan bruge viden om genmodificere organismer på forskellige måder herunder gensplejsning og CRISPR og transformation. Der afrundes med en aktuel case om type1 og type 2 diabetes med årsager, symptomer og behandlingmuligheder nu og i fremtiden.
Øvelser:
Transformation (pGLO)
Produktion af insulin ved transformationsteknikken (det virtuelle laboratorium)
Glukosebelastning
Indhold
Kernestof:
Fortidens Fingeraftryk 2024 - fokus.ku.dk
Anuki/Monique artikelklub
Chi-i-anden test i Biologi A_1.pdf
Det er lektie hjemme at følge tastevejledningen på s. 10 i excel, så du ved hvordan du skal gøre når du skal lave X2 test på majsforsøget og evt. andre data i timen.
De elever som ikke lavede prøven laver en B-prøve (ny version) i timen i dag.
Afsnit
Artikelklub: Asta og Helena R.
Artikelklub: Linus Frödin, Julius + Asta og Helena R.
Arbejdsseddel DNA replikation på A-niveau.docx
Artikelklub: Leonora og Emil + Julius og Linus F.
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 39-55, 89-107, 152-153
Proteinsyntesen
kap-6-opgave-dna-omskrivning-til-rna.pdf
Artikelklub: LInus Falstrup, Cornelius, Arthur.
kap 6 opgave-7-om-translation.pdf
Opgave 1 transkription og translation.docx
kap-6-opgave 6- om transkription.pdf
Artikelklub: Catharina og Olivia
Det er lektie at formulere en kort tekst, der forklarer DNA replikationen ud fra animationen (sidste modul).
Proteinernes 4 strukturer - Det er godt at videAfsnit
Opgave 1 transformation og selektion.docx
Rekombinant DNA teknik.pptx
Koder.RNA.DNA.docx
Restriktionsanalyse på plasmid.docx
Biostriben - Eksperimentelt arbejde-gelelektroforese
Øvelse_klippeklistre_Restriktionsanalyse.docx
Artikelklub: Barbara og Sophus
Interview med genetiker, Thomas Didion
Artikelklub: Christoffer og August og Sofus og Barbara
Transgene planter.pptx
Rapportvejledning til forsøg med regnbuetransformation.docx
Artikelklub: Emily og Caroline plus Andrea O og Alberte
224.190813.pdf
Grupper til forsøget med regnbuetransformation.docx
Spørgsmål til forsøget regnbuetransformation.docx
Det er vigtigt at alle læser s. 9-13 i øvelsesvejledningen.
Håret skal sættes op og taskerne afleveres i biologi præparations lokalet da vi laver GMO forsøg.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Litteratursøgning.docx
I skal udfylde VG log FF4 SRP i lectio
Arbejdsark-CRISPR-Et-genetisk-vaerktoej-mod-sygdomme.docx
AN5-2022-crispr.pdf
Læs den vedhæftede artikel om CRISPR fra Aktuel Naturvidenskab.
Arbejdsseddel til bioteknologi og dyr.docx
Artikelklub: Andrea O og Alberte
Asta gennemgår opgave med genetisk afstand i prøve A
Eksamensopgave gensplejsede kartofler.pdf
Lynguide: Bliv ekspert på GMO-diskussionen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rapport om transformation af Ecoli
06-12-2024
Oplæg artikelklubben
13-12-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Diabetes - en sygdom der kan behandles
Eksperimentelt arbejde:
Blodsukkermåling og beregning af GI samt metodens anvendelse som glukosebelastning og diagnosticering af diabetes.
Måling af insulinfølsomhed på mus (virtuelt laboratorium biotechacademy)
Produktion af insulin i mus (virtuelt laboratorium biotechacademy)
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål om mæthed og regulering af blodsukkerniveau.docx
Hormoner, insulin og blodsukkerregulering
Typer af diabetes
Arbejdsseddel om insulinproduktion og funktion.docx
Arbejdsseddel om diabetes.docx
Blodsukkerregulering og diabetes
Video der forklarer regulering af blodsukker
Forberedelse til blodsukkerøvelse.docx
Ingen ny lektie, men genlæs evt. det fra sidst om diabets :)
Vejledning til Glykæmisk indeks .doc
Inddeling af kulhydrater
Forsøgspersoner møder fastende dvs de har IKKE spist morgenmad. Desuden har de selv den fødevare med som de skal spise i forsøget.
Send udregninger på hvor meget der skal indtages af de forskellige fødevare så jeg kan checke det inden timen.
Regneeksempel fra Caroline og Lærke:
Grupper Blodsukkerøvelse.docx
Læs vejledningen grundigt igennem så du ved hvordan du skal beregne Glykæmisk Indeks for de forskellige fødevarer.
Litteratursøgning_CK_version 2.docx
Diagnostik af diabetes
Arbejdsseddel om diagnosticering og behandling af diabetes.docx
Vejledning øvelse insulinfølsomhed på mus elev.docx
Øvelse:Måling af insulinfølsomhed
Diabetes: Samfundsudgifter og forskning https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/diabetes-2/diabetes-samfundsudgifter-og-forskning/
Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008 (1).pdf
Grafer til øvelse med insulinfølsomhed.pptx
Åbn link til det virtuelle laboratorium i crome browseren og vælg øvelsen produktion af insulin. Følg den vedhæftede vejledning.
Øvelsesvejledning Cellefabrikker elev.docx
Tastevejledning til øvelsen produktion af insulin.docx Cellefabrikker
Grafer til øvelse med insulinfølsomhed.pptx Sæt jer ind i, hvad I målte på musene i øvelsens del 2.b og 2.c og forklar graferne ved at svare på spørgsmålene i vejledningen.
Grupper til øvelsen produktion af insulin i det virtuelle laboratorium.docx
Timeplan: Fravær Sidsel - læs øvelsesvejledningen grundigt igennem - Indlæs biotech academy - lav øvelsen og hjælp hinanden.
Mundtlig eksamenstræning diabetesforløb.docx
Epigenetiske ændringer går forud for udvikling af type 2-diabetes - Dagens Medicin.pdf
Genregulering og epigenetik.pptx
Egebo, Lone Als: Genetikbogen B+A, Nucleus; sider: 109-116
opgave: Forklar: Hypotese, metode, resultater og konklusion fra studiet af epigenetiske ændringer hos mus som beskrives i artiklen. Diskuter om forsøget kan hjælpe med at opdage type-2-diabetes tidligere hos mennesker og dermed forbedre mulighederne
SiRNA_biokemibogen_69.pdf
Eksamensopgave om SiRNA.pdf
Tag økologibogen og genetikbogen B+A med
Bio A Bakterier i rensningsanlæg.docx
193756_print_2.pdf
193756_opg_1.xlsx
193756_opg_2.xlsx
Opgaveløsningsgrupper 3d februar 2025.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Populationsvækst + biodiversitetskrise
Forløbet handler om populationsvækst og faktorer der har indflydelse på denne samt hvordan man med forskellige metoder kan bestemme populationsstørrelse. Desuden handler forløbet om biodiversitetsbegrebet samt metoder til bestemmelse af denne. Der er arbejdet med forskellige cases hvor menneskets indgriben i økosystemer medfører tab af biodiversitet. Forløbet har omfattet:
Vækstmodeller (Lineær, eksponentiel og logistisk) herunder beregning af fremskrivningsfaktor, vækstrate, fordoblingstid, populationsstørrelser i fremtiden.
Metoder til populationsbestemmelse
Rovdyr/byttedyr dynamik
Forskellige metoder til beregning af biodiversitet herunder Shannon-Wiener indeks.
Eksperimenter:
Fangst-genfangst
Spektrofotometri til bestemmelse af populationsvækst (teoretisk, men fotometri er anvendt praktisk i kemi B).
Indhold
Kernestof:
Biologi A Terminsprøve Marts 2025
Arvedlund, Michael mf.l.: Økologibogen, Nucleus; sider: 51-57
Retteark terminsprøve marts 2025 samlet.docx
Program for undersøgelse af laksebestandene i danske vandløb - Fiskepleje.dk
Populationsvækst.pptx
Fangst_genfangst teoriøvelse.doc
Økologibogen; sider: 51-57
Vækstmodeller fra RegnmedBiologi kap 5.pdf
3d Grupper til løsning af biologiopgaver med vækstmodeller.docx
Nye eksamensopgaver med populationsvækst.docx
194118_3_1_bakterievaekst.xlsx
Opgave populationsvækst 2025.docx
194112_opg3_1_gaer.xlsx
Regn med biologi s. 112-113.pdf
Regn med biologien s 114.pdf
Mixotrofi.pdf
Mælkesyrebakterier i fødevareproduktionen.pdf
Biodiversitetsbegrebet
3D GRUPPER 23 APRIL.docx
Opgave forklar metoden spektrofotometridocx.docx
Øvelsesvejledning Bestemmelse af artisdiversitet vha Shannon indekset pin point metoden.pdf
Metoder - Spektrofotometri | Biotech Academy
Titel
aktuelnaturvidenskab.dk
science.ku.dk
www.vildmedvilje.dk
Hvilken natur skal vi satse på, AN.pdf
Biodiversiteten lider i Danmark _ Information.pdf
Stenrev skal helbrede udpint havbund i Limfjorden.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Repetition
Indhold
Kernestof:
Mundtlig eksamen i biologi Oplægsskabelon.docx
BIO-A-eksamen01062016.pdf
Repetition kvælstofkredsløbet
Forbered dig til timen i dag ved at orientere dig i studieplanen under aktiviteter, hvor du kan se hvad vi lavede i modulerne. Skim de sider vi læste i forløbet (primært i en pdf fra bogen Økologi - danske naturtyper). Kig desuden på dine svar til ar
Stenrev skal helbrede udpint havbund i Limfjorden.pdf
Sådan åbner du e-bogen Økologi - danske naturtyper
Forbered dig til timen i dag ved at orientere dig i studieplanen under aktiviteter, hvor du kan se hvad vi lavede i modulerne. Skim de sider vi læste i forløbet og kig desuden på dine noter til arbejdsspørgsmålene og eksperimenterne i forløbet.
Calmodolin og hjertestop bioA2022.docx
Eksamensopgave Creatin og træning.docx
Eksamensopgave Energiomsætning under intervalarbejde.docx
Udkast Virusinfektioner.docx
BIO-A-eksamen01062016 (3).pdf
Tænk over om du hat spørgsmål der vedrører eksamen eller forberedelsen til denn.
Den skriftlige prøve i biologi A - Biologi - STX | Emu.dk
Gode råd mdt.eks..docx
ingen lektier - kun lommertørklæder snøft
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#6
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726249898", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726249898", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726249898" }