Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Jon Monrad Møller
Hold
2022 SA/h (
1h SA
,
2h SA
,
3h SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Demokratisk deltagelse
Titel 2
Lighed og ulighed i velfærdsstaten
Titel 3
Hvem bestemmer i verden?
Titel 4
Udviklingsøkonomi
Titel 5
Hvem er vi i det senmoderne samfund?
Titel 6
EU i krigens skygge
Titel 7
Supermagt og småstat - USA og Danmark
Titel 8
Økonomi og klima
Titel 9
Magt og afmagt
Titel 10
Politisk økonomi
Titel 11
Projektarbejde og repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Demokratisk deltagelse
Vi beskæftiger os med demokratiet som styreform. Vi undersøger demokratiets begrundelser (instrumentelle og ikke-instrumentelle begrundelser), grænsedragningsparadokset, direkte demokrati og repræsentativt demokrati. I forbindelse med alternativ deltagelse sætter vi fokus på sociale medier, social fragmentering, manosfærer og #MeToo. Cirka 85 sider.
Indhold
Kernestof:
Introduktion
Demokratiets historie
0. Introduktion
0.1 Demokratiets historie
0.2 Demokrati – En blandt mange styreformer
0.3 Bogens opbygning
1. Hvorfor demokrati?
1.1 Instrumentelle begrundelser for demokrati
1.2 Ikke-instrumentelle begrundelser for demokrati
1.3 Argumenter imod demokrati
2. Demokrati for hvem?
2.1 Nationalstaten – Et historisk og kulturelt fællesskab
2.2 All subjected – Et fællesskab for dem der underlægges lov
2.3 All affected – Et fællesskab for dem der påvirkes af politiske beslutninger
2.4 Flertal, mindretal og individ
Dit Demokrati | Rettigheder
3. Hvordan demokrati?
3.1 Det repræsentative demokrati
3.2 Det danske repræsentative demokrati
4. Alternativ deltagelse
4.1 Alternativ deltagelse 1.0 – Foreningsliv
4.2 Alternativ deltagelse 2.0 – Sociale medier
4.3 Case: #Metoo
4.4 Alternativ deltagelse og demokrati
Alternativ deltagelse og den demokratiske lovgivningsproces
Kan man sikre lighed i alternativ deltagelse?
Social fragmentering
Spørgsmål til alternativ deltagelse.docx
4.5 Konklusion
Supplerende stof:
Grafik viser voldsomme vælgervandringer i blå blok
Katastrofekurs, altafgørende mandater og en stor joker: Der er meget på spil for partierne på valgdagen
USA er i krise, men hvad er gået galt i verdens ældste moderne demokrati?
Iran protests: can they topple the regime?
Grænsen går ved VM i Qatar.docx
Iran football players decline to sing national anthem at World Cup match - BBC News
DRTV - Deadline: Vreden i Kina
Folkeafstemninger: Direkte demokrati eller en utrolig dårlig idé?
Debat: Folkeafstemninger er demokratisk suspekte
Arbejdsgrupper 1h.docx
Arbejdsark - folkeafstemninger.docx
DRTV - Deadline: Prinsen af tysk højreekstremisme
DRTV - Debatten: Ny regering, ny retning?
De unge kørt ud på et sidespor.docx
Vrede demonstranter i Brasilien
Debat - europæiske monarkier.docx
DRTV - Historien om Danmark: Det svære demokrati
Regeringen har et problematisk syn på demokrati.docx
Artikler om krigen i Ukraine - og Thorkild Kjærgaard.docx
Minister vil undersøge kvindehadske fora på nettet
Han sammenligner kvinder med hunde...docx
Vanopslagh tøver med folkeafstemning.docx
Verdens mindst truede dyreart.docx
Første festivalsæson med samtykkelov: Men hvad har unge mænd lært af MeToo?
Ekspert: Tabermændene sakker bagud på alle ledder og kanter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Lighed og ulighed i velfærdsstaten
Vi beskæftiger os med velfærdsmodeller, den skandinaviske, den centraleuropæiske og liberale velfærdsmodel. Vi undersøger udviklingen i ulighed og sætter fokus på udfordringerne for den danske velfærdsstat. I forbindelse med årsprøven arbejder vi med synopser og mundtlige fremlæggelser. Cirka 60 sider.
Indhold
Kernestof:
12. Velfærdsstaten
12.1 Velfærdsmodeller
Den skandinaviske velfærdsmodel
Den centraleuropæiske velfærdsmodel
Den liberale velfærdsmodel
Kritik af den danske velfærdsmodel
Årsager til den voksende offentlige sektor i Danmark
12.2 Fattigdom og ulighed
Fattigdomsbegreber
Fattigdom i rige industrilande
Uligheden er steget siden 1980"erne
Konsekvenser af for stor ulighed
Gini-koefficienten
12.3 Velfærdsstaten under pres
Globaliseringen, EU og velfærdsstaten
Den ændrede aldersfordeling og velfærdsstaten
Konkurrencestaten
Konkurrencestat kontra velfærdsstat
Repetitionsspørgsmål
trekanter.jpg
Supplerende stof:
Fransk pensionsreform tvinges igennem, mens rotter har kronede dage i Paris' gader
Øvelsesopgaver
Velfærd: Principper og modeller | DR
Ny rapport sammenligner nedslidning blandt seniorpensionister, førtidspensionister, efterlønnere og folk på Arne-pension
Eurostat giver danske unge kedelig førsteplads: »Det er absurd at kalde dem for fattige«
DRTV - Debatten: Uddanner vi forkert?
Synopsen.docx
Grupper 1h - årsprøve.docx
Grundforløbet 2022.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvem bestemmer i verden?
Vi spørger: Hvem bestemmer i verden? Vi beskæftiger os med hovedskolerne i international politik, realisme, liberalisme, Den Engelske Skole og konstruktivisme, herunder den såkaldte Københavnerskole, og vi undersøger den tidligere, nuværende og fremtidige verdensorden. Globaliseringens virkning (vindere og tabere) sætte vi fokus på bl.a. ved at inddrage Hans Rosling og Branko Milanovic (sidstnævntes såkaldte elefantkurve). Cirka 60 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Velkommen til international politik
1.1 Vi lever i en globaliseret verden
1.2 International politik i en globaliseret verden
1.3 En verden i opbrud?
1.4 Hvordan kan vi forstå international politik?
1.5 Kernebegreber
2. Teorier og begreber
2.1 Realismen
2.2 Liberalismen
2.3 Den Engelske Skole
2.4 Konstruktivisme
2.5 Global Politisk Økonomi (GPØ)
2.6 Et overblik over teorierne
God globalisering.docx
3. Hvilken verdensorden?
3.1 Den gamle verdensorden
3.2 Den liberale verdensorden
3.3 Realisme: Magtbalance, krig og fred
3.4 Liberalisme: Samarbejde gennem institutioner og netværk
3.5 Den Engelske Skole: Værdier, normer og fælles regler
3.6 GPØ: Økonomi, produktion og finansiering
3.7 En post-liberal verdensorden?
Supplerende stof:
DRTV - Deadline: Skal koranafbrændninger forbydes?
Ny kurs for Kina .docx
DRTV - Horisont: Putins indoktrinering af Rusland
Oberst: Vi har siddet på hænderne siden invasionen. Tiden til oprustning er nu
BRIKS-lande mødes i krigens skygge: 'Symptomatisk, at Rusland ikke kan stille op til mødet med Putin'
DRTV - Krigens døgn: Ruslands defensiv i detaljer
DRTV - Deadline: Er koranafbrædning religionskritik eller islamofobi?
Kinas nedtur kan blive....docx
Hans Rosling's 200 Countries, 200 Years, 4 Minutes - The Joy of Stats - BBC Four
Hans Rosling: Global population growth, box by box
STX-27.05.2021_Corona_Del 2.pdf
At sammenligne
At diskutere
I kampen mod terror smadrede USA Vestens tiltrækningskraft.docx
OVERBLIK Hvem er Hamas?
Corona-IP-Sammenligning-diskussion.docx
Hypoteseopgave (danskernes bekymring).docx
Opstil hypoteser
Flere ældre
Ned i malstrømmen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Udviklingsøkonomi
Med henblik på SRO (i samarbejde med engelsk) beskæftiger vi os med udviklingsøkonomi, herunder fattigdomsfælden, formel og uformel økonomi, kolonialismens konsekvenser, HDI, trickle-down/trickle-up, den traditionelle arbejdsdeling og den nye internationale arbejdsdeling, ulandenes rolle i verdensøkonomien og udviklingsstrategier. I forløbet indgår projektarbejde (inkl. fremlæggelser) om udvalgte lande. Cirka 90 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Ulighed og fattigdom
1.1 Ulighed og hvordan det måles
Hvordan måles ulighed?
1.2 Ulighed i indkomst målt på verdensplan
Ulighed i formue
Ulighed i forbrug
1.3 Ulighed og levevilkår
Fattigdomsfælden
Hvordan måles fattigdom
Forskellen på et uland og et iland
1.4 Ulighed i indkomst mellem lande
Ulighed i indkomst internt i landene
1.5 Opsummering
2. Udviklingsøkonomisk landeanalyse
2.1 Økonomi og levestandard
Formel og uformel økonomi
Vækst i BNP
Human Development Index
2.2 Erhvervsstruktur
Kritik af erhvervssektormodellen
Porters udviklingsstadier
2.3 Demografiske forhold
Demografisk transition
Aldersfordeling/befolkningspyramide
2.4 Opsummering
3. Forskelle på ulande
3.1 Ressourcer
3.2 Historisk baggrund
Koloniseringen geografisk set
3.3 Geografiske og demografiske faktorer
3.4 Etnisk og religiøs sammensætning og politisk system
3.5 Opsummering
4. Økonomi og udvikling
4.1 Det økonomiske kredsløb og forsyningsbalancen
Forsyningsbalancen
Forsyningsbalancen – et komparativt indblik
4.2 Udbud eller efterspørgsel
Økonomisk vækst via øget udbud
Økonomisk vækst via øget efterspørgsel
4.3 Markedet eller staten
Government failure
Market failure
4.4 Trickle-down eller trickle-up
4.5 Opsummering
5. Institutioner og udvikling
5.1 Sammenhængen mellem politiske institutioner og velstand
Sammenhæng mellem styreform og velstand
Sammenhæng mellem demokratisering og vækst
5.2 Inkluderende institutioner er vigtige for økonomisk velstand
Inkluderende og ekstraktive institutioner
Sammenhængen mellem institutioner og velstand
5.3 Økonomisk velstand er vigtig for demokrati
Demokrati skabes via økonomisk vækst
Behov for reformer af demokratiet
5.4 Opsummering
6. Handel og udvikling
6.1 Ulande og verdenshandel
Den traditionelle og nye internationale arbejdsdeling
Ulandenes rolle i verdensøkonomien
Internationale barrierer for udvikling gennem handel
6.2 Udviklingsstrategierne
Rostows faseteori
Afkobling
Importsubstitution
Den neoliberale eksportorientering
Udviklingsstaten
6.3 Landeeksempler
Supplerende stof:
Opgaver til kapitel 1
Opgaver til kapitel 2
SRO 2g VG 2023 Pjece.pdf
Projektarbejde om udviklingslande.docx
Kloden kan vente.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hvem er vi i det senmoderne samfund?
Vi spørger: Hvem er vi i det senmoderne samfund? Vi beskæftiger os med sociologien som videnskab og perspektiv. Vi undersøger identitetsdannelse, herunder følgerne af den kulturelle frisættelse (jf. Thomas Ziehe). Vi sætter fokus på etnicitet som identitet, på kulturforskelle, integration, kriminalitet og social kontrol. Cirka 110 sider.
Indhold
Kernestof:
1. Sociologien som videnskab og perspektiv
1.1 Vi er alle sociologer
1.2 Sociologiens afgrænsning
1.3 Sociologien som barn af det moderne
1.4 Sociologiske paradigmer
1.4.1 Strukturparadigmet
1.4.2 Handlingsparadigmet
1.4.3 Adfærdsparadigmet
1.4.4 Det kritiske paradigme
1.5 Sociologien i det senmoderne samfund
1.5.1 Anthony Giddens
1.5.2 Ulrich Beck
1.5.3 Zygmunt Bauman
1.5.4 Manuel Castells
3. Identitet, individualisering og etnicitet
3.1 Begrebet identitet
3.2 Identitet som personlig udvikling
3.3 Identitet som rolle
3.4 Identitet som selvidentitet
3.5 Anthony Giddens og identitetsbegrebet
3.6 Identitet som habitus og diskurs
3.7 Poststrukturalistisk identitetsteori
3.8 Etnicitet som identitet
3. Hvem er jeg? Og hvad kan jeg blive?
3.1 Socialisation – fundamentet for vor personlighed
3.2 Identitet og identitetsdannelse
3.3 Identitetsdannelsen i det senmoderne samfund
3.4 Frisættelsens tveæggede sværd – en samtidsdiagnose på selvdannelsen
3.5 Opsummering af kapitel 3
9. Dem og os – om kulturelle mønstre
9.1 Kulturbegrebet
9.2 Indvandrere, flygtninge...
9.3 Integration og medborgerskabstanken
9.4 Kriminalitet – kulturforskelle eller sociale og økonomiske årsager?
9.5 Normer, værdier og social kontrol
9.6 Hvorfor er der forskel på indvandrere, efterkommere og danskere?
9.7 Opsummering af kapitel 9
Supplerende stof:
DRTV - Husmorens storhed og fald: Husmoren er en uddøende rase
DRTV - Deadline: Nytårstaffel med Corydon og Lykkeberg
Kernen: Nedbrudt på børnehjemmet (dokumentar)
TV 2 | All That We Share
Befolkningens højest fuldførte uddannelse
DRTV - Deadline: Om magt, grænser og teenagere
Arbejdsspørgsmål - identitetsdannelse i det senmoderne samfund.docx
Notateksempel.docx
DST - Indvandrere i Danmark
Piger i minoritetsmiljøer kontrollerer hinanden på sociale medier
Sverige har gjort sit.docx
Væsentlig del af beskæftigelsesboom skyldes én gruppe
Babyboomet udeblev og nationen vil skrumpe_ Sådan (ea229691).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
EU i krigens skygge
Vi spørger, om EU er en føderation (forbundsstat) eller en konføderation (et statsforbund)? Vi beskæftiger os med EU's afgørende institutioner (Det Europæiske Råd, Ministerrådet, Kommissionen, Parlamentet, Domstolen), og vi sætter fokus på EU som en international aktør, herunder unionens handlemuligheder i forbindelse med Ukrainekrigen. Cirka 90 sider.
Indhold
Kernestof:
EUropa på vej
Skyggen fra Anden Verdenskrig (1945-1950)
Fællesskabets etablering: De første spæde skridt (1950"erne)
Økonomisk fremgang og en tom stol (1960"erne)
Den stille demokratiske revolution (1970"erne)
Det fornyede samarbejde (1980"erne)
Forandringens vind: Den politiske union bliver en realitet (1990"erne)
Levende beretninger om forløbet omkring Maastricht-traktaten og Edinburgh-aftalen af Uffe Ellemann-Jensen og Holger K. Nielsen
Holger K. Nielsen: "Holger og konen siger nej til Unionen"
En stadig tættere union? (2000-)
Sammenfatning
Tema 2: EU"s institutioner og beslutningsproces
EU – Et politisk system
Det Europæiske Råd
Et eksempel på rådskonklusioner fra det Europæiske Råd
EU"s institutioner
EU vedtager nye regler på migrations- og asylområdet
Ministerrådet
Afstemningsregler i Ministerrådet
Europa-Kommissionen
Europa-Parlamentet
Dagsorden i Det Europæiske Råd
EU-valget
Politiske grupper
EU-Domstolen
EU-Domstolen (EU-Oplysningen)
Hvordan træffer EU beslutninger?
Sådan lovgiver EU
7. Den Europæiske Union
7.1 Hvilket EU?
7.2 EU"s sammensatte identitet
7.3 Hvordan fører EU udenrigspolitik?
7.4 Bilaterale og multilaterale relationer
7.5 EU som en væsentlig international aktør
7.6 EU i den internationale orden
7.7 Kernebegreber
7.8 Tematekst: EU – stormagt eller international organisation?
Supplerende stof:
DRTV - Deadline: Moderaternes kamp for en solidarisk flygtningepolitik
Mette Frederiksen frygter for fremtidens arbejdspladser i Europa: 'Vi spænder ben for os selv lige nu'
Your voice in the European Parliament - Renew Europe
Søg i fortegnelse | Søg | Medlemmer | Europa-Parlamentet
I Georgien er en EU-revolution i gang: 'Vi vil ikke stå overfor Rusland alene'
Her er Europas største magthavere.docx
EUfori.docx
Verden går heller ikke under i år.docx
Kæmpe skridt mod Europas Forenede Stater.docx
At diskutere
ANALYSE Krigsobligationer kan blive EU´s næste våben i kampen mod Putin
hvordan laver man lineær regression i excel
Tolkning af lineær regression.docx
Relevant faglig baggrundsviden.docx
2.2 Kvantitativ metode
2.3 Kvalitativ metode
Hvad kan der udledes?
SAM-A_25052023_del2.pdf
Data til fællesdel - årsprøve 2h.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Supermagt og småstat - USA og Danmark
Vi beskæftiger os med forskellen på at være USA, en supermagt, og at være Danmark, en småstat. Vi sætter fokus på det amerikanske præsidentvalg, den gældende og/eller ændrede verdensorden og i forlængelse heraf følgerne for Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik. Cirka 70 sider.
Indhold
Kernestof:
6. USA
6.1 Hvad er en udenrigspolitisk strategi?
6.2 Realisme på systemniveauet
6.3 Liberalisme på systemniveauet
6.4 Statsniveauet
6.5 Individniveauet - betydningen af ledere
6.7 Tematekst: Doktriner i amerikansk udenrigspolitik
6.6 Kernebegreber
14. Danmark i verden
14.1 Danmark i det internationale system
14.2 Målsætninger for dansk udenrigspolitik
14.3 Hvordan træffer Danmark udenrigspolitiske beslutninger?
14.4 Hvordan fører man udenrigspolitik?
14.5 Institutionelle arenaer i dansk udenrigspolitik
14.6 Tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspolitik
14.7 Dansk udenrigspolitisk aktivisme
14.8 Faser i den danske aktivisme
14.9 Eksterne udfordringer for dansk udenrigspolitik
14.10 Indenrigspolitiske udfordringer
14.11 Teoretiske syn på Danmarks muligheder
14.12 Fremtiden for aktivismen
14.14 Tematekst: Dansk udviklings- og bistandspolitik
14.13 Kernebegreber
Supplerende stof:
SAM-A_25052023_del2.pdf
66304016856_Andrea Marie Kappel Andersen_Samf årsprøve m. MArtha.docx
Kollaps af den internationale retsorden.docx
‘Giant increase’: Polling shows Kamala Harris advantage with key voting block
Latest Polls
DRTV - Horisont: Trumps gamle inderkreds taler ud
Donald Trump lied about a conversation he had with Putin | John Bolton
John R. Bolton - Wikipedia, den frie encyklopædi
DRTV - Deadline: Harris' Demokratiske Parti
Parisaftalen 2015
Ian Explains: What is the World Trade Organization? | GZERO World
Muhammad Ali vs George Foreman - Highlights (RUMBLE IN THE JUNGLE)
Opstil hypoteser
At sammenligne
The Next Global Superpower Isn't Who You Think | Ian Bremmer | TED
Kina vil gøre det billigere at få børn for at øge befolkningen
DRTV - Deadline: Hvad vil Trump med magten?
At skrive notat
DRTV - Deadline: Kan Norden forsvare sig imod hybridkrig?
Her er Danmarks nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
DRTV - Krigens døgn: Ildregn fra Ukraines dragedroner
USA kræver mere oprustning i Grønland og Arktis
The most important video on Ukraine | Prof. John Mearsheimer
Krigen kan standses hver dag det skal være.docx
Generaler efter 30 års dansk krigsindsats: Det var en fiasko, og vi er tilbage ved start
Kritik fra tidligere generaler er bemærkelsesværdig
Tidslinje: Seks krige på tre årtier forandrede Danmark
DRTV - Velkommen til frontlinjen: Vi var jo bare besættere
At undersøge
DRTV - Deadline: Kan en storkrig forhindres?
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi 2023
DRTV - Bag uniformen: Udsendt til Letland
Trump Farts on Stage, MAGA Nuts Push Insane Weather Lies & Mr. USA's Products Are Made in CHINA!
STX-05-12-2019-Socialt ansvar-Del2.pdf
At diskutere
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Økonomi og klima
Vi beskæftiger os med økonomi (herunder finanspolitik, arbejdsmarkedspolitik og konkurrenceevne) og Danmarks klimapolitik. Vi sætter fokus på de såkaldte negative eksternaliteter, det danske klimaaftryk, den grønne trepart samt de internationale bestræbelser på at få nedbragt den globale opvarmning. Cirka 95 sider.
Indhold
Kernestof:
7. Finanspolitik
7.1 Hvad er finanspolitik?
Lempelig og stram finanspolitik
7.2 Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Finanspolitiske multiplikatorer | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
7.3 Keynes og finanspolitikken | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Finanspolitikkens gennembrud | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
7.4 Finanspolitikken i Danmark | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
7.5 Finanspolitikken og EU | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Stabilitetspagt, Sixpack og Finanspagt | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Fælles finanspolitik i EU? | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Genopretningsfonden (NextGenerationEU) | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
ØMU-gæld og ØMU-saldo
10. Arbejdsmarkedspolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
10.1 Arbejdsmarkedspolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Arbejdsmarkedspolitikkens instrumenter | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
10.2 Arbejdsmarkedspolitikken i Danmark | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Strukturel ledighed | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Flexicurity-modellen og andre arbejdsmarkedspolitiske modeller | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
10.3 Arbejdsmarkedspolitiske problemstillinger i fremtiden | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
10.4 Indkomstpolitik (lønpolitik) | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Indkomstpolitiske indgreb og den samfundsøkonomiske udvikling | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Indkomstpolitiske instrumenter | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
14. Konkurrenceevne | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
14.1 Priskonkurrenceevnen | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Lønudviklingen | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Produktivitet | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Valutakursudviklingen | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
14.2 Den strukturelle konkurrenceevne | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Institutionel konkurrenceevne | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Konkurrencestaten | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
14.3 Social kapital | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Tillid | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Hvordan opstår social kapital? | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Social kapital – en komparativ fordel | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
17. Miljøpolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
17.1 Miljøpolitik – i bredt perspektiv | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Administrative indgreb | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Økonomiske instrumenter | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Problemer ved miljøpolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Danmarks miljøpolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Markedsfejl og fællesgoder | Klimaforandringer - politik, økonomi, sociologi
17.2 Global opvarmning – årsager og konsekvenser | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Klimaet ændres - drivhuseffekten | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Global opvarmning – indtil nu | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Fremtidige temperaturstigninger | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Konsekvenser | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
17.3 Klimapolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Klimapolitiske instrumenter | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Danmarks klimapolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
EU"s klimapolitik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
FN, IPCC og COP-møder | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Paris-aftalen 2015 | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
17 Øvelsesopgaver | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Supplerende stof:
ØMU-gæld og ØMU-saldo
Julius - besvarelse.docx
Rammevilkår | Konkurrenceevnebarometer
OVERBLIK Her er hovedpointerne i den grønne trepartsaftale
Verdens allerrigeste forurener...
Rapport sætter tyk streg under det enorme klimaaftryk fra vores bøffer og bolognese
COP29 er nu slut – hvad blev landene enige om?
Klima - statistik (dst)
DRTV - Deadline: Forkælede dommedagsprofeter?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Magt og afmagt
Vi beskæftiger os med politisk og økonomisk magt. Vi repeterer bl.a. de politiske skillelinjer, parti- og vælgeradfærd og sætter fokus på de klassiske liberale (fri-)handelsteorier (jf. økonomisk magt). I forbindelse med den nye administration i USA (Trump) inddrager vi magtteori (hhv. ressourcemagt, relationel magt og strukturel magt). Cirka 65 sider.
Indhold
Kernestof:
9. Politisk adfærd – deltagelse og vælgeradfærd | PolitikNU
De mange former for politisk deltagelse | PolitikNU
5. Meningsmålinger og konfidensintervaller | Mat i samf
5.1 Statistiske grundbegreber | Mat i samf
5.2 Konfidensintervaller | Mat i samf
Medborgerskab | PolitikNU
Politisk deltagelse og medborgerskab – Danmark og andre lande | PolitikNU
Politiske skel | PolitikNU
Issue voting: Stemme ud fra holdninger | PolitikNU
Stemme ud fra partiernes kompetence | PolitikNU
8. Magt og politik | PolitikNU
Magtens mangfoldighed | PolitikNU
Magt som ressource | PolitikNU
Relationel magt 1: direkte magt | PolitikNU
Relationel magt 2: indirekte magt | PolitikNU
Strukturel magt 1: institutionel magt | PolitikNU
Strukturel magt 2: diskursiv magt | PolitikNU
13. Teorier om handel | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
13.1 De klassiske, liberale handelsteorier | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Adam Smiths teori om de absolutte fordele | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
David Ricardos teori om de relative fordele | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Faktorudrustningsteorien | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Konklusion og kritik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Supplerende stof:
Sandhedens time.docx
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
VG-beregner.xlsm
DRTV - Deadline: Drømmen om Grønlands undergrund
Lippert: Ny verdensorden på vej
Verden er blevet farlig. Det er dyrt. 'Og det bliver endnu dyrere', lød det fra statsministeren
Han smed en 'bombe' på bordet for kun to måneder siden: Nu tvivler Troels Lund på, at det gigantiske tal er stort nok
Generalmajor om Trumps anti-woke militær: Trist og ude af trit med virkeligheden
Adfærdspsykolog: 'Trump er det største eksempel på at være et egodyr'
DRTV - Deadline: Trumps magtdemonstration
Donald Trump fik ikke sin vilje: Den amerikanske centralbank fastholder renten
Regeringens udfordringer - Julius.docx
Ministeriet for Grøn Trepart
Trump drømmer om ubegrænset magt
DRTV - Deadline: Trumps handelskrig ifølge Rune Lykkeberg
Vesten er i frit fald.docx
Farvel, Captain America.docx
Malthes hypoteser.docx
Arbejdsspørgsmål - en ny verden.docx
Delopgave X - Ideologier til venstre og til højre.pdf
Interview med Vedby Rasmussen.docx
Sophies model.docx
Nikolajs hypoteser.docx
Hvordan en sammenligning kunne begynde.docx
C2_tabel_1 beregnet.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Politisk økonomi
Vi beskæftiger os med de økonomiske skoler, herunder deres syn på forholdet mellem stat og marked, regulering og afregulering. Vi sætter fokus på merkantilisme, Adam Smith (markedsmekanismen, den usynlige hånd), neoklassikerne (opfattelsen af den selvregulerende samfundsøkonomi) Keynes og keynesianisme (konjunkturpolitik), neoliberalisme og monetarisme. På baggrund af økonomisk teori forsøger vi at gennemskue den aktuelle amerikanske handelspolitik samt dens tænkelige globale konsekvenser. Cirka 55 sider.
Indhold
Kernestof:
18. Økonomiske skoler | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
18.1 Før Adam Smith – merkantilismen | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
18.2 Adam Smith og den klassiske økonomiske liberalisme | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Arbejdsdeling og specialisering | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Statens rolle | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Markedsmekanismen og den usynlige hånd | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Adam Smith i dag | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Donald Trump har svunget den helt store toldhammer - sådan startede hans toldkrig mod verden
18.3 Keynes og den keynesianske skole | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Før Keynes – neoklassikerne og den selvregulerende samfundsøkonomi | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Keynes og efterspørgslens rolle | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Usikkerhed og forventninger | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Keynes og den økonomiske politik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Keynes i dag | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
18.4 Neoliberalisme og monetarisme | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Neoliberalismens fødsel | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Reagan og Thatcher | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Neoliberalismens forgreninger – monetarisme, ordoliberalisme og ordoglobalisme | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Monetarisme og pengemængde | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Monetarisme - og økonomisk politik | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Udbudssiden som økonomiens omdrejningspunkt | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Neoliberalismen i dag | ØkonomiNU. En grundbog til samfundsøkonomi
Supplerende stof:
Stakkels Trump, stakkels USA – og stakkels alle os andre
Erhvervslivet: EU skal slå hårdt tilbage mod Trumps toldsatser
Afsluttende projektarbejde.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Projektarbejde og repetition
Indhold
Kernestof:
En ny krig truer.docx
Trump vil ikke have allierede.docx
DRTV - Verdenssituationen med Clement: Farvel til 80 års fred?
Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag | Knæk koden – skriftlig eksamen i samfundsfag
23573_STX_Samfundsfag_A_del2_31052024_v4-21123.pdf
Tabel_1-19175.xlsx
A2_tabel_2a-20654.xlsx
C1_tabel_2-17720.xlsx
Tabel_1-18033.xlsx
Noter - fællesdel.docx
23572_STX_Samfundsfag_A_del2_29052024_v3-20957.pdf
Supplerende stof:
Afsluttende projektarbejde.docx
Opgave 1 - statistisk usikkerhed.docx
Opgave 2 - statistisk usikkerhed.docx
Tabeldata til opgave 2 i statistisk usikkerhed.xlsx
Demokratisk_Deltagelse_Fremlaeg.pptx
Demokratisk deltagelse.docx
Hvem bestemmer i verden.pptx
Hvem bestemmer i verden.docx
Samf projekt.pptx
Indvandring_i_det_senmoderne_samfund (1) 1.pptx
samf projekt2.docx
Karl, Laust og thing samf projekt.docx
Supermagt og Småstat.docx
Eu i krigens skygge.docx
Lighed og ulighed i velfærdsstaten synopsis.docx
projekt lighed og ulighed i velfærdsstaten.pptx
Final_Finanspolitik_Groen_Omstilling - til Jon 1.pptx
Hvad er finanspolitik.docx
magt og afmagt noter til fremlæggelse.docx
magt og afmagt samf.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726288010", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726288010", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726288010" }