Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Kirsten Elisabeth Lauritsen, Mads Berthelsen
|
Hold
|
2022 SA/u (1u SA, 2u SA, 3u SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Kan og bør velfærdsstaten løfte alle?
Forløbet ”Kan og bør velfærdsstaten løfte alle” kredser om velfærdsstatens kerneopgave ved at belyse opgaven ud fra samtlige tre discipliner: politologi, økonomi og sociologi. Grundlæggende sigter forløbet mod at klæde eleverne på til at analysere og vurdere velfærdsstatens aktuelle status ud fra såvel et deskriptive som et normativt perspektiv.
Kernestof:
Henrik Kureer m.fl. (2022): Samfundsfag C. I-bog fra Systime.
Teorier og begreber:
- Liberalisme, socialisme, konservatisme, socialliberalisme og populisme
- Partiinddeling efter ideologipolitik, fordelingspolitik, værdipolitik og magtpolitik (herunder overblik over samtlige partier i Folketinget)
- Velfærdsmodeller: universelle/socialdemokratiske/danske, korporative/konservative/centraleuropæiske og residuale/liberale/angelsaksiske
- Socialklasser og socialgrupper
- Social arv, social mobilitet, mønsterbrydere og chanceulighed
- Bourdieu: økonomisk kapital, kulturel kapital og social kapital (samt begrænset om habitus)
- De samfundsøkonomiske mål og målkonflikter: fuld beskæftigelse, balance på valutaregnskabet, rimelig social fordeling af goderne, hensyn til miljøet og naturressourcerne, økonomisk vækst og stabile priser. I lærebogen behandles balance på statens budget mere som et middel end et mål, men eleverne er bekendte med, at de politiske partier har forskellige holdninger hertil.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det danske demokrati
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb har eleverne arbejdet med spillereglerne for det danske demokrati, og politisk adfærd.
Eleverne har arbejdet med byggestene for det danske demokrati herunder Grundloven, Magtens tredeling og borgerens rettigheder og pligter.
Eleverne har arbejdet med Folketinget og hvordan dette fungere. Herunder politiske partier og deres adfærd (Kaare Strøms partiadfærdsmodel, Massepartier, Catch all partier
Samt vælgernes adfærd (Rational choice-modellen, Issue-voting og Langtids- & Korttidsfaktorer).
Desuden har eleverne arbejdet med styreformer på et overordnet niveau herunder, diktatur og demokrati, Demokratiformer og Demokratiopfattelser: (konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati, Direkte demokrati og repræsentativt demokrati).
Har arbejdet kort med EU lovgivning herunder hvad en forordning og et Direktiv er.
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Fagligt materiale:
Det Danske Demokrati:
Kureer, Henrik m.fl.: Samfundsfag C, Systime. 2022
5.1 Grundloven https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=854
Borgernes rettigheder https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=855
Borgernes pligter https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=856
Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=914
Magtens tredeling https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=857
Folketinget, Love og Kontrol af regeringen:
Kureer, Henrik m.fl.: Samfundsfag C, Systime. 2022
5.3 Folketingets opgaver https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=863
Udarbejdelse og vedtagelse af love https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=864
Folketingets kontrol af regeringen https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=866
Regeringens opgaver https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=870
Demokratiopfattelser:
Kureer, Henrik m.fl.: Samfundsfag C, Systime. 2022
4.2 Demokratiformer) https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=846
4.3 Demokratiopfattelser) https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=849
Direkte demokrati https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=847
Repræsentativt demokrati https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=848
Konkurrencedemokrati https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=850
Deltagelsesdemokrati: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=851
4.4 Krav til et godt demokrati: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=852
5.5 EU og Lovgivningen i Danmark https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=871
Direktiver og forordninger https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=872 ..
Styreformer:
Kureer, Henrik m.fl.: Samfundsfag C, Systime.2022
Styreformer 4. https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=841
Anarki, Diktatur og demokrati 4.1 https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=842
Diktatur https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=844
Demokrati https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=845
De politiske partier:
Kureer, Henrik m.fl.: Samfundsfag C, Systime. 2022
2.4 Partiers adfærd: https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=896
De politiske partier: https://politik-nu.systime.dk/index.php?id=720
Vælgeradfærd:
Rasmussen, Jesper. Politikkens Kernestof, Columbus, 2018
7.2 Issue-voting: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=211
7.1. Faktorer, der har indflydelse på vælgernes adfærd: https://politikkenskernestof.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173
Kureer, Henrik m.fl.: Samfundsfag C, Systime.2022
3. Politiks deltagelse og vælgeradfærd. https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1282
Vælgeradfærd: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1288
Supplerende materiale:
Kureer, Henrik m.fl.: Samfundsfag C, Systime. 2022
5.1 Borgernes rettigheder: https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=855
5.1 Borgernes pligter: https://samfundsfag-c.systime.dk/index.php?id=856
Grundloven §71-79, §29, §50, §56, §68 grundloven.dk
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE14532784/byg-dit-eget-flertal-se-om-du-kan-samle-90-mandater/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det senmoderne liv
Forløbet tager udgangspunkt i Kernestoffet Sociologi - identitetsdannelse, socialisering, samt sociale og kulturelle forskelle.
Vi har arbejdet med samfundstyper, socialisering, Grupper, Roller Identitet.
Vi har også arbejdet med Kultur, Subkultur, Hofstede, samt kulturmøder og integration.
Derudover har eleverne arbejdet med Bourdieu, Kapitalformer, Social-arv og Mobilitet.
Eleverne har er endvidere blevet introduceret til fire centrale sociologer og deres teori/begreber- Beck, Bauman, Giddens og Goffman.
Fagligt materiale:
Malling m.fl SamfNU B I-bog, 2022 Systime,
Afsnit:
1.1.1 Arv og miljø https://samfnuc.systime.dk/?id=151
1.1.2 Socialiseringens former https://samfnuc.systime.dk/?id=p152
1.4 Fra tradition til modernitet, https://samfnub.systime.dk/?id=295
1.4.1 Faserne før og efter moderniseringen. https://samfnub.systime.dk/?id=373
Bayer m.fl. Samfundsfag C, I-bog, 2022, Systime
Afsnit:
8.2 Identitet https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=p632
8.3 Grupper og roller https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=p620
8.4 Socialising og identitet i informationssamfundet
11.3 Social arv https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=578
11.4 Chanceulighed https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=580%20%28Chanceulighed%29
11.5 Social mobilitet og mønsterbrydere https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=581
11.6 Social arv og mobilitet i informationssamfundet https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=582
9.1 National kultur https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=624
9.2 Subkultur https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=669
9.3 https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=692
9.4 Kulturmøder https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=622
Supplerende stof:
Hansen, “Sociale medier kan føre til ensomhed” Kristeligt Dagblad, 11.12.12
Danske dokumentarserie ’Montricepigernes kamp’ fra 2018, 2022.
Samfnu C “Ghettoficering af Barndommen”, 2022, Systime, Afsnit 1.0
Thilde Thordahl Andersen: "Unge plejer flere fællesskaber", Kristeligt Dagblad d. 24.02.2017
Kaare Kronberg Jensen og Lisa Seidelin: "Indvandringen stiger, men er Danmark blevet mere multikulturelt?", Jyllands-Posten d. 10.12.2018
Farlige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimakrisen
I forløbet arbejder eleverne med miljø- klima-politik fra flere perspektiver og miljøproblemerne kobles til menneskelig adfærd. Eleverne arbejder med flere aktører f.eks. politikere og enkeltindivider. Eleverne introduceres desuden til flere faglige tilgange til verdens miljømæssige udfordringer f.eks. sociologi, politik og økonomi. Forløbet afsluttes med et projekt, hvor eleverne arbejder med et selvvalgt emne indenfor miljø- og/eller Klima-politik. I projektforløbet at eleverne fået tillært selvstændigt at arbejde med taksonomi, problemformuleringer, synopsis, empiri og teori. Dette udmundede i en skriftlig synopsis og et oplæg med tilknyttet PowerPoint.
Kernestof:
Ole Hedegaard Jensen: Klimaforandringer, Systime
5. Økonomiske redskaber i klimapolitikken
https://klimaforandringer.systime.dk/?id=160
Markedsfejl og fællesgoder
https://klimaforandringer.systime.dk/?id=169
Administrative og økonomiske redskaber
https://klimaforandringer.systime.dk/?id=170
Cost-benefit-analyser
https://klimaforandringer.systime.dk/?id=173
MORTEN HASSELBALCH m.fl.: Klima og bæredygtighed, Columbus
2.1.2: Hvordan er individernes reaktionsmønstre i en tid med klimaforandringer?
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
2.1.4 Rationelle forklaringer
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=215
2.1.6: Værdimæssige forklaringer
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204
MORTEN HASSELBALCH m.fl.: Klima og bæredygtighed, Columbus
2.1.5: Habituelle forklaringer
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203
2.1.7: Strukturelle forklaringer
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
2.1.8: Interpersonlige forklaringer
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202
Ole Hedegaard Jensen: Klimaforandringer, Systime
Introduktion til diskursanalyse
https://klimaforandringer.systime.dk/?id=163
Konspirationsteorier og klimaskepsis
https://klimaforandringer.systime.dk/?id=165
MORTEN HASSELBALCH m.fl.: Klima og bæredygtighed, Columbus
2.2.3: Har vi frihed til at forbruge eller pligt til mådehold?
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3 Synopsis Projektforløb
|
10-05-2023
|
PowerPoint
|
10-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nye generationer - nye udfordringer
Forløbet handler om individets grundlæggende vilkår i det senmoderne samfund, herunder:
- identitetsdannelse
- familieliv
- køn, kønsroller og ligestilling
Se de to vedhæftede kompendier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dansk politik i opbrud
Forløbet er både repetition og en opgradering af politik-delen i grundforløbet.
Forløbet handler om aktuel dansk politik og opbrudstendenser i dansk politik, herunder hvilke faktorer, der spiller ind på partiernes valg af politiske standpunkter. Vi ser endvidere på mulige forklaringer på de mange nye partier og på forskellige teoretiske bud på årsager til vælgeradfærd. Vi ser på tendenser såsom polarisering og populisme og arbejder med meningsmålinger og statistisk usikkerhed.
I grundforløbet har I fået en meget kort indføring i dansk politik:
De klassiske ideologier, liberalisme, socialisme og konservatisme, samt i socialliberalisme og populisme. Ideologierne relateres til partierne i folketinget.
Kernestof:
Henrik Kurser: Samfundsfag C, I-bog fra Systime
Direkte link: https://samfundsfag-c.systime.dk/
1.1: Hvad er ideologi?
1.2: Ideologier:
- Liberalisme
- Socialisme
- Konservatisme
- Socialliberalisme
- Populisme
2: De politiske partier
2.1: De politiske partier
2.2: Inddeling af partierne (dog ikke afsnit om partierne og EU)
2.g Dansk politik i opbrud:
Kernestof:
Jakob Jensby m.fl. (2022): Politikbogen. I-bog fra Forlaget Columbus:
4.2: Hvilke teorier om partiernes adfærd findes der?
4.3: hvilke typer partier findes der, og har partiernes rolle ændret sig?
6.1: Hvem er vælgerne, og er der forskellige typer af vælgere?
6.2: Hvad handler den klassiske sociologiske vælgeradfærds teori om?
6.4 Hvad handler den rationelle vælgeradfærdsteori (rational choice) om?
6.5: Hvilken betydning har personfaktoren for vælgernes adfærd?
NB I har fået adgang til I-bogen i august 2024
Marie Berg Carlsen (2020): Populisme og identitetspolitik. Columbus:
Kap. 1 Hvad er populisme? s. 7-11 (se word-fil: 2u-2024-opbrud-dansk-politik)
Supplerende materiale:
Thomas Iburg: "Der er fire forklaringer på højepopulismen - indvandring er den første", Information d. 8. februar 2017
Bent Winther: "En hel generation af politkere har været inspireret af Trump - og Frederiksen og Støjberg", Berlingske d. 16. december 2020
Mikkel Thorup forelæsning (uddrag): "Populisme - trussel eller velsignelse for demokratiet?", Aarhus Universitet d. 5. april 2019
Moderaterne.dk: "Borgerpligt", Link: https://moderaterne.dk/politik/borgerpligt/
Julie Schønning: "Et år efter valget er vælgerne flygtet fra SVM: Det er flere end nogen anden regering i danmarkshistorien", Altinget d. 1. november 2023 (se bilag 2 SRO)
Rasmus Fahrendorrf: "Er statsministerens makrelmad et demokratisk problem?", Kristeligt Dagblad 05.02.2021
Peter Nedergaard: "Det handler om kontrol, når regeringen og dens ministre svarer på skrift", Kristeligt Dagblad 10.05.2021
Kristian Villesen: Konflikten mellem Mette Frederiksen og medierne er ufrugtbar", Information 02.10.2021
Donald Trumps indsættelsestale d. 20. januar 2017 (0.00-9.40):
https://www.youtube.com/watch?v=sRBsJNdK1t0
Synopsistræning (se vedhæftede fil):
Bilag 1: Meningsmåling fra DR. Folketingsvalget 2022 sammenlignet med meningsmåling fra d. 17. maj 2024.
Bilag 2: Esben Schjørring: ”Ny katastrofemåling for SVM-regeringen”, Altinget d. 1. maj 2024
Bilag 3: Malthe Bruhn og Frida Flinch: ”Vanopslagh er i gang med at gøre Liberal Alliance til et magtparti. Og hans partifæller er vilde med det”, Altinget d. 15. april 2024
Bilag 4: Esben Schjørring: ”Ny katastrofemåling for SVM-regeringen”, Altinget d. 1. maj 2024
Bilag 5: Kasper Kildegaard: ”I dag bliver vælgere mindet om, hvorfor de ikke lytter til de politiske bønner fra SVM-regeringen”, Berlingske d. 26. april 2024
Bilag 6: Emil Eller: ”De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før”, DR Nyheder d. 22. februar 2024
Udsendelse: Magtens sprog (2011), DR2 - kan ses på CFU
Vi bruger løbende relevante hjemmesider som fx
Folketinget: https://www.ft.dk/
Berlingske barometer: https://www.berlingske.dk/barometeret (bliver ikke længere opdateret)
DR nyheder: https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dansk økonomi i en krisetid
Er der er nye faresignaler i dansk økonomi, og hvilke økonomiske politikker har politikere og andre aktører reelt til rådighed for at forbedre et lands økonomiske situation. Og hvilke økonomiske værktøjer kan anvendes til at håndtere konsekvenserne af Ukraine-krigen og en eventuel handelskrig?
KERNESTOF:
Henrik Kureer (2018/2023): ØkonomiNU. I-bog fra Systime. De læste sider fremgår af nedenstående links.
Lene Andersen m.fl. (2018): Økonomibogen. Columbus:
Afsnit 7.4 Hvad er valutapolitik, og hvordan virker den? (se vedhæftet word-fil)
Supplerende materiale:
Niels Rønholt: ”Rønholts blog: hvorfor er renten så lav?” (uddrag), Jyske Bank 20.08.2019
Nationalbanken: Hvorfor har vi nu negative renter? link:
https://undervisning.nationalbanken.dk/nyheder/hvorfor-har-vi-nu-negative-renter
ULRIK BIE : "Krigen i Ukraine og rekordhøje prisstigninger giver hovedbrud i renternes verden", Berlingske 03.03.2022
Jan Størup Nielsen og Helge Pedersen: ”Den danske model viser sit værd”, 09.05.23, nordea.com/da
Nationalbanken: Sammenfatning om inflation og pengepolitik:
https://undervisning.nationalbanken.dk/artikler/sammenfatning-om-inflation-pengepolitik
NIELS TH. DAHL: "Havde du heller ikke opdaget forhandlingerne om finansloven? Det er der en god grund til", Jyllands-Posten 23.11.23
THOMAS FLENSBURG: "Dansk økonomi har fået gevaldigt pust opad", Politiken 22.02.2024
Steffen Neupert: "Dansk økonomi slår vores naboer med flere længder"; TV2-NYHEDER 02.05.2024
Frederik M. Juel: "Nye toner fra danske økonomer: Flere jobs i vente til efteråret", Berlingske 17.08.2024
Nedenstående artikler er gennemgået i matrixgrupper:
(se wordfil: 3u-2024-oekonomi3-kompendium-rev
Alexander Bitsch: "Vismændene hæver vækstskønnet - og løfter samtidig en pegefinger", Jyllands-Posten 29.05.2024
Lærke Malmbæk: ”På økonomistudierne er finanskriser og klimaforandringer en parentes”, Politiken 10. marts 2019
Lærke Malmbæk: Debat: ”Nina Smith svarer på kritik fra økonomistuderende: Vi underviser i det, der klæder de studerende bedst på”, Politiken 10. marts 2019
Poul Thøis Madsen: ”Økonom: Der er en grund til at bakke op om de studerende, som rejser kritik af ensporet økonomiundervisning”, Politiken 18. marts 2019
Andet:
Deadline: Flexicurity og kompensationsgrad, DR2 22. januar 2020 (00.00-22.30 min.) - kan ses på CFU
Spillefilm: Adam Mckay (215): The Big Short
Følgende hjemmesider er blevet brugt i forbindelse med forløbet:
World Competitiveness Center:
https://www.imd.org/centers/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness/
Nationalbanken: https://www.nationalbanken.dk/da
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EU i opbrud?
Fokus i forløbet har været på en række udfordringer, som EU aktuelt står over for:
- EU og europæiske værdier
- det såkaldte demokratiske underskud i EU's institutioner
- demokratiske problemer i medlemslande, herunder Polen og Ungarn
- flygtninge- og migrationssituationen
Derudover har vi beskæftiget os med EU's institutioner.
Teoretisk har vi anvendt følgende integrationsteorier: føderalisme, neofunktionalisme og
intergovernmentalisme til at besvare spørgsmålene om, hvad der driver integrationen.
KERNESTOF:
Mads Dagnis Jensen m.fl. (2011): EUropa på vej. I-bog fra Systime. De læste sider fremgår af nedenstående links.
KERNESTOF; SOM IKKE ER I-BOG:
Jacob Langvad (2020): ”Europas svære fællesskab”, Forlaget Columbus, s. 132-137 (pdf.)
Karsten Iversen (2017): Nationer og nationalisme, Forlaget Columbus, afsnit 5.4: "Bauman: Lokalisering er stadig afgørende" (se wordfil modul 7-10).
Supplerende materiale:
De fleste af artiklerne er kopieret ind i wordfilerne: 2u-2024-eu-opbrud-del1 samt 2u-2024-eu-demokrati-udf1 og 2u-2024-eu-migration-udf2
Timothy Garton Ash: "Debat: Ungarn er ikke længere et demokrati", Politiken 23.06.2019
Christian Bennike: "Hvorfor kan Europa ikke blive enig om et fælles migrationssystem?
Information 23.12.2019
Katrine Bang Ramsbæk: ”Den farlige tur over Middelhavet for tusinder af migranter ligner noget vi har set før. Men en ting er anderledes”, dr.dk/Nyheder d. 29. april 2023.
POLITIKEN MENER: "Få styr på migration", Politiken 10.06.2023
Ritzau: "Borrell: EU-medlemskab til Ukraine er den stærkeste sikkerhedsforpligtigelse, Berlingske 02.10.2023
Ole Ryborg: ”Snart bliver Polen en helt almindelig ballademager i EU”. Dr.dk, 17.10.2023
Karin Axelsson: "Von der Leyen vil gerne fortsætte, men kan hun regne med det?", Politiken d, 24.02.2024
Cecilie Kallestrup m.fl.: "EU vedtager nye regler på migrations- og asylområdet, DR.NYHEDER 10.04.2024
Cecilie Kamstrup m.fl.: "Fem ting, vi lærte af Ursula von der Leyens store EU-tale", DR.NYHEDER 13.09.2024
Christoffer Guldbrandsen (2011): Præsidenten, dokumentarfilm - kan ses på Filmcentralen
Deadline: Tror vi stadig på europæiske værdier? Dr.dk, 25.10.2023 (00.00-19.22) - Kan ses på CFU.
Verden ifølge Gram: ”Polen: Demokratiet slår igen”, P1 23. december 2023
Hør (00.00-11.07) - er ikke længere tilgængelig på DR.Lyd
Vi har løbende brugt relevante hjemmesider som f.eks.:
EU-Oplysningen: EU’s historie og EU's institutioner:
https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/eus-historie
https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner
EU-Oplysningen: EU's asylpolitik:
https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/asyl-og-flygtninge-i-eu/eus-asylpolitik
https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/asyl-og-flygtninge-i-eu/hvordan-skal-eu-loese-krisen
FreedomHouse: https://freedomhouse.org/:
https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=all&year=2025
https://freedomhouse.org/country/scores
EU's migrations- og asylpolitik:
https://www.consilium.europa.eu/da/policies/eu-migration-policy/#routes
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
En ny verdensorden
Vigtige teorier og begreber i studiet af international politik præsenteres i dette forløb. Fokus i forløbet er stormagternes forhold til hinanden. Der er således fokus på ét af de store spørgsmål i international politik: Hvordan vil forholdet mellem stormagterne udvikle sig, og hvorfor er der opbrud i den (liberale) verdensorden? Og i forlængelse heraf, hvilken rolle USA spiller i international politik i dag? F
Kernestof:
Tonny Brems Knudsen (red.), (2023): International PolitikNU. I-bog fra Systime. De læste sider fremgår af nedenstående links.
Jesper Hjarsbæk Rasmussen (2019): IP-bogen, Columbus:
Afsnit 1.5 Hvad er magt i international politik? s. 27-31. (se vedhæftede pdf.)
Hans Branner (2015): Global Politik, Columbus:
Tekstboks: Den engelske skole: Fra internationalt system til internationalt samfund, s. 172-173 (se vedhæftede pdf.)
Supplerende materiale:
Artikler mv.
Jørn Mikkelsen: ”Thukydids fælde, som forklaring på konflikten mellem USA og Kina”, Politiken 01.01.2022
Martin Gøttske: “Kampen om en ny verdensorden er begyndt”, information 24. august 2022
Kristian Mouritzen: ”I en ny verdensorden er USA fortrængt som stormagt”, Berlingske 08.08.2022
Bertel Heurlin: ”Kina er USA’s største rival”, Kristeligt Dagblad d. 11. november 2022
Bertel Heuerlin: ”Varmer Kina og USA op til en tredje verdenskrig?”, Kristeligt Dagblad 13.04.2023
Anna Ellergaard: "Eksperter: Ingen vilje til fred i Sudan", Kristeligt Dagblad 17.09.2024
Jacob Fuglsang: "Selve ideen om de Forenede Nationer vakler", Politiken 23.09.2024
Dokumentarfilm (2008): Diplomacy - The Responsibility to protect (48 min.)
Følgende hjemmesider og links er blevet brugt i forbindelse med forløbet:
CIA World Factbook: https://www.cia.gov/the-world-factbook/
SIPRI Military Expenditure Database:
https://milex.sipri.org/sipri
Freedom House: https://freedomhouse.org/
https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=all&year=2025
https://freedomhouse.org/country/scores
The Soft Power 30: https://softpower30.com/
What is Soft Power?: https://softpower30.com/what-is-soft-power/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg 13 Lineær regression
|
11-09-2024
|
Opg 14 Lineær regression
|
08-10-2024
|
Opg 15 Sammenligning IP
|
22-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Er det amerikanske demokrati truet?
I dette forløb har vi beskæftiget os med de mest centrale aspekter af det amerikanske politiske system og aktuel amerikansk politik med særligt fokus på det amerikanske præsidentvalg 2024. Vi har desuden set på det amerikanske demokrati, herunder om det amerikanske demokrati er truet?
Kernestoffet og supplerende materiale er samlet i to kompendier del 1 og 2:
I-bog: Peter Brøndum og Annegrethe Rasmussen (2024): USA’s udfordringer, Columbus
Afsnit:
2.2: Hvad er de centrale kendetegn ved det politiske system i USA?
2.2.1: USA er en føderation
2.2.2: USA er et præsidentielt system baseret på et liberalt demokrati
2.5.1: Partierne i amerikansk politik
- De to politiske partiers holdninger og værdier
2.6.2: Hvorfor synes polariseringen blot at forstærkes i amerikansk politik? (uddrag)
- Negative partisanship and negative campaigning
2.7.2: Partiadfærd
2.7.3: Vælgeradfærd
I-bog: Peter Nedergaard. USA – politik, økonomi og samfund. Systime
Afsnit: 4.6: Populisten Trump
Kernestof fra I-bog. Fremgår af nedenstående links.
9.1 Hvad er demokrati?
9.2 Hvori består forskellen mellem konkurrence- og deltagelsesdemokrati?
9.3 Hvad er det deliberative demokrati?
Supplerende materiale:
Se de to kompendier
Deadline: Er det amerikanske demokrati på vej mod afgrunden?, DR.TV 31.10.2024 - kan ses på CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Danmark i en forandret verden
Fokus i forløbet er Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik. Hvad er sikkerhedspolitik, sikkerhed og trusler? Hvilke muligheder og begrænsninger har Danmark som småstat i en verden i opbrud, herunder hvilken betydning stormagtrivaliseringen i Arktis og Ukrainekrigen har for Danmarks sikkerhed.
KERNESTOF:
Tonny Brems Knudsen (red.): International PolitikNU. I-bog fra Systime 2023. De læste sider fremgår af nedenstående links.
Supplerende materiale:
Nedenstående artikler mv. er læst og brugt i en skriftlig opgave:
(se opgave 3u-2025-DK-i-verden-diskussion-opg18)
Bilag 1: Regeringen: Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi 2023 – Forord. Udenrigsministeriet, um.dk
Bilag 2: Udsyn 2024. En efterretningsbaseret vurdering af de ydre vilkår for Danmarks sikkerhed og varetagelsen af danske interesser. Publiceret 8. december 2024
Bilag 3: Michael Jarlner: ”Der er flere grunde til, at Donald Trump igen taler om Grønland, Politiken 24. december 2024
Bilag 4: Jens Worning: ”Danmark får ikke lov at tage sig af Grønlands sikkerhed alene”, Kristeligt Dagblad 27. december 2024
Bilag 5: Jonas W. Overgaard: ”Danmark indtager tre magtfulde roller på verdensscenen i 2025: Her er udfordringerne og prioriteterne”, Altinget 6. januar 2025
Bilag 6: Lars Bangert Struwe: ”For at forstå Trump skal vi tilbage til fyrsternes politik”, Berlingske 10. januar 2025
Bilag 7: Nato - Press Release: Defence Expendire of NATO Countries (2014-2024)
Dokumentarfilm (2023): Bedraget i Helmand (59 min.), DRTV
https://www.dr.dk/drtv/program/bedraget-i-helmand_431736
|
Indhold
|
Kernestof:
-
3u-2023-DK-i-verden-modul1-3-rev.docx
-
Kap. 14 Danmark i verden | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.1 Danmark i det internationale system | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.2 Målsætninger for dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.5 Institutionelle arenaer i dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.6 Tilpasning og aktivisme i dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.7 Dansk udenrigspolitisk aktivisme | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.8 Faser i den danske aktivisme | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.9 Eksterne udfordringer for dansk udenrigspolitik | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.11 Teoretiske syn på Danmarks muligheder | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
5.1 Rusland i det 21. århundrede | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
-
14.3 Hvordan træffer Danmark udenrigspolitiske beslutninger? | International PolitikNU – magtbalance, værdier og samarbejde
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Bliver verden bedre?
Forløbet omhandler global politisk økonomi med særligt fokus på forholdet mellem i-lande og det globale syd. Vi ser på en række udviklingsteorier og udviklingsstrategier og diskuterer, hvorvidt og hvordan Danmark bør yde udviklingsbistand.
KERNESTOF:
I-bog: ØkonomiNU (2023):
13.1 De klassiske, liberale handelsteorier
I-bog: International PolitikNU (2023):
Kap. 4 Global Politisk økonomi:
Afsnit 4.1 Teoretiske tilgange til Global Politisk Økonomi
Afsnit 4.2 Den globale økonomiske orden
Afsnit 4.3 Verdensøkonomien og verdenshandlen
Afsnit 4.6 International bistand
Afsnit 14.14 Tematekst: Dansk udviklings- og bistandspolitik
Henrik Kureer (2023): International Økonomi A, Del 2, Global Økonomi, Systime, kap. 30 (uddrag se separat word-fil):
30.1 Ulandene i verdensøkonomien
30.2 Moderniseringsteorier
30.3 Afhængighedsteorier
30.4 Nyere udviklingsteorier: Why Nations Fail?
30.5 Udviklingsstrategier
SUPPLERENDE STOF:
Peter Albrecht og Maria-Louse Clausen, "Hvem har givet Vesten lov til at dømme andre stater som skrøbelige?", Jyllands-Posten, 28.03.2022
Ole Therkildsen: ”Skråsikre påstande”, Weekendavisen 07.07.2020
Gerd Kieffer-Døssing: ”De fattige fylder mindre i dansk udviklingsbistand end for 20 år siden”, Kristeligt Dagblad 09.09.2022
Petterik Wiggers: ”Er Kinas investeringer i Afrika et tiltrængt fremskridt eller moderne kolonisering?”, Information, 28.01.2017
Christina Lu: ”Kina’s checkhæfte-diplomati er faldet sammen”, Foreign Policy, 07.03.2023
Følgende hjemmesider har været brugt i forbindelse med forløbet:
The World Bank: https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI
HDI: https://hdr.undp.org/data-center/country-insights#/ranks
Globalis: https://www.globalis.dk/Lande
Fragile States Index: https://fragilestatesindex.org/
GlobalNyt: https://globalnyt.dk/
Verdens bedste nyheder: https://verdensbedstenyheder.dk/emner/mennesker/
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det skæve Danmark
Forløbet er både en opgradering af grundforløbet: Kan og bør den danske velfærdsstat løfte alle? og et nyt forløb om ulighed i Danmark.
I forbindelse med opgraderingen af forløbet om velfærdsstaten har vi set på det særlige ved den danske universelle velfærdsmodel og sammenligner den med den liberale (residuale) og den selektive (kontinentale) velfærdsmodel.
Forholdet mellem de tre hovedideologier og velfærdsmodellerne diskuteres, og velfærdsmikset i velfærdstrekanten relateres ligeledes til såvel velfærdmodeller som til ideologier.
Herefter præsenteres en række af de udfordringer som den universelle velfærdsmodel står over for. I den forbindelse modstilles den traditionelle velfærdsmodel med konkurrencestaten.
Herefter har vi set på fænomenet ulighed.
Hvorfor stiger uligheden og er det et problem? Hvordan kan den sociale arv mindskes?
Relateret til begrebet ulighed ser vi desuden kort på absolut og relativ fattigdom og andre former for ulighed.
Centrale begreber og emner i forløbet er: økonomisk og social ulighed, marginalisering, årsager til marginalisering, årsager til social ulighed, social arv og chanceulighed samt mønsterbrydning og eventuelle løsningsforslag.
Kernestof:
I-bøger: De læste sider fremgår af nedenstående links.
Henrik Kureer m.fl.: ØkonomiNU. I-bog fra Systime:
afsnit 5.2. Indkomstfordeling
Afsnit 12.1 Velfærdsmodeller
- Den skandinaviske velfærdsmodel
- Den centraleuropæiske velfærdsmodel
- Den liberale velfærdsmodel
- Kritik af den danske velfærdsmodel
Afsnit 12.2: Fattigdom
- Fattigdomsbegreber
Afsnit 12.4 Velfærdsstaten under pres
- Globaliseringen, EU og velfærdsstaten
- Den ændrede aldersfordeling og velfærdsstaten
- Konkurrencestaten
- Konkurrencestaten kontra velfærdsstaten
Victor Bjørnstrup m.fl. (2020): Velfærdsstaten under pres. Forlaget Columbus:
(siderne er kopieret ind i kompendiet: er velfærdsstaten for alle?)
2.1 Ove Kaj Pedersen – konkurrencestatens fader!
2.2 Hvad gør konkurrencestaten ved arbejdsmarkedet?
2.3 Acceleration og fremmedgørelse – konsekvensen af konkurrencestaten?
Maria Bruun Bundgård m.fl. (2018): Sociologisk Set. I-bog fra Systime.
Poul Brejnrod m.fl. (2017): Sociologi - Viden, teori og metode (2. udg.)
Brøndum og Jensby (2020): Ulighedens mange ansigter, Columbus:
(siderne er kopieret ind i kompendiet: Det skæve Danmark
- Forord: Aktør-struktur-perspektivet
- afsnit 1.3 Årsager til social ulighed
- afsnit 2.2 Afsavnsmetoden
- Tekstboks 6.1: Anthony Giddens stratifikationsanalyse
Supplerende materiale:
(Se kompendiet: Det skæve Danmark)
Christian Bennike: "Velfærdsstaten er for middelklassen - de svageste har vi glemt", Information 1. april 2017
Esben Christensen: "Forsker: Vi er inficeret med forkert forståelse af social arv", Folkeskolen nr. 21 2016
Altinget: "Ældre forsikrer sig mod huller i den offentlige velfærd, Altinget 26.03.2021
Søren Peter Iversen: "Note om moral hazard i velfærdsstaten", FALS på Facebook april 2024
Tobias Leth Klinge: "Når folkepensionen rammer 70 år, skal der findes en ny model, siger statsminister Mette Frederiksen", DR.NYHEDER 13.08.2024
Dokumentarfilm (2017): Rigtig Voksen, TV2 - filmen kan ses på CFU
Deadline: Working poor og det fleksible arbejdsmarked, DR.TV 19.06.2021 - kan ses på CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726295702",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726295702",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52726295702"
}