Holdet 2022 SP/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Lene Svanholm Rosenbeck
Hold 2022 SP/1 (1g SP/1, 2g SP/1, 3g SP/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb #1: Begynder-spansk
Titel 2 Forløb #2: Colombia
Titel 3 Forløb #3: Día de los Muertos
Titel 4 Forløb #4: Andalucía
Titel 5 Forløb#5: Los chicanos
Titel 6 Forløb#6: El franquismo
Titel 7 Forløb#8: El Perú
Titel 8 Forløb#7: Las pandillas
Titel 9 Forløb#9: Argentina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb #1: Begynder-spansk

Begynderundervisningen i 1g består af en række elementer, som tilsammen danner fundamentet for det fortsatte arbejde med sprog og kultur i Spanien og Latinamerika i 2g og 3g:

Begynderbogssystemet Caminando (Kapitel 2, 3 og 4), Clausen, Waldenström, Westerman og Wik-Bretz, Gyldendal 2013

Film:
"Diarios de motocicleta" Walter Salles, 2004
"La Zona", Rodrigo Plá, 2007

Besøg:  
Foredrag og koncert af Erik Méndez (Cuba)
Foredrag om Mexico før Columbus af Jesper Nielsen, forsker i Indianske sprog og kultur, KU





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prueba #1 25-11-2022
Prueba #2 25-01-2023
Tiempo individual con Lene #1 06-02-2023
Prueba #3 31-03-2023
Presentación de una persona 03-05-2023
Omfang Estimeret: 39,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb #2: Colombia

I dette forløb zoomer vi ind på Colombia:

1. Magia salvaje:
Dokumentaren "Magia salvaje"  https://www.youtube.com/watch?v=2oojLvuHAXo
Klip fra avis-artikler i El País og BBC om Operación Esperanza maj 2023.

2. Información básica
Introtekster om Colombia i Otras caras de Colombia, Krogh, Forlaget Turbine 2021
Marco, de Colombia i La identidad contrastada, Mikkelsen og Riismøller, Gyldendal 2019

3. Planea un viaje a Colombia
Columbianske hjemmesider konsulteres:
https://www.colombia.co/visita-colombia/experiencias-unicas/12-lugares-que-no-puedes-dejar-de-ver-en-colombia/
og https://www.amazonexperience.com.co/es/tours-de-selva-en-leticia-amazonas/
Netflix-serien Street Food Latinoamérica: Colombia-afsnittet
Overblik over columbianske sangere https://stradivariusmusiccenter.com/post/13-de-los-cantantes-colombianos-mas-grandes-y-famosos-de-todos-los-tiempos/

4. Mi cuerpo/Min krop
Organisationens grundlægger Salka Wollesen Breum besøger os på VG til oplæg om udfordringer i Columbia med særligt fokus på organisationens seksualoplysningsarbejde.
Organisationens hjemmeside:
https://www.micuerpo.co/quienes-somos
https://www.micuerpo.co/material
Intro til organisationens arbejde i deres egen publikation Unas miradas a las realidades en Colombia, 2021

5. María llena eres de gracia
Uddraget El narcotráfico fra La identidad contrastada, Mikkelsen og Riismøller, Gyldendal 2019
Filmen María llena eres de gracia, 2004. Vi ser filmen i forbindelse med en sprogdag, som også byder på workshop med salsalærer.

Undervejs i forløbet træner vi grammatikken fra 1g, træner nyt ordforråd og anvender elevtid på at træne delprøve 1, delprøve 2 (blogindlæg), mundtlige præsentationer i mindre grupper og en skriftlig præsentation af  filmen María llena eres de gracia.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prueba 1: Magia salvaje 01-09-2023
Información básica de Colombia. Arbejde selv 22-09-2023
Prueba#2 Glosario para María llena eres de gracia 27-09-2023
Presentación 1: Planea un viaje a Colombia 06-10-2023
Entrega#1: María llena eres de gracia 13-10-2023
Rettearbejde Entrega#1: María llena eres de gracia 08-11-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb #3: Día de los Muertos

Forløbet fokuserer på mexikanske traditioner i forbindelse med Allehelgen - Día de los Muertos.

Día de muertos-tekster fra ”Vidas”, Bugge m.fl., Alinea

Film: Coco, Unkrich og Molina, 2007

Tekst om alebrijes-kunstneren Pedro Linares
https://www.serfadu.com/2022/09/14/el-alebrije-fue-creado-por-el-artista-mexicano-pedro-linares-en-1936/

Undervejs prøve i sætningsopbygning og skriftlig opgaveaflevering, hvor I skal reflektere over forskelle på mexicansk og dansk tilgang til Día de los muertos.

Foredrag:
Journalist, Kasper Kloch, bor i Barcelona, og besøger os med foredraget: "España actual".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prueba#3: Coco 24-11-2023
Entrega#2: Día de Muertos 11-12-2023
Entrega#2a: Lav din opgave om til en blog 05-01-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb #4: Andalucía

Vi er i Spanien - mere præcist i det sydlige Spanien i regionen Andalucía og arbejder med materiale, der giver os et indblik i flamenco og gitano-kulturen:

Små tekster: "Sevilla y América", "Don Juan Tenorio", "Arquitectura árabe", "La Feria de Abril", "Flamenco", alle fra "Retratos Doce historias de la España actual", Loumann, Gyldendal

"Estrella de Sevilla", Tekst og video fra "La Buena Vida", Rosenkilde, Systime 2023

"Coge el aire con las manos", fra "Retratos Doce historias de la España actual", Loumann, Gyldendal

"El significa de gitano" https://www.quees.wiki/gitano.htm

Film: Carmen y Lola

Om Rosalía:
"Frygtløs fornyer", Kasper Kloch, Weekendavisen 6.9.2019
"Malamente", sang og video
"El flamenco no es propiedad de los gitanos", uddrag af interview med Rosalía i El Mundo 5.7.2018

Vi afslutter forløbet med en skriftlig opgave, der skal træne blog-genren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prueba#4: Andalucía 06-03-2024
Blog: Rosalía 05-04-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5: Los chicanos

Forløbet fokuserer på latinoernes amerikanske drøm: Årsager til migration fra Latinamerika til USA, hvordan illegale krydser grænsen samt på hvordan især chicanos lever i USA:

”The worlds most traveled migration route on earth”, klip fra denne dokumentar, Endevr, 2022 https://www.youtube.com/watch?v=NGpVp_tDRcI

Danske tekster fra lærebogen "Latinos", Boel, Columbus 2023:
Push- og pull
Latinoer spreder sig over hele USA
Hvad er forskellen mellem latino, hispanic, chicano og latinx?

Info-ark: "Más de 50 millones de latinos viven en EUA"
Kilde: https://www.hoytamaulipas.net/infografias/923/Mas-de-50-millones-de-latinos-viven-en-EUA.html

“Somos chicanos”, klip fra denne dokumentar fra East Los Angeles
https://www.youtube.com/watch?v=l_zQEh77cpc

Unge chicanos i Los Angeles:
Billy:
Uddrag af Netflix-serien Streetfood USA's episode: "Los Angeles, California"
Alma:
"Entrevista con Alma Cruz", i "Somos latinos in the US", Kledal 2012, Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i sætningsopbygning: Los chicanos 08-05-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6: El franquismo

Parte 1: La Guerra Civil

a. Introduktion:
Tidslinje over Spaniens historie, Lex.dk
https://lex.dk/Spanien_-_historie_(Historisk_oversigt)?gad_source=1&gad_campaignid=17600838629&gbraid=0AAAAABeGnWpFDYY7SduVreqRWahd8ClW_&gclid=EAIaIQobChMIyYHa4fmjjQMVAJKDBx2PPTfiEAAYASAAEgLI-fD_BwE
Mapa régimenes políticos periode de entreguerras (1919-1939)
https://joseluistrujillorodriguez.blogspot.com/2013/03/mapa-regimenes-politicos-periodo-de.html
"¿Qué es el franquismo?", Enciclopedía Humanidades https://humanidades.com/franquismo/
“Franco. Den Brutale sandhed om Spaniens diktator”, 1. episode af Netflix-dokumentarserie
"Los dos grupos enfrentados en la Guerra Civil", frit bearbejdet tekst efter “Guerra Civil Española”, Enciclopedía Humanidades, 2019 https://humanidades.com/guerra-civil-espanola/
"Mapa: Etapas de la Guerra Civil Española" https://hablineses.blogspot.com/2016/05/etapas-de-la-guerra-civil-espanola.html

b. Eleverne researcher og præsenterer viden om Pablo Picassos maleri Guernica
c. Los carteles de propaganda:
"No pasarán", Foto + tekst fra National Geographic, Historia, marts 2009 https://www.nationalgeographic.es/historia/2019/03/no-pasaran-el-madrid-de-la-resistencia-a-franco
Eleverne udvælger og præsenterer en propagandaplakat fra Borgerkrigen:
"Carteles de propaganda republicana y nacionalista"
https://artsandculture.google.com/project/pablo-iglesias-foundation?hl=e

d. “Caminante no hay camino”, Antonio Machado, oplæst af Tes Nuhuen https://www.youtube.com/watch?v=I9hVmcvRCCI

Parte 2: El Laberinto del Fauno

a. “Franco. Den Brutale sandhed om Spaniens diktator”, (minuttal 27.20-33) 2. episode af Netflix-dokumentarserie

b. Filmen "El Laberinto del Fauno", Guillermo del Toro, 2006

Drejebogsklip
https://julianwhiting.wordpress.com/wpcontent/uploads/2014/04/panslabyrinthspanishscreenplay.pdf)
De små klip indledes med disse sætninger:
"Mi nombre es Ofelia, ¿Quién eres tú?..."
"Mercedes, ¿tú crees en las hadas?..."
"He visto un hada" "Pero mira como te has puesto los zapatos...”
"La inocencia tiene un poder que la maldad (=ondskab) no puede imaginar..."

"Interpretación de la película El Laberinto del Fauno"
Frit bearbejdet https://medium.com/@Tomasg182/interpretaci%C3%B3n-de-la-pel%C3%ADcula-el-laberinto-del-fauno-2006-2719c4b6b888

Parte 3: El Pacto del Olvido

"Francisco Franco: El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte", I-bogen ”España en la calle”, Kasper Kloch, Gyldendal, 2019
Video: "La exhumación de Franco" https://www.youtube.com/watch?v=sSb2BUqA3Kk
"Massegrave: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes", Uddrag, I-bogen ”España en la calle”, Kasper Kloch, Gyldendal, 2019

Filmen Madres Paralelas, Pedro Almodóvar, 2021
"Den enlige mors byrde" Information, 4.3.2022
Videoklip om Pedro Almodóvar:
La idea de la película https://www.youtube.com/watch?v=eiu-yKD87Wg (Minuttal 0-4.23)
Los círculos https://enfilme.com/notas-del-dia/video-el-uso-de-los-circulos-en-el-cine-de-almodovar-un-supercut
El color rojo https://enfilme.com/notas-del-dia/video-el-uso-del-color-rojo-en-el-cine-de-pedro-almodovar-un-supercut
La relación con Penelope Cruzhttps://www.youtube.com/watch?v=MVJm81bKfkA (Minuttal 10.26-13.08)
Penelope Cruz y Antonio Banderas anuncia que Almodóvar ha ganado un Óscar
https://www.tiktok.com/@pasototaldevosotras/video/7376623454516301088?q
=entrevista%20con%20pedro%20almodovar%20madres%20paralelas&t=1730891857099

Forløbet afrundes med træning af skriftlighed, hvor eleverne skriver til ven i Valencia om deres nye viden om filmen "Madres Paralelas" og Francos diktatur i Spanien og argumenterer for en fælles researchtur til Madrid, for hvor stor er Francos betydning i Spanien i dag?  I tekstmaterialet indgår bl.a.:
a. "Matías quiere limpiar las calles de los símbolos franquistas"
I-bogen ”España en la calle”, Kasper Kloch, Gyldendal, 2019
b. "El mausoleo del Valle de los Caídos", uddrag fra premierminister Pedro Sanchez´ tale i forbindelse flytningen af Francos jordiske rester fra Valle de los Caídos
c. Video: "Las mujeres", Interview med Almodóvar
https://www.tiktok.com/@gqspain/video/7398547981529566497?q=entrevista%20con%20pedro%20almodovar%20madres%20paralelas&t=1730891857099
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Presentación: El franquismo y la guerra civil 30-09-2024
Blog: Lamine Yamal 03-10-2024
Prueba#1: La Guerra Civil 09-10-2024
Prueba#2: El Pacto del Olvido 04-12-2024
Escribe una carta: El franquismo 13-12-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8: El Perú

Quri Palomino Janns lærebog om Peru hedder "Vale un Perú" et gammelt ordsprog, som opstod efter spaniernes erobring af Inkariget og som blev brugt for at beskrive noget, der havde stor værdi.

Vi læser disse tekster fra "Vale un Perú" (Palomino Janns, Columbus 2023):
La identidad racial y étnica en el Perú
Alejandro, un mochilero en el Perú
El Camino del Inca 4 días y 2 días (del af kapitlet "Tonkiri: Un indígena amazónico")

Vi får besøg af lærebogsforfatterens far, antropolog og herboende, Salvador Palomino Flores, som optræder i bogen og vil fortælle og synge om sin opvækst og tilhørsforhold til det oprindelige folk quechua. Efterfølgende oplister vi de mange betegnelser, som passer på Palomino Flores, træner sætninger om ham vha. bla. mímicas og udarbejder og præsenterer plancher.

Desuden ser vi små klip fra Netflix-dokumentaren "Perú, Tesoro Escondido".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7: Las pandillas

Intro om fængsler i El Salvador:
o La cárcel San Fransisco Gotera, El Salvador 2018
Dokumentar: "De frelste massemordere" DR2 2018
https://www.dr.dk/drtv/se/fra-en-vild-verden_-de-frelste-massemordere-_1_2__139231
o La cárcel CECOT, El Salvador 2023
El Salvador åbner megafængsel med plads til 40.000, efter hård kurs har sendt
        titusinder bag tremmer
dr.dk februar 2023
https://www.dr.dk/nyheder/udland/el-salvador-aabner-megafaengsel-med-plads-til-
        40000-efter-haard-kurs-har-sendt
"Vean a estos terroristas", Instagram-opslag fra El Salvadors præsident Bukele
        26.2.2023

Projekt-arbejde om bander i Mellemamerika ud fra I-bogen "En la Pandilla somos Familia", Desezar og Brenner, Systime 2016:
o a. Fælles viden og træning af lytte- og læseforståelse gennem de transkriberede
        videoer i kapitel 3
o b. I grupper vælges yderligere 2 videoer, som alle bidrager med deres oplevelser og
        perspektiver:
Capítulo 2: Doña Carmen (Dueña de un pequeño negocio) Víctima de la violencia de las
        pandillas
Capítulo 6: Las jainas (Novias de los pandilleros) La situación de las novias de los
        pandilleros
Capítulo 7: Felipe Aldana (Filósofo, pedagogo y miembro de la orden de los Jesuitas)
Cómo crear paz en comunidades llenas de pandilleros
Capítulo 10: Mónica Zalaquett (Periodista, psicóloga y directora de la ONG CEPREW)
        Machismo, las diferencias entre Nicaragua y el Triángulo Norte
Capítulo 11: La Policía Nacional, Su participación en el trabajo social
o c. Oplæg om bandeproblematikken med følgende succeskriterier: Viden,
        abstraktionsniveau, relevante gloser og kommunikations-iver

Forløbet afrundes med træning af skriftlighed, hvor eleverne skriver brev hjem til forældrene efter første arbejdsdage som frivillig i organisationen Jóvenes Contra la Violencia Honduras. I tekstmaterialet indgår bl.a.:
o “Mi primer abrazo lo recibí de un pandillero”
Uddrag, El País, América Futura, Tegucigalpa, Honduras, 7.1.2024
https://elpais.com/america-futura/2024-01-07/las-maras-reclutan-ninos-con-un-
        disfraz-de-afecto- mi-primer-abrazo-lo-recibi-de-un-pandillero.html
o "Volvamos a la Mesa en el Valle de Comayagua", video fra organisationen Jóvenes
        Contra la Violencia Honduras
August 2024, https://www.youtube.com/watch?v=b16_-WYLPLw
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Las Pandillas-oplæg 24-02-2025
Skrive-øvelse: Los Jóvenes Contra la Violencia 04-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9: Argentina

Argentina-forløbet har fokus på argentinernes "pasión", når det gælder fodbold og tango.
Og når vi mister kontrollen i hverdagen, som det sker i kortfilmene fra Relatos Salvajes.
Vi laver mundtlig eksamenstræning gennem eksamensoplæg med afsæt i teksten "Mariángeles" og billedpræsentationer hos Iberkys fra Cuba
Endelig får vi besøg af organisationen Vamos Argentina, som fortæller om mulighederne for rejse- og praktikophold i Argentina.


Videoklip fra Buenos Aires om fodboldens betydning i Argentina:
o "Conmovedor adiós a Diego Maradona durante el masivo velatorio en Casa Rosada" https://www.youtube.com/watch?v=e_6AEvWqm3U, 26.11.2020
o "Buenos Aires: 5 millones de aficionados celebran con los jugadores la Copa del Mundo", https://www.youtube.com/watch?v=6bY1D88Ueyo, 20.12.2022

La religion maradoniana
o Dansk intro: Maradona-kirken i Argentina
o "La religion maradoniana"
o "Los 10 mandamientos de la Iglesia Maradoniana"
i I-bogen Por Dios, Krogsgaard Tolstrup og Trab, Systime 2024

Dokumentar: "El fútbol es Dios", DR2, 2010

Pasión en la milonga
o Dansk intro
o "Entrevista con Martín Viqueira, 23 años, maestro de tango"
Retratos argentinos, Fredsgaard Svendsen, Gyldendal 2012

Mariángeles: Una chica diferente
Retratos argentinos, Fredsgaard Svendsen, Gyldendal 2012

Kortfilm: "El más fuerte" + "3gSP1:La propuesta
Fra filmen Relatos salvajes, Damián Szifron, 2014

Besøg fra Vamos Argentina
Oplæg om Argentina og organisationens tilbud om praktikophold i Buenos Aires
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gul-bogs-aflevering 09-04-2025
Prøve i Argentina-forløbet 29-04-2025
Argentina-oplæg 05-05-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer