Holdet 2022 FR-beg - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Jannah Guldbrandsen
Hold 2022 FR-beg (1g FR-beg, 2g FR-beg, 3g FR-beg)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le voyage, le rencontre et l'amitié
Titel 2 Links til hjemmesider brugt i undervisningen
Titel 3 Grâce au français
Titel 4 Les contes
Titel 5 Les relations
Titel 6 Les actualités (Interkulturelle kompetencer)
Titel 7 La Francophonie
Titel 8 La francophonie - des témoignages EKSAMENSEMNE
Titel 9 La guerre EKSAMENSEMNE
Titel 10 L'amour  EKSAMENSEMNE
Titel 11 Le cinéma français
Titel 12 Paris - la grande ville
Titel 13 L'aliénation et la solitude  EKSAMENSEMNE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le voyage, le rencontre et l'amitié

Ordforrådet og sætningsstrukturerne udbygges i dette forløb, hvor vi nu så småt bevæger os væk fra det hjemlige og til Lyon, hvor hovedpersonen Lea følges, når hun udvider sin horisont og får nye venskaber på tværs af kulturer. Forløbet fremmer ligeledes elevernes interkulturelle kompetencer.

Sideløbende har der været et aktualitetsfokus, samt kreative indslag i form af leg og spil. Parallelt hermed har eleverne arbejdet analogt.

Materiale:
Maria Hassing; Bonjour Lyon, Systime iBog
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 1 18-01-2023
La chambre 07-02-2023
Billedbeskrivelse 14-04-2023
Prøve 2 02-05-2023
Devoir en classe 10-05-2023
Le cahier - mémoire 12-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Links til hjemmesider brugt i undervisningen

Følgende links har været anvendt i undervisningen:

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue

https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-anglais

https://app.minlaering.dk/bog/7

https://quizlet.com/latest

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 134 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les contes

Forløbet tager udgangspunkt i elevernes viden om kendte eventyr. Derefter har arbejdet centreret sig om mere moderne og ofte frankofone eventyr med et tvist, særligt med fokus på eventyrtræk og morale.

Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009:
Cendrillon, s. 7-8
Chapeau Rond Rouge, s. 10-14
Charles Perrault; Chaperon rouge

Billedbog: Le conte de fées, Marie-Claire Suigne, editions HEMMA (4ns)
Lytteøvelse MP3-fil: Cendrillon

For fem af eleverne indgår emnet i SRO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les relations

Emnet beskæftiger sig med familiemæssige, sociale og kulturelle forhold i Frankrig. Der er bl.a. fokus på problematiske familieforhold, racisme og mødet mellem to kulturer, mobning i skolen og kommunikation mellem generationer. Kulturelle og religiøse fordomme blev behandlet i arbejdet med filmen Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu? (2014). Forløbet har været centreret om arbejdet med basale grammatiske områder som passé composé, futur proche, nægtelser og pronominer.

Forløbets omfang anslås til at være 45 sider

Tekster:
Michel Tournier, Il a jamais tué personne, mon papa, chapitre 1-3, Systime, 2002.
Régine Detambel, La boîte aux lettres, chapitre 1, Fiction Française, 1998
Agnès Barber, C'est quoi, le cyberharcèlement?, 1jour1actu, 27 septembre 2021
Nathalie Michel, Comment agir contre le racisme?, 1jour1actu, 22 mars 2021.

Film: Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu (2014)

Sang: Bigflo & Oli, Plus tard
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ma présentation d'une photo 18-01-2024
Studentereksamensopgave 1 08-02-2024
Prøve 4 19-02-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La Francophonie

Forløbet centrerer sig om 'la francophonie' som en betegnelse med flere betydninger. Eleverne læser tekster fra flere frankofone lande for at få en fornemmelse af, hvor i verden der tales fransk samt få en forståelse for  koloniale og historiske kontekster, der har betydning for landene i dag. Teksterne har blandt andet beskæftiget sig med arbejdsvilkår for migranter i Frankrig fra de gamle franske kolonier.
I forløbet veksles der mellem tekstlæsning, gruppearbejde og individuelt arbejde med grammatisk fokus på personlige pronominer og præpositioner med byer og lande.
Forløbets omfang anslås til at være 55 sider.

Tekster:
La Francophonie, qu'est-ce que c'est? (introduktionstekst fra Entrées)
Fatoumata Cissé, J'ai ma base ici, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Fatou Diome, Exilée tout le temps, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Par le feu, Tahar Ben Jelloun, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.


Film: Yao (2021)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studentereksamensopgave 3, delprøve 1 18-04-2024
Ma présentation d'une photo 2 18-04-2024
Studentereksamensopgave 3, delprøve 2 - MYTROC 02-05-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La francophonie - des témoignages EKSAMENSEMNE

Forløbet, fortsættelse fra 2.g, centrerer sig om 'la francophonie' som en betegnelse med flere betydninger. Eleverne læser tekster fra flere frankofone lande for at få en fornemmelse af, hvor i verden der tales fransk samt få en forståelse for  koloniale og historiske kontekster, der har betydning for landene i dag. Teksterne har blandt andet beskæftiget sig med arbejdsvilkår for migranter i Frankrig fra de gamle franske kolonier.
I forløbet veksles der mellem tekstlæsning, gruppearbejde og individuelt arbejde med grammatisk fokus på personlige pronominer og præpositioner med byer og lande.

Tekster:
La Francophonie, qu'est-ce que c'est? (introduktionstekst fra Entrées)
Fatoumata Cissé, J'ai ma base ici, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Fatou Diome, Exilée tout le temps, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Par le feu, Tahar Ben Jelloun, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Paulette Poujol Oriol, Lucette, 1987, s. 6-7

Film:
Asger Leth: Ghosts of Cité Soleil (Filmcentralen)
Yao af Philippe Godeau (2019)

Sang:
(Le Congo) Dilemme par Lous and the Yakuza

Forløbets omfang anslås til at være 43 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La guerre EKSAMENSEMNE

Et forløb om hvordan krig påvirker menneskers liv. I forbindelse med le grand cahier studeres de mere generelle konsekvenser af krig som for eksempel tab af familiemedlemmer, ændring af levevilkår og tilpasning til krigen. Herefter studeres Anden verdenskrig, og de konsekvenser den havde i Frankrig for den almindelige befolkning og for jøderne.


Materiale:

Agota Kristof: Le grand cahier, Gyldendal, kap. 1, 3, 7, 9, 11, 17, 23 og 24

Jutta Fitzner og Birgit Mogensen: Carte Blanche, Gyldendal, 2003: kap. 29

Une exécution

Bombes sur la France

Guy Moquet: Lettre d'au revoir

Boris Vian: Le déserteur

Film:
La rafle

Dokumentar: Jeg hedder Arlette og jeg overlevede Auschwitz

Forløbets omfang anslås til at være 52 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studentereksamensopgave 2 (1) 23-10-2024
Prøve 1 24-10-2024
Résumés chap.17, 23 et 24 29-10-2024
Studentereksamensopgave 2 (2) 01-11-2024
Prøve 2 04-11-2024
Studentereksamensopgave 3 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 L'amour EKSAMENSEMNE

Forløbet beskæftiger sig med forskellige teksttyper til belysning af kærlighed i forskellige sammenhænge. Emnet belyser desuden ikke kun kærligheden mellem to elskende, men også kærligheden mellem forældre og børn.
Materiale: (Kompendium)

Litteratur:
Annie Saumont, Une année avec Papa, Avantgarde (1994)
Connie Pedersen; Le changement -Mariage pour tous, pp. 46-48, Gyldendal, 2014
'Le petit prince', Antoine Saint-Exupéry, 1949, kap. XXI s. 66 - 74

Film:
La vie d'Adèle
Le petit prince ; musical scène 21

Site:
Le mariage pour tous - https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Vdl2fQBk

Kortfilm:
'Oktapodi', Français Julien Bocabeille, 2007 (www.youtube.com/watch?v=badHUNl2HXU)
Gratte-papier (Guillaume Martinez, 2008)

Sange:
MaîtreGims: 'Est-ce que tu m'aimes?'

Supplerende stof:
Tekster:
Jean-Louis Fournier, 'Il a jamais tué personne, mon papa', Systime, 2002, kapitel 1-3.

Forløbets omfang anslås til at være 48 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 3 28-11-2024
Studentereksamensopgave 4 (1) 09-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Le cinéma français

Overblik over filmhistorien, med særlig vægt på Frankrig. Hovedpunkter: 'Les frères Lumière' opfinder det moderne filmkamera, filmens guldalder, 'la nouvelle vague', TV konkurrerer med biograferne fra 70'erne og frem, streamingtjenester ligeså i dag).
Sprogligt har fokus været introduktion til, og repetition af, specifikt ordforråd knyttet til emnet. Billedbeskrivelse  og faste vendinger hertil har også været et hovedpunkt.

Materiale:
Eychenne, D. & Jespersen, D. (2009): Le cinéma. Alinea (p. 6-11)
Eychenne, D. & Jespersen, D. (2009): Vive le cinéma: Livret d'activités. Alinea (p. 27-34)
https://www.1jour1actu.com/culture/comment-on-fait-un-film
https://www.1jour1actu.com/culture/ca-sert-a-quoi-la-palme-or
https://www.1jour1actu.com/culture/cest-quoi-la-montee-des-marches
https://www.1jour1actu.com/culture/qui-a-invente-le-cinema
https://www.1jour1actu.com/culture/pourquoi-le-festival-de-cannes-est-il-si-celebre

Forløbets omfang anslås til at være 22 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Paris - la grande ville

Som forberedelse til holdets studietur til Paris læses forløbet 'Paris - la grande ville'. Fokus er på den rolle, Paris spiller i historien, litteratur og kunst.

Materiale:
Maria Hassing; Systime ebog, 2024: Paris - la grande ville

Film:
Midnight in Paris, Woody Allan 2021

Forløbets omfang anslås til at være 15 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve opgave 5 13-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 L'aliénation et la solitude EKSAMENSEMNE

Forløbet tager udgangspunkt i den følelse af ensomhed og fremmedgørelse, man som menneske kan opleve i sit liv. I forløbet er der arbejdet med uddrag af følgende tekster:

Delphine de Vigan: No et moi (STX-opgave)
Eddy Mitchell: Dodo, métro, boulot, dodo
Jean-Paul Sartre:  Huis clos, Gallimard; scéne 5, p.90-95
Jacques Prévert: Premier Jour, Déjeuner du matin et Familiale fra digtsamlingen Paroles.
Charles Baudelaire; À une passante, 1857

Maria Hassing; Systime ebog, 2024: Paris - la grande ville
I Det Kgl. Teater 23/4 og så 'Marie Antoinette' ; instruktør Anna Balslev

Forløbets omfang anslås til at være 35 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studentereksamensopgave 6 (1) 29-04-2025
Studentereksamensopgave 6 (2) 06-05-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer