Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR-beg - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Jannah Guldbrandsen
Hold
2022 FR-beg (
1g FR-beg
,
2g FR-beg
,
3g FR-beg
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Le voyage, le rencontre et l'amitié
Titel 2
Links til hjemmesider brugt i undervisningen
Titel 3
Grâce au français
Titel 4
Les contes
Titel 5
Les relations
Titel 6
Les actualités (Interkulturelle kompetencer)
Titel 7
La Francophonie
Titel 8
La francophonie - des témoignages EKSAMENSEMNE
Titel 9
La guerre EKSAMENSEMNE
Titel 10
L'amour EKSAMENSEMNE
Titel 11
Le cinéma français
Titel 12
Paris - la grande ville
Titel 13
L'aliénation et la solitude EKSAMENSEMNE
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Le voyage, le rencontre et l'amitié
Ordforrådet og sætningsstrukturerne udbygges i dette forløb, hvor vi nu så småt bevæger os væk fra det hjemlige og til Lyon, hvor hovedpersonen Lea følges, når hun udvider sin horisont og får nye venskaber på tværs af kulturer. Forløbet fremmer ligeledes elevernes interkulturelle kompetencer.
Sideløbende har der været et aktualitetsfokus, samt kreative indslag i form af leg og spil. Parallelt hermed har eleverne arbejdet analogt.
Materiale:
Maria Hassing; Bonjour Lyon, Systime iBog
Indhold
Kernestof:
I skal kunne tælle 1-100, præsenterer jer selv og bøje avoir, être og parler (1. bøjningsverber) i præsens (nutid).
Bonjour Lyon:
I modulet: 4 første superverber (spil), farver
Bonjour Lyon: 2.1 Tekst Le départ: Lyt til og genlæs teksten til afsnit 2, Le départ. Læg mærke til stemthed og øv jer på det; læs teksten højt for jer selv. Lær de nye gloser udenad (se gloseliste under teksten)
Quizlet: I skal øve ordforråd (adjektiver, inkl. farver)
Bonjour Lyon: I skal øve oplæsning af 'Le départ'
Dan tre sætninger med henholdsvis avoir og être i præsens.
I skal nu kunne tallene 1- 100 og jeres verber i præsens udenad
Øve adjektiverne fra sidste modul (Quizlet):
3. L'arrivée:
Quizlet - chapitre 3: L'arrivée
I skal øve nasallydene - Se vedhæftede:
Bonjour Lyon 3.1 L'arrivé: Oversættelse og oplæsning af resten af stykket "Caroline: Bonjour. Je peux .... Derefter besvarer I længere nede på siden: Interaktiv øvelse: Tekstforståelse - sandt eller falsk (vrai ou faux).
Repetition - Quizlet: Øve dyr
Øve ord til kroppen:
Adjektiver:
Quizlet: Øve ordforråd til kapitel 3 - L'arrivée
Øve jeres verber (lapperne) - I skal kunne dem til modulet.
La famille (subst., artikler, avoir og être) .docx
Bonjour Lyon - Læs den danske tekst: 4. Une présentation, samt læs L'expression du jour (nederst på siden´) og prøv at finde et andet fransk ord i stedet for 'sel'
I modulet: Placering af adjektiverne
Bonjour Lyon: 4. Une présentation:
Repetition af placering af adjektiverne - se videoen:
Find et foto af en person, som I skal beskrive på fransk, også gerne, hvilke familiemedlemmer de har.
Julekalender
Minlæring: Ubestemte artikler (rep.)
Husk lapperne med verber (25 superverber). I kan dem nu udenad!
I modulet: MinLæring fortsat
3.2 L'arrivée - Oversæt sætninger
Quizlet: Bonjour Lyon - L'arrivée (rep.) - øve ordforråd
I modulet: Nægtelser
Ingen lektier
4. Une présentation: Læs det danske afsnit om Léa og oversæt derefter så godt I kan den franske tekst:" Caroline et Léa rencontrent la copine de Caroline ..... Mais après tout nous sommes quand même semblables !". Husk hjælp til forståelse af gloser
I får en lille test i det, vi har gennemgået sammen:
Bonjour Lyon - L'appartement
4.1 Billede og dialog Kig på billedet af nogle veninder på en café, og forestil dig en dialog mellem de tre personer på billedet. Skriv dialogen på ca. 8-10 replikker.
Grammaire:
I skal øve jeres dialog (lektien fra sidste modul) så I kan den uden hjælpemidler.
Besvar opgaven:
I modulet: Vi arbejder videre med brug af 'Le futur proche'
5. Appartement:
Quizlet: Le salon - Prøv at lære flere ord om møbler
I modulet: MinLæring - possessive pronomener
Opsamling fra sidste modul: Bonjour Lyon
Beskriv Léas kollegieværelse med hele sætninger - Fais une description de l’appartement. Qu’est-ce qu’il y a dans l’appartement? Se vedhæftede:
Medbring venligst jeres verber (lapperne), vi skal arbejde videre med dem.
I skal øve jeres verber (inkl. 2. og 3. bøjning - quizlet, se nedenfor) og lave tre sætninger på fransk med tre forskellige verber. Prøv at danne så lange sætninger, I kan. Læs jeres sætninger højt for jer selv, for papegøjen eller for en plante 😊
Quizlet: Verber 2. bøjning
Quizlet: Verber 3. bøjning
I modulet: Le futur proche
6. La fête: Læs det danske afsnit og forstå dagens udtryk (nederst på siden). Dernæst skal I lytte til det franske tekststykke om "La fête", oversæt det NB! mundtligt og derefter skal I øve oplæsning af stykket. Brug gloserne som hjælp.
6. La fête:
6.1 La fête - Tekstforståelse, besvar følgende spørgsmål:
Quizlet: Øve adjektiver bøjet i maskulinum og femininum singularis:
Bonjour Lyon - Le futur proche og le passé récent.docx
MinLæring: Gå på MinLæring og færdiggør opgaverne om le futur proche og le passé récent.
Omskriv sætningerne til 'le passé récent' (se evt. MinLæring mht. dannelse af tiden, hvis I har glemt det):
Quizlet - øve ordforråd: Kroppen
Quizlet - øve ordforråd: Tøj
I modulet: Adjektivers bøjning (rep.) og placering
Chapitre 7. Le Vieux Lyon
Quizlet: Delingsartikel
7.1 Le Vieux Lyon (gå på Bonjour Lyon)
Quizlet: I skal øve flg. ordforråd for at kunne beskrive et foto
Delingsartikel:
Bonjour Lyon
Regler ved brug af geografiske navne:
Bonjour Lyon - 9.1 Les touristes - Oplæsning og oversættelse af hele tekststykket og besvar flg. spørgsmål:
Hvad hedder de 12 måneder på fransk!? (Jf. sidste modul)
Besvar som minimum de første 6 sætninger, gerne dem alle, (vi gennemgik reglerne i sidste modul)
Øve ugedagene:
Geografiske navne: Lav opgave 10 - 13
I modulet til samlingen af verber: savoir, dire og croire i præsens og kort tillægsform
Bonjour Lyon - 17 Un dîner en famille:
Prøve uden hjælpemidler
Husk kladdehæftet for de af jer, som ikke havde det med sidste modul. Ingen lektier!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve 1
18-01-2023
La chambre
07-02-2023
Billedbeskrivelse
14-04-2023
Prøve 2
02-05-2023
Devoir en classe
10-05-2023
Le cahier - mémoire
12-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Links til hjemmesider brugt i undervisningen
Følgende links har været anvendt i undervisningen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue
https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-anglais
https://app.minlaering.dk/bog/7
https://quizlet.com/latest
Indhold
Kernestof:
Introduktion til første forløb
Préparez une petite présentation de ce que vous avez fait pendant les grandes vacances.
Kompendiet Grâce au français: Lav opgave c. på side 4.
Øve ordforråd: La famille (répétition)
Quizlet: Les vêtements
Øve ordforråd: Udtryk med avoir
Medbringe foto af familie og øve adjektiver: Deres bøjning og placering
Kompendium: Faites à la page 8, le devoir d :
Vocabulaire sur les vêtements (répétition) :
I modulet: MinLæring
Repetition af Le futur proche.
Quizlet: I skal øve jer i bøjning af avoir, être, aller og parler i nutid
Lav opgaven på vedhæftede dokument. Prøv at øve jeres svar uden hjælpemidler
Lav følgende opgaver på MinLæring (7 min.), Bundne former - direkte objekt: (PS. Senest onsdag inden kl. 22:00)
Quizlet: I skal også øve de possessive pronomener og familiemedlemmer (repetition), som vi skal arbejde videre med i modulet.
Program for alle 2.g franskelever:
Opsamling på filmen: Close
Husk at medbringe jeres optagelse fra i mandags, da I får modulet til at færdiggøre jeres fremlæggelse/projekt.
Bøger udleveres i modulet
Fremvisning af film fra sprogdagen
Cendrillon - fiche de travail.docx
Entrées (bog udleveret i sidste modul) Cendrillon: Oversæt side 7 og 8 og læs derefter højt for dig selv de samme linjer. Find eksempler på ligheder og forskelle, som der er i den udgave af Askepot I kender og den franske.
Husk at medbringe jeres superverber (papirlapperne), også at øve dem OFTE!
Cendrillon: Færdiggør dokument fra sidste modul
Oversæt flg. sætninger til fransk:
MinLæring: adjektiver - for de af jer. som ikke havde lavet lektien til sidste modul (10 min.)
Spørgeord - Følg linket og arbejd med ordene:
L'imparfait - elevopgave 2023.doc
Gå på MinLæring: Lav opgaven om ja/nej spørgsmål (færdig)
Bogen Entrées: La page 10, question 1: Écrivez tout ce que vous trouvez typique pour un conte de fée.
Quizlet:
Bogen Entrées: Lisez et traduisez à la page 11, ligne 10 -15 (der står 25). Trouvez trois mots-clés pour résumer le texte que vous avez lu (Find tre nøgleord på fransk for at kunne resumere lektien).
Husk at medbringe lapperne (25 superverber) og kladdehæfte
I skal lave flg. i modulet: Se vedhæftede dokument
Øve ordforråd til Chapeau rond rouge - quizlet:
Skriftlig opgave retur: I får tid i modulet til at rette
Ingen lektier, men husk jeres lapper med verber, som I nu kan bøje udenad! Ellers skal I øve jer. I får meget snart en prøve i bl.a. verberne.
Le petit Chaperon rouge (teksten I fik udleveret i sidste modul).
I skal øve ordforrådet i vedhæftede quizlet, vi laver en quizlet-live:
1. Traduisez oralement et lisez à haute voix à la page 1, ligne 10-19 "En passant dans ... à la première maison du Village."
Medbring jeres lapper med verber
1. Traduisez oralement et lisez à haute voix à la page 1, l. 19 "Et bien ... page 2, l. 7 qu'elle rencontrait."
Quizlet - Vocabulaire: Le petit Chaperon rouge
1. Traduisez oralement et lisez à haute voix à la page 3, l. 3 "Le Loup la voyait ... page 4, l. 11 et la mangea." Vi læser og gennemgår Moralité i modulet.
Faites le portrait du petit Chaperon rouge (skrive tre sætninger, som karakteriserer le petit Chaperon rouge)
Minlæring
Intro til: Ma présentation d'une photo
Find alle eksempler på le passé simple i teksten Le petit Chaperon rouge side 2, l.8 - 19 og omskriv dem til le passé composé.
I skal øve ordforråd i vedhæftede quizlet til modulet:
Lav vedhæftede opgave om bundne personlige pronomener (DO og IO):
I modulet skal I lave jeres eventyr og planche færdig.
Quizlet-live
Billedbeskrivelse - strategi
Færdiggøre plancher
D'abord travaillez avec du vocabulaire: Youtubeuse
Ensuite essayez de relire le texte:
Joyeux Noël et Bonne Année
Banko: I skal øve tallene 1-90
I skal øve ordforråd til emnet jul:
Quizlet - Billedbeskrivelse
Ingen lektier
Nouvel sujet: Les relations
Medbring venligst kladdehæfte (le cahier) og 25 superverberne
Skriftlig studentereksamen: Léa, la YouTubeuse - udfyld/lav opgaverne 10, 13 og 14 på det udleverede ark fra sidste modul.
Husk jeres kladdehæfte og kompendiet: Les relations
I skal lave jeres lektier!!!
Fra sidste modul (det I arbejdede med) - Besvar opgave B spørgsmål 1-6
Lav opgave C i vedhæftede dokument:
La boîte aux lettres
Genitiv og possessive pronomener (bundne) 19 min.
Lav opgaven på vedhæftede dokument:
Kladdehæfte: Skriv 10 nye gloser og lær dem udenad (til hvert eneste modul
2024 Fiche de travail 1 - La boîte aux lettres.docx
La boîte aux lettres (kompendiet)
Gå på MinLæring og lav lektien:
Kladdehæfte: Skriv 10 nye gloser med relation til dagens lektie (La boîte aux lettres) og lær dem udenad
La boîte aux lettres (kompendiet) - gammel lektie
Gammatik: I har alle styr på de possessive pronomener (ejestedord) til modulet.
I modulet: Aspekt
Lav opgave d):
Miquel kommer og fører fravær og sætter film på:
Quizlet. La boîte aux lettres
Vi taler om filmen efter ferien
I får tid i modulet til at lave vedhæftede opgaver, da der ikke er meget tilbage af filmen - lektie til efter vinterferien!
Lektien: (I skulle lave opgaverne i modulet før vinterferien)
Vocabulaire:
I modulet: I får en lille test i ordforråd til emnet (La boîte aux lettres) og repetition af possessive pronomener, samt de 25 superverber.
1. Lisez et comprenez chapitre 1, p. 8-9; ”Malik vit avec … - ... ma chambre.”
Travaillez avec le vocabulaure:
Le futur proche - C'est quoi, le cyperharcèlement.docx
Quizlet - 25 superverber
Kompendiet: C'est quoi, le cyberharcèlement? Lisez et traduisez la page 9 et trouvez 5 mots-clés pour se souvenir le contenu. Ensuite essayez de décrire le dessin sur la page, peut-être avec une petite dialogue.
Fiche de travail: C'est quoi le harcèlement:
Conjuguez les verbes au futur proche:
C’est quoi, le cyberharcèlement ? - 1jour1actu.com
Le recueil (kompendiet): Lisez et traduisez oralement le texte: Comment agir contre le racisme? Trouvez cinq mots-clés pour décrire ce que c'est le racisme.
Comment agir contre le racisme ? - 1jour1actu.com
Gå på MinLæring: Le futur simple (23 min.)
Décrivez la photo (kun ved brug af nøgleord - skriv gerne i jeres kladdehæfte)
Orientering: Ma présentation d'une photo
Gå på MinLæring og lav opgaven: Le futur del 2
Gammel lektie: Le recueil (kompendiet): Lisez et traduisez oralement le texte: Comment agir contre le racisme? Trouvez cinq mots-clés pour décrire ce que c'est le racisme.
Prøven er rykket til på tirsdag i næste uge.
Opstart på interkulturelles kompetencer
Mundtlighed:
Opsamling på emnet 'les relations' og i forbindelse hermed en lille prøve i de tekster, I har arbejdet med. Medbring venligst skriveredskab.
Gennemgang af studentereksamensopgave 2 - husk at tage den med (I fik den udleveret i sidste modul)
Le futur (fortsat)
Quizlet: Travaillez le vocabulaire (pour 'Ma présentation d'une photo'). Il faut l'apprendre par coeur, on va faire un Quizlet-live.
I modulet: dictée
Les competences interculturelles (fortsat)
La francophonie, les témoignages. Kompendium er udleveret, ligger også under dokumenter.
I modulet: Besvar Delprøve 1 (studentereksamensopgave), så medbring skriveredskab s'il vous plaît !
Gammel lektie:
Le vocabulaire: Trouvez 10 mots sur la famille qui sont nouveaux pour vous (skriv dem i kladdehæftet).
Kompendiet (Le récueil): La Francophonie, pour quoi faire ?Lisez ét traduisez en danois le texte à la page 2 (p.106) l. 17-26.
Le corps et les vêtements
Le vocabulaire: Trouvez 10 mots sur le corps et les vêtements qui sont nouveaux pour vous ou peut-être vous les avez oubliés (skriv dem i kladdehæftet).
La francophonie: Opsamling fra sidste modul
Medbring 25 superverberne
Delprøve 2 MYTROC
Kompendiet: (Le récueil: La francophonie - des témoinages) Lisez à la page 6 "J'ai ma base ici" et faites/posez trois questions sur le texte.
Skriftlighed på skolen: Medbring jeres besvarelse til MYTROC delprøve 1, som I har fået retur. I skal bruge den i modulet. I skal arbejde med delprøve 2, som er med hjælpemidler. Det er som forberedelse til årsprøve i fransk.
Opsamling fra sidste modul: Kompendiet: Lisez à la page 6 "J'ai ma base ici" et posez trois questions sur le texte.
Fiche de travail: Fatou Diome - le Sénégal:
Kompendiet: Lisez à la page 8 'Exilée tout le temps' med fokus på oplæsning af stykket "Dans son roman...en France" (det første afsnit) et ensuite répondez aux questions:
Kompendiet: Lisez et comprenez les deux pages, 8 et 9 'Exilée tout le temps'.
Ingen lektier! Men medbring et tørklæde til at binde for øjnene, vi skal lege 'radiobiler'
Årsprøven: delprøve 1 retur
J'espère que vous avez passé de bonnes vacances. Comme premier devoir pour aujourd'hui, vous devez relire vos examens blancs (årsprøven delprøve 2) - on en parlera pendant ce cours.NB! Se også lektie til 5. modul!!
Devoir: Préparez-vous à raconter en français comment vous avez passé les grandes vacances en vous servant du vocabulaire dans le Quizlet ci-dessous pour vous inspirer. Faites trois phrases que vous avez notées sur trois petits morceaux de papier.
Mes grandes vacances
La francophonie kompendium:
Quizlet: Ordforråd til Exilée tout le temps
You Tube: La francophonie, qu'est-ce que c'est?
Kompendiet:
MinLæring: Log ind på MinLæring og lav lektien/opgaven om demonstrative pronomener (gennemgået i sidste modul) - 7 min.
Kompendiet: Par le feu
Afsnit
Kompendium (le recueil):
Lucette - Fiche de travail 1 - Conte haîtien.docx
Den skriftlige studentereksamensopgave "Papa et le savon de Marseille" (som I lavede i dag): Marker de gloser, som I ikke kendte i forvejen på dokumentet.
Fiche de travail 2
Besvar opgaverne A, B og C på vedhæftede fil:
Fiche de travail 3: Faites le devoir A, B et C
On va faire un quizlet-live en classe.
Fiche de travail 3:
Se film
Opsamling på emnet 'La francophonie':
I modulet: Rep. af le futur proche og le futur simple
Fiche de travail 2 Le grand cahier chapitre 1 2023.docx
Kompendiet: Le grand cahier - besvar opgaverne på vedhæftede dokument
Kompendiet: Le grand cahier - besvar opgaverne D, E og F på vedhæftede dokument:
I modulet: Udlevering af studentereksamensopgave, som skal besvares hjemme
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 3: Grand-Mère
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 7
Husk at øve 25 superverberne
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 9
Quizlet: Travaillez les mots:
I modulet: Boris Vian
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 11
I modulet: Le grand cahier kapitel 17, 19, 23 og 24 (gruppearbejde)
NB! Trouvez un(e) artiste, que vous aimeriez présenter, regardez le document ci-joint:
On va continuer le travail de groupe:
MinLæring: Bundne personlige pronomener DO
I modulet: MinLæring: Bundne personlige pronomener IO
Paristur - Liste udfyldes i modulet til rejsebureau vedr. pas
Le recueil (kompendium): La France pendant la Deuxième guerre mondiale
NB! Læg venligst jeres resumé af kapitlerne fra Le grand cahier ind under Elevfeedback:
Paristur: Husk betaling af 1. rate på 1.600 kr. på Gymbetaling forfald mandag den 11/11
Le recueil (kompendium): Michel Larcher
Øve ordforråd til dagens lektie:
MinLæring: Zacharias, Mona, Signe og Aksel, I skal lave lektien på MinLæring om bundne personlige pronomener (DO) direkte objekt
2024 Bundne pers. pron. (DO) - Le grand cahier.docx
Le recueil (kompendium): Michel Larcher
Fiche de travail: Exécution
I modulet: Ubundne personlige pronomener
Le recueil (kompendium): Une exécution
Le recueil (kompendium): Bombes sur la France
Bombes sur la France:
God ide at øve ordforrådet en gang mere:
I modulet: Delingsartiklen
NB! Læs de to dokumenter (dansk og fransk) om Anden Verdenskrig her på Lectio, under Dokumenter, emnet: La guerre
Fiche de travail:
Ordforråd til filmen: La rafle
Ingen lektier, nyt emne: l'amour (kompendium udleveres i modulet).
Fiche de travail 1 - Le conditionnel.docx
C'est quoi l'homophobie - 1jour1actu.docx
Kompendium (nouveau thème)
I modulet: Konjunktiv
Kompendium
MinLæring - Joyeux Noël
Fortsat konjunktiv i modulet
Chanson de noël
Kompendium: Madame Bovary - Lisez et comprenez la page 7, lignes 1 -27 et répondez aux questions 1 et 2 à la page 8.
Konjunktiv:
Kompendium: Madame Bovary - Lisez et comprenez la page 7, lignes 29 - 42 et répondez aux questions 1, 2 3 et 4 à la page 8.
Le petit prince - fiche de travail:
Konjunktiv: Oversæt sætning 7 og 8 til fransk
Kompendium: Læs den danske tekst og besvar opgaven
Faites le devoir A et B 1 et 2 et traduisez le texte:
Les 5 bonnes nouvelles qui ont marqué l’année 2024 | info.gouv.fr
Céline Dion - Ziggy
Kompendiet: Le petit prince
Quizlet: Le petit prince 1
Quizlet: Le petit prince 2
Quizlet - Le petit prince 2
NB! NB! For de af jer, som kommer til 4. modul, ser vi filmen sammen, MEN I er nødt til at se de første 60 min. af filmen hjemme til i dag.
Gå på Filmstriben (biblioteket, alle har adgang)
Opsamling på emnet: l'amour (herunder en lille skriftlig opgave m. fokus på Le petit prince') og start på nyt emne: Kompendium uddeles i modulet.
Quizlet - cinéphile
Il faut travailler avec le vocabulaire:
Kompendium (nyt, ligger også under jeres dokumenter på Lectio):
Kompendium: Lisez à la page 4 et faites le devoir à la page 17 en même temps.
Så skal verber repeteres: Første verbum 'aller'
Fra sidste modul
Répétition des verbes:
boire.docx
Kompendium: Skimme og lytte
On va aussi voir le film: Les Choristes
Voir le reste du film: Les Choristes
conduire.docx
Lektie fra sidste modul:
Nouveau thème: Paris - la grande ville
connaître - reconnaître.docx
courir.docx
Paris - la grande ville, afsnit 2: Paris historique
devoir.docx
dire.docx
Studentereksamensopgave - Delprøve 1
Opfølgning på filmen: Midnight in Paris
Oplæg på fransk i Paris (2 og 2):
Dagens verber: dormir, sentir, servir.doc
I modulet:
Dagens verbum:
Paris - la grande ville (Systime ebog):
Les compétences interculturelles
Dagens verbum: lire
3FrBeg Ma présentation d'une photo.docx
Til orientering: Kongelige teater (Skuespilhuset, se stykket: Marie Antoinette den 23/4 kl.19:00
Sang Eddy Mitchell Dodo métro boulot dodo.docx
Dagens verbum: mettre
Nouveau thème: 4. L"aliénation et la solitude
NB! Je vous rappelle que nous allons au Théâtre Royal (Kongelige Teater) à 20h voir la pièce "Marie Antoinette". On se donne rendez-vous dans le grand foyer de Skuespilhuset, 36 Sankt Annæ Plads, à 19h40.
2025 Fiche de travail - traduction - Baudelaire.pdf
Dagens verbum: Ouvrir
Systime eBog: Paris - la grande ville (Charles Baudelaire)
Dagens verbum: Pouvoir
4.1.8 Comparez deux peintures 'Paris - la grande ville'
Digteren der fornyede digtningen - Magasinet La France
Dagens verbum: prendre og voir
Charles Baudelaire - Opsamling fra de sidste to moduler: Se venligst disse
Til brug i modulet:
Dagens verbum: recevoir
Huis Clos (For lukkede døre) skuespil af Jean-Paul Sartres
L'existentialisme
Dagens verbum: savoir
Mundtlig eksamen:
Dagens verbum: tenir (savoir fra sidste modul)
Sartre: Huis Clos - Lisez et essayez de comprendre les répliques
I modulet: Jacques Prévert: Premier Jour, Déjeuner du matin et Familiale, samt evt. spørgsmål vedr. rettet delprøve 2.
Dagens verbum: venir og vouloir
Læs følgende dokumenter som opfølgning på forståelse af Jean-Paul Sartres' teaterstykke: Huis Clos
Eksamensemner: Find jeres noter til de opgivne emner, check studieplaner og vær klar på repetition af emnerne:
Medbring alle jeres skriftlige afleveringer (delprøve1) til modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 134
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Grâce au français
Kompendium
Film: Close (2.g sprogdag, Grand Teatret)
Indhold
Kernestof:
Introduktion til første forløb
Préparez une petite présentation de ce que vous avez fait pendant les grandes vacances.
Kompendiet Grâce au français: Lav opgave c. på side 4.
Øve ordforråd: La famille (répétition)
Quizlet: Les vêtements
Øve ordforråd: Udtryk med avoir
Medbringe foto af familie og øve adjektiver: Deres bøjning og placering
Kompendium: Faites à la page 8, le devoir d :
Vocabulaire sur les vêtements (répétition) :
I modulet: MinLæring
Repetition af Le futur proche.
Quizlet: I skal øve jer i bøjning af avoir, être, aller og parler i nutid
Lav opgaven på vedhæftede dokument. Prøv at øve jeres svar uden hjælpemidler
Lav følgende opgaver på MinLæring (7 min.), Bundne former - direkte objekt: (PS. Senest onsdag inden kl. 22:00)
Quizlet: I skal også øve de possessive pronomener og familiemedlemmer (repetition), som vi skal arbejde videre med i modulet.
Program for alle 2.g franskelever:
Opsamling på filmen: Close
Husk at medbringe jeres optagelse fra i mandags, da I får modulet til at færdiggøre jeres fremlæggelse/projekt.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Les contes
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes viden om kendte eventyr. Derefter har arbejdet centreret sig om mere moderne og ofte frankofone eventyr med et tvist, særligt med fokus på eventyrtræk og morale.
Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009:
Cendrillon, s. 7-8
Chapeau Rond Rouge, s. 10-14
Charles Perrault; Chaperon rouge
Billedbog: Le conte de fées, Marie-Claire Suigne, editions HEMMA (4ns)
Lytteøvelse MP3-fil: Cendrillon
For fem af eleverne indgår emnet i SRO
Indhold
Kernestof:
Bøger udleveres i modulet
Fremvisning af film fra sprogdagen
Cendrillon - fiche de travail.docx
Entrées (bog udleveret i sidste modul) Cendrillon: Oversæt side 7 og 8 og læs derefter højt for dig selv de samme linjer. Find eksempler på ligheder og forskelle, som der er i den udgave af Askepot I kender og den franske.
Husk at medbringe jeres superverber (papirlapperne), også at øve dem OFTE!
Cendrillon: Færdiggør dokument fra sidste modul
Oversæt flg. sætninger til fransk:
MinLæring: adjektiver - for de af jer. som ikke havde lavet lektien til sidste modul (10 min.)
Spørgeord - Følg linket og arbejd med ordene:
L'imparfait - elevopgave 2023.doc
Gå på MinLæring: Lav opgaven om ja/nej spørgsmål (færdig)
Bogen Entrées: La page 10, question 1: Écrivez tout ce que vous trouvez typique pour un conte de fée.
Quizlet:
Bogen Entrées: Lisez et traduisez à la page 11, ligne 10 -15 (der står 25). Trouvez trois mots-clés pour résumer le texte que vous avez lu (Find tre nøgleord på fransk for at kunne resumere lektien).
Husk at medbringe lapperne (25 superverber) og kladdehæfte
I skal lave flg. i modulet: Se vedhæftede dokument
Øve ordforråd til Chapeau rond rouge - quizlet:
Skriftlig opgave retur: I får tid i modulet til at rette
Ingen lektier, men husk jeres lapper med verber, som I nu kan bøje udenad! Ellers skal I øve jer. I får meget snart en prøve i bl.a. verberne.
Le petit Chaperon rouge (teksten I fik udleveret i sidste modul).
I skal øve ordforrådet i vedhæftede quizlet, vi laver en quizlet-live:
1. Traduisez oralement et lisez à haute voix à la page 1, ligne 10-19 "En passant dans ... à la première maison du Village."
Medbring jeres lapper med verber
1. Traduisez oralement et lisez à haute voix à la page 1, l. 19 "Et bien ... page 2, l. 7 qu'elle rencontrait."
Quizlet - Vocabulaire: Le petit Chaperon rouge
1. Traduisez oralement et lisez à haute voix à la page 3, l. 3 "Le Loup la voyait ... page 4, l. 11 et la mangea." Vi læser og gennemgår Moralité i modulet.
Faites le portrait du petit Chaperon rouge (skrive tre sætninger, som karakteriserer le petit Chaperon rouge)
Minlæring
Intro til: Ma présentation d'une photo
Find alle eksempler på le passé simple i teksten Le petit Chaperon rouge side 2, l.8 - 19 og omskriv dem til le passé composé.
I skal øve ordforråd i vedhæftede quizlet til modulet:
Lav vedhæftede opgave om bundne personlige pronomener (DO og IO):
I modulet skal I lave jeres eventyr og planche færdig.
Quizlet-live
Billedbeskrivelse - strategi
Færdiggøre plancher
D'abord travaillez avec du vocabulaire: Youtubeuse
Ensuite essayez de relire le texte:
Joyeux Noël et Bonne Année
Banko: I skal øve tallene 1-90
I skal øve ordforråd til emnet jul:
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Les relations
Emnet beskæftiger sig med familiemæssige, sociale og kulturelle forhold i Frankrig. Der er bl.a. fokus på problematiske familieforhold, racisme og mødet mellem to kulturer, mobning i skolen og kommunikation mellem generationer. Kulturelle og religiøse fordomme blev behandlet i arbejdet med filmen Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu? (2014). Forløbet har været centreret om arbejdet med basale grammatiske områder som passé composé, futur proche, nægtelser og pronominer.
Forløbets omfang anslås til at være 45 sider
Tekster:
Michel Tournier, Il a jamais tué personne, mon papa, chapitre 1-3, Systime, 2002.
Régine Detambel, La boîte aux lettres, chapitre 1, Fiction Française, 1998
Agnès Barber, C'est quoi, le cyberharcèlement?, 1jour1actu, 27 septembre 2021
Nathalie Michel, Comment agir contre le racisme?, 1jour1actu, 22 mars 2021.
Film: Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu (2014)
Sang: Bigflo & Oli, Plus tard
Indhold
Kernestof:
Quizlet - Billedbeskrivelse
Ingen lektier
Nouvel sujet: Les relations
Medbring venligst kladdehæfte (le cahier) og 25 superverberne
Skriftlig studentereksamen: Léa, la YouTubeuse - udfyld/lav opgaverne 10, 13 og 14 på det udleverede ark fra sidste modul.
Husk jeres kladdehæfte og kompendiet: Les relations
I skal lave jeres lektier!!!
Fra sidste modul (det I arbejdede med) - Besvar opgave B spørgsmål 1-6
Lav opgave C i vedhæftede dokument:
La boîte aux lettres
Genitiv og possessive pronomener (bundne) 19 min.
Lav opgaven på vedhæftede dokument:
Kladdehæfte: Skriv 10 nye gloser og lær dem udenad (til hvert eneste modul
2024 Fiche de travail 1 - La boîte aux lettres.docx
La boîte aux lettres (kompendiet)
Gå på MinLæring og lav lektien:
Kladdehæfte: Skriv 10 nye gloser med relation til dagens lektie (La boîte aux lettres) og lær dem udenad
La boîte aux lettres (kompendiet) - gammel lektie
Gammatik: I har alle styr på de possessive pronomener (ejestedord) til modulet.
I modulet: Aspekt
Lav opgave d):
Miquel kommer og fører fravær og sætter film på:
Quizlet. La boîte aux lettres
Vi taler om filmen efter ferien
I får tid i modulet til at lave vedhæftede opgaver, da der ikke er meget tilbage af filmen - lektie til efter vinterferien!
Lektien: (I skulle lave opgaverne i modulet før vinterferien)
Vocabulaire:
I modulet: I får en lille test i ordforråd til emnet (La boîte aux lettres) og repetition af possessive pronomener, samt de 25 superverber.
1. Lisez et comprenez chapitre 1, p. 8-9; ”Malik vit avec … - ... ma chambre.”
Travaillez avec le vocabulaure:
Le futur proche - C'est quoi, le cyperharcèlement.docx
Quizlet - 25 superverber
Kompendiet: C'est quoi, le cyberharcèlement? Lisez et traduisez la page 9 et trouvez 5 mots-clés pour se souvenir le contenu. Ensuite essayez de décrire le dessin sur la page, peut-être avec une petite dialogue.
Fiche de travail: C'est quoi le harcèlement:
Conjuguez les verbes au futur proche:
C’est quoi, le cyberharcèlement ? - 1jour1actu.com
Le recueil (kompendiet): Lisez et traduisez oralement le texte: Comment agir contre le racisme? Trouvez cinq mots-clés pour décrire ce que c'est le racisme.
Comment agir contre le racisme ? - 1jour1actu.com
Gå på MinLæring: Le futur simple (23 min.)
Décrivez la photo (kun ved brug af nøgleord - skriv gerne i jeres kladdehæfte)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ma présentation d'une photo
18-01-2024
Studentereksamensopgave 1
08-02-2024
Prøve 4
19-02-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Les actualités (Interkulturelle kompetencer)
Med fokus på billedbeskrivelse har eleverne fordybet sig i emner som religion, det politiske system, indenrigs- og udenrigspolitisk herunder Frankrig som tidligere kolonimagt, franske værdier og symboler, samt skolevæsnet sammenholdt med danske forhold.
Indhold
Kernestof:
Orientering: Ma présentation d'une photo
Gå på MinLæring og lav opgaven: Le futur del 2
Gammel lektie: Le recueil (kompendiet): Lisez et traduisez oralement le texte: Comment agir contre le racisme? Trouvez cinq mots-clés pour décrire ce que c'est le racisme.
Prøven er rykket til på tirsdag i næste uge.
Opstart på interkulturelles kompetencer
Mundtlighed:
Opsamling på emnet 'les relations' og i forbindelse hermed en lille prøve i de tekster, I har arbejdet med. Medbring venligst skriveredskab.
Gennemgang af studentereksamensopgave 2 - husk at tage den med (I fik den udleveret i sidste modul)
Le futur (fortsat)
Quizlet: Travaillez le vocabulaire (pour 'Ma présentation d'une photo'). Il faut l'apprendre par coeur, on va faire un Quizlet-live.
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La Francophonie
Forløbet centrerer sig om 'la francophonie' som en betegnelse med flere betydninger. Eleverne læser tekster fra flere frankofone lande for at få en fornemmelse af, hvor i verden der tales fransk samt få en forståelse for koloniale og historiske kontekster, der har betydning for landene i dag. Teksterne har blandt andet beskæftiget sig med arbejdsvilkår for migranter i Frankrig fra de gamle franske kolonier.
I forløbet veksles der mellem tekstlæsning, gruppearbejde og individuelt arbejde med grammatisk fokus på personlige pronominer og præpositioner med byer og lande.
Forløbets omfang anslås til at være 55 sider.
Tekster:
La Francophonie, qu'est-ce que c'est? (introduktionstekst fra Entrées)
Fatoumata Cissé, J'ai ma base ici, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Fatou Diome, Exilée tout le temps, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Par le feu, Tahar Ben Jelloun, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Film: Yao (2021)
Indhold
Kernestof:
I modulet: dictée
Les competences interculturelles (fortsat)
La francophonie, les témoignages. Kompendium er udleveret, ligger også under dokumenter.
I modulet: Besvar Delprøve 1 (studentereksamensopgave), så medbring skriveredskab s'il vous plaît !
Gammel lektie:
Le vocabulaire: Trouvez 10 mots sur la famille qui sont nouveaux pour vous (skriv dem i kladdehæftet).
Kompendiet (Le récueil): La Francophonie, pour quoi faire ?Lisez ét traduisez en danois le texte à la page 2 (p.106) l. 17-26.
Le corps et les vêtements
Le vocabulaire: Trouvez 10 mots sur le corps et les vêtements qui sont nouveaux pour vous ou peut-être vous les avez oubliés (skriv dem i kladdehæftet).
La francophonie: Opsamling fra sidste modul
Medbring 25 superverberne
Delprøve 2 MYTROC
Kompendiet: (Le récueil: La francophonie - des témoinages) Lisez à la page 6 "J'ai ma base ici" et faites/posez trois questions sur le texte.
Skriftlighed på skolen: Medbring jeres besvarelse til MYTROC delprøve 1, som I har fået retur. I skal bruge den i modulet. I skal arbejde med delprøve 2, som er med hjælpemidler. Det er som forberedelse til årsprøve i fransk.
Opsamling fra sidste modul: Kompendiet: Lisez à la page 6 "J'ai ma base ici" et posez trois questions sur le texte.
Fiche de travail: Fatou Diome - le Sénégal:
Kompendiet: Lisez à la page 8 'Exilée tout le temps' med fokus på oplæsning af stykket "Dans son roman...en France" (det første afsnit) et ensuite répondez aux questions:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Studentereksamensopgave 3, delprøve 1
18-04-2024
Ma présentation d'une photo 2
18-04-2024
Studentereksamensopgave 3, delprøve 2 - MYTROC
02-05-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La francophonie - des témoignages EKSAMENSEMNE
Forløbet, fortsættelse fra 2.g, centrerer sig om 'la francophonie' som en betegnelse med flere betydninger. Eleverne læser tekster fra flere frankofone lande for at få en fornemmelse af, hvor i verden der tales fransk samt få en forståelse for koloniale og historiske kontekster, der har betydning for landene i dag. Teksterne har blandt andet beskæftiget sig med arbejdsvilkår for migranter i Frankrig fra de gamle franske kolonier.
I forløbet veksles der mellem tekstlæsning, gruppearbejde og individuelt arbejde med grammatisk fokus på personlige pronominer og præpositioner med byer og lande.
Tekster:
La Francophonie, qu'est-ce que c'est? (introduktionstekst fra Entrées)
Fatoumata Cissé, J'ai ma base ici, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Fatou Diome, Exilée tout le temps, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Par le feu, Tahar Ben Jelloun, uddrag, redigeret af Mette Bering & Mette Sørensen, 2015, Gyldendal.
Paulette Poujol Oriol, Lucette, 1987, s. 6-7
Film:
Asger Leth: Ghosts of Cité Soleil (Filmcentralen)
Yao af Philippe Godeau (2019)
Sang:
(Le Congo) Dilemme par Lous and the Yakuza
Forløbets omfang anslås til at være 43 sider
Indhold
Kernestof:
Årsprøven: delprøve 1 retur
J'espère que vous avez passé de bonnes vacances. Comme premier devoir pour aujourd'hui, vous devez relire vos examens blancs (årsprøven delprøve 2) - on en parlera pendant ce cours.NB! Se også lektie til 5. modul!!
Devoir: Préparez-vous à raconter en français comment vous avez passé les grandes vacances en vous servant du vocabulaire dans le Quizlet ci-dessous pour vous inspirer. Faites trois phrases que vous avez notées sur trois petits morceaux de papier.
Mes grandes vacances
La francophonie kompendium:
Quizlet: Ordforråd til Exilée tout le temps
You Tube: La francophonie, qu'est-ce que c'est?
Kompendiet:
MinLæring: Log ind på MinLæring og lav lektien/opgaven om demonstrative pronomener (gennemgået i sidste modul) - 7 min.
Kompendiet: Par le feu
Afsnit
Kompendium (le recueil):
Lucette - Fiche de travail 1 - Conte haîtien.docx
Den skriftlige studentereksamensopgave "Papa et le savon de Marseille" (som I lavede i dag): Marker de gloser, som I ikke kendte i forvejen på dokumentet.
Fiche de travail 2
Quizlet:
Besvar opgaverne A, B og C på vedhæftede fil:
Fiche de travail 3: Faites le devoir A, B et C
On va faire un quizlet-live en classe.
Fiche de travail 3:
Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La guerre EKSAMENSEMNE
Et forløb om hvordan krig påvirker menneskers liv. I forbindelse med le grand cahier studeres de mere generelle konsekvenser af krig som for eksempel tab af familiemedlemmer, ændring af levevilkår og tilpasning til krigen. Herefter studeres Anden verdenskrig, og de konsekvenser den havde i Frankrig for den almindelige befolkning og for jøderne.
Materiale:
Agota Kristof: Le grand cahier, Gyldendal, kap. 1, 3, 7, 9, 11, 17, 23 og 24
Jutta Fitzner og Birgit Mogensen: Carte Blanche, Gyldendal, 2003: kap. 29
Une exécution
Bombes sur la France
Guy Moquet: Lettre d'au revoir
Boris Vian: Le déserteur
Film:
La rafle
Dokumentar: Jeg hedder Arlette og jeg overlevede Auschwitz
Forløbets omfang anslås til at være 52 sider
Indhold
Kernestof:
Se film
Opsamling på emnet 'La francophonie':
Kompendiet:
I modulet: Rep. af le futur proche og le futur simple
Fiche de travail 2 Le grand cahier chapitre 1 2023.docx
Kompendiet: Le grand cahier - besvar opgaverne på vedhæftede dokument
Kompendiet: Le grand cahier - besvar opgaverne D, E og F på vedhæftede dokument:
I modulet: Udlevering af studentereksamensopgave, som skal besvares hjemme
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 3: Grand-Mère
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 7
Husk at øve 25 superverberne
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 9
Quizlet: Travaillez les mots:
I modulet: Boris Vian
Le recueil (kompendiet): Le chapitre 11
I modulet: Le grand cahier kapitel 17, 19, 23 og 24 (gruppearbejde)
NB! Trouvez un(e) artiste, que vous aimeriez présenter, regardez le document ci-joint:
On va continuer le travail de groupe:
MinLæring: Bundne personlige pronomener DO
I modulet: MinLæring: Bundne personlige pronomener IO
Paristur - Liste udfyldes i modulet til rejsebureau vedr. pas
Le recueil (kompendium): La France pendant la Deuxième guerre mondiale
NB! Læg venligst jeres resumé af kapitlerne fra Le grand cahier ind under Elevfeedback:
Paristur: Husk betaling af 1. rate på 1.600 kr. på Gymbetaling forfald mandag den 11/11
Le recueil (kompendium): Michel Larcher
Øve ordforråd til dagens lektie:
MinLæring: Zacharias, Mona, Signe og Aksel, I skal lave lektien på MinLæring om bundne personlige pronomener (DO) direkte objekt
2024 Bundne pers. pron. (DO) - Le grand cahier.docx
Le recueil (kompendium): Michel Larcher
Fiche de travail: Exécution
I modulet: Ubundne personlige pronomener
Le recueil (kompendium): Une exécution
Le recueil (kompendium): Bombes sur la France
Vocabulaire:
Bombes sur la France:
God ide at øve ordforrådet en gang mere:
I modulet: Delingsartiklen
NB! Læs de to dokumenter (dansk og fransk) om Anden Verdenskrig her på Lectio, under Dokumenter, emnet: La guerre
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Studentereksamensopgave 2 (1)
23-10-2024
Prøve 1
24-10-2024
Résumés chap.17, 23 et 24
29-10-2024
Studentereksamensopgave 2 (2)
01-11-2024
Prøve 2
04-11-2024
Studentereksamensopgave 3
12-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
L'amour EKSAMENSEMNE
Forløbet beskæftiger sig med forskellige teksttyper til belysning af kærlighed i forskellige sammenhænge. Emnet belyser desuden ikke kun kærligheden mellem to elskende, men også kærligheden mellem forældre og børn.
Materiale: (Kompendium)
Litteratur:
Annie Saumont, Une année avec Papa, Avantgarde (1994)
Connie Pedersen; Le changement -Mariage pour tous, pp. 46-48, Gyldendal, 2014
'Le petit prince', Antoine Saint-Exupéry, 1949, kap. XXI s. 66 - 74
Film:
La vie d'Adèle
Le petit prince ; musical scène 21
Site:
Le mariage pour tous -
https://www.youtube.com/watch?v=Yu-Vdl2fQBk
Kortfilm:
'Oktapodi', Français Julien Bocabeille, 2007 (www.youtube.com/watch?v=badHUNl2HXU)
Gratte-papier (Guillaume Martinez, 2008)
Sange:
MaîtreGims: 'Est-ce que tu m'aimes?'
Supplerende stof:
Tekster:
Jean-Louis Fournier, 'Il a jamais tué personne, mon papa', Systime, 2002, kapitel 1-3.
Forløbets omfang anslås til at være 48 sider
Indhold
Kernestof:
Fiche de travail:
Ordforråd til filmen: La rafle
Ingen lektier, nyt emne: l'amour (kompendium udleveres i modulet).
Fiche de travail 1 - Le conditionnel.docx
C'est quoi l'homophobie - 1jour1actu.docx
Kompendium (nouveau thème)
I modulet: Konjunktiv
Quizlet:
Kompendium
MinLæring - Joyeux Noël
Fortsat konjunktiv i modulet
Chanson de noël
Kompendium: Madame Bovary - Lisez et comprenez la page 7, lignes 1 -27 et répondez aux questions 1 et 2 à la page 8.
Konjunktiv:
Kompendium: Madame Bovary - Lisez et comprenez la page 7, lignes 29 - 42 et répondez aux questions 1, 2 3 et 4 à la page 8.
Le petit prince - fiche de travail:
Konjunktiv: Oversæt sætning 7 og 8 til fransk
Kompendium: Læs den danske tekst og besvar opgaven
Faites le devoir A et B 1 et 2 et traduisez le texte:
Les 5 bonnes nouvelles qui ont marqué l’année 2024 | info.gouv.fr
Céline Dion - Ziggy
Kompendiet: Le petit prince
Quizlet: Le petit prince 1
Quizlet: Le petit prince 2
Vocabulaire:
Quizlet - Le petit prince 2
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Prøve 3
28-11-2024
Studentereksamensopgave 4 (1)
09-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 11
Le cinéma français
Overblik over filmhistorien, med særlig vægt på Frankrig. Hovedpunkter: 'Les frères Lumière' opfinder det moderne filmkamera, filmens guldalder, 'la nouvelle vague', TV konkurrerer med biograferne fra 70'erne og frem, streamingtjenester ligeså i dag).
Sprogligt har fokus været introduktion til, og repetition af, specifikt ordforråd knyttet til emnet. Billedbeskrivelse og faste vendinger hertil har også været et hovedpunkt.
Materiale:
Eychenne, D. & Jespersen, D. (2009): Le cinéma. Alinea (p. 6-11)
Eychenne, D. & Jespersen, D. (2009): Vive le cinéma: Livret d'activités. Alinea (p. 27-34)
https://www.1jour1actu.com/culture/comment-on-fait-un-film
https://www.1jour1actu.com/culture/ca-sert-a-quoi-la-palme-or
https://www.1jour1actu.com/culture/cest-quoi-la-montee-des-marches
https://www.1jour1actu.com/culture/qui-a-invente-le-cinema
https://www.1jour1actu.com/culture/pourquoi-le-festival-de-cannes-est-il-si-celebre
Forløbets omfang anslås til at være 22 sider
Indhold
Kernestof:
Kompendiet: Le petit prince
Vocabulaire:
NB! NB! For de af jer, som kommer til 4. modul, ser vi filmen sammen, MEN I er nødt til at se de første 60 min. af filmen hjemme til i dag.
Gå på Filmstriben (biblioteket, alle har adgang)
Opsamling på emnet: l'amour (herunder en lille skriftlig opgave m. fokus på Le petit prince') og start på nyt emne: Kompendium uddeles i modulet.
Quizlet - cinéphile
Il faut travailler avec le vocabulaire:
Kompendium (nyt, ligger også under jeres dokumenter på Lectio):
Kompendium: Lisez à la page 4 et faites le devoir à la page 17 en même temps.
Så skal verber repeteres: Første verbum 'aller'
Fra sidste modul
Répétition des verbes:
boire.docx
Kompendium: Skimme og lytte
On va aussi voir le film: Les Choristes
Voir le reste du film: Les Choristes
conduire.docx
Lektie fra sidste modul:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Paris - la grande ville
Som forberedelse til holdets studietur til Paris læses forløbet 'Paris - la grande ville'. Fokus er på den rolle, Paris spiller i historien, litteratur og kunst.
Materiale:
Maria Hassing; Systime ebog, 2024: Paris - la grande ville
Film:
Midnight in Paris, Woody Allan 2021
Forløbets omfang anslås til at være 15 sider
Indhold
Kernestof:
Nouveau thème: Paris - la grande ville
connaître - reconnaître.docx
courir.docx
Afsnit
Paris - la grande ville, afsnit 2: Paris historique
devoir.docx
dire.docx
Studentereksamensopgave - Delprøve 1
Opfølgning på filmen: Midnight in Paris
Oplæg på fransk i Paris (2 og 2):
Dagens verber: dormir, sentir, servir.doc
I modulet:
Dagens verbum:
Paris - la grande ville (Systime ebog):
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve opgave 5
13-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
L'aliénation et la solitude EKSAMENSEMNE
Forløbet tager udgangspunkt i den følelse af ensomhed og fremmedgørelse, man som menneske kan opleve i sit liv. I forløbet er der arbejdet med uddrag af følgende tekster:
Delphine de Vigan: No et moi (STX-opgave)
Eddy Mitchell: Dodo, métro, boulot, dodo
Jean-Paul Sartre: Huis clos, Gallimard; scéne 5, p.90-95
Jacques Prévert: Premier Jour, Déjeuner du matin et Familiale fra digtsamlingen Paroles.
Charles Baudelaire; À une passante, 1857
Maria Hassing; Systime ebog, 2024: Paris - la grande ville
I Det Kgl. Teater 23/4 og så 'Marie Antoinette' ; instruktør Anna Balslev
Forløbets omfang anslås til at være 35 sider
Indhold
Kernestof:
Les compétences interculturelles
Dagens verbum: lire
3FrBeg Ma présentation d'une photo.docx
Til orientering: Kongelige teater (Skuespilhuset, se stykket: Marie Antoinette den 23/4 kl.19:00
Sang Eddy Mitchell Dodo métro boulot dodo.docx
Dagens verbum: mettre
Nouveau thème: 4. L"aliénation et la solitude
NB! Je vous rappelle que nous allons au Théâtre Royal (Kongelige Teater) à 20h voir la pièce "Marie Antoinette". On se donne rendez-vous dans le grand foyer de Skuespilhuset, 36 Sankt Annæ Plads, à 19h40.
2025 Fiche de travail - traduction - Baudelaire.pdf
Dagens verbum: Ouvrir
Systime eBog: Paris - la grande ville (Charles Baudelaire)
Dagens verbum: Pouvoir
4.1.8 Comparez deux peintures 'Paris - la grande ville'
Digteren der fornyede digtningen - Magasinet La France
Dagens verbum: prendre og voir
Charles Baudelaire - Opsamling fra de sidste to moduler: Se venligst disse
Til brug i modulet:
Dagens verbum: recevoir
Huis Clos (For lukkede døre) skuespil af Jean-Paul Sartres
L'existentialisme
Dagens verbum: savoir
Mundtlig eksamen:
Dagens verbum: tenir (savoir fra sidste modul)
Sartre: Huis Clos - Lisez et essayez de comprendre les répliques
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Studentereksamensopgave 6 (1)
29-04-2025
Studentereksamensopgave 6 (2)
06-05-2025
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869851733", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869851733", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52869851733" }