Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Morten Rolskov Westergaard
|
Hold
|
2022 MU/m (1m MU, 2m MU, 3m MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Blues & julekoncert
Vi lægger fra land på musik A med et ambitiøst koncertprojekt, idet vi på 1½ måned skal have et musikalsk program på 45 minutter op at stå.
Koncertprogrammet består af julesange, idet vi d. 19/12 skal levere det for beboerne på Virumgård plejehjem. Vi skal arbejde med følgende færdigheder: nodelæsning, improvisation, at synge rent, at underkaste sig kordisciplin, at koncentrere sig og fokusere på en opgave
På den teoretiske front har vi uddybet det blues-forløb, som var en del af grundforløbet.
Vi har taget udgangspunkt i bogen "Blues" af Bjarne Møruo, hvorfra vi har læst
Blues - intro side 7-21
Classic blues side 21-42
Going to Chicago side 75-102
Vi har primært beskæftiget os med, hvordan 12-takters bluesformen udfolder sig i udvalgte numre som "Teachers blues", "I feel good" samt "Red House". I samme numre har vi på den melodiske front beskæftiget os med at finde blå toner og på den harmoniske front undersøgt, hvordan trinakkorderne udvides med små septimer.
Den basale musikteori fra grundforløbet repeteres også løbende og findes på følgende sider i "Nøgle til musikken": s. 7-21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Soul & sammenspil
Efter i sidste semester at have lært om de grundlæggende musikalske karakterstika i blues, fortsætter vi rejsen gennem de afroamerikanske stilarter og fordyber os i denne omgang i stilarten soul . Vi inddrager de sorte amerikaneres borgerrettighedskamp i 1950- og 1960erne, og belyser soulmusikkens rolle i styrkelsen af de sortes selvværd. Omdrejningspunkterne i dette arbejde vil være Soul og 1960´erne, Soulens musikalske rødder, og Pladeproduktion - Motown vs. Sydstatssoul.
Vi anvender de introducerede analysemetoder - form- harmonisk og melodisk analyse - til at analysere udvalgte soulnumre.
I projektgrupper vælges en kunstner og man analyserer to numre med denne. Forløbet munder ud i, at hver gruppe laver en skriftlig rapport, der både indeholder en musik- og samfundshistoriske del, en præsentation af den pågældende kunstner samt førnævnte musikalske analyse. Til sidst fremlægger de enkelte grupper deres arbejde for klassen via Power Point.
Forløbet vil flere gange blive afbrudt af sammenspilsaktiviteter, så vi kan udvikle vores praktiske færdigheder. Først i form af dannelse af 3 sammenspilsgrupper, der vælger hver sit nummer - senere skal vi som hold være en del af VG´s årlige koncertturné, hvor vi skal synge en masse og nogle af os skal spille med i bandet.
Skoleåret afsluttes med DHO-opgaven, hvor I vil få brug for Jeres viden om soulmusik.
Vi har læst følgende afsnit i SOUL-bogen (af Thomas Hammer m.fl.):
Soulens musikalske rødder , s. 7-15
Soul og 1960´erne, s. 18-22
Sydstatssoul, s. 23-25
Motown, s. 82-96
- og suppleret med teksten "Sort stolthed" fra "Rebel og Remix" af Per Reinholdt Nielsen
samt grundlæggende analyseteori fra Johannes Grønagers "Rockmusik i tid og rum":
Kapitlet ”Hook, break og gimmick (s. 21-28) og første del af kapitlet ”Form – musikkens hus” (s. 29-42).
Grupperne har valgt følgende kunstnere og analyseret følgende sange:
Ray Charles "I got a woman" & "Unchain my heart"
Aretha Franklin "Since you´ve been gone" & "Think"
Bill Withers: "Just the 2 og us" & "Ain´t no sunshine when she´s gone"
Jackson 5: "I´ll be there" & "Blame it on the boogie"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
33,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik - Power Point
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Jazzarrangement og sammenspil
Vi skal især have trænet vores nodefærdigheder og akkordkundskaber. Færdighederne skal bruges til at lave 4-stemmige korstemmer i jazzarrangement, nærmere bestemt i jazzstandarden "Please, don´t talk about me, when I´m gone"
Vi arbejder ud fra følgende sider i bogen "Jazzarrangement" af Niels Brynjolf (s. 34-42)
Flydestemmer s. 17-25
Korsvar s. 26-30
Medstemmer s. 31-33
- og har suppleret med "Nøgle til musikken"
Skalaer s. 28-32
Akkorder s. 33-42
- samt besøgt Musikipedia for at variere indlæringen:
https://www.musikipedia.dk/intervaller
https://www.musikipedia.dk/akkorder
Sideløbende hermed skal vi have dyrket det praktiske sammenspil.
Vi skal være værter for VG´s rytmiske forårskoncert, med temaet "Filmmusik". Derfor skal vi arbejde med følgende sammenspilsnumre:
Skyfall
Purple Rain
Can you feel the love tonight
+ et Beatlesmedley, som også knytter sig til vores studietur til foråret
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Flydestemmer
|
21-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT - Musescore
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Julekoncert
Vi runder året af med at forberede og afvikle vores julekoncert på Solgården plejehjem.
Der skal arbejdes med korarrangementer, bratsch-stemme til flere af de højtidelige sange samt sammenspil til de rytmiske numre, herunder juleswing-medley´et.
Sideløbende vil vi vedligeholde de skriftlige, arrangementsmæssige færdigheder, som vi har erhvervet i løbet af de seneste uger. Vi bruger dem til at arrangemere nummeret "I may be wrong", som bliver den skriftlige aflevering op mod jul.
Relevante sider i vores grundbog "Jazzarrangement" er stadig:
Flydestemmer s. 17-25
Korsvar s. 26-30
Medstemmer s. 31-33
- og i "Nøgle til musikken":
Skalaer s. 28-32
Akkorder s. 33-42
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT - Musescore
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Rondo i barokken
Vi undersøger i dette forløb den klassiske musik som den udfoldede sig i barokken i perioden 1600 - 1750.
Som indføring i barokmusikken anvender vi Jakob Jensens glimrende hjemmeside:
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Barok.html
Vi vil i dette forløb specielt rette fokus på de koncerter, som bygger på rondoformen.
Vivaldi vil være en central komponist og blive repræsenteret ved værkerne:
koncerten "Foråret", 1. sats i E-dur & "Obokoncert i Dm"
Ligeledes vil J.S. Bach blive repræsenteret ved værket
"Violinkoncert i E-dur"
Stiltræk i barokken vil være et vigtigt omdrejningspunkt, da vi skal blive fortrolige med begreber som terrassedynamik, kompositionsmæssige kontraster, idiomatisk kompositionspraksis og sekvensering.
Her trækker vi på Orla Vinthers musikhistorie, bind 4:
Baroktiden, herunder baroktidens musik s. 11-29
Sideløbende hermed vil vi opleve spændende koncertmusik i DR-huset med Carl Nielsen tilsat moderne dans og lidt senere kommer studieturen til Liverpool og banker på. Derfor bliver Beatles´musik og karriere kort introduceret og vi hylder deres musik i vores Beatles-medley.
På den skriftlige front vil vi holde vores færdigheder friske med afleveringer af numrene "My Old Flame" og "Deed I do".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
My Old Flame
|
08-01-2024
|
TEST - rettet version
|
07-02-2024
|
Deed I do
|
15-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Forårskoncert og Master Class
Vi slutter dette skoleår med to praktisk orienterede begivenheder, nemlig VG´s Forårskoncert, - som vi som klasse står som arrangører af - og Master Class, hvor alle elever skal levere en solooptræden for klassen med en selvvalgt sang.
Der skal knokles med de 3 sammenspilsnumre Skyfall, Beatles-medley og Purple Rain, som indgår i koncerten, hvorudover også skal ordnes en lang række praktiske ting: bl.a. oppyntning af studiesal, produktion af plakater og billeter mm.
Til den afsluttende Master Class bliver det interessant at høre hver enkelt elevs bidrag og få nogle gode dialoger om udfordringerne i at performe for et publikum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Sammenspil
- Lytte
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Jazz - mellem tradition og fornyelse
Med udgangspunkt i bogen "Jazz - mellem tradition og fornyelse" får vi fortalt historien om, hvordan jazzen formes som genre i løbet det 20. århundrede, og hvordan begreber som "jazzform" og "jazzstandard" bliver til.
I samme bog får vi også en ide om, hvordan en jazzmusiker arbejder med musikken, herunder fortolkning af tema og forskellige former for improvisation. En forudsætning for at improvisere frit er kendskab til en lang række skalaer og harmonier. Derfor ser vi også på og arbejder med jazzens teoretiske fundament. Vi skal lære om blandt andet
¤ 2-5-1-forbindelser
¤ Altererede akkorder
¤ Typiske akkordmønstre, herunder vamps
¤ Tritonus-erstatninger
¤ Jazzen i melodien - med fokus på alterationer i melodilinierne
Sideløbende med teorien skal vi også have spillet noget musik. Derfor bliver der afsat moduler til at vi kan danne grupper og spille et selvvalgt nummer - så vi får vedligeholdt og udviklet vores praktiske færdigheder.
Ligeledes kan vores jazzteori overføres til det skriftlige arbejde, hvor vi skal have lavet nogle jazzarrangementer for lead vokal, kor, bas og trommer.
Vi har læst følgende sider i "Jazz - mellem tradition og fornyelse":
s. 3-9: Indledning,
s. 10-28: Tema - musikkens ramme
s. 31-39: At fortolke et tema - temaets opbygning
s. 48-67: Om Jazzharmonik
- og vi har analyseret følgende numre:
Armband (fra bogen)
I concentrate on you (fra bogen)
Hvorfor er lykken så lunefuld (fra bogen)
Vårvise (Fellowships version - med Henrik Gunde og Jesper Bodilsen)
"Can´t buy me love" (Katrine Madsens version)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Værktøjskassen - Akkordformler 4-klange.docx
-
Læs side 3-9 i vores nye jazz-grundbog "Jazz - mellem tradition og fornyelse"
-
Akkorder 4st - omvendinger + leg.mscz
-
Lav Musescore-træningen fra tirsdagsmodulet færdig - vi gennemgår den i modulet. Du skal lave til og med Fdim.
-
Læs s. 10-14 i "Jazz - mellem tradition og fornyelse" - fokuser på betegelsen "korform".
-
Mit tema - at finde min stemme.mscz
-
Isn´t she lovely - klavervoicing.mscz
-
Pat Metheny and friends - This Masquerade
-
Læs s. 14-20 i “Jazz - ml. tradition og fornyelse”
-
I Can't Give You Anything But Love
-
Lyt til "I can´t give you anything but love" med Ella Fitzgerald, og se om du kan genkende den "Tin Pan Alley"-form fra bogen (s. 17), som indledes med et vers, før hovedtemaet kommer. Læg mærke til, at verset kun kommer i indledningen og dermed ikke
-
Læs s. 21 - 25 i "Jazz - mellem tradtion og fornyelse"
-
Lav opgaven fra sidste modul med at give udvalgte meloditoner fra "I can´t give you anything but love" intervalnavne i forhold til akkordernes grundtone - er der tale om terts, kvart(sus), kvint, sekst, septim, none, 11, 13´er?
-
Armband
-
Lyt dig ind på "Armband" (brug linket) og se om du kan høre, hvilke formled, de spiller solo over...
-
Vårvise - komparativ analyse.docx
-
Vårvise - original.pdf
-
Hvorfor er lykken så lunefuld
-
Læs side 33-38 i "Jazz ml. tradition & fornyelse"
-
The Scientist - chords orig..docx
-
I´m not the only one - chords orig.docx
-
Værktøjskassen - Intervaller.jpg
-
Melodiske bevægelser.pdf
-
Medbring bogen "Jazz - mellem tradition og fornyelse"
-
Cæcilie Norby - Life On Mars (Official Music Video)
-
Læs side 48-52 i "Jazz ml. tradition og fornyelse" - til afsnittet byggeklodser i dur. Prøv at forstå, hvordan kirketonearterne er opstået.
-
Medbring bogen "Jazz ml. tradition og fornyelse".
-
Modalharmonik - introduktion ud fra eksempler.docx
-
4-stemmige jazzakkorder - øvelser.mscz
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mit eget tema
|
01-09-2024
|
Sammenspil
|
11-09-2024
|
Jazzbas i "Isn´t she lovely"
|
15-09-2024
|
Isn´t she lovely MED KOR
|
06-10-2024
|
Sidste aflevering "Isn´t she lovely"
|
03-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Julekoncert og jazzarrangement
Vi arbejder på den praktiske front med at gøre klar til vores julekoncert på Plejehjemmet Solgården d. 10/12. Der skal synges 3- og 4-stemmigt i "Nu tændes tusind julelys" og "En stjerne skinner i nat" og vi skal have nogle rytmiske numre genopfrisket, herunder Feliz Navidad og vores juleswing-potpourri.
På den teoretiske front er det jazzarrangement, der er i fokus.
Korets forskellige roller - flydestemmer, medstemme og korsvar - skal vi se på, ligesom vi skal udvikle vores færdigheder, når det gælder bassens 2 beat bas og walking bas.
Som afrunding på forløbet bruger vi de forskellige redskaber i nummeret "It´s easy to remember", der afleveres lige før jul.
Indtil dette forløb har vi kørt med grundbogen "Jazzarrangement" af Niels Brynjolf, men der blæser nye vinde, hvor korets, bassens og trommernes rolle blive rmere frigjort og levende - og disse impulser bliver introduceret og beskrevet i "Jazzarrangement - the handbook" af Nicolai Glahder, hvorfra vi har fordybet os i følgende afsnit:
Vokalsats:
Flydekor og rytmiseret kor (s. 2-4)
Kor og melodi (s. 4-6)
Korsvar (s. 6-7)
Vocing og variation (s. 7-8)
Drop-2 (s. 8)
Bloksats (s. 10-13)
Akkordudvidelser og reharmonisering (s. 14)
Rytmegruppe
2 beat bas (s. 15-18)
4 beat bas/walking (s. 19-20)
Jazztrommer (s. 21-28)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Syng og spil din stemme
|
02-12-2024
|
It´s easy to remember
|
21-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT - Musescore
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Studieindspilning, jazzarrangement og jazzteori
Som en overbygning på vores sammenspilsaktiviteter skal vi i dette forløb lave en studieindspilning med 4 sammenspilsgrupper. Der skal øves målrettet og grundigt, så optagelsen kan blive velllykket.
Vi skal have de sidste jazzkapitler fra "Jazz - mellem tradition og fornyelse" gennemgået, herunder de 5 harmoniske regler for jazzharmonik. Herefter har vi erhvervet de nødvendige værktøjer til en kompetent jazzanalyse.
Vi skal også have holdt de skriftlige kompetencer ved lige, så der skal afleveres et arrangement - og heroptil vil vi repetere vores skriftlige færdigheder i Musescore.
Ved forløbets afslutning skal vi bruge tid på vores årlige skolekoncerter for lokale folkeskoler, såvel i øvelokalet som i tourbussen og på folkeskolernes musikscener.
Vi har måttet fortsætte det krævende arbejde med jazzharmonikken ud fra kapitlet med samme navn i bogen "Jazz - mellem tradition og fornyelse" (s.48-78)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Forberedelse til terminsprøve
Vi gør os klar til den krævende terminsprøve, som bliver en forsmag på den evt. kommende skriftlige eksamen til sommer. 5 timers intenst musik-skrivearbejde og -problemløsning.
Der skal arbejdes med de 5 analysediscipliner i M1 og vi skal have trænet i at arbejde effektivt i arbejdsprocesserne i jazzarrangement - som for eksempel i korvoicing.
Den tilhørende teori til dette forløb findes i "Nøgle til musikken"
Skalaer, side28-32
Akkorder, side 33-42
Funktionsharmonisk analyse, side 44-62
Til den rytmiske analyse i M1 anvender vi kapitlet "Groove i "Rockmusik i tid og rum" af Johannes Grønager, side 81-102.
Til M1´s sidste analyseopgave, B2 Harmonisk analyse, er inddraget teoretiske pointer fra "Rockmusik i tid og rum" , første del af kapitlet ”Tonalitet & harmonik” (s. 53-65)
samt fra bogen "Popmusik & modalharmonik" af Kristian Jørgensen.
Vi har endvidere brugt følgende hjemmesider:
https://www.musikipedia.dk/
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Eksamensforberedelse
Som optakt til sommerens eksamen gennemgår vi alle de genrer, som vi kan komme op i, hvilket vil sige :
blues, soul, jazz (afroamerikanske stilarter) og rondo i barokken.
Vi sætter genrerne i et historisk perspektiv og får arbejdet os igennem en grundig analyse i hver af dem.
Som en praktisk forberedelse til eksamen afholder vi Master Class, hvor hver elev spiller et nummer som bliver opgivet til eksamen.
Undervejs evaluerer vi terminsprøven og bruger vores opsamlede erfaringer i endnu en skriftlig aflevering.
Den til dette forløb tilknyttede litteratur er at finde i de foregående forløb:
"Julekoncert og Blues", "Soul," "Jazz - mellem tradition & fornyelse samt "Rondo i Barokken".
Som repetition har vi analyseret:
"Long gone Blues" af Billie Holiday
"Hoochie Coochie Man" af Muddy Waters
"Knock on Wood" af Eddie Floyd
"Efteråret", 1. sats af A. L. Vivaldi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52870081470",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52870081470",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52870081470"
}