Titel
3
|
Shaping American Identity - OPGIVES TIL EKSAMEN
Forløb om USA med fokus på udviklingen af den amerikanske identitet. Eleverne introduceres først og fremmest til begrebet ’the American dream’, og hvilken betydning dette har for moderne amerikanere. Efterfølgende arbejdes der med begrebets historiske baggrund, udvikling samt brug i nutidens USA (bl.a. i forbindelse med præsidentvalget i 2024). Dette gøres bl.a. gennem analyse, fortolkning og diskussion af fiktion samt ikke-fiktion. Eleverne introduceres således til analyse af ikke-fiktion, og hvordan man skriver et non-fiction essay.
Klassen læser desuden F. Scott Fitzgeralds værk/roman, "The Great Gatsby" (1925) med særligt fokus på, hvordan den amerikanske drøm kommer til udtryk. Sideløbende er der fokus på oral proficiency, hvor eleverne holder små oplæg om aktuelle emner i den engelsktalende verden med efterfølgende klassediskussioner.
Under forløbet har klassen endvidere arbejdet med FF2 (samarbejde mellem fysik og engelsk). Fokus har ligget på rumkapløbet mellem USA og USSR under den kolde krig. I denne sammenhæng har eleverne beskæftiget sig med John F. Kennedys tale, "We Choose To Go to the Moon" (1962).
Faglige mål:
Sprogfærdighed
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Sprog, tekst og kultur
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Materiale (kernestof):
• F. Scott Fitzgerald, “The Great Gatsby” (1925) (UK: Wordsworth Editions Ltd, 2019) (144 sider) (værklæsning)
• Richard Powers, “Identity: American Dreaming” i Being American, 2. udgave (Danmark: Systime, 2016) (1,5 side)
• John Winthrop, “As a City upon a Hill” (1630) (1,5 sider)
• The Declaration of Independence (1776) (extract) (2 sider)
• Emma Lazarus, ”The New Colossus” (1883) (0,5 side)
• Edward N. Kearny, “The Frontier Heritage” (1984) (3 sider)
• Abraham Lincoln, “Gettysburg Address” (1863) (1 side)
• Martin Luther King, ”I Have a Dream” (1963) (4,5 sider)
• Barack Obama, “The American Promise” (2008) (2,5 sider)
• Kamala Harris' DNC Speech (August 23, 2024) (abbreviated) (5 sider)
• John F. Kennedy, "We Choose To Go to the Moon" (1962) (6 sider)
Supplerende stof:
• CrashCourse, The Roaring 20's: Crash Course US History #32; access from https://www.youtube.com/watch?v=VfOR1XCMf7A (13:11 minutter)
• Sparknotes, Gatsby and the Jazz Age; access from https://www.sparknotes.com/lit/gatsby/context/historical/gatsby-and-the-jazz-age/ (2 sider)
• CrashCourse, Tea, Taxes, and The American Revolution: Crash Course World History #28 (2012); access from https://www.youtube.com/watch?v=HlUiSBXQHCw
• Pyke, The American Civil War explained (2020); access from https://www.youtube.com/watch?v=k6N2P5yM0oU (12m)
• Maps of the 13 American colonies (0,5 side)
• Mette Holm, “Immigration Diversity” i Being American, 2. udgave (Danmark: Systime, 2016) (2 sider)
• Mette Holm, “Immigration Waves” i Being American, 2. udgave (Danmark: Systime, 2016) (2 sider)
• Thomas Boesen & Sarah Barding, "Engram Basis", Minlæring.dk
• Sarah Barding, et al., "Do it, write!", Minlæring.dk
• Compendium about analytical tools for non-fiction
• Non-fiction essay guide
• PowerPoints
• Virum Gymnasium, Metode og videnskabsteori i de flerfaglige forløb
• Peter Brøndum et al., "USA Now" (DK: Columbus, 2014), s. 84 - 85, 88 - 90 (4 sider)
• Bitten Arildsen & Chris Plougheld, "The Sky's the Limit - American Themes" (DK: Systime, 1986), s. 84 - 85 (2 sider)
• Tom Geoghegan, "What would Harris and Trump do in power?" (November 2nd, 2024); https://www.bbc.com/news/articles/cwy343z53l1o (3 sider)
• Ed Fields & Daniel Hall, "America: The Story of Us" (2010), episode 1 (44 minutter)
Omfang: 187 sider
|