Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Marina Steenberg Pasovski
|
Hold
|
2023 En/c (1c En, 2c En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Into the Wild and Beyond
Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi undersøgt naturens effekt på mennesket og vice versa. Vi har læst tekster om mennesker, der søger ud i naturen i jagten på noget mere end byen og det civiliserende samfund kan give dem. Derudover har vi lært om nutidens klimaproblemer.
Kernestof
Fiction
- Sean Penn, Art Linson and Bill Pohlad. Into the Wild. 2007.
- Lucy Jane Bledsoe. Wolf. 2013.
Non-fiction
- School of Life. Political Theory: Henry David Thoreau. Youtube, 10. april, 2015
https://www.youtube.com/watch?v=JJL9S0J8-4k&ab_channel=TheSchoolofLife
- Henry David Thoreau. Walden. 1854. Excerpts from chapter 2.
- Netflix. Explained: The World’s Water Crisis. 2020.
- Jon Krakauer. Into the Wild. 1996. Excerpts.
Poetry
- Mary Oliver. This World. 2004
- Bill Collins. Today. 2000.
Omfang
65 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Encounters with evil
Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb har vi læst tekster med et bredt udvalg af ondskab – fra mobning til drab til den hævnprægede ondskab i Promising Young Woman. Udover den fiktive verden har vi brugt forløbet til at lære om den virkelige verdens ondskab i form af de amerikanske Jim Crow-love.
Faglige mål
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Principper for tekstopbygning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
Kernestof
Fiction
- R. J. Meaddough. The Death of Tommy Grimes. 1962.
- Isabell Huggan. Cecilia Behind me. 1984.
- Bret Easton Ellis. Killing Child at Zoo from “American Psycho”. 1991.
- Emerald Fennell. Promising Young Woman. 2020.
Non-fiction
Richard Wright. Uncle Tom’s Children, The Ethics of Living Jim Crow. 1940.
Supplerende stof
- James McPhelan. Unreliable Narrators. 2013.
- Lars Svendsen. The Four Types of Evil. From the lecture ”The nature of evil”. 2010.
Omfang
55 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Read the following text: The Four Types of Evil.docx
-
After reading the text, write a few summarizing sentences in English for each type of evil.
-
https://docs.google.com/document/d/1gN8u1GRXeJcVTB-gHAmZ8zxrkYLGJD2nT6D7Lub0kkU/edit?usp=sharing
-
Read the short story: The Death of Tommy Grimes.doc
-
Read this: Fiction analysis- composition.docx
-
Read the following essay: Uncle Tom's Children.docx
-
Afsnit
-
Read about style of writing: Style of writing analysemodel.docx
-
Læs skemaet, der viser forskellen i brug af simpel tid og udvidet tid. Vi snakker om det i timen og fortsætter med øvelser: Regler for simpel tid og udvidet tid (1).docx
-
Questions for uncle Tom's Children.docx
-
Ondskabsfulde handlinger.docx
-
Read the short story: Celia behind Me.docx
-
Grammatik i modulet: Vocabulary and grammar.docx
-
Lav følgende øvelse om kongruens: Kongruensøvelse.docx
-
Defining evil acts, Danish and English.docx
-
1 hour assignment.docx
-
Read the excerpt from American Psycho: Killing child at zoo.pdf
-
Working w American Psycho.docx
-
Fra præteritum til præsens 1c.docx
-
How to write a funnel introduction.pptx
-
Finish your funnel introduction and put it into OneNote. (enC --> your name --> lektier)
-
Warning to parents, text and questions.docx
-
Remember to write your analytical essay and hand it in by Friday evening. (Deadline: 22:30)
-
Presentations, 1c .docx
-
Groups.docx
-
Approaching poetry.docx
-
Gå til MinLæring eller brug linket her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=261365Som lektie skal I hjemmefra lave de 3 øvelser om kongruens med "to be". Husk, at jeg kan se, hvem der har og ikke har lavet det... :-)
-
Groups (1).docx
-
Remember to practice at home, so you are ready for the presentation. No computers allowed, but bring a paper with key notes.
-
I modulet: Stilistik.docx
-
I modulet: Stilistikopgaver, 1c.docx
-
Be ready to give your presentations.
-
Please watch the trailer for "Promising Young Woman" if you weren't present for our Thursday lesson (April 11) https://www.youtube.com/watch?v=7i5kiFDunk8&ab_channel=FocusFeatures
-
Order .docx
-
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=263160
-
Skim this document, so you know what to pay attention to when we watch the rest of the movie: Film analysis.pdf
-
Read about Antisocial Personality Disorder: Antisocial personality disorder.docx
-
Promising Young Woman.docx
-
Film analysis.pdf
-
Analysis of Promising Young Woman.docx
-
The Four Types of Evil.docx
-
Lav assignment 1. Se s. 2 for hjælp: Eksamensøvelse til 1c.docx
-
Medbring høretelefoner. Det er også vigtigt, at I gør det til selve årsprøven. Hvis I ikke har nogle, skal I selv finde en løsning på det.
-
Ordklassevideoøvelse I.docx
-
Ordklassevideoøvelse II.docx
-
Assignment 4- stilistik.docx
-
Hjælp til stilistik: Stilistik.docx
-
Hjælp til grammatik, 1c-kopi.docx
-
Hjælp til opgave 5a (fiction analysis) .docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analysis of Celia behind me
|
29-02-2024
|
Essay II: Duped
|
05-04-2024
|
Analysis: Promising Young Woman
|
22-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
The Divided States of America – EXAM
Forløbsbeskrivelse
I forløbet har eleverne undersøgt USA med både historiske og nutidige briller. Jf. forløbets titel har vi fokuseret på den splittelse, der har eksisteret i forskellige former i løbet af USAs historie: først mellem Native Americans og britiske tilflyttere, så mellem loyalists og patriots, mellem republikanere og demokrater og mellem sorte og hvide amerikanere.
Faglige mål
- Fokus på væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Øvelse i at perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk med brug af deres viden om amerikansk historie
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undervisning i tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i principper for tekstopbygning i forbindelse med at eleverne skulle lære at skrive essays om non-fiction
- Analyse og fortolkning af forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Undersøgelse af kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Brug af tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof
Non-fiction:
- J. D. Vance. Convention speech. July 17, 2024.
- Donald Trump. Speech at the January 6 Ellipse Rally. 2021.
- Thomas Jefferson et al. The Declaration of Independence. 1776.
- Barack Obama. Democracy in the Digital Realm. 2022.
- Martin Luther King. I Have a Dream. 1963.
Fiction:
- Linn-Manuel Miranda. Farmer Refuted. 2015.
- Brit Bennett. The Vanishing Half. Excerpts from chapter 7. 2020
- Peter Farrelly. Green Book. 2018.
- Angie Thomas. The Hate U Give. 2017.
Poetry
- Justin Simien. Dear White People. 2017.
- George Moses Horton. The Slave’s complaint. 1840.
- June Jordan. Poem for Mrs. Fannie Lou Hamer. 1977.
- Claude McKay. If We Must Die. 1919.
Supplerende stof:
- Lotte Genefke et al. Who controls the public debate fra "Election Year". 2024.
- Lotte Genefke et al. The Impact of Algorithms on Political Public Opinion fra "Election Year". 2024.
- Mette Holm. American Politics: the two-party system fra “Being American”. 2020.
Omfang
65,5 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
American Politics.docx
-
J.D. Vance.docx
-
Modes of appeal, 2c.docx
-
Read Donald Trump's speech on p. 16-20 in the compendium.
-
If you did not receive the compendium yet, the speech can be found here: January 6 speech.docx
-
Questions for Donald Trump's speech.docx
-
Read "Who Controls the Public Debate" and "The Impact of Algorithms on Political Public Opinion" in the compendium. Remember to highlight important parts of the text.
-
-
Translate the following words and determine which part of speech (ordklasse) each word belongs to. You can use a dictionary, but give it a go with your own knowledge first. Do not use Google Translate. - Incite - Decisive - Thus- Persuasive- Rigged-
-
Here is the digital compendium: Kompendium, The Divided States of America (1).docx
-
Please read Barack Obama's speech "Democracy in the Digital Realm" which can be found in the compendium. Try to highlight his most important claims.
-
Translate the following words from the speech: - (Democratic) backsliding- Complacent - Impediment- Dissent - Proliferation- Prejudice
-
Non-fiction terms, 2g.pptx
-
Obama non-fiction, 2c.docx
-
Lav følgende grammatiske øvelse: Assignment 1, 2c.docx Husk at være opmærksomme på kongruens og uregelmæssige verber.
-
https://padlet.com/mallerina/Obama101
-
Discussion -kopi.pptx
-
Watch the following 5-minute video: https://www.youtube.com/watch?v=fQOZ4KctZ0kAnswer the questions:
-
Pronunciation practice, 2c.docx
-
Read the Declaration of Independence: Modern declaration of independence.docx
-
Newsflash: Annika and Augusta
-
Newsflash requirements.docx
-
Analysis of Farmer refuted.docx
-
Remediation, the Declaration of Independence - Creative Remediation.docx
-
Read "Dear White People", which can be found in the compendium or in the content library in OneNote.
-
Find 3 facts about the Black Lives Matter movement.
-
Go to OneNote and read the feedback on your discussion.
-
Newsflash: Maja and Victoria
-
From home: answer the questions about the speaker's inner and outer world.Here is the link to the video where you can hear the poetry slam: https://www.youtube.com/watch?v=KSjZo_lSKtM&ab_channel=RubinhoMarotia. Who is the speaker (or lyrical I)? What
-
Det engelske komma.pptx
-
Non-fiction, writing lesson.pptx
-
Read Joe Biden's "Battle for the Soul of the Nation" speech. Pay special attention to rhetorical devices while you read, but also his claims and grounds.
-
Group presentations copy.docx
-
Newsflash: Clara and Agnete
-
Læs følgende: Skabelon til mundtlig eksamen, 2c.doc
-
Hjælp til opgave 5a (fiction analysis) .docx
-
The Vanishing Half.docx
-
Be ready to present. Practice at home so you are not merely reading aloud.
-
https://app.minlaering.dk/traening/286835
-
Green Book, notes.docx
-
Newsflash: Nina and Ida
-
Watch this short video: https://www.dr.dk/stories/1288510966/explainer-er-den-amerikanske-drm-dd
-
Read the famous speech "I Have a Dream", which can be found in the compendium.
-
Newsflash: Tobias
-
Read "The Hate u Give", which can be found in the compendium.
-
THUG, writing.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 1
|
02-09-2024
|
Non-fiction essay
|
29-09-2024
|
Fiction Analysis: The Hate U Give
|
23-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
FF2 - Football in the UK
Forløbsbeskrivelse
I dette korte forløb har vi fokuseret på fodbold i Storbritannien i samspil med biologi. Eleverne har i grupper udvalgt deres egne fokuspunkter og fundet tekster, som kunne analyseres. Forløbet endte med gruppefremlæggelser på dansk, der både inkorporerede engelsk og biologi og på den måde forberedte eleverne til senere SRO- og SRP forsvar.
Faglige mål
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- At få og benytte sig af viden om fagets identitet og metoder
Kernestof
Der er fælles tekster til dette forløb, da eleverne på egen hånd fandt og arbejdede med deres tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
War, Violence, and Vulnerability – EXAM
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi fokuseret på 1. verdenskrig. Vi har læst lyrik skrevet under krigen med blik på, hvordan de britiske poeters opfattelser af krigen både er forskellige fra poet til poet, men yderligere ændrer sig betydeligt i løbet af krigen i takt med, at poeterne opdager rædslerne og meningsløsheden ved 1. verdenskrig. Udover at lære om selve krigen har vi fokuseret på både propaganda og de følelsesmæssige konsekvenser af krig – nærmere bestemt shell shock og det vi i dag kalder PTSD. Efter vores fokus på 1. verdenskrig bredte vi blikket ud og læste en enkelt tekst med en handling, der centrerede sig om personlige konsekvenser efter 2. verdenskrig samt en non-fiction tekst fra 2019, der handlede om mænd og maskulinitet.
Faglige mål
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
Kernestof
Fiction
- Jonathan Safran Foer. Why I’m Not Where You Are fra: Extremely Loud and Incredibly Close. 2005.
- Virginia Woolf. Mrs. Dalloway. Excerpt. 1925.
Poetry
- John McCrae. In Flanders Fields. 1915.
- Rudyard Kipling. For All We Have and Are. 1914.
- Rupert Brooke. The Soldier. 1914.
- Wilfred Owen. Anthem for Doomed Youth. 1917.
Non-fiction
-
Martin Kelly. 5 Causes of World War 1. 2018.
- Jared Yates Sexton. The Man They Wanted Me to Be: Toxic Masculinity and a Crisis of Our Own Making. 2019.
- Caroline Alexander. The Shock of War. 2010.
- Zoe Williams. Why Boris Johnson – and other men like him – love the idea of conscription. 2024.
- Oversimplified. WW1 - Oversimplified - Part 1. 2016.
- Oversimplified. WW1 - Oversimplified - Part 2 . 2016.
Supplerende stof
- A modern war (sammensat til undervisningsbrug af MP fra to kilder: The Norton Anthology of English Literature og Life and Literature (Gyldendal, 1991)
Omfang
25 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Watch this video: https://www.youtube.com/watch?v=dHSQAEam2yc&t=209s&ab_channel=OverSimplified
-
While watching:
-
Watch the second part of Oversimplified's video: https://www.youtube.com/watch?v=Mun1dKkc_As
-
Write down two pieces of new information that you learned from the video. Put your answer into the student feedback section.
-
No homework!
-
WWI - Causes of WWI Stations Activity.pdf
-
ww1 lessons.pptx
-
Bring headphones! (important)
-
Test, November 13.docx
-
Please read both pages: A Modern War.docx
-
PowerPoint: ww1 lessons.pptx and Early and late war poetry.pptx
-
Four WW1 Poems.docx
-
Please read the following document. Highlight important sentences (as you should always do) and be ready to share these highlighted sentences with your peers.The Shock of War, Shell Shock .docx
-
Read the excerpt from the novel Mrs. Dalloway. In the excerpt, we meet Septimus, a former soldier who is suffering from shell shock, and Lucrezia, his wife. Mrs. Dalloway.docx
-
While reading, highlight passages that portray shell shock (war trauma)
-
Read the excerpt from the novel “Mrs. Dalloway”. In the excerpt, we meet Septimus, a former soldier who is suffering from shell shock, and Lucrezia, his wife. While reading, highlight passages that portray shell shock. Mrs. Dalloway.docx
-
Analysis of Mrs Dalloway.docx
-
Screenshot 2024-12-09 at 14.03.59.png
-
Read the excerpt of the non-fiction book: The Man They Wanted Me to Be .docx
-
We're still reading about war and shell shock/PTSD, but this time, we are moving to prose fiction. Please read this devastatingly beautiful excerpt and allow yourself to be moved: Why I'm Not Where You Are.docx
-
In the lesson: Grammar, WINWYA.docx
-
Remember to bring a book! 📖👀
-
Skabelon til mundtlig eksamen, 2c.doc
-
We meet in dansk 4. Bring highlighters if possible.
-
Hjælp til non-fiction.docx
-
Mock oral exam II, Why Boris Johnson....docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The Influence of Music – EXAM
Forløbsbeskrivelse
I forløbet følger vi musikkens indflydelse på mennesket i to retninger: for det første for mennesker, der lytter til den, og for det andet, for folk i musikbranchen.
I gruppefremlæggelser har eleverne specifikt undersøgt enten Irland, New Zealand eller Australien og analyseret en sang samt musikvideo, der relaterede sig til det valgte lands kultur og historie.
Faglige mål
- Undersøgelse af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner end USA og England (Australien, Irland og New Zealand)
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Kernestof
Fiction
- Jennifer Egan. A Visit from the Goon Squad. 2010. (Værklæsning)
- Yothu Indy. Treaty. 2015.
- The Cranberries. Zombie. 1994.
- Stan Walker. Māori Ki Te Ao. 2024.
- Cameron Crowe. Almost Famous. 2000.
Non-fiction
-Arthur C. Brooks. Enhance Your Mood with Schopenhauer's Playlist. 2024.
- Emora Riley. Musicians should be allowed to share political opinions. 2016.
- Olga Khazan. The Best Music for Productivity? Silence. 2016.
Omfang: 252 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Please read the first text in the new compendium: "Enhance your mood with Schopenhauer's playlist":Compendium, The Influence of Music .docx
-
Would you rather copy.docx
-
Please read "The best music for productivity? Silence" in the compendium. Compendium, The Influence of Music .docx
-
List of rhetorical devices.docx
-
How to analyze a music video.docx
-
Sunday, Bloody Sunday.docx
-
Yothu Indi, Treaty.docx
-
Maori ki te ao.docx
-
Song analysis.docx
-
Presentations- Music and National Identity.docx
-
No homework.
-
To make sure that you are not just sleeping in, go to MinLæring and work on adjectives and adverbs.https://app.minlaering.dk/lektier?vis=307184
-
2c, test, 23. januar.docx
-
Jumbled Sentences .docx
-
The only homework is to read my feedback on your discussions about music. (on OneNote)
-
Newsflash: Alberte and Alberte (yes, we're back at it!)
-
Please read this opinion article: https://dailyorange.com/2016/10/musicians-allowed-share-political-opinions/(it can also be found in the compendium, but there is a slight mistake as the title reads "Politicians should be allowed to share political o
-
Comma splice.docx
-
A Visit from the Goon Squad.pptx
-
Newsflash: Sebastian and Anton
-
Read chapter one of the new novel. Pay attention to the composition: do we encounter any shifts in time such as flashbacks or flashforwards? If so, write down the page number. Furthermore, either while reading or after reading, I want you to write do
-
Bring the novel!
-
We meet in sp1.Sp3 is booked for students with extended time.
-
Grammatikkompendium til terminsprøve og eksamen.pdf
-
Remember headphones (!) and make sure that you know how to plug them into your computer. You can do it 👏
-
Bring the novel – you will have a bit of time to read after the test! :)
-
2c, grammatkprøve 2.docx
-
Read chapter two (or more!) in "A Visit from the Goon Squad". You have a month and two days to finish the whole novel as it must be finished by March 19.
-
New Sincerity, A Visit from the Goon Squad.pptx
-
Read "A Visit from the Goon Squad" for 20-30 minutes. After reading, write the page number that you reached in the student feedback section (elevfeedback).
-
Bring the novel! 😊
-
Bring headphones as there will be a bit of individual work.
-
https://www.examcookie.dk/
-
Movie review, Almost Famous.docx
-
Newsflash: Markus and Alfred
-
For today you must have finished reading chapter three and four in "A Visit from the Goon Squad."
-
Almost Famous, analysis.docx
-
Sørg for, at I har alle jeres gamle essays med feedback klar. Lav for eksempel en digital mappe på computeren, hvis I ikke allerede har det. Vi skal bruge dem i dag.
-
Read, read, read. You must be halfway done with the novel by March 14th (p. 174) Pay attention to themes, reoccurring characters, other parallels between chapters, and the role of music in the characters' lives. AND BRING THE NOVEL :)
-
Assignment 1.docx
-
To assignment 2.docx
-
Newsflash: Rebekka og Kajsa
-
Bring your book :)
-
Assignment 5a og 5b.pdf
-
Mine fokuspunkter i skriftlig engelsk.docx
-
Newsflash: Caroline and Anna Krebs
-
Your homework is to read 📚While you read (or after), write down three questions about the text and make sure to also write which chapter your questions belong to. Put your questions into elevfeedback.
-
You must be at least halfway through the book by today (p. 174). Remember to pay attention to themes, reoccurring characters, other parallels between chapters, and the role of music in the characters' lives.
-
Grupper, romanfremlæggelser.docx
-
Presentations about A Visit from the Goon Squad.docx
-
Unreliable narrators .docx
-
You're almost done with the novel! Read chapter 9 (or more) as homework for today. Pay attention to the genre.
-
Practice your presentations, so you're ready to perform. Print out your notes or write them on a physical paper. Remember to only bring a document with keywords/bullet points (stikord/ord og sætninger i punktform) instead of a whole manuscript.
-
2c, March19.docx
-
Newsflash: Ethan and Silas
-
Homework: read, read, read 📚
-
You must be done with "A Visit from the Goon Squad" today!
-
Bring the novel (super important!)
-
Test, A Visit from the Goon Squad.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 1-4 II
|
24-01-2025
|
Non-fiction essay II
|
02-02-2025
|
Grammatikprøve II
|
07-02-2025
|
Review: Almost Famous
|
21-02-2025
|
2c En skr. prøve
|
05-03-2025
|
A Visit from the Goon Squad
|
02-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
The British Empire and Postcolonial Africa – EXAM
Forløbsbeskrivelse
Vi har arbejdet med det britiske imperiums kolonisering af Afrika. I vores læsning har vi fokuseret på at læse ikke-fiktion såvel som fiktion, og al vores læsning har blandt andet har været med til at understrege, at selvom England ikke længere er en kolonimagt, trækker fortiden stadig spor ind i nutiden på den ene eller anden måde.
Vi har yderligere lært om lingua franca og fokuseret på, hvorfor engelsk blev et globalt sprog, og hvilke positive såvel som konsekvenser det har haft og stadig har i dag.
[/b] Faglige mål[/b]
- Fokus på det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation bl.a. med brug af begrebet Pidgin English
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undersøgelse af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner (her specifikt Afrika)
- Fokus på udtale, ordforråd og idiomer bl.a. i forbindelse med postkoloniale begreber.
Kernestof
Fiction
- Bernadine Evaristo. Girl, Woman, Other. Excerpt. 2019.
- Judith Thompson. Pink. 1986.
Non-fiction
- Mary Kingsley. Travels in West Africa. Excerpt. 1897.
- Chimamanda Ngozi Adichie. The danger of a single story. TED-talk. 2009.
- Eniola Soyemi. In Nigeria, colonial thinking affects everyone. It is time we found new heroes. 2020.
- Michele Gazzola. English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power?". 2023
- Postcolonial Theory (Overview based on three sources: The Empire Writes Back (1989), Narrating India (2016), Key Terms in Post-Colonial Theory (N/A)
Poetry
- Hafsat Abdullahi. To the girl in English Class. 2023.
Supplerende stof
- Louis Dalrymple. School Begins. Editiorial cartoon. 1899.
- William Giller. The White Man's Burden. Editorial cartoon, 1899.
- Upo Kepler. From the Cape to Cairo. Though the Process Be Costly, The Road of Progress Must Be Cut. Editorial cartoon, 1902.
Omfang
21,5 ns
Væsentlige begreber
- Lingua Franca
- Colonial education
- Other
- Diaspora
- Euroocentrism + internalized eurocentrism
- Hybridity
- Mimicry
- Colonizer and colonized
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lav denne øvelse. Vi begynder modulet med at tjekke jeres svar. Lille øvelse, grammatisk tid.docx
-
The English scone is basically a little bun with jam (and clotted cream if I manage to make this), so if you eat a light lunch beforehand, this will be a good cherry on top 🇬🇧
-
Genstart jeres computer før timen, så I hurtigt og uproblematisk kan downloade ExamCookie. https://www.examcookie.dk/
-
Opgaveformuleringer.docx
-
Fiction essay text.docx
-
Non-fiction essay text.docx
-
No homework this time :)
-
Please read this document about postcolonial theory. The postcolonial terms will be important when we read fiction as well as non-fiction during this whole course. Postcolonial theory (1).docx
-
Colonial cartoons.docx
-
Read the following excerpt from Bernardine Evaristo's novel, and highlight important parts of the text while you read. Girl Woman Other.docx
-
Matrix 2c.docx
-
Unreliable narrators.docx
-
Listen to the Ted-Talk "The danger of a single story" (17 minutes): https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg&t=121s&ab_channel=TED
-
Remember: If you want to speed things up a bit, you can always alter the tempo of a YouTube video. You can also find the transcript of Adichie’s Ted-Talk by simply googling ‘the danger of a single story transcript’. Work smart, not hard… but also wor
-
The transcript: Chimamanda Adichie The Danger of a Single Story (1).pdf
-
Adichie non-fiction.docx
-
Screenshot 2025-04-28 at 11.56.43.png
-
We're traveling back in time and reading a text from 1897. Read it and highlight the text whenever you encounter eurocentrism and othering. Travels in West Africa.docx
-
Station 1.docx
-
Station 2.docx
-
Screenshot 2025-04-30 at 08.12.11.png
-
In Nigeria, colonial thinking affects everyone. It is time we found new heroes.docx
-
We'll meet up in sp4!
-
Skabelon til mundtlig eksamen, 2c.docx
-
Judith Thompson, Pink.docx
-
No homework.
-
Jumbled sentences 3.docx
-
Svar til assignment 1: Assignment 1, 9. maj, ANSWERS.docx
-
To the Girl in English Class .docx
-
Svar til jumbled sentences: Nr 3, svar.docx
-
Please read the opinion article "English still rules the world, but that's not necessarily OK. Is it time to curb its power?" before class. While reading the article, identify three consequences of English serving as a lingua franca and upload your a
-
English still rules the world.docx
-
Non-fiction analysis, linguistic injustice, 2c.docx
-
Regler for grammatiktok: Screenshot 2025-05-12 at 14.43.22.png
-
Kun til kommende a-niveau elever (Alberte, Alberte, Marius, Emma, Signe, Caroline og Clara). I får lov til at blive hjemme, men skal til gengæld lave nogle opgaver hjemmefra, der forbereder jer på a-niveau. Jeg har dem til jeres mail, men opgaven kom
-
No homework for the rest of you.
-
Delvist udfyldt dokument med oversigt over tekster m.m.Oral Exam Prep w answers, corrected.docx
-
And before I get flooded with emails... no, I can't cancel the lesson - we are in "modulunderskud".
-
Eksamensøvelse, "The Divided States of America" eller "The Influence of Music" (originalt lavet til et forløb kaldet "The American Dream") Angie Thomas, On the Come Up.docx
-
Hyppige fejl til eksamen, se særligt den udfyldte tabel med formuleringer: Hyppige fejl til eksamen-kopi.docx
-
Eksamensøvelse, "The Influence of Music": Nick Hornby, High Fidelity.docx
-
Eksamensøvelse, "The Divided States of America": Clinton, America's long struggle with race is far from finished.docx
-
Eksamensøvelse, "The British Empire and Postcolonial Africa": Exam text, Dead Men's Path.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
EKSAMEN - tilladte links og gode dokumenter
Links, der er tilladte til eksamen:
Ordbøger:
Dansk/engelsk og engelsk/dansk ordbog:
- https://abc.ordbogen.com/
Dansk/engelsk og engelsk/dansk ordbog:
- https://www.ordbogen.com
Engelsk-engelsk ordbog: (kan være god, hvis fx et engelsk ord ikke dukker op i den danske – så kan I søge her og få en engelsk forklaring på ordets betydning)
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Ligeledes engelsk-engelsk ordbog:
https://dictionary.cambridge.org/
Synonymordbog: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Men husk at Word også har en indbygget synonymordbog, som til tider - ikke altid - fungerer bedre. Tryk på selve ordet, højreklik, find "synonyms" og tryk nederst på thesaurus. Her kan du se alle muligheder opdelt efter ordklasse og ordets betydning. Hvis det ikke virker, skal du lige sørge for at dokumentets sprog er sat til engelsk.
Grammatik:
- Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6
- Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (beregnet til A-niveau, men her står også nyttige ting, som fx f.eks. tællelige og utællelige substantiver)
Hjælp til at skrive fiction og non-fiction essay med alt hvad det indebærer:
- Do it, write (dansk): https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk): https://app.minlaering.dk/bog/44
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898533398",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898533398",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898533398"
}