Holdet 2023 En/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Marina Steenberg Pasovski
Hold 2023 En/c (1c En, 2c En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Into the Wild and Beyond
Titel 2 Encounters with evil
Titel 3 Årsprøve
Titel 4 The Divided States of America – EXAM
Titel 5 FF2 - Football in the UK
Titel 6 War, Violence, and Vulnerability – EXAM
Titel 7 The Influence of Music – EXAM
Titel 8 Terminsprøve
Titel 9 The British Empire and Postcolonial Africa – EXAM
Titel 10 EKSAMEN - tilladte links og gode dokumenter
Titel 11 Forløb#3
Titel 12 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Into the Wild and Beyond

Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi undersøgt naturens effekt på mennesket og vice versa. Vi har læst tekster om mennesker, der søger ud i naturen i jagten på noget mere end byen og det civiliserende samfund kan give dem. Derudover har vi lært om nutidens klimaproblemer.

Kernestof
Fiction
- Sean Penn, Art Linson and Bill Pohlad. Into the Wild. 2007.
- Lucy Jane Bledsoe. Wolf. 2013.  

Non-fiction
- School of Life. Political Theory: Henry David Thoreau. Youtube, 10. april, 2015
https://www.youtube.com/watch?v=JJL9S0J8-4k&ab_channel=TheSchoolofLife
- Henry David Thoreau. Walden.  1854. Excerpts from chapter 2.
- Netflix. Explained: The World’s Water Crisis. 2020.  
- Jon Krakauer. Into the Wild. 1996. Excerpts.  

Poetry
- Mary Oliver. This World. 2004
- Bill Collins. Today. 2000.  

Omfang
65 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Encounters with evil

Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb har vi læst tekster med et bredt udvalg af ondskab – fra mobning til drab til den hævnprægede ondskab i Promising Young Woman. Udover den fiktive verden har vi brugt forløbet til at lære om den virkelige verdens ondskab i form af de amerikanske Jim Crow-love.

Faglige mål
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Principper for tekstopbygning
- Udtale, ordforråd og idiomer
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

Kernestof
Fiction
- R. J. Meaddough. The Death of Tommy Grimes.  1962.   
- Isabell Huggan. Cecilia Behind me.  1984.  
- Bret Easton Ellis. Killing Child at Zoo  from “American Psycho”. 1991.
- Emerald Fennell. Promising Young Woman.  2020.

Non-fiction
Richard Wright. Uncle Tom’s Children, The Ethics of Living Jim Crow. 1940.  

Supplerende stof
- James McPhelan. Unreliable Narrators. 2013.  
- Lars Svendsen. The Four Types of Evil. From the lecture ”The nature of evil”. 2010.

Omfang
55 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analysis of Celia behind me 29-02-2024
Essay II: Duped 05-04-2024
Analysis: Promising Young Woman 22-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Årsprøve

Ordbøger:

- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

- https://abc.ordbogen.com/

- https://www.ordbogen.com

Ordbog med både synonymer og antonymer: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/

Grammatik:

- Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6

- Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (beregnet til A-niveau, men her finder i øvelser om verbets tider)

Hjælp til essayskrivning:

- Do it, write (dansk): https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk): https://app.minlaering.dk/bog/44

I må selvfølgelig også gerne åbne og kigge på jeres egne downloadede dokumenter, for eksempel tidligere opgaver.

VIGTIGT: Husk at downloade "template", når I går i gang med jeres årsprøve. I kan først downloade skabelonen, når I får adgang til opgaverne. Skriv HELE jeres opgave i dette template. Der er lavet en skabelon til hver enkelt eksamen og prøve, som gør, at I ikke selv skal sidde og tilføje tabeller og bruge tid på at stille opgaven korrekt op. Det er derfor en stor hjælp både for jer og mig.   
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The Divided States of America – EXAM

Forløbsbeskrivelse
I forløbet har eleverne undersøgt USA med både historiske og nutidige briller. Jf. forløbets titel har vi fokuseret på den splittelse, der har eksisteret i forskellige former i løbet af USAs historie: først mellem Native Americans og britiske tilflyttere, så mellem loyalists og patriots, mellem republikanere og demokrater og mellem sorte og hvide amerikanere.

Faglige mål
- Fokus på væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Øvelse i at perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk med brug af deres viden om amerikansk historie
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undervisning i tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i principper for tekstopbygning i forbindelse med at eleverne skulle lære at skrive essays om non-fiction
- Analyse og fortolkning af forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Undersøgelse af kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Brug af tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster

Kernestof
Non-fiction:
- J. D. Vance. Convention speech. July 17, 2024.
- Donald Trump. Speech at the January 6 Ellipse Rally. 2021.
- Thomas Jefferson et al. The Declaration of Independence. 1776.
- Barack Obama. Democracy in the Digital Realm. 2022.
- Martin Luther King. I Have a Dream. 1963.  

Fiction:
- Linn-Manuel Miranda. Farmer Refuted. 2015.
- Brit Bennett. The Vanishing Half. Excerpts from chapter 7. 2020
- Peter Farrelly. Green Book. 2018.
- Angie Thomas. The Hate U Give. 2017.  

Poetry
- Justin Simien. Dear White People. 2017.  
- George Moses Horton. The Slave’s complaint. 1840.
- June Jordan. Poem for Mrs. Fannie Lou Hamer. 1977.
- Claude McKay. If We Must Die. 1919.

Supplerende stof:
- Lotte Genefke et al. Who controls the public debate  fra "Election Year". 2024.
- Lotte Genefke et al. The Impact of Algorithms on Political Public Opinion fra "Election Year". 2024.
- Mette Holm. American Politics: the two-party system fra “Being American”. 2020.

Omfang  
65,5 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 02-09-2024
Non-fiction essay 29-09-2024
Fiction Analysis: The Hate U Give 23-10-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 FF2 - Football in the UK

Forløbsbeskrivelse
I dette korte forløb har vi fokuseret på fodbold i Storbritannien i samspil med biologi. Eleverne har i grupper udvalgt deres egne fokuspunkter og fundet tekster, som kunne analyseres. Forløbet endte med gruppefremlæggelser på dansk, der både inkorporerede engelsk og biologi og på den måde forberedte eleverne til senere SRO- og SRP forsvar.

Faglige mål
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
- At få og benytte sig af viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
Der er fælles tekster til dette forløb, da eleverne på egen hånd fandt og arbejdede med deres tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 War, Violence, and Vulnerability – EXAM

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi fokuseret på 1. verdenskrig. Vi har læst lyrik skrevet under krigen med blik på, hvordan de britiske poeters opfattelser af krigen både er forskellige fra poet til poet, men yderligere ændrer sig betydeligt i løbet af krigen i takt med, at poeterne opdager rædslerne og meningsløsheden ved 1. verdenskrig. Udover at lære om selve krigen har vi fokuseret på både propaganda og de følelsesmæssige konsekvenser af krig – nærmere bestemt shell shock og det vi i dag kalder PTSD. Efter vores fokus på 1. verdenskrig bredte vi blikket ud og læste en enkelt tekst med en handling, der centrerede sig om personlige konsekvenser efter 2. verdenskrig samt en non-fiction tekst fra 2019, der handlede om mænd og maskulinitet.

Faglige mål
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning

Kernestof
Fiction  

- Jonathan Safran Foer. Why I’m Not Where You Are fra: Extremely Loud and Incredibly Close. 2005.

- Virginia Woolf. Mrs. Dalloway. Excerpt. 1925.

Poetry
- John McCrae. In Flanders Fields. 1915. 

- Rudyard Kipling. For All We Have and Are. 1914.  

- Rupert Brooke. The Soldier. 1914.

- Wilfred Owen. Anthem for Doomed Youth. 1917.  
 


Non-fiction
- 
Martin Kelly. 5 Causes of World War 1. 2018.  

- Jared Yates Sexton. The Man They Wanted Me to Be: Toxic Masculinity and a Crisis of Our Own Making. 2019.  
- Caroline Alexander. The Shock of War. 2010.
- Zoe Williams. Why Boris Johnson – and other men like him – love the idea of conscription. 2024.
- Oversimplified. WW1 - Oversimplified - Part 1. 2016. 

- Oversimplified. WW1 - Oversimplified - Part 2 . 2016.

Supplerende stof  

- A modern war  (sammensat til undervisningsbrug af MP fra to kilder: The Norton Anthology of English Literature og Life and Literature (Gyldendal, 1991)

Omfang
25 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 7 The Influence of Music – EXAM

Forløbsbeskrivelse
I forløbet følger vi musikkens indflydelse på mennesket i to retninger: for det første for mennesker, der lytter til den, og for det andet, for folk i musikbranchen.

I gruppefremlæggelser har eleverne specifikt undersøgt enten Irland, New Zealand eller Australien og analyseret en sang samt musikvideo, der relaterede sig til det valgte lands kultur og historie.  

Faglige mål
- Undersøgelse af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner end USA og England (Australien, Irland og New Zealand)  
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Kernestof
Fiction
- Jennifer Egan. A Visit from the Goon Squad. 2010. (Værklæsning)
- Yothu Indy. Treaty. 2015.
- The Cranberries. Zombie. 1994.
- Stan Walker. Māori Ki Te Ao. 2024.
- Cameron Crowe. Almost Famous. 2000.

Non-fiction
-Arthur C. Brooks. Enhance Your Mood with Schopenhauer's Playlist. 2024.
- Emora Riley. Musicians should be allowed to share political opinions. 2016.
- Olga Khazan. The Best Music for Productivity? Silence. 2016.

Omfang: 252 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1-4 II 24-01-2025
Non-fiction essay II 02-02-2025
Grammatikprøve II 07-02-2025
Review: Almost Famous 21-02-2025
2c En skr. prøve 05-03-2025
A Visit from the Goon Squad 02-04-2025
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Terminsprøve

Links, der er tilladte til terminsprøven:

Ordbøger:

- https://abc.ordbogen.com/

- https://www.ordbogen.com

- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://dictionary.cambridge.org/

Synonymordbog: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/

Grammatik:

- Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6

- Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (beregnet til A-niveau, men her står ting, som vi også har gennemgået, f.eks. tællelige og utællelige substantiver og placering af adverbier)

Skriftlighed:

- Do it, write (dansk): https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk): https://app.minlaering.dk/bog/44
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The British Empire and Postcolonial Africa – EXAM

Forløbsbeskrivelse
Vi har arbejdet med det britiske imperiums kolonisering af Afrika. I vores læsning har vi fokuseret på at læse ikke-fiktion såvel som fiktion, og al vores læsning har blandt andet har været med til at understrege, at selvom England ikke længere er en kolonimagt, trækker fortiden stadig spor ind i nutiden på den ene eller anden måde.

Vi har yderligere lært om lingua franca og fokuseret på, hvorfor engelsk blev et globalt sprog, og hvilke positive såvel som konsekvenser det har haft og stadig har i dag.

[/b] Faglige mål[/b]
- Fokus på det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation bl.a. med brug af begrebet Pidgin English
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undersøgelse af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner (her specifikt Afrika)
- Fokus på udtale, ordforråd og idiomer bl.a. i forbindelse med postkoloniale begreber.

Kernestof

Fiction
- Bernadine Evaristo. Girl, Woman, Other. Excerpt. 2019.  
- Judith Thompson. Pink. 1986.

Non-fiction
- Mary Kingsley. Travels in West Africa. Excerpt. 1897.  
- Chimamanda Ngozi Adichie. The danger of a single story. TED-talk. 2009.  
- Eniola Soyemi. In Nigeria, colonial thinking affects everyone. It is time we found new heroes. 2020.
- Michele Gazzola. English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power?". 2023
- Postcolonial Theory  (Overview based on three sources: The Empire Writes Back (1989), Narrating India (2016), Key Terms in Post-Colonial Theory (N/A)

Poetry
- Hafsat Abdullahi. To the girl in English Class.  2023.

Supplerende stof
- Louis Dalrymple. School Begins.  Editiorial cartoon. 1899.
- William Giller. The White Man's Burden.  Editorial cartoon, 1899.
- Upo Kepler. From the Cape to Cairo. Though the Process Be Costly, The Road of Progress Must Be Cut. Editorial cartoon, 1902.

Omfang
21,5 ns

Væsentlige begreber
- Lingua Franca
- Colonial education
- Other
- Diaspora
- Euroocentrism + internalized eurocentrism
- Hybridity
- Mimicry
- Colonizer and colonized
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 EKSAMEN - tilladte links og gode dokumenter

Links, der er tilladte til eksamen:

Ordbøger:

Dansk/engelsk og engelsk/dansk ordbog:
- https://abc.ordbogen.com/

Dansk/engelsk og engelsk/dansk ordbog:
- https://www.ordbogen.com

Engelsk-engelsk ordbog: (kan være god, hvis fx et engelsk ord ikke dukker op i den danske – så kan I søge her og få en engelsk forklaring på ordets betydning)
- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Ligeledes engelsk-engelsk ordbog:
https://dictionary.cambridge.org/

Synonymordbog: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Men husk at Word også har en indbygget synonymordbog, som til tider - ikke altid - fungerer bedre. Tryk på selve ordet, højreklik, find "synonyms" og tryk nederst på thesaurus. Her kan du se alle muligheder opdelt efter ordklasse og ordets betydning. Hvis det ikke virker, skal du lige sørge for at dokumentets sprog er sat til engelsk.

Grammatik:

- Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6

- Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (beregnet til A-niveau, men her står også nyttige ting, som fx f.eks. tællelige og utællelige substantiver)

Hjælp til at skrive fiction og non-fiction essay med alt hvad det indebærer:

- Do it, write (dansk): https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk): https://app.minlaering.dk/bog/44
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer