Holdet 2023 En/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Marina Steenberg Pasovski
Hold 2023 En/d (1d En, 2d En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Press Play: The Influence of Music
Titel 2 Into the Wild and Beyond
Titel 3 Årsprøve
Titel 4 The Divided States of America - EXAM
Titel 5 FF2 - Football in the UK
Titel 6 Encounters with Evil - EXAM
Titel 7 Utopia and Dystopia - EXAM
Titel 8 Terminsprøve
Titel 9 The British Empire and Postcolonial Africa - EXAM
Titel 10 EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.
Titel 11 EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Press Play: The Influence of Music

Forløbsbeskrivelse
Klassens første forløb i engelsk er blevet brugt på indlæring og træning af basale analysefærdigheder. I stedet for at have en masse lange tekster begyndte vi med sangtekster. I sammenhæng med nogle af teksterne lærte eleverne desuden om amerikansk politik, og til sidst fokuserede vi på en en af samtidens store udfordringer i USA:  opioidkrisen, hvortil eleverne fremlagde om problemstillingen og analyserede en af Macklemores sange.  

Faglige mål
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode

Kernestof

Fiction
- Gene Kendall. The Family-Friendly Radio Edit. 2022.  
- Hannah Carter. Lara. 2020.   

Poetry
- Melanie Martinez. Dollhouse. 2014.
- Tracy Chapman. Fast Car. 1988.
- Taylor Swift. Miss Americana and the Heartbreak Prince. 2019.
- Macklemore. Starting over. 2012.
- Macklemore. Drugdealer. 2016.
- Macklemore. Otherside. 2010.

Non-fiction
- The Straits Times. Taylor Swift and the Political Needle. 2023.
- MTV. Prescription for Change: Ending America’s Opioid Crisis. 2016.  

Supplerende tekster
- Mette Holm. American Politics: the two-party system fra “Being American”. 2020.
- ESLlibrary.  Republicans & Democrats: Comparing & Contrasting US Political Parties. 2020.

Omfang: 48,5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Into the Wild and Beyond

Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi undersøgt naturen med mange forskellige vinkler: hvordan lever mennesker i og med naturen, og hvordan har de levet i tidligere tider? Hvordan påvirker det os at være i naturen? Hvilke problemer står naturen overfor i vores samtid? Vi har bl.a. taget en rejse tilbage til bl.a. Henry David Thoreaus måde at anskue naturen på. Eleverne har desuden interviewet amerikanere og canadiere, der på hver deres måde lever i tæt kontakt med naturen, hvilket mundede ud i nogle flotte plancher og små fremlæggelser af deres nye viden.

Sideløbende har vi arbejdet med grammatik, ordforråd og at lære delkomponenter af fiction essayet: resuméet og tragtindledningen.  

Sidst, men ikke mindst, har klassen været på tur til Hven i samarbejde med engelsk og biologi. I denne forbindelse har der været et samspil mellem de to fag, hvor vi har undersøgt forskellige natursyn (environmental worldviews).

Kernestof  

Fiction
- Matt Ross. Captain Fantastic. 2016.
- Jessie Renn Marshall. Even the Smartest Phone Can’t Find Water in the Desert. 2023.

Non-fiction
- Henry David Thoreau. Walden. 1854. Excerpts.
- Jon Krakauer. Into the Wild.  1996. Excerpts.
- Netflix. Explained: The World’s Water Crisis. 2020.  

Poetry:
Mary Oliver: This World. 2004.

Supplerende stof:
- Transcendentalism (n/d)
- Environmental worldviews (n/d)

Omfang: 55 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay II: Wolf 08-03-2024
Essay III: Opioid, Indiana 28-04-2024
Commercial: Visit Hven 21-05-2024
Video Presentation: Captain Fantastic 21-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Årsprøve

Ordbøger:

- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

- https://abc.ordbogen.com/

- https://www.ordbogen.com

Ordbog med både synonymer og antonymer: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/

Grammatik:

- Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6

- Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (beregnet til A-niveau, men her finder i øvelser om verbets tider)

Hjælp til essayskrivning:

- Do it, write (dansk): https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk): https://app.minlaering.dk/bog/44

VIGTIGT: Husk at downloade "template", når I går i gang med jeres årsprøve. I kan først downloade skabelonen, når I får adgang til opgaverne. Skriv HELE jeres opgave i dette template. Der er lavet en skabelon til hver enkelt eksamen og prøve, som gør, at I ikke selv skal sidde og tilføje tabeller og bruge tid på at stille opgaven korrekt op. Det er derfor en stor hjælp både for jer og mig.   

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The Divided States of America - EXAM

Forløbsbeskrivelse
I forløbet har eleverne undersøgt USA med både historiske og nutidige briller. Jf. forløbets titel har vi fokuseret på den splittelse, der har eksisteret i forskellige former i løbet af USAs historie: først mellem Native Americans og britiske tilflyttere, så mellem loyalists og patriots, mellem republikanere og demokrater og mellem sorte og hvide amerikanere.

Faglige mål
- Fokus på væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Øvelse i at perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk med brug af deres viden om amerikansk historie
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undervisning i tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i principper for tekstopbygning i forbindelse med at eleverne skulle lære at skrive essays om non-fiction
- Analyse og fortolkning af forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Brug af tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- arbejde på talefærdighed m. blandt andet fremlæggelser og samtalebaserede warm-ups i de fleste af forløbets moduler

Kernestof
Fiction
- Angie Thomas. The Hate U Give.  Excerpt. 2017.
- Britt Bennett. The Vanishing Half.  Excerpt. 2020.

Poetry
- Justin Simien. Dear White People.  2017 (digt fra tv-serien ved samme navn)
- Linn-Manuel Miranda. Farmer Refuted.  2015 (fra Hamilton)

Non-fiction
- Thomas Jefferson et al. The Declaration of Independence.  1776.
- Martin Luther King. I Have a Dream.  1963.
- Donald Trump. Speech at the January 6 Ellipse Rally.  2021.
- Barack Obama. Democracy in the Digital Realm.  2022.
- Alexandria Ocasio-Cortez. The Courage to Change  (campaign video), 2018.  
https://www.youtube.com/watch?v=rq3QXIVR0bs

Supplerende stof
- Lotte Genefke et al. Who controls the public debate  fra Election Year. 2024.
- Lotte Genefke et al. The Impact of Algorithms on Political Public Opinion  fra "Election Year". 2024.
- Mette Holm. American Politics: the two-party system  fra “Being American”. 2020.

Omfang
22 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 5 FF2 - Football in the UK

Forløbsbeskrivelse
I dette korte forløb har vi fokuseret på fodbold i Storbritannien i samspil med biologi. Eleverne har i grupper formuleret deres egne opgaveformuleringer og fundet tekster, som kunne analyseres. Forløbet endte med gruppefremlæggelser på dansk, der både inkorporerede engelsk og biologi og på den måde forberedte eleverne til senere SRO- og SRP-forsvar.

Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag

Kernestof
Eleverne skulle selv finde engelsksprogede tekster, som de ville analysere.

Omfang
0 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Encounters with Evil - EXAM

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi fokuseret på at læse tekster med mere eller mindre onde karakterer. Begrebsmæssigt har vi desuden fokuseret på at få styr på den upålidelige fortæller (unreliable narrator), hvortil vi har brugt James Phelans kategorisering af forskellige typer upålidelighed. Yderligere har vi lånt begreber fra psykologi i forbindelse med kategorisering af forskellige typer af ondskab samt et forsøg på at klassificere onde gerninger.
Vi afsluttede med et kig væk fra fiktionen og ind i den virkelige verdens true crime og de konsekvenser, som true crime kan have for de pårørende.

Udover fiktion har vi haft fokus på virkelighedens ondskab med gruppefremlæggelser, der fokuserede på incel-kultur (Elliot Rodgers), skoleskyderier (Dylan Harris og Dylan Klebold), sekter (Jim Jones and the People’s Temple samt Charles Manson and the Family) og seriemorderen Jack the Ripper.  

Til sidst undersøgte vi true crime og de konsekvenser, som true crime kan have for de pårørende.

Faglige mål
- kende til væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster”, dvs. formidle indhold og synspunkter i engelske tekster og identificere og karakterisere sproglige særtræk, fx ordvalg, semantiske felter (eller skemaer), anvendelse af forskellige ordklasser og tekstens sproglige stil.
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof
Fiction
- Gillian Flynn. Gone Girl. Excerpts. 2012.
- Jonathan Entwistle and Charles S. Forsman. The End of the F***ing World. Episode 1, 2, and 3, 2017.  
- Caroline Kepnes. You. Excerpt from chapter 5. 2014.
- R. J. Meaddough. The Death of Tommy Grimes.[/b] 1962.  

Non-fiction
- Annie Nichol. My Sister Was Murdered 30 Years Ago. True Crime Repackages Our Pain as Entertainment.  2024
- Defiance Yenovkian. The Upside of America's True Crime Obsession. 2022

Supplerende stof
- James McPhelan. Unreliable Narrators. 2013.
- Lars Svendsen. The Four Types of Evil from the lecture "The Nature of Evil". 2010.

Omfang  
35 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fiction essay: Gone Girl 10-11-2024
Grammatikprøve 12-11-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 7 Utopia and Dystopia - EXAM

Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi undersøgt vi tekster, der omhandler utopi og dystopi. Vi startede med den utopiske vinkel, hvorefter vi gik videre til dystopi med bl.a. værklæsning af The Hunger Games. I læsningen af dystopiske tekster har vi arbejdet med dystopiske træk, hvad angår det dystopiske plot, den dystopiske hovedperson og den dystopiske litteraturs formål.

Kernestof
Fiction  
- Suzanne Collins. The Hunger Games. 2008. [værklæsning]
- Suzanne Collins. Catching Fire. 2009. Excerpt from chapter 2.
- Ray Bradbury. Fahrenheit 451. 1953. Excerpt from chapter one.
- Kurt Vonnegut. Harrison Bergeron. 1961.

Poetry  
- Glen Hansard/Maroon 5. Come Away to the Water. 2012.
- The Civil Wars. Kingdom Come. 2012.

Non-fiction  
- Josie Munnings. Is a Utopian Society Even Possible? 2020.
- UNWomen. Welcome to Equiterra, where gender equality is real. 2020.  
- Becks Collins. How the Met Gala became the Hunger Games. 2024.

Supplerende stof:
- Trine Østergaard og Systime. The English Handbook 2.2.3. Utopian Fiction. 2017.   
- Trine Østergaard og Systime. The English Handbook 2.2.3. Dystopian Fiction. 2017.    

Omfang
370 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatikprøve II 30-01-2025
Two discussions 01-02-2025
Sygeprøve 05-02-2025
Non-fiction essay II 09-02-2025
Fiction essay: Harrison Bergeron 21-02-2025
2d En skr. prøve 05-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 8 Terminsprøve

Links, der er tilladte til terminsprøven:

Ordbøger:

- https://abc.ordbogen.com/

- https://www.ordbogen.com

- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://dictionary.cambridge.org/

Synonymordbog: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/

Grammatik:

- Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6

- Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (beregnet til A-niveau, men her står også nyttige ting, som fx f.eks. tællelige og utællelige substantiver)

Skriftlighed:

- Do it, write (dansk): https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk): https://app.minlaering.dk/bog/44
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 The British Empire and Postcolonial Africa - EXAM

Forløbsbeskrivelse
Vi har arbejdet med det britiske imperiums kolonisering af Afrika. I vores læsning har vi fokuseret på at læse ikke-fiktion såvel som fiktion, og al vores læsning har blandt andet har været med til at understrege, at selvom England ikke længere er en kolonimagt, trækker fortiden stadig spor ind i nutiden på den ene eller anden måde.

Vi har yderligere lært om lingua franca og fokuseret på, hvorfor engelsk blev et globalt sprog, og hvilke positive såvel som konsekvenser det har haft og stadig har i dag.

Faglige mål
- Fokus på det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation bl.a. med brug af begrebet Pidgin English
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undersøgelse af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner (her specifikt Afrika)
- Fokus på udtale, ordforråd og idiomer bl.a. i forbindelse med postkoloniale begreber.

Kernestof
Fiction
- Bernadine Evaristo. Excerpt. Girl, Woman, Other. 2019.  
- Judith Thompson. Pink. 1986.

Non-fiction
- Mary Kingsley. Travels in West Africa. Excerpt. 1897.
- Chimamanda Ngozi Adichie. The danger of a single story. 2009.
- Michele Gazzola. English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power? 2023
- Imran Garda. Nine signs the journalism on Africa you’ve just encountered is trash. 2013.
- Postcolonial Theory (Overview based on three sources: The Empire Writes Back (1989), Narrating India (2016), Key Terms in Post-Colonial Theory (N/A)

Poetry
- Hafsat Abdullahi. To the girl in English Class. 2023.

Supplerende stof
- Jennifer Makumbi. Manchester Happened. Excerpt from the short story. 2019. (ca. halvdelen af klassen har læst og skrevet en aflevering om denne)
- Louis Dalrymple. School Begins. Editorial cartoon. 1899.
- William Giller. The White Man's Burden. Editorial cartoon. 1899.
- Upo Kepler. From the Cape to Cairo. Though the Process Be Costly, The Road of Progress Must Be Cut. Editorial cartoon. 1902.
- Jakob Sinding Skött og Casper Sylvest. The British Empire, fra "UK NOW". 2025.  

Omfang
23 ns

Væsentlige begreber
- Lingua Franca
- Colonial education
- Other
- Diaspora
- Euroocentrism + internalized eurocentrism
- Hybridity
- Mimicry
- Colonizer and colonized
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
The Final Essay 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.

Links, der er tilladte til eksamen:

Ordbøger:

- https://abc.ordbogen.com/

- https://www.ordbogen.com

- https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://dictionary.cambridge.org/

Synonymordbog: https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Men husk at Word også har en indbygget synonymordbog, som til tider - ikke altid - fungerer bedre. Tryk på selve ordet, højreklik, find "synonyms" og tryk nederst på thesaurus. Her kan du se alle muligheder opdelt efter ordklasse og ordets betydning. Hvis det ikke virker, skal du lige sørge for at dokumentets sprog er sat til engelsk.

Grammatik:

- Engram basis: https://app.minlaering.dk/bog/6

- Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (beregnet til A-niveau, men her står også nyttige ting, som fx f.eks. tællelige og utællelige substantiver og meget andet)

Skriftlighed:

- Do it, write (dansk): https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk): https://app.minlaering.dk/bog/44

I må selvfølgelig også gerne åbne og kigge på jeres egne downloadede dokumenter, for eksempel tidligere opgaver.

VIGTIGT: Husk at downloade "template", når I går i gang med jeres eksamen. I kan først downloade skabelonen, når I får adgang til opgaverne. Skriv hele jeres opgave i dette template.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer