Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Marina Steenberg Pasovski
Hold
2023 En/d (
1d En
,
2d En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Press Play: The Influence of Music
Titel 2
Into the Wild and Beyond
Titel 3
Årsprøve
Titel 4
The Divided States of America - EXAM
Titel 5
FF2 - Football in the UK
Titel 6
Encounters with Evil - EXAM
Titel 7
Utopia and Dystopia - EXAM
Titel 8
Terminsprøve
Titel 9
The British Empire and Postcolonial Africa - EXAM
Titel 10
EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.
Titel 11
EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Press Play: The Influence of Music
Forløbsbeskrivelse
Klassens første forløb i engelsk er blevet brugt på indlæring og træning af basale analysefærdigheder. I stedet for at have en masse lange tekster begyndte vi med sangtekster. I sammenhæng med nogle af teksterne lærte eleverne desuden om amerikansk politik, og til sidst fokuserede vi på en en af samtidens store udfordringer i USA: opioidkrisen, hvortil eleverne fremlagde om problemstillingen og analyserede en af Macklemores sange.
Faglige mål
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
Kernestof
Fiction
- Gene Kendall.
The Family-Friendly Radio Edit.
2022.
- Hannah Carter.
Lara.
2020.
Poetry
- Melanie Martinez.
Dollhouse.
2014.
- Tracy Chapman.
Fast Car.
1988.
- Taylor Swift.
Miss Americana and the Heartbreak Prince.
2019.
- Macklemore.
Starting over.
2012.
- Macklemore.
Drugdealer.
2016.
- Macklemore.
Otherside.
2010.
Non-fiction
- The Straits Times.
Taylor Swift and the Political Needle.
2023.
- MTV.
Prescription for Change: Ending America’s Opioid Crisis.
2016.
Supplerende tekster
- Mette Holm.
American Politics: the two-party system
fra “Being American”. 2020.
- ESLlibrary.
Republicans & Democrats: Comparing & Contrasting US Political Parties.
2020.
Omfang: 48,5
Indhold
Kernestof:
A teeny-tiny bit of homework: Think about your top 5 musicians/bands or - perhaps easier - who you listen to the most at the moment.
Martinez- Dollhouse.docx
Read the following document: What is a theme.docx
Optional: Listen to Fast Car by Tracy Chapman.
setting and characterization.docx
Lyrics: Chapman - Fast Car.docx
Analyzing "Fast Car": setting and characterization.docx
Read the article "Taylor Swift and the Political Needle": https://www.straitstimes.com/world/united-states/taylor-swift-and-the-political-needle
The Beatles grammatik.docx
Read the article: https://www.straitstimes.com/world/united-states/taylor-swift-and-the-political-needle
When you come across new words, please write them down in this document: Pracising new vocabulary .docx
Miss Americana and the Heartbreak Prince .docx
Read about the Democratic Party and the Republican Party: American Politics.docx
T Swift close analysis .docx
https://docs.google.com/document/d/1FIeaWVt4iOg5pSn10NjolMVna_vbCF3VJB0Id7KQYsE/edit?usp=sharing
Watch this video to get a quick overview of the difference between the democrats and republicans: https://www.youtube.com/watch?v=Z5cLtd0cxfo&ab_channel=Ellii%28formerlyESLLibrary%29
Escape room: https://eduvirumgym-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/mp_edu_virum-gym_dk/Egu4Odr1M7pHho3G548Il1IBkiOxFqOyCehlZfx7V1ZLBg?e=itKGZf
Read the short story: (6 pages) The Family-Friendly Radio Edit.docx
While you read, highlight sentences that you think might be important in an analysis of the story.
Study questions for the family-friendly radio edit.docx
Finish your analysis of "The Family-Friendly Radio Edit".
Opgaver - verber.docx
Oversigt over verbets tider .docx
Please finish the second task in this document: Opgaver - verber.docx (from our last lesson)
Read the short story: Lara.docx
Focus on the conflict: what drives the plot forward? Furthermore, pay special notice to Lara's development.
Topic Sentences - Exercises-kopi.docx
Please watch the first 15 minutes of this documentary: https://www.youtube.com/watch?v=2QePuumO31o&ab_channel=MTV
Goal setting 1d.docx
Study questions.docx
We'll begin the lesson by talking about your answers to the questions from last time ("Prescription for Change.") Find the document with your answers and look through them, so you'll be ready to share your answers in class.
Group presentations 1d.docx
Starting over lyrics.docx
Otherside lyrics.docx
Drugdealer lyrics.docx
GROUPS AND GROUP NUMBERS: Skærmbillede 2024-01-15 kl. 13.44.53.png
Practice at home and be ready for the presentation. Bring a paper with key words/key sentences. Remember that you can google the pronunciation of words, if you are unsure.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 2
Into the Wild and Beyond
Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi undersøgt naturen med mange forskellige vinkler: hvordan lever mennesker i og med naturen, og hvordan har de levet i tidligere tider? Hvordan påvirker det os at være i naturen? Hvilke problemer står naturen overfor i vores samtid? Vi har bl.a. taget en rejse tilbage til bl.a. Henry David Thoreaus måde at anskue naturen på. Eleverne har desuden interviewet amerikanere og canadiere, der på hver deres måde lever i tæt kontakt med naturen, hvilket mundede ud i nogle flotte plancher og små fremlæggelser af deres nye viden.
Sideløbende har vi arbejdet med grammatik, ordforråd og at lære delkomponenter af fiction essayet: resuméet og tragtindledningen.
Sidst, men ikke mindst, har klassen været på tur til Hven i samarbejde med engelsk og biologi. I denne forbindelse har der været et samspil mellem de to fag, hvor vi har undersøgt forskellige natursyn (environmental worldviews).
Kernestof
Fiction
- Matt Ross.
Captain Fantastic.
2016.
- Jessie Renn Marshall.
Even the Smartest Phone Can’t Find Water in the Desert.
2023.
Non-fiction
- Henry David Thoreau.
Walden.
1854. Excerpts.
- Jon Krakauer.
Into the Wild.
1996. Excerpts.
- Netflix. Explained:
The World’s Water Crisis.
2020.
Poetry:
Mary Oliver:
This World.
2004.
Supplerende stof:
- Transcendentalism (n/d)
- Environmental worldviews (n/d)
Omfang: 55 ns
Indhold
Kernestof:
No homework :)
Grammar menu 1d.docx
Read about transcendentalism: TRANSCENDENTALISM.docx
If you can't find your picture from last time: 1d.docx
Excerpt from Walden.docx
Personality quiz.docx
Do what it says in the following document: Groups for the interviews.docx
Transcendentalism-kopi.pptx
Read the following short story: Water in the Desert.docx
While reading, pay attention to the setting. When and where does the story take place?
The World's Water Crisis.docx
Dokument med beskrivelse af kravene til et "summary": On how to write an English essay.docx
https://eduvirumgym.sharepoint.com/:o:/s/Section_2362/Eq3iTSV7wYdBtA3gwEuNSoEBfPnA7pIe4FT9dnDGyUvENA?e=jLwDE5
Finish your summary of the short story and hand it in (OneNote or as a physical copy)
Læs om kongruensreglerne og lav den lille øvelse: Kongruensøvelse.docx
Vi har en lille test om kongruens, så jeg vil stærkt anbefale jer at læse og lave lektien i stedet for at få AI/Words stavekontrol til at lave opgaven for jer.
Think about and write down the following: your favourite TV show, your favourite movie, and your favourite novel. Decide which theme best suits each of the texts that you have chosen.
Fra præteritum til præsens 1d.docx
How to write a funnel introduction.pptx
Example of an analytical essay.docx
Færdiggør øvelsen "fra præteritum til præsens", som I begyndte på sidst. Vi kigger på svaret i modulet.
Small group presentations .docx
Be ready to give your presentation on ethical and non-ethical companies.
This World-kopi.docx
Read about literary devices: Literary devices .docx
Study questions for This World.docx
Please read the following text: Excerpts from Into the Wild.docx
Answers to 1d .docx
Three approaches, 1d.docx
Read the ending of "Into the Wild": Excerpts from Into the Wild, part 2.docx
Study questions for Into the Wild.docx
Ordklasser.docx
Gå til MinLæring eller brug linket her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=261368
Diktat: Dikat, 1d.docx
Overview of terms for film analysis: Cinematic analysis.pdf
Bring headphones.
Captain Fantastic.docx
Be ready to send me a video of your group presentation about "Captain Fantastic". If you have it on a Mac or Iphone, you can airdrop it to me during this lesson. If not, please upload it to Youtube beforehand, make it a hidden video, and send me the
Read this: Environmental worldviews.docx (156 words)
Stilistikopgave til 1d.docx
Stilistik.docx
Opgaven Biodiversiteten på Hven.docx
PAKKELISTE INTROTUR.docx
examcookie.dk
Hjælp til opgave 5a (fiction analysis) .docx
Hjælp til grammatik, 1d.pdf
Remember to hand in your video presentations about Captain Fantastic! I have made an assignment in ‘opgaver’. I have not graded you yet, and this will count toward your grade. If you weren't present the day of the analysis, you don't need to hand in
Today we will watch your commercials! Be ready 😎
Bring your (new) green notebooks.
Read your feedback on "Opioid, Indiana".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay II: Wolf
08-03-2024
Essay III: Opioid, Indiana
28-04-2024
Commercial: Visit Hven
21-05-2024
Video Presentation: Captain Fantastic
21-05-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 3
Årsprøve
Ordbøger:
-
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
-
https://abc.ordbogen.com/
-
https://www.ordbogen.com
Ordbog med både synonymer og antonymer:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Grammatik:
- Engram basis:
https://app.minlaering.dk/bog/6
- Engram:
https://app.minlaering.dk/bog/1
(beregnet til A-niveau, men her finder i øvelser om verbets tider)
Hjælp til essayskrivning:
- Do it, write (dansk):
https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk):
https://app.minlaering.dk/bog/44
VIGTIGT: Husk at downloade "template", når I går i gang med jeres årsprøve. I kan først downloade skabelonen, når I får adgang til opgaverne. Skriv HELE jeres opgave i dette template. Der er lavet en skabelon til hver enkelt eksamen og prøve, som gør, at I ikke selv skal sidde og tilføje tabeller og bruge tid på at stille opgaven korrekt op. Det er derfor en stor hjælp både for jer og mig.
Indhold
Kernestof:
examcookie.dk
Hjælp til opgave 5a (fiction analysis) .docx
Hjælp til grammatik, 1d.pdf
Remember to hand in your video presentations about Captain Fantastic! I have made an assignment in ‘opgaver’. I have not graded you yet, and this will count toward your grade. If you weren't present the day of the analysis, you don't need to hand in
Today we will watch your commercials! Be ready 😎
Bring your (new) green notebooks.
Read your feedback on "Opioid, Indiana".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
The Divided States of America - EXAM
Forløbsbeskrivelse
I forløbet har eleverne undersøgt USA med både historiske og nutidige briller. Jf. forløbets titel har vi fokuseret på den splittelse, der har eksisteret i forskellige former i løbet af USAs historie: først mellem Native Americans og britiske tilflyttere, så mellem loyalists og patriots, mellem republikanere og demokrater og mellem sorte og hvide amerikanere.
Faglige mål
- Fokus på væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- Øvelse i at perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk med brug af deres viden om amerikansk historie
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undervisning i tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i principper for tekstopbygning i forbindelse med at eleverne skulle lære at skrive essays om non-fiction
- Analyse og fortolkning af forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- Brug af tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- Undervisning i at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- arbejde på talefærdighed m. blandt andet fremlæggelser og samtalebaserede warm-ups i de fleste af forløbets moduler
Kernestof
Fiction
- Angie Thomas.
The Hate U Give.
Excerpt. 2017.
- Britt Bennett.
The Vanishing Half.
Excerpt. 2020.
Poetry
- Justin Simien.
Dear White People.
2017 (digt fra tv-serien ved samme navn)
- Linn-Manuel Miranda.
Farmer Refuted.
2015 (fra Hamilton)
Non-fiction
- Thomas Jefferson et al.
The Declaration of Independence.
1776.
- Martin Luther King.
I Have a Dream.
1963.
- Donald Trump.
Speech at the January 6 Ellipse Rally.
2021.
- Barack Obama.
Democracy in the Digital Realm.
2022.
- Alexandria Ocasio-Cortez.
The Courage to Change
(campaign video), 2018.
https://www.youtube.com/watch?v=rq3QXIVR0bs
Supplerende stof
- Lotte Genefke et al.
Who controls the public debate
fra Election Year. 2024.
- Lotte Genefke et al.
The Impact of Algorithms on Political Public Opinion
fra "Election Year". 2024.
- Mette Holm.
American Politics: the two-party system
fra “Being American”. 2020.
Omfang
22 ns
Indhold
Kernestof:
Modes of appeal.docx
I modulet: US Election 2024 .docx
Alexandria Ocasio-Cortez: https://www.youtube.com/watch?v=rq3QXIVR0bs
Read Donald Trump's speech on p. 16 - 20 in the compendium.
If you did not receive the compendium yet, the speech can be found here: January 6 speech.docx
Questions for Donald Trump's speech.docx
Read "Who Controls the Public Debate" and "The Impact of Algorithms on Political Public Opinion" in the compendium. Remember to highlight important parts of the text.
Translate the following words and determine which part of speech (ordklasse) each word belongs to. You can use a dictionary, but give it a go with your own knowledge first. Do not use Google Translate. - Incite - Decisive - Thus- Persuasive- Rigged-
Here is the digital compendium: Kompendium, The Divided States of America (1).docx
Read Barack Obama's speech "Democracy in the Digital Realm" (which can be found in the compendium)
Translate the following words from the speech: - (Democratic) backsliding- Complacent - Impediment- Dissent - Proliferation- Prejudice
Non-fiction terms, 2d.pptx
Obama non-fiction, 2d.docx
Besvar de to grammatiske øvelser hjemmefra: Grammatik, 30. august.docx
Watch the following 5-minute video: https://www.youtube.com/watch?v=fQOZ4KctZ0kAnswer the questions:
https://docs.google.com/document/d/155WH8JJJBph-lbwL21lKAGYp7uOUa6hsAFf0F6QcHBo/edit?usp=sharing
Read the excerpt from the Declaration of Independence: Modern declaration of independence.docx
Analysis of Farmer refuted.docx
Lav denne øvelse hjemmefra: Eksamensøvelse.docx
Newsflash: Sofie and Isabella Newsflash requirements: Newsflash requirements.docx
Bring your green notebooks if you still have them. (the ones you used on our trip to Hven)
The Declaration of Independence - Creative Remediation.docx
Read "Dear White People", which can be found in the compendium or in the content library in OneNote. (if you can't find the section called "The Divided States of America", then try to open OneNote online, not the offline version.)
Go to "Poetry analysis" (also in OneNote, just below the poem) and answer the questions about the title and form.
Newsflash: Marie and Victoria
Non-fiction, writing lesson.pptx
Det engelske komma.pptx
American History.pptx
Answer the questions about literary devices and semantic fields from home. Try to find 4 different literary devices and 2-3 semantic fields.
After our analysis, you'll get some time to work on your non-fiction essay, so I will encourage you to read the speech before class begins.
Newsflash: Aisha and Anna
Read "The Hate U Give" (Angie Thomas). It can be found in the compendium, but there are a few really annoying mistakes, so you can also read a fixed version here: THUG, Angie Thomas, 2017.docx
The Hate U Give, 2d.pptx
Word of the day: vicious circle/cycle. (both are correct). This can be used when we talk about police brutality and "The hate u give little infants fucks everybody"
No homework :)
Mini presentations.docx
Hvis I har en idé til en vinkel til jeres FF2, så skriv det i elevfeedback.
FF2, engelskidræt copy.pptx
How to analyze a music video.docx
Documentary analysis.docx
Dokumentaren. Kompendium.pdf
Alle har til i dag valgt primærmateriale i engelsk og har læst deres materiale, så I kan gå direkte i gang med at analysere.
Øv jer hjemmefra, så er I er klar til fremlæggelsen.
https://app.minlaering.dk/traening/288313
Newsflash: Maja and Dagmar
https://app.minlaering.dk/traening/289516
Read the famous speech "I Have a Dream", which can be found in the compendium.
Newsflash: Carl and Samuel
Som lektie skal I træne bøjning af uregelmæssige verber. Bemærk, hvad der kendetegner de fire grupper. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=291620
Overview of texts, first course.docx
Afsnit
Word of the day: statistical significance vs low statistical significance. This word could become important for you science people later in life 🤓
A document you can use when putting the exam text into perspective: Oversigt over tekster.docx
Skabelon til mundtlig eksamen, 2d.docx
Please submit the table that you filled in on Monday, either through elevfeedback or by email.
Overview of analytical terms.docx
The Vanishing Half.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 5
FF2 - Football in the UK
Forløbsbeskrivelse
I dette korte forløb har vi fokuseret på fodbold i Storbritannien i samspil med biologi. Eleverne har i grupper formuleret deres egne opgaveformuleringer og fundet tekster, som kunne analyseres. Forløbet endte med gruppefremlæggelser på dansk, der både inkorporerede engelsk og biologi og på den måde forberedte eleverne til senere SRO- og SRP-forsvar.
Faglige mål
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- Faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
Kernestof
Eleverne skulle selv finde engelsksprogede tekster, som de ville analysere.
Omfang
0 ns.
Indhold
Kernestof:
Hvis I har en idé til en vinkel til jeres FF2, så skriv det i elevfeedback.
FF2, engelskidræt copy.pptx
How to analyze a music video.docx
Documentary analysis.docx
Dokumentaren. Kompendium.pdf
Alle har til i dag valgt primærmateriale i engelsk og har læst deres materiale, så I kan gå direkte i gang med at analysere.
Øv jer hjemmefra, så er I er klar til fremlæggelsen.
https://app.minlaering.dk/traening/288313
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Projektarbejde
Titel 6
Encounters with Evil - EXAM
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi fokuseret på at læse tekster med mere eller mindre onde karakterer. Begrebsmæssigt har vi desuden fokuseret på at få styr på den upålidelige fortæller (unreliable narrator), hvortil vi har brugt James Phelans kategorisering af forskellige typer upålidelighed. Yderligere har vi lånt begreber fra psykologi i forbindelse med kategorisering af forskellige typer af ondskab samt et forsøg på at klassificere onde gerninger.
Vi afsluttede med et kig væk fra fiktionen og ind i den virkelige verdens true crime og de konsekvenser, som true crime kan have for de pårørende.
Udover fiktion har vi haft fokus på virkelighedens ondskab med gruppefremlæggelser, der fokuserede på incel-kultur (Elliot Rodgers), skoleskyderier (Dylan Harris og Dylan Klebold), sekter (Jim Jones and the People’s Temple samt Charles Manson and the Family) og seriemorderen Jack the Ripper.
Til sidst undersøgte vi true crime og de konsekvenser, som true crime kan have for de pårørende.
Faglige mål
- kende til væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster”, dvs. formidle indhold og synspunkter i engelske tekster og identificere og karakterisere sproglige særtræk, fx ordvalg, semantiske felter (eller skemaer), anvendelse af forskellige ordklasser og tekstens sproglige stil.
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof
Fiction
- Gillian Flynn.
Gone Girl.
Excerpts. 2012.
- Jonathan Entwistle and Charles S. Forsman.
The End of the F***ing World. Episode 1, 2, and 3, 2017.
- Caroline Kepnes.
You.
Excerpt from chapter 5. 2014.
- R. J. Meaddough.
The Death of Tommy Grimes.[/b] 1962.
Non-fiction
- Annie Nichol.
My Sister Was Murdered 30 Years Ago. True Crime Repackages Our Pain as Entertainment.
2024
- Defiance Yenovkian.
The Upside of America's True Crime Obsession.
2022
Supplerende stof
- James McPhelan.
Unreliable Narrators.
2013.
- Lars Svendsen.
The Four Types of Evil
from the lecture "The Nature of Evil". 2010.
Omfang
35 ns
Indhold
Kernestof:
Ekstraøvelse, Outline Rachel Cusk.docx
Newsflash: Rasmus and Svend
Assignment 2.docx (nu med tekst!)
Read about Lars Svendsen's categories of evil: The Four Types of Evil, 2d.docx
Serial Killer Presentation.docx
Eric Harris' Journal .docx
The Death Tapes.docx
The incel movement is a form of extremism and it cannot be ignored any longer.docx
2d 7 november.docx
Please practice your part of the presentation.
Individual homework: look in the note above for details about which text your group has to read (to prepare for being listeners)
Dokument fra sidste år. Se særligt på "Hjælp til assignment 1", hvor der står mange af de ting, som I bad om hjælp i sidste modul: Hjælp til grammatik, 1d.docx
Newsflash: Isabell and Caroline S.
No homework (but remember that an essay is due very soon!)
Hjælp til grammatik, 1d.docx
Medbring høretelefoner!
Test, November 12.docx
Please read the following document: Unreliable narrators .docx
Please read the attached text: Gone Girl, excerpt two.docx
Gone Girl, questions .docx
We will continue our analysis of "Gone Girl". If you were absent last week, please read the excerpt as well as the document about unreliable narrators.
Gone Girl, excerpt two (1).docx
Unreliable narrators .docx
Newsflash: Jonas and Julius
1) Please read about the four types of evil again. The Four Types of Evil, 2d.docx 2) Pick an evil person that you know about e.g., from the news, from a movie, a documentary etc. 3) Determine their type of evil and be ready to talk about your chose
Defining evil acts, Danish and English.docx
No homework :)
Lav opgaverne om adverbier på MinLæring. Husk, at adverbier lægger sig til verber, adjektiver, andre adverbier og hele sætninger. Adverbier kan sige noget om tid, sted, måde, grad, holdning, retning, og de kan være nægtelser. https://app.minlaering.d
Film Analysis, The End of the.docx
Film analysis.docx
We will continue working with "The End of the F***ing World" but this time with terms from film analysis. Please take a good look at the following document and the many useful terms: Film analysis.docx
In the lesson: Jenny Was a Friend of Mine copy.docx
Screenshot 2024-11-29 at 08.13.02.png
Please read the excerpt and pay attention to the narrator. How do we see that he is unreliable and what type of unreliability is it? Caroline Kepnes, You .docx
A quick overview of the three types of unreliability: Screenshot 2024-12-12 at 09.57.08.png
Working w You.docx
Screenshot 2024-12-13 at 08.19.30.png
https://youtu.be/zt1fZns4UMw
Please read the following opinion article: My Sister Was Murdered 30 Years Ago.docx
While reading, highlight important sentences in the text.
If your group did not send me an e-mail with your answers from last time, then please do that as soon as possible. I only have answers from about half the class.
Non-fiction analysis, tru.docx
Screenshot 2024-12-17 at 08.07.25.png
Afsnit
Please read the following opinion article: There is an upside to America's true crime obsession.docx
Analysis and discussion of There's an upside to America's true crime obsession.docx
Please read through this PowerPoint: Discussion, non-fiction (2).pptx
https://playtaboo.com/playpage.php
Skabelon til mundtlig eksamen, 2d.docx
Overview of analytical terms.docx
Mock oral exam, the death of tommy grimes.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fiction essay: Gone Girl
10-11-2024
Grammatikprøve
12-11-2024
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 7
Utopia and Dystopia - EXAM
Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi undersøgt vi tekster, der omhandler utopi og dystopi. Vi startede med den utopiske vinkel, hvorefter vi gik videre til dystopi med bl.a. værklæsning af The Hunger Games. I læsningen af dystopiske tekster har vi arbejdet med dystopiske træk, hvad angår det dystopiske plot, den dystopiske hovedperson og den dystopiske litteraturs formål.
Kernestof
Fiction
- Suzanne Collins.
The Hunger Games.
2008. [værklæsning]
- Suzanne Collins.
Catching Fire.
2009. Excerpt from chapter 2.
- Ray Bradbury.
Fahrenheit 451.
1953. Excerpt from chapter one.
- Kurt Vonnegut.
Harrison Bergeron.
1961.
Poetry
- Glen Hansard/Maroon 5.
Come Away to the Water.
2012.
- The Civil Wars.
Kingdom Come.
2012.
Non-fiction
- Josie Munnings.
Is a Utopian Society Even Possible?
2020.
- UNWomen.
Welcome to Equiterra, where gender equality is real.
2020.
- Becks Collins.
How the Met Gala became the Hunger Games.
2024.
Supplerende stof:
- Trine Østergaard og Systime. The English Handbook 2.2.3.
Utopian Fiction
. 2017.
- Trine Østergaard og Systime. The English Handbook 2.2.3.
Dystopian Fiction
. 2017.
Omfang
370 ns
Indhold
Kernestof:
Please read this text: Utopian Fiction .docx
Furthermore, write 3 sentences in which you describe your idea of a utopian school system. Upload your sentences to elevfeedback.
Screenshot 2025-01-21 at 10.00.24.png
Design a utopian school .docx
Newsflash: Kamille and Andrea
Practice your presentations about your utopian schools.
Please read "Is a utopian society even possible?" in the compendium: Utopia and Dystopia, compendium.docx
Liste med forbinderord.docx
https://app.minlaering.dk/traening/309079
Utopia and Dystopia, compendium.pdf
Two warm-ups.docx
Read "Welcome to Equiterra, where gender equality is real" in the compendium (p. 6-8)
Remember headphones (!) and make sure that you know how to plug them into your computer. You can do it 👏
Grammatikkompendium til terminsprøve og eksamen.pdf
2d, test, 30. januar til elever.docx
Newsflash: Tala og Pawa
Read "The English Handbook: 2.2.2 Dystopian Fiction" in the compendium (p. 9)
https://www.examcookie.dk
2d, sygeprøve.docx
Excerpt, Fahrenheit 451.docx
Newsflash: Alberte and Juliana
I want you all to practice the conjugation of "to be". I am, you are, he/she/it is, we are, you are, they are. Say this again and again until you know it by heart. Hopefully, this will make it more difficult for you to make mistakes like "they is" an
Sofie, Samuel, Caroline D., Tobias, Nicklas and Marie: read the excerpt from "Fahrenheit 451": Excerpt, Fahrenheit 451.docx
For today, you must have finished reading chapter one and two of "The Hunger Games." You will have one month to finish reading the whole novel.
The Hunger Gamesss.pptx
Prepare to survive 3 hours and 20 minutes of consecutive writing. Food, snacks, and drinks are encouraged to keep your brain somewhat happy.
https://www.examcookie.dk/
Kurt Vonnegut.docx
Grammatisk rettenøgle.docx
Tjekliste til fiction essay.docx
For today you must have finished reading chapter three in The Hunger Games.
Sørg for, at I har alle jeres gamle essays med feedback klar. Lav for eksempel en digital mappe på computeren, hvis I ikke allerede har det. Vi skal bruge dem i dag.
Keep reading The Hunger Games, please. It's a long novel and we need to finish it. After reading, write the page number that you reached in the student feedback section (elevfeedback).
Mine fokuspunkter i skriftlig engelsk.docx
Assignment 1.docx
Assignment 5a og 5b.pdf
Read this: How the Met Gala became The Hunger Games.docx
Make sure that you are at least halfway through the book by now. There will be a tiny test to ensure that you have reached this goal.
Come away to the water.docx
Lav grammatikøvelser om særlig brug af ing-form (dét, som vi kiggede på for et par uger siden) på MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=318373
Sørg for, at jeres "Grammatiktoks" er klar til at blive vist på skærmen :-)
Aktiv vs passiv stemme .pptx
The Civil Wars, Kingdom Come.docx
No homework. You'll be speaking with native speakers today :-)
The novel must be finished.
The Hunger Games, all chapters.docx (30 minutes)
Please read the following excerpt. We will be comparing it to the movie. Catching fire, excerpt from chapter II.docx
Please watch the next 20 minutes of "The Hunger Games: Catching Fire" at home. We have watched 35 minutes so far, so watch from 0:35-0:55. The movie can be found on Netflix, Max, Viaplay, Prime Video and Allente. As far as I remember, you all have ac
Write a review of "The Hunger Games: Catching Fire". Your review must be approximately 125 words. Put it into student feedback (elevfeedback) before the lesson begins.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=3LZDSHGWisg&ab_channel=emma%E2%80%99sbooktalks
Panem.png
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Grammatikprøve II
30-01-2025
Two discussions
01-02-2025
Sygeprøve
05-02-2025
Non-fiction essay II
09-02-2025
Fiction essay: Harrison Bergeron
21-02-2025
2d En skr. prøve
05-03-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 8
Terminsprøve
Links, der er tilladte til terminsprøven:
Ordbøger:
-
https://abc.ordbogen.com/
-
https://www.ordbogen.com
-
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
Synonymordbog:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Grammatik:
- Engram basis:
https://app.minlaering.dk/bog/6
- Engram:
https://app.minlaering.dk/bog/1
(beregnet til A-niveau, men her står også nyttige ting, som fx f.eks. tællelige og utællelige substantiver)
Skriftlighed:
- Do it, write (dansk):
https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk):
https://app.minlaering.dk/bog/44
Indhold
Kernestof:
Grammatikkompendium til terminsprøve og eksamen.pdf
Assignment 5a og 5b.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
The British Empire and Postcolonial Africa - EXAM
Forløbsbeskrivelse
Vi har arbejdet med det britiske imperiums kolonisering af Afrika. I vores læsning har vi fokuseret på at læse ikke-fiktion såvel som fiktion, og al vores læsning har blandt andet har været med til at understrege, at selvom England ikke længere er en kolonimagt, trækker fortiden stadig spor ind i nutiden på den ene eller anden måde.
Vi har yderligere lært om lingua franca og fokuseret på, hvorfor engelsk blev et globalt sprog, og hvilke positive såvel som konsekvenser det har haft og stadig har i dag.
Faglige mål
- Fokus på det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Fokus på kommunikationsstrategier, standardsprog og variation bl.a. med brug af begrebet Pidgin English
- Fokus på det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Undersøgelse af væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien såvel som historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner (her specifikt Afrika)
- Fokus på udtale, ordforråd og idiomer bl.a. i forbindelse med postkoloniale begreber.
Kernestof
Fiction
- Bernadine Evaristo. Excerpt.
Girl, Woman, Other.
2019.
- Judith Thompson.
Pink.
1986.
Non-fiction
- Mary Kingsley.
Travels in West Africa.
Excerpt. 1897.
- Chimamanda Ngozi Adichie.
The danger of a single story.
2009.
- Michele Gazzola.
English still rules the world, but that’s not necessarily OK. Is it time to curb its power?
2023
- Imran Garda.
Nine signs the journalism on Africa you’ve just encountered is trash.
2013.
- Postcolonial Theory (Overview based on three sources: The Empire Writes Back (1989), Narrating India (2016), Key Terms in Post-Colonial Theory (N/A)
Poetry
- Hafsat Abdullahi.
To the girl in English Class.
2023.
Supplerende stof
- Jennifer Makumbi.
Manchester Happened.
Excerpt from the short story. 2019. (ca. halvdelen af klassen har læst og skrevet en aflevering om denne)
- Louis Dalrymple.
School Begins.
Editorial cartoon. 1899.
- William Giller.
The White Man's Burden
. Editorial cartoon. 1899.
- Upo Kepler.
From the Cape to Cairo. Though the Process Be Costly, The Road of Progress Must Be Cut
. Editorial cartoon. 1902.
- Jakob Sinding Skött og Casper Sylvest.
The British Empire
, fra "UK NOW". 2025.
Omfang
23 ns
Væsentlige begreber
- Lingua Franca
- Colonial education
- Other
- Diaspora
- Euroocentrism + internalized eurocentrism
- Hybridity
- Mimicry
- Colonizer and colonized
Indhold
Kernestof:
Please read about the history of the British Empire. It's quite dry, but nonetheless good to get an overview: The British Empire.docx
Please read this document about postcolonial theory. The postcolonial terms will be important when we read fiction as well as non-fiction during this whole course. Postcolonial theory (1).docx
Grammatisk øvelse, ordstilling.docx
Colonial cartoons.docx
Use of postcolonial terms.docx
Read the excerpts from Mary Kingsley's book "Travels in West Africa". While you read, pay attention to Kingsley's perception of the people she comes across and highlight relevant quotes. Travels in West Africa.docx
Read the following excerpt from Bernardine Evaristo's novel, and highlight important parts of the text while you read. Girl Woman Other.docx
Matrix 2d.docx
Unreliable narrators.docx
https://padlet.com/mallerina/my-stort-sandbox-ji7de32cmscfdrd5
Please read the opinion article "English still rules the world, but that's not necessarily OK. Is it time to curb its power?" before class. While reading the article, identify three consequences of English serving as a lingua franca and upload your a
Station 1.docx
Station 2.docx
Lay.png
Svar til assignment 1: Station 1, svar.docx
Grupper.png
Non-fiction analysis, linguistic injustice (1).docx
- Genstart din computer aftenen før eller om morgenen. - Tag meget gerne mad og drikke med, så jeres hjerner kan fungere uafbrudt i 3 timer.
Download exam cookie 5-10 minutter før timen begynder. Jo hurtigere I får det gjort, jo hurtigere kan skrivningen begynde. https://www.examcookie.dk/
Opgaveformuleringer, 2d.docx
Colonial thinking, non-fiction essay.docx
Manchester Happened, fiction essay.docx
Assignment 5a og 5b.pdf
Skabelon til mundtlig eksamen, 2d.docx
Hurtig oversigt over analytiske termer til fiction: https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/15913/sektion/15925#section-15979
https://www.examcookie.dk/
Judith Thompson, Pink.docx
Fiction essay, opgaveformulering.docx
We'll meet up in sa3 :)
Nine signs the journalism on Africa you.docx
Newsflash: Thora og Villads
Jumbled sentences 3.docx
Nr 3, svar.docx
Hamilton, wait for it, verbets tider.docx
Listen to the Ted-Talk "The danger of a single story" (17 minutes): https://www.youtube.com/watch?v=D9Ihs241zeg&t=121s&ab_channel=TED
Or read the transcript below:
The Danger of a Single Story.pdf
To the Girl in English Class .docx
Adichie non-fiction.docx
Important: Please bring headphones. I believe in you! 👏🏻
Is there anything specific that you would like to practice? If so, please let me know by submitting your request(s) to student feedback (elevfeedback) the day before the lesson.
Assignment 2.docx
Assignment 1, svarnøgle: Assignment 1, 14 maj, svar.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
The Final Essay
02-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 10
EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.
Links, der er tilladte til eksamen:
Ordbøger:
-
https://abc.ordbogen.com/
-
https://www.ordbogen.com
-
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://dictionary.cambridge.org/
Synonymordbog:
https://dictionary.cambridge.org/thesaurus/
Men husk at Word også har en indbygget synonymordbog, som til tider - ikke altid - fungerer bedre. Tryk på selve ordet, højreklik, find "synonyms" og tryk nederst på thesaurus. Her kan du se alle muligheder opdelt efter ordklasse og ordets betydning. Hvis det ikke virker, skal du lige sørge for at dokumentets sprog er sat til engelsk.
Grammatik:
- Engram basis:
https://app.minlaering.dk/bog/6
- Engram:
https://app.minlaering.dk/bog/1
(beregnet til A-niveau, men her står også nyttige ting, som fx f.eks. tællelige og utællelige substantiver og meget andet)
Skriftlighed:
- Do it, write (dansk):
https://app.minlaering.dk/bog/25
- Do it, write (engelsk):
https://app.minlaering.dk/bog/44
I må selvfølgelig også gerne åbne og kigge på jeres egne downloadede dokumenter, for eksempel tidligere opgaver.
VIGTIGT: Husk at downloade "template", når I går i gang med jeres eksamen. I kan først downloade skabelonen, når I får adgang til opgaverne. Skriv hele jeres opgave i dette template.
Indhold
Kernestof:
Her kommer der en masse assignment 1, som I kan øve jer på: Samling af assignment 1 + svar nederst.docx
Her kommer der en masse jumbled sentences, som I kan øve jer på: En masse jumbled sentences samt svar.docx
Her kommer der en masse andre assignment 2/3/4, som I kan øve jer på: Assignment 2, 3 og 4.docx (nyeste version søndag aften, og alle fejl - dvs. manglende tekster til opgaver - burde være rettet)
Et par af jer spurgte om jeg ville lægge de øvelser op, som vi lavede i onsdags. Det får I her:- Station 1, discussion.docx - Station 2, summary.docx - Station 3, tragtindledning.docx - Station 4, topic sentences.docx
Eksempel på fiction essay til et 12-tal: Tryk på linket og scroll ned til "example submission". Bemærk dog, at MinLærings formatering er lidt problematisk, så det ligner, at eleven ikke har reelle afsnit. Det skal I huske at have, så der ikke bare er
Og her kan I ligeledes se et non-fiction essay til et 12-tal. Igen skal I være opmærksomme på, at læsbarheden helt bestemt forringes af de manglende afsnit, så husk nu at inddele jeres essays i rigtige og tydeligt afgrænsede afsnit. https://app.minla
Svarnøgler til assignment 2, 3, og 4: Svarnøgler, assignment 2, 3 og 4.docx
God og hurtig grammatisk tjekliste, som kan bruges til den skriftlige eksamen: Grammatisk tjekliste.docx
Og endnu et 12-tals eksempel m. kommentarer fra en censor: 12-tals essay _ Virum Gymnasium.pdf
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898535395", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898535395", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898535395" }