Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Natasja Skov
|
Hold
|
2023 Ma/e (1e Ma, 2e Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger
Ligninger. Nulreglen og ligningen x^2=k. To ligninger med 2 ubekendte. Andengradsligningen (opsamlingen fra grundforløbet).
Lærebog i matematik B1 STX, s. 33-46.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Funktioner
Lodret kriteriet. Indføring af funktioner. Dm(f), Vm(f). Graf og forskrift. Egenskaber ved grafer. Grafiske løsninger. Omvendt funktion.
s. 115-129 Lærebog i matematik B1 STX. Systime. Grete Ridder Ebbesen og Morten Brydensholt. 3. udgave, 1. oplag. 2010-1018.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktionsklasser.
Lineære funktioner. Stykkevis lineære funktioner. Polynomier. Andengradspolynomier. Tredje- og fjerdegradspolynomier. Eksponentialfunktioner. Logaritmefunktioner. Eksponentielle funktioner. Potensielle funktioner.
Følgende sætninger er gennemgået med bevis:
sætn. 6.1.1 s. 134,
sætn. 6.4.1 s. 141-142,
sætn. 6.4.2 s. 143,
sætn. 6.7.1 s. 153,
sætn. 6.8.1 s. 160,
sætn. 6.8.2 s. 164-165
sætn. 6.8.3 s. 166
sætn. 6.9.1 s. 171-172.
s. 133-172, Lærebog i matematik B1 STX. Systime. Grete Ridder Ebbesen og Morten Brydensholt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal være i lokale ma2. I får prøverne tilbage i dag, og vi gennemgår dem. I kan se Excel diagrammet med klassens samlede resultater ved mat. prøven på Teams, under Indlæg.
-
Læs det sidste vi har skrevet i dag: om a,b, c og d.
-
Lav øv. 316, 318 på Teams, Filer, Klassematerialer -parabler (Gyldendals).
-
I skal fremlægge beviset for sætning 6.4.2 s. 143.
-
Læs s. 147-149.
-
Læs S. 159.
-
Forbered beviset på s. 160 i bogen (sætning 6.8.1). I bliver hørt ved tavlen (fremlæggelse).
-
Øv. 213, 214 s. 261.
-
Afslut Moodle quizzerne Eksp. udv. 1-3.
-
Lav øv 57, 58 s. 226. Repeter første halvdel af s. 162 og kig i egne noter fra sidste modul.
-
Repeter det vi har lært om logaritmisk funktion (s. 152-153). Dem der var fraværende i mandags, skal også huske at læse det.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modeller med funktioner
Lineære modeller. Vækstegenskaber ved den lineære funktion. Lineær model fra datasæt.
Eksponentielle modeller. Vækstegenskaber ved den eksponentielle funktion. Eksponentiel model fra datasæt.
Potensielle modeller. Vækstegenskaber ved den potensielle funktion. Potensiel model fra datasæt.
Polynomielle modeller. Model med andengradspolynomium fra datasæt. Model med 3. gradspolynomium fra datasæt.
s. 173 - 192 Lærebog i matematik B1 STX. Morten Brydenshold & Grete Ridder Ebbesen, Systime, 3. udgave, 1. oplag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forbered beviset s. 153.
-
Øv. 204-205 s. 259. Søg hjælp, hvis I har brug for det. Benyt f.eks. VG’s lektiecafe.
-
Øvelse 407 (Teams - Filer - Klassematerialer- Logaritmer (Gyldendals)).
-
Vi har en skriftlig prøve fredag d. 23/2. Under prøven må I bruge jeres bøger, noter, formelsamlingen og en simpel lommergener (husk at tjekke, om den virker som den skal). Computeren er ikke tilladt. Som forberedelse til prøven kan I kigge på følgen
-
Forbered fremlæggelsen af beviset for sætning 6.8.2 s. 164-165. I bliver hørt ved tavlen. Vi har en skriftlig prøve fredag d. 23/2. Under prøven må I bruge jeres bøger, noter, formelsamlingen og en simpel lommergener (husk at tjekke, om den virker so
-
Vi har en skriftlig prøve i dag, i AUDITORIET. Alle skal møde op, medmindre man har en alvorlig begrundelse. Under prøven må I bruge jeres bøger, noter, formelsamlingen og en simpel lommergener (husk at tjekke, om den virker som den skal). Computeren
-
læs s. 179-180, afsnit 7.2.
-
Læs afsnittet 7.2 s. 177-178.
-
Læs s. 179- midt 180. .
-
Teams, filer, Eksponentiel (eks. Opg.), lav Opg. 12 og 14.
-
Repeter s. 170-midt 171. Kig også i egne noter fra sidst.
-
Husk afleveringen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skr. prøve 2
|
23-02-2024
|
Opg. sæt 9
|
08-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Procent- og rentesregning
Regning med procenter. Kapitalfremskrivningsformlen. Gennemsnitlig rente. Fra lang til kort rente. Opsparingsannuitet. Gældsannuitet. Restgæld. Indekstal.
s. 47-67 i Lærebog i matematik B1 STX. Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen. Systime, 3. udgave, 1. oplag.
Vi gennemgik udledningen af formlen for gennemsnitlig rente (sætning 2.3.1 s. 52), beviset for sætning 2.4.1 s. 53-54 og sætning 2.5.1 s. 55-56.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skr. prøve 3
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik, grundbegreber. Ugrupperede og grupperede observationssæt.
Vi har brugt ibogen Lærebog i matematik B1 STX (A1 STX), Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen, Systime. s. 193-211. Kapitel 8.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kort opsummering
Orientering om mundtlig årsprøve i matematik. Prøveeksamen (hvis muligt).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Parallelforskydninger
Parallelforskydninger (et kort gennemgang).
Lærerbog i matematik B2 STX s. 13-17.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning.
Grænseværdier og kontinuitet. Differentiabilitet og differentiable funktioner. Differentialkvotienter for nogle simple funktioner. Regneregler for differentiation (kf(x), sum, differens, produkt, kvotient og sammensat funktion). Monotoniforhold og ekstrema. Optimering. Diff. kvotient som hastighed.
Vi har læst s. 27-65, Lærebog i matematik B2 STX, Morten Brydensholt og Grete Ebbesen.2. udg., 1. oplag, Systime.
Vi har gennemgået følgende beviser:
Sætn. 3.1.1 s. 37 (tangentens ligning)
Sætn. 3.2.1 s. 40 (diff. kvot. for x^2)
Sætn. 3.2.2 s. 41 (diff. kvot. for ax+b)
Sætn. 3.2.3, 3.2.4 s. 42-43 (diff. kvot. for f(x)=k og √x)
Sætn. 3.2.5 s. 43-44 (difff. Kvot. for 1/x)
Sætn. 3.2.6 s. 46-47 (diff. kvot. for 1/x)
Sætn. 3.3.1 s. 46-47 (diff. kvot. for k*f(x), f(x)+g(x) og f(x)-g(x)).
Følgende sætninger har vi læst uden beviser:
Sætn. 3.1.2 s. 39,
sætn. 3.5.1 s. 49 (produktreglen),
sætn. 3.5.2. s. 50,
sætn. 3.6.1 s. 52 (kvotientreglen),
sætn. 3.7.1 s. 54 (sammensat fnk.).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Repeter det sidste vi skrev i klassen i dag: Funktionsværdier. Både aflæsning og beregning.
-
Repeter s. 28-29, kig også i egne noter fra sidst.
-
Lav Moodle quizzen Grænseværdi 2, under emne 5.
-
Læs s. 35-36.
-
Definitionen 3.1.1 s. 37 skal I lære uden ad eller tæt på det. Kig på egne noter fra sidst, s. 37 i fokus. Husk at medbringe vores kopihæfte med øvelser (den fik I udleveret sidste gang).
-
1) Øv. 30 s. 274. Tip: find diskriminanten og rødderne i tælleren, og faktoriser den. I 1.g har vi lært, hvordan man gør det.
-
Kig på regnereglerne på s. 46 (uden bevis). Husk at medbringe jeres gule papirer og kopihæfter.
-
Husk afleveringen.
-
Prøv at udfylde den sidste kolonne på s. 9-10 i vores kopihæfte. Laves ved indsættelsen på x's plads.
-
Øv. 33, 35 s. 274. Repeter tangentens ligning.
-
Moodle - Emne 5 - lav quizzen Tangent 1. Forbered evt. spørgsmål til mig til opgaverne i quizzen.
-
1) Husk afleveringen.
-
Pigerne skal fremlægge beviset for sætning 3.2.1 s. 40, og drengene - sætning 3.2.2 s. 41. Forbered jer.
-
Kig på beviserne for sætning 3.2.4 s. 42 og sætning 3.2.5. I skal først fremlægge dem på torsdag.
-
Pigerne skal fremlægge beviset for sætning 3.2.4 s. 42, og drengene - sætning 3.2.5.
-
Lav de første 10 opgaver på det udleverede kopiark. Filen ligger også på Teams under Klassematerialer og hedder "Sammensat fnk. (kædereglen)".
-
lav øv. 44 s. 276. D. 8/10 holder vi en skriftlig prøve. Under prøven må I kun bruge jeres formelsamlinger, det gule papir og en lommergener. Så husk at medbringe dem. Bøger, noter og Geogebra er ikke tilladt denne gang. Alle skal møde op til prøven,
-
Husk afleveringen. MEDBRING JERES RØDE FORMELSAMLINGER I DAG.
-
Afslut s. 5-6 på vores opgaveark.
-
I dag afholder vi en skriftlig prøve i AUDITORIET. Under prøven må I kun bruge jeres formelsamlinger, det gule papir og en lommergener. Så husk at medbringe dem. Bøger, noter og Geogebra er ikke tilladt denne gang. Alle skal møde op til prøven, medmi
-
Forbered beviset s. 46-47 for sætningen 3.4.1, KUN ii (den med f+g). Dem som ikke var med til prøven sidste gang, skal have den i dag.
-
Forbered beviser for (f-g)' sætning 3.5.1 (iii) s. 46-47. I skal fremlægge.
-
I skal fremlægge beviset for produktreglen (s.49). Forbered jer. I får prøverne tilbage i dag.
-
Øv. 55 s. 279.
-
F(x)=-x^4-x^3+2x^2, -2<x<1,5. Beskriv monotoniforhold og ekstrema (se eksemplerne i egne noter og i bogen).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sandsynlighedsregning
Pascals trekant. Stokastisk variabel. Udfaldsrum og sandsynligheder. Hændelser. Binomialfordelingen. Normalfordelingen. Binomialtest. Konfidensinterval.
Vi brugte Lærebog i matematik B2 STX: s. 179-235.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. sæt 6
|
14-11-2024
|
Opg. sæt 7
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorer og geometri i planen
Indledning. Vektorer i et koordinatsystem. Regning med vektorer. Punkter og vektorer. Vektorers indbyrdes beliggenhed. Prikprodukt. Projektion af en vektor på en vektor. Tværvektor og determinant. Ret linje. Vinkel mellem linjer. Skæring mellem linjer. Afstand fra punkt til linje. Cirkel.
Lærebog i matematik B2 STX. Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen og Systime A/S, s. 95-145.
Vi har gennemgået følgende beviser:
sætn. 6.6.1 s. 111
sætn. 6.7.1 s. 115-116
sætn. 6.8.1 s. 123
sætn. 6.8.3 s. 125
sætn. 6.10.1 s. 130-131
sætn. 6.11.1 s. 134-135
sætn. 6.12.1 s. 139-140.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øv. 129 (kun a og b) s. 316.
-
Vi har en skr. prøve d. 14/1. (Bertram, Peter og Julius, vi skal finde ud af, hvornår I kan tage prøven - torsdag d. 16/1 i 1. modul er en mulighed). Den vil handle om diff. regning og sandsynlighedsregning i det omfang vi har haft indtil videre. Prø
-
Test gerne MitUnilogin inden prøven - du skal kunne huske både dit Unilogin-brugernavn og tilhørende kode - de skal bruges til at logge på ExamCookie.
-
Dagens lektie: Læs s. 235. Medbring en opladt pc, vi skal bruge Geogebra.
-
Download og kør ExamCookie
-
Vi har en skr. prøve i dag. I AUDITORIET. Den vil handle om diff. regning og sandsynlighedsregning i det omfang vi har haft indtil videre. Prøven vil være todelt.
-
Måske gennemgår vi prøven i dag. Medbring en opladt pc. Lektien er at repetere det vi har lært om konfidensintervaller (start på s. 235). Bertram og Iben bedes huske deres formelsamlinger og lommeregnere.
-
I får jeres prøver tilbage og vi gennemgår dem i dag. I kan se Excel diagrammet over klassens samlede resultater på Teams, under Klassematerialer, åbn filen "Excel diagram 2E jan 2025".
-
Lektie: Løs de vedhæftede opgaver (de er fra jeres prøve). Dem, som havde en anderledes prøve, skal også løse dem.
-
Repeter det vi har skrevet og talt om kombinatorik. Afslut øvelserne 184,185,186 s. 305 i bogen.
-
Læs eks 5.1.2 s. 79-81 i bogen.
-
Øv. 74 s. 283.
-
Afslut opg. 143 på Teams (se filen Optimering (Gyldendals)).
-
Afslut tegne øvelserne 1-8 på vores tegneark (udleveret). Medbring den igen, vi skal bruge den. Husk også at tage en lineal og evt. et par farvede blyanter med.
-
I skal fremlægge beviset for sætning 6.2.1 s. 99-100. Forbered jer.
-
S. 103-104.
-
Lav moodle quizzen “Plane vektorer 1” under emne 7.
-
Husk hjemmeafleveringen.
-
Forbered beviset for sætning 6.6.1 s. 111-112.
-
Lav Moodle quizzen "Vektor koordinater 3" under emne 7.
-
Øv 108 s. 291.
-
Læs s. 115 i bogen.
-
I skal fremlægge beviset for sætningen 6.7.1 s. 115-117. To af jer skal fremlægge: vi har aftalt at dele beviset 50/50.
-
Afslut øv . 112, 113(a) s. 291.
-
Øv. 115 s. 292.
-
Læs s. 123-126.
-
Læs s. 128-129.
-
Øv. 127-128 s. 294. I øv. 128 - kig på deres retningsvektorer.
-
Modulet bliver todelt i dag: først er der en skr. prøve i auditoriet, så almindelig undervisning.
-
Læs s. 136-137, afslut med at lave øv. 138 (vinklen findes som vinklen mellem linjernes normalvektorer, med den sædvanlige formel). Øv. 136-137 behøver I ikke at lave, dem tager vi i klassen.
-
Teams - Filer - Vejl. opg B niveau - lav/ afslut opg. 3.D1.27 - 31.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøve 2
|
14-01-2025
|
Opg. sæt 8
|
21-01-2025
|
Opg. sæt 9
|
07-02-2025
|
Opg. sæt 10
|
25-02-2025
|
2e Ma skr. prøve
|
06-03-2025
|
2e Ma skr. syge TP
|
13-03-2025
|
Opg. sæt 11
|
01-04-2025
|
Skriftlig prøve 3 2.e
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Årgangsfagdag i matematik
Årgangsfagdag (4 moduler) om historisk matematik.
Materialet "Talsystemer, algoritmer og regning med tal" af Grete Ridder Ebbesen (2023) side 1-26 er anvendt samt BBC dokumentaren "The Story of Maths1 The Language of the Universe".
* Ægypterne
* Babylonerne
* Arabertallene og titalsystemet
* Divisionsalgoritmen
* De binære tal
* De oktale tal
* De hexagesimale tal
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
De trigonometriske funktioner
Et kort forløb om de trigonometriske funktioner. Definition af cos(x) og sin(x). Periodicitet. Sinusfunktionen. Cosinusfunktionen. Tangensfunktionen. Harmoniske svingninger.
Lærebog i matematik A2 STX, s. 113-145 (udvalgte sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898598138",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898598138",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898598138"
}