Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Lilli Kristensen, Niels Nørskov Laursen
|
Hold
|
2023 Ma/f (1f Ma, 2f Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Procentregning og eksponentielle funktioner
Forløbet dækker over procentregning, rentesregning og eksponentielle funktioner.
PROCENTREGNING
* Beregn af startværdi og slutværdi
* Omregning mellem vækstrate og fremskrivningsfaktor
RENTEFORMLEN
* Formler til beregning af startkapital, slutkapital, rente og antal terminer
* Titalslogaritmen er brugt som en "knap på lommeregneren" uden yderligere forklaring
EKSPONENTIELLE FUNKTIONER
* Begyndelsesværdi b og grundtal a (fremskrivningsfaktor)
* Eksponentielle modeller og fortolkning af a og b
* Grafer for eksponentielt aftagende/voksende funktioner
* Topunktsformlen for eksponentielle funktioner
* Definition af halverings- og fordoblings-konstant, aflæsning på graf og beregning
Der er lavet et par små beviser i forbindelse med renteformlen:
Formlen for beregning af startkapital samt formlen til beregning af rente.
Ellers er der ikke lavet beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ligninger
I forløbet der været fokus på metoder til løsning af forskellige ligninger, især dem af 2. orden.
Forløbet indeholder
- Kvadratsætninger
- 0-reglen.
- 2 ligninger med 2 ubekendte (substitution og lige-store koefficienters metode)
- Løsning af den generelle 2. gradsligning
Beviser:
Løsning for den generelle 2.gradsligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
I forløbet har er der blevet arbejdet med
- Retvinklede trekanter herunder Pythagoras, Sinus, cosinus og tangens.
- Vilkårlige trekanter herunder sinus- og cosinus relationen samt areal af en vilkårlig trekant.
I forløbet er der lagt ekstra vægt på beviser.
Beviser:
Pythagoras læresætning (Geometrisk bevis)
Cosinus og sinus i ret vinklede trekanter
Arealformlen (en-halv-appelsin)
Sinusrelationen (Både )spids og stumpvinklede trekanter)
Cosinusrelationen (spidsvinklede trekanter kun)
Forløbet dækker over Kapitel 3 i Morten, Brydensholt & Ridder Ebbesen, Grete: Lærebog i matematik B1 STX, Systime; sider: 69-96
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 3
|
23-01-2024
|
Prøve: Trigonometri og ligninger
|
24-01-2024
|
Matematikaflevering 4
|
08-02-2024
|
Prøve Trigonometri og Lineære funktioner
|
29-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potenser og logaritmer
I forløbet er det blevet gennemgået regneregler for potenser og logaritmer samt ligningsløsning hvor disse regneregler anvendes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner
Forløbet dækker over funktionsteori og en introduktion til forskellige funktionsklasser.
I forløbet er der blevet gennem gået
- Funktionsbegrebet
- Definition- og værdimængde
- Monotoni forhold og ekstrema
- Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner, stykkevis definerede funktioner, eksponentielle funktioner, potensfunktioner og polynomier.
- Grafiske løsningsmetoder af uligheder og ligninger i GeoGebra.
Forløbet dækker over Kapitel 5 og 6 i Morten, Brydensholt & Ridder Ebbesen, Grete: Lærebog i matematik B1 STX, Systime; sider: 115-128, 133-140,147-151,159-168, 169-192
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv statistik
Forløbet omhandler den deskriptive statistik og har til formål at gøre elever i stand til at producere, analyser, fortolke og diskuterer grafiske repræsentationer af datasæt.
I forløbet har der været særligt fokus på følgende:
• begreberne hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, fraktiler, median og øvrige kvartiler samt maksimum og minimum.
• Renteformlen (kapitalfremskrivningsformlen)
• Boksplots
• Sumkurve
• Indekstal
Begreber som kvartilbredde, variationsbredde og spredning samt outliers og skævhed også er blevet introduceret.
Forløbet dækker over Kapitel 8 i Morten, Brydensholt & Ridder Ebbesen, Grete: Lærebog i matematik B1 STX, Systime; sider: 64-67, 193 - 211
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Analytisk Geometri
Forløbet dækker over analytisk plangeometri
I forløbet er der blevet arbejdet med
- Rette linjer og vinkler mellem disse
- Cirklens ligning
- Cirklens kvadratkomplettering
- Skæring mellem cirkler og ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorregning
INDLEDENDE VEKTORREGNING
* Vektors koordinater
* Vektor fra punkt til punkt
* Længde af vektor
* Sum og differens af vektorer samt multiplikation af vektor med tal
* Enhedsvektor og retningsvinkel
* Skalarprodukt og vinkel mellem vektorer
* Tværvektor og ortogonale vektorer
* Determinant og areal af parallelogram
* Projektion af vektor på vektor
LINJER OG CIRKLER
* Linjens parameterfremstilling
* Linjens ligning ax + by + c = 0
* Afstand fra punkt til linje
* Skæring mellem linje og cirkel
* Tangent til cirkel
* Vinkel mellem linjer ud fra to retningsvektorer
* Vinkel mellem linjer ud fra to normalvektorer
VI har læst:
Ebbesen, G.(2024): Vektorer C; sider: 3-30 (udleveret kopi)
Morten, Brydensholt & Ridder Ebbesen, Grete: Lærebog i matematik B2 STX, Systime; sider: 130-145
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Andengradspolynomier
STIKORD
* Rødder
* Parabler og betydningen af a, b, c og d for grafens udseende
* Toppunktsformlen (bevist ved hjælp af differentialregning)
* Faktorisering
* Modellering ved hjælp af andengradspolynomier
* Vi har bevist toppunktsformlen ved hjælp af differentialregning (se "Laursen NL 2022 note om bevis for toppunktsformlen ved hjælp af differentialregning.pdf")
Vi har læst:
Ebbesen, G. og Brydensholt, M. (2018): Lærebog i mat B1 STX; sider: 138-141, 143-146
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Differentialregning
INDLEDENDE OM FUNKTIONER OG GRÆNSEVÆRDI
* Regning med funktioner: f(x) + g(x) , f(x) - g(x) , ...osv
* Sammensatte funktioner
* Lodrette og vandrette parallelforskydninger
* Fortegnsskema for en funktion
* Grænseværdi
* Kontinuitet (meget overfladisk behandlet)
DIFFERENTIALREGNING
* Sekant
* Tangent
* Definition af differentialkvotient
* Tangentens ligning
* Simple funktioners differentialkvotienter (inklusiv udvalgte beviser)
* Den afledede funktion
* Differentiation af kf, f + g og f - g (inklusiv bevis)
* Produktreglen og kædereglen (uden bevis)
ANVENDELSE AF DIFFERENTIALREGNING
* Monotoniforhold og monotoniintervaller
* Ekstremum: Minimumssted (x), maksimumssted (x), minimum (y), maksimum (y), minimumspunkt (x,y), maksimumspunkt (x,y)
* Optimering: Vi har primært beskæftiget os med opgaver, hvor der allerede er opstillet en funktion, som skal optimeres.
* Væksthastighed
* Væksthastighedens enhed: "y-enhed pr. x-enhed"
Vi har læst:
Morten, Brydensholt & Ridder Ebbesen, Grete: Lærebog i matematik B2 STX, Systime; sider: 9-17, 22-51, 57-88
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
FF2: Tsunami og jordskælv
Et lille tværfagligt forløb med naturgeografi. Det matematiske indhold:
* Regression
* Residualer
* Modellering
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Lineær regression og residualer
STIKORD:
* Residualer
* Lineær regression
* Mindste kvadraters metode (meget overfladisk gennemgang med kvadrater visualiseret i GeoGebra, det forventes ikke, at man kan forklare i dybden, hvad metoden går ud på)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sandsynlighedsregning og statistik
KOMBINATORIK
* Additionsprincippet
* Multiplikationsprincippet
* Fakultet: n!
* Permutationer (rækkefølgen betyder noget)
* Kombinationer (rækkefølgen betyder ikke noget)
* Pascals trekant
INDLEDENDE SANDSYNLIGHEDSREGNING
* Udfaldsrum, udfald, hændelse
* Symmetrisk sandsynlighedsfelt
* Eksempler med plat eller krone, trækning af kort, kast med terninger
* Stokastisk variabel
* Middelværdi og spredning
* Binomialfordelingen: Antalsparameter og sandsynlighedsparameter
* Binomialformlen til beregning af sandsynligheder
* Formler for middelværdi og spredning i binomialfordelingen
* Approksimation af binomialfordelingen med normalfordelingen
ANVENDELSER:
* Dobbeltsidet (altså tosidet) binomialtest. Vi har ikke arbejdet med "højresidet" og "venstresidet" test.
* Konfidensniveau
* Nulhypotese
* Kritisk mængde
* Acceptmængde
* Konfidensinterval for andel.
(bemærk, at der i lærebogen står tallet 1,96 hvor der står 2 i formelsamlingen - det er en god idé at bruge formelsamlingens version til eksamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Historisk matematik
Årgangsfagdag (4 moduler) om historisk matematik.
Materialet "Talsystemer, algoritmer og regning med tal" af Grete Ridder Ebbesen (2023) side 1-26 er anvendt samt BBC dokumentaren "The Story of Maths1 The Language of the Universe".
* Ægypterne
* Babylonerne
* Arabertallene og titalsystemet
* Divisionsalgoritmen
* De binære tal
* De oktale tal
* De hexagesimale tal
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Harmoniske svingninger
Et lille forløb med fokus på anvendelse og ikke så meget fokus på teorien.
STIKORD
* Gradtal og radiantal (uden at gå i dybden)
* Betydning af tallene i forskriften for grafens udseende
* Beregning af periode (svingningstid)
* Løsning af trigonometriske ligninger vha. CAS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Opsparingsannuitet og gældsannuitet
Et meget kort forløb, hvor vi har løst nogle simple opgaver om opsparing og lån. Vi har både brugt formler fra formelsamlingen, vi har brugt CAS og endelig har vi også løst opgaver ved hjælp af "regnearksskabeloner" i Excel.
STIKORD:
* Opsparingsannuitet
- Formel for saldo efter n lige store indbetalinger med rente r
- Løsning af opgaver med CAS (n og r bestemmes ved hjælp af CAS)
* Gældsannuitet
- Formel for ydelse ved n afdrag og terminsrenten r
- Løsning af opgaver med CAS (n og r bestemmes ved hjælp af CAS)
* Løsning af opgaver ved hjælp af regneark i Excel
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898598900",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898598900",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898598900"
}