Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jesper Udsen
|
Hold
|
2023 Ma/jk (1k Ma, 2jk Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger og funktioner
Vi starter med to ligninger med to ubekendte. Så vender vi tilbage til andengradsligningen og bruger den som eksempel på koblingen mellem ligninger og funktioner.
To ligninger med to ubekendte
Funktionsbegrebet, definitionsmængde, værdimængde og monotoniforhold.
Omvendt funktion.
Andengradspolynomiet og dens graf. Diskriminantformlen, betydning af a, b, c og d. Faktorisering vha. rødder.
Toppunkt og værdimængde. Polynomier generelt.
Vi på parablen og kobler grafens udseende dels med rødderne i den tilsvarende andengradsligning, dels med konstanterne i andengradspolynomiet.
Med andre ord røddernes beliggenhed, parablens symmetriakse og betydningen af hhv a, b, c og d.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Morten, Brydensholt & Ridder Ebbesen, Grete: Lærebog i matematik B1 STX, Systime; sider: 10-14, 21-26, 38-39, 41-44, 115-122, 133-141, 143
-
Vær klar til at løse en tilfældig opgave med ligningssystemer (med din gruppe-makker)
-
Regn opgave 9,10, 11 og 12 fra tal_andengradsligninger
-
Regn øvelse 16 side 217 færdig
-
Regn opgave 24 og 27 fra "Andengradsligninger.pdf"
-
Løs opgaverne 25 og 26a) fra Andengradsligninger.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner og andre væksttyper
Fra rentesregning til eksponentielle udviklinger.
Vi starter med procentregning, for så at gå via rentesregning til eksponentielle udviklinger.
Vi behandler logaritmer (og anvender det til halverings- og fordoblingskonstant)
Vi undersøger vi potensfunktioner.
Til sidst inddrager vi de lineære funktioner, og ser på de tre vigtigste væksttyper samlet.
I denne sammenhæng kigger vi på topunktsformler
Vi behandler regression, herunder lineær, eksponentiel og potensiel regression, men også polynomiel regression med fokus på polynomiel regression af anden grad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beviser og mundtlig eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialregning.
Fra sekantens hældning til tangentens hældning. Tangentens ligning. Forskellige funktioners differentialkvotient. Regneregler for differentialkvotient.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorregning
Vektorer
Regning med vektorer. Koordinater. Skalarprodukt. Tværvektor og determinant. Projektioner.
Linjens parameterfremstilling, linjens ligning på vektorform og afstand fra punkt til linje.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Residualer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning
Kombinatorik
Symmetriske udfaldsrum
Stokastisk variabel.
Binomialfordelingen.
Normalfordelingen (kursorisk)
Binomialtest.
Konfidensintervaller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898601135",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898601135",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58898601135"
}