Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
Bodil Dam Heiselberg
|
Hold
|
2023 Fy/b (1b Fy, 2b Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Hverdagens astronomi og solsystemet
Krav:
• Jorden som planet i Solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Formål:
Sigtet med dette område er at give eleverne et bredt, kvalitativt og nutidigt grundlag for at forstå verden omkring sig.
Læsepensum:
Aktiv fysik s. 162-167 + 201-204 +oplysninger fra nettet.
Hvad I skal lære:
1. Forklaringerne bagved fænomenerne: dag/nat, årstiderne, månens faser samt formørkelser.
2. Kendskab til solsystemet og til forskellige fænomener i solsystemet.
3. Keplers love
Forsøg:
Jordens vinkeldiameter, Solhøjde og Solens indstråling som funktion af indfaldsvinklen, Jordens omkreds.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Varme energi og lidt klima + "Fjernvarme Furesøen"
Krav fra lærerplanen:
̶ beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
̶ indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Pensum:
Aktiv fysik C s. 8-30+75-82 + artikel fra weekend avisen: Fjernvarme fra Furesøen".
Lærte begreber:
1. Effekt
2. Kelvintemperaturen
3. Indre energi, kemisk energi
4. Specifik varmekapacitet
5. Specifik smelte- og fordampningsvarme
6. Smeltepunkt
7. Fordampningspunkt
8. Nyttevirkning
9. Brændværdi
10. Klimaændringer
Desuden projekt: Fjernvarme fra Furesøen"
Forsøg i tilknytning til emnet:
Journal: Vands specifikke varmekapacitet, vands speciffikke fordampningsvarme, Vands specifikke smeltevarme, Nyttevirkning ved stearinlys
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bestem jordens omkreds i retningen Syd-Nord og i retningen Øst-Vest ud fra jeres målinger.
-
Læs og besvar quizzen samt de tre spørgsmål
-
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik C, Gyldendal; sider: 32-39, 48-56, 60-70
-
Spørgsmål: 1. Hvad forstås ved termisk og latent varme? 2. Hvad forstås ved en energiomdannelse? 3. Hvad siger termodynamikkens 1. hovedsætning?
-
Læs
-
Hvad er opvarmningsformlen, og hvad fortæller den? Hvad forstås ved specifik varmekapacitet? Hvad forstås ved nyttevirkning?
-
Gør forsøget "Nyttevirkning for en elkedel" helt færdig. Vi bygger videre på forsøget i morgen, hvor vi kigger på opvarmningskurven. Så send opvarmningskurven til de andre i gruppen.
-
Læs i bogen
-
Og svar på: 1. Hvilke ligheder og forskelle er der på Kelvinskalaen og Celsius skalaen? 2. Hvor mange faser findes der? 3. Hvad er en faseovergang? 4. Hvad sker der mikroskopisk i en faseovergang?
-
Og besvar følgende spørgsmål: 1. Hvad sker der i en fase overgang? 2. Hvad forstås ved specifik fordampningsvarme? 3. Skal man tilføre eller fjerne energi for at få 1 kg vand ved 0 grader celsius til at fryse til is, og hvor meget energi snakker vi o
-
Regn opg 2.51+ 2.52 s. 71
-
Godt Nytår til jer alle
-
Læs om varmetransport i de vedhæftede kopisider, og svar på følgende
-
Hvad holder på energien AktivfysikC.pdf
-
Video til energitransport - se
-
Varmetransport
-
Lav databehandlingen til forsøget med stearinlys færdig
-
Regn
-
Pensum: s. 32-71 dog ikke s.40-43, samt forsøgene Nyttevirkning for en elkedel, vands specifikke varmekapacitet, isens smeltevarme og fordampningsvarme samt nyttevirkning for opvarmning med stearinlys.
-
I må have bogen med samt en blyant og en lommeregner (ikke en mobil) til prøven
-
Læs følgende artikel Varmeenergi fra Furesøen.pdf
-
Se videoen om fjernvarme
-
Hvordan virker fjernvarme?
-
Og læs gerne Sådan fungerer fjernvarme til opvarmning af din bolig
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve i Indre energi mm
|
11-01-2024
|
Projekt fjernvarme
|
02-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyd og nogle fænomener ved lyd + projekt "Tsunami"
Oversigt over hvad I skal kunne inden for emnet:
1. Viden om de grundlæggende begreber, der beskriver en bølge. Dvs. periode, amplitude, frekvens, bølgelængde og hastighed
2. Kendskab til måleenheden dB.
3. Kunne forklare interferens mellem bølger ud fra superpositionsprincippet.
4. Kunne forklare fænomenet stående bølger samt resonansfrekvenser. Herunder vide hvad der menes med grundtonen og overtonerne (også kaldet partialsvingninger)
5. Generelt kendskab til musikinstrumenters virkemåde og klang.
Læsepensum: samt materiale på OneNote specielt "Tsunamiadvarsel"
Følgende forsøg indgår i forløbet
1. Svingende streng - strengeinstrumenter
2. Bestemmelse af lydens hastighed
3. Lydmåling på PC - ørets hørekurve
4. Stemmeundersøgelse
5. Diverse demoforsøg og andre små lydforsøg
Desuden afsluttes forløbet med et projekt om tsunamibølger: Er det muligt at advare mod en tsunamibølge?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lys som bølger
Vi skal se på fænomener, som kan beskrives ved at opfatte lys som bølger
Dvs. vi skal lære følgende
1. Det elektromagnetiske spektrum
2. Gitterligningen
3. Brydning
4. Spejling
Forsøg:
Brydning
Gitter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tycho Brahe og verdensbilledet
Faglige mål:
1. I korte træk kunne gøre rede for Ptolemaios’ verdensbillede, herunder begrebet epicykler.
2. Kunne gøre rede for Kopernikus’ verdensbillede.
3. Kunne gøre rede for Mars’ retrograde bevægelse.
4. Kunne gøre rede for Tycho Brahes’ verdensbillede.
5. Kunne forklare brugen af en kvadrant og en jacobstav.
6. Kunne gøre rede for Keplers love.
7. Kunne forklare, hvilken udvikling der skete inden for fysik fra Tycho over Galileo til Newton. Her tænkes specielt på den eksperimentelle metode i fysik.
8. Kunne forklare hvorfor det er Newtons gravitationslov, der lige som slutter hele Verdensbilledet.
Læsepensum: Aktiv fysik C: s. 173-179 + udleveret arbejdsark.
Forsøg: Parallakse måling og måling med kvadrant
Besøg på Hven og Tycho Brahe museet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ellære
Intro: Vi skal se på elektriske kredsløb med stationære strømme og se på hverdagens elting. Desuden afsluttes forløbet med et engineering forløb - byg en sensor, hvor en lysdiode skal lyse, når det bliver mørkt.
Faglige mål: Du skal lære
1. Definitionen for strømstyrke
2. Definitionen for spænding
3. Definitionen for resistans
4. Ohms 1.lov og kunne anvende den
5. Kirchhoffs 1.+2. lov og kunne anvende den
6. Karakteristikker for forskellige elektriske komponenter
7. Parallel- og seriekoblinger
8. Resistansen i en tråd
9. Joules lov
10. Have forståelse for, hvorledes en sensor kan virker
Pensum: En verden af fysik B kap. 1
Forsøg: Joules lov, Resistansen i en tråd, Byg en sensor
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt sensor
|
27-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Heureka - opdrift og tryk
Formål:
1. at forklare forskellen på masse og vægt
2. at få kendskab til gravitationskraften
3. at forklare tryk og at forklare ting fra hverdagen ved hjælp af trykbegrebet
4. at vide at opdrift er et resultat af tyngdekraften
5. at forklare hverdagserfaringer om genstande, der flyder på en væske/svæver i luften, ved hjælp af begrebet opdrift
Hvad skal vi lære i dette forløb:
1. Densitet
2. Tyngdekraften
3. Normalkraften
4. Definition af tryk
5. Tryk i en væskesøjle
6. Opdrift
7. Forklaringer til hverdagsfænomener, der skyldes tryk og opdrift.
8. Uafhængig og afhængig variabel samt lineære sammenhænge og proportionalitet.
9. Newtons 3. lov
Pensum: En verden af fysik B s.105-110+174-179+187-214
Forsøg:
1. Trykket i en væskesøjle
2. Densitet af salatolie
3. Nyttelast for en fyrfadsbåd.
Samt en masse små forsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
En verden af Fysik B; sider: 105-109, 174-178, 187-191, 193-195, 208-212
-
Kan du forklare Newtons 3. lov? Hvad er reaktionen til normalkraften? Hvilket udtryk gemmer der sig bag tyngdeaccelerationen?
-
Læs og
-
Besvar quizzen
-
-
Afsnit
-
Læs
-
og regn
-
Find ud af om I har et barometer derhjemme. Aflæs det i givet fald.
-
Hvordan virkede et kviksølvbarometer? Og hvad hvis det havde været et vandbarometer? Hvad er princippet i en dunkraft?
-
Hvis du ikke kan svare på disse spørgsmål så læs
-
Michelsen, Kasper Grosman: En verden af fysik C, Gyldendal; sider: 201-207
-
Vi skal mødes på DTU Engineering Technology , Lautrupvang 19, 2750 Ballerup kl. 8.50
-
image.png
-
Bus 400S fra Lyngby St. eller cykel 15 km fra VG.
-
Regn og læs
-
Lav quizzen
-
Og svar på 1. Hvad siger Bernoullis princip? 2. Forklar, hvorfor en flyvemaskine kan flyve.
-
Læs s. 1 til 9 i hæftet om Vindmøller, som ligger i OneNote under modul 1 Vindmølle. Hæftet blev også udleveret i modulet i dag d. 10-10-2024
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver i ellære
|
18-09-2024
|
Opdriftopgaver
|
11-10-2024
|
Tryk-opgaver
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kinematik
Hvad skal vi lære ifølge læreplanen?
– Kinematik - beskrivelse af bevægelse i én dimension.
Hvad skal vi lære i dette forløb:
Lærte begreber:
1. Fart
2. hastighed
3. acceleration
Anden erhvervet viden:
1. Fremstille og forklare et s(t)-diagram.
2. Fremstille og forklare et v(t)-diagram, husk areal under kurven er lig den tilbagelagte strækning.
3. Fremstille og forklare et a(t)-diagram.
4. Bevægelsesligningerne for en bevægelse med konstant acceleration.
5. Specielt frit fald og lodret kast undersøges.
Pensum:
En verden af fysik B kap, 7.1 s. 67-93
Forsøg:
Journalforsøg: Loggerpro og videoanalyse: Lodret kast, samt Reaktionstid Elevatorkørsel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kinematikopgaver
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kræfter og energi
Formål
Vi skal se på, hvorledes kræfter hænger sammen med genstandens bevægelse og dens energi.
Hvad skal vi lære i dette forløb?
1. Diverse kræfter specielt gnidningskraften og luftmodstanden
2. Newtons 2.lov og sammenhængen mellem kræfter og bevægelse
3. En krafts arbejde
4. Sammenhængen mellem arbejde og energi
5. Skråplan og dets kræfter
En verden af fysikB s. 94-161+169
Forsøg: Coulombs gnidningslov, Hoppende bold, Kageforme - luftmodstand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Regn opgaven frit fald
-
matrixregning v3.pdf
-
Læs
-
En verden af Fysik B; sider: 100-107, 126-127, 133-146, 149-152
-
Og kan du nu svare på følgende: 1. Hvad siger N.2. lov? 2. Hvad forstås ved den resulterende kraft? 3. Hvad siger N.3. lov? 4. Hvorfor betyder N.3. lov ikke, at genstanden ligger stille, når nu N.3. lov siger aktion = reaktion?
-
image.png
-
Afleveringsopgaver kinematik 2024.docx
-
Forsøget kræver, at du kan funktionen f(x)=Asin(Bx+C)+D og kan differentiere den. Men det har I heldigvis lige lært i matematik :)
-
Regn opgaven
-
Jeg står og skubber på en klods i 5 min, men klodsen, der vejer 100 kg flytter sig ikke. Beregn det arbejde, jeg har udført på klodsen.
-
Læs og svar på følgende spørgsmål
-
Opskriv formlen for kinetisk energi.Hvad kaldes kinetisk energi også?Opskriv arbejdssætningenOpskriv formlen for potentiel energi.Hvad kaldes potentiel energi også?Hvilken sammenhæng er der mellem potentielenergi og tyngdekraftens arbejde?Hvor er nul
-
Læs om mekanisk energi og svar på følgende spørgsmål
-
Spørgsmål til teksten: 1. Hvad forstås ved den mekaniske energi? 2. Hvornår er den mekaniske energi bevaret? 3. Hvilken betydning har massen, hvis den mekaniske energi er bevaret?
-
Læs og svar på
-
Spørgsmål: 1. Hvorfor indeholder gnidningskraftens arbejde altid faktoren cos(180)? 2. Hvornår sker der en ændring i mekanisk energi? 3. Hvis der er luftmodstand, vil der så også ske en ændring i mekanisk energi? 4. Hvilken slags energi bliver gnidni
-
Se hvem Windspace er her Titel
-
Lav følgende opgave
-
Facit findes i bogen under opg. 8.64
-
Der må til prøven bruges bog + lommeregner (ikke mobil) + 1A-4side håndskrevne noter (ikke computer)
-
Pensum i bogen er s. 68-113+143-146
-
Kinetest.docx
-
Prøve i kinematik og lidt ellære nov 2018.docx
-
Prøve i mekanik april 2021 3gFysB.docx
-
Kinetest med facit.docx
-
Prøve i mekanik april 2021 3gFysB med facit.docx
-
Prøve i kinematik og lidt ellære nov 2018 med facit.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kernefysik
Hvad skal vi lære ifølge læreplanen?
Radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven.
Ækvivalensen mellem masse og energi.
Hvad skal vi lære i dette forløb:
1. Kræfterne i atomkernen
2. Bevarelsessætningerne for kerneprocesser samt kunne anvende dem.
3. Vide hvad alfa, beta og gamma-stråling er, samt K-indfangning.
4. Forståelse af samt anvendelse af kernekortet.
5. Forståelse af den måde som radioaktive kerner henfalder på herunder anvendelse af henfaldsloven.
6. Forståelse af begrebet aktivitet samt anvendelse af loven for aktivitet.
7. Kunne forklare og anvende afstandskvadratloven og absorptionsloven.
8. Kunne beregne dosisækvivalentet H og vurdere risici.
9. Kendskab til hvorledes radioaktivstråling kan detekteres.
10. Kendskab til baggrundsstrålingen.
11. Kunne beregne bindingsenergi og Q-værdi
12. Atombomben
13. Atomkraft
14 Fusionskraft
Pensum:
En verden af fysik B kap. 10 s. 216-223 +kap. 11 s. 227-272+noter om atombomben
Samt noter på OneNote
Forsøg:
1. Terningekast som intro til henfaldsloven, aktivitetsloven og A=k·N.
2. Halveringstiden ud fra skolens 4 γ-kilder.
3. Halveringstykkelse
4. Afstandskvadratloven
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test i mekanik
|
23-02-2025
|
Kernefysik
|
26-02-2025
|
Test i kernefysik
|
27-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Atomfysik især med anvendelse på stjernernes lys
Oversigt over hvad I skal kunne inden for emnet Atomfysik:
1. Kendskab til det elektromagnetiske spektrum.
2. Energien af en foton E_foton=(hc)/λ=h∙f
3. Omregning mellem Joule (J) og elektronvolt (eV)
4. Gitterligningen
5. Bohrs atommodel E_foton=E_n−E_m
6. Hydrogenatomet - energien i skal n er E_n=−h∙c∙R∙1/n^2
7. Emission samt absorption af lys.
8. Strålingslovene: Planck kurve, Stefans lov og Wiens forskydningslov
Pensum s. 116-121+ s. 150-173 i En verden af fysik C
s. 216-220 i En verden af fysik B
Forsøg: Undersøgelse af diverse lyskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kernefysik
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Kosmologi og liv i Universet
Intro:
Vi skal i dette forløb beskæftige os med, hvorledes Universet har udviklet sig lige fra Big Bang til i dag,. Herunder skal vi se på stjerners liv og hvordan de tungere grundstoffer dannes. Endelig slutter vi af med at se på exoplaneter og sandsynligheden for liv i Universet.
Faglige mål:
1. Kunne beskrive, hvad Universet indeholder i dag, og hvilke afstande vi snakker om. Samt afstandsbestemmelse.
2. Kunne forklare en stjernes liv ud fra et Hertzsprung Russell diagram.
3. Kunne forklare, hvorledes de tunge grundstoffer dannes.
4. Kort beskrivelse af Big Bang, samt redegørelse for de tre grundpiller teorien bygger på: a) stoffets sammensætning, b) baggrundsstrålingen og c) Hubbles lov.
5. Universets fremtid
7. Hvor skal man lede efter liv henne og hvad er sandsynligheden for liv andet sted i Universet?
Pensum: En verden af fysik B kap. 11 samt OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965898364",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965898364",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58965898364"
}