Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/4 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Gertrud Linkis
Hold
2023 TyF/4 (
1g Ty/4
,
2g Ty/4
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro Songs über Deutschland
Titel 2
Das geteilte Deutschland und Fluchtgeschichten
Titel 3
Mörderische Geschichten und der Krimi EKSAMEN
Titel 4
Jugend im 3. Reich EKSAMEN
Titel 5
Die komplizierte Liebe EKSAMEN
Titel 6
Märchen EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro Songs über Deutschland
Die Prinzen: Deutschland
Rammstein: Deutschland
von Fallersleben: Die deutsche Nationalhymne (die dritte Strophe)
Indhold
Kernestof:
Die Prinzen Deutschland, Arbeitsblatt.docx
Liebe Schüler. HEUTE sehen wir uns endlich:) 🇩🇪🇩🇪🇩🇪 Wir fangen mit dem Thema "Songs über Deutschland" an. 🎼🎼
Quizlet: Sein Haben Werden i PRÆSENS
Liebe Schüler. Macht bitte Aufgabe 1 + 2 auf dem Arbeitsblatt zum Song "Deutschland" von den Prinzen (ligger på tirsdagens modul). (lav opgave 1 + 2 på arbejdsarket fra sidst)
Rammstein Deutschland.docx
Træn verberne sein, haben og werden i 10 minutter på vedlagte quizlet. Husk kladdehæfte, skriveredskaber og Tysk Grammatik AP!
Sein haben werden - i præsens
Sein Haben Werden - 3 tider
Sein, haben, werden i perfektum. Repeter bøjningen af sein, haben og werden i præsens og præteritum (nutid og datid) OG læs om bøjningen af de tre verber i PERFEKTUM og PLUSKVAMPERFEKTUM i Tysk Grammatik AP (side 7 + 8 nederst).
Liebe Schüler. Lektien er den samme, men jeg rykker den lille test i sein, haben, werden til på torsdag, så vi lige kan nå at øve os lidt mere sammen i modulet tirsdag.
Die Deutsche Nationalhymne.docx
I dag får I en lille test i SEIN, HABEN og WERDEN. Det er uden hjælpemidler, så I skal kunne bøje de tre vigtige verber i de fire tider: præsens (nutid), præteritum (datid), perfektum (førnutid) og pluskvamperfektum (førdatid).
Kort opsamling på die deutsche Nationalhymne (und Nationalhymnen überhaupt): Wann werden sie gespielt? Wann hören und singen wir sie? Und: Warum werden sie gespielt? Welche Funktion haben sie?
Ask, Maja M, Vitus
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Das geteilte Deutschland und Fluchtgeschichten
Dieser Kurs soll den Schülern eine Einführung in die deutsche Geschichte 1945-90 geben. Wir fokussieren auf die Berliner Mauer und auf die Flucht aus der DDR:
- Wann und warum wurde die Berliner Mauer gebaut?
- Wie hat die DDR den ostdeutschen Bürgern den Bau der Mauer erklärt?
- Wie sind die Leute geflüchtet - und warum?
Paul van Dyk und Peter Heppner: "Wir sind wir"
Susanne Fritsche: "Schicksalsjahr 1961"
"Der 13. August 1961" (aus einem DDR-Lehrbuch)
Verschiedene Fluchtgeschichten:
- ”Der Sprung in die Freiheit” (über Conrad Schumann)
- ”Peter Fechter: Das 24. Maueropfer”
- "Bus-Flucht scheitert im Kugelhagel"
- DW: "Berliner Mauer: Flucht durch den Tunnel"
+ Fotoserie "Spektakuläre Fluchtversuche aud der DDR"
WORTSCHATZ:
https://quizlet.com/368006395/flashcards
Indhold
Kernestof:
Fragen zur deutschen Geschichte 1945-90.docx
Letzte Runde mit sein, haben, werden - lav opgave 3 på opgavearket til sein, haben, werden. I har fået det udleveret og bør have det, men ellers er det også vedhæftet her. Brug maks. 30 minutter på lektien!
Ask, Maja M, Vitus
Informationssuche: Hav besvaret til og med spørgsmål 16 på side 3 i jeres nye kompendium, bitte
Schicksalsjahr 1961 - Übersetzung und Vokabeln
Regelmæssige verber (I fik udleveret et lille øvelseskompendium sidste gang): Hav til i dag lavet opgaverne 1-3 OG skriv tre sætninger i elevfeedback i hhv. præsens, præteritum og perfektum (førnutid) med verberne sagen (sige), machen (gøre) og kaufe
Schicksalsjahr 1961, Aufgaben.docx
Genlæs jeres fælles oversættelse af teksten Schicksalsjahr 1961 i deledokumentet fra sidst
Liebe Schüler. Oversæt alle sætninger i opg. 2 på arbejdsarket til "Schicksalsjahr 1961" - brug gloser fra opgave 1 og husk at tjekke kongruensen (passer verbets endelse til subjekt?)
Keine Hausaufgaben, men HUSK den aflevering om verber, som vi begyndte på sidst. Vi bruger lidt mere tid på den.
Wir sind Wir, Arbeitsblatt.docx
Frohes neues Jahr, liebe Schüler! Husk kompendier (Das geteilte Deutschland + Tysk Grammatik) til timen.
Læs og oversæt sangteksten "Wir sind wir" i kompendiet side 4, som I kom godt i gang med i sidste uge. I skal oversætte i hvert fald til dels skriftligt (minimum med noter i tekst), så I kan arbejde med indholdet.
Der 13. August 1961.docx
I har aflevering, så ingen lektier! Husk aflevering på print med navn på, bitte. OG høretelefoner - kan være, vi laver en lille lytteøvelse:)
Svage verbers bøjning i tid.doc
Arbeitsblatt, 3 Fluchtgeschichten.docx
Hausaufgabe: Besvar spørgsmålene på arbejdsarket fra sidst til teksten "Der 13. August": Skriv små korte sætninger på tysk med gloser fra teksten - og skriv de pointer, I ikke kan formulere på tysk, på dansk. Vigtigt, at I har styr på indholdet.
Hausaufgabe: Lav opgaven med regelmæssige verbers bøjning i tid samt ordstilling færdig - ligger på sidste modul. Mærk jer reglerne for ordstilling:
Ordstilling på tysk Skema til udfyldning.docx
Minlæring: Hovedsætninger og ledsætninger
Hausaufgabe: Lav opgaven med regelmæssige verbers bøjning i tid samt ordstilling færdig - ligger på sidste modul.
Lektien samler op på det arbejde med ordstilling, vi lavede i sidste uge:
Afsnit
3 Fluchtgeschichten: I skal have læst de tre flugthistorier i kompendiet (Ein Sprung in die Freiheit, Peter Fechter und Bus-Flucht) og besvaret opgaver til dem på arbejdsarket, som ligger på sidste modul. Vi ses!
Wir gucken Film! Husk notesbog og blyant, damit du notizen machen kannst.
Husk aflevering på papir og med navn på! Husk også en god linjeafstand, så jeg kan komme til med min røde pen:) Har man arbejdet sammen, skal jeg kun have én besvarelse.
Liebe Schüler. Hoffe, ihr habt schöne Ferien gehabt! I dette modul forbereder I jeres små personbeskrivelser, som skal præsenteres mundtligt i næste modul. Alle skal have set filmen "Der Tunnel", så de kan bidrage til arbejdet. Har man misset noget a
Oplæg om DER TUNNEL:
Vokabeln Die Mauer Der Tunnel Leer.docx
1g Tysk Bildbeschreibung Die Berliner Mauer und Fluchtgeschichten.docx
Keine Hausaufgaben! Heute arbeiten wir mit Bildbeschreibung zum Thema. Bringt das Kompendium, bitte.
I arbejdede godt sidst - wie schön:) Lektien til i dag er at have brugt MINDST 15 minutter på quizletten med gloser zum Thema: Die Berliner Mauer und Fluchtgeschichten. Link finder I i opgaven Bildbeschreibung på tirsdagens modul eller her:
Spektakuläre Fluchtversuche aus der DDR
Opgave Artikler og genitiv.docx
Keine Hausaufgaben. I præsenterer jeres billedbeskrivelser for andre grupper i dag, og så er vi færdige med forløbet Die Berliner Mauer und Fluchtgeschichten.
Bildbeschreibungen präsentieren:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1. Arbeit Sein, haben, werden + regelmæssige vb.
12-01-2024
2. Arbeit Konjunktioner og ordstilling
09-02-2024
Bildbeschreibung - Fluchtgeschichten
29-02-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Mörderische Geschichten und der Krimi EKSAMEN
Forløbet er påbegyndt i 1g og afsluttes i 2g
Wir lesen verschiedene Texte zu den Themen Verbrechen, Rache und Schuld und arbeiten mit Merkmalen der Krimigattung.
Merkmale des Krimis
(i: Egendal, Helle: Gattungen, Gyldendal 2020)
Milena Moser: “Letzte Pizza”
(i: Homann & Wikkelsø Pedersen: Kurzum – Text und Sprache, Tyskforlaget, 2005)
Jan Flieger: ”Liebfrauenmorgen”
(i: Dein Deutschland, Systime)
Autorenpräsentation Ferdinand von Schirach
(i: Egendal, Helle: Gattungen, Gyldendal 2020)
Ferdinand von Schirach: ”Einsam”
(i: Egendal, Helle: Gattungen, Gyldendal 2020)
Desuden hører til forløbet tekster og film fra 1g-sprogdag 11/3-24 om DER KRIMI:
- Postkartenkrimis: ”Der Kompost” + ”Gebranntes Kind scheut das Feuer”
- Film: TATORT: ”Der brennende Mann” (2013)
- Intro Tatort als Kultserie: Tatort Karambolage Arte
https://www.youtube.com/watch?v=WikH-AOp7sc
Wortschatz: Die Krimigattung
https://quizlet.com/dk/261008864/die-krimigattung-wortschatz-flash-cards/?funnelUUID=3f82afd7-6999-40b4-a40d-03660615cd74
Indhold
Kernestof:
Einführung in den Postkartenkrimi 1g 2024.docx
Liebe Schüler. Hav lavet opgave 1 + 2 i opgavearket med øvelser til sætningsanalyse og den bestemte/ubestemte artikel (den ligger på mandagens modul). Hvis der er noget, der er svært, så markér det og spørg mig, når vi ses fredag:)
Grupper:
Postkartenkrimi Gebranntes Kind scheut das Feuer.docx
Kære alle. Jeg er stuck på motorvejen, hvor der er kø pga. uheld. I må gå i gang med dagens spændende opgaver selv. Læs som det første Postkartenkrimien “Gebranntes Kind scheut das Feuer” og udfyld skemaet fra sidste gang. Se jeres grupper på modulet
TATORT Der brennende Mann Arbeitsblatt Sprogdag 1g 2024.docx
Opgave til 1g sprogdagen Postkartenkrimi.docx
Fragen zum Video TATORT Arte Karambolage.docx
Keine Hausaufgaben! Wir arbeiten mit dem Tatort-Film: Der brennende Mann
Wir besprechen heute den Film "Der brennende Mann" - die Gruppen kennen ihre Aufgaben und machen kleine Präsentationen:
Hausaufgabe: Lav HELE opgave 3 på arbejdsarket med opgaver til sætningsanalyse, artikler og genitiv, dvs. du skal også kunne forklare artiklen (køn/tal og kasus) i opg. 3b
Willkommen zurück! Vi fortsætter med vores nye thema MÖRDERISCHE GESCHICHTEN UND DER KRIMI - og i dag får I et lille kompendium.
Hausaufgabe:
Letzte Pizza Arbejdsark.docx
Letzte Pizza (som vi læste sammen sidste gang - er i kompendiet): Oversæt gloserne i dokumentet vedhæftet og vælg fem af dem, som du laver en lille sætning med, fx "lieben"=elske + "Die Hauptperson Charlotte liebt vielleicht immer noch ihren Ex-Freun
Letzte Pizza Ordforråd og sætningsdannelse.docx
2. Arbeit, genitiv (1g).docx
Læs om genitiv i Tysk Grammatik-kompendiet side 24 og lav følgende to opgaver:
REPETITION af genitiv + sein, haben, werden
2. Minlæring Sein Haben Werden
1gTy4 Letzte Pizza Zeitungsnotizen.docx
Oversæt følgende tre sætninger og forklar din grammatik (rep: regelmæssige verber og ordstilling) - skriv ind i elevfeedback:
Vergesst nicht das Kompendium "Mörderische Geschichten". Wir lesen gemeinsam den nächsten Text
I dag får I en test - i al grammatik bis jetzt, dvs.:
Øvelse. Sætningsanalyse og den bestemte artikel.docx
Øvelse med PERFEKTUM 1g.docx
Keine Hausaufgaben, aber bringe dein Kompendium Mörderische Geschichten und der Krimi + das Arbeitsblatt zum Text "Liebfrauenmorgen" (arbejdsark til denne tekst har I fået på print) mit
Liebe Schüler. Es ist lange her! Og nu er det blevet årets sidste tysktime. Medbring kompendium, grammatik og arbejdsark til "Liebfrauenmorgen" - dén tekst skal vi lige have afsluttet.
Gruppe 1: Peter, Julian, Rasmus
Willkommen im neuen Schuljahr! Bring irgendein Foto oder ein Ding (z.B. ein Souvenier) aus deinen Sommerferien mit, damit du ein bisschen zu erzählen hast.
Hausaufgabe: Mache die Aufgabe mit unregelmässigen Verben bitte fertig (udleveret sidste gang). HUSK at bruge skemaer over uregelmæssige verbers bøjningsmønstre på side 6 i Tysk grammatik AKTIVT.
Wir machen mit dem Text "Einsam" weiter (husk kompendium!):
Til brug i timen:
Liebe Schüler
Gruppe 1: Peter, Sander, Sofie
Personlige pronominer: Alle har lavet opgave 3 i dokumentet med personlige pronominer færdig - HUSK! Øvelsen går ud på at erstatte substantivet (Waffeleis, Zeitung, Hund) med personlige pronominer i forskellig kasus i forskellige sætninger, jf. eksem
Eine Einfuehrung, Kindheit und Jugend im dritten Reich.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Postkarten-Krimi
11-03-2024
TEST i al Grammatik bis jetzt
25-04-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jugend im 3. Reich EKSAMEN
Wir arbeiten mit dem Thema Jugend im Dritten Reich und beschäftigen uns mit sowohl Indoktrinierung als auch Widerstand.
Wir untersuchen, wie die Idealjugend der nazistischen Ideologie aussah und wie die Jugenderziehung und Indoktrinierung an den nazistichen Eliteschulen stattfanden. Welches Verhältnis gab es zwischen System und Individuum, und wie hat sich der einzelne Mensch in diesem System zurechtgefunden?
Schließlich lesen wir über die Widerstandsgruppe Die weiße Rose: Wie ist die Gruppe entstanden, wie hat sie Widerstand geleistet und was ist mit ihr passiert?
TEXTE
- Adolf Hitler: "Über Jugenderziehung" i: Hofer, W: Der Nationalsozialismus, Dokumente 1933-1945, Fischer Bücherei, 1957
- Adolf Hitler: "Und sie werden nie mehr frei ihr ganzes Leben" (Aus der Rede in Reichenberg am 2.12.1938) i: Eriksen, C. C. m. fl.: 60 Bilder aus der jüngsten Vergangenheit, Gyldendal, 1984
- Gesetz über Hitler Jugend vom 1.12.1936 i: Lange, H. og Løffler, M.: Der Nationalsozialismus und seine Opfer, H. Hirschsprungs Forlag, 1961
- Hitlerjugend: Propagandaplakate
- Baldur von Schirach: "Unsere Fahne flattert uns voran" i: Eriksen, C. C. m. fl.: 60 Bilder aus der jüngsten Vergangenheit, Gyldendal, 1984
Andreas Springer: ”NAPOLA – eine Einführung” (im Kompendium) - brugt som baggrund, ikke læst i sin helhed.
- Ernst Hiemer: "Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe"
- Letzte Briefe aus Stalingrad
- Was passierte in Stalingrad?
http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/2-weltkrieg/der-krieg-im-osten-und-im-westen/was-passiert-in-stalingrad/
- Die Widerstandsgruppe “Die weiße Rose” (Quelle: planet-wissen.de)
- Die weiße Rose: Flugblatt nr. 5 (Auszüge)
FILME
"Anton und die Hitlerjugend" - Folge aus der Serie "Der krieg und ich", SWR Plus, link:
https://www.youtube.com/watch?v=nfAdEppG-rY
Dennis Gansel: ”NAPOLA – Elite für den Führer”, 2004
Omfang: ca. 45 ns
Wortschatz zum Thema:
https://quizlet.com/dk/668487240/wortschatz-zum-thema-jugend-im-dritten-reich-indoktrinierung-und-widerstand-flash-cards/?i=on7sa&x=1jqt
Indhold
Kernestof:
Personlige pronominer: Alle har lavet opgave 3 i dokumentet med personlige pronominer færdig - HUSK! Øvelsen går ud på at erstatte substantivet (Waffeleis, Zeitung, Hund) med personlige pronominer i forskellig kasus i forskellige sætninger, jf. eksem
Eine Einfuehrung, Kindheit und Jugend im dritten Reich.docx
Sammensatte verballed - modalverber.docx
Hitlerjugend - Leben ist Kampf - Nationalsozialismus | Zeitklicks
Liebe Schüler
Lidt længere lektie (afsæt 30-40 minutter):
Nye makkerpar/tremandsgrupper:
Hitler-Jugend Propaganda.docx
Hausaufgabe: Die Aufgaben auf dem Arbeitsblatt mit Modalverben (ligger på sidste mandags modul) fertig machen. In der Stunde werden wir mit Propaganda-Plakaten und dem Kampflied der HJ arbeiten. Kompendien mitbringen!
Lieber Briefkasten, Modalverben.docx
2. Bereite auch 3 Sätze mit Modalkonstruktionen vor, die deinen Tag beschreiben (forbered også tre sætninger med modalkonstruktioner, som beskriver din dag), zum Beispiel: "Heute muss ich das Abendessen kochen" eller "Wir konnten die Oma gestern nich
Wortschatz Kindheit und Jugend im 3. Reich
Anton und die Hitlerjugend (minut: 16:00 --> se resten af udsendelsen). Link ligger på arbejdsarket - læs også spørgsmålene igennem og skriv lidt Stichwörter, så du er klar til arbejdet med udsendelsen i timen
Alle Fragen zur Sendung "Anton und die Hitler-Jugend" müssen beantwortet werden - wir werden in Gruppen über den Inhalt der Sendung sprechen.
Oversættelse med præp. og pron..docx
Samme lektie som til i torsdags - wir üben mündlichkeit!
2gTy4 Hitler om Jugenderziehung Oversættelse
Lav følgende opgave med modalverbernes bøjning samt lille skriveøvelse om Hitlers syn på og projekt med ungdommen i det tredje rige --> Inhalt des Textes, Aufgabe 1
Herr Doktor Fragen und Antworten.docx
Husk aflevering!
Præpositioner.pptx
Willkommen zurück!
Herr Doktor + Præpositioner Arbeitsblatt.docx
1) Herr Doktor Arbeitsblatt (ligger på sidste mandags modul): Mache bitte die erste Aufgabe mit Präpositionen fertig - du skal kunne forklare præpositionens valg af kasus.
Herr Doktor!, Präsentation vom Text.docx
Når man ikke præsenterer for GL, laver man denne opgave med præpositioner, som skal afleveres på mandag.
1. Afleveringer og skriveøvelser retur!
Præsentationsgrupper:
Til brug i modulet:
I dag får I en prøve i præpositioner og pronominer. Husk Tysk Grammatik og noget at skrive/viske med. Prøven skrives i hånden.
NAPOLA Gruppenarbeit 2gTy4.docx
Vigtig lektie: Betaling Lübeck!
Heute bereitet ihr eure NAPOLA-Vorträge vor! Dem, der mangler at se hele eller dele af filmen, kan finde den på filmstriben (titel: Hitlers elite) - log ind med bibliotekslogin. Vigtigt, at alle får den set, da I skal lave og holde oplæg om den, jf.
Grupper i Lübeck
Lübeck Aufgabe 2024.docx
Oplæg om NAPOLA - ich freue mich!
2 opgaver (løses i dag og som lektie til den 9/12):
Til i dag skal følgende to lektier være lavet:
Erklärvideo + Text (leichte Sprache):
Die Widerstandsgruppe Die weiße Rose, Arbeitsblatt.docx
Heute gilt es die Widerstandsgruppe "Die weiße Rose".
Die Weiße Rose Es lebe die Freiheit
I skriver prøve i dag. Husk Tysk Grammatik samt Wortschatz zum Thema Jugend im 3. Reich samt noget at skrive/viske med, se også fredagens modul.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Die komplizierte Liebe EKSAMEN
Die gefährliche Liebe in Literatur und Liedern. Wir untersuchen verschiedene Darstellungen der Liebe, wenn sie kompliziert ist und weh tut.
Rammstein: "Amour", fra Reise, Reise (2004)
Milena Moser: "Sonnenbrand"
J. W. Goethe: "Heidenröslein"(1772) i: Arnvig&Kyrsting: Vorwärtsträumen, 1999
Rammstein: "Rosenrot" fra Rosenrot (2005)
Die Prinzen: "Gabi und Klaus"
Die toten Hosen: "Alles aus Liebe" (1993)
Cro: "Bye bye" (2015)
Wortschatz zum Thema:
https://quizlet.com/dk/1048985258/die-komplizierte-liebe-wortschatz-flash-cards/?i=on7sa&x=1qqt
Indhold
Kernestof:
Flugblatt Nr. 5, Auszüge.docx
Frohes neues Jahr! Ich hoffe, dass ihr die Weihnachtsferien genossen habt. Heute machen wir eine letzte kleine Aufgabe zum Thema Jugend im 3. Reich und danach fangen wir mit einem neuen Thema an: Die komplizierte Liebe. Bis morgen!
Gabi und Klaus fortsat
Rammstein, Amour, Arbeitsblatt 2gty4.docx
Liebe Schüler
Hausaufgabe: Mache die ersten drei Aufgaben (A, B und C) auf dem Arbeitsblatt zum Song "Amour" von Rammstein, siehe letzte Stunde. Heute werden wir mit dem Liedtext arbeiten.
Ingen lektier - I har aflevering!
Hör dich den Song von CRO "Bye bye" noch einmal an und singe dabei mit (lyt og syng med - god udtaletræning!). Übersetze danach den Text (oversæt derefter teksten) - gør det selvstændigt, så du lærer noget. Du skal bruge det i timen!
CRO - Bye Bye (Official MTV Unplugged Version)
CRO Bye Bye Eksamenstræning.docx
Minlæring Uregelmæssige verber
Samme lektie som til i torsdags!
Hausaufgabe: Uregelmæssige verber - lav lektien på MinLæring (link til lektien ligger på mandagens modul)
Das ganze Arbeitsblatt zum Gedicht/zum Lied "Heidenröslein" soll gemacht werden (I har fået det udleveret i sidste uge). Wir üben Mündlichkeit, erzählen den Text nach und analysieren ihn - ØV gloser med opmærksomhed! I skal i søvne kunne sige disse o
Rosenrot, Arbeitsblatt 2g.docx
Keine Hausaufgaben. Wir machen in der Stunde einen Vergleich zwischen Heidenröslein und Rosenrot. Vergesst nicht Kompendium!
Grupper:
Jeg er dobbeltbooket i dette modul, så jeg kommer og sætter jer i gang, men derefter skal I arbejde selv - arbejdsark følger!
Milena Moser Sonnenbrand 2gTy4.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Deutsch 4 Relativpronominer og præpositioner
20-01-2025
Relativpronominer - lille generalprøve
06-02-2025
Prøve Relativpronominer
24-02-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Märchen EKSAMEN
Forløbet har til formål at gøre eleverne fortrolige med eventyrgenren, som den viser sig i både folkeeventyr og moderne kunsteventyr. Eleverne skal tilegne sig et ordforråd til beskrivelse af genren, dens kendetegn og funktion – og lære at anvende dette i analysen af eventyr. Desuden prøver eleverne kræfter med en psykologisk/symbolsk udlægning af eventyret, hvor dette giver mening.
- Über das Märchen als Gattung (Volksmärchen/Kunstmärchen und Gattungsmerkmale)
- Die Brüder Grimm: "Frau Holle"
- Die Brüder Grimm: "Dornröschen"
- Franz Hohler: "Die Befreiung"
- Wolfgang Bittner: "Der Dumme und die Königstochter"
- Gudrun Pausewang: "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte"
Wortschatz zum Thema:
https://quizlet.com/dk/1020270188/vokabeln-zum-thema-marchen-flash-cards/?i=on7sa&x=1qqt
Wortschatz Frau Holle
https://quizlet.com/dk/181557365/frau-holle-vokabeln-flash-cards/?funnelUUID=e606818d-1af1-43de-9028-8fd001d86553
Indhold
Kernestof:
Liebe Schüler
Märchen KOMPENDIUM 2025.pdf
Märchengattung Arbeitsblatt 2gTy4.docx
Die Märchengattung: Vi samler sammen op på jeres arbejde fra forrige uge (20/3 - die Märchengattung). Hav styr på det, bitte:)
GRAMMA-AUFGABE (laves i timen)
Frau Holle - Aufgaben Interpretationsfragen.docx
Øv Løst sammensatte vb perfektum ledsæt.docx
Finde dein Kompendium und das Märchen "Dornröschen" (Seite 9-12) und lies den Text, während du diesem Vorlesen zuhörst. (Find "Dornröschen" i kompendiet og læs teksten, mens du lytter til oplæsningen). Den tager ca. 10 minutter.
NB! Die große Grammastunde fredag i 4. modul - mulighed for arbejd-selv eller grammahygge på skolen:)
Prøve i de løst sammensatte verber (35 minutter) - I kan forberede jer ved at læse de relevante sider i grammatikken samt samle op på øvelsen fra i mandags!
Afsnit
Grammatisk repetition 2g.docx
Modulet kan afvikles som arbejd-selv med aflevering af opgaven nedenfor senest SØNDAG KL. 22, hvor jeg fører fravær.
Franz Hohler, Die Befreiung, Arbeitsblatt.docx
Lies bitte den ganzen Text "Der Dumme und die Königstochter" im Märchen-Kompendium
Allersidste tyskprøve - ALT er i spil:) Til gengæld er det bare en lille prøve. Eneste hjælpemiddel: Tysk Grammatik
Asta F – Jakob
Der Dumme und die Königstochter Thema und Botschaft 2gTy4.docx
Hausaufgabe: Vi fortsætter med "Der Dumme und die Königstochter" - lies den ganzen Text und beantworte mündlich/mit Stichwörtern die Textfragen auf dem Arbeitsblatt
Bittner Der Dumme und die Königstochter Arbeitsblatt.docx
Vom Ritter ..., Richtig oder falsch.docx
Arbeitsblatt, Vom Ritter ....docx
Lies den letzten Text im Kompendium: "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte" - vigtig eksamenstræning! Læs den blot igennem én gang og skriv et lille resumé på dansk. Skriv ind i elevfeedback. In der Stunde lesen wir den Text noch einmal zu
Eksempel på eksamensspørgsmål Vom Ritter.docx
Redemittel Præsentation af tekst.pdf
Märchen Vokabeln
Liebe Schüler. Mache das Blatt zum Text "Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte" fertig - schreibe Stichwörter, wir üben Mündlichkeit!
Vi ser Ved det grønne bord, kigger på studieplan/eksamensemner og hygger/spiller rundbold for resten - bis dann!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lille test Løst sammensatte verber
10-04-2025
Große Grammastunde
13-04-2025
Allerletzter Deutschtest
05-05-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966795948", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966795948", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966795948" }