Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/6 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Sabrina Koerver Schmidt
Hold
2023 TyF/6 (
1g Ty/6
,
2g Ty/6
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Erwartungen (Eksamen)
Titel 2
Landeskunde: Deutschland Bundesländer
Titel 3
Tödliche Geschichten (Eksamen)
Titel 4
Unterwegs (eksamen)
Titel 5
Sport in Deutschland
Titel 6
Kinder und Jugendliche im Dritten Reich (EKSAMEN)
Titel 7
Märchen (EKSAMEN)
Titel 8
Das Anderssein (EKSAMEN)
Titel 9
Forløb#4
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Erwartungen (Eksamen)
Velkommen til tysk :) Vi skal i fællesskab blive fortrolige med at tale og skrive tysk bundet op på emnet "Erwartungen". Til det læser vi følgende tekster, alle fra antologien "Auf Uns":
Liselotte Rauner: Denkpause
Julia Engelmann: One Day/Reckoning Text
Klaus Kordon: Zahl oder Adler
Grammatik:
Den bestemte + ubestemte artikel
Genitiv
Hoved-/ledsætninger + verbets/verbers placering i disse.
Indhold
Kernestof:
Erwartungen-kompendium; sider: 112-114, 117-120, 124-125, 127
Læs resten af novellen Zahl oder Adler. Efter læsning skal du lave et simpelt resume af teksten, mundtligt - benyt dig gerne af stikord: Wer sind die zwei wichtigsten Personen? Was machen sie / was passiert zwischen ihnen? Warum? Wie endet die Geschi
Supplerende stof:
Skærmbillede 2023-11-02 kl. 09.54.50.png
Medbring den grønne grammatikbog; Alles in allem
Der er to ting, I skal nå i løbet af dette modul: 1) gennemarbejde jeres interviews og aflevere igen. Tænk over, at disse interviews skal læses af andre (tyskholdet + evt. jeres forældre). 2) Lav opgave 2 + 3 i arket, som I fik i tirsdags (som skreve
Artikler: bestemt + ubestemt artikel skal sidde på rygradden til dette modul (lær udenad)
Vi fortsætter arbejdet med omskrivning af præpositionsforbindelser til IO i modulet
Skærmbillede 2023-11-30 kl. 07.56.14.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Landeskunde: Deutschland Bundesländer
I skal i dette forløb lære lidt om Tysklands Bundesländer. Hver gruppe får tildelt et Bundesland, som I skal undersøge og præsenterer for tyskholdet. Jeres PowerPoints skal efterfølgende lægges op i den fælles mappe her på Lectio. --> Dette bruger vi tre moduler på.
Efter jul dykker vi ned i forskellige tyske byer via musik. Hver gruppe får tildelt en by + sang. Byen skal præsenteres for klassen, sangen skal spille og teksten skal anlyseres.
Bundesländer:
www.eu2020.de/eu2020-de/praesidentschaft/informationen-ueber-bundeslaender-leichte-sprachen/2405512
www.deutschland.de/de/topic/politik/deutschland-europa/laender
https://youtu.be/iy6iwRkQEGo?si=IlGYiobeRyTUs1pf
Indhold
Kernestof:
Medbring papir, blyant, en opladt computer og jeres grønne grammatikbog. Jeg glæder mig til en hyggelig dag sammen med jer :)
1g Ty - 16 Bundesländer-Projekt.docx
Afsnit
Landeskunde durch Musik.docx
I dette modul skal I arbejde med jeres by, jeres tekst og jeres præsentation
Generalprøve på jeres oplæg/præsentationer. I får mulighed for at præsentere for mig og få feedback inden I skal præsentere for tyskholdet.
Seneste update: Jeg har endnu ikke sluppet sygdommen, og kan derfor ikke komme på arbejde i dag. Modulet bliver ikke aflyst, for I skal i stedet udnytte lejligheden til at arbejde videre/lægge sidste hånd på jeres præsentationer. Liebe Grüße, Sabrina
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tödliche Geschichten (Eksamen)
Tödliche Geschichten... Det lyder drabeligt, og det er det bestemt også. Vi læser nemlig noveller, der på en eller anden måde har dødelig udgang.
Postkartenkrimi: Gebranntes Kind Scheut das Feuer
Postkartenkrimi: Kompost
Milena Moser: Letzte Pizza
Tatort: Der brennende Mann
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Indhold
Kernestof:
Læs postkort-krimien "Gebranntes Kind scheut das Feuer" og udfyld skemaet
Alexander: du skal fremlægge i dag
Introduktion zum Postkartenkrimi (1).docx
Letzte Pizza: læs novellen GRUNDIGT. I skal kunne forstå/oversætte teksten, hvis I bliver spurgt.
Letzte Pizza. Sprøgsmålene til teksten skal være besvaret i dag, og I skal kunne lave et mundtligt resume af teksten på baggrund af de gloser, som I finder på siden efter selve novellen.
1g sprogdag tysk .docx
par til sprogdagen.docx
Tatort - Der brennende Mann (arbejde med filmen)
Der brennende Mann - Aufgaben 1.docx
Supplerende stof:
Én gruppe mangler stadig at fremlægge. Vi starter med dette, og så går vi i gang med det nye emne.
Vendespil tyske krimiord.docx Ordforråd: Lær disse gloser, som alle er relevante for emnet. I bliver quizzet i dem i løbet af modulet.
Vi skal arbejde med verbers bøjning og placering i hoved-/ledsætninger inden en prøve i dette emne i 5. modul
Minlæring
Sætningsanalyse
Uregelmæssige verber
Substantiver og artikler
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Unterwegs (eksamen)
Dette er et miniforløb. Vi læser to noveller, der på en eller anden måde omhandler temaet om at være 'unterwegs'.
- Hubert spannt aus (fra: Bis ans Ende der Welt: Texte zum Thema Reisen. (Tyskfolaget: 2009))
- Jürgen Benvenuti: Gnadenfrist (fra Antologien Vorwärtsträumen (1991))
Indhold
Kernestof:
Unterwegs-Kompendium; sider: 1-4, 7-11
Supplerende stof:
Feedback på jeres indtalinger + Grammatikprøven retur
tyske tongue twisters.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sport in Deutschland
Dette emne er et kort emne og en god indgangsvinkel til endnu et års tysk ovenpå en bevinhedsrig sportssommer:
Texte:
- el-Mafaalani + Topreks soziologische Theorie (aus Wer bin ich? Körper, Sport und Identität, s. 84-85))
- Benedikt Warmbrun: Reine Kopfsache (aus Wer bin ich? Körper, Sport und Identität, s. 95-97)
- Wiebke Petrowitz: Warum Sport (kort tekst fra antalogien Aus aktuellem Anlaß (Systime 2024)
- Top-Thema: Zwischen zwei Ländersn Detuschtürken bei der EM
https://learngerman.dw.com/de/zwischen-zwei-l%C3%A4ndern-deutscht%C3%BCrken-bei-der-em/l-69490487/le
. Manuskript + Aufgaben
- Top-Thema: Neuroathletik: Gehirntraining für den Sport.
https://learngerman.dw.com/de/neuroathletik-gehirntraining-f%C3%BCr-den-sport/l-64451790
Manuskript + Aufgaben.
Indhold
Kernestof:
Skærmbillede 2024-08-13 kl. 19.47.51.png
Sport in Deutschland; sider: 1-8
Medbring Alles in Allem
Zwischen zwei Ländern.mp3
Häckert, L. & Lohse, B.: ALLES IN ALLEM, Kaleidoscope; sider: 54
Medbring kompendiet
Minlæring - pronominer
Læs teksten "el-Mafaalanis und Topreks soziologische Theorie". Besvar spg. 1-8 på side 86. Teksten blev udleveret i mandags. Fraværende elever kan hente teksten i mit dueslag udenfor lærerværelset.
Læs teksten "Reine Kopfsache" indtil linje 57.
Minlæring - Adaptive øvelser (60 minutter)
Medbring jeres tidligere prøve
Erklärt einen Sport.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kinder und Jugendliche im Dritten Reich (EKSAMEN)
Forløbet vil forsøge gennem historiske kilder, litteratur fra både dengang og nu, samt via film at give et indblik i, hvordan tiden 1933-1945 så ud fra et Jugend-perspektiv.
Vi læser:
Adolf Hitler: Über Jugenderziehung (1939)
Gesetz über die Hitlerjugend (1936)
Adolf Hitler: Und sie werden nicht mehr frei ihr ganzes Leben (1938)
NAOPLA - eine Einführung (Tyskforlaget)
NAPOLA: Szene 1- 22 (Tyskforlaget)
Dokument 5: Hitlers Rede am 10. Februar 1933, Sportpalast Berlin (fra Wie wahr's)
Ernst Hiemer: Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe (fra Wie War's)
Vi ser:
NAPOLA: elite für den Führer (2004)
Der Kleine Nazi
https://youtu.be/My_fj5B2VC8
Jugend dient dem Führer (3 HJ-plakater), som vi ligeledes kigger på/taler om.
Indhold
Kernestof:
Ihr müsst den rest des Textes lesen. Wir besprechen ihn heute.
Medbring teksten, der beskæftiger sig med "el-Mafalaani und Topreks soziologische Theorie"
Reine Kopfsache.pdf
Plakat.docx
Kinder u. Jugendliche im Dritten Reich-kompendium; sider: 0-5, 8-10, 13-16
Heute besprechen wir die drei Hitler-Plakate, über denen ihr geschrieben habt. Schaut euch eure Analysen durch, und seid bereit viel Deutsch in der Klasse zu sprechen.
Wortliste - Zeittafel.docx
Zeittafel .docx
Bringt das Komendium "Kinder u. J....." zum Unterricht mit.
Textfragen zur Napola - eine Einführung.docx
Supplerende stof:
Bevor wir mit den Text anfangen, machen wir 15 Minuten, wo wir deutsch sprechen. Worüber du sprechen musst: dein Wochenende.
Indtaling af interview skal oploades/afleveres senest 11:20
Medbring Alles in allem
Häckert, L. & Lohse, B.: ALLES IN ALLEM, Kaleidoscope; sider: 99-101, 104-106
Medbring alles in allem. Vi træner fortsat adjektivers bøjning, som forberedelse til prøven på torsdag.
Vi gennemgår tyskprøven und danach präsentiere ich die Aufgabe, die ihr in Lübeck machen sollt.
Medbring Alles in Allem
Ajdektiver tysk - deklination.pptx
Lübeck Aufgabe 2024.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Märchen (EKSAMEN)
Was sind die Merkmale eines Volksmärchens? Was ist ein Kunstmärchen? Im Unterricht lesen, besprechen, intrepretieren und diskutirern wir beide Arten von Märchen.
Grammatik: modalverber + adjektivers komparation.
Texte:
Grimm: Der goldene Vogel
Grimm: Rotkäppchen
Grimm: Dornröschen
Wolf Biermann: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte.
Bertolt Brecht: Die Antwort (1967)
Grammatik:
* Modalverber
* Akkusativ/dativ-præpositioner
Indhold
Kernestof:
Afslutning af forløbet Kinder und Jugendliche im Dritten Reich.docx
Medbring hand-outet om Gattung-Das Märchen, som I fik i seidste modul
Märchen-kompendium; sider: 1-8, 15-18, 20-21, 23-25
Gattung Das Märchen.docx
Wir besprechen das Arbeitsblatt von dem Märchen "Der goldene Vogel"
Willkommen zurück aus den Ferien. Was habt ihr letzte Woche gemacht? Wir machen eine Runde, wo ihr alle erzählen müsst. Dann besprechen wir das ganze Märchen "Der goldene Vogel" - se lektien til modulet torsdag før ferien, som jeg desværre måtte afly
Dornröschen
Lest das Kunstmärchen von Bertolt Brecht "Die Antwort"
Marcus Wiebusch - Der Tag wird kommen
Supplerende stof:
Medbring det nye kompendium "Märchen" + grammatikbogen "Alles in allem"
Modalverber
Quizlet - Modalverber
Adaptive øvelser
Adjektiver, komparation 2013(1).ppt
Adjektivarket (udleveret i torsdags): lav opg. 1, 2 og 3.
Faglige samtaler
Häckert, L. & Lohse, B.: ALLES IN ALLEM, Kaleidoscope; sider: 46-58
Medbring Alles in Allem :)
Prøve uden hjælpemidler: modalverber, verbers bøjning (kongruens) samt placering i hhv. hoved- og ledsætning, adjektivers bøjning, artikler (bestemte og ubestemte), præpositioner (ren akkusativ, ren dativ, akk/dativ).
Medbring jeres Lissabon-postkort :) Ich freue mich
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Das Anderssein (EKSAMEN)
Das Anderssein - was bedeutet es, anders zu sein? In welcher weise, kann man anders sein? Das werden wir durch Kurzgeschichten, Kurzfilme, Lieder und Blogs sehen und besprechen. In der Klasse haben wir besprochen, wie man anders sein kann: durch das Aussehen, seine Religion, seine Sexualtät, seine politische Meinungen und Überzeugungen, seine Hautfarbe und vieles mehr.
Inhalt:
- Marcus Wiebusch: Der Tag wird kommen. Text und Video (Youtube:
https://youtu.be/-qOg8E4Tzto?si=qTvL7tNPX-EDoTpX
- Jens Eisel: Frei (fra antologien Auf Uns)
- Sibylle Berg: Nora hat Hunger (fra antologien Literaur um die Jahrtausendwende)
- Pepe Danquart: Der Schwarzfahrer (1993)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/sort-passager
- Rupert Höller und Berhard Wenger: Ausstieg Rechtst:
https://youtu.be/wgSTIJWvh70?si=GyU63zUZNTFVxaaf
(Österreich)
Indhold
Kernestof:
Marcus Wiebusch - Der Tag wird kommen
Durchgang von eurer Arbeit mit dem Song/Text/Kurzfilm "Der Tag wird kommen"
Læs teksten "Frei" af Jens Eisel til dette modul
Jens Eisel "Frei"
Lest das Lied in solcher Weise, dass du alle Wörter verstehst. Beantworte die Fragen zum Lied. Überlegt, wie das Thema "Anderssein" zum Ausdruck kommt.
Nora hat Hunger
Der Schwarzfahrer
Der Schwarzfahrer.docx
Eksamensteksten "Potsdamer Straße" skal være læst og forberedt som eksamenssituation til dette modul. Sæt derfor uret og brug maksimum 60 minutter på at læse og forberede den opgave, der bliver stillet i forbindelse med eksamensteksten. Husk, I må ik
Supplerende stof:
Medbring jeres Lissabon-postkort :) Ich freue mich
Prøver retur
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966808466", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966808466", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966808466" }