Holdet 2023 TyF/6 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Sabrina Koerver Schmidt
Hold 2023 TyF/6 (1g Ty/6, 2g Ty/6)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Erwartungen (Eksamen)
Titel 2 Landeskunde: Deutschland Bundesländer
Titel 3 Tödliche Geschichten (Eksamen)
Titel 4 Unterwegs (eksamen)
Titel 5 Sport in Deutschland
Titel 6 Kinder und Jugendliche im Dritten Reich (EKSAMEN)
Titel 7 Märchen (EKSAMEN)
Titel 8 Das Anderssein (EKSAMEN)
Titel 9 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Landeskunde: Deutschland Bundesländer

I skal i dette forløb lære lidt om Tysklands Bundesländer. Hver gruppe får tildelt et Bundesland, som I skal undersøge og præsenterer for tyskholdet. Jeres PowerPoints skal efterfølgende lægges op i den fælles mappe her på Lectio. --> Dette bruger vi tre moduler på.

Efter jul dykker vi ned i forskellige tyske byer via musik. Hver gruppe får tildelt en by + sang. Byen skal præsenteres for klassen, sangen skal spille og teksten skal anlyseres.

Bundesländer:
www.eu2020.de/eu2020-de/praesidentschaft/informationen-ueber-bundeslaender-leichte-sprachen/2405512
www.deutschland.de/de/topic/politik/deutschland-europa/laender

https://youtu.be/iy6iwRkQEGo?si=IlGYiobeRyTUs1pf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tödliche Geschichten (Eksamen)

Tödliche Geschichten... Det lyder drabeligt, og det er det bestemt også. Vi læser nemlig noveller, der på en eller anden måde har dødelig udgang.

Postkartenkrimi: Gebranntes Kind Scheut das Feuer
Postkartenkrimi: Kompost
Milena Moser: Letzte Pizza
Tatort: Der brennende Mann
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Unterwegs (eksamen)

Dette er et miniforløb. Vi læser to noveller, der på en eller anden måde omhandler temaet om at være 'unterwegs'.

- Hubert spannt aus (fra: Bis ans Ende der Welt: Texte zum Thema Reisen. (Tyskfolaget: 2009))
- Jürgen Benvenuti: Gnadenfrist (fra Antologien Vorwärtsträumen (1991))
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sport in Deutschland

Dette emne er et kort emne og en god indgangsvinkel til endnu et års tysk ovenpå en bevinhedsrig sportssommer:

Texte:
- el-Mafaalani + Topreks soziologische Theorie (aus Wer bin ich? Körper, Sport und Identität, s. 84-85))
- Benedikt Warmbrun: Reine Kopfsache (aus Wer bin ich? Körper, Sport und Identität, s. 95-97)
- Wiebke Petrowitz: Warum Sport (kort tekst fra antalogien Aus aktuellem Anlaß (Systime 2024)
- Top-Thema: Zwischen zwei Ländersn Detuschtürken bei der EM https://learngerman.dw.com/de/zwischen-zwei-l%C3%A4ndern-deutscht%C3%BCrken-bei-der-em/l-69490487/le.  Manuskript + Aufgaben

- Top-Thema: Neuroathletik: Gehirntraining für den Sport. https://learngerman.dw.com/de/neuroathletik-gehirntraining-f%C3%BCr-den-sport/l-64451790 Manuskript + Aufgaben.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kinder und Jugendliche im Dritten Reich (EKSAMEN)

Forløbet vil forsøge gennem historiske kilder, litteratur fra både dengang og nu, samt via film at give et indblik i, hvordan tiden 1933-1945 så ud fra et  Jugend-perspektiv.

Vi læser:

Adolf Hitler: Über Jugenderziehung (1939)
Gesetz über die Hitlerjugend (1936)
Adolf Hitler: Und sie werden nicht mehr frei ihr ganzes Leben (1938)
NAOPLA - eine Einführung (Tyskforlaget)
NAPOLA: Szene 1- 22 (Tyskforlaget)
Dokument 5: Hitlers Rede am 10. Februar 1933, Sportpalast Berlin (fra Wie wahr's)
Ernst Hiemer: Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe (fra Wie War's)


Vi ser:
NAPOLA: elite für den Führer (2004)
Der Kleine Nazi https://youtu.be/My_fj5B2VC8

Jugend dient dem Führer (3 HJ-plakater), som vi ligeledes kigger på/taler om.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Märchen (EKSAMEN)

Was sind die Merkmale eines Volksmärchens? Was ist ein Kunstmärchen? Im Unterricht lesen, besprechen, intrepretieren und diskutirern wir beide Arten von Märchen.

Grammatik: modalverber + adjektivers komparation.

Texte:

Grimm: Der goldene Vogel
Grimm: Rotkäppchen
Grimm: Dornröschen
Wolf Biermann: Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte.
Bertolt Brecht: Die Antwort (1967)

Grammatik:
* Modalverber
* Akkusativ/dativ-præpositioner
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Das Anderssein (EKSAMEN)

Das Anderssein - was bedeutet es, anders zu sein? In welcher weise, kann man anders sein? Das werden wir durch Kurzgeschichten, Kurzfilme, Lieder und Blogs sehen und besprechen. In der Klasse haben wir besprochen, wie man anders sein kann: durch das Aussehen, seine Religion, seine Sexualtät, seine politische Meinungen und Überzeugungen, seine Hautfarbe und vieles mehr.

Inhalt:

- Marcus Wiebusch: Der Tag wird kommen. Text und Video (Youtube: https://youtu.be/-qOg8E4Tzto?si=qTvL7tNPX-EDoTpX
- Jens Eisel: Frei (fra antologien Auf Uns)
- Sibylle Berg: Nora hat Hunger (fra antologien Literaur um die Jahrtausendwende)
- Pepe Danquart: Der Schwarzfahrer (1993) https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/sort-passager
- Rupert Höller und Berhard Wenger: Ausstieg Rechtst: https://youtu.be/wgSTIJWvh70?si=GyU63zUZNTFVxaaf (Österreich)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer