Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Pernille Ovesen, Sarah Garvig Frederiksen
|
Hold
|
2023 FrF/1 (1g FrF/1, 2g FrF/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Le voyage
Emnet "Le voyage" beskæftiger sig med rejseskildringer fra fiktionens og virkelighedens verden.
I Agota Kristofs erindringsroman, L'Analphabète, er rejsen forbundet med fare, smerte og flugt. I fortællingen om Marc Chagall er rejsen både knyttet til kunstnerisk udvikling og flugt fra jødeforfølgelse i 1930'erne, og i filmen om kunstneren Paul Gauguin skildres rejsen som en form for drøm om det perfekte, frie liv. For Gaël Faye er rejsen en flugt fra fra borgerkrigen i Rwanda, men i romanen 'Petit Pays' rejser han tilbage og prøver at forstå den blodige konflikt fra et barns perspektiv. Som voksen flytter han også tilbage til Kigali for at undgå eksiltilværelses rodløshed og fremmedgjorthed, som er dominerende i fx Agota Kristofs forfatterskab.
Kernestof:
Deluc, E. (2017) Gauguin - voyage de Tahiti (spillefilm, 97 min.)
Barthère, S. (2022): Marc Chagall, p. 4, 6, 16-17, 20-21, 24-25, 36 (Edition Milan)
Faye, G. (2012) Petit pays (dernière chanson de l'album "Pili-Pili sur un croissant au beurre")
Faye , G. (2016): Petit Pays, Prologue (Edition Grasset et Fascelles)
Kristof , A. (2008/2021): L’Analphabète, Récit autobiographique, p. 38-41 (Edition Zoé)
Supplerende stof:
Artikel om Gael Faye
Bonjour Lyon; Le Départ, L’Arrivée & Noël à Lyon (Systime.dk)
Video om Rwanda fra 'Un jour, un actu' https://www.1jour1actu.com/monde/cest-ou-le-rwanda
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Program
-
Skærmbillede 2023-11-02 073504.png
-
Contenu de la page(sidens indhold) Les exercices(opgaverne)Les réponses(svarene)1.1 Transparente ordFind så mange transparente ord i teksten som muligt. 1.1 FonetikFonetik: Konsonanterne d, g, p, s, t, x, z udtales normalt ikke i slutningen af et ord
-
Bonjour Lyon_la famille_travail individuel.docx Afsnit
-
Le programme
-
1. Aktiver e-bogen 'BONJOUR LYON', hvis du ikke har gjort det (find link i din outlook-mail). Spørg en kammerat, der var til stede i fredags, hvis det driller.
-
Passez 5 à 10 minutes sur Quizlet:
-
1. Find mindst 6 eksempler på stemthed (inkl. liaison)* i teksten Le départ: 2.1 Tekst: Le départ2. Øv dig i at udtale dem.3. Indtal dem gerne i en lydfil på din computer eller i eksempelvis vocaroo.com.4. Lyt til din egen indtaling.
-
Links:
-
Link til padlet --> Bonjour Lyon - le départ et l'arrivée (déscription d'image)
-
Gruppe 1
-
1. Læs de første 5 linjer på side 2 i rejse-kompendiet (Le voyage) fra "j'ai vingt..." til "..connais bien".
-
Ingen lektier, MEEEEN man kunne jo bruge lidt tid på at træne uregelmæssige verber, så man er klar til i næste uge
-
Testen vil tage udgangspunkt i gloserne nedenfor. Brug tid på at træne gloserne med fx quizlet. Øv dig også på at bøje de markerede verber i NUTID og FUTUR PROCHE. Start med at lære de regelmæssige (-er) udenad, og træn dernæst de uregelmæssige ved a
-
Find dit navn i tabellen for at se, hvorfra og hvortil du skal læseLÆS og FORSTÅ DET MEST CENTRALE i DIT afsnit i teksten om Agota Kristofs flugt fra Ungarn i 1956FIND / MARKER 3 nøgleord (heriblandt mindst ét verbum) Gruppe 1læser fra l. 33: ”Un enf
-
1. Le test --> retour
-
link til quizlet
-
Medbring "Le voyage" (kompendiet)
-
1. Une compairaison: Une ligne par rapport aux cheveux
-
Medbring "Le voyage" (On va lire le prologue du "Petit Pays")
-
Se filmen 'Gauguin - le voyage de Tahiti' på filmstriben, hvis du ikke så den i fredags -->Gauguin - voyage de Tahiti
-
Les questions
-
Medbring "le voyage"-kompendiet
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La famille et vos compétences linguistiques
Kort indledende forløb, der har til formål at ryste holdet sammen og repetere gloser ift. elevernes interesser, familieforhold og sproglige kompetencer.
Arbejdsformer:
Sprogportrætter på A3-papirer (individuelle/kollektive)
Præsentationer i grupper
Tekst:
'La famille' i Bonjour Lyon (e-bog, Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Entre deux cultures EKSAMENSEMNE
Dette forløb har til formål at træne elevernes interkulturelle kompetence og forståelse af det moderne kultursyn, som er både dynamisk og transkulturelt og komplekst.
Forløbet indledes med en refleksion over nationale stereotyper og elevernes oplevelser fra udvekslingen i 'Le Havre'. Senere i forløbet får vi besøg af de franske elever i undervisningen, hvor målet er at kunne tale om de unges eget kulturforbrug (mad, litteratur, film/serier, osv.).
Med udgangspunkt i Bonjour Lyon følger vi Lea på sit udvekslingsophold i Lyon, hvor hun møder en masse forskellige nationaliteter, en anderledes restaurantkultur, nye kunstformer og andre kollektive historiefortællinger.
Eleverne præsenterer i par et kapitel fra e-bogen med fokus på visuel, pædagogisk formidling af stoffet.
Til sidst i forløbet arbejder vi med originalteksten 'L'homme venu d'une autre durée' og forfatteren Ben Tahar Jelloun, der er kendt for at bygge bro mellem forskellige kulturer. I novellen giver han en stemme til migrantarbejderen, der er ensom og isoleret i det franske samfund. Der reflekteres over fordomme og værdien af sproglige og interkulturelle kompetencer.
Kernestof:
Jelloun, Ben T. (2002) L'homme venu d'une autre durée. In: Avant Garde 3 (red. Bettina Brandt Nilsson & Eva Kambskard. Forlag: Malling Beck)
Supplerende stof:
Bonjour Lyon (kap. 6, 8-10, 12-13, 15-16, 18) Systime.dk
Arbejdsformer:
Parpræsentationer af et kapitel (Bonjour Lyon)
Dialogisk læsning
Gruppearbejde
Rollespil (på restaurant)
Forløbet anslås til at være 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La guerre EKSAMENSEMNE
Et forløb om hvordan krig påvirker menneskers liv. Der studeres mere generelle konsekvenser af krig som for eksempel tab af familiemedlemmer, ændring af levevilkår og tilpasning til krigen. Herefter studeres anden verdenskrig og de konsekvenser den havde i Frankrig for den almindelige befolkning og for jøderne.
Materiale:
Per Krogh Hansen, Klassiker; smuk på en grusom måde, Berlingske 23/8-2019
Agota Kristof, Le grand cahier, chap. 1, 3, 7, 9 11, 17, 19, 24 et 25 Gyldendal 2008
La France pendant la deuxième gurre mondiale, Passepartout, Damkjær/Kambskard, Munksgaard, 1990
Film: La Rafle af Roselyn Bosch (2010)
Forløbets omfang anslås til at være 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlighed i kladdehæfter
|
11-09-2024
|
Delprøve 1 (1)
|
19-09-2024
|
Delprøve 1 (2)
|
23-10-2024
|
Delprøve 1 (3)
|
08-11-2024
|
Billedbeskrivelse i kladdehæfte
|
12-11-2024
|
Min læring
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Sur les barricades EKSAMENSEMNE
Dette forløb ser på tre forskellige men kulturelt forbundne begivenheder i Frankrig ud fra et historisk og samfundsfagligt perspektiv; den franske revolution i 1789, de Gule Veste i 2018-19 og Gisèle Pélicot-sagen i 2024.
Begivenhederne har det til fælles, at de har fået befolkningen og forfattere op på barrikaderne.
I forløbet har vi set teaterstykket "De hovedløse" og i forlængelse heraf gennemgået baggrunden for den Franske Revolution og forsøgt at forstå den franske oprørske ånd.
VI har derudover læst første kapitel af Edouard Louis' roman, En finir avec Eddy Bellegueule, om en opvækst i arbejderklassen og som aktualitet arbejdet med Gisèle Pélicot-sagen og de lovændringer sagen har medført i det franske samfund og udtalelser fra Kylian Mbappé i forbindelse med det franske præsidentvalg.
Eleverne har besøgt Den franske ambassade og hørt oplæg om hhv. Edouard Louis, Den franske revolution og De gule veste.
Tekster:
Edouard Louis, En finir avec Eddy Bellegueule, chap 1, 2017
Gisèle Pélicot: https://www.instagram.com/p/C_ljGyvNv6T/
Gisèle Pélicot: https://www.instagram.com/p/DDwTXB4teR9/
https://www.1jour1actu.com/sport/allo-1jour-1question-cest-qui-kylian-mbappe
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/em/mbappe-vil-ikke-repraesentere-et-land-der-ikke-deler-hans-vaerdier
FIlm: Les Misérables af Ladj Ly (2019)
Forløbet anslås til at være 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
L'amour EKSAMENSEMNE
Forløbet beskæftiger sig med forskellige teksttyper til belysning af kærlighed i forskellige sammenhænge også oplevelse af en fraværende kærlighed. Emnet belyser desuden ikke kun kærligheden mellem to elskende, men også kærligheden mellem forældre og børn og to af samme køn, samt reaktioner på loven om vielse for homoseksuelle i Frankrig i 2013.
Litteratur og artikler:
André Maurois: Les ricochets, pp. 55-58, Nouvelles 1, Finn Obel, Gjellerup, 1974
Connie Pedersen, Le changement, Mariage pour tous, pp. 46-48, Gyldendal, 2014
Moussa Diallo, forord til bogen, Il était une fois, 2010
Antoine Saint-Exupéry, Le petit prince, 1949, kap. XXI s. 66 - 74
Kortfilm, film og sang:
Guillaume Martinez, Gratte-papier, 2006
La vie d'Adèle af Abdellatif Kechiche (2013)
Est-ce que tu m'aimes, Maître Gims (ikke analyseret, blot sunget)
Forløbets omfang anslås til at være 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966939350",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966939350",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966939350"
}