Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Pernille Ovesen
|
Hold
|
2023 FrF/2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La famille et vos compétences linguistiques
Kort indledende forløb, der har til formål at ryste holdet sammen og repetere gloser ift. elevernes interesser, familieforhold og sproglige kompetencer.
Arbejdsformer:
Sprogportrætter på A3-papirer (individuelle/kollektive)
Præsentationer i grupper
Tekst:
'La famille' i Bonjour Lyon (e-bog, Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Le voyage
Emnet "Le voyage" beskæftiger sig med rejseskildringer fra fiktionens og virkelighedens verden.
I Agota Kristofs erindringsroman, L'Analphabète, er rejsen forbundet med fare, smerte og flugt. I fortællingen om Marc Chagall er rejsen både knyttet til kunstnerisk udvikling og flugt fra jødeforfølgelse i 1930'erne, og i filmen om kunstneren Paul Gauguin skildres rejsen som en form for drøm om det perfekte, frie liv. For Gaël Faye er rejsen en flugt fra fra borgerkrigen i Rwanda, men i romanen 'Petit Pays' rejser han tilbage og prøver at forstå den blodige konflikt fra et barns perspektiv. Som voksen flytter han også tilbage til Kigali for at undgå eksiltilværelses rodløshed og fremmedgjorthed, som er dominerende i fx Agota Kristofs forfatterskab.
Kernestof:
Deluc, E. (2017) Gauguin - voyage de Tahiti (spillefilm, 97 min.)
Barthère, S. (2022): Marc Chagall, p. 4, 6, 16-17, 20-21, 24-25, 36 (Edition Milan)
Faye, G. (2012) Petit pays (dernière chanson de l'album "Pili-Pili sur un croissant au beurre")
Faye , G. (2016): Petit Pays, Prologue (Edition Grasset et Fascelles)
Kristof , A. (2008/2021): L’Analphabète, Récit autobiographique, p. 38-41 (Edition Zoé)
Supplerende stof:
Artikel om Gael Faye
Bonjour Lyon; Le Départ, L’Arrivée & Noël à Lyon (Systime.dk)
Video om Rwanda fra 'Un jour, un actu' https://www.1jour1actu.com/monde/cest-ou-le-rwanda
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Entre deux cultures
Dette forløb har til formål at træne elevernes interkulturelle kompetence og forståelse af det moderne kultursyn, som er både dynamisk og transkulturelt og komplekst.
Forløbet indledes med en refleksion over nationale stereotyper og elevernes oplevelser fra udvekslingen i 'Le Havre'. Senere i forløbet får vi besøg af de franske elever i undervisningen, hvor målet er at kunne tale om de unges eget kulturforbrug (mad, litteratur, film/serier, osv.).
Med udgangspunkt i Bonjour Lyon følger vi Lea på sit udvekslingsophold i Lyon, hvor hun møder en masse forskellige nationaliteter, en anderledes restaurantkultur, nye kunstformer og andre kollektive historiefortællinger.
Eleverne præsenterer i par et kapitel fra e-bogen med fokus på visuel, pædagogisk formidling af stoffet.
Til sidst i forløbet arbejder vi med originalteksten 'L'homme venu d'une autre durée' og forfatteren Ben Tahar Jelloun, der er kendt for at bygge bro mellem forskellige kulturer. I novellen giver han en stemme til migrantarbejderen, der er ensom og isoleret i det franske samfund. Der reflekteres over fordomme og værdien af sproglige og interkulturelle kompetencer.
I starten er 2.g er det planen at læse et par originaltekster, der repeterer dette tema, og som opgives til eksamen. Man kunne også starte med en supplerende tekst fra Bonjour Lyon 'Un dîner en famille'. I kapitlet får eleverne repeteret familie- og husgloserne, høflighedsstrategier og samtaleregler.
Kernestof:
Jelloun, Ben T. (2002) L'homme venu d'une autre durée. In: Avant Garde 3 (red. Bettina Brandt Nilsson & Eva Kambskard. Forlag: Malling Beck)
Supplerende stof:
Bonjour Lyon (kap. 6, 8-10, 12-13, 15-16, 18) Systime.dk
Arbejdsformer:
Parpræsentationer af et kapitel (Bonjour Lyon)
Dialogisk læsning
Gruppearbejde
Rollespil (på restaurant)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La guerre (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Et forløb om hvordan krig påvirker menneskers liv. Der studeres mere generelle konsekvenser af krig som for eksempel tab af familiemedlemmer, ændring af levevilkår og tilpasning til krigen. Herefter studeres anden verdenskrig og de konsekvenser den havde i Frankrig for den almindelige befolkning og for jøderne.
Supplerende tekster:
Per Krogh Hansen, Klassiker; smuk på en grusom måde, Berlingske 23/8-2019
Primære tekster:
Agota Kristof, Le grand cahier, chap. 1, 3, 7, 11, 17 Gyldendal 2008
Boris Vian; Le Deserteur (voir copie)
1940 (Becherelle ”Chronologie de I'histoire de France”)
Appel du General de Gaulle 1940 (Une France Forte, s. 29, Systime 1982)
Film: La Rafle af Roselyn Bosch (2010)
Forløbets omfang anslås til at være 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Devoir écrit 1 : S'enfuir de la misère
|
23-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Les contes (opgives IKKE til eksamen)
Et forløb, der undersøger eventyrgenren på fransk ( klassiske eventyr, samt moderne fortolkninger) Forløbet kigger også på forskellen på danske og franske versioner af det samme eventyr (Den lille rødhætte). Eleverne introduceres desuden til freudiansk læsning og aktantmodellen på fransk.
Primære tekster:
Le petit chaperon rouge af Charles Perrault (1697)
Chapeau rond rouge af Geoffrey de Pennart (2004), In: Sørensen, M. & Bering, M. (2009) Entrées. Gyldendal
N°5, the 1998 Film by Luc Besson, with Estella Warren: Le Loup – CHANEL Fragrance
https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sur les barricades (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Thème: ”Sur les barricades”
Dette forløb ser på forskellige, men kulturelt forbundne begivenheder i Frankrig ud fra et hovedsageligt historisk og samfundsfagligt perspektiv; den franske revolution i 1789, de Gule Veste i 2018-19, Edouards Louis’ forfatterskab og Gisèle Pélicot-sagen i 2024. Begivenhederne har det til fælles, at de har fået befolkningen og enkeltpersoner op på barrikaderne, hvilket har været med til at skabe debat og i yderste instans omstyrte samfundet.
Forud for forløbet har vi set teaterstykket "De hovedløse" (Mungo Park i november, 2024). Teaterstykket tematiserer social ulighed og armod i forbindelse med de Gule Veste og drager samtidig paralleller tilbage til den franske revolution og Marie Antoinette. Nutiden spejles i datidens manglende forståelse for folkets nød og krav. Den sociale ulighed og klassehadet (der går begge veje) er også en rød tråd i Edouard Louis’ engagement i samfundsdebatten– og med ham anlægger vi en litterær vinkel på forløbet og undersøger, hvordan litteraturen kan bruges som en våben for at råbe overklassen op.
Eleverne har besøgt Den franske Institut og hørt oplæg om hhv. Den franske revolution, De gule veste og Edouard Louis. Til besøget arbejdede eleverne med første kapitel af Edouard Louis' roman, En finir avec Eddy Bellegueule, om en opvækst i arbejderklassen. Underviseren på instituttet bidrog her med et mere kritisk blik på Edouard Louis’ litterære mission.
Det aktuelle indspark repræsenteres ved Gisèle Pelicot-sagen, der har været med til at forandre den offentlige samtale i Frankrig om bl.a. seksuel vold (kemisk underkastelse), samtykke, skam, partnervold m.m.
Primære tekster:
Pedersen, C. (2022) Manifester (1.3) in: La politique pour tous. Acces (p. 18-23)
Louis, E. (2014) En finir avec Eddy Bellegueule. Éditions du Seuil (premier chapitre)
Louis, E. (2021) Changer: Méthode, Éditions du Seuil (extraits)
Édouard Louis sur le réseau social X à propos des Gilets Jaunes (Le 4 décembre 2018)
Fra 1 jour 1 actu:
Comment arréter La violence contre Les femmes? (24 novembre 2023) https://www.1jour1actu.com/monde/comment-arreter-la-violence-contre-les-femmes
De Sèze, C. (19/09/2024 à 15h05/ Mis à jour le 20/09/2024 à 15h08) Procès des viols de Mazan: Pouquoi Gisèle Pélicot “a quelque chose emblématique”: https://www.20minutes.fr/societe/4110938-20240919-proces-viols-mazan-pourquoi-gisele- pelicot-quelque-chose-emblematique (+ video)
Maitre Lucas sur youtube (La revolution française CM1 – CM2) https://www.youtube.com/watch?v=D8fel30lK78
+ des cartes mentales sur maitrelucas.fr
Supplerende tekster:
TV-interview med forfatteren Edouard Louis i Deadline, 9. januar 2023: “For underklassen er politik lige så konkret og intimt som det første kys” (tilgængelig på CFU)
De Hovedløse (teaterstykke) på Mungo Park, ultimo november.
Forløbet anslås til at være 70 sider
Faglige mål:
Mundtligt:
-eleven kan (uden hjælpemidler eller meget lidt støtte) præsentere en situation i Frankrig, hvor folk - alene eller sammen med andre - kæmper for en sag med udgangspunkt i en sekvens af billeder.
Skriftligt:
- eleven kan (uden hjælpemidler) skrive sammenhængende sætninger om et billede, der relaterer sig til emnet.
Studieteknisk:
-eleven øver sig på 100-150 ord og udtryk og får undervejs mulighed for at registrere og evaluere egen indsats.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øv dig på disse franske gloser. Forslag: sæt mobilen på 'fokus' og sæt et ur (du vælger selv om du har brug for at øve dig i 5, 10 eller 15 min.) Når tiden er gået, noterer du (i dit kladdehæfte) de ord, som du synes, du har fået bedre kendskab til -
-
Øv dig (sæt dig et mål!) Hvor mange af disse gloser vil du kunne? Brug 'learn', 'test' og 'spil'-funktionerne til at øve dig. Go, go, go :)
-
LINKS TIL STATIONSARBEJDE:
-
1. Répondez aux questions suivantes (dans ton cahier): 1. Qui étaient les Gilets jaunes?2. Pourquoi ont-ils manifesté pendant sept mois?3. Quelles étaient leurs revendications économiques?4. Quelles étaient leurs revendications politiques?5. De
-
Je sais décrire la situation politique en 2018/19 Je sais pourquoi les manifestants étaient en colère
-
1. Husk vores januarfokus: ØVELSE. Træn på quizletten og noter efterfølgende 10 nye ord. Find en måde at huske disse ord på.
-
2. Medbring kladdehæfte og kompendium
-
Afsnit
-
1. Lisez sur la page 9 --> jusqu'à la ligne 15 "irresponsables" dans Sur les barricades 2g frf_PO.pdf
-
1. Important! (ré)lisez les pages 9-10 dans le recueil de texte: Sur les barricades 2g frf_PO.pdf
-
Brug én elevtime på at øve dig (elevtimen indgår i den aflevering, I arbejder på for tiden) --> Øv dig på disse gloser! (der er mange almindelige gloser i quizletten, som er gode at kunne)
-
Læs/se de tekster, du skal bruge til at løse opgaven. Find dem i arbejdsbeskrivelsen her: Arbejd selv_Gisèle Pélicot.docx
-
Træn disse gloser (sæt et ur til 15 min.) - og prøv bagefter, om du kan skrive to sætninger om Gisèle Pélicot, hvor du bruger et af udtrykkene fra quizletten (uden at kigge = genkaldelse)
-
le programme:
-
Vælg ét grammatisk område, som giver mening for dig (ud fra min feedback på jeres sidste aflevering - uploadet onsdag)
-
www.languagereactor.com
-
Brug 15-20 min. på disse quizletter:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Devoir écrit 4 (processkrivning)
|
21-02-2025
|
Arbejd selv opgave
|
24-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
L'amour (OPGIVES TIL EKSAMEN)
L’amour
Forløbet beskæftiger sig med forskellige teksttyper til belysning af kærlighed i forskellige sammenhænge - også fraværet af kærlighed i en verden, hvor alting er til salg på markedsvilkår. Emnet belyser ikke kun kærligheden mellem to elskende, men også kærligheden mellem venner, mellem forældre og (børne)børn, ja, selv mellem mennesker og dyr i et eventyr fra Mali.
Forløbet repeterer desuden de film, vi har set i biografen i forbindelse med sprogdage i København (1g og 2g). Et særligt gennemgående tema for filmene er kærligheden mellem to af samme køn, men under dette tema flyder et endnu vigtigere et, nemlig kærligheden til sig selv og det til andre, der konstant udfordres af samfundsstrukturerne (fx sociale klasser og kønsstereotyper m.m.).
Kærligheden til poesien berøres afslutningsvis med franske Baudelaire, men også fra en frankofon vinkel med et besøg af Moussa Diallo (i april, 2025), som fortæller eventyr fra Mali. I forordet til ’Il était une fois au Mali” formidler Moussa sin kærlighed til fortællekunsten med fokus på de ritualer, som omgiver de magiske fortællinger i hans barndom.
Forløbets filosofiske forankring finder vi hos den Lille Prins (Antoine Saint-Exupéry) i mødet med ræven. Fortællingen anskueliggør vigtigheden af kærlighed. Og vi forstår, at den ikke kommer af sig selv, men udspringer af tålmodighed, faste ritualer og et ansvar for den anden.
Litteratur/artikler:
Moussa Diallo (2010): Il était une fois au Mali:
- Forord
- ”Kimi Komo”
- ”Le coq et le lezard”
Antoine Saint-Exupéry (1949): Le petit prince, kap. XXI s. 66 – 74
Baudelaire, Charles (1869): Enivrez-vous, in: Petits poèmes en prose.
Edith Piaf: L’hymne à l’amour (chanté par Celine Dion en 2024)
https://www.youtube.com/watch?v=9wQ-GYnKPYM
Laurence Muguet (2022) C'est quoi, l'homophobie? In: Un jour, un actu
https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-lhomophobie
Kortfilm, film:
J’attendrais le suivant (kortfilm, Frankrig) af Philippe Orreindy (2002)
La vie d'Adèle (spillefilm, Frankrig) af Abdellatif Kechiche (2013)
Close (spillefilm, Belgien) af Lukas Dhont (2022) - set efteråret 2023 i GRAND
L’été ’85 (spillefilm, Frankrig) af François Ozon (2020) - set i efteråret 2024 i GRAND
Supplerende tekster:
Oplæg fra Moussa Diallo (april, 2025): historier og fortællekunst fra Mali
bl.a. med l’histoire orale du ”Mali Sadio” (https://en.wikipedia.org/wiki/Mali_Sadio) på fransk
Forløbets omfang anslås til at være ______ sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Brug 10 min. på at træne dagens gloser--> Dagens quizlet. Prøv at skrive så mange ned i dit kladdehæfte, som du kan huske efterfølgende (uden at kigge)... Bon courage :)
-
2 VIGTIGE LEKTIER!1. Du skal sikre dig, at du har adgang til filmstriben via dit bibliotekslogin - hvis du ikke allerede har et login, så skal du have oprettet dig som bruger på dit lokale bibliotek!
-
Le programme:
-
1. Quizlet_: pour parler de Gwen et Prudence, ansi que la vie d'Adèle - tag' "selvtesten" inde i quizlet. Vælg at teste min. 40 gloser (gerne dem alle sammen). Vælg selv, hvordan du vil testes (multiple choice, mix og match osv.). Vælg på baggrund af
-
La vie d'Adèle
-
1. Alle medbringer en printet version af deres sidste franskaflevering (devoir écrit 5) - vi skal øve flydende udtalelse i par, hvor vi gentager teksten flere gange (hvis du ikke har afleveret opgaven, skal du prøve at blive færdig til modulet i dag
-
Brug 10-15 min. på at træne gloserne til Moussa Diallos forord til "Il était une fois..."
-
Pour notre thème d'amour il faut parler du message du Petit Prince! Avant de regarder la video au-dessous, passer 10 minutes à étudier le vocabulaire sur Quizlet: vocabulaire nécessaire pour comprendre
-
De bonnes phrases pour parler du thème:
-
1. Ecoutez og lisez les paroles de "L’hymne à l’amour" (écrit par Edith Piaf, chanté par Celine Dion dans la vidéo) https://www.youtube.com/watch?v=9wQ-GYnKPYM (virker med Language Reactor I Chrome)
-
I SKAL kunne denne Quizlet udenad (par coeur) Mots utiles pour parler d'une image
-
1. Find dit navn og "gruppenummer".
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dévoir écrit 5
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966948909",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966948909",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58966948909"
}