Holdet 2023 FrF/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Pernille Ovesen
Hold 2023 FrF/2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 La famille et vos compétences linguistiques
Titel 2 Le voyage
Titel 3 Entre deux cultures
Titel 4 La guerre (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 5 Les contes (opgives IKKE til eksamen)
Titel 6 Sur les barricades (OPGIVES TIL EKSAMEN)
Titel 7 L'amour (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 La famille et vos compétences linguistiques

Kort indledende forløb, der har til formål at ryste holdet sammen og repetere gloser ift. elevernes interesser, familieforhold og sproglige kompetencer.   

Arbejdsformer:
Sprogportrætter på A3-papirer (individuelle/kollektive)
Præsentationer i grupper

Tekst:
'La famille' i Bonjour Lyon (e-bog, Systime)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Le voyage

Emnet "Le voyage" beskæftiger sig med rejseskildringer fra fiktionens og virkelighedens verden.

I Agota Kristofs erindringsroman, L'Analphabète, er rejsen forbundet med fare, smerte og flugt. I fortællingen om Marc Chagall er rejsen både knyttet til kunstnerisk udvikling og flugt fra jødeforfølgelse i 1930'erne, og i filmen om kunstneren Paul Gauguin skildres rejsen som en form for drøm om det perfekte, frie liv. For Gaël Faye er rejsen en flugt fra fra borgerkrigen i Rwanda, men i romanen 'Petit Pays' rejser han tilbage og prøver at forstå den blodige konflikt fra et barns perspektiv. Som voksen flytter han også tilbage til Kigali for at undgå eksiltilværelses rodløshed og fremmedgjorthed, som er dominerende i fx Agota Kristofs forfatterskab.

Kernestof:
Deluc, E. (2017) Gauguin - voyage de Tahiti (spillefilm, 97 min.)
Barthère, S. (2022): Marc Chagall, p. 4, 6, 16-17, 20-21, 24-25, 36 (Edition Milan)
Faye, G. (2012) Petit pays (dernière chanson de l'album "Pili-Pili sur un croissant au beurre")  
Faye , G. (2016): Petit Pays, Prologue (Edition Grasset et Fascelles)
Kristof , A. (2008/2021): L’Analphabète, Récit autobiographique, p. 38-41 (Edition Zoé)

Supplerende stof:  
Artikel om Gael Faye
Bonjour Lyon; Le Départ, L’Arrivée & Noël à Lyon (Systime.dk)
Video om Rwanda fra 'Un jour, un actu' https://www.1jour1actu.com/monde/cest-ou-le-rwanda
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Entre deux cultures

Dette forløb har til formål at træne elevernes interkulturelle kompetence og forståelse af det moderne kultursyn, som er både dynamisk og transkulturelt og komplekst.

Forløbet indledes med en refleksion over nationale stereotyper og elevernes oplevelser fra udvekslingen i 'Le Havre'. Senere i forløbet får vi besøg af de franske elever i undervisningen, hvor målet er at kunne tale om de unges eget kulturforbrug (mad, litteratur, film/serier, osv.).

Med udgangspunkt i Bonjour Lyon følger vi Lea på sit udvekslingsophold i Lyon, hvor hun møder en masse forskellige nationaliteter, en anderledes restaurantkultur, nye kunstformer og andre kollektive historiefortællinger.
Eleverne præsenterer i par et kapitel fra e-bogen med fokus på visuel, pædagogisk formidling af stoffet.  

Til sidst i forløbet arbejder vi med originalteksten 'L'homme venu d'une autre durée' og forfatteren Ben Tahar Jelloun, der er kendt for at bygge bro mellem forskellige kulturer. I novellen giver han en stemme til migrantarbejderen, der er ensom og isoleret i det franske samfund. Der reflekteres over fordomme og værdien af sproglige og interkulturelle kompetencer.

I starten er 2.g er det planen at læse et par originaltekster, der repeterer dette tema, og som opgives til eksamen. Man kunne også starte med en supplerende tekst fra Bonjour Lyon 'Un dîner en famille'. I kapitlet får eleverne repeteret familie- og husgloserne, høflighedsstrategier og samtaleregler.

Kernestof:
Jelloun, Ben T. (2002) L'homme venu d'une autre durée. In: Avant Garde 3  (red. Bettina Brandt Nilsson & Eva Kambskard. Forlag: Malling Beck)

Supplerende stof:
Bonjour Lyon (kap. 6, 8-10, 12-13, 15-16, 18) Systime.dk

Arbejdsformer:
Parpræsentationer af et kapitel (Bonjour Lyon)    
Dialogisk læsning
Gruppearbejde
Rollespil (på restaurant)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La guerre (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Et forløb om hvordan krig påvirker menneskers liv. Der studeres mere generelle konsekvenser af krig som for eksempel tab af familiemedlemmer, ændring af levevilkår og tilpasning til krigen. Herefter studeres anden verdenskrig og de konsekvenser den havde i Frankrig for den almindelige befolkning og for jøderne.

Supplerende tekster:
Per Krogh Hansen, Klassiker; smuk på en grusom måde, Berlingske 23/8-2019

Primære tekster:
Agota Kristof, Le grand cahier, chap. 1, 3, 7, 11, 17  Gyldendal 2008
Boris Vian; Le Deserteur (voir copie)
1940 (Becherelle ”Chronologie de I'histoire de France”)
Appel du General de Gaulle 1940 (Une France Forte, s. 29, Systime 1982)
Film: La Rafle af Roselyn Bosch (2010)

Forløbets omfang anslås til at være 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir écrit 1 : S'enfuir de la misère 23-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Les contes (opgives IKKE til eksamen)

Et forløb, der undersøger eventyrgenren på fransk ( klassiske eventyr, samt moderne fortolkninger) Forløbet kigger også på forskellen på danske og franske versioner af det samme eventyr (Den lille rødhætte). Eleverne introduceres desuden til freudiansk læsning og aktantmodellen på fransk.

Primære tekster:

Le petit chaperon rouge af Charles Perrault (1697)
Chapeau rond rouge af Geoffrey de Pennart (2004), In: Sørensen, M. & Bering, M. (2009) Entrées. Gyldendal
N°5, the 1998 Film by Luc Besson, with Estella Warren: Le Loup – CHANEL Fragrance
https://www.dinagoldstein.com/dina-goldsteins-fallen-princesses/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sur les barricades (OPGIVES TIL EKSAMEN)

Thème: ”Sur les barricades”

Dette forløb ser på forskellige, men kulturelt forbundne begivenheder i Frankrig ud fra et hovedsageligt historisk og samfundsfagligt perspektiv; den franske revolution i 1789, de Gule Veste i 2018-19, Edouards Louis’ forfatterskab og Gisèle Pélicot-sagen i 2024. Begivenhederne har det til fælles, at de har fået befolkningen og enkeltpersoner op på barrikaderne, hvilket har været med til at skabe debat og i yderste instans omstyrte samfundet.

Forud for forløbet har vi set teaterstykket "De hovedløse" (Mungo Park i november, 2024). Teaterstykket tematiserer social ulighed og armod i forbindelse med de Gule Veste og drager samtidig paralleller tilbage til den franske revolution og Marie Antoinette. Nutiden spejles i datidens manglende forståelse for folkets nød og krav. Den sociale ulighed og klassehadet (der går begge veje) er også en rød tråd i Edouard Louis’ engagement i samfundsdebatten– og med ham anlægger vi en litterær vinkel på forløbet og undersøger, hvordan litteraturen kan bruges som en våben for at råbe overklassen op.

Eleverne har besøgt Den franske Institut og hørt oplæg om hhv. Den franske revolution, De gule veste og Edouard Louis. Til besøget arbejdede eleverne med første kapitel af Edouard Louis' roman, En finir avec Eddy Bellegueule, om en opvækst i arbejderklassen. Underviseren på instituttet bidrog her med et mere kritisk blik på Edouard Louis’ litterære mission.

Det aktuelle indspark repræsenteres ved Gisèle Pelicot-sagen, der har været med til at forandre den offentlige samtale i Frankrig om bl.a. seksuel vold (kemisk underkastelse), samtykke, skam, partnervold m.m.   

Primære tekster:

Pedersen, C. (2022) Manifester (1.3) in: La politique pour tous. Acces (p. 18-23)
Louis, E. (2014) En finir avec Eddy Bellegueule. Éditions du Seuil (premier chapitre)
Louis, E. (2021) Changer: Méthode, Éditions du Seuil (extraits)
Édouard Louis sur le réseau social X à propos des Gilets Jaunes (Le 4 décembre 2018)
Fra 1 jour 1 actu:
Comment arréter La violence contre Les femmes? (24 novembre 2023) https://www.1jour1actu.com/monde/comment-arreter-la-violence-contre-les-femmes
De Sèze, C. (19/09/2024 à 15h05/ Mis à jour le 20/09/2024 à 15h08) Procès des viols de Mazan: Pouquoi Gisèle Pélicot “a quelque chose emblématique”: https://www.20minutes.fr/societe/4110938-20240919-proces-viols-mazan-pourquoi-gisele- pelicot-quelque-chose-emblematique (+ video)
Maitre Lucas sur youtube (La revolution française CM1 – CM2) https://www.youtube.com/watch?v=D8fel30lK78
+ des cartes mentales sur maitrelucas.fr

Supplerende tekster:
TV-interview med forfatteren Edouard Louis i Deadline, 9. januar 2023: “For underklassen er politik lige så konkret og intimt som det første kys” (tilgængelig på CFU)
De Hovedløse (teaterstykke) på Mungo Park, ultimo november.

Forløbet anslås til at være 70 sider

Faglige mål:

Mundtligt:
-eleven kan (uden hjælpemidler eller meget lidt støtte) præsentere en situation i Frankrig, hvor folk - alene eller sammen med andre - kæmper for en sag med udgangspunkt i en sekvens af billeder.

Skriftligt:
- eleven kan (uden hjælpemidler) skrive sammenhængende sætninger om et billede, der relaterer sig til emnet.

Studieteknisk:
-eleven øver sig på 100-150 ord og udtryk og får undervejs mulighed for at registrere og evaluere egen indsats.   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Devoir écrit 4 (processkrivning) 21-02-2025
Arbejd selv opgave 24-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 L'amour (OPGIVES TIL EKSAMEN)

L’amour

Forløbet beskæftiger sig med forskellige teksttyper til belysning af kærlighed i forskellige sammenhænge - også fraværet af kærlighed i en verden, hvor alting er til salg på markedsvilkår. Emnet belyser ikke kun kærligheden mellem to elskende, men også kærligheden mellem venner, mellem forældre og (børne)børn, ja, selv mellem mennesker og dyr i et eventyr fra Mali.

Forløbet repeterer desuden de film, vi har set i biografen i forbindelse med sprogdage i København (1g og 2g). Et særligt gennemgående tema for filmene er kærligheden mellem to af samme køn, men under dette tema flyder et endnu vigtigere et, nemlig kærligheden til sig selv og det til andre, der konstant udfordres af samfundsstrukturerne (fx sociale klasser og kønsstereotyper m.m.).
Kærligheden til poesien berøres afslutningsvis med franske Baudelaire, men også fra en frankofon vinkel med et besøg af Moussa Diallo (i april, 2025), som fortæller eventyr fra Mali. I forordet til ’Il était une fois au Mali” formidler Moussa sin kærlighed til fortællekunsten med fokus på de ritualer, som omgiver de magiske fortællinger i hans barndom.

Forløbets filosofiske forankring finder vi hos den Lille Prins (Antoine Saint-Exupéry) i mødet med ræven. Fortællingen anskueliggør vigtigheden af kærlighed. Og vi forstår, at den ikke kommer af sig selv, men udspringer af tålmodighed, faste ritualer og et ansvar for den anden.       

Litteratur/artikler:  

Moussa Diallo (2010): Il était une fois au Mali:
-  Forord
- ”Kimi Komo”
- ”Le coq et le lezard”

Antoine Saint-Exupéry (1949): Le petit prince, kap. XXI s. 66 – 74

Baudelaire, Charles (1869): Enivrez-vous, in: Petits poèmes en prose.

Edith Piaf: L’hymne à l’amour (chanté par Celine Dion en 2024)
https://www.youtube.com/watch?v=9wQ-GYnKPYM

Laurence Muguet (2022) C'est quoi, l'homophobie? In: Un jour, un actu
https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-lhomophobie

Kortfilm, film:

J’attendrais le suivant (kortfilm, Frankrig) af Philippe Orreindy (2002)

La vie d'Adèle (spillefilm, Frankrig) af Abdellatif Kechiche (2013)

Close (spillefilm, Belgien) af Lukas Dhont (2022) - set efteråret 2023 i GRAND

L’été ’85 (spillefilm, Frankrig) af François Ozon (2020) - set i efteråret 2024 i GRAND

Supplerende tekster:
Oplæg fra Moussa Diallo (april, 2025): historier og fortællekunst fra Mali
bl.a. med l’histoire orale du ”Mali Sadio” (https://en.wikipedia.org/wiki/Mali_Sadio) på fransk

Forløbets omfang anslås til at være ______ sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dévoir écrit 5 06-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer