Holdet 2023 FrF/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Hilde Eslau Blinkenberg
Hold 2023 FrF/3 (1g FrF/3, 2g FrF/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Le voyage
Titel 2 La compétence interculturelle et les stéréotypes
Titel 3 La Guerre - opgives til eks.
Titel 4 Sur les barricades - opgives til eks.
Titel 5 Le Gaspillage Alimentaire - opgives til eks.
Titel 6 L'Amour - opgives til eksamen
Titel 7 Links til tilladte hjemmesider

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Le voyage

Emnet "Le voyage" beskæftiger sig med rejseskildringer fra fiktionens og virkelighedens verden. I Agota Kristofs erindringsroman, L'Analphabète, er rejsen forbundet med fare, smerte og flugt. I fortællingen om Marc Chagall er rejsen både knyttet til kunstnerisk udvikling og flugt fra jødeforfølgelse i 1930'erne, og i filmen om kunstneren Paul Gauguin skildres rejsen som en form for drøm om det perfekte, frie liv. Forløbet inddrager frankofont stof, da nogle af de gennemgåede kunstnere er fra frankofone lande.

Samlet omfang ca. 50 ns.

Materiale:
Bonjour Lyon; Le Départ og L’Arrivée (Systime.dk)
Agota Kristof; L’Analphabète, Récit autobiographique, p. 38-41 (2008, Edition Zoé, 2021)
Gaël Faye; Petit Pays, Prologue (Edition Grasset et Fascelles, 2016)
Sarah Barthère; Marc Chagall, p. 4, 6, 16-17, 20-21, 24-25, 36 (Edition Milan, 2022)
Gauguin — Voyage de Tahiti (Film, 2017)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La compétence interculturelle et les stéréotypes

Dette forløb træner elevernes interkulturelle kompetence og forståelse af det moderne kultursyn, som er både dynamisk og transkulturelt og komplekst. Med udgangspunkt i billedanalyse af danske og franske kulturmønstre, stereotyper i sangen "Marly-Gomont" af den franske rapper, Kamini, og danske og franske satiretegninger, reflekteres der over tilgange og nuancer i kulturforståelse.

Omfang ca. 10 ns.

Kamini; Marly-Gomont (sangtekst, 2007)
Tahar Ben Jelloun; Un homme venu d'une autre durée (novelle, 1973)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La Guerre - opgives til eks.

Forløbet "La guerre" omhandler dels hvordan krig påvirker mennesket, som skildret i "Le grand cahier" med tab af familiemedlemmer, ændrede levevilkår og tilpasning til krigen, dels etik og moral, som det f.eks. kommer til udtryk i Boris Vians sang "Le déserteur". Desuden sættes fokus på Frankrig under Anden Verdenskrig såvel historisk som politisk.

Kernestof:
Agota Kristof; Le Grand Cahier, kap. 11 & 17 (1986)
La France pendant le deuxième guerre mondiale (Carte Blanche, 2002)
Appel de Général de Gaulle 1940 (Une France Forte s. 29, Systime 1982)
1940
1942, la rafle du Vel d'Hiv (Becherelle "Chronologie de l'histoire de France
Les enfants d'Izieu
Boris Vian; Le Déserteur (1954)
La Rafle (Roselyne Bosch, 2010)

Samlet normalsider: ca. 80
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sur les barricades - opgives til eks.

Dette forløb ser på tre forskellige men kulturelt forbundne begivenheder i Frankrig ud fra et historisk og samfundsfagligt perspektiv; den franske revolution i 1789, de Gule Veste i 2018-19 og Gisèle Pélicot-sagen i 2024, der har genoplivet debatten om vold mod kvinder i Frankrig. Begivenhederne har det til fælles, at de har fået befolkningen og forfattere op på barrikaderne.
I forløbet har vi set teaterstykket "De hovedløse", læst uddrag af Edouard Louis' roman om en opvækst i arbejderklassen, læst Gisèle Pélicots udtalelser i retten om årelangt seksuelt misbrug og gennemgået baggrunden for den Franske Revolution.

Kernestof:
Frankrig - Modsætningernes land kap. 2 "Demonstrationer og demokrati" (Systime.com)
La Politique pour tous kap.1.3 (Connie Pedersen, Acces 2022)
Comment arrêter la violence contre les femmes (1jour1actu, nov. 2023)
Angèle; Balance ton quoi (Musikvideo + sang 2018)
Edouard Louis; En finir avec Eddie Bellegueule s. 13-14 (Seuil, 2014)
Les viols de Mazan - Pourquoi Gisèle Pélicot a quelque chose d'emblématique (www.20minutes.fr)
Edouard Louis à propos de Gilets Jaunes (X d. 4/12 2018)

Supplerende stof:
Interview med Edouard Louis (DR.DK Deadline, 9/1 2023)
Quelles sont les grandes étapes de la Révolution Française? (www.geo.fr)
De Hovedløse (Mungo Park, 2024)

Antal læste sider anslået: 70 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le Gaspillage Alimentaire - opgives til eks.

Formålet med forløbet om madspild er at give et konkret eksempel på det franske parlaments lov mod madspild. Desuden er emnet aktuelt og det er noget eleverne har en holdning til og oplever i deres hverdag. Forløbet inddrager frankofont stof, da madspild og bæredygtig udvikling  er set i et bredere perspektiv med inddragelse af viden om bl.a. Senegals kæmpelosseplads i Dakar og import af madvarer fra frankofone lande.
Fokus er både på ordforrådstilegnelse og vidensopbygning om emnet, kommunikativ kompetence og viden om hvordan man ’lærer nye ord’.

Kernestof:
Stop au gaspillage alimentaire ! (www.1jour1actu.fr 2014)
Infographie : En France, le gaspillage alimentaire en chiffres (Le Monde, 9 juin 2018)
A l'assaut du gaspillage alimentaire  (www.1jour1actu.fr 2016)
Les déchets à Dakar (https://blogs.worldbank.org/fr/nasikiliza/vous-ne-voyez-que-des-ordures-nous-nous-voyons-un-tresor-ou-pourquoi-la-gestion-des )
Suzane; Il est où le SAV (sangtekst + musikvideo, 2020)

Supplerende materiale:
"Madspild for milliarder" (Horisont, 2011)
Vivre Zéro Déchet (eksamensopgave FrB A-niveau)
Le décharge de Mbeubeuss devient incontrôlable (TVMonde info, Youtube)

Antal læste sider anslået til ca. 40 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 L'Amour - opgives til eksamen

Forløbet beskæftiger sig med forskellige teksttyper til belysning af kærlighed i forskellige sammenhænge. Emnet belyser desuden ikke kun kærligheden mellem to elskende, men også kærligheden mellem forældre og børn, mellem to af samme køn og mere eksistentielt som det at turde slippe sine følelser.

Kernestof:
Jean-Louis Fournier:  "Papa et moi" (Il a jamais tué personne, mon papa, 1999, Systime, 2002)
Antoine de Saint-Exupéry: Le petit prince, 1949; Kap. XXI
Guy de Maupassant; Rosalie, 1886
Paulette Poujol Oriol; Lucette (Paroles d'Haïti, Munksgaard 1997)
Les amoureux des bancs publics (George Brassens, 1950)
Slimane; Mon Amour (2023)
Close (Lukas Dhont, 2022)

Supplerende stof:
Oplæg om maliske eventyr af historiefortæller, Moussa Diallo
Gauguin — Voyage de Tahiti (Film, 2017)

Antal læste sider anslået: 70 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Links til tilladte hjemmesider

Følgende links har været anvendt i undervisningen:

https://minlaering.dk/
http://www.ordbogen.com
http://ordbog.gyldendal.dk
https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais-monolingue
https://fr.bab.la/prononciation/francais

Dybe links tilladt til:
https://quizlet.com/
https://www.1jour1actu.com/

Desuden må anvendes egne noter og trykte bøger. Husk dog at kildehenvise!


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer