Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Hilde Eslau Blinkenberg
|
Hold
|
2024 FR (3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La France politique
Dette forløb gennemgår det politiske system i Frankrig, de aktuelle politiske strømninger og protestbevægelsen De Gule Veste, samt den parlamentariske situation i kølvandet på parlamentsvalget i sommeren 2024.
Kernestof:
La politique pour tous, kap. 1-4 (Connie Pedersen, Acces 2022)
France, des élections qui passionnent (L'actu du jour, 2/7 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La France politique et les élections législatives
Et kort og fokuseret forløb om fransk politik med udgangspunkt i det franske parlamentsvalg, som blev udskrevet af Macron i juni 2024. Forløbet ser på valgresultaterne, men især også på det politiske system i Frankrig siden Charles de Gaulle indførte 'la Ve République' (den 5. republik) i 1958.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Manifester - opgives til eksamen
Emnet 'Manifester' hænger sammen med emnet ’Un manifeste littéraire’ og indbefatter både den del af den franske kultur, der kendetegnes ved almindelige franskmænds forhold til staten, og hvordan franske meningsdannere som fx. Edouard Louis, ytrer sig kunstnerisk og politisk igennem litteraturen.
Forløbsbeskrivelse af Un manifeste littéraire:
I dette forløb studerer eleverne Edouard Louis’ klassevandring og hans litterære manifest med fokus på slutningen af romanen ’Qui a tué mon père’, hvor forfatteren oplister en række konsekvenser af politiske beslutninger taget af franske præsidenter i en periode på 20 år. I forløbet repeterer eleverne nogle af de seneste franske præsidenter, samt situationen med ’de gule veste’. Eleverne har også tidligere arbejdet med Bourdieu og begrebet ’kulturel kapital’, og det er på dette bagtæppe, at eleverne introduceres til Edouard Louis’ klasserejse og hans litterære våben, som han siger, at han har stjålet fra overklassen (eller: les classes dominantes) for at bruge det imod dem.
Kernestof:
Louis, E. (2021) Changer: méthode (p. 11-17). Éditions du Seuil
Louis, E. (2018) Qui a tué mon père (p. 11-12, 66-80). Éditions du Seuil
Supplerende materiale:
Deadline (09.01 .2023) med Edouard Louis, 25 min. Tilgængelig på CFU
Primær litteratur:
La politique pour tous, kap. 1-4 (Connie Pedersen, Acces 2022)
France, des élections qui passionnent (L'actu du jour, 2/7 2024)
De Hovedløse (Mongo Park, november 2024)
Marie-Antoinette (Det Kongelige Teater, april 2025)
Arbejdsformer:
-pararbejde
-individuel læsning
-kreativ mediering
- CL-strukturer (kommunikative tasks)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Apparences - opgives til eksamen
Forløbet der tager udgangspunkt i ordsproget "les apparences sont trompeuses' har et litterært fokus, idet det behandler menneskers selvforståelse og selvbedrag. Der er også et historisk element, idet vi bygger bro til skildringen af Marie-Antoinette som historisk person og symbol på den privilegieblinde overklasse.
Kernetekster:
Un repas de famille, novelle af Jean-Denis Bredin (1994)
Le malade imaginaire, uddrag af teaterstykket af Molière (1673)
Voilà comment j'ai fait fortune, eventyr af Chris Donner (1997)
Je suis un lion, børnebog/eventyr af Antonin Louchard (2015)
Angèle; Balance ton Quoi (2019)
Supplerende materiale:
De hovedløse, teaterstykke om de gule veste & Marie Antoinette (Mungo Park)
Pierre Bourdieu (De fire kapitaler)
Marie-Antoinette, teaterstykke på Det Kongelige Teater
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Devoir 2 L'avenir
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Un manifeste littéraire - opgives til eksamen
I forlængelse af forløbene om fransk politik og de gule veste (Manifester), ser dette forløb på franskmændenes erfaringer med protestaktioner i relation til klasseforskelle.
Kernestof:
Edouard Louis; Changer; méthode (uddrag, 2021)
Edouard Louis; Qui a tué mon père (uddrag, 2018)
George Pérec; Les Choses
Supplerende materiale:
"De Hovedløse" (Nanna Tüchsen, Mungo Park, 2024)
Interview med Edouard Louis i Deadline (9/1- 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les nouvelles vagues
Udgangspunktet er hvilken påvirkning man ser i Frankrig fra USA det sidste årti mht. #MeToo, identitetspolitik, wokisme mm. i nyere sange (Angèle; Balance ton quoi), TV-serien Skam France, Kønspolitiske nybrud (Pélicot-sagen) mm. I forløbet indgår også sproglig bevidsthed om l'argot og le verlan.
Kernestof:
Angèle; Balance ton quoi (2019)
Skam France (S2, E 1-4)
Le Verlan et l'argot (Explore French, Youtube 2021)
HugoDécrypte - om Gisèle Pélicot-sagen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
L'Existentialisme et l'absurde Opgives til eksamen
Forløbet, der omhandler Frankrig fra ca. 1940-1960, tager udgangspunkt i fem markante kulturpersonligheder; filosofferne Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir, og forfatterne Jacques Prévert, Albert Camus og Eugène Ionesco.
Kernestof:
Albert Camus; L'Étranger, ch. 1 (1942)
Jacques Prévert; 3 digte; Premier jour, Déjeuner du matin, Familiale (fra Paroles, 1946)
Simone de Beauvoir; Le deuxième sexe (uddrag, 1949)
Eugène Ionesco; La leçon (1950)
Supplerende materiale:
Le féminisme à travers l'histoire (Oxfam.org)
The meaning of life according to Simone de Beauvoir (Ted-Ed, 10/3 2021)
Simone de Beauvoir (Philosophy Talk, Youtube 2024)
Jean-Paul Sartre and existential choice (BBC, 2015)
L'existentialism en 7 minutes (Culture Philo, 2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Familiale
|
23-01-2025
|
3g FR skr. prøve (Valdemar)
|
10-03-2025
|
3g FR skr. prøve
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Paris - la grande ville
Forløbet skal ses i forlængelse af en 3-dages studietur til Paris i foråret 2025. Fokus er på Paris' udvikling fra 2. halvdel af det 19. århundrede med byplanlægger, G.E. Haussmanns, forvandling af bybilledet til i dag, til en 'ville verte' hvor der visse steder i Paris er områder med fokus på bæredygtighed og miljøbevidsthed.
Kernestof:
Fra Systime:
"C'est pas sorcier - Paris lumière" (dokumentar)
Une ville verte
Clichy-Batignolles – une histoire d’échelle (Dokumentar)
Guillaume Apollinaire (fra digtsamlingen Caligrammes, 1918);
La colombe poignardée
2e canonnier conducteur
Supplerende materiale:
Studietur til Paris (Musée d'Orsay, Panthéon, Montmartre, Notre Dame)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
La Guerre II Opgives til eksamen
Dette forløb om krig er opgraderet fra 2.g med fokus på krig skildret i poesien af to franske digtere, Guillaume Apollinaire og Jacques Prévert.
2g materiale:
Primær litteratur:
Agota Kristof; Le Grand Cahier, ch. 11 + 17 (1986, Gyldendal 2008)
Boris Vian; Le Déserteur (1946)
Appel du Général de Gaulle 1940 (Une France Forte, Systime 1982)
La Rafle (Roselyne Bosch, 2010)
Supplerende materiale:
Per Krogh Hansen; "Klassiker - smuk på en grusom måde" (Berlingske Tidende, 2017)
1940 (Chronologie de l'histoire de France, Hachette 2002)
3g materiale:
Primær litteratur:
Guillaume Apollinaire; 2e cannonier conducteur (fra digtsamlingen Caligrammes, 1918)
Jacques Prévert; Familiale (fra digtsamlingen Paroles, 1946)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349738592",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349738592",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349738592"
}