Holdet 2024 LaB/jk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Latin B
Lærer(e) Jette Pedersen
Hold 2024 LaB/jk (2jk LaB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det romerske samfund
Titel 2 Et lykkeligt liv
Titel 3 Magt, iscenesættelse, eftermæle
Titel 4 Fablen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det romerske samfund

Udvidelse af og opsamling på 1g-forløb om den romerske borger set gennem Martials epigrammer, med fokus på den satiriske udlevering af menneskelige egenskaber, udseende og seksualitet - og på forståelsen af humor.
Formålet med 2g-forløbet er at møde mere af det romerske samfund og hverdagsliv.
Forløbet har 2 dele:  Inskriptioner og graffiti (især) fra Pompei. 2) Mere Martial

Del 1: Inskriptioner og graffiti (især) fra Pompei.
Fokus: erhvervsgrupper, gladiatorer, slaver, valg og byens (og statens) administration (magistrater), "reklame", kærlighed, sex og prostitution, (selv-)iscenesættelse, omdømme og eftermæle.

LATINSK ORIGINALTEKST
ca halvdelen læst statarisk, resten kursorisk
Inskriptioner fra Pompei: 6, 10,13-14,16-18, 21, 25-26, 28-31, 34-35 (3 ns)
i: Erik Skydsgaard, Kildehæfter, klassikerforeningen, 1977

Del 2: Martial
Fokus: seksualitet og kønsroller, Clientela-systemet, kejsergunst - og Martial om sig selv.

Læst i 1g: LATINSK ORIGINALTEKST (kursorisk/statarisk)
Martial: 1.10, 1.32, 1.33, 1.64, 1.67, 1.9, 2.38, 4.36, 4.65, 5.43, 7.3, 9.10, 10.8, 11.64, 11.92, 12.20, (ca 2,5 ns)
   i: Kurt G. Rasmussen: Et udvalg af Martials digte

Læst i 2g: LATINSK ORIGINALTEKST (læst statarisk)
Martial: (seksualitet) 2.87, 3.8, 3.11, 11.62, 11.63, 12.20 (1 ns)
Martial: (Martial om Martial) 1.1, 6.60, 9.97, 10.47, (3 ns)
     i: Kurt G. Rasmussen: Et udvalg af Martials digte

PERSPEKTIV

Antik (i oversættelse)
Martial: (Clientela-systemet): 3.36, 5.22
Martial: (Kejser-gunst): Liber Spectaculorum 1.1, 1.2
    i: Kurt G. Rasmussen: Et udvalg af Martials digte
Ovid: (sex, mænds syn på kvinder): Eskapader: I.5, II.8      
   i: Christensen/Thorsen: Romersk antologi, Museum Tusculanum, 2006
Quintus Cicero: Om valg
   i: A & T Thiedecke: Under vulkanen, Pantheon, 2014:
Marcus Cicero og Plinius d. Yngre: Om gladiatorer
   i: Johnny Thiedecke: Døden som underholdning, Pantheon, 2016)

Eftertid: Latinsk originaltekst
Ludvig Holberg: epigram 1.5, 1.39, 1,55 (kursorisk) (½ ns)
Eftertid:
Film: (Ridley Scott) Gladiator 2 (2024)
Filmklip: Star Wars (2002): https://www.youtube.c om/watch?v=oDwGyuMbGLY
Nick & Jay: Hot (2002)
       https://www.youtube.com/watch?v=YPV8LqSRSDg

Andet:
Gideon Nisbet: The Top Ten Things to know about Martial:
     https://www.youtube.com/watch?v=jJiDQVggfFw (2016)
Om Humor, invektiv
   i: L.A.Pedersen/S.A.Svenningsen: Latinbogen, Systime (2022) red.JP)
Om magistrater
   i: Erik Christensen: Romerrigets historie, Århus
   Universitetsforlag, 2010, s.44, s.53-56 - red.JP)
   i: A og J Thiedecke: Under Vulkanen, Pantheon, 2014
Om Clientela-systemet (Lex.dk)
Om Gladiatorer (Opgave med søgning på nettet)
Om seksualitet og prostitution
  i I: Allan A. Lund: I seng med romerne, (s. 30-34, 65-67 - red.JP)
Film: "Murder in Rome" -  BBC "Timewatch" 2005 (det romerske retssystem)
    Dramatisering af Ciceros forsvar af Sextus Roscius



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Et lykkeligt liv

Hvad er "et lykkeligt" liv? - Hvordan lever man "rigtigt"?
I forløbet undersøges, hvordan forskellige forfattere opfattede og beskrev den gode tilværelse, det lykkelige liv og den rette levemåde. I den forbindelse beskæftiger vi os med de to filosofiske retninger: epikuræisme og stoicisme.

LATINSK ORIGINALTEKST
Martial: 5.58, (6.34 læst kursorisk)  (1,5 ns)
   i: Kurt G. Rasmussen: Et udvalg af Martials digte
Catul: 5, 13, 58, 70, 85 (2)
   i: Susanne Høeg: Catul, God latin 2, Modtryk, 2019
Seneca: Epistulae Morales: 1.1-2  (0,5 ns)
   i: L.A.Pedersen/S.A.Svenningsen: Latinbogen, Systime (2022)
Seneca: Epistulae Morales: 50,1-4 (5-9 læst kursorisk) (1,5 ns)
     i: K.B. Jørgensen/L.T-P Jensen: Latin - Her og nu, Praxis (2021)

PERSPEKTIV
Antik ( i oversættelse)
Lucrets: fra 4.bog, v.1058, 1121-1170
    i: Susanne Høeg: Catul, God latin 2, Modtryk, 2019
Epikur: Brev til Menoikeus (oversat S.A.Svenningsen)
   i L.A.Pedersen/S.A.Svenningsen: Latinbogen, Systime (2022)
Seneca: Om mildhed: 1.1.5
     i: L.A.Pedersen/S.A.Svenningsen: Latinbogen, Systime (2022)  
Seneca: Moralske breve: 63
     i: K.B. Jørgensen/L.T-P Jensen: Latin - Her og nu, Praxis (2021)

Andet:
Om epikuræisme og stoicisme:  materiale med inspiration fra
      L.A.Pedersen/S.A.Svenningsen: Latinbogen, Systime (2022)
Film: (Ridley Scott) Gladiator 2 (2024)
Om Seneca: fra lex.dk - og andre opslagsværker
Om Catul: fra lex.dk - og andre opslagsværker
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Magt, iscenesættelse, eftermæle

Plinius' brev om Vesuvs udbrud og Plinius d. Ældres død dels afslutter forløbet om "Et lykkeligt liv", hvor bl.a. genren "at skrive breve" berøres i forlængelse af Seneca, og dels indleder Plinius det næste forløb, idet det indholdsmæssige fokus er "eftermælet", altså hvordan man vil huskes og hvordan man skal leve og handle for at blive husket.
Dette leder frem til Augustus og hans Res Gestae.   
Fokus er magtovertagelsen, (selv-) iscenesættelsen og legitimeringen, samt forsøget på at styre eftermælet og sikre familiens position. Her trækkes også tråde tilbage til forløbet om det romerske samfund og inskriptionerne i Pompeji.
Endelig diskuteres, hvordan propaganda i alle former afslører værdier i et samfund.
Ikke-tekstligt materiale inddrages i høj grad, især igennem elevoplæg.

LATINSK ORIGINALTEKST
Plinius d. Yngre: Epistula VI.16. 1-5, (21-22 læst kursorisk) (1 ns)
     (resten i oversættelse)
     i: E.Jensen/S.AA.Outzen: Plinius. Vesuvs udbrud (1992)
Monumentum Ancyranum / Res Gestae divi Augusti
Indledning, 1-3, 34-35 (statarisk), 10, 12, 13, 29 (kursorisk) (3 ns)

PERSPEKTIV-tekster
Antik (i oversættelse)
Plinius d. yngre: Brev 1.1, Brev IX.14
     i: Inger Nord: Ud af mørke og tavshed, SDU (2020)
Vergil: Æneiden, 6.sang, v.788-800, 847-853 (Oversættelse: Otto Steen Due)
Tacitus: Annaler 1, 2-4.
      i: Rudi Thomsen: Det augustæiske principat, 1965
Eftertid
Latinsk originaltekst: (0,5)
Bayeux-tapetet: 3 scener: Haralds kroning og stjernen (s.86-87), skibsbyggeri (s.88-89), slaget mellem franskmænd og englænderne (s.120-121).
      i: Mogens Rud: Bayeux-tapetet - og slaget ved Hastings, 2008
Primo Levi: Plinio (english Translation: R. Feldman/B. Swann)
      i: Primo Levi, Collected Poems: New Edition, 1988

Magtiscenesættelse gennem Bygningsværker, monumenter mm.
Gruppeopgaver med fremlæggelser med fokus på "magt-iscenesættelse" i kejsertiden i Rom som inspiration for eftertiden.

Trajansøjlen (og Bayeux-tapetet)
Colosseum (og det olympiske stadion i Berlin)
Pantheon (og Pantheon i Paris)
Marcus Aurelius´ Rytterstatue (og Frederik V på Amalienborg Slotsplads)
Konstantinbuen (og Brandenburger Tor i Berlin)
Curia Julia (og det engelske Parlament)
3 obelisker: "tvillingerne" fra Augustus´ Mausoleum, gnomon fra Augustus´ solur.

Andet:
Om Monumentum Ancyranum, forklarende noter, Prima Porta-skulpturen, mønter  mm.
      i: Rudi Thomsen: Det augustæiske principat, 1965
Om Mønter og Cæsars komet
     i: Numismatisk forening for Nord- og Sydslesvig (2018)
Om Ara Pacis og Pontifex Maximus
     i: Susanne Høeg: Augustus. (God latin 1) Modtryk (2019)
Om Plinius fra lex.dk - og andre opslagsværker
Om cursus honorum fra lex.dk

Personer "rundt om" Augustus:
Gruppeopgave med fremlæggelser:
Cæsar, Marcus Agrippa, Marcus Antonius og Cleopatra, Maecenas,
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fablen

Opsamling og udvidelse af forløb fra 1g om Phaedrus og fablen som genre, herunder kort om arven fra den græske tradition. Emnet udvides i 2g med perspektivtekster - særligt fokus på eftertiden.

Valget af fabler af Phaedrus sigter på at vise den emnemæssige bredde: Beskrivelse af generelle menneskelige egenskaber, socialt hierarki, politiske iagttagelser og kommentarer med særlig fokus på politiske og samfundsmæssige forhold.
Det fører til diskussionen om, hvad en fabel kan - om fablens formål og modtagergruppe.


LATINSK ORIGINALTEKST

Phaedrus
Statarisk læst  (2)
     1.1: Lupus et Agnus
     1.15: Asinus ad senem pastorem
     1.34: Rana rupta
     4.3:  Vulpes et uva    
Kursorisk læst (1)
     1.4:  Canis per fluvium
     1.30: Ranae metuentes proelia taurorum   
I oversættelse:
     1: Prologus
     3.3: Aesop og bonden
     appendix 17:  Aesop og fruen
     appendix 20: Aesop og den flygtende slave
i: Carsten Weber-Nielsen:  Æsops fabler. I udvalg og oversættelse, Museum Tusculanums Forlag, Kbh. Universitet, 2012

PERSPEKTIVTEKST
Antik: (i oversættelse)
     Horats: Satire II.2 (v.70-117) "Bymusen og landmusen".
i: Christensen/Tortzen: Romersk antologi, 2006
Eftertid:
     G.E.Lessing: Nattergalen og høgen (Die Nachtigall und der Habicht) (1761)  https://www.projekt-gutenberg.org/lessing/fabel/fabel111.html (oversat)
     L.Holberg: Frøernes klagemål (Moralske fabler 1751)
     F. Kafka: Lille fabel (Kleine Fabel) (1920)
     Poul Borum: "Kat-og-mus-fabel" (1987)
i: K Bügel Jørgensen/L T-P Jensen: Latin - her og nu (2021)
     Disney: The Ugly Duckling (Silly Symphony) (1939) - youtube
     Disney: The Country Cousin (Silly Symphony) (1936) - youtube

Andet:
Om Fædrus / fabel: opslag på lex.dk
Om Horats: i: Christensen/Tortzen: Romersk antologi, 2006
Om forfattere til eftertidens fabler (gruppeopgave med fri søgning)

  


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer