Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Helle Bagger
|
Hold
|
2024 re/a (3a re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Fænomenologi og lidt teori
Madsen m.fl. Grundbogen til Religion C, Systime 2019: s.311-12 og 314-17 om myte og ritual, samt s.306-10: Religionsfaglige discipliner og sociologiske teorier om, hvorfor mennesker bliver religiøse. 11 SIDER
Religion.dk, Henning Nørhøj 2014.
https://www.religion.dk/kristendom/de-ti-vigtigste-ting-vide-om-det-hellige
2 SIDER
Lex.dk, Geertz (2024) om Mana og tabu, forkortet af lærer 1 SIDE
KERNESTOF:
Moses på Sinaj-bjerget, 2.mosebog kap.9 vers 9-21 1 SIDE
Lehman: Die polynesischen tabusitten, 1930, s.221-22: Missionær Bakers død i 1867.
2 SIDER
You Tube-klip til ritualanalyse: Bryllupsvideo og Hajj i Mekka:
https://www.youtube.com/watch?v=ggVUdXB7ozA
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
i atl 17 sider (ekskl. videoer)
RESUME: Eleverne stifter i dette forløb bekendtskab med den religionsfænomenologiske dimmension eksemplificeret ved begreberne mana, tabu og myte/ritual, herunder forskellige ritualtyper. Desuden præsenteres de for 4 sociologiske teorier.
CENTRALE FAGLIGE MÅL OG KERNESTOF: Anvendelse af elementær religionsfaglig terminologi som vigtigt tekstanalyseredskab, indefra og udefra perspektivet som et vigtigt element i karakteristikken af en religionsfaglig tekst.
ARBEJDSDSFORMER: Klasseundervisning med små øvelser i tekstanalyse, hvor de nye begreber indgår. Analysearbejde med videomateriale og fremstilling af planche i grupper med både tekst og illustration som visuel læringsstrategi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Koranen (Ellen wulff), Forlaget Vandkunsten, 2006: Sura 53, vl.1-18, sura 112, sura 87 vers 1-19, sura 74 v.38-55, sura 81, sura 56 v.1-56, sura 2 v.118-24, 129-34 og 186-89, sura 15 v.26-49 8 SIDER
Hadith:
Steffensen: Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime 2002: Tekst 16. Bøn i islam og Tekst 24. Valfartens ide. 3 SIDER
- Jens Forman, Muslimernes religion, Systime 2006: Tekst 29: Osama bin Ladens krigserklæring og Tekst 30: Den sidste aften. 3 SIDER
Madsen m.fl: Grundbogen til religion C, Systime 2019: S.111 - 129 og s.135-147 samt s.330, 336, 339 - 40 36 SIDER
Khan Academi 2017: Life of Muhammed and the beginnings of Islam https://www.youtube.com/watch?v=4NT_btkLlho
Div utube-klip: How to pray in islam (6 min.):
http://www.youtube.com/watch?v=kScrL8m1qMs
Pilgrimsrejsen, ca. 20 minutter:
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
I ALT 50 SIDER
I dette forløb præsenteres eleverne for centrale sider af islam før og nu. Med omdrejningspunkt i konstituerende begreber som f.eks. sharia og jihad har eleverne stiftet bekendtskab med nogle af de mange forskellige måder, muslimer dyrker deres religion på.
Tekstvalget lægger op til samtale om indresyn versus ydresyn i tilgangen til religionerne i religionsfaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendommen
Madsen m.fl. Grundbogen til religion C, Systime 2019:
s.66- 78, 89-95, og 102-3 22 sider
Det gamle testamente: 1.mosebog kap1 skabelsesberetningen (X), kap 3, syndefaldsmyten .
Esajas 53, Herrens lidende tjener.
Det ny testamente: Matthæus kap 3, Jesu dåb.
Lukas kap 10 vers 25-37, Den barmhjertige samaritaner (X).
Marcus kap 15 v.33-41, Lukas kap 23 v.44-49 og Johannes kap19 v.28-30, alle tre om Jesus` død på korset.
Matthæus kap 5 vers 21-48, Bjergprædikenen.
Apostlenes gerninger: kap.2 Pinsedagen og Peters prædiken.
Mathæus kap.26 vers 1 - 29, nadveren
23 SIDER
Prædiken ved Sandra Kastfelt, Mariendal kirke, 2024. 1
De ti vigtigste ting at vide om den treenige gud (i Kristeligt dagblad, ved Henning Nørhøj 2020) 3 sider
Film Luther, 2003 (instruktion Eric Till) (X)
Khan Academy: Jesus Christ and christianity:
https://www.youtube.com/watch?v=gUbsSL2OiBg
Den fortabte søn: Lukas 15.11-32 1
Den barmhjertige samaritaner: Lukas 10, 23-37 1
Kristeligt Dagblad: Tine Lindhardt: To påskefortællinger (video):
https://www.youtube.com/watch?v=E6QqMzvX0a4
https://www.youtube.com/watch?v=ZO1oHgLLX3Q
Oplæg for klassen ved repræsentanter fra Kristelig forening af studerende om deres tro (emic, indre synsvinkel, fundamentalistisk: Fælles læsning af Mattheus 19, 13-26: Jesus og de små børn og den unge mand. 1
Læst i alt: 52 sider ( film ikke medregnet)
Udover at have arbejdet med kristendommens formative periode og set på den i nutidige perspektiver har eleverne i forløbet bl.a også stiftet bekendtskab med forskellige måder at være kristen på, fra kulturkristendom til fundamentalisme. Sidstnævnte bl.a. i form af besøget af studerende fra KFS, som fortalte og besvarede spørgsmål fra eleverne om deres tolkning af biblen og deres livssyn generelt og i forhold til det at være ung troende i dag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
religionskritik, satanisme
Enger: Religionskritik, Systime 2013: Afsnittene Hvad er religionskritik, Dekonstruktiv og konstruktiv postmodernitet, samt postmodernitetens religion.
5 sider
Lars Munk Sørensen: Satanisme, Gyldendal 2006, s.53-62, s. 80-81, s.86-88, s.103 og s.114 (inkluderer uddrag fra Satans Bibel (LaVey), bl.a. de 9 sataniske erklæringer, "Fader Vor" og "Trosbekendelsen", samt uddrag fra Satanic rituals (LaVey), nemlig sortemessebeskrivelse. Jens Laigaard: Satanisme, Borgen 1996: s.42 (sataniske symboler). Desuden interviews med unge satanister.
13 sider
Anton Lavey, 1975: Occult San Francisco interview: https://www.youtube.com/watch?v=jt0RVBRyJWU
The Metal Mystic, 2023: The Satanic Philosophy of King Diamond and Mercyful Fate, fra starten til 13 minutter og 6 sekunder inde i filmen: https://www.youtube.com/watch?v=6Dx1rQvkJDI
Interview med Mads som er erklæret satanist, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=LuhxVqNVSos
Pastor P. Ø. Jacobsen, Sct Hans Kirke i odense, om nadveren, 2020: https://www.youtube.com/watch?v=waRuURC7B_4
Desuden tekster med indre synsvinkel fra bl.a.death-metal-verdenen:
Black-metal-band Mayhem: Fra cd-enDe mystiriis Dom Sathanas, 1994.
Interview med Hellhammer fra Mayhem i Musikmagasinet SOD
Svensk band: Dark Funeral. Fra cd-en Vobiscum Satanas: "Mørkets uudsigelige Konge".
Norsk band: Darkthrone. Fra cd-en Under a Funeral Moon, 1993: "Den Djævelske Holocausts Sommer" og "Over Fjell og gjennom Torner".
Interview med Darkthrone på Tjeck Magazine, 1999.
Interview med Black Metal-satanist Munin, 2001.
6 sider I alt er der læst 24 sider
Eleverne har i forbindelse med tekstlæsningen brugt deres viden om kristendommen til at få blik for de mange især kristendomskritiske nuancer i satanismen både i forhold til trosindhold og rituel praksis.
Vekslende arbejdsformer med meget brug af videomateriale til at skabe en oplevelse af denne nyere religionskritiske kultur indenfor bl.a. musikverdenen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Lene Højholt: Buddhas lære og den tibetanske buddhisme, Gyldendal 2000: S.12-19 (Buddhalegenden), tekst 23 s.106 (Dalai Lama), tekst 2 (Benares-talen).
Boile Nielsen m.fl.: Buddhismen, tanker og livsformer, Gyldendal 1982, tekst 9 (Genfødsel uden sjælevandring), tekst 7 (Karma), Tekst 13 (Vejen til Nirvana), tekst 20 (Forskrifterne). 17 SIDER
Anne Klysner: På herrens mark – Buddisme (10 min.):
http://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2019: s. 182-93 og s.196-204
19 sider
- Filmen Sorte kugler (Anders Matthesen, 2009)
I alt er der læst 36 sider
I arbejdet med buddhismen har der ud over fokus på den klassiske buddhismes konstituerende begreber som f.eks. karma og samsara også været fokus på mahayana-buddhismens. boddisattwa- og tomhedsbegreb, Vi har desuden kort berørt karmisk, nirvanisk og apotropæiske praksisformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398614085",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398614085",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398614085"
}