Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Nicolai Korntoft Bjernø
|
Hold
|
2024 re/d (3d re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Moderne asatro
Forløbet fungerer som et introduktionsforløb til faget religion, hvor der introduceres til de to grundbegreber 'myte & ritual'.
Fokuspunkter har været:
- Myter (skabelsesmyter)
- Ritualer (blót / offerritualer)
- Religionens rolle i det senmoderne samfund
Materiale:
Bøgelud, Vinni: ’Asatro – Harreskovens blótgilde’. i: Birgitte Andersen et al.: Senmoderne religiøsitet i Danmark. Århus 2008. s. 22-34, 39-41
Horisont. Grundbog i religion. Allan Ahle et al. (red.). København 2013. s. 18-24, 29-41
Larsen, Uffe Hartvig: Vikingers tro og tanke. København 2001. s. 34-41
’Lysfest inde i den mørke Hareskov’. Politiken. PS. 24/12 2017. s. 8-10
Oehlenschläger, Adam: Thor i Helheim. 1-2, 5-6, 8, 10-12, 17-18, 20-31
’Vi vælger selv vores gud’ https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/vi-v%C3%A6lger-selv-vores-gud
Film: ’Hedning på høje hæle’ (afsnit 9 i serien Himlen over Danmark)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Forløbet har haft et religionshistorisk fokus på kristendommens opståen og grundtanker, med særligt fokus på:
- Den mytiske og den historiske Jesus
- Kristendommen vs. jødedommen (Nye Testamente vs. Gamle Testamente)
- Jesus som Messias
- Paulus' og Luthers frelsesteologi
Materiale:
Bibelen: 1mos. 1-2,25 3; 2mos. 20,1-21; 2sam. 7,4-17; Dan. 7,13-14; Jer. 23,5-6; Es. 11,1-10 53; Sl. 22; Matt. 1,1-17 5; Mark. 4,1-34 8,27-38 14,43-65 15,1-39 16; Luk. 10,25-37; Rom. 3,21-31 5,12-21; 1Kor. 15,12-28
Den apostolske og nikænske trosbekendelse; dåbsliturgi; Højmessen (www.folkekirken.dk)
Andersen, Leif: ’Nej, Kristi forkyndelse og gerning er fraværende i Peter Olsens lidt for gammeltestamentlige udlægning af begivenhederne på Utøya’. Kristeligt Dagblad 6/6 2012 s. 11
Bjernø, Nicolai Korntoft: Kristendom. Utrykt materiale
Hartzner, Kim: ’Den syriske flygtning i nød er også min næste’. http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste
Ludvigsen, Lise et al.: De store kristne kirkesamfund – rum og ritual. Århus 2004. s. 102-104, 109-112
Luther, Martin: Fortalen til Romerbrevet. http://www.lutherdansk.dk/Web-Romerfortale/Web-Rom-fortale/default1.htm
Kinch, Nanna: ’Etik i kristendommen’. https://www.religion.dk/undervisning/etik-i-kristendommen
Madsen, Mette M.: ’Hvad er en lignelse?’. http://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-en-lignelse
Mercado. Mai: ’Kristendommen er bedre end islam’ Berlingske Tidende 3. april 2015Munch, Stine et al.: ’Kødets opstandelse og det evige liv’. Kristeligt Dagblad 17. januar 2015
Olsen, Peter: ’Ja, det er Gud der tager mit liv, og ifølge den klassiske kristne forsynstanke gælder det også, hvis Han gør det ved en morders hånd’. Kristeligt Dagblad 6/6 2012 s. 11
Pedersen, Anna Rask: ’Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste’. http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Poulsen, Allan og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid. København 1996. s. 133-136
Vibjerg, Thomas & Morten Vestergaard: ’Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven’. Jyllands-Posten 25. december
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Indhold:
- Islam set i dens europæiske og danske kontekst.
- Islams tro set i forhold til kristendommen (og jødedommen).
- Islams 5 søjler
- Identitetsdannelse og religion
- Islams forhold til det vestlige samfund – og omvendt.
- Fundamentalisme.
Materiale:
Koranen 2,185; 4,79, 155-165, 171; 7,157-158, 178; 26,192-200; 37,98-109; 45,23-35; 69,13-37; 76,29-31; 96,1-5;
Forman, Jens: Islam og muslimerne. Århus 2010. s. 124-129, 152-154
Følner, Hanne & Bente Lund: Fundamentalisme i kristendom og islam – frontkæmpere for Gud. Århus 2008. s. 235-237, 239-242
Horisont. Grundbog til religion. Allan Ahle et al. (red.). København 2022 s. 149-166, 170-183
’Islams rammer for sexlivet’. http://www.religion.dk/artikel/100659:Spoerg-om-islam--Islams-rammer-for-sexlivet
Johansen, Martin: ’Danske muslimer føler sig mere knyttet til Danmark end til oprindelseslandet’ Jyllands-Posten 26. oktober 2015
Johansen, Martin: ’Ligner jeg én, der er undertrykt?’. Jyllands-Posten 11. oktober 2015
Kitir, Deniz: Klassisk & moderne islam – Grundbog til islam. Århus 2010 s. 49-57
’Muhammeds ansigt’ Jyllands-Posten 30/9 2005
Pedersen, Abdul Wahid: ‘Religionskritik er mobning’. http://www.religion.dk/synspunkt/religionskritik-er-mobning
Wagner, Hans et al.: Begrebsnøglen til religion. Århus 2016. s. 25-30
’Vi er alle lærere’. Politiken 21. oktober 2020. s. 1
Film: BBC-dokumentar om valfarten til Mekka
Victors hellige krig (TV2 2015)
Podcast: P1 Debat 28/10 2011 (Naser Khader og Sherin Khankan om ”blød” sharia)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Indhold
- Fokus på hinduismens hovedpunkter og –skrifter, og de store fællestræk indenfor hinduismen
- Den hinduistiske livscyklus: atman, brahman, karma, samsara og moksha
- De tre frelsesveje – med fokus på bhakti-læren
- Kastesystemet
- Puja-ritualet
- Guruer og nyreligiøsitet
Materiale:
Ahle, Allan et al. (red.): Horisont – grundbog i religion. Gyldendal 2013. s. 231-232
Andreasen, Esben et al.: Mennesket og magterne. En tekstsamling til religion. Gyldendal 1992. s. 124-125, 145, 152-154
Poulsen, Allan: Hinduismen. Århus 2012. s. 7-21, 35-50, 56-60, 68-77, 100-108, 126-132, 153-155
Schnabel, Laura Elisabeth: ’Hare Krishna er min nye familie’. Kristeligt Dagblad 4/7 2009
Film: Kumaré – den falske guru. (Vikram Gandhi, 2011)
’En sang for Krishna’. Himlen over Danmark (Afsnit 10)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398642611",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398642611",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398642611"
}