Holdet 2024 re/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Kristina Jeanty Graarup
Hold 2024 re/f (2f re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Islam (samt intro til faget)
Titel 2 Forløb#2 Kristendom
Titel 3 Forløb#3 Hinduisme
Titel 4 Forløb#4 Kønsroller og homoseksualitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Islam (samt intro til faget)

Forløbet har fokus på:

Introduktion til religionsfaget generelt: religionsfaglige begreber og metoder, f.eks. emic og etic synsvinklen, indblik i det senmoderne samfund og religionens rolle heri, brug af begreber som synkretisme, sekularisering og afsekularisering, affortryllelse og genfortryllelse, polarisering, maksimalisme og minimalisme. Derudover om eleverne ser sig selv som troende, ikke-troende, agnostikere, spirituelle, ateister eller nyateister. Vi taler om Nissehaderen fra Løkken og sætter ham ind i en senmoderne religionskontekst.

Islam:
1) Islams formative periode med fokus på den historiske samtid og Profeten Muhammed som både politisk, militærisk og religiøs leder. Både emic og etic forklaringer på islams opståen samt et kritisk blik på, hvordan disse begivenheder tolkes af nogle fundamentaliske grupper i dag. Overblik over 'Koranen' som Guds ord åbenbaret til Muhammed af ækeenglen Gabriel, og 'hadith' teksterne samlet i 'sunnaen' om Muhammeds sædvane.

2) Et kig på splittelsen i shia og sunni eksemplificeret ved at se nærmere på det shia-muslimske ashura-ritual. Vi læser i den forbindelse teori om ritualer og laver ritual-analyse af ashura-ritualet, som ellers kan virke voldsomt på udenforstående. Vi taler om, hvordan sådanne ritualer både kan tjene til at holde fællesskaber sammen og at støde andre fra sig.

3) Ritualanalyse af islams 5 søjler (trosbekendelsen, fem daglige bønner, almisse, faste, valfart til Mekka), brug af riual-myte-modellen samt model til overgangsritualer; 'hadj' bruges som eksempel på både et overgangsritual og et kultdrama efter klassen har set en kort dokumentar fra valfarten. Eleverne optager i grupper videoer, hvor de renser sig (vudu) og derefter vender sig mod Mekka og laver en bøn ('salah' - den første 'raka'). Inddragelse af viden om axis mundi + helligt og profant. Snak om rituel synæstesi, antistruktur og communitas. Desuden et fokus på Abraham som stamfar til de tre Abrahamitiske religioner samt historien om Hagar og Ishmael. Tekststykket fra Mosebøgerne om Abraham, Sara og Hagar sættes også i et kønsrolle perspektiv.

4) Fokus på de islamiske forestillinger og hvad muslimerne tror på, herunder de 6 trosartikler (Gud, Englene, Bøgerne, Profeterne, Dommedag og Forudbestemmelsen), jihad og sharia. Jens Formans skema, som gengivet i klassens grundbog, over former for sharia inddrages. Vi læser et brevkasse spørgsmål og svar om Islams rammer for sexlivet og sætter det i kontekst med både sharia, islam som lovreligion og kønsroller samt homoseksualitet.  

5) Sharia som en betydelig del af islam, ikke kun som straffelov, men som udtryk for 'muamalat' - alle livets handlinger er ritualiserede. Sharia viser islam som lovreligion, men fortolkes forskelligt af retsskolerne og blandt muslimer hver især. Også i Danmark er det forskelligt, hvordan fundamentalistiske muslimer på den ene side og moderne sekulære muslimer på den anden side tolker sharia, og diskussionen om sharia kan have en polariserende effekt. Foreninger som Hizb Ut Tahrir og kontroversielle personer som Adnan Avdic tolker sharia meget konservativt og konkret, men er det underholdning eller folkeoplysning, det handler om, når TV2 inviterer Avdic i studiet? Hvorfor siger Martin Henriksen i Debatten, at danskfødte gymnasieelev og elevrådformand Jens Phillip Yazdani ikke er dansk? Skal vi huske hvem vi taler om, som den virale kampagne video #JegErDansk siger? Samtidig tolkes sharia anderledes og dynamisk af moderne muslimer i dag, som sagtens kan læse de gamle tekster om 'halal' og 'haram' i en nutidig sammenhæng (blandt andet eksemplificeret af Sherin Khankan på Religionsfagdagen i marts 2025). Jyllandspostens holdningsundersøgelse blandt danske muslimers fra 2024 inddrages i uddrag.


Tekstmateriale:

Kernetekster:

Koran-citater, citeret efter Ellen Wulffs oversættelse, Vandkunsten, 2006:
(vedhæftet moduler i dokumenter):

Sura 26, 192-200: Om koranen
Sura 7, 157-158: Om Profeten Muhammed
Sura 8,39 + 9,5: Om Jihad (Tekst 7 i Grundbogen s. 146)
Sura 5:33: Om gengældelse (Dokumentet 'Jihad i Koranen').

1. Mos 21, 1 -21: Isak og Ishmael

"Grundbog til Religion C" af Lene Madsen, Systime (2012-2019), 3 udgave 1. oplag:
s. 14 - 19 (det senmoderne + centrale begreber)
s. 111 - 149 (kapitlet om islam)
s. 314 - 319 (om ritualer + helligt og profant).

"Hvem var muslimernes profet Muhammed?", artikel i Kristeligt Dagblad af Isabelle Hazen, d. 1. november 2017 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-muslimernes-profet-muhammed, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"Mekka er islams helligste by", artikel i Kristeligt Dagblad af Isabelle Hazen, d. 16. juli 2013 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/mekka-er-islams-helligste, sidst besøgt d. 14. maj 2025

"De 10 vigtigste ting at vide om Koranen", artikel i Kristeligt Dagblad af Henning Nørhøj, d. 5. januar 2012 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-koranen, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

Vejledning i vudu (renselse), dokument vedhæftet modulet

Vejledning i salah (første raka), dokument vedhæftet modulet

Sharia powerpoint, vedhæftet modulet.

"Islams rammer for sexlivet", brevkasse spørgsmål og svar af Ahmed Akkari, d. 24. september 2004, vedhæftet som dokument til modulet. Fra www. religion.dk.  

"Hvem var Abraham?" artikel i Kristeligt Dagblad af Isabelle Hazen d. 13. november 2023 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-abraham, sidst besøgt d. 14. maj 2025

Jyllands-Postens holdningsundersøgelse blandt muslimer i Danmark efteråret 2024, uddrag heraf, dokument vedhæftet modulet.

Websteder med videoklip:

"Islam introduktion", video af Religionsnørden på youtube, 17. maj 2017 (link)
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA, sidst besøgt d. 14. maj 2025

Aftenshowet - Nissehaderen, klip på youtube fra DR's Aftenshowet, d, 7. december 2008 (link) https://www.youtube.com/watch?v=SlRRNgLyIQQ, sidst besøgt d. 14. maj 2025

”Profeten Muhammed var som Dr Jekyll og Mr Hyde”, interview med Ayaan Hirsi Ali i Deadline 28 april 2015 (link):
https://www.facebook.com/watch/?v=853445458036162, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"What is Ashura and how do Muslims observe it?", video af nyhedsmediet The Middle East Eye, 19. august 2021 (link) https://www.youtube.com/watch?v=bT9gagG48Gc, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"Sneaking a Camera into Mecca to film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi", a Vice dokumentar, d. 13. september 2012 (link) https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI, sidst besøgt 14. maj 2025.

"Interview med Adnan Avdic: Hvorfor bor du i Danmark?", klip fra TV2 News d. 6. juni 2015 (link), https://www.youtube.com/watch?v=bZeTF1_XvOw, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"#JegErDansk", viral video kampagne af Gorilla Agency Denmark, 28. februar 2017 (link) https://www.youtube.com/watch?v=e7mqfmZS5xM, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"Martin Henriksen om danskhed i Debatten", klip fra 'Vi ses hos Clement' fra DR TV, d. 4. oktober 2017 (link) https://www.facebook.com/watch/?v=1968283310115559, senest besøgt d. 14. maj 2025.

Supplerende tekster:

Sura 37, 102-111: Ismael og Abraham (Dokument)
Sura 2, 125 + 127-128: Om kaba'en
Sura 22, 26: Om kaba'en

Hadith: "Fortælling om Muhammeds åbenbaringer" (Tekst 3 i Grundbogen s. 119)

"Shia Muslims celebrated Ashura, the day of mourning commemorating the killing of Husayn ibn Ali, the grandson of the Prophet Muhammad, by slicing open the top of their heads in a bloodletting ritual known as Tatbir in Baghdad", ILAJE TV, d. 19. august 2021 (Link til video på Facebook): https://www.facebook.com/ilajetv/videos/shia-muslims-celebrated-ashura-the-day-of-mourning-commemorating-the-killing-of-/603701297459807/, sidst besøgt d. 14. maj 2025

"The 'largest Hajj pilgrimage in history' has begun", video af TRT World, d. 26. juni 2023 (link) https://www.youtube.com/watch?v=OuBKJ0Vf2qk, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"Junes Kock i Deadline: Kan en rettroende muslim være demokrat?", klip fra Deadline d. 24. marts 2015 (link) https://www.facebook.com/watch/?v=935290879854770, senest besøgt d. 14. maj 2025.

"Ibrahim og Ismael i Koranen", bilag 3, materiale fra FS Øst, hentet november 2023 (link)
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://fs-oest.dk/fileadmin/user_upload/billeder/fs-skibet.dk/2018-2019/Bilag_3.pdf, vedhæftet som kopi.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kristendom

Forløbet har fokus på:

1) Et historisk og teologisk overblik over den bibelske fortælling samt på Biblens opbygning. Det Gamle Testamente, Det Nye Testamente og pagtstankerne deri. Den formative periode og den mytiske Jesus overfor den historiske Jesus. Romerriget og Paulus som første kristne teolog. Fødselsberetningerne i Lukasevangeliet og Matthæusevangeliet, ligheder og forskelle.  

2) Vi kommer ind på hvordan Jesus fremstilles i evangelierne som både meget menneskelig og meget guddommelig, altså to-naturlæren, og vi taler kort om det jødiske råd, Pilatus og fremstillingen af ham, romerne og jøderne i evangelierne. Tekststykket Mark 7, 1-23 bruges primært til at vise, hvordan Jesus i evangelierne kommer i konflikt med jødernes lovreligion og sætter kristne værdier om det rette sindelag i centrum. Dette ses også i Bjergprædiken.

3) Et fokus på selve frelsestanken i den protestantiske kristendom i DK og på forsoningslæren. Vi anvender Jens Formans definitioner 'investeringskristne og provokationskristne', og hvad man kan kalde den subjektive og den objektive forsoningslære. Også et lille indblik i Reformationen og hvordan Luther tolkede den rette kristendom.

4) Skabelsesberetningerne og syndefaldsmyten, herunder hvad der kendetegner en myte, samt begreber som kosmogoni, theogoni, antropogoni og ætiologisk myte; vi ser på, om der er ondskab i myterne og taler i den forbindelse om teodicé-problemet: Hvis Gud er god, hvorfor er der så ondskab i verden? Vi taler om, hvorfor og hvordan myterne stadig har relevans den dag i dag, og at man metodisk skal gøre sig det klart, om man ser på myterne ud fra et historisk perspektiv på den tid, myterne udspringer af, eller om man ser på myternes langtidseffekter, blandt andet på kultur og moral i nutiden. Vi anvender begreber som 'priviligeret talesituation, kaos til kosmos, mytiske forbilleder, ekstraordinære kræfter, paradigmatisk sandhed'. Vi ser også nærmere på kønsroller som fremstillet i myterne.

5) Den apostolske trosbekendelse bruges som opsamling på kristendommens dogmer og som led i en klassedebat vedr. lovgivning om vielse af homoseksuelle i folkekirken i dag: Bør det fortsat være i orden, at folkekirkepræster må sige nej til at vie homoseksuelle par, eller at de, i den anden ende af skalaen, offentligt kan sige, at man netop skal "fucke med Biblen"? Dokumentaren, "Signe Molde på udebane: Kommer homoseksuelle i helvede?" samt forskellige tekststykker i uddrag fra både GT og NT inddrages til tolkning af og forklaring på de mange forskelligartede holdninger, der er til både køn og homoseksualitet i folkekirken i dag. I forbindelse med disse overvejelser omkring dogmer, ser vi også nærmere på, hvordan myter, dogmer og ritualer hænger sammen. Nadver bruges som eksempel.

6) Til slut ser vi på et par af Jesu lignelser og hvad lignelser normalt overordnet handler om: næstekærlighed, frelse og det evige liv. Kerneteksterne er "Lignelsen om den barmhjertige samaritaner" og "Verdensdommen".

I begyndelsen af forløbet fik klassen besøg af to unge fra KFS, som underviste i et tekststed, som betød noget særligt for dem (Martha og Maria), fortalte om deres tro og indbød til mange, gode, nysgerrige og kritiske spørgsmål fra klassen.  

Kernetekster:

Bibelsteder:

1. Mos. 1-3: Skabelsen og Syndefaldsmyten
Matt. 1, 18 - 2: Jesu fødsel
Luk. 2, 1 -21: Jesu fødsel
Mark. 7, 1 - 23: Spørgsmålet om rent og urent
Matt 5, 1-2 + 5, 17-48: Bjergprædiken
Matt. 25, 31 - 46: Verdensdommen
Luk. 10, 25 - 37: Den barmhjertige samaritaner
Luk. 10, 38 - 42: Martha og Maria
Rom. 1, 26-27: Vanærende lidenskaber
Desuden uddrag af Matt,  Mark og Joh indledninger, opgave i Grundbogen s. 75 - 76.  

Øvrigt tekstmateriale (kernetekster):

"Grundbog til Religion C" af Lene Madsen, Systime (2012-2019), 3 udgave 1. oplag:
s. 65 - 95 (kapitlet om kristendom)
s. 306 - 308 (fænomenologiske og sociologiske metode  + de 4 sociologiske teorier)
s. 311 - 312 (myter)

"Urkristendommens historiske baggrund" (powerpoint, vedhæftet modulet)

"Hvad er betydningen af Jesu lidelse og død?" artikel af Henning Nørhøj, lagt på kristendom.dk d. 10. april 2009 (vedhæftet kopi)

"Én folkekirke to evangelier", kronik af Jens Forman, Politiken d. 6. april 1996 (vedhæftet kopi).

Dokumentar:

"Signe Molde på udebane: Kommer homoseksuelle i helvede?", 2. sæson afsnit 5, dr.dk (link), https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030, sidst besøgt d. 14. maj 2025

Websteder:

"KFS: Plads til mening", KFS' hjemmeside: https://kfs.dk, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

Rickey Gervais, "The Bible sequence" fra hans "Animals Tour", 2010: Satire over skabelsesberetningen (link) https://www.dailymotion.com/video/x4qtmfv, sidst besøgt d. 14. maj 2025

"Syndefaldsmytens moraliserende langtidseffekter", videoklip på religionsportalen med Mikhael Rothstein, Ph.d. i religionshistorie, Aarhus Universitet.

Religionsnørden, "Protestantisk kristendom", video lagt op på youtube (link) https://www.youtube.com/watch?v=WjFrOiFep4M, sidst besøgt d. 14. maj 2025

Besøg:
2 unge fra KFS (Kristina og Rakel), d. 20. januar, 2025, på Virum Gymnasium.

Supplerende tekster:

2. Mos. 20, 1 - 17: De 10 bud
3. Mos. 18, 22: Homoseksualitet en vederstyggelighed
3. Mos.  20, 13: Homoseksualitet en vederstyggelighed
Mark 1, 14-3,6: Jesu særlige autoritet

Desuden studietur til Lissabon. Besøg på Jeronimos Klosteret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Hinduisme

Forløbet har haft fokus på:

1) Hinduismen som mangfoldighedens religion og med tydelige afvigelser fra kristendommen og islam i forhold til trosbekendelse, grundlægger, centrale helligskrifter, samlende organisation, gudsopfattelse og mm. Vi ser på hinduismen fortolket af Gandhi på den ene side og den politiske organisation RSS på den anden - to modpoler.

2) De centrale helligskrifter, vi beskæftiger os kun med Vedaerne, Upanishaderne, Puranaerne (kort, fokus på Krisha), Bhagavad Gita. Vi ser på udviklingen af de religiøse tanker fra de tidlige vediske skrifter over Upanishaderne op til Bhagavad Gita og op til den gængse folkereligiøsitet i dag, som primært forholder sig til, hvilken Gud de tilbeder og måske ikke går så meget op i 'moksha' i traditionel forstand.  

3) Ifm vedaerne ser vi nærmere på begrebet 'do ut des' og på den materielle og livsnydende mentalitet, som kommer til udtryk i dem. Vi ser også på det klassedelte samfund og derfor også kastesystemet: oprindelse, forbud i 1950 og i dag. Hvorfor betyder kaste stadig meget for mange indere i dag når det har været forbudt ved lov i mere end 70 år? I forbindelse med kastesystemet ser vi nærmere på kønsroller i hinduismen og i Indien i dag og sammenligner med islam og kristendom.

4)  Ifm upanishaderne ser vi på dem som et opgør med nogle af tankegangene i vedaerne, og hvordan man bevæger sig fra en ydre kultdyrkelse til en indre kultdyrkelse. Vi ser på idealet om 'askese' og begreberne 'karma', 'samsara', 'reinkarnation', 'atman', 'brahman' og 'moksha'. Ligeledes 'guru' og 'yoga'. Vi ser lidt nærmere på begrebet 'yoga', og hvordan det forstås meget forskelligt i Vesten i dag sammenlignet med de traditionelle hinduistiske skrifter. Hinduistiske helligmænd, f.eks. sadhuer, dyrker yoga på en helt anden måde end de danske hold på fitness-centrene i dag.  

5) Ifm Bhagavad Gita ser vi nærmer på gudsopfattelsen, Krishna, og de 3 frelsesveje. Heraf er det særligt Bhakti Marga, som er populær, og det er også denne som mange vestelige hinduistiske retninger følger i dag, herunder konvertitter. Vi skæver også til beskrivelsen af Krishna i Puranaerne og tekststykket fra Gita Govinda: Bhakti - kærligheden til Gud (i Grundbogen).   

6) Vi ser nærmere på gudsopfattelsen i hinduismen og taler om, hvorfor hinduismen kan påstås at være både polyteistisk og monoteistisk. Vi taler kort om de tre populære guder, som alle i Indien kender, Brahma, Shiva og Vishnu samt deres indbyrdes roller. Vi ser på nogle gudestatuetter og taler om ritualet 'puja', som af kristne og muslimer ville være at betegne som afgudsdyrkelse. Vi læser en artikel om shakti og dyrkelsen af gudinderne.

7) Til slut ser vi kort på hinduismens udbredelse i vesten, The Beatle's (George Harrison) rolle heri, Madonnas musikvideo "Frozen" og mulighederne for at konvertere til hinduisme i vesten, hvis blot man undlader at gå op i kaste og etnicitet, naturligvis.


Materiale:

"Grundbog til Religion C" af Lene Madsen, Systime (2012-2019), 3 udgave 1. oplag
s.  151 - 179 (kapitlet om hinduisme).

"Kastesystemet" af Hanne Kjærgaard, d. 25. maj, 2005, religion.dk (vedhæftet kopi)

"Kærlighed og sex: Indien", fransk dokumentar 2019 oprindeligt vist på dr.dk, sæson 1, episode 3. Vi så den på www.mitcfu.dk

Manus Lovbog 3, 55-57 om "Kvindens Stilling", gengivet i Mennesket og Magterne (vedhæftet kopi)

"Om forholdet til kroppen og den forgængelige verden", upanishade-uddrag fra Maitrayania Upanishad 1, som gengivet i Grundbog til Religion C, Lene Madsen et al, systime (2012), s. 129

"Stærke kvinder i hinduismen", artikel af  Helle Bentsen Mikkelsen, d. 3. marts 2020 (link) https://www.religion.dk/hinduisme/staerke-kvindeskikkelser-i-hinduismen, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"Mahakumbh - an inside series by National Geographic Channel": https://www.youtube.com/watch?v=zu-6peEHn_4&t=837s (link), sidst besøgt d. 14. maj. 2025 (har desværre kun haft held til at finde denne hindi 'dubbede' version, derfor så vi kun uddrag):
6-8 min: Bil trækkes med penis
15-18 min: Stående yoga
27-29 min: Konvertit + arm-yoga
30-33 min: Levende begravelse.

"Madonna - Frozen" musikvideo af Madonna
https://www.youtube.com/watch?v=XS088Opj9o0 (link), sidst besøgt d. 14. maj 2025.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Kønsroller og homoseksualitet

Forløbet er tematisk og løber gennem hele skoleåret.

I klassens arbejde med islam, kristendom og hinduisme, er der lagt et ekstra, komparativt fokus på kønsroller og synet på homoseksualitet. Klassen har læst tekster fra religionernes formative perioder, blandt andet Mosebøgerne om skabelse, syndefald og Abrahams forhold til Sara, Hagar og Ishmael. Derudover uddrag fra Paulus i det nye testamente (diskuteret i Signe Molde dokumentaren), og et afsnit fra Manus Lovbog. Disse tekster er set som udtryk for den samtid, de er opstået i, og derfor som afspejlning af de daværende samfund. Men de er også set i lyset af deres kultur- og moralskabende langtidseffekter, og de bæres op til nutiden og deres betydning i dag, f.eks. ved at se en dokumentar om vielse af homoseksuelle i folkekirken, og en dokumentar om kærlighed og sex i Indien. Nogle forstår de gamle tekster meget bogstavligt den dag i dag og værner konservativt og endda fundamentalistisk om værdierne beskrevet deri, mens andre har et mere afslappet og moderne forhold til teksterne. I marts måned deltog klassen i et UNG:DOX arrangement i Imperial biografen i KBH. Her så de dokumentaren "Girls & Gods" om religion og feminisme. Efterfølgende overværede de en samtale mellem to fremtrædende kvindelige religiøse leder, Sherin Khankan (religionsociolog og første kvindelige imam i DK) og Mia Rahr Jacobsen (sognepræst). Dette suppleret med en feministisk læsning af kvinderne i Markusevangeliet - eller manglen på dem - og de stærke kvinder i hinduismen.

Nogle tekster, som hører under dette tema, står også anført under de tre andre forløb, da de også indgik som en naturlig del af det øvrige arbejde med religionerne.

Kernetekster:

1. Mos. 1-3 Skabelse og Syndefald

1. Mos 21, 1 -21: Isak og Ishmael

Luk. 10, 38 - 42: Martha og Maria

Rom. 1, 25 -27: Vanærende lidenskaber

Manus Lovbog 3, 55-57 om "Kvindens Stilling", gengivet i Mennesket og Magterne (vedhæftet kopi)

"Kvindernes rolle i Markusevangeliet er vigtigere end som så", debatindlæg af Jette Vibeke Damsgaard Madsen, Kristendom DK, d. 9. februar 2021 (link): https://www.kristendom.dk/debat/kvindernes-rolle-i-markusevangeliet-er-vigtigere-end-som-sa, sidst besøgt d. 14. maj 2025

"Syndefaldsmytens moraliserende langtidseffekter", videoklip på religionsportalen med Mikhael Rothstein, Ph.d. i religionshistorie, Aarhus Universitet.

"Signe Molde på udebane: Kommer homoseksuelle i helvede?", 2. sæson afsnit 5, dr.dk (link), https://www.dr.dk/drtv/se/signe-molde-paa-udebane_-kommer-homoseksuelle-i-helvede_336030, sidst besøgt d. 14. maj 2025

"Islams rammer for sexlivet", brevkasse spørgsmål og svar af Ahmed Akkari, d. 24. september 2004, vedhæftet som dokument til modulet. Fra www. religion.dk.

Jyllands-Postens holdningsundersøgelse blandt muslimer i Danmark efteråret 2024, uddrag heraf, dokument vedhæftet modulet.

"Stærke kvinder i hinduismen", artikel af  Helle Bentsen Mikkelsen, d. 3. marts 2020 (link) https://www.religion.dk/hinduisme/staerke-kvindeskikkelser-i-hinduismen, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"Kærlighed og sex i Indien", fransk dokumentar 2019 oprindeligt vist på dr.dk, sæson 1, episode 3. Vi så den på www.mitcfu.dk

"Girls & Gods", dokumentar af Arash T. Riahi og Verena Soltiz med feministen Inna Shevchenko, premiere 2025. Vist af UNG:DOX i Imperial.  

Supplerende tekster:

1.mos. 19, 4-5 + 23-24: Ødelæggelsen af Sodoma og Gomorra
3. Mos. 18, 22: Homoseksualitet en vederstyggelighed
3. Mos.  20, 13: Homoseksualitet en vederstyggelighed
Dom 4, 4 – 10: Profetinden Debora
Matt. 22, 37-40: Det dobbelte kærlighedsbud
Joh. 13, 34-35: Buddet om kærlighed
Rom. 16, 1-2: Søster Føbe
1. Tim. 2,11-14: Kvinder skal lade sig belære i stilhed
1. Kor. 14,33-35: Kvinder skal tie stille og underordne sig
Gal 3, 26-29: Guds børn.
ApG. 2, 17 - 18: Sønner og døtre som profeter
(Alle tekstuddrag foroven findes i dokumentet 'Bibelsteder om kønsroller og homoseksualitet' vedhæftet andet sidste modul i forløbet om kristendom).

”Profeten Muhammed var som Dr Jekyll og Mr Hyde”, interview med Ayaan Hirsi Ali i Deadline 28 april 2015 (link):
https://www.facebook.com/watch/?v=853445458036162, sidst besøgt d. 14. maj 2025.

"Hvordan er kvindesynet i verdens fem store religioner?" (lektie til fagdagen), artikel af Hani Abildskov Abu-Khalil og Charlotte K. Vestergaard, Kristeligt Dagblad d. 7. marts 2018 (link): https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvordan-er-kvindesynet-i-verdens-fem-store-religioner, sidst besøgt d. 14. maj. 2025.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer