Titel
1
|
Forløb#1 Islam (samt intro til faget)
Forløbet har fokus på:
Introduktion til religionsfaget generelt: religionsfaglige begreber og metoder, f.eks. emic og etic synsvinklen, indblik i det senmoderne samfund og religionens rolle heri, brug af begreber som synkretisme, sekularisering og afsekularisering, affortryllelse og genfortryllelse, polarisering, maksimalisme og minimalisme. Derudover om eleverne ser sig selv som troende, ikke-troende, agnostikere, spirituelle, ateister eller nyateister. Vi taler om Nissehaderen fra Løkken og sætter ham ind i en senmoderne religionskontekst.
Islam:
1) Islams formative periode med fokus på den historiske samtid og Profeten Muhammed som både politisk, militærisk og religiøs leder. Både emic og etic forklaringer på islams opståen samt et kritisk blik på, hvordan disse begivenheder tolkes af nogle fundamentaliske grupper i dag. Overblik over 'Koranen' som Guds ord åbenbaret til Muhammed af ækeenglen Gabriel, og 'hadith' teksterne samlet i 'sunnaen' om Muhammeds sædvane.
2) Et kig på splittelsen i shia og sunni eksemplificeret ved at se nærmere på det shia-muslimske ashura-ritual. Vi læser i den forbindelse teori om ritualer og laver ritual-analyse af ashura-ritualet, som ellers kan virke voldsomt på udenforstående. Vi taler om, hvordan sådanne ritualer både kan tjene til at holde fællesskaber sammen og at støde andre fra sig.
3) Ritualanalyse af islams 5 søjler (trosbekendelsen, fem daglige bønner, almisse, faste, valfart til Mekka), brug af riual-myte-modellen samt model til overgangsritualer; 'hadj' bruges som eksempel på både et overgangsritual og et kultdrama efter klassen har set en kort dokumentar fra valfarten. Eleverne optager i grupper videoer, hvor de renser sig (vudu) og derefter vender sig mod Mekka og laver en bøn ('salah' - den første 'raka'). Inddragelse af viden om axis mundi + helligt og profant. Snak om rituel synæstesi, antistruktur og communitas. Desuden et fokus på Abraham som stamfar til de tre Abrahamitiske religioner samt historien om Hagar og Ishmael. Tekststykket fra Mosebøgerne om Abraham, Sara og Hagar sættes også i et kønsrolle perspektiv.
4) Fokus på de islamiske forestillinger og hvad muslimerne tror på, herunder de 6 trosartikler (Gud, Englene, Bøgerne, Profeterne, Dommedag og Forudbestemmelsen), jihad og sharia. Jens Formans skema, som gengivet i klassens grundbog, over former for sharia inddrages. Vi læser et brevkasse spørgsmål og svar om Islams rammer for sexlivet og sætter det i kontekst med både sharia, islam som lovreligion og kønsroller samt homoseksualitet.
5) Sharia som en betydelig del af islam, ikke kun som straffelov, men som udtryk for 'muamalat' - alle livets handlinger er ritualiserede. Sharia viser islam som lovreligion, men fortolkes forskelligt af retsskolerne og blandt muslimer hver især. Også i Danmark er det forskelligt, hvordan fundamentalistiske muslimer på den ene side og moderne sekulære muslimer på den anden side tolker sharia, og diskussionen om sharia kan have en polariserende effekt. Foreninger som Hizb Ut Tahrir og kontroversielle personer som Adnan Avdic tolker sharia meget konservativt og konkret, men er det underholdning eller folkeoplysning, det handler om, når TV2 inviterer Avdic i studiet? Hvorfor siger Martin Henriksen i Debatten, at danskfødte gymnasieelev og elevrådformand Jens Phillip Yazdani ikke er dansk? Skal vi huske hvem vi taler om, som den virale kampagne video #JegErDansk siger? Samtidig tolkes sharia anderledes og dynamisk af moderne muslimer i dag, som sagtens kan læse de gamle tekster om 'halal' og 'haram' i en nutidig sammenhæng (blandt andet eksemplificeret af Sherin Khankan på Religionsfagdagen i marts 2025). Jyllandspostens holdningsundersøgelse blandt danske muslimers fra 2024 inddrages i uddrag.
Tekstmateriale:
Kernetekster:
Koran-citater, citeret efter Ellen Wulffs oversættelse, Vandkunsten, 2006:
(vedhæftet moduler i dokumenter):
Sura 26, 192-200: Om koranen
Sura 7, 157-158: Om Profeten Muhammed
Sura 8,39 + 9,5: Om Jihad (Tekst 7 i Grundbogen s. 146)
Sura 5:33: Om gengældelse (Dokumentet 'Jihad i Koranen').
1. Mos 21, 1 -21: Isak og Ishmael
"Grundbog til Religion C" af Lene Madsen, Systime (2012-2019), 3 udgave 1. oplag:
s. 14 - 19 (det senmoderne + centrale begreber)
s. 111 - 149 (kapitlet om islam)
s. 314 - 319 (om ritualer + helligt og profant).
"Hvem var muslimernes profet Muhammed?", artikel i Kristeligt Dagblad af Isabelle Hazen, d. 1. november 2017 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-muslimernes-profet-muhammed, sidst besøgt d. 14. maj 2025.
"Mekka er islams helligste by", artikel i Kristeligt Dagblad af Isabelle Hazen, d. 16. juli 2013 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/mekka-er-islams-helligste, sidst besøgt d. 14. maj 2025
"De 10 vigtigste ting at vide om Koranen", artikel i Kristeligt Dagblad af Henning Nørhøj, d. 5. januar 2012 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-10-vigtigste-ting-vide-om-koranen, sidst besøgt d. 14. maj 2025.
Vejledning i vudu (renselse), dokument vedhæftet modulet
Vejledning i salah (første raka), dokument vedhæftet modulet
Sharia powerpoint, vedhæftet modulet.
"Islams rammer for sexlivet", brevkasse spørgsmål og svar af Ahmed Akkari, d. 24. september 2004, vedhæftet som dokument til modulet. Fra www. religion.dk.
"Hvem var Abraham?" artikel i Kristeligt Dagblad af Isabelle Hazen d. 13. november 2023 (link) https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-abraham, sidst besøgt d. 14. maj 2025
Jyllands-Postens holdningsundersøgelse blandt muslimer i Danmark efteråret 2024, uddrag heraf, dokument vedhæftet modulet.
Websteder med videoklip:
"Islam introduktion", video af Religionsnørden på youtube, 17. maj 2017 (link)
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA, sidst besøgt d. 14. maj 2025
Aftenshowet - Nissehaderen, klip på youtube fra DR's Aftenshowet, d, 7. december 2008 (link) https://www.youtube.com/watch?v=SlRRNgLyIQQ, sidst besøgt d. 14. maj 2025
”Profeten Muhammed var som Dr Jekyll og Mr Hyde”, interview med Ayaan Hirsi Ali i Deadline 28 april 2015 (link):
https://www.facebook.com/watch/?v=853445458036162, sidst besøgt d. 14. maj 2025.
"What is Ashura and how do Muslims observe it?", video af nyhedsmediet The Middle East Eye, 19. august 2021 (link) https://www.youtube.com/watch?v=bT9gagG48Gc, sidst besøgt d. 14. maj 2025.
"Sneaking a Camera into Mecca to film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi", a Vice dokumentar, d. 13. september 2012 (link) https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI, sidst besøgt 14. maj 2025.
"Interview med Adnan Avdic: Hvorfor bor du i Danmark?", klip fra TV2 News d. 6. juni 2015 (link), https://www.youtube.com/watch?v=bZeTF1_XvOw, sidst besøgt d. 14. maj 2025.
"#JegErDansk", viral video kampagne af Gorilla Agency Denmark, 28. februar 2017 (link) https://www.youtube.com/watch?v=e7mqfmZS5xM, sidst besøgt d. 14. maj 2025.
"Martin Henriksen om danskhed i Debatten", klip fra 'Vi ses hos Clement' fra DR TV, d. 4. oktober 2017 (link) https://www.facebook.com/watch/?v=1968283310115559, senest besøgt d. 14. maj 2025.
Supplerende tekster:
Sura 37, 102-111: Ismael og Abraham (Dokument)
Sura 2, 125 + 127-128: Om kaba'en
Sura 22, 26: Om kaba'en
Hadith: "Fortælling om Muhammeds åbenbaringer" (Tekst 3 i Grundbogen s. 119)
"Shia Muslims celebrated Ashura, the day of mourning commemorating the killing of Husayn ibn Ali, the grandson of the Prophet Muhammad, by slicing open the top of their heads in a bloodletting ritual known as Tatbir in Baghdad", ILAJE TV, d. 19. august 2021 (Link til video på Facebook): https://www.facebook.com/ilajetv/videos/shia-muslims-celebrated-ashura-the-day-of-mourning-commemorating-the-killing-of-/603701297459807/, sidst besøgt d. 14. maj 2025
"The 'largest Hajj pilgrimage in history' has begun", video af TRT World, d. 26. juni 2023 (link) https://www.youtube.com/watch?v=OuBKJ0Vf2qk, sidst besøgt d. 14. maj 2025.
"Junes Kock i Deadline: Kan en rettroende muslim være demokrat?", klip fra Deadline d. 24. marts 2015 (link) https://www.facebook.com/watch/?v=935290879854770, senest besøgt d. 14. maj 2025.
"Ibrahim og Ismael i Koranen", bilag 3, materiale fra FS Øst, hentet november 2023 (link)
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://fs-oest.dk/fileadmin/user_upload/billeder/fs-skibet.dk/2018-2019/Bilag_3.pdf, vedhæftet som kopi.
|