Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Nicolai Zoffmann Heiredal
|
Hold
|
2024 re/x (2x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
En kort introduktion til religionsfaget, herunder et blik på religion i det senmoderne samfund, fænomenologi, religionssociologi, og hvorfor folk bliver religiøse. Dernæst en introduktion til rite-myte begreberne.
Opgives ikke til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Et forløb om kristendommens, med afsæt i jødedommen (skabelsen, Syndefaldet, de Ti Bud og Messiasforventningerne), og dernæst Jesu liv og virke (ud fra de synoptiske evangelier) samt Paulus, Luther, og lidt om hovedretningerne indenfor kristendommen.
Pensum: 102 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Et forløb om islam, med fokus på profeten Mohammed, bud og påbud (herunder sharia og tørklædet).
Pensum: 90 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Islam kompendium.pdf
-
Kristendom Kompendium; sider: 3-8
-
Madsen, Lene m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime; sider: 92-103, 108-112, 255-256
-
Islam, islam er underkastelse.docx
-
Islam kompendium; sider: 8-44
-
Islam, profeten's liv og hadith [spørgsmål].docx
-
Bønnens stadier - 1.jpg
-
Salah (første raka).pdf
-
Søjlenøgle.docx
-
Pilgrimage: A 21st Century Journey Through Mecca and Medina | 360 VR Video | The New York Times
-
Kort film om valfarten til Mekka.doc
-
Menneskesyn og gudsopfattelse i Islam.docx
-
Begrebsleksikon menneskesyn islam.docx
-
Moderne sharia (fra Forman - Muslimernes religion, s 49-56).pdf
-
Islam og staten [elev].docx
-
infografic muslims unity and diversity 2013.pdf
-
infografic world muslims religion-politics and society 2013.pdf
-
Hvad betyder en fatwa egentlig? - Islamsvar
-
Tørklædet
-
Tørklæder.jpg
-
Koranen om tørklædet, samt tekster af Sherin Khankan, Aminah Tønnsen og Islamsvar.docx
-
Tørklædet [arbejdsopgaver].docx
-
Jan Hjärpe versus Jens Forman.docx
-
Islam, sufisme [spørgsmål].doc
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Græsk religion, før og nu
I forbindelse med studietur til Athen, ser vi på græsk religion før og nu, dvs. både de gamle græske guder på Olympen og den ortodokse kirke i Grækenland i dag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
En introduktion til buddhisme, med fokus på dharma, praksis, buddhismen i Danmark og anderledes strømninger i tolkningen af buddhisme (især tibetansk buddhisme).
Link brugt:
www.ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398713876",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398713876",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398713876"
}