Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Nicolai Korntoft Bjernø
Hold 2024 re/y (2y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Moderne asatro
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Hindusime

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Moderne asatro

Forløbet fungerer som et introduktionsforløb til faget religion, hvor der introduceres til de to grundbegreber 'myte & ritual'.

Fokuspunkter har været:
- Myter (skabelsesmyter)
- Ritualer (blót / offerritualer)
- Religionens rolle i det senmoderne samfund

Materiale:

Bøgelud, Vinni: ’Asatro – Harreskovens blótgilde’. i: Birgitte Andersen et al.: Senmoderne religiøsitet i Danmark. Århus 2008. s. 22-34, 39-41

Horisont. Grundbog i religion. Allan Ahle et al. (red.). København 2013. s. 18-24, 29-41

Larsen, Uffe Hartvig: Vikingers tro og tanke. København 2001. s. 34-41

’Lysfest inde i den mørke Hareskov’. Politiken. PS. 24/12 2017. s. 8-10

Oehlenschläger, Adam: Thor i Helheim. 1-2, 5-6, 8, 10-12, 17-18, 20-31

’Vi vælger selv vores gud’ https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/vi-v%C3%A6lger-selv-vores-gud

Film: ’Hedning på høje hæle’ (afsnit 9 i serien Himlen over Danmark)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Forløbet har haft et religionshistorisk fokus på kristendommens opståen og grundtanker, med særligt fokus på:

- Den mytiske og den historiske Jesus
- Kristendommen vs. jødedommen (Nye Testamente vs. Gamle Testamente)
- Jesus som Messias
- Paulus' og Luthers frelsesteologi

Materiale:

Bibelen: 1mos. 1-2,25 3; 2mos. 20,1-21;  2sam. 7,4-17;  Dan. 7,13-14; Jer. 23,5-6;  Es. 11,1-10  53; Sl. 22;  Matt. 1,1-17 5;  Mark. 4,1-34 8,27-38 14,43-65 15,1-39 16;  Luk. 10,25-37;  Rom. 3,21-31 5,12-21; 1Kor. 15,12-28
Den apostolske og nikænske trosbekendelse; dåbsliturgi; Højmessen (www.folkekirken.dk)

Andersen, Leif: ’Nej, Kristi forkyndelse og gerning er fraværende i Peter Olsens lidt for gammeltestamentlige udlægning af begivenhederne på Utøya’. Kristeligt Dagblad 6/6 2012 s. 11

Bjernø, Nicolai Korntoft: Kristendom. Utrykt materiale

Hartzner, Kim: ’Den syriske flygtning i nød er også min næste’. http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste

Ludvigsen, Lise et al.: De store kristne kirkesamfund – rum og ritual. Århus 2004. s. 102-104, 109-112

Luther, Martin: Fortalen til Romerbrevet. http://www.lutherdansk.dk/Web-Romerfortale/Web-Rom-fortale/default1.htm

Kinch, Nanna: ’Etik i kristendommen’. https://www.religion.dk/undervisning/etik-i-kristendommen

Madsen, Mette M.: ’Hvad er en lignelse?’. http://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-en-lignelse

Mercado. Mai: ’Kristendommen er bedre end islam’ Berlingske Tidende 3. april 2015Munch, Stine et al.: ’Kødets opstandelse og det evige liv’. Kristeligt Dagblad 17. januar 2015

Olsen, Peter: ’Ja, det er Gud der tager mit liv, og ifølge den klassiske kristne forsynstanke gælder det også, hvis Han gør det ved en morders hånd’. Kristeligt Dagblad 6/6 2012 s. 11

Pedersen, Anna Rask: ’Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste’. http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste

Poulsen, Allan og Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid. København 1996. s. 133-136

Vibjerg, Thomas & Morten Vestergaard: ’Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven’. Jyllands-Posten 25. december
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Indhold:
- Islam set i dens europæiske og danske kontekst.
- Islams tro set i forhold til kristendommen (og jødedommen).
- Islams 5 søjler
- Identitetsdannelse og religion
- Islams forhold til det vestlige samfund – og omvendt.
- Fundamentalisme.

Materiale:

Koranen 2,185;  4,79, 155-165, 171;  7,157-158, 178;  26,192-200;  37,98-109;  45,23-35;  69,13-37;  76,29-31;  96,1-5;

Forman, Jens: Islam og muslimerne. Århus 2010. s. 124-129, 152-154
Følner, Hanne & Bente Lund: Fundamentalisme i kristendom og islam – frontkæmpere for Gud. Århus 2008. s. 235-237, 239-242
Horisont. Grundbog til religion. Allan Ahle et al. (red.). København 2022 s. 149-166, 170-183
’Islams rammer for sexlivet’. http://www.religion.dk/artikel/100659:Spoerg-om-islam--Islams-rammer-for-sexlivet
Johansen, Martin: ’Danske muslimer føler sig mere knyttet til Danmark end til oprindelseslandet’ Jyllands-Posten 26. oktober 2015
Johansen, Martin: ’Ligner jeg én, der er undertrykt?’. Jyllands-Posten 11. oktober 2015
Kitir, Deniz: Klassisk & moderne islam – Grundbog til islam. Århus 2010 s. 49-57
’Muhammeds ansigt’ Jyllands-Posten 30/9 2005
Pedersen, Abdul Wahid: ‘Religionskritik er mobning’. http://www.religion.dk/synspunkt/religionskritik-er-mobning
Wagner, Hans et al.: Begrebsnøglen til religion. Århus 2016. s. 25-30
’Vi er alle lærere’. Politiken 21. oktober 2020. s. 1

Film: BBC-dokumentar om valfarten til Mekka
  Victors hellige krig (TV2 2015)

Podcast: P1 Debat 28/10 2011 (Naser Khader og Sherin Khankan om ”blød” sharia)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hindusime

Indhold
- Fokus på hinduismens hovedpunkter og –skrifter, og de store fællestræk indenfor hinduismen
- Den hinduistiske livscyklus: atman, brahman, karma, samsara og moksha
- De tre frelsesveje – med fokus på bhakti-læren
- Kastesystemet
- Puja-ritualet
- Guruer og nyreligiøsitet

Materiale:

Ahle, Allan et al. (red.): Horisont – grundbog i religion. Gyldendal 2013. s. 231-232

Andreasen, Esben et al.: Mennesket og magterne. En tekstsamling til religion. Gyldendal 1992. s. 124-125, 145, 152-154

Poulsen, Allan: Hinduismen. Århus 2012. s. 7-21, 35-50, 56-60, 68-77, 100-108, 126-132, 153-155

Schnabel, Laura Elisabeth: ’Hare Krishna er min nye familie’. Kristeligt Dagblad 4/7 2009

Film:  Kumaré – den falske guru. (Vikram Gandhi, 2011)
           ’En sang for Krishna’. Himlen over Danmark (Afsnit 10)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer