Holdet 2024 ol/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Pernille Borch Vinther
Hold 2024 ol/a (3a ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 KUNST :: Skulptur
Titel 2 2 EPOS: Guder og helte - "Iliaden"
Titel 3 3 ANTIK KÆRLIGHEDSLYRIK
Titel 4 4. DRAMA :: Medea
Titel 5 5 FILOSOFI Platons 'Symposion'

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 KUNST :: Skulptur

Forløbet strækker sig fortløbende over hele året. Vi læser om perioderne og analyserer skulpturer hovedsageligt fra arkaisk, klassisk og hellenistisk tid.

Desuden ekskursion til Glyptoteket med rundvisning i den arkaiske, klassiske, hellenistiske og romerske samling. Her særligt fokus på periodetræk og den romerske portrætkunst.

ANALYSEREDE SKULPTURER:
Arkaisk: ('Paideia s. 50-51)
- Sounion-kouros  ('Paideia' s. 50)
- Anavyssos-kouros ('Paideia' s. 50)
- Aristodikos-kouros ('Paideia' s. 50)
- Berliner-koren ('Paideia' s. 51)
- Peplos-koren ('Paideia' s. 51)
- Kore fra Akropolis ('Paideia' s. 51)

Klassisk:
Tidlig:
- Kritios-drengen ('Paideia' s. 95)
- Vognstyreren ('Paideia' s. 96)
- Diskoskasteren ('Paideia' s. 98)
- Zeus/Poseidon ('Paideia' s. 98)

Høj:
-Spydbæreren ('Paideia' s. 135)

Sen:
- Hermes med Dionysosbarnet ('Paideia' s. 171)
- Afrodite fra Knidos ('Paideia' s. 172)
- Skraberen ('Paideia' s. 172)
- Apollon Belvedere ('Paideia' s. 175)

Hellenistisk:
- Laokoon ('Paideia' s. 201)
- Galler, der dræber sig selv og sin hustru ('Paideia s. 203)
- Nike fra Samothrake (Paideia s. 204)
- Fuld, gammel kone (Paideia s. 204)
- Bokseren (Paideia s. 205)
- Afrodite og Pan

Romersk:
- Prima Porta (Paideia s. 248)
- Kejser Claudius (Paideia s. 248)

Desuden har vi set på perspektiverende materiale fra middelalder, renæssance, barok, nyklassicisme og moderne tid, herunder:
- Komparativ analyse af Augustus Prima Porta, Michelangelos 'David' og Thorvaldsens 'Jason' (som klassicistiske strømninger), samt Botticellis 'Venus'
- Antiklassicistiske motiver: Venus med den blomsterudsmykkede tavle. Illustration fra Ovide Moralisé (ca. 1480), Bernini 'Pluto & Proserpina' (1621-22), Keith Vaughan 'Kouros' (1980) og Kviums 'Blindt billede' (1991-1992)


SUPPLERENDE MATERIALE:
B. Andreasen & J.R. Poulsen "Paideia - grundbog til oldtidskundskab' (Systime 2012)
- S. 45-53: Minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk tid (ca. 2000-480 f.Kr.)
- s. 93-100: Tidlig klassisk tid (480-450 f.Kr.) (8 s.)
- s. 129-136: Højklassisk tid (450-400 f.Kr.) (8 s.)
- s. 171-176: Senklassisk tid (400-323 f.kr.) (6 s.)
- s. 201-206: Hellenistisk tid (323-31 f.Kr.) (6 sider)
- s. 247-254: Romersk tid (753 f.Kr.-476 e.Kr.) (8 s.)

Fich, H. et al. 'Græsk kunst' s. 286-295 (reception af græsk skulpturkunst - middelalder, barok, renæssance, nyklassicisme og moderne tid)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 EPOS: Guder og helte - "Iliaden"

Efter dette forløb har eleverne
- kendskab til de antikke grækeres religion i praksis/rituelt samt deres forhold til og syn på guderne.
- kendskab til de 12 olympiske guder samt deres embeder efter at have arbejdet selvstændigt i et projektpræget forløb med at lave materiale og holde oplæg om hver deres gud som indledning til forløbet.
- kendskab til, hvad en myte er, dens formål og særlige karakteristika set i modsætning til logos
-      kendskab til det homeriske spørgsmål, Iliadens overlevering samt eposgenrens karakteristika, som de kommer til udtryk i Iliaden. Eleverne har herunder kendskab til homerisk lignelse, daktylisk heksameter, rapsoder, epitet.
- indgående kendskab til de heltetyper, der fremstilles i Iliaden samt indgående viden om de homeriske helteidealer. Vi har herunder særligt arbejdet med begreberne arete, time, kleos, oikos, moira, teofani, antropomorfisme, do ut des,- hybris, nemesis
- kendskab til mykensk tid, og de er således i stand til at sætte de helteroller, vi møder, i relation til den historiske kerne og samfundsstrukturen på dette tidspunkt.
- perspektiveret til relevansen af de antikke eper i dag samt Iliadens tema og nuanceringen af temaet gennem værket (vrede --> forsoning af vreden, dehumanisering--> humanisering)

BASISTEKST:
Homers Iliade ovs. O.S. Due, Gyldendal, Købehavn 2003
- 1. sang, v. 1-244
- 6. sang, v. 312-529
- 16. sang, v. 1-101
- 22. sang, v. 1-515
- 24.sang, v. 477-670

Omfang: 50 sider.


SUPPLERENDE STOF:
Perspektiverende:
'Brug litteraturen til at bekæmpe dehumanisering: Læs Iliaden og Odysseen' (POV.international 22.05.23 af Jakob Cold):
https://pov.international/ukrainekrigens-dehumanisering-odysseen-iliaden/

Realia:
- B. Andreasen & J.R. Poulsen Paideia – grundbog til oldtidskundskab s. 10-19, 23-30.
- Lærerproducerede noter til navne på guder og helte i Iliaden

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 ANTIK KÆRLIGHEDSLYRIK

Der har været fokus på synet på kærlighed, kønsroller, lyriske virkemidler og det intime rum i digtningen.

Kernetekst:
- Sappho: fragment 1, 16 og 31 (Andersen), Klim 2024
- Catul: nr. 5, 7, 8, 72 og 76 (Voetmann), Gyldendal 2023 (ROMERSK)
- Ovid: Eskapader (Due), I digt 5, II digt 7 og 8(ROMERSK).
- Ovid: Metamorfoser (Due), 10. sang - vers 1-85 - Orpheus og Eurydike (ROMERSK)
- Ovid: Metamorfoser (Due), 11. sang - vers 1-84 - Orpheus' død (ROMERSK)
- Ovid: Metamorfoser (Due), 10. sang - vers 298-559 - Myrrha & Adonis (ROMERSK)

Supplerende materiale:
- Introduktion til Sappho - Nanna Storr-Hansen, uddrag af forord til "Jeg er grønnere end græs", Sapfo, Klim 2020.
- Introduktion til Catul - Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen: "Romersk antologi", s. 94-96
- Introduktion til Ovids "Eskapader" - Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen: "Romersk antologi", s. 167
- Introduktion til Ovids "Metamorfoser" - Paideia, Brian Andreasen og Jens R. Poulsen, Systime 2012, s. 37-38.


Perspektiverende materiale:
Emil Aarestrup: "Tag dette Kys, og tusind til, du Søde" (1863)


Samlet omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. DRAMA :: Medea

Formål
Forløbet fokuserer på mytologiske og psykologiske motiver til jalousi og drab i Euripides’ Medea. Ydermere får eleverne gennem forløbet kendskab til det græske dramas ydre kontekst samt til dramaets særlige karakteristika på baggrund af Aristoteles’ dramateori. Søjlen har et litterært tema, idet læsningen i særdeleshed fokuseres omkring personkarakteristikken af protagonisten Medea og af Jason samt mere overordnet af kvinde- og manderoller set i forhold til værkets historiske kontekst og forfatteren. Det antikke drama perspektiveres til moderne tekster, der behandler samme tema.

Kernestof
Euripides’ Medea oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø, Gyldendal/Klassikerforeningen (1952)

Supplerende materiale
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen Paideia, Systime (2012): s. 101-111 (om drama og tragedie), 115-116 (om Aristoteles’ dramateori)
Poul Birk Nielsen 'Torv og tempel' (1999) s. 50: sofisterne

Perspektiverende materiale:
Fay Weldon af 'En hun-djævels bekendelser' (1983)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 FILOSOFI Platons 'Symposion'


Formål:
Læsning og fortolkning af Platons Symposion er omdrejningspunktet for dette forløb. Vi analyserer de forskellige symposiasters taler mhp. at fastslå Platons Eros-opfattelse. Hans idélære vil også indgå.
Vi perspektiverer til H.C. Andersen for at forfølge Platons indflydelse i senere europæisk litteratur.
 
Materiale:
Kernetekster:
Platin Hulelignelsen ("Kend Dig Selv" s. 163-170)
Platon Symposion s. 85-143 i "Kend dig selv – et Platonudvalg",  Jørgen Mejer & Chr. Gorm Tortzen (2000), Gyldendal. (NB! Alkibiades' tale + afslutningen på symposiet er ikke læst - kun i lærerproduceret referat)
 
Perspektivtekster:
H.C. Andersen 'Skrubtudsen' (1866)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer