Holdet 2024 ol/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Søren Tiemroth
Hold 2024 ol/b (3b ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De græske guder
Titel 2 Perserkrigene
Titel 3 Retorik og demokrati
Titel 4 Protagoras
Titel 5 Græsk skulptur fra skema til mimesis
Titel 6 Homer og det klassiske epos - Odysséen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De græske guder

Vha forskellige internetsider (bla mythweb.com) samt deres udleverede mytologibog lærer eleverne de 12 olympiske guder udenad med navn, nærmeste familieforhold og attributter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Perserkrigene

Forløbet fokuserer på forholdet mellem athenere og barbarer i den første halvdel af 400-tallet. Hvad udgør (i grækernes egen selvforståelse) forskellen på dem selv og perserne, hvis overlegne angrebshær, de slog tilbage i to omgange?
Vi læser to uddrag fra Herodot samt Aischylos' tragedie "Perserne", der er unik i den athenske drama-litteratur ved ikke at have et mytologisk forlæg, men bygge på historiske hændelser, nemlig perserkrigene, som publikum i Dionysos-teatret i år 472 havde i særdeles frisk erindring.

Basistekster:

Aischylos: Perserne (472) oversat af Lars Vilhelm Sloth Eskesen

Herodot: Kong Kroisos & Forfatningsdebatten (begge tekster fra "Hellenere og barbarer", Hastrup, Hjortsø og Jorsal Gyldendal 1987)


Supplerende stof:

Film-dokumentarerne "The Greeks - Crucilble of Civilization" (den del m fokus på Themistokles)
&
The Greatest Show on Earth (BBC)

Battle of Salamis (wiki): https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Salamis

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og demokrati

Ved hjælp af en række nøgletekster fra 400-tallet, Athens guldalder, sættes fokus på det athenske demokrati og ligheder og forskelle sammenlignet med vore dages demokrati. Vi ser på talegenrer, teori og praksis, Perikles og den historiske baggrund fra de to perserkrige op til den peloponnesiske krig. I denne henseende bygger forløbet videre på det foregående drama-forløb, idet vi her ser på den guldalder-periode, som opstod som konsekvens af de græske sejre i de to perserkrige tidligere på århundredet, en periode som imidlertid for athenerne endte med en deroute, som var lige så spektakulær som den, Xerxes i sin tid førte perserne ind i, skildret af Aischylos i sit drama "Perserne".
Til slut inddrages den romerske Polyb i en diskussion af demokratiet overfor andre styreformer, idet vi trækker tråde frem mod det kommende filosofi-forløb og den demokrati-skepsis, som Athens fald i slutningen af 400-tallet gav næring til.

Basistekster:

Thukydid: "Perikles´ mindetale over de faldne athenæere", fra "Græske historikere" ved A Kragelund, p67-78

Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning (fra Mogens Herman Hansen: "Kilder til demokratiet i Athen")
Indledning p22-25
Del 1
Del 2 paragraf 1-5 & 17-20
Del 3 paragraf 1

Lysias: Invalidetalen

Lysias: Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes

Lysias: Forsvarstale mod Simon



Supplerende stof:

"Hjemmelavede" artikler om Retorik og Retoriske grundbegreber (i kompendiet)


"Oldtidens Grækenland" p79-84,105-111 og 133-136 (Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981)

George Hinge: Grækerne og homoseksualiteten (1998) (uddrag)


Film-dokumentaren "The Greeks - Crucilble of Civilization" (den del m fokus på Perikles).
&
"What did Democracy really mean in Athens?" (https://www.youtube.com/watch?v=0fivQUlC7-8)
&
Prof Kagan (Yale) Athenian Democracy: https://www.youtube.com/watch?v=o0DWXr6kKPg
&
A Day in the Life of an Ancient Athenian: https://www.youtube.com/watch?v=ar8S6virCwM


Normalsider: 74 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Protagoras

I dette forløb læser vi Platons "Hulelignelse" fra Statens 7. bog samt dialogen Protagoras. Fokus vil være på den sokratiske metode samt på de modsætninger, Platon stiller op imellem retorik og filosofi, mellem det at være sofist og det rent faktisk at søge efter sandheden.
Vi når frem, til at "Protagoras" er en aporetisk dialog, som ender i vildrede, måske fordi Sokrates er i sit spøgefulde hjørne det meste af dialogen igennem og lader til at have som sit primære formål at drille kendis-sofisten Protagoras.
I modsætningen hertil har vi så Hulelignelsen, som med sin fænomenverden/idéverden dikotomi leverer et klart bud på, hvordan Sokrates/Platon mener, at verden hænger sammen.
I forlængelse af dette ser vi på epikuræismen og stoicismen via breve af Epikur og Seneca.


Basistekster:

Platon: Protagoras (fra "Platon i udvalg III", ved Adam Schwartz og David Bloch, Gyldendal 2013)
&
Hulebilledet (fra "Kend dig selv", ved Jørgen Mejer og Chr Gorm Tortzen, Gyldendal 2000)

Epikur: Brev til Menoikeus (oversat af Karsten Friis Johansen)
&
Seneca: Brev 47, 54 & 9 (fra Romersk Antologi)


Supplerende stof:

Indledningen til "Kend dig selv" (afsnittene Aporetiske dialoger, metafysiske dialoger & Staten)

Indledning til Epikuræisme (fra Paideia)

Indledning til Seneca (fra Romersk antologi)


Perspektivering:

"Nogle danskere er dummere end andre" af Jonathan Løw (Information)

Foredrag om stoicisme ved Niels Overgaard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Græsk skulptur fra skema til mimesis

Dette forløb har til formål at give eleverne et overblik over den græske kunsthistorie og dens enestående og epokegørende udvikling fra skema til mimesis, dvs fra det egyptisk inspirerede, traditionsbundne formsprog hen imod en innovativ og teknisk udfordrende stil der afspejler det særlige græske fokus på det antropomorfe.

Der sættes særligt fokus på menneskefremstillingen, herunder idealbilledet, den mandlige nøgenhed i skulpturen, udviklingen i kvindeskulpturen, portrættet, myterne "bagved" de enkelte værker samt kunstsynet til forskellige tider.

Undervejs har vi været på ekskursion til Glyptoteket i København.

Klassen kommer til eksamen i ukendte skulpturer.


I forløbet har vi gennemgået (værker fra "Oldtidens Grækenland", Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981, hvis ikke andet angivet):

ARKAISK TID:
Kvindestatuette fra Kreta (fig 64)
Kleobis og Biton (fig 66)
Peploskoren (fig 70 + 71)
Kore fra Akropolis (fig 73)

TIDLIG KLASSISK:
Metope fra Zeus-templet (fig 107)
Kritios-drengen (fig 108)
Zeus/Poseidon (fig 112)

KLASSISK:
Udsnit af Parthenon-frisen (fig 133)
Doryforos (fig 138 (+130))
Athene Lemnia (fig 251 i "Græsk kunst" (Fich, Fischer-Hansen, Moltesen + Waaben, Gads Forlag, 1999)
Løbende Niobide (fig 254 i Græsk Kunst)


SENKLASSISK:
Praxiteles: Afrodite fra Knidos (fig 168)
Lysippos: Skraberen (fig 169)


HELLENISTISK:
Galler dræber sig selv og sin hustru (fig 197)
Laokoon



Dokumenter:
Skulptur-oversigtsark (uploadet under holdtes dokumenter)

Film:

The Secrets of the Parthenon (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Homer og det klassiske epos - Odysséen

Gennem læsning af udvalgte passager fra Odysseen stilles skarpt på den græske mundtlige tradition, på rejsetemaet i værket samt på Odysseus som helt. Hvad er hans karakteristiske egenskaber? Hvilke særlige græske dyder personificerer han?



Desuden ser vi Coen-brødrenes film "O Brother, Where art Thou?"

Basistekster:
Homers Odysse ved Otto Steen Due, Gyldendal
Odysseen 1. sang (1-95)
Odysséen 9. sang
Odysséen 10. sang (vers 135 og frem)
Odysseen 12. sang (vers 142-302)
Odysseen 23. sang

Ovids Metamorfoser (ved Otto Steen Due)
sang 6 (vers 1-145) om Arachne
sang 6 (vers 146-312) om Niobe

Normalsider: 62 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde