Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Søren Tiemroth
|
Hold
|
2024 ol/b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De græske guder
Vha forskellige internetsider (bla mythweb.com) samt deres udleverede mytologibog lærer eleverne de 12 olympiske guder udenad med navn, nærmeste familieforhold og attributter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Perserkrigene
Forløbet fokuserer på forholdet mellem athenere og barbarer i den første halvdel af 400-tallet. Hvad udgør (i grækernes egen selvforståelse) forskellen på dem selv og perserne, hvis overlegne angrebshær, de slog tilbage i to omgange?
Vi læser to uddrag fra Herodot samt Aischylos' tragedie "Perserne", der er unik i den athenske drama-litteratur ved ikke at have et mytologisk forlæg, men bygge på historiske hændelser, nemlig perserkrigene, som publikum i Dionysos-teatret i år 472 havde i særdeles frisk erindring.
Basistekster:
Aischylos: Perserne (472) oversat af Lars Vilhelm Sloth Eskesen
Herodot: Kong Kroisos & Forfatningsdebatten (begge tekster fra "Hellenere og barbarer", Hastrup, Hjortsø og Jorsal Gyldendal 1987)
Supplerende stof:
Film-dokumentarerne "The Greeks - Crucilble of Civilization" (den del m fokus på Themistokles)
&
The Greatest Show on Earth (BBC)
Battle of Salamis (wiki): https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Salamis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og demokrati
Ved hjælp af en række nøgletekster fra 400-tallet, Athens guldalder, sættes fokus på det athenske demokrati og ligheder og forskelle sammenlignet med vore dages demokrati. Vi ser på talegenrer, teori og praksis, Perikles og den historiske baggrund fra de to perserkrige op til den peloponnesiske krig. I denne henseende bygger forløbet videre på det foregående drama-forløb, idet vi her ser på den guldalder-periode, som opstod som konsekvens af de græske sejre i de to perserkrige tidligere på århundredet, en periode som imidlertid for athenerne endte med en deroute, som var lige så spektakulær som den, Xerxes i sin tid førte perserne ind i, skildret af Aischylos i sit drama "Perserne".
Til slut inddrages den romerske Polyb i en diskussion af demokratiet overfor andre styreformer, idet vi trækker tråde frem mod det kommende filosofi-forløb og den demokrati-skepsis, som Athens fald i slutningen af 400-tallet gav næring til.
Basistekster:
Thukydid: "Perikles´ mindetale over de faldne athenæere", fra "Græske historikere" ved A Kragelund, p67-78
Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning (fra Mogens Herman Hansen: "Kilder til demokratiet i Athen")
Indledning p22-25
Del 1
Del 2 paragraf 1-5 & 17-20
Del 3 paragraf 1
Lysias: Invalidetalen
Lysias: Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes
Lysias: Forsvarstale mod Simon
Supplerende stof:
"Hjemmelavede" artikler om Retorik og Retoriske grundbegreber (i kompendiet)
"Oldtidens Grækenland" p79-84,105-111 og 133-136 (Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981)
George Hinge: Grækerne og homoseksualiteten (1998) (uddrag)
Film-dokumentaren "The Greeks - Crucilble of Civilization" (den del m fokus på Perikles).
&
"What did Democracy really mean in Athens?" (https://www.youtube.com/watch?v=0fivQUlC7-8)
&
Prof Kagan (Yale) Athenian Democracy: https://www.youtube.com/watch?v=o0DWXr6kKPg
&
A Day in the Life of an Ancient Athenian: https://www.youtube.com/watch?v=ar8S6virCwM
Normalsider: 74 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Åbn vedhæftede dokument (bemærk at vi allerede en gang har arbejdet med arket, så prøv evt først at finde det under jeres noter). Klik på linket øverst og se nu resten af dokumentaren "The Greeks - Crucible of Civilisation" (det vil sige fra minut 29
-
the greeks - crucible of civil spørgsmål.docx
-
Perikles 13 Alf Oxford.docx
-
Idag går vi videre med Athens demokrati i det 5. århundrede (400-tallet). Som lektie skal I 3 ting:
-
Til i dag skal I læse vores sidste demokrati-tekst (vedhæftet):
-
Athenernes statsforfatning.pdf
-
Athenernes statsforfatning - citatleg.docx
-
Vi arbejder med det athenske retsystem i dag. Åben derfor det vedhæftede retstale-opgaveark og begynd med ganske kort at tjekke, om I kan huske svarene på spørgsmål 2, 3 og 4 øverst på siden. Klik derefter på youtube-linket til en forelæsning på Yale
-
Retstalen - opgaveark.docx
-
Invalidetalen - Lysias.docx
-
Til idag skal I læse vores anden autentiske retstale fra det klassiske Athen, nemlig "Forsvarstalen mod Simon" (side 28-33 i PDF-kompendiet), igen skrevet af super-logografen Lysias. Sagen handler om to mænd, nemlig taleren selv (hvis navn vi ikke ke
-
simon -lysias vers 2.docx
-
Til i dag skal I læse vores sidste forsvarstale, den berømte "Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes", igen skrevet af stjernelogografen Lysias. NB: Bemærk at det er teksten, som er uploadet til dette modul, og at den altså IKKE står i kompe
-
Eratosthenes.pdf
-
Eratosthenes - version D.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Protagoras
I dette forløb læser vi Platons "Hulelignelse" fra Statens 7. bog samt dialogen Protagoras. Fokus vil være på den sokratiske metode samt på de modsætninger, Platon stiller op imellem retorik og filosofi, mellem det at være sofist og det rent faktisk at søge efter sandheden.
Vi når frem, til at "Protagoras" er en aporetisk dialog, som ender i vildrede, måske fordi Sokrates er i sit spøgefulde hjørne det meste af dialogen igennem og lader til at have som sit primære formål at drille kendis-sofisten Protagoras.
I modsætningen hertil har vi så Hulelignelsen, som med sin fænomenverden/idéverden dikotomi leverer et klart bud på, hvordan Sokrates/Platon mener, at verden hænger sammen.
I forlængelse af dette ser vi på epikuræismen og stoicismen via breve af Epikur og Seneca.
Basistekster:
Platon: Protagoras (fra "Platon i udvalg III", ved Adam Schwartz og David Bloch, Gyldendal 2013)
&
Hulebilledet (fra "Kend dig selv", ved Jørgen Mejer og Chr Gorm Tortzen, Gyldendal 2000)
Epikur: Brev til Menoikeus (oversat af Karsten Friis Johansen)
&
Seneca: Brev 47, 54 & 9 (fra Romersk Antologi)
Supplerende stof:
Indledningen til "Kend dig selv" (afsnittene Aporetiske dialoger, metafysiske dialoger & Staten)
Indledning til Epikuræisme (fra Paideia)
Indledning til Seneca (fra Romersk antologi)
Perspektivering:
"Nogle danskere er dummere end andre" af Jonathan Løw (Information)
Foredrag om stoicisme ved Niels Overgaard
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag begynder vi på hele to nye forløb på én gang: Filosofi og skulptur. Vi kommer til at tale om en af verdenshistoriens mest berømte og betydningsfulde filosoffer, Platon.
-
Platon-introkompendium.pdf
-
platon-intro quiz.docx
-
arkaisk kore + kouroi vers B.docx
-
Vi går videre med Sokrates og Platon samt med arkaisk skulptur. Lektien til i dag står af tre korte dele:
-
tidlig klassisk skulptur.docx
-
Læs Platons berømte "Hulelignelse" fra bog 7 af et af hans hovedværker, "Staten". Teksten står på side 12-16 i jeres Platon intro-kompendium. Det er måske det mest berømte stykke, Platon nogensinde har skrevet (og I kender det jo lidt fra dansk). Den
-
Hulebilledet version 2.docx
-
I dag går vi igang med vores Platon-dialog "Protagoras", hvor Sokrates møder den mest berømte sofist af dem alle. Det går ikke stille for sig. I får bogen udleveret i modulet, men jeg har kopieret dagens lektie til jer og vedhæftet den her i pdf. Sta
-
Protagoras intro & 1-5.pdf
-
Protagoras 1-5.docx
-
Artemision analyse.docx
-
Læs afsnit 6 til og med 10 i Protagoras-bogen (husk, at vi går efter de fede afsnits-tal i marginen). Det svarer til side 44 over midt til side 51 under midt. Vi er nu på vej til sofist-party sammen med Sokrates og hans unge ven Hippokrates. Sammenko
-
Protagoras 8-12.docx
-
Se først små 5 min af den linkede youtube-video (fra 54:50 - 59:30). Se dog ikke videre! Resten gemmer vi til senere.
-
Bettany Hughes - The Ancient Worlds 6 of 7 - Athens The Truth About Democracy
-
Protagoras 11-14.docx
-
Start med at læse Protagoras afsnit 15-16. Dette skal læses løst, da det ligesom afsnit 14 er bevidst rodet og uklart fra Platons side (for at udstille Protagoras). Til gengæld skal 17-20 (altså fra midt side 61 - øverst side 69) læses grundigere. He
-
Protagoras 17-23.docx
-
Til i dag skal I læse Protagoras afsnit 32-35 (altså fra side 86 øverst til side 94 midt). Bemærk således, at vi springer en hel del afsnit over. I de afsnit taler (= skændes) Sokrates og Protagoras bla om, hvordan man skal forstå et bestemt digt. Me
-
Protagoras 32-36.docx
-
Relieffer og niobider.docx
-
Læs Protagoras afsnit 35 til 37 (fra side 91 midt til side 100 øverst). Afsnit 37 skal læses grundigt, for det er SVÆRT! Afsnit 35 har vi til gengæld allerede læst, men jeg tror at det vil være godt for jer lige at løbe det igennem igen som optakt, i
-
Protagoras 36-37.docx
-
Læs resten af Protagoras (= afsnit 39 og 40). Jeg foreslår, at man indleder med hurtigt at genlæse afsnit 38 fra sidst. I modulet runder vi dialogen af og opsummerer de essentielle pointer samt filosoferer over, hvordan Platon mon er relevant for os
-
Protagoras 38-40.docx
-
Titel
-
Doryforos-folder.docx
-
Kære 3b, Vi har kun et halvt modul til rådighed i dag, fordi der skal læses i anden halvdel af modulet (så husk at medbringe en god roman). Derfor gemmer vi stoicisme-introen til senere på ugen. Eneste lektie bliver at læse vedhæftede artikel, en per
-
Nogle danskere er dummere end andre.pdf
-
Læs venligst den første tekst i det uploadede kompendium: Den græske filosof Epikurs brev til Menoikeus. I skal også læse den allerførste side, som er en introduktion til Epikur og hans filosofi. Den viser fint den måde, som Epikur adskiller sig fra
-
Epikur & Seneca.pdf
-
I dag går vi fra Epikur til Seneca og stoicismen. Vi bruger fortsat det korte pdf-kompendium fra sidst, så læs nu fra side 5 til midt på side 10. Side 5 indeholder en kort intro til Seneca, en meget usædvanlig mand med en stor politisk karriere, inde
-
Seneca 47 & 9.docx
-
Læs Senecas "Brev 9". Bemærk at det er den sidste tekst i kompendiet, altså den som kører fra side 12-16 i PDF'en. Brevet handler om venskab og er meget berømt. I begyndelsen forsøger Seneca at skelne mellem stoikernes og epikuræernes mening om vensk
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Græsk skulptur fra skema til mimesis
Dette forløb har til formål at give eleverne et overblik over den græske kunsthistorie og dens enestående og epokegørende udvikling fra skema til mimesis, dvs fra det egyptisk inspirerede, traditionsbundne formsprog hen imod en innovativ og teknisk udfordrende stil der afspejler det særlige græske fokus på det antropomorfe.
Der sættes særligt fokus på menneskefremstillingen, herunder idealbilledet, den mandlige nøgenhed i skulpturen, udviklingen i kvindeskulpturen, portrættet, myterne "bagved" de enkelte værker samt kunstsynet til forskellige tider.
Undervejs har vi været på ekskursion til Glyptoteket i København.
Klassen kommer til eksamen i ukendte skulpturer.
I forløbet har vi gennemgået (værker fra "Oldtidens Grækenland", Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981, hvis ikke andet angivet):
ARKAISK TID:
Kvindestatuette fra Kreta (fig 64)
Kleobis og Biton (fig 66)
Peploskoren (fig 70 + 71)
Kore fra Akropolis (fig 73)
TIDLIG KLASSISK:
Metope fra Zeus-templet (fig 107)
Kritios-drengen (fig 108)
Zeus/Poseidon (fig 112)
KLASSISK:
Udsnit af Parthenon-frisen (fig 133)
Doryforos (fig 138 (+130))
Athene Lemnia (fig 251 i "Græsk kunst" (Fich, Fischer-Hansen, Moltesen + Waaben, Gads Forlag, 1999)
Løbende Niobide (fig 254 i Græsk Kunst)
SENKLASSISK:
Praxiteles: Afrodite fra Knidos (fig 168)
Lysippos: Skraberen (fig 169)
HELLENISTISK:
Galler dræber sig selv og sin hustru (fig 197)
Laokoon
Dokumenter:
Skulptur-oversigtsark (uploadet under holdtes dokumenter)
Film:
The Secrets of the Parthenon (dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag begynder vi på hele to nye forløb på én gang: Filosofi og skulptur. Vi kommer til at tale om en af verdenshistoriens mest berømte og betydningsfulde filosoffer, Platon.
-
Platon-introkompendium.pdf
-
platon-intro quiz.docx
-
arkaisk kore + kouroi vers B.docx
-
Vi går videre med Sokrates og Platon samt med arkaisk skulptur. Lektien til i dag står af tre korte dele:
-
tidlig klassisk skulptur.docx
-
Læs Platons berømte "Hulelignelse" fra bog 7 af et af hans hovedværker, "Staten". Teksten står på side 12-16 i jeres Platon intro-kompendium. Det er måske det mest berømte stykke, Platon nogensinde har skrevet (og I kender det jo lidt fra dansk). Den
-
Hulebilledet version 2.docx
-
I dag går vi igang med vores Platon-dialog "Protagoras", hvor Sokrates møder den mest berømte sofist af dem alle. Det går ikke stille for sig. I får bogen udleveret i modulet, men jeg har kopieret dagens lektie til jer og vedhæftet den her i pdf. Sta
-
Protagoras intro & 1-5.pdf
-
Protagoras 1-5.docx
-
Artemision analyse.docx
-
Læs afsnit 6 til og med 10 i Protagoras-bogen (husk, at vi går efter de fede afsnits-tal i marginen). Det svarer til side 44 over midt til side 51 under midt. Vi er nu på vej til sofist-party sammen med Sokrates og hans unge ven Hippokrates. Sammenko
-
Protagoras 8-12.docx
-
Se først små 5 min af den linkede youtube-video (fra 54:50 - 59:30). Se dog ikke videre! Resten gemmer vi til senere.
-
Bettany Hughes - The Ancient Worlds 6 of 7 - Athens The Truth About Democracy
-
Protagoras 11-14.docx
-
Start med at læse Protagoras afsnit 15-16. Dette skal læses løst, da det ligesom afsnit 14 er bevidst rodet og uklart fra Platons side (for at udstille Protagoras). Til gengæld skal 17-20 (altså fra midt side 61 - øverst side 69) læses grundigere. He
-
Protagoras 17-23.docx
-
Til i dag skal I læse Protagoras afsnit 32-35 (altså fra side 86 øverst til side 94 midt). Bemærk således, at vi springer en hel del afsnit over. I de afsnit taler (= skændes) Sokrates og Protagoras bla om, hvordan man skal forstå et bestemt digt. Me
-
Protagoras 32-36.docx
-
Relieffer og niobider.docx
-
Læs Protagoras afsnit 35 til 37 (fra side 91 midt til side 100 øverst). Afsnit 37 skal læses grundigt, for det er SVÆRT! Afsnit 35 har vi til gengæld allerede læst, men jeg tror at det vil være godt for jer lige at løbe det igennem igen som optakt, i
-
Protagoras 36-37.docx
-
Læs resten af Protagoras (= afsnit 39 og 40). Jeg foreslår, at man indleder med hurtigt at genlæse afsnit 38 fra sidst. I modulet runder vi dialogen af og opsummerer de essentielle pointer samt filosoferer over, hvordan Platon mon er relevant for os
-
Protagoras 38-40.docx
-
Titel
-
Doryforos-folder.docx
-
Kære 3b, Vi har kun et halvt modul til rådighed i dag, fordi der skal læses i anden halvdel af modulet (så husk at medbringe en god roman). Derfor gemmer vi stoicisme-introen til senere på ugen. Eneste lektie bliver at læse vedhæftede artikel, en per
-
Nogle danskere er dummere end andre.pdf
-
Læs venligst den første tekst i det uploadede kompendium: Den græske filosof Epikurs brev til Menoikeus. I skal også læse den allerførste side, som er en introduktion til Epikur og hans filosofi. Den viser fint den måde, som Epikur adskiller sig fra
-
Epikur & Seneca.pdf
-
I dag går vi fra Epikur til Seneca og stoicismen. Vi bruger fortsat det korte pdf-kompendium fra sidst, så læs nu fra side 5 til midt på side 10. Side 5 indeholder en kort intro til Seneca, en meget usædvanlig mand med en stor politisk karriere, inde
-
Seneca 47 & 9.docx
-
Læs Senecas "Brev 9". Bemærk at det er den sidste tekst i kompendiet, altså den som kører fra side 12-16 i PDF'en. Brevet handler om venskab og er meget berømt. I begyndelsen forsøger Seneca at skelne mellem stoikernes og epikuræernes mening om vensk
-
Vi ser på Doryforos-foldere og læser Epiktet samt begynder på vores sidste emne: Homer. Ingen lektier (altså andet end at være klar til at præsentere jeres foldere).
-
Vi fortsætter med vores nye og sidste tema: Homer og epos-genren, hvor vi skal finde ud af, om vi vil læse Iliaden eller Odysséen. Som lektie, se vedhæftede link om "Det homeriske spørgsmål". Læs desuden side 59-61 i vores gamle orange mytologi-bog.
-
The Homeric Question
-
odysséen intro-oversigt.docx
-
Secrets of the Parthenon -spørgsmål.docx
-
Hej igen 3b! Vi går videre med vores afsluttende EPOS-forløb om Homers Odyssé. Som lektie bedes I studere de to sidste YouTube-links i "Odysséen intro-oversigt"-arket fra sidste modul. De har overskrifterne "Forhistorien (Troja)" og "Odysséens kompos
-
Odysseen 1 1-110.pdf
-
Læs venligst vers 11-79 af Odysséens 1 sang (uddraget ligger uploadet i pdf-format under mandagens modul). Her holder Olympens guder råd om, hvad der skal ske med den stakkels Odysseus, som længes hjem til sin ø Ithaka. Husk på rytmen (det daktyliske
-
Odysséen 1 vers 44-112.docx
-
odysséen komp opg.docx
-
Skraberen og Afrodite Alf Oxford.docx
-
Hej 3b! En lang måneds old-tørke er nu forbi!
-
Odysseen 9 sang.pdf
-
Odysséen 9 vers 1-230.docx
-
Vi går videre med Odysseus' eventyr. Læs Odysséen 9, vers 152-370. Nu befinder Odysseus og hans mandskab sig på kyklopernes øer, som er frodige og giver masser af mad, uden at kykloperne behøver at dyrke jorden. I dagens afsnit bliver Odysseus og han
-
Odysseen 9 vers 152-370.docx
-
Til i dag skal I læse et stykke fra sang 10, nemlig vers 135-306. Vi befinder os stadig i Apologerne, disse eventyrlige fortællinger, som Odysseus fortæller til Faiakerne. Efter at have undsluppet Kyklopen kommer Odysseus og hans mænd i land på trold
-
Læs vers 142-302 i Odysséens 12 sang som lektie til idag. Odysseus og hans mandskab er vendt tilbage til troldkvinden Kirkes ø efter at have været en tur til underverdenen. Nu har Kirke netop forklaret for Odysseus, hvilke udfordringer, der venter fo
-
Odysseen 12 vers 142-302.docx
-
Hej igen, 3b! Til i dag skal I først læse den sidste del af sang 12 (vers 312-453) som vi ikke nåede før ferien. Spring derefter til 23 sang og læs vers 1-103. Denne sang handler om genforeningen af Odysseus og Penelope hjemme på Ithaka. Odysseus har
-
Hellenistisk kunst.docx
-
Læs resten af Odysseens 23 sang (altså fra vers 153 og frem). Nu genforenes Odysseus og Penelope langt om længe. Desuden kører vi lidt skulpturtræning og introducerer Ovid og det romerske epos.
-
Odysseen sang 23.docx
-
skulpturdaterings-træning.docx
-
Læs vers 1-217 (indtil overskriften "Niobes sønner") i det uploadede Ovid-dokument. I skal bare springe introduktionen på side 1 over - den har vi allerede talt om i sidste modul. Vi springer nu til den 6 sang i Ovids store mytologi-værk "Metamorfose
-
Ovid 6.pdf
-
Ovid 6 - navneliste.docx
-
Ovid 6 Niobe.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Homer og det klassiske epos - Odysséen
Gennem læsning af udvalgte passager fra Odysseen stilles skarpt på den græske mundtlige tradition, på rejsetemaet i værket samt på Odysseus som helt. Hvad er hans karakteristiske egenskaber? Hvilke særlige græske dyder personificerer han?
Desuden ser vi Coen-brødrenes film "O Brother, Where art Thou?"
Basistekster:
Homers Odysse ved Otto Steen Due, Gyldendal
Odysseen 1. sang (1-95)
Odysséen 9. sang
Odysséen 10. sang (vers 135 og frem)
Odysseen 12. sang (vers 142-302)
Odysseen 23. sang
Ovids Metamorfoser (ved Otto Steen Due)
sang 6 (vers 1-145) om Arachne
sang 6 (vers 146-312) om Niobe
Normalsider: 62 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi ser på Doryforos-foldere og læser Epiktet samt begynder på vores sidste emne: Homer. Ingen lektier (altså andet end at være klar til at præsentere jeres foldere).
-
Vi fortsætter med vores nye og sidste tema: Homer og epos-genren, hvor vi skal finde ud af, om vi vil læse Iliaden eller Odysséen. Som lektie, se vedhæftede link om "Det homeriske spørgsmål". Læs desuden side 59-61 i vores gamle orange mytologi-bog.
-
The Homeric Question
-
odysséen intro-oversigt.docx
-
Secrets of the Parthenon -spørgsmål.docx
-
Hej igen 3b! Vi går videre med vores afsluttende EPOS-forløb om Homers Odyssé. Som lektie bedes I studere de to sidste YouTube-links i "Odysséen intro-oversigt"-arket fra sidste modul. De har overskrifterne "Forhistorien (Troja)" og "Odysséens kompos
-
Odysseen 1 1-110.pdf
-
Læs venligst vers 11-79 af Odysséens 1 sang (uddraget ligger uploadet i pdf-format under mandagens modul). Her holder Olympens guder råd om, hvad der skal ske med den stakkels Odysseus, som længes hjem til sin ø Ithaka. Husk på rytmen (det daktyliske
-
Odysséen 1 vers 44-112.docx
-
odysséen komp opg.docx
-
Skraberen og Afrodite Alf Oxford.docx
-
Hej 3b! En lang måneds old-tørke er nu forbi!
-
Odysseen 9 sang.pdf
-
Odysséen 9 vers 1-230.docx
-
Vi går videre med Odysseus' eventyr. Læs Odysséen 9, vers 152-370. Nu befinder Odysseus og hans mandskab sig på kyklopernes øer, som er frodige og giver masser af mad, uden at kykloperne behøver at dyrke jorden. I dagens afsnit bliver Odysseus og han
-
Odysseen 9 vers 152-370.docx
-
Til i dag skal I læse et stykke fra sang 10, nemlig vers 135-306. Vi befinder os stadig i Apologerne, disse eventyrlige fortællinger, som Odysseus fortæller til Faiakerne. Efter at have undsluppet Kyklopen kommer Odysseus og hans mænd i land på trold
-
Læs vers 142-302 i Odysséens 12 sang som lektie til idag. Odysseus og hans mandskab er vendt tilbage til troldkvinden Kirkes ø efter at have været en tur til underverdenen. Nu har Kirke netop forklaret for Odysseus, hvilke udfordringer, der venter fo
-
Odysseen 12 vers 142-302.docx
-
Hej igen, 3b! Til i dag skal I først læse den sidste del af sang 12 (vers 312-453) som vi ikke nåede før ferien. Spring derefter til 23 sang og læs vers 1-103. Denne sang handler om genforeningen af Odysseus og Penelope hjemme på Ithaka. Odysseus har
-
Hellenistisk kunst.docx
-
Læs resten af Odysseens 23 sang (altså fra vers 153 og frem). Nu genforenes Odysseus og Penelope langt om længe. Desuden kører vi lidt skulpturtræning og introducerer Ovid og det romerske epos.
-
Odysseen sang 23.docx
-
skulpturdaterings-træning.docx
-
Læs vers 1-217 (indtil overskriften "Niobes sønner") i det uploadede Ovid-dokument. I skal bare springe introduktionen på side 1 over - den har vi allerede talt om i sidste modul. Vi springer nu til den 6 sang i Ovids store mytologi-værk "Metamorfose
-
Ovid 6.pdf
-
Ovid 6 - navneliste.docx
-
Ovid 6 Niobe.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398729112",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398729112",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398729112"
}