Holdet 2024 ol/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Daniel Angelo Wittrup
Hold 2024 ol/c (3c ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Hellenere og barbarer
Titel 3 Drama
Titel 4 Filosofi
Titel 5 Græsk skulptur
Titel 6 Den homeriske helt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

RESUME
Kort introduktion til den antikke historie og kultur.
Holdet er blevet introduceret til de faget oldtidskundskab og har arbejdet med de vigtigste græske guder.
Derudover er holdet arbejdet med få nedslagspunkter i antikkens historiske.

PROBLEMSTILLINGER
Den græske opfattelse af (by)staten i forhold til den moderne opfattelse af staten

FAGLIGE MÅL
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fagbegreber:
- Polis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Hellenere og barbarer

HELLENERE OG BARBARER

RESUME
I dette forløb har klassen læst historien om kong Kroisos, hvor der har været fokus på begrebet lykke. Hvad er lykke? Og hvad kendetegner et lykkeligt menneske? Klassen har desuden reflekteret over, hvad de betegner som lykke - hvornår er de lykkelige? Skæbnens (og Oraklet i Delvis) betydning for Herodot har også været et tema i undervisningen.

Klassen har desuden læst uddrag af Perserkrigene, hvor fokus har været på barbaren Xerxes. klassen har set på, hvordan han er fremstillet ved at foretage en personkarakteristik af ham. Horodots fremstilling af grækerne samt barbarerne har været et tema i dette forløb. Hvordan fremstillingen af et "vi" konstrueres ud fra et "de" - dvs. hvordan fremstillingen af grækerne konstrueres via fremstillingen af barbarerne.     

PROBLEMSTILLINGER
- Hvad er lykke?
- Forholdet mellem barbari og civilisation
- Hvordan konstruerer vi et dem og os

FAGLIGE MÅL
̶  analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶  nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Basistekst:
Thure Hastrup og Leo Hjortsø: Herodot i udvalg, 8. udg., Gyldendal, 1979
s. 7-27 (I, 1-153)
s. 49-51 (VII, 32-60)
s. 53-55 (VII, 134-136)
s. 60-66 (VII, 201-213)

Perspektiverende tekster:
- Ole Høiris: Den evige barbar, Kristeligt Dagblad, 30.12.11
- Kort uddrag fra filmen 300


Supplerende tekster:
Aischylos' Perserne v/Niels Møller, Gyldendal, 1962, vers 145-183; 549-562

Fagbegreber
- Historie
- Lykke som livstilfredshed
- Hedonistisk lykke
- Eudaimonisk lykke
- Hybris
- Nemesis
- Moira
- Tyke
- Sofrosyne
- Ate
- Oraklet i Delfi
- Historiefaglighed i 1800-tallet
- Orientalisme
- Autopsi

Omfang ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Drama

DRAMA

RESUME
Klassen her læst og analyseret Sofokles' tragedie "Antigone". Undervisningen har kommet ind på tragediens centrale temaer, og vi har i den forbindelse talt om den retfærdige skæbne. Vi har desuden diskuteret, om man skal følge en uretfærdig lov eller en retfærdig leder. Hvad kendetegner en retfærdig leder? Og bør individerne være loyale over for bystaten eller slægten?

Klassen har desuden arbejdet med en personkarakteristik af Kreon og Antigone og set på, hvordan de adskiller sig fra hinanden.

PROBLEMSTILLINGER
- Skæbne over for retfærdigheden
- Skal man følge en uretfærdig lov eller uretfærdig leder?

FAGLIGE MÅL
̶  analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶  identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶  nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

BASISTEKST
Sofokles: SOFOKLES' ANTIGONE (Due), Aarhus Universitetsforlag; sider: 15-74

PERSPEKTIVERENDE TEKST
Søren Kierkegaard - Det antike Tragiskes Reflex i det moderne Tragiske

FAGBEGREBER:
De store Dionysier
Prólogos:
Párodos:
Stásimon (pluralis: stásima):
Epeisódion (pluralis: epeisódia):
Stikomytia
Éxodos:
Koryfaíos
Hypokritaí
Protagonistés
Korégos
Liturgi
Téatron
Skéne
Párodoi
Orkestra
Proskenion
Mímesis
Mýtos
Étos
Peripéteia
Anagnórisis
Hamartia
Éleos
Fóbos
Kátarsis
De tre enheder
Eksposition
Désis
Peripeti
Lysis

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Filosofi

FILOSOFI

RESUME
Forløbet startede med at fokusere på, hvordan, hvornår og hvorfor filosofien opstod i grækenland. Derefter fulgte en kort introduktion til naturfilosofferne og deres grundprincip. Efter denne indledning har klassen læst Sokrates' forsvarstale, hvor fokus har været på, hvordan Sokrates' forsvarer sig selv imod anklagerne. I den forbindelse har klassen set på de gamle (herunder Aristofanes' skyerne) anklager og de nye anklager.

Fokus har også været på, hvordan Sokrates vil hjælpe sine medborgere til at få en filosofisk indsigt, og klassen har i den forbindelse arbejdet med den rolle, som Sokrates mener, at han er blevet tildelt af guden. Hulebilledet er blevet anvendt til at fortolke Sokrates' rolle i at hjælpe borgerne i Athen med at blive oplyst.

Afslutningsvis har klassen arbejdet med Nietzsches syn på Platons filosofi.

PROBLEMSTILLINGER
- Findes der sand viden? Sand viden og relativisme
- Hvad er retfærdighed?
- Skal de uddannede have mere magt?

FAGLIGE MÅL
̶  analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶  identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶  nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

Basistekst
Sokrates' forsvarstale i Foss, Otto & Krarup, Per: PLATONS SKRIFTER, Munksgaard; sider: 22-63

Perspektiverende tekster
Friedrich Nietzsche: Afgudernes ragnarok. Gyldendal 1999, s. 34-37. Oversat af Jens Erik Kristensen og Lars-Henrik Schmidt.
Er fornuften kilde til viden, DR2, 2000



Supplerende tekster:
Staten X,612E


Fagbegreber
Filosofi
Mytos
Logos
Overgangen fra mytos til logos
Naturfilosofferne
Arké
Sofisterne
Relativisme
Dialektiké tékne (dialektik)
Doxa
Élenkos    
Aporía
Episteme
Det godes idé
Idéernes verden
Fænomenernes verden
Anamnese
Maieutik
Sofia
Andreia
Sofrosyne
Areté
Det apollinske princip
Det dionysiske princip
Perspektivisme
Overmennesket

Omfang ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Græsk skulptur

GRÆSK SKULPTUR

RESUME
Formålet med dette forløb er, at give eleverne en indføring i den græske (og romerske) skulpturs historie. Fra den arkaiske periodes stilistiske fremstilling af den nøgne mandekrop over den klassiske fremstilling af det ophøjede menneske til den hellenistiske periodes udtryksfulde og følelsesfulde menneske.

Der sættes særligt fokus på idealmennesket, den mandlige nøgenhed og udviklingen i fremstillingen af kvinden.

PROBLEMSTILLINGER
- Hvad kendetegner det ideelle menneske?
- Hvad er smukt?

FAGLIGE MÅL
̶  beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag


SKULPTURER
Sounion kouros
Kritios drengen
Peplos-koren
Vognstyreren fra Delfi
Bronzestatue fra Riace - statue A
Bronzestatue fra Artemision
Spydbæreren/lansebæreren
Den sandalbindende Nike
Parthenon-frisen, (vestfrisen ryttere)
Hermes og Dionysosbarnet
Afrodite fra Knidos
Laokoon
Sovende satyr
Prima Porta-statue

PERSPEKTIVERENDE VÆRKER
David af Giovanni Lorenzo Bernini
Gående mand af Alberto Giacometti

LITTERATUR
Paideia - Grundbog i oldtidskundskab
s. 47-53 (Arkaisk periode)
s. 129-135 (Tidlig klassisk periode)
s. 129-135 (højklassisk periode)
s. 171-175 (senklassisk periode)
s. 201-204 (Hellenistisk periode)
s. 247-252 (Romersk periode)

Marie Kluge og Katja Holm: Kunsten at se på skulptur, Systime
- Antik reception

Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Den homeriske helt

DEN HOMERISKE HELT

RESUME
Klassen har set filmen "Troja" 2004 som introduktion til historien om den trojanske krig og dens persongalleriet. Klassen har læst uddrag af Iliadens 1. og 3. sang, hvor fokus har været på konflikten mellem Achilleus og Agamemnon. I tredje sang har klassen foretaget en personkarakteristik af Paris og Menelaos og set på, hvem der bedst lever op til at være en helt. Ligeledes er 22. sang læst med fokus på, hvordan Hektor og Achilleus bliver fremstillet, og hvordan de lever op til helteidealerne.  

Klassen har også læst uddrag af Vergils Aeneides 2. sang. Her har fokus været på, hvordan grækerne og trojanerne bliver fremstillet i dette værk - herunder hvordan man kan karakterisere Neoptolemus.

Som perspektiverende værk har klassen læst et kort uddrag af Miguel De Cervantes' Don Quijote - i den forbindelse har vi set på, hvordan han er fremstillet som en "helt". Desuden har klassen arbejdet med, hvordan heltebegrebet har udviklet sig fra antikken over renæssancen og romantikken og indtil i dag. Afslutningsvis har klassen reflekterer over, hvad der ifølge dem kendetegner en helt.  

PROBLEMSTILLINGER
- Hvad kendetegner en helt?
- Hvilke egenskaber skal en helt have?
- Hvilke værdier kan give heltestatus - i antikken og i dag?

FAGLIGE MÅL
̶  analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶  identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
̶  overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
̶  nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster

BASISTEKST

Iliaden v/Otto Steen Due
1. sang v. 1-222
3. sang, v. 1-94; 326-454
22. sang

Aeneiden v/Otto Steen Due
2. sang v. 434-558

PERSPEKTIVERENDE TEKSTER
Filmen Troja, 2004
Miguel De Cervantes: Don Quijote kap. 8 (s. 70-76) v/Iben Hasselbalch, Gyldendal, 2000

Supplerende tekster:
Odysseen VIII, 69-99

FAGBEGREBER
Epos
daktylisk heksameter
prooímion
musepåkaldelse.
Epiteton ornans
Homeriske lignelser
Formelvers
Rapsode
Patronymikon
Det homeriske spørgsmål
areté
Timé
Kléos
De kykliske digte
Pietas (fromhed)
Virtus (mod)
Fides (troskab)
Constantia (ligevægt)
Den heteronome helt
Den autonome helt
Postkonventionelle etikker (moderne helt)
Helt
Antihelt
Modhelt

Omfang ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde