Holdet 2024 ol/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Helle Bagger
Hold 2024 ol/d (3d ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro: Græsk religion, de 12 olympiske guder
Titel 2 Sofokles: Antigone
Titel 3 Homers Iliade  og 2 myter af Ovid
Titel 4 Perikles´ gravtale og sideløbende skulpturforløb
Titel 5 Platon, filosof og stat

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro: Græsk religion, de 12 olympiske guder

Hertig, Henrik: Afsnittet "olympen" om de tolv olympiske guder, samt de to første sider af Indledningen, som kort beskriver mytebegrebet      

                                                                                     20 sider

Olympian Goddesses of Ancient Greek Mythology:
http://www.youtube.com/watch?v=iMzNPEHNxcc

Olympian Gods of Ancient Greek Mythology:
http://www.youtube.com/watch?v=WP_NeirFIkM


Eleverne stifter bekendtskab med mytebegrebet og de olympiske guder som konstituerende kræfter i grækernes tilværelsesforståelse. De vil således have en vigtig forforståelse af typisk græsk tankegang, når de skal læse Homer, Sofokles og Herodot.
På baggrund af tekst og videomateriale har eleverne lavet gruppefremlæggelser af guderne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sofokles: Antigone

Kernestof:
Due, Otto S.: Antigone, Aarhus Universitetsforlag 2004.      53 sider         
Indledningen i ovenstående                                                  5 sider

Perspektiverende materiale
Woody Allen, Mig og Afrodite, 1995

Andersen og Poulsen: Paideia, s.101-108  midt                  8 sider

Flygares: Klar scene, Drama 1994. I afsnittet Det græske drama har vi læst afsnittene Dramaturgi, Aristoteles og Katharsis                              
                                                                                                    4 sider

Bender og Bundgaard-Rasmussen: Oldtidens Grækenland: uddrag af kapitlet Grækenland i 400 tallet                                 6 sider

                 Læst i alt 73 sider

Antigone-forløbet har på den ene side skullet give eleverne en forståelse af dramaet som en oldgræsk genre, der lever videre nutiden, på den anden side skullet vise det græske drama som formidler af særlige filosofiske, religiøse eller politiske tanker, der rørte sig i den demokratiske bystat Athen, hvor drama-genren opstod. I undervisningen har fokus primært været på fysis / nomos-konflikten og konflikten mellem kongedømme og demokrati.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Homers Iliade og 2 myter af Ovid

Iliaden ved Otto Steen Due, Gyldendal 1999.
1.sang                                       16 sider
6.sang, v.237-529                      8 sider
22.sang, v.1-363                        10 sider

Ovids Metamorfoser: myterne om Narcissus, Pygmalion og Ikaros, uddragene er fra Benn og Jacobsen: Mytemotiver i dansk litteratur, Systime 1999
                                                                                                                             9 sider

                                              i alt 45 sider

Perspektivtekst: Kristian Massey Møller, 5.9.2014 (Kristeligt Dagblad): Flagdag. De soldater, som mistede livet i tjeneste for Danmark, fortjener vores respekt.      2 sider


Om Ovid på Lex ved Anders Nygaard                             2 sider

                                                                 
Paideia: s.14-15, resumé af Iliaden.                 2 sider
Paideia: s.23-30 om eposset som genre          8 sider

                                            i alt 13 sider                                             ALT I ALT 57 SIDER


Hvem er hvem i Iliaden, brugt til opslag. Link:     http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/homer/navne.pdf

Fokuspunkter: Det homeriske heltebegreb med personkarakteristikker og : Hektor og Akilleus, gudernes rolle i den førklassiske periode, det homeriske spørgsmål og homerisk sprog og stil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Perikles´ gravtale og sideløbende skulpturforløb

Perikles´ gravtale over de faldne athenere, Adam Schwartz 2020                                   7 sider (inklusive kapitel 34 om gravskik).

Paideia om retorik, s.177-79                                                                         3 sider

Om den Peloponnesiske krig på Ribe Katedralskoles hjemmeside: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/historie/peloponnesiskkrig.htm (overblikslæsning for at få de store linjer)               1 side

Mogens Herman Hansen på Lex: Athenske demokrati      https://lex.dk/Athens_demokrati                                                                4 sider

Tønnes Bekker-Nielsen om Sparta på Lex: https://lex.dk/Spartas_historie?gad_source=1&gbraid=0AAAAABeGnWq-ZKuqvLVMcg6lgCf6nYECN&gclid=EAIaIQobChMIteOGsbvmjAMVjSqiAx26ICYfEAAYASAAEgJNyPD_BwE                                           
                                                                                                                            3 sider


Perspektivtekst: Søren gade, kronik 2024: Folketinget står last og brast med Ukraine: https://www.ft.dk/da/aktuelt/nyheder/2024/02/folketingets-formands-kronik-om-ukraine                   
                                                                                                                            1 side

                                                     I slt 18 sider

SKULPTURFORLØB

Forløbet er foregået sideløbende med de to sidste tekstforløb i studieplanen:

Gennemgåede græske skulpturer:
Keobis og Biton (Det arkæologiske museum i Delfi)
Peploskoren, kore nr. 674 og Kritios-drengen (Akropolismuseet)
Spydbæreren (Nationalmuseet Napoli
Athene Lemnia (Dresden)
Venus Genetrix (Louvre)
Skraberen (Vatikanmuseet)
Augustus Prima Porta      

Parallelskulpturer:
Mette Agerbæk: Bronceskulptur af Lise Nørgaard, siddende på bænk i Roskilde, 2010
Salvodor Dali: Venus fra Milo med skuffer, 1936.

klassen går til eksamen i ukendte skulpturer


Om
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/skoen (Vinnie Nørskov 2022)

1 side

Eget materiale om datering af skulpturer                               2 side

Videoer fra Khan Academy om Polyklets Doryforos, Peploskoren, Kritios-drengen og om kontrapost:

https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/classical/v/polykleitos-doryphoros-spear-bearer

https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/ancient-mediterranean-ap/greece-etruria-rome/v/peplos-kore

https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/early-classical/v/kritios-boy

https://www.khanacademy.org/humanities/ancient-art-civilizations/greek-art/beginners-guide-greece/v/contrapposto
    



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Platon, filosof og stat

Platons Statenen ved Otto Foss, Museum Tusculanums Forlag, 1985:

2.bog: kap. 369b - 374e (den retfærdige statsdannelse)
                                                                                                                     7 sider

Staten 7.bog, hulelignelsen, i Kend dig selv (Mejer/Tortzen, 2000)

                                                                                    7 sider



Om Sokrates:  http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/sokrates/sokrates.htm

Om sofisterne:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/sofisterne.htm

                                                                                  6 sider

                            Læst i alt 20 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer