Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Helle Bagger
|
Hold
|
2024 ol/d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Græsk religion, de 12 olympiske guder
Hertig, Henrik: Afsnittet "olympen" om de tolv olympiske guder, samt de to første sider af Indledningen, som kort beskriver mytebegrebet
20 sider
Olympian Goddesses of Ancient Greek Mythology:
http://www.youtube.com/watch?v=iMzNPEHNxcc
Olympian Gods of Ancient Greek Mythology:
http://www.youtube.com/watch?v=WP_NeirFIkM
Eleverne stifter bekendtskab med mytebegrebet og de olympiske guder som konstituerende kræfter i grækernes tilværelsesforståelse. De vil således have en vigtig forforståelse af typisk græsk tankegang, når de skal læse Homer, Sofokles og Herodot.
På baggrund af tekst og videomateriale har eleverne lavet gruppefremlæggelser af guderne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sofokles: Antigone
Kernestof:
Due, Otto S.: Antigone, Aarhus Universitetsforlag 2004. 53 sider
Indledningen i ovenstående 5 sider
Perspektiverende materiale
Woody Allen, Mig og Afrodite, 1995
Andersen og Poulsen: Paideia, s.101-108 midt 8 sider
Flygares: Klar scene, Drama 1994. I afsnittet Det græske drama har vi læst afsnittene Dramaturgi, Aristoteles og Katharsis
4 sider
Bender og Bundgaard-Rasmussen: Oldtidens Grækenland: uddrag af kapitlet Grækenland i 400 tallet 6 sider
Læst i alt 73 sider
Antigone-forløbet har på den ene side skullet give eleverne en forståelse af dramaet som en oldgræsk genre, der lever videre nutiden, på den anden side skullet vise det græske drama som formidler af særlige filosofiske, religiøse eller politiske tanker, der rørte sig i den demokratiske bystat Athen, hvor drama-genren opstod. I undervisningen har fokus primært været på fysis / nomos-konflikten og konflikten mellem kongedømme og demokrati.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Homers Iliade og 2 myter af Ovid
Iliaden ved Otto Steen Due, Gyldendal 1999.
1.sang 16 sider
6.sang, v.237-529 8 sider
22.sang, v.1-363 10 sider
Ovids Metamorfoser: myterne om Narcissus, Pygmalion og Ikaros, uddragene er fra Benn og Jacobsen: Mytemotiver i dansk litteratur, Systime 1999
9 sider
i alt 45 sider
Perspektivtekst: Kristian Massey Møller, 5.9.2014 (Kristeligt Dagblad): Flagdag. De soldater, som mistede livet i tjeneste for Danmark, fortjener vores respekt. 2 sider
Om Ovid på Lex ved Anders Nygaard 2 sider
Paideia: s.14-15, resumé af Iliaden. 2 sider
Paideia: s.23-30 om eposset som genre 8 sider
i alt 13 sider ALT I ALT 57 SIDER
Hvem er hvem i Iliaden, brugt til opslag. Link: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/homer/navne.pdf
Fokuspunkter: Det homeriske heltebegreb med personkarakteristikker og : Hektor og Akilleus, gudernes rolle i den førklassiske periode, det homeriske spørgsmål og homerisk sprog og stil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398732858",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398732858",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398732858"
}