Holdet 2024 ol/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Pernille Borch Vinther
Hold 2024 ol/h (3h ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 KUNST :: Skulptur
Titel 2 2 EPOS: Guder og helte - "Iliaden"
Titel 3 3 ANTIK KÆRLIGHEDSLYRIK
Titel 4 4. DRAMA :: Medea
Titel 5 5 FILOSOFI :: Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 KUNST :: Skulptur

Forløbet strækker sig fortløbende over hele året. Vi læser om perioderne og analyserer skulpturer hovedsageligt fra arkaisk, klassisk og hellenistisk tid.

Desuden ekskursion til Glyptoteket med rundvisning i den arkaiske, klassiske, hellenistiske og romerske samling. Her særligt fokus på periodetræk og den romerske portrætkunst.

ANALYSEREDE SKULPTURER:
Arkaisk: ('Paideia s. 50-51)
- Sounion-kouros  ('Paideia' s. 50)
- Anavyssos-kouros ('Paideia' s. 50)
- Aristodikos-kouros ('Paideia' s. 50)
- Berliner-koren ('Paideia' s. 51)
- Peplos-koren ('Paideia' s. 51)
- Kore fra Akropolis ('Paideia' s. 51)

Klassisk:
Tidlig:
- Kritios-drengen ('Paideia' s. 95)
- Vognstyreren ('Paideia' s. 96)
- Diskoskasteren ('Paideia' s. 98)
- Zeus/Poseidon ('Paideia' s. 98)

Høj:
-Spydbæreren ('Paideia' s. 135)

Sen:
- Hermes med Dionysosbarnet ('Paideia' s. 171)
- Afrodite fra Knidos ('Paideia' s. 172)
- Skraberen ('Paideia' s. 172)
- Apollon Belvedere ('Paideia' s. 175)

Hellenistisk:
- Laokoon ('Paideia' s. 201)
- Galler, der dræber sig selv og sin hustru ('Paideia s. 203)
- Nike fra Samothrake (Paideia s. 204)
- Fuld, gammel kone (Paideia s. 204)
- Bokseren (Paideia s. 205)
- Afrodite og Pan

Romersk:
- Prima Porta (Paideia s. 248)
- Kejser Claudius (Paideia s. 248)

Desuden har vi set på perspektiverende materiale fra middelalder, renæssance, barok, nyklassicisme og moderne tid, herunder:
- Komparativ analyse af Augustus Prima Porta, Michelangelos 'David' og Thorvaldsens 'Jason' (som klassicistiske strømninger), samt Botticellis 'Venus'
- Antiklassicistiske motiver: Venus med den blomsterudsmykkede tavle. Illustration fra Ovide Moralisé (ca. 1480), Bernini 'Pluto & Proserpina' (1621-22), Keith Vaughan 'Kouros' (1980) og Kviums 'Blindt billede' (1991-1992)


SUPPLERENDE MATERIALE:
B. Andreasen & J.R. Poulsen "Paideia - grundbog til oldtidskundskab' (Systime 2012)
- S. 45-53: Minoisk, mykensk, geometrisk og arkaisk tid (ca. 2000-480 f.Kr.)
- s. 93-100: Tidlig klassisk tid (480-450 f.Kr.) (8 s.)
- s. 129-136: Højklassisk tid (450-400 f.Kr.) (8 s.)
- s. 171-176: Senklassisk tid (400-323 f.kr.) (6 s.)
- s. 201-206: Hellenistisk tid (323-31 f.Kr.) (6 sider)
- s. 247-254: Romersk tid (753 f.Kr.-476 e.Kr.) (8 s.)

Fich, H. et al. 'Græsk kunst' s. 286-295 (reception af græsk skulpturkunst - middelalder, barok, renæssance, nyklassicisme og moderne tid)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 40,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 EPOS: Guder og helte - "Iliaden"

Efter dette forløb har eleverne
- kendskab til de antikke grækeres religion i praksis/rituelt samt deres forhold til og syn på guderne.
- kendskab til de 12 olympiske guder samt deres embeder efter at have arbejdet selvstændigt i et projektpræget forløb med at lave materiale og holde oplæg om hver deres gud som indledning til forløbet.
- kendskab til, hvad en myte er, dens formål og særlige karakteristika set i modsætning til logos
-      kendskab til det homeriske spørgsmål, Iliadens overlevering samt eposgenrens karakteristika, som de kommer til udtryk i Iliaden. Eleverne har herunder kendskab til homerisk lignelse, daktylisk heksameter, rapsoder, epitet.
- indgående kendskab til de heltetyper, der fremstilles i Iliaden samt indgående viden om de homeriske helteidealer. Vi har herunder særligt arbejdet med begreberne arete, time, kleos, oikos, moira, teofani, antropomorfisme, do ut des,- hybris, nemesis
- kendskab til mykensk tid, og de er således i stand til at sætte de helteroller, vi møder, i relation til den historiske kerne og samfundsstrukturen på dette tidspunkt.
- perspektiveret til relevansen af de antikke eper i dag samt Iliadens tema og nuanceringen af temaet gennem værket (vrede --> forsoning af vreden, dehumanisering--> humanisering)

BASISTEKST:
Homers Iliade ovs. O.S. Due, Gyldendal, Købehavn 2003
- 1. sang, v. 1-244
- 6. sang, v. 312-529
- 16. sang, v. 1-100
- 22. sang, v. 1-515
- 24.sang, v. 477-670

Omfang: 50 sider.


SUPPLERENDE STOF:
Perspektiverende:
'Brug litteraturen til at bekæmpe dehumanisering: Læs Iliaden og Odysseen' (POV.international 22.05.23 af Jakob Cold):
https://pov.international/ukrainekrigens-dehumanisering-odysseen-iliaden/

Realia:
- B. Andreasen & J.R. Poulsen Paideia – grundbog til oldtidskundskab s. 10-19, 23-30.
- Lærerproducerede noter til navne på guder og helte i Iliaden

Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 ANTIK KÆRLIGHEDSLYRIK

Der har været fokus på synet på kærlighed, kønsroller, lyriske virkemidler og det intime rum i digtningen.

Kernetekst:
- Sappho: fragment 1, 16 og 31 (Andersen), Klim 2024
- Catul: nr. 5, 7, 8, 11, 72 og 76 (Voetmann), Gyldendal 2023 (ROMERSK)
- Ovid: Eskapader (Due), I digt 5, II digt 7 og 8. (ROMERSK)
- Ovid: Metamorfoser (Due), 10. sang - vers 298-502 - Myrrha (ROMERSK)


Supplerende materiale:
- Introduktion til Sappho - Nanna Storr-Hansen, uddrag af forord til "Jeg er grønnere end græs", Sapfo, Klim 2020.
- Introduktion til Catul - Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen: "Romersk antologi", s. 94-96
- Introduktion til Ovids "Eskapader" - Bent Christensen & Chr. Gorm Tortzen: "Romersk antologi", s. 167
- Introduktion til Ovids "Metamorfoser" - Paideia, Brian Andreasen og Jens R. Poulsen, Systime 2012, s. 37-38.

Kernestof + supplerende materiale er samlet i lærerproduceret kompendium.

Perspektiverende materiale:
Emil Aarestrup: "Tag dette Kys, og tusind til, du Søde" (1863)


Samlet omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. DRAMA :: Medea

Formål
Forløbet fokuserer på mytologiske og psykologiske motiver til jalousi og drab i Euripides’ Medea. Ydermere får eleverne gennem forløbet kendskab til det græske dramas ydre kontekst samt til dramaets særlige karakteristika på baggrund af Aristoteles’ dramateori. Søjlen har et litterært tema, idet læsningen i særdeleshed fokuseres omkring personkarakteristikken af protagonisten Medea og af Jason samt mere overordnet af kvinde- og manderoller set i forhold til værkets historiske kontekst og forfatteren. Det antikke drama perspektiveres til moderne tekster, der behandler samme tema.

Kernestof
Euripides’ Medea oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø, Gyldendal/Klassikerforeningen (1952)

Supplerende materiale
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen Paideia, Systime (2012): s. 101-111 (om drama og tragedie), 115-116 (om Aristoteles’ dramateori)


Perspektiverende materiale:
Fay Weldon af 'En hun-djævels bekendelser' (1983)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 FILOSOFI :: Det gode liv

FILOSOFISK SØJLE
Hvad er det gode liv?

Formål:
Forløbets sigter efter at udforske begrebet ”det gode liv'. Med udgangspunkt i en kort moderne tekst, søges en grundigere undersøgelse af begrebet ved læsningen af udvalgte græske og især romerske filosoffer. Forløbet har således til formål at kortlægge den antikke især hellenistiske forståelse af, hvad det gode liv indeholder, og sammenligne denne med den moderne europæiske.

Faglige vinkler:
Vi har arbejdet med forskelle og ligheder mellem stoikernes og epikuræernes verdensopfattelse, skæbnesyn, opfattelsen af menneskets fri vilje. Begreberne fata, fortuna, logos, fysis, affectus, ratio, ataraxia, stoisk ro, den stoiske vismand, autarkeia har været anvendt i nærlæsningen af kernestoffet.

Materiale:
Kernestof:
Seneca, Brev 61
Uddrag af: Seneca, brev 9, 12 og 13
Uddrag af: Epikur, brev til Menoikeus

Perspektiverende stof:
Svend Brinkmann af 'Stå fast' - om forskellen på 'at komme om ved' og 'at klare det'.

Supplerende stof:
Paideia s. 159-166

Metode:
Forløbet indledes induktivt med en åben diskussion om, hvad der kendetegner et godt liv, og hvad eleverne forstår herved. Diskussionen tager udgangspunkt i den moderne perspektivtekst, der behandler temaet ud fra et moderne perspektiv.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer