Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Søren Tiemroth
|
Hold
|
2024 ol/s (3s ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De græske guder
Vha forskellige internetsider (bla mythweb.com) samt deres udleverede mytologibog lærer eleverne de 12 olympiske guder udenad med navn, nærmeste familieforhold og attributter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Antigone
Sofokles' Antigone -magtens mennesker
Tema: Eneherskeren, magtopfattelser, magtbegreber, "magtens ansigter", og guddommelige love versus menneskeskabte love
Hvad siger det antikke drama om magtens væsen og de mennesker der bestyrer den?
Faglige mål: At give eleverne kendskab til det græske drama, dets historie, dets samfundsmæssige kontekst (evt m sammenkædning til 1.søjles demokrati og retorik -forløb), dets betydning for eftertiden og dets nutidige relevans. At analysere og fortolke de dramatiske tekster. At identificere, forklare og forholde sig til centrale begreber i teksterne. At vise antikkens betydning for senere europæisk kultur.
Sociale mål: At få alle elever med. Både at give de stærke spillerum, men også få de svagere aktiveret.
Basistekster:
Sofokles´ Antigone
ved Otto Steen Due, Århus Universitetsforlag 2004
Supplerende:
The Greatest Show on Earth (BBC): https://www.youtube.com/watch?v=FAkLTWQUbG8
Creon vs Antigone (National Theatre): https://www.youtube.com/watch?v=A9-W66xB-fM
Perspektivering:
Jean Anouilhs Antigone, Gyldendal 1961
s. 44-47 (Kreon. (nærmer sig hende)...Kreon: Ja, sådan er det!)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi går igang med vores næste tema: Det græske drama. Se først den korte video-intro i det vedhæftede link og læs derefter vedhæftede korte tekst om det antikke teater. Det drama, som nævnes både i videoen og nederst på første side af teksten, "Antigo
-
tragedien-oversigt.pdf
-
Ancient Greek Theater
-
mytologi-billedquiz.docx
-
Dramaet i Athen - Greaest Show on Earth.docx
-
Hej 3s! Lektien til idag består af følgende:
-
BBC Ancient Greece The Greatest Show on Earth - Democrats - 1/3
-
Græsk teater - billeder.docx
-
Hej 3s! I husker måske, hvordan vi i vores på flere måder brandvarme sidste modul talte om hovedpersonerne i tragedien om Antigone og performede både prologos og korets indmarch-sang, kaldet parodos.
-
Antigone
-
Læs 2 epeisodion (dvs 2 akt) vers 376-508 (altså side 30 midt til side 34 nederst). Bemærk at I skal springe den berømte 1. stasimon (altså korsang) over (den lægger vi ud med at performe i modulet). Nu kommer vagten tilbage til Kreon og meddeler gla
-
Til idag skal I først se vedhæftede youtube-klip fra National Theatre (5 min). Det omhandler opsætningen af scenen ml Kreon og Antigone, som vi arbejdede med sidst. Læs dernæst vers 627-725 (altså fra begyndelsen af 3 Epeisodion på side 42 indtil øve
-
'Antigone': Creon and Antigone
-
antigone 3 epeisodion.docx
-
Hej igen 3s! Som I forhåbentlig kan huske, arbejdede vi med Kreon og Haimons konflikt ("agon") sidst. Som opsummering, tænk over følgende spørgsmål fra modulet sidst:
-
Antigone Hollywood projekt.docx
-
Læs først Antigone vers 883-943. Her har vi et meget kort 4 epeisodion og herefter 2 kommos ("klagesang") hvor Kreon gentager sin straf til Antigone, som endnu engang klager sig over sin skæbne. Spring nu 4 stasimon over (side 55-56) og læs videre fr
-
Læs resten af Antigone, altså fra side 66 og ud. I modulet leder vi efter Peripeti og anagnorisis i dramaet samt ser på en moderne, efterantik genskrivning af historien fra 1942.
-
Anouilh Antigone.pdf
-
ANOUILH.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik og demokrati
Ved hjælp af en række nøgletekster fra 400-tallet, Athens guldalder, sættes fokus på det athenske demokrati og ligheder og forskelle sammenlignet med vore dages demokrati. Vi ser på talegenrer, teori og praksis, Perikles og den historiske baggrund fra de to perserkrige op til den peloponnesiske krig. Til slut inddrages den romerske Polyb i en diskussion af demokratiet overfor andre styreformer.
Basistekster:
Herodot: Kong Kroisos & Forfatningsdebatten (begge tekster fra "Hellenere og barbarer", Hastrup, Hjortsø og Jorsal Gyldendal 1987)
Thukydid: "Perikles´ mindetale over de faldne athenæere", fra "Græske historikere" ved A Kragelund, p67-78
Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning (fra Mogens Herman Hansen: "Kilder til demokratiet i Athen")
Indledning p22-25
Del 1
Del 2 paragraf 1-5 & 17-20
Del 3 paragraf 1
Lysias: Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes
Lysias: Forsvarstale mod Simon
Lysias: Om at give invaliden statsunderstøttelse
Supplerende stof:
"Hjemmelavede" artikler om Retorik og Retoriske grundbegreber (i kompendiet)
"Oldtidens Grækenland" p79-84,105-111 og 133-136 (Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981)
George Hinge: Grækerne og homoseksualiteten (1998) (uddrag)
Film-dokumentaren "The Greeks - Crucilble of Civilization" (m fokus på Themistokles og Perikles).
&
"What did Democracy really mean in Athens?" (https://www.youtube.com/watch?v=0fivQUlC7-8)
&
https://www.youtube.com/watch?v=o0DWXr6kKPg
Normalsider: 72 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi går i gang med vores nye demokrati/retorik-forløb i dag. Vi indleder med den græske forfatter Herodot, også kaldet verdens første historiker. Læs hans berømte Kroisos-historie (den første tekst i det nye kompendium, uploadet her under timen og i l
-
Retorik og demokrati 2.pdf
-
Herodot - opgaver.docx
-
Til I dag bedes I læse den anden Herodot-tekst i kompendiet, den som hedder "Troninitriger i Perserriget - den første forfatningsdebat". Den begynder på side 8 i PDF'en "Retorik og demokrati. Der står 49 nederst på den scannede bogside. Her giver Her
-
Perikles 13 Vitus Barnes.docx
-
Hej 3s! Håber I har haft en god ferie. Som jeg nævnte i vores sidste modul inden ferien, bliver dette et arbejd-selv modul. I må derfor gerne tage hjem, hvis I vil. I skal bruge modulet til at se en dokumentar (samlet varighed: 55 min) og svare på 34
-
the greeks - crucible of civil spørgsmål.docx
-
Idag gennemgår vi spørgsmålsarket til dokumentaren fra sidst. Desuden går vi videre med Athens demokrati i det 5. århundrede (400-tallet). Som lektie skal I 2 ting:
-
Til i dag skal I læse vores sidste demokrati-tekst (vedhæftet):
-
Athenernes statsforfatning.pdf
-
Athenernes statsforfatning - citatleg.docx
-
Vi arbejder med det athenske retsystem i dag. Åben derfor det vedhæftede retstale-opgaveark og begynd med ganske kort at tjekke, om I kan huske svarene på spørgsmål 2, 3 og 4 øverst på siden. Klik derefter på youtube-linket til en forelæsning på Yale
-
Retstalen - opgaveark.docx
-
Invalidetalen - Lysias.docx
-
Til idag skal I læse vores anden autentiske retstale fra det klassiske Athen, nemlig "Forsvarstalen mod Simon" (side 28-33 i PDF-kompendiet), igen skrevet af super-logografen Lysias. Sagen handler om to mænd, nemlig taleren selv (hvis navn vi ikke ke
-
simon -lysias vers 2.docx
-
Til i dag skal I læse vores sidste forsvarstale, den berømte "Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes", igen skrevet af stjernelogografen Lysias. NB: Bemærk at det er teksten, som er uploadet til dette modul, og at den altså IKKE står i kompe
-
Eratosthenes.pdf
-
Eratosthenes - version D.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Alkibiades
I dette forløb læser vi Platons "Hulelignelse" fra Statens 7. bog samt dialogen Alkibiades. Fokus vil være på den sokratiske metode samt på den delfiske lærersætning "Gnosis tauton" (= "kend dig selv").
Sokrates er i sit spøgefulde hjørne det meste af dialogen igennem, men der er alvor bag drillerierne: Han ønsker at "vække" Alkibiades, som har haft det (for) let igennem livet og nu blot var klar til at gå ind i politik uden at reflektere over, hvilket ansvar dette indebærer. Men ifølge Sokrates bør enhver god borger have gjort sig store anstrengelser for at kende sig selv, før vedkommende kan gøre en by nogen virkelig gavn.
Platon: Alkibiades
&
Hulebilledet (fra "Staten")
&
Alkibiades' tale fra "Symposion" (alle tekster fra "Kend dig selv", ved Jørgen Mejer og Chr Gorm Tortzen, Gyldendal 2000)
Perspektivtekst:
Nogle danskere er dummere end andre (Jonathan Løw, Information)
Normalsider: 12 + 37 + 1 + 5 = 55 NS)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag begynder vi på hele to nye forløb på én gang: Filosofi og skulptur. Vi kommer til at tale om en af verdenshistoriens mest berømte og betydningsfulde filosoffer, Platon.
-
Platon-introkompendium.pdf
-
platon-intro quiz.docx
-
arkaisk kore + kouroi vers B.docx
-
Vi går videre med Sokrates og Platon. Lektien til i dag står af to dele:
-
Læs Platons berømte "Hulelignelse" fra bog 7 af et af hans hovedværker, "Staten". Teksten står på side 12-16 i jeres Platon intro-kompendium. Det er måske det mest berømte stykke, Platon nogensinde har skrevet. Den handler om Platons dualistiske verd
-
Hulebilledet version 2.docx
-
Inden vi går igang med vores Platon-dialog "Alkibiades", får I lige en lille historie fra et andet berømt Platon-værk, nemlig "Symposion". I dette værk mødes en række athenske kendisser for at fejre deres ven Agathon, som lige har vundet tragediekonk
-
Aristofanes' tale.pdf
-
Aristofanes.docx
-
grækerne-og-homoseksualiteten.pdf
-
Vi går nu igang med vores Platon-værk, nemlig dialogen "Alkibiades" om Sokrates' samtale med den unge lovende atletik- og society-stjerne Alkibiades, som gerne vil være politiker. Læs først side 25 samt side 27 i jeres nye turkise bog "Kend dig selv"
-
Alkibiades 1-5.docx
-
tidlig klassisk skulptur.docx
-
Artemision analyse.docx
-
Til i dag bedes I læse Alkibiades afsnit 6-12 (altså side 40 øverst til side 53 øverst). I kan måske huske fra sidst, hvordan Sokrates nød at ydmyge den kåde og selvsikre Alkibiades, som måtte indrømme, at han ikke havde forstand på det hverv, han el
-
Alkibiades 10-14.docx
-
Læs Alkibiades afsnit 14-18 (= p55øv til p63n). Alkibiades påstår overlegent, at hans politiske modstandere i Athen hidtil har været så elendige, at han ikke har behøvet at koncentrere sig om at forbedre sin uddannelse. Sokrates bliver vred over Alki
-
Alkibiades 15-18.docx
-
Relieffer og niobider.docx
-
Hej 3s! Håber I har haft en god jul. Læs Alkibiades 19-23. Alkibiades indrømmer, at han bør uddannes i at blive så god som muligt. Men hvad præcis er det så, han skal blive god til? Resten af dialogen læses til næste gang. I timen kommer vi desuden t
-
Titel
-
Doryforos-folder.docx
-
doryforos.docx
-
Læs Alkibiades 24-28. For at blive god til at lede og tage vare på andre, er man nødt til at tage vare på sig selv, altså at kende sig selv. Men hvad vil dette sige, og hvordan opnår man det? Dette er en af de helt centrale dele af dialogen og på en
-
Alkibiades 24-28.docx
-
Læs venligst den første tekst i det uploadede kompendium: Den græske filosof Epikurs brev til Menoikeus. I skal også læse den allerførste side, som er en introduktion til Epikur og hans filosofi. Den viser fint den måde, som Epikur adskiller sig fra
-
Epikur & Seneca.pdf
-
I dag går vi fra Epikur til Seneca og stoicismen. Vi bruger fortsat det korte pdf-kompendium fra sidst, så læs nu fra side 5 til midt på side 10. Side 5 indeholder en kort intro til Seneca, en meget usædvanlig mand med en stor politisk karriere, inde
-
Seneca 47 & 9.docx
-
Læs Senecas "Brev 9". Bemærk at det er den sidste tekst i kompendiet, altså den som kører fra side 12-16 i PDF'en. Brevet handler om venskab og er meget berømt. I begyndelsen forsøger Seneca at skelne mellem stoikernes og epikuræernes mening om vensk
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Græsk skulptur fra skema til mimesis
Dette forløb har til formål at give eleverne et overblik over den græske kunsthistorie og dens enestående og epokegørende udvikling fra skema til mimesis, dvs fra det egyptisk inspirerede, traditionsbundne formsprog hen imod en innovativ og teknisk udfordrende stil der afspejler det særlige græske fokus på det antropomorfe.
Der sættes særligt fokus på menneskefremstillingen, herunder idealbilledet, den mandlige nøgenhed i skulpturen, udviklingen i kvindeskulpturen, portrættet, myterne "bagved" de enkelte værker samt kunstsynet til forskellige tider.
Undervejs har vi været på ekskursion til Glyptoteket i København.
Klassen kommer til eksamen i ukendte skulpturer.
I forløbet har vi gennemgået (værker fra "Oldtidens Grækenland", Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981, hvis ikke andet angivet):
ARKAISK TID:
Kvindestatuette fra Kreta (fig 64)
Kleobis og Biton (fig 66)
Peploskoren (fig 70 + 71)
Kore fra Akropolis (fig 73)
TIDLIG KLASSISK:
Metope fra Zeus-templet (fig 107)
Kritios-drengen (fig 108)
Zeus/Poseidon (fig 112)
KLASSISK:
Udsnit af Parthenon-frisen (fig 133)
Doryforos (fig 138 (+130))
Athene Lemnia (fig 251 i "Græsk kunst" (Fich, Fischer-Hansen, Moltesen + Waaben, Gads Forlag, 1999)
Løbende Niobide (fig 254 i Græsk Kunst)
SENKLASSISK:
Praxiteles: Afrodite fra Knidos (fig 168)
Lysippos: Skraberen (fig 169)
HELLENISTISK:
Galler dræber sig selv og sin hustru (fig 197)
Laokoon
Dokumenter:
Skulptur-oversigtsark (uploadet under holdtes dokumenter)
Film:
The Secrets of the Parthenon (dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dag begynder vi på hele to nye forløb på én gang: Filosofi og skulptur. Vi kommer til at tale om en af verdenshistoriens mest berømte og betydningsfulde filosoffer, Platon.
-
Platon-introkompendium.pdf
-
platon-intro quiz.docx
-
arkaisk kore + kouroi vers B.docx
-
Vi går videre med Sokrates og Platon. Lektien til i dag står af to dele:
-
Læs Platons berømte "Hulelignelse" fra bog 7 af et af hans hovedværker, "Staten". Teksten står på side 12-16 i jeres Platon intro-kompendium. Det er måske det mest berømte stykke, Platon nogensinde har skrevet. Den handler om Platons dualistiske verd
-
Hulebilledet version 2.docx
-
Inden vi går igang med vores Platon-dialog "Alkibiades", får I lige en lille historie fra et andet berømt Platon-værk, nemlig "Symposion". I dette værk mødes en række athenske kendisser for at fejre deres ven Agathon, som lige har vundet tragediekonk
-
Aristofanes' tale.pdf
-
Aristofanes.docx
-
grækerne-og-homoseksualiteten.pdf
-
Vi går nu igang med vores Platon-værk, nemlig dialogen "Alkibiades" om Sokrates' samtale med den unge lovende atletik- og society-stjerne Alkibiades, som gerne vil være politiker. Læs først side 25 samt side 27 i jeres nye turkise bog "Kend dig selv"
-
Alkibiades 1-5.docx
-
tidlig klassisk skulptur.docx
-
Artemision analyse.docx
-
Til i dag bedes I læse Alkibiades afsnit 6-12 (altså side 40 øverst til side 53 øverst). I kan måske huske fra sidst, hvordan Sokrates nød at ydmyge den kåde og selvsikre Alkibiades, som måtte indrømme, at han ikke havde forstand på det hverv, han el
-
Alkibiades 10-14.docx
-
Læs Alkibiades afsnit 14-18 (= p55øv til p63n). Alkibiades påstår overlegent, at hans politiske modstandere i Athen hidtil har været så elendige, at han ikke har behøvet at koncentrere sig om at forbedre sin uddannelse. Sokrates bliver vred over Alki
-
Alkibiades 15-18.docx
-
Relieffer og niobider.docx
-
Hej 3s! Håber I har haft en god jul. Læs Alkibiades 19-23. Alkibiades indrømmer, at han bør uddannes i at blive så god som muligt. Men hvad præcis er det så, han skal blive god til? Resten af dialogen læses til næste gang. I timen kommer vi desuden t
-
Titel
-
Doryforos-folder.docx
-
doryforos.docx
-
Læs Alkibiades 24-28. For at blive god til at lede og tage vare på andre, er man nødt til at tage vare på sig selv, altså at kende sig selv. Men hvad vil dette sige, og hvordan opnår man det? Dette er en af de helt centrale dele af dialogen og på en
-
Alkibiades 24-28.docx
-
Læs venligst den første tekst i det uploadede kompendium: Den græske filosof Epikurs brev til Menoikeus. I skal også læse den allerførste side, som er en introduktion til Epikur og hans filosofi. Den viser fint den måde, som Epikur adskiller sig fra
-
Epikur & Seneca.pdf
-
I dag går vi fra Epikur til Seneca og stoicismen. Vi bruger fortsat det korte pdf-kompendium fra sidst, så læs nu fra side 5 til midt på side 10. Side 5 indeholder en kort intro til Seneca, en meget usædvanlig mand med en stor politisk karriere, inde
-
Seneca 47 & 9.docx
-
Læs Senecas "Brev 9". Bemærk at det er den sidste tekst i kompendiet, altså den som kører fra side 12-16 i PDF'en. Brevet handler om venskab og er meget berømt. I begyndelsen forsøger Seneca at skelne mellem stoikernes og epikuræernes mening om vensk
-
Vi fortsætter med vores nye og sidste tema: Homer og epos-genren, hvor vi skal finde ud af, om vi vil læse Iliaden eller Odysséen. Som lektie, se vedhæftede link om "Det homeriske spørgsmål". Læs desuden den korte uploadede tekst, en artikel fra Info
-
Nogle danskere er dummere end andre.pdf
-
The Homeric Question
-
Secrets of the Parthenon -spørgsmål.docx
-
odysséen intro-oversigt.docx
-
Vi går videre med vores afsluttende EPOS-forløb om Homers Odyssé. Som lektie bedes I studere de to sidste YouTube-links i "Odysséen intro-oversigt"-arket fra sidste modul. De har overskrifterne "Forhistorien (Troja)" og "Odysséens komposition". Se de
-
Læs venligst vers 1-62 af Odysséens 1 sang (uddraget er uploadet her i pdf-format). Her holder Olympens guder råd om, hvad der skal ske med den stakkels Odysseus, som længes hjem til sin ø Ithaka. Bemærk de første 10 vers, som er en form for indledni
-
Odysseen 1 1-110.pdf
-
Odysséens komposition.docx
-
odysséen komp opg.docx
-
Odysseen 1 vers 1-43.docx
-
Odysséen 1 vers 44-112.docx
-
Skraberen og Afrodite Vitus Barnes.docx
-
Hej 3s! Lektien til i dag er delt i 4 mindre dele:
-
Odysseen 9 sang.pdf
-
Odysséen 9 vers 1-230.docx
-
Hej 3s! Long time no see. Vi går videre med Odysseus' eventyr. Læs Odysséen 9, vers 152-370. I kan måske huske fra den fjerne tid før jeres SRP, at Odysseus og hans mandskab først mødte de drabelige ikoner, som slog 6x12 mænd ihjel, og derefter mødte
-
Odysseen 9 vers 152-370.docx
-
Lektien til i dag er delt i to:
-
Læs vers 142-302 i Odysséens 12 sang som lektie til idag. Denne sang er den sidste sang, som er jeg-fortalt af Odysseus selv (kaldet "apologerne"). Odysseus og hans mandskab er vendt tilbage til troldkvinden Kirkes ø efter at have været en tur til un
-
Odysseen 12 vers 142-302.docx
-
Hellenistisk kunst.docx
-
Til i dag skal I springe til 23 sang og læse vers 1-152. Denne sang handler om genforeningen af Odysseus og Penelope hjemme på Ithaka. Odysseus har befundet sig på øen siden sang 13, men han har været forklædt som tigger for at tjekke, hvem han stadi
-
Læs resten af Odysseens 23 sang (altså fra vers 153 og frem). Nu genforenes Odysseus og Penelope langt om længe. Desuden dyrker vi lidt skulpturtræning og introducerer Ovid og det romerske epos.
-
Odysseen sang 23.docx
-
skulpturdaterings-træning.docx
-
Læs vers 1-217 (indtil overskriften "Niobes sønner") i det uploadede Ovid-dokument. I skal bare springe introduktionen til Ovid på side 1 over - den har vi allerede talt om i sidste modul. Vi springer nu til den 6 sang i Ovids store mytologi-værk "Me
-
Ovid 6.pdf
-
Ovid 6 - navneliste.docx
-
Ovid 6 Niobe.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Homer og det klassiske epos - Odysséen
Gennem læsning af udvalgte passager fra Odysseen stilles skarpt på den græske mundtlige tradition, på rejsetemaet i værket samt på Odysseus som helt. Hvad er hans karakteristiske egenskaber? Hvilke særlige græske dyder personificerer han?
Desuden ser vi Coen-brødrenes film "O Brother, Where art Thou?"
Basistekster:
Homers Odysse ved Otto Steen Due, Gyldendal
Odysseen 1. sang (1-95)
Odysséen 9. sang
Odysséen 10. sang (vers 135 og frem)
Odysseen 12. sang (vers 142-302)
Odysseen 23. sang
Ovids Metamorfoser (ved Otto Steen Due)
sang 6 (vers 1-145) om Actaion
sang 6 (vers 146-312) om Niobe
Normalsider: 62 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi fortsætter med vores nye og sidste tema: Homer og epos-genren, hvor vi skal finde ud af, om vi vil læse Iliaden eller Odysséen. Som lektie, se vedhæftede link om "Det homeriske spørgsmål". Læs desuden den korte uploadede tekst, en artikel fra Info
-
Nogle danskere er dummere end andre.pdf
-
The Homeric Question
-
Secrets of the Parthenon -spørgsmål.docx
-
odysséen intro-oversigt.docx
-
Vi går videre med vores afsluttende EPOS-forløb om Homers Odyssé. Som lektie bedes I studere de to sidste YouTube-links i "Odysséen intro-oversigt"-arket fra sidste modul. De har overskrifterne "Forhistorien (Troja)" og "Odysséens komposition". Se de
-
Læs venligst vers 1-62 af Odysséens 1 sang (uddraget er uploadet her i pdf-format). Her holder Olympens guder råd om, hvad der skal ske med den stakkels Odysseus, som længes hjem til sin ø Ithaka. Bemærk de første 10 vers, som er en form for indledni
-
Odysseen 1 1-110.pdf
-
Odysséens komposition.docx
-
odysséen komp opg.docx
-
Odysseen 1 vers 1-43.docx
-
Odysséen 1 vers 44-112.docx
-
Skraberen og Afrodite Vitus Barnes.docx
-
Hej 3s! Lektien til i dag er delt i 4 mindre dele:
-
Odysseen 9 sang.pdf
-
Odysséen 9 vers 1-230.docx
-
Hej 3s! Long time no see. Vi går videre med Odysseus' eventyr. Læs Odysséen 9, vers 152-370. I kan måske huske fra den fjerne tid før jeres SRP, at Odysseus og hans mandskab først mødte de drabelige ikoner, som slog 6x12 mænd ihjel, og derefter mødte
-
Odysseen 9 vers 152-370.docx
-
Lektien til i dag er delt i to:
-
Læs vers 142-302 i Odysséens 12 sang som lektie til idag. Denne sang er den sidste sang, som er jeg-fortalt af Odysseus selv (kaldet "apologerne"). Odysseus og hans mandskab er vendt tilbage til troldkvinden Kirkes ø efter at have været en tur til un
-
Odysseen 12 vers 142-302.docx
-
Hellenistisk kunst.docx
-
Til i dag skal I springe til 23 sang og læse vers 1-152. Denne sang handler om genforeningen af Odysseus og Penelope hjemme på Ithaka. Odysseus har befundet sig på øen siden sang 13, men han har været forklædt som tigger for at tjekke, hvem han stadi
-
Læs resten af Odysseens 23 sang (altså fra vers 153 og frem). Nu genforenes Odysseus og Penelope langt om længe. Desuden dyrker vi lidt skulpturtræning og introducerer Ovid og det romerske epos.
-
Odysseen sang 23.docx
-
skulpturdaterings-træning.docx
-
Læs vers 1-217 (indtil overskriften "Niobes sønner") i det uploadede Ovid-dokument. I skal bare springe introduktionen til Ovid på side 1 over - den har vi allerede talt om i sidste modul. Vi springer nu til den 6 sang i Ovids store mytologi-værk "Me
-
Ovid 6.pdf
-
Ovid 6 - navneliste.docx
-
Ovid 6 Niobe.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398752345",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398752345",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65398752345"
}