Holdet 2024 ol/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Søren Tiemroth
Hold 2024 ol/s (3s ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De græske guder
Titel 2 Antigone
Titel 3 Retorik og demokrati
Titel 4 Alkibiades
Titel 5 Græsk skulptur fra skema til mimesis
Titel 6 Homer og det klassiske epos - Odysséen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De græske guder

Vha forskellige internetsider (bla mythweb.com) samt deres udleverede mytologibog lærer eleverne de 12 olympiske guder udenad med navn, nærmeste familieforhold og attributter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Antigone

Sofokles' Antigone -magtens mennesker

Tema: Eneherskeren, magtopfattelser, magtbegreber, "magtens ansigter", og guddommelige love versus menneskeskabte love

Hvad siger det antikke drama om magtens væsen og de mennesker der bestyrer den?

Faglige mål: At give eleverne kendskab til det græske drama, dets historie, dets samfundsmæssige kontekst (evt m sammenkædning til 1.søjles demokrati og retorik -forløb), dets betydning for eftertiden og dets nutidige relevans. At analysere og fortolke de dramatiske tekster. At identificere, forklare og forholde sig til centrale begreber i teksterne. At vise antikkens betydning for senere europæisk kultur.

Sociale mål: At få alle elever med. Både at give de stærke spillerum, men også få de svagere aktiveret.


Basistekster:
Sofokles´ Antigone
ved Otto Steen Due, Århus Universitetsforlag 2004

Supplerende:
The Greatest Show on Earth (BBC): https://www.youtube.com/watch?v=FAkLTWQUbG8
Creon vs Antigone (National Theatre): https://www.youtube.com/watch?v=A9-W66xB-fM

Perspektivering:
Jean Anouilhs Antigone, Gyldendal 1961
s. 44-47 (Kreon. (nærmer sig hende)...Kreon: Ja, sådan er det!)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik og demokrati

Ved hjælp af en række nøgletekster fra 400-tallet, Athens guldalder, sættes fokus på det athenske demokrati og ligheder og forskelle sammenlignet med vore dages demokrati. Vi ser på talegenrer, teori og praksis, Perikles og den historiske baggrund fra de to perserkrige op til den peloponnesiske krig. Til slut inddrages den romerske Polyb i en diskussion af demokratiet overfor andre styreformer.

Basistekster:

Herodot: Kong Kroisos & Forfatningsdebatten (begge tekster fra "Hellenere og barbarer", Hastrup, Hjortsø og Jorsal Gyldendal 1987)

Thukydid: "Perikles´ mindetale over de faldne athenæere", fra "Græske historikere" ved A Kragelund, p67-78

Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning (fra Mogens Herman Hansen: "Kilder til demokratiet i Athen")
Indledning p22-25
Del 1
Del 2 paragraf 1-5 & 17-20
Del 3 paragraf 1

Lysias: Forsvarstalen i sagen om drabet på Eratosthenes

Lysias: Forsvarstale mod Simon

Lysias: Om at give invaliden statsunderstøttelse


Supplerende stof:

"Hjemmelavede" artikler om Retorik og Retoriske grundbegreber (i kompendiet)


"Oldtidens Grækenland" p79-84,105-111 og 133-136 (Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981)

George Hinge: Grækerne og homoseksualiteten (1998) (uddrag)


Film-dokumentaren "The Greeks - Crucilble of Civilization" (m fokus på Themistokles og Perikles).
&
"What did Democracy really mean in Athens?" (https://www.youtube.com/watch?v=0fivQUlC7-8)
&
https://www.youtube.com/watch?v=o0DWXr6kKPg

Normalsider: 72 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Alkibiades

I dette forløb læser vi Platons "Hulelignelse" fra Statens 7. bog samt dialogen Alkibiades. Fokus vil være på den sokratiske metode samt på den delfiske lærersætning "Gnosis tauton" (= "kend dig selv").
Sokrates er i sit spøgefulde hjørne det meste af dialogen igennem, men der er alvor bag drillerierne: Han ønsker at "vække" Alkibiades, som har haft det (for) let igennem livet og nu blot var klar til at gå ind i politik uden at reflektere over, hvilket ansvar dette indebærer. Men ifølge Sokrates bør enhver god borger have gjort sig store anstrengelser for at kende sig selv, før vedkommende kan gøre en by nogen virkelig gavn.


Platon: Alkibiades
&
Hulebilledet (fra "Staten")
&
Alkibiades' tale fra "Symposion" (alle tekster fra "Kend dig selv", ved Jørgen Mejer og Chr Gorm Tortzen, Gyldendal 2000)


Perspektivtekst:

Nogle danskere er dummere end andre (Jonathan Løw, Information)

Normalsider: 12 + 37 + 1 + 5 = 55 NS)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Græsk skulptur fra skema til mimesis

Dette forløb har til formål at give eleverne et overblik over den græske kunsthistorie og dens enestående og epokegørende udvikling fra skema til mimesis, dvs fra det egyptisk inspirerede, traditionsbundne formsprog hen imod en innovativ og teknisk udfordrende stil der afspejler det særlige græske fokus på det antropomorfe.

Der sættes særligt fokus på menneskefremstillingen, herunder idealbilledet, den mandlige nøgenhed i skulpturen, udviklingen i kvindeskulpturen, portrættet, myterne "bagved" de enkelte værker samt kunstsynet til forskellige tider.

Undervejs har vi været på ekskursion til Glyptoteket i København.

Klassen kommer til eksamen i ukendte skulpturer.


I forløbet har vi gennemgået (værker fra "Oldtidens Grækenland", Bender+Rasmussen, Munksgaard 1981, hvis ikke andet angivet):

ARKAISK TID:
Kvindestatuette fra Kreta (fig 64)
Kleobis og Biton (fig 66)
Peploskoren (fig 70 + 71)
Kore fra Akropolis (fig 73)

TIDLIG KLASSISK:
Metope fra Zeus-templet (fig 107)
Kritios-drengen (fig 108)
Zeus/Poseidon (fig 112)

KLASSISK:
Udsnit af Parthenon-frisen (fig 133)
Doryforos (fig 138 (+130))
Athene Lemnia (fig 251 i "Græsk kunst" (Fich, Fischer-Hansen, Moltesen + Waaben, Gads Forlag, 1999)
Løbende Niobide (fig 254 i Græsk Kunst)


SENKLASSISK:
Praxiteles: Afrodite fra Knidos (fig 168)
Lysippos: Skraberen (fig 169)


HELLENISTISK:
Galler dræber sig selv og sin hustru (fig 197)
Laokoon



Dokumenter:
Skulptur-oversigtsark (uploadet under holdtes dokumenter)

Film:

The Secrets of the Parthenon (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Homer og det klassiske epos - Odysséen

Gennem læsning af udvalgte passager fra Odysseen stilles skarpt på den græske mundtlige tradition, på rejsetemaet i værket samt på Odysseus som helt. Hvad er hans karakteristiske egenskaber? Hvilke særlige græske dyder personificerer han?



Desuden ser vi Coen-brødrenes film "O Brother, Where art Thou?"

Basistekster:
Homers Odysse ved Otto Steen Due, Gyldendal
Odysseen 1. sang (1-95)
Odysséen 9. sang
Odysséen 10. sang (vers 135 og frem)
Odysseen 12. sang (vers 142-302)
Odysseen 23. sang

Ovids Metamorfoser (ved Otto Steen Due)
sang 6 (vers 1-145) om Actaion
sang 6 (vers 146-312) om Niobe

Normalsider: 62 NS
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde