Holdet 2024 BiB/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Neel Holm Møller
Hold 2024 BiB/3 (3g BiB/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Skoven og biodiversitet
Titel 2 2 Kræft og bioteknologiske metoder
Titel 3 3 Alkohol og belønningssystemet
Titel 4 4 Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde
Titel 5 5 Evolution og nedarvning
Titel 6 6 Immunforsvaret og pandemier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Skoven og biodiversitet

Vi arbejder med abiotiske og biotiske faktorer mhp vækst hos planter. Herunder kommer vi ind på kvælstof-, fosfor- og kulstof kredsløbet. I forbindelse med kulstof kredsløbet går vi i dybden med fotosyntese og ser på hvordan glukosen dannet herfra tilfører energi til fødekæderne (græsnings- og nedbryder fødekæderne). Derudover ser vi også på, hvordan planter optager næringsstoffer  og hvordan symbiose med mykorrhiza fremmer denne proces.
Afslutningsvis flyttes fokus over på de danske skove og hvilke tiltag, der kan fremme sundheden og biodiversitet i skovene. Disse tiltag diskuteres også i forbindelse med de klimaforandringerne, der formodes at komme i Danmark i fremtiden. Vi kommer desuden ind på succession og r- og k- strateger. I bøgeskovsprojektet arbejder vi med data, der viser arts- og arealsammenhæng, samt habitat og heterogenitetssammenhæng for biller, planter, fugle og svampe.

Øvelser:
- Eksempel på blomst anatomi samt anvendelsen af appen Seek til at bestemme planter.
- Anvendelse af faldfælde og raunkjærcirkler  (biodiversitetsundersøgelse på VG)
- Adskillelse af fotosyntesepigmenter
- Raunkjærcirkel og shannon-weaver indeks (biodiversitetsbestemmelse i selvvalgt skov)
- eDNA (forløb fra DNA og liv) - undersøgelse af Køge bugt vandprøve

Databehandling - Bøgeskovs projekt
https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/hvad-bestemmer-antallet-af-arter-i-skoven/ovelse/

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Kræft og bioteknologiske metoder

Vi indleder forløbet med repetition af DNA, replikation og proteinsyntese og kommer mere faglighed på i forhold til c-niveau (fx promoter og transskriptionsfaktorer). Derefter går vi videre med bioteknologiske metoder  (pcr og gel-elektroforese).

Vi ser på hvordan kræft udvikles fra normalceller og tager fat i nogle af de kendte mutationer, der ofte spiller en rolle i udviklingen af kræft. I forbindelse med øvelsen om kræft og P53 genet, ser vi desuden på sangersekventering, stamtavleanalyser og diagnosticerer p53 positive vha. gel-elektroforese.
Vi kommer desuden også kort ind på, hvordan man kan forebygge kræft (undgå sol, kost, motion, vacciner mm).

Øvelser:
- Proteinsyntese - perleøvelse
- Li Fraumeni syndrom: Papirøvelse med Stamtavleanalyse, sangersekventering og gel-elektroforese (p53)
- eDNA (statens naturhistoriske museum)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Alkohol og belønningssystemet

Vi ser på nervesystemets opbygning og funktion, herunder nervcellens opbygning, aktionspotentialet, synapsen, natrium/kalium pumpen og blodhjernebarrieren. Vi gennemgår, hvordan stress påvirker hjernen og kroppen. Holdet introduceres for belønningssystemet i forbindelse med afhængighed (alkohol, kokain mm) og arbejder videre med alkohols virkning på cellerne i CNS med fokus på GABA og NMDA receptorer. Vi ser også på alkohols metabolisme samt hvordan tolerans udvikles.

Vi har også set på nervesystemet og stress (HPA aksen) og hvordan påvirker hjernen.

Film:
Afhængighedens gåde.

Eksperimenter:
- Test for reaktionstid
(https://www.dr.dk/ultra/test-dig-selv-hvor-hurtig-er-din-reaktionstid)
- Test for ansigtsgenkendelse (https://www.bbk.ac.uk/psychology/psychologyexperiments/experiments/facememorytest/startup.php?r=8&p=0&d=1&dn=0&g=0&m=68f7d848edeaebd6cc29371b806b3017)

- Alkohol og cellemembranen - anvendelse af spektrofotometer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 Hvad skal der til for at kroppen kan arbejde

Repetition af biologisk betydning af kulhydrater, proteiner og fedt og fordøjelsen. Regulering af blodsukkeret repeteres og vi måler GI.
Blod og lungekredsløb, hjertets anatomi samt blodets sammensætning gennemgås.  Vi ser på effekterne af træning ved aerobt (kondition) og anaerobt træning. Desuden gennemgår vi metoder til at forebygge livsstilssygdomme, hvor også viden om kost og træning inddrages.

Afslutningsvis gennemgås respiration af kulhydrater i cellerne - glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæde og vi besøger LIFE.



Øvelser:
- GI
- Måling af blodtrykket

LIFE besøg - om træning
- WinGate og VOmax

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 Evolution og nedarvning

Vi ser på Darwins evolutionsteori om hvordan individer, der er bedst tilpasset omgivelserne/miljøet vil overleve. Herunder kommer vi ind på variation gennem kønnet formering og mutationer samt naturlig selektion via diverse eksempler (Darwins finker og Birkemålere under industrialiseringen).
Vi gennemgår kort livets opståen fra de første anaerobe prokaryoter til aerobe prokaryoter og videre til udviklingen af eukaryoter via endosymbiontteorien. I forlængelse heraf ser vi på hvordan arter udvikler sig gennem evolutionen ved at se på analoge og homologe træk og også på hvordan artsdannelse kan forekomme. I forløbet inddrager vi desuden vækst af gærceller i vin samt bakterievækst og arbejder med evolutionsbegreber i forbindelse med bakterievækst, variation og selektion via antibiotika og hvordan resistens overfor antibiotika opstår. Vi ser også på, hvordan man kan bestemme slægtsskab via DNA-hybridisering og Det molekylære ur.

I forlængelse af evolution kommer vi ind på den genetisk baggrund for arv. Her repeterer vi recessive og dominant samt autosomal og kønsbundet nedarvning fra 1g. Desuden arbejder vi med blodtyper. Vi udvider viden fra 1g med 2-gens nedarvning og kommer desuden ind på epistasi og koblede gener og ser på, hvordan man kan anvende gel-elektrofores samt restriktionsenzymer til at diagnosticere, hvorvidt en patient har en bestemt egenskab.

Øvelser:
- PTC - smagsøvelse - genotyper og fænotyper (Evolutionære fordele og ulemper ved at producere eller have evnen til at kunne smage PTC diskuteres)
- Gel-elektroforese med p53 gen (forlængelse af kræftforløbs case) - diagnostik
- Majsmutanter
- virtuel bloddonor øvelse - https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/
- Blodtypebestemmelse (fra 1g)
- Bakterieresistens øvelse
- Kimfaldsøvelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6 Immunforsvaret og pandemier

Vi starter forløbet med en gennemgang af immunforsvarets opbygning og funktion - det ydre, det uspecifikke og det specifikke immunforsvar. Derefter gennemgår vi immunologiske metoder, hvor vi repeterer Eldonkortet (bestemmelse af blodtyper) og lærer om, hvordan en ELISA-test fungerer. Desuden gennemgår vi virus opbygning og funktion. Vi kommer ind på SARS-CoV-2 livscyklus, hvordan en mRNA-vaccine producers (kort) og virker.

Med udgangspunkt i Covid19 lærer vi om epidemier og pandemier samt flokimmunitets betydning og diskuterer, hvordan man kan takle en lignende pandemi i fremtiden.

Øvelser:
ELISA-test  (EBV = kyssesyge)
Repetition af blodtypebestemmelse (fra 1g)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer