Holdet 2024 IdB/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anders Munck Krarup
Hold 2024 IdB/3 (3g IdB/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flagfottball og teamteori
Titel 2 Badminton og anatomi
Titel 3 Hiphop praksis forløb
Titel 4 Fysiologi
Titel 5 Crossfit og identitet
Titel 6 Fodbold, sport og politik
Titel 7 Pardans og motorisk indlæring (forløb fra IdC)
Titel 8 Volleyball og teams (forløb fra IdC)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flagfottball og teamteori

Formål

Formål med forløbet
• At eleverne med udgangspunkt i boldspillet flagfootball får en grundlæggende viden, forståelse og færdighed indenfor kaosboldspil og teamudvikling og udvikler evnen til at justere taktikker, kommunikation og aktiviteter i forhold til en målgruppes forudsætninger.
• At opnå praktisk og teoretisk erfaring med teamudvikling og det at være en god holdspiller.

Faglige mål i fokus
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil (…) idrætter.

Kernestof
• aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
• aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
• de for undervisningen relevante digitale redskaber

Der arbejdes med elevernes evne til kritisk analyse af og refleksion over fysisk aktivitet samt med deres evne til at arbejde såvel selvstændigt som sammen med andre.

Indhold

Læringsmål
Flagfootball:
• Eleverne skal kunne indgå i flagfootball og forstå spillets idé, regler og mønstre.
• Udvikle taktiske og tekniske færdigheder:
o taktiske: kende til og kunne beskrive samt vise minimum 2 taktiske mønstre og forklare hvorfor de er hensigtsmæssige i et angreb.
o tekniske: Stående at kunne beherske at kaste en amerikansk fodbold i brysthøjde samt modtage bolden i løb
• Fysiske færdigheder: beherske temposkift samt retningsskift
• Indgå i et team og udnytte hinandens relationelle færdigheder

Teamudviklings teori:
• Redegøre for og give eksempler på relationelle færdigheder.
• Analysere og forklare hvordan relationelle færdigheder kan anvendes på et team
• Kunne redegøre for kohæsion og de 4 forskellige typer af teams
• Diskutere hvordan man kan styrke kohæsion og give eksempler i praksis
• Kunne redegøre for det velfungerende team ud fra synergieffekt
• Diskuter hvordan man kan styrke synergieffekten på et team og undgå Ringelmann effekten
• Kunne redegøre for og forstå rollernes betydning på et team.


Teori
• Troels Wolf og Jørn Hansen (2010): B – for bedre idræt s. 141-164. Gyldendal.
• ”Hurtigt i gang med Flagfootball”
Flagfootball.dk, 2009 © ”Feel free to use”
• ”Hvad er OFFENCE” - Flagfootball.dk, 2009 © ”Feel free to use”
• ”Hvad er DEFENCE” - Flagfootball.dk, 2009 © ”Feel free to use”
• Relationelle færdigheder: Med inspiration og omskrevet fra Teambold – en introduktion til kaosbold: Torben Hansen, Andreas Bolding Christensen & Christian Louring Engell. Kapitel 5


• Inspirations teori: Flag Football - En introduktion til en hastigt voksende holdsport i Danmark


Vi har set "Remember the Titans" hvor man kan give flere eksempler på ovenstående teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton og anatomi

Læreplanens mål
Ud fra læreplanen vægtes følgende faglige mål og kernestof:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.


̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder
̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Faglige mål i undervisningen
Badminton:
- Vise greb på ketcher i forhånd og baghånd og til dels beherske det i spilsituationer
- Isoleret beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet i single med netdrop (træde frem på korrekt ben)
- Isoleret vise benarbejde til bagbanen (around the head eller baghånden).
- Vise simpel øvelse i offensiv og defensiv så man kan se placering ift sin makker i hhv offensiv og defensiv
- Rimelig beherskelse af slagene netdrop, clear, drop og kort baghåndserv
- Kunne reglerne, ide og organisering af spillet
- Kunne se forskel på hensigten med slaget i badminton i en slagsekvens serie.
- Have en nogenlunde taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen

Anatomi, eleverne skal:
- Skelne mellem og give eksempler på ledtyper i kroppen
- Kunne anvende og forstå bevægelsestermer (bøjning, strækning)
- Musklernes bevægelse og funktioner (koncentrisk, excentrisk, statisk, dynamisk, agonist, antagonist og synergist)
- Kunne de forskellige muskler i kroppen samt deres betydning for leddets bevægelse
- kunne analysere og arbejde med bevægelsesanalyse
musklernes opbygning og kontraktion ned til sarkomer niveau
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hiphop praksis forløb

Faglige mål

Eleverne skal:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Kernestof
̶ aktiviteter, der træner den fysiske kapacitet
̶ aktiviteter, der træner kropsbeherskelse og boldbeherskelse
̶ aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
̶̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder

Formål med forløbet
• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.

Faglige mål (færdigheder)
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser. Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop..
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til forskellige freezes.
• At eleverne kan fremvise den udleverede og indøvede fælles koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fysiologi

Fysiologi med særlig fokus på arbejdsfysiologi ift. grundlæggende viden om kroppen for at kunne redegør for og forstå de adaptationer der sker ved træning af den maksimale iltoptagelse. På hjerteblod LIFE har eleverne arbejdet med metoder inden for idræt og afprøvet direkte løbetest af maksimal iltoptagelse, samt Watt-max test.

Faglige mål
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ grundlæggende principper for træning
̶ centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof
̶ aktiviteter, der giver mulighed for fordybelse under inddragelse af fagets teoriområder

̶ natur- og sundhedsvidenskabeligt samt humanistisk og samfundsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner

̶ de for undervisningen relevante digitale redskaber
̶ de for undervisningen relevante videnskabelige metoder.

Teori:
- Kunne redegøre for og forstå kredsløbet herunder blod, lunger og hjerte
- Forklare hvilke energikilder kroppen anvender med særligt fokus på kulhydrat og respirationen

- Forklare hvilke fysiologiske forbedringer der sker i kroppen når man træner den maksimale iltoptagelse i en periode på 8 uger eller mere

- Redegøre for forskellen på aerob effekt og aerob kapacitet

- forstå forskellen overordnet på aerob og anaerob energiomsætning og kunne definere hvilken der har mest power og kapacitet.

Eleverne har desuden deltaget i et forløb Hjerteblod fra LIFE fonden


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fodbold, sport og politik

Fodbold:
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale bestanddele af
fodboldspillet. I første lektion er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser, hvorefter der i de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen i mere komplicerede øvelser og kampsituationer.

- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre


Sport og politik

Eleverne har arbejdet med sammenhængen mellem sport og politik, eksemplificeret gennem de olympiske lege. Fokus har været på forskellige aktører, deres interesser og hvordan de har kunne politisere OL. Eleverne skal desuden forklare og give eksempler på begreberne: politikmonopol, overpolitisering og modpolitik.

I anden del af forløbet, har eleverne også arbejdet med kønspolitiske problemstillinger inden for idræt. Særlig problemstillingen vedr. transkvinders deltagelse i elitesport har været behandlet. I denne forbindelse har sportens væsen, samt fair og foul play indgået.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pardans og motorisk indlæring (forløb fra IdC)

Læringsmål
Ifølge læreplanen, skal eleven indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer. Eleverne får derudover alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en dansekoreografi som tager udgangspunkt i begge stilarter.
Faglige mål
Praktisk:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latin dans og standarddanse (Lukket og åben dansefatning)
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stilfornemmelse og indlevelse
Vals:
- Fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Højre og venstre drejning
- Halv og kvart drejninger
- Damen rundt
- Evt. selvvalgt variation

Jive:
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen
- High bump
- Evt. selvvalgt variation

Teoretisk:
- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika
- Kende til pardansens grundelementer
- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volleyball og teams (forløb fra IdC)

Faglige mål:
Praktisk:
o Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
o Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
o Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
o Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
o Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
o Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
o Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.

Teoretisk:
o Evnen til at redegøre for og analysere spillet og holdet med teamudviklingsteori. Særligt begreberne:
o Formelle og uformelle roller (på et volleyballhold)
o Social- og opgavekohæsion
o Synergieffekt (procesgevinst og procestab)
o Relationelle færdigheder
o Målsætning

Anvendt materiale:
Yubio C+B:
5.3.1 Det velfungerende team
5.3.2 Sammenhold og kohæsion
5.3.3 Roller og kommunikation
13.2 Regler, idé og organisering
13.5 Evaluering
13.6 Teamudvikling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer