Holdet 2024 IdB/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anders Løchte Nielsen
Hold 2024 IdB/4 (3g IdB/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 T:Fysiologi/træningslære
Titel 2 badminton
Titel 3 Fodbold
Titel 4 opvarmningsdans
Titel 5 Volleyopsamling (fra C-niveau)
Titel 6 Pardansopsamling (C-niveau)
Titel 7 T: Idræt og samfund
Titel 8 T: OL
Titel 9 tennis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 T:Fysiologi/træningslære

Fysiologi/træningslære

Formål: at kunne beskrive, forstå og bruge viden om kroppens fysiologi på følgende områder:
Muskelfysiologi, åndedræt og kredløb, kontrolsystem, Energi

At kunne anvende fysiologisk (og anatomisk) viden til at forstå og planlægge træning, herunde beskrive (forskelle i) fysiologiske og anatomiske ændringer ved følgende træningstyper

Anaerob træning, aerob træning, styrketræning,

Yubio:
kap2
kap8
kap 9 (9.1, 9,6 samt 33.6)
kap 23.1, 23.2

(drætspsykologi og-sociologi (krop og træning kap. 9-14)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 74,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 badminton

Bevægelser (mod spilcentrum, klarstilling, til slag, vægtoverføring i slag, front mod net)
fysisk (kondition/anaerob, styrke)
korrekt udført slag (greb, kropsstilling, 8talsbevægelser, serv (lang/lort), lob, clear, smash, opsamling, drop, netdrop), slagserier.
taktik (single - kort/lang duel, knække løbebaner, double - defensiv/offensiv) placering på banen ift angreb/forsvar
spil - regler
Videoretning

Badminton kompendium: teknik, regler, aerob og anaerob træning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fodbold

fodbold
udvidede kundskaber i:
teknik: tæmning, aflevering, dribling, afslutning, vendinger
taktik: placering, opdækning, løb uden bold, løb i huller, overlab.

Eleverne skal kunne demonstrere udvidede kundskaber under øvelser og i kampsituationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 opvarmningsdans

Opvarmning med fokus på dansekvaliteter

indledende: bevægelser i forhold til musik (tempo, takt, form, gentagelser, forskellige bevægelseskvaliteter (Laban))

put dans i opvarmningen

opstilling (rum)
hjælpemidler


Afsluttende: grupperne udvikler eget opvarmnings-/danseprogram og opfører. Justering efter kritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pardansopsamling (C-niveau)

Pardans (B-niveau)
Ud over de på C-niveau indøvede færdigheder/forståelse i vals og jive skal eleverne kunne/:

Tydelig følge takten og ramme 1slag
tydelig op-ned bevægelse
flow ved skift af trin
mindst 2, gerne 3 varioationer i hver stilart

Tydelig holdning og styring.

(fra IdC):
Læringsmål

Ifølge læreplanen, skal eleven indgå i forskellige typer af samarbejdsrelationer. Dette indebærer, at eleven er i stand til at skelne mellem, beskrive og tilpasse sig til forskellige samarbejdsrelation i dette tilfælde ift. pardans. Her er der også tale om en abstraktion af den praktiske idrætsudøvelse, men igen med det formål, at eleven skal kunne tilpasse sin adfærd til den pågældende samarbejdsrelation. Eleverne får alsidige kropslige erfaringer inden for færdighedsområdet musik og bevægelse samt træner kropsbeherskelse. I de sidste moduler arbejder eleverne med det nære system og samarbejder om en dansekoreografi som tager udgangspunkt i begge stilarter.


Faglige mål

Praktisk
Eleverne skal kunne
Generelt:
- Beherske grundtrin i Vals og Jive.
- Skelne mellem latindans og standarddanse
- At føre og/eller blive ført
- Rytmeforståelse, stil og indlevelse
- Sammensætte en serie med forskellige variationer

Vals:
- Forstå fodarbejde (hæl-tå- samle på flad fod)
- Udføre en højre drejning  
- Udføre kvart drejning rundt i hjørnerne  
- Selvvalgt variation (evt. damen under armen rundt)  

Jive:  
- Fokus på grundtrin er korrekt (høje knæ, kort chassé)  
- Drejning ud under armen
- Drejning hjem under armen  
- High bump (hofte mod hofte)  
- selvvalgt variation (evt. byt hånd herre)

Teoretisk:

- Kende til den historiske udvikling af jive og vals samt deres karakteristika

- Kende til pardansens grundelementer og anvende dem på Jive og Vals

- Kunne redegøre kort for faserne i den motoriske indlæring

Anvendt materiale:
Videoer fra Onenote
Idræt C bogen (Gyldendal) s. 24-34
Engelsk Vals fra vild med dans
Jive fra vild med dans
Faser i motorisk udvikling



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 tennis

Tennis
Basale kundskaber:
Teknik: greb, klarstilling, benstilling, afstand til bold, lavt tyngdepunkt, bevægelser på banen (ind i bolden), grundslag, flugtning, serv.
spil og regler

Eleverne skal kunne demonstrere grundslag i øvelser og spil,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer