Holdet 2024 IdB/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Morten Rolskov Westergaard
Hold 2024 IdB/5 (3g IdB/5)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold og anatomi
Titel 2 Badminton og fysiologi
Titel 3 Stepfit & folkesundhed
Titel 4 Volleyball & Teambuilding
Titel 5 Pardans & doping
Titel 6 Svømning & kropskultur gennem tiden
Titel 7 Forløb#3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold og anatomi

I fodbold arbejder vi med grundlæggende teknik, herunder boldsikkerhed og sparketeknik. Herfra vil vi fokusere på elementer som bandespil, overlap og angrebskombinationer. Vi vil også afprøve forskellige spilsystemer og strategier, herunder zoneforsvar og offensivt presspil.
Sideløbende hermed vil vi på den teoretiske front lære om de vigtigste af kroppens muskler og led og efterhånden erhverve redskaberne til den bevægelsesanalyse, som vi vil få brug for i de kommende forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton og fysiologi

Vi arbejder med basale tekniske færdigheder som greb og svingsløjfer og går derefter i gang med grundslagene kort/lang serv, for/baghånd, clear, smash og netdrop.
I hvert modul vil clear-slaget få ekstra opmærksomhed i form af forskellige tilgange til forbedring af slaget, herunder videooptagelser og makker-coaching. I selve badmintonspillet vil vi primært beskæftige os med doublespillet, herunder de taktiske sider og de gældende spilleregler.
I teorilokalet vil vi fokusere på aerob og anaerob energiproduktion og hvilke træningsformer, der knytter sig hertil. Ligeledes skal vi også blive skarpe til de fysiologiske adaptationer, som disse træningsformer medfører.
Vi vil endvidere foretage bevægelsesanalyse af udvalgte bevægelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Stepfit & folkesundhed

Vi prøver kræfter med motionsformen stepfit, hvor vi i starten vil lære en række basale bevægelser, såsom around the world, superman og shuffle.
Senere danner vi grupper som hver især både skal sammensætte deres egen stepfit-koreografi samt lave en instruktør-session, hvor instruktørrollen går på skift fra elev til elev.
Sideløbende hermed vil vi undersøge, hvilke folkesygdomme danskerne lider under. Vi sætter tal på de 8 mest udbredte og fokuserer også på, hvordan idræt kan bidrage positivt som forebyggende faktor, evt. som medicin og helbredende faktor.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Volleyball & Teambuilding

I dette forløb er fokus rettet mod idrætsgrenen volleyball og dens praktiske og taktiske færdigheder. Samtidig vil vi arbejde med teambuilding,
Faglige mål for teambuilding-delen
Kendskab til de sociologiske grundbegreber, såsom synergieffekt og Ringelmanneffekt samt de forskellige processer, holdet skal gennemgå i selve teambuildingen over tid.
Faglige mål for volleyball-delen
Praktisk:
- Fingerslag med korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
Det generelle faglige indhold:
- Tekniske øvelser som baggerslag, smash, fingerslag og serv
- Taktiske øvelser som spilforståelse, placering på banen, oplæg og indløb(specielisering)
- Spilsituationer: 3 mod 3 og 6 mod 6




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case om teambuilding 06-02-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Pardans & doping

Dette er et forholdsvis kort forløb, hvor de grundlæggende færdigheder i pardans - jive og vals - fra idræt C-holdene repeteres.
For at bygge en variation ovenpå i vals, skal vi arbejde med "Whisk"-trinene, som udfordrer parrenes bevægelse henover gulvet og har en mere kompleks karakter end de foreløbige trin.
Valsefærdighederne er derfor samlet set:  grundtrin, kvartdrejning, 2 x halvdrejning, "damen rundt" og "Whisk".
Jive-færdighederne er følgende: grundtrin, "damen rundt"+ en selvvalgt variation

På teorifronten foretager vi en kort gennemgang af de mest udbredte former for doping, herunder epo, bloddoping og væksthormon.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Svømning & kropskultur gennem tiden

I svømning vil vi arbejde med 50 m crawl med startspring og saltovending.
Vi vil træne med fokus på rotation om længdeaksen (kosteskaftet), længde på armtaget, høje albuer mm. og vil vil også isolere de forskellige tekniske facetter af henholdsvis startspring og saltovending.
Overskriften "Kropskulturen gennem tiden" dækker over, at  vil vi beskæftige os med kropskulturens udvikling gennem perioderne antikkens Grækenland, Romerriget, middelalderen, renæssancen, industrialiseringen og moderne tid.
Vi vil give de olympiske lege ekstra opmærksomhed, ligesom vi også vil dykke ned i 1800-tallets danske idrætsliv, hvor "gymnastikfighten" vil blive belyst.
Forløbets sidste moduler vil forme sig som repetition af det samlede stof som forberedelse til den eventuelle sommereksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer